Viittaan TM:n uusimmassa numerossa olleeseen artikkeliin, jossa testiauton ESP oli päättänyt tehdä lukkojarrutuksen vasemmalla etupyörällä 120:n vauhdissa moottoritiellä.
Mikä se sellainen turvavaruste on, joka tekee tuollaisen tempun? Nykyautoihin tuupataan yhä enemmän elektroniikkaa, joka korvaa kuljettajan; ne jarruttaa, kaasuttaa ja ohjaa autoa. Ei helvetti, sitten kun joku anturi reistaa, niin metsään mennään ja lujaa.
On monenlaista ESPiä, vakionopeudensäädintä, ja muuta härpäkettä, joille on annettu oikeus nousta kuljettajan yläpuolelle. Ja monenlaista uutta on kehitteillä: hätäjarrua, automaattista esteen väistäjää ja mitä vielä.
Suomessa kun ajetaan yli kymmenvuotiailla autoilla, joissa alkaa elektroniikkamurheita olla, niin eiköhän nuo turvahärpäkkeet ala tappamaan massoittain porukkaa jo tuossa vuosikymmenen vaihteessa, ennustan minä.
Itselleni en ESPejä huoli, niin kauan kuin vain voin niitä välttää.
Tahtoo elää, ei tahdo kuolla.
Aikapommi tikittää
18
1071
Vastaukset
- -Sepeteus-
Olet tavallaan oikeassa, eli saattavathan tuollaisten elektronisten järjestelmien tilttaamiset olla jopa hengenvaarallisia mutta tuollaisia tapauksia sattuu äärimmäisen harvoin.
Ainakin toistaiseksi näistä kaikenmaailman vempaimista ja järjestelmistä on itsessään paljon enemmän hyötyä kuin haittaa. Sanalla 'itsessään' viittaan siihen, että ne ovat hyödyllisiä kunhan ihminen ei tuudittaudu liiaksi turvallisuuden tunteeseen ajaessaan modernin tekniikan avustuksella.entä muutaman vuoden päästä, kun pääsääntöisesti kaikissa autoissa on apsit espit yms härpäkkeet ja ne lähemmäs 50 mahdollisesti viallista anturia niissä hienouksissa. Tottahan on että ne sähköt kesää noin 10 vuotta ilman isompia vikoja, mutta suomen autokanta on vielä viiden vuoden päästä keski-iältään yli kymmenvuotiaita. näissä yli kymmenvuotiaissa, olevat laitteet ei ole enää täydessä iskussa, ja voivat hyvinkin aikaansaada elellämainitun kaltaisia vaaratilainteita.
- mielenkiinnolla
jannetin82 kirjoitti:
entä muutaman vuoden päästä, kun pääsääntöisesti kaikissa autoissa on apsit espit yms härpäkkeet ja ne lähemmäs 50 mahdollisesti viallista anturia niissä hienouksissa. Tottahan on että ne sähköt kesää noin 10 vuotta ilman isompia vikoja, mutta suomen autokanta on vielä viiden vuoden päästä keski-iältään yli kymmenvuotiaita. näissä yli kymmenvuotiaissa, olevat laitteet ei ole enää täydessä iskussa, ja voivat hyvinkin aikaansaada elellämainitun kaltaisia vaaratilainteita.
aikaa jolloin sähköinen ohjaus tulee autoihin.
- odottaa...
mielenkiinnolla kirjoitti:
aikaa jolloin sähköinen ohjaus tulee autoihin.
Aktiiviohjaus: Kun ajoradan kitka-arvot ovat jarrutettaessa epätasaiset, aktiiviohjaus vakauttaa auton aktiivisesti ohjaamalla nopeammin ja täsmällisemmin kuin keskivertokuljettaja sen pystyisi tekemään. Jos auto yliohjautuu, aktiiviohjaus ohjaa itsenäisesti vastaan.
- giondrfjogkldfjkl
Elektroniikka on yleensä varmatoimista. Auton luotettavin toiminnallinen kokonaisuus.
- Munkki
Nykyelektroniikka on kestävää ja sitä on helppo päivittää ajan tasalle. Todennäköisyys kuolla mmuten liikenteessä on paljon suurempi kuin ESP:n pettäessä. Kysymys on lähinnä marginaalinen.
- teppo
Älkää nyt viitsikö väittää nykyisen elektroniikan olevan luotettavaa ja harvoin ongelmia aiheuttavaa. Käykääpä mistä tahansa raskaan kaluston korjaamolta kysymässä mikä on nykyisten kuorma-autojen ongelmallisin kokonaisuus. Vastaus on lähes satavarmasti sähköviat. Autoihin vaihdetaan tämän tästä ohjausboxeja (eli elektroniikkaa) tai muuta elektronista osaa/anturia kun ne temppuilevat. Elektroniikkaongelmien takia jäädäänkin nykyään tienpäälle huomattavasti enemmän kuin ennen jäätiin muiden syiden takia yhteensä.
Miltä kuulostaisi se kun vuoden vanhaan autoon on kaksi kertaa vaihdettu elektroninen ilmankuivain. Vanhoissa autoissa "mekaaninen" ilmankuivain kesti käytännössä läpi auton eliniän. Tuo osa ei vaadi elektroniikkaa toimiakseen, mutta kun sillä on niin helppoa tehdä jotain ja se on niin luotettavaa niin onhan sitä pakko käyttää... Ei siinä muuten mitään, mutta kun nuo ei todellakaan ole mitään ilmaisia, puhumattakaan auton seisomisesta.
Ehkä voisi sanoa elektroniikan olevan niin luotettavaa kuin miksi se suunnitellaan, sillä en kyllä ole viallisista ruiskun boxeista pahemmin kuullut. Niitä kuitenkin on huomattavasti kauemmin ollut liikenteessä kuin näitä ylimääräisiä elektronisia hienouksia. - on asiat
teppo kirjoitti:
Älkää nyt viitsikö väittää nykyisen elektroniikan olevan luotettavaa ja harvoin ongelmia aiheuttavaa. Käykääpä mistä tahansa raskaan kaluston korjaamolta kysymässä mikä on nykyisten kuorma-autojen ongelmallisin kokonaisuus. Vastaus on lähes satavarmasti sähköviat. Autoihin vaihdetaan tämän tästä ohjausboxeja (eli elektroniikkaa) tai muuta elektronista osaa/anturia kun ne temppuilevat. Elektroniikkaongelmien takia jäädäänkin nykyään tienpäälle huomattavasti enemmän kuin ennen jäätiin muiden syiden takia yhteensä.
Miltä kuulostaisi se kun vuoden vanhaan autoon on kaksi kertaa vaihdettu elektroninen ilmankuivain. Vanhoissa autoissa "mekaaninen" ilmankuivain kesti käytännössä läpi auton eliniän. Tuo osa ei vaadi elektroniikkaa toimiakseen, mutta kun sillä on niin helppoa tehdä jotain ja se on niin luotettavaa niin onhan sitä pakko käyttää... Ei siinä muuten mitään, mutta kun nuo ei todellakaan ole mitään ilmaisia, puhumattakaan auton seisomisesta.
Ehkä voisi sanoa elektroniikan olevan niin luotettavaa kuin miksi se suunnitellaan, sillä en kyllä ole viallisista ruiskun boxeista pahemmin kuullut. Niitä kuitenkin on huomattavasti kauemmin ollut liikenteessä kuin näitä ylimääräisiä elektronisia hienouksia."Ehkä voisi sanoa elektroniikan olevan niin luotettavaa kuin miksi se suunnitellaan"
Tämä on täysin totta. Elektroniikasta saadaan tehtyä lähes pomminvarmaa, kunhan kaikki osatekijät, suojaus mukaan lukien otetaan huomioon.
Se elektroniikka mitä autoissa / työkoneissa käytetään on varsin huonoa, verrattuna ns ammattikäytössä käytettävään. Samoin autojen elektroniset laitteet on usein harmillisen huonosti suojattuja erilaisilta ilmansaasteilta, kosteudelta ja säteilyiltä ym joten vikaa tulee.
Sen verran valaistakseni asiaa niin esimerkiksi halvin tavallinen lankavastus saattaa maksaa 0.05eur:sta aina tuonne 20eur pintoihin. Päällepäin kyseinen komponetti saattaa näyttää täysin samalta. Erikoisvastukset, erikoiskäyttöön tehdyt, voivat sitten maksaa aivan mitä vain.
Kuorma-autoissa on vikoja kyseisellä alueella ja sanoin on metsäkoneissa. Elektroniikka ei kestä siis juuri missään "työkoneessa", jota käytetään ulkoilmassa. - regiojerhgfdlkjg
teppo kirjoitti:
Älkää nyt viitsikö väittää nykyisen elektroniikan olevan luotettavaa ja harvoin ongelmia aiheuttavaa. Käykääpä mistä tahansa raskaan kaluston korjaamolta kysymässä mikä on nykyisten kuorma-autojen ongelmallisin kokonaisuus. Vastaus on lähes satavarmasti sähköviat. Autoihin vaihdetaan tämän tästä ohjausboxeja (eli elektroniikkaa) tai muuta elektronista osaa/anturia kun ne temppuilevat. Elektroniikkaongelmien takia jäädäänkin nykyään tienpäälle huomattavasti enemmän kuin ennen jäätiin muiden syiden takia yhteensä.
Miltä kuulostaisi se kun vuoden vanhaan autoon on kaksi kertaa vaihdettu elektroninen ilmankuivain. Vanhoissa autoissa "mekaaninen" ilmankuivain kesti käytännössä läpi auton eliniän. Tuo osa ei vaadi elektroniikkaa toimiakseen, mutta kun sillä on niin helppoa tehdä jotain ja se on niin luotettavaa niin onhan sitä pakko käyttää... Ei siinä muuten mitään, mutta kun nuo ei todellakaan ole mitään ilmaisia, puhumattakaan auton seisomisesta.
Ehkä voisi sanoa elektroniikan olevan niin luotettavaa kuin miksi se suunnitellaan, sillä en kyllä ole viallisista ruiskun boxeista pahemmin kuullut. Niitä kuitenkin on huomattavasti kauemmin ollut liikenteessä kuin näitä ylimääräisiä elektronisia hienouksia.Mitä tulee elektroniikan vaaroihin, itse en ole sähköinsinööri mutta luulisin, että liikenteessä käytettävät järjestelmät ovat varmistettuja ja vikatilanteessa piirit putoavat pelistä siten ettei suoraa vaaraa aiheudu. Ainakin kaiken järjen mukaan pitäisi olla näin, ellei jo ole.
- kuten...
regiojerhgfdlkjg kirjoitti:
Mitä tulee elektroniikan vaaroihin, itse en ole sähköinsinööri mutta luulisin, että liikenteessä käytettävät järjestelmät ovat varmistettuja ja vikatilanteessa piirit putoavat pelistä siten ettei suoraa vaaraa aiheudu. Ainakin kaiken järjen mukaan pitäisi olla näin, ellei jo ole.
tuossa TM:n testiautossakin tapahtui :)
Entä miten varmistetaan, ettei joku aktiiviohjaus ja automaattinen hätäjarru puutu peliin, kun pupu hyppää tielle?
- huono isäntä
Suomessa korkein oikeus on muinoisen bussionnettomuuden tuomiota julistaessaan todennut, että elektroniikka toimii aina vuorenvarmasti ja kuljettaja on syyllinen.
Ko. tapauksessa ABS:t eivät toimineet, siis autossa ei ollut jarruja ollenkaan ja se ajautui ojaan.
Alemmat oikeusasteet antoivat vapauttavan tuomion, koska ei voitu toteennäyttää etteikö elektroniikassa olisi ollut onnettomuushetkellä vikaa.
Korkein oikeus sen sijaan totesi kuljettajan yksin syylliseksi onnettomuuteen.- ...
"Ko. tapauksessa ABS:t eivät toimineet, siis autossa ei ollut jarruja ollenkaan ja se ajautui ojaan."
Jos ABS ei toimi, silloin jarrut toimivat normaalisti lukkiutuvina. Siinä autossa oli muutenkin jarruissa vikaa. - heheh
... kirjoitti:
"Ko. tapauksessa ABS:t eivät toimineet, siis autossa ei ollut jarruja ollenkaan ja se ajautui ojaan."
Jos ABS ei toimi, silloin jarrut toimivat normaalisti lukkiutuvina. Siinä autossa oli muutenkin jarruissa vikaa.Siis olisiko pitänyt sanoa, että "ABSit toimivat virheellisesti koska autossa ei ollut jarruja ollenkaan", että sinäkin olisit tajunnut?
Eikä tuo jarrujen häipyminen ABSeillä itse asiasssa ole kovinkaan harvinaista. heheh kirjoitti:
Siis olisiko pitänyt sanoa, että "ABSit toimivat virheellisesti koska autossa ei ollut jarruja ollenkaan", että sinäkin olisit tajunnut?
Eikä tuo jarrujen häipyminen ABSeillä itse asiasssa ole kovinkaan harvinaista.itse totesin kerran tilanteen lähinnä huvittavaksi.
Ajoin jyrkähköä mäkeä alaspäin vilkkaan pääväylän liittymään, jarrutin pysähtyäkseni mäen juurelle/risteykseen mutta mitä päätti apsit. noh, ensin auto pysähtyi MELKEIN, jolloin apsit hölläsi, auto rullasi saman vauhdin uudestaan, jarrut otti kiinni, ja melkein pysähtyi, ja sitten taas hölläsi, pysäytin auton käsijarrulla. Tosin autossa oli ensimmäisiä apseja mitä mersuun tuli ja ikäähän sillä alko jo olemaan. MUTTA AUTO EI OLISI ILMAN KÄSIJARRUA PYSÄHTYNYT ENNEN KUIN OLISIN OLLUT KESKELLÄ PÄÄVÄYLÄÄ. järjestelmässä ei ollut vikaa, mutta en ihmettele jos näihin uudempiin tulee vastaavanlaisia ongelmia.
- mutta ken tietää
Tuota olen itsekin ajatellut, koska autossani on ESP ym muut "turvavarusteet". Sen verran olen ESP:tä testaillut, että laite kytkeytyy pois esimerkiksi tilanteessa jossa pyörät lukkiutuvat. Tällaisen tilanteen saa aikaan käsijarulla. Eli jos yrität tehdä käsijarrukäännöstä ESP kyllä estää sen, mutta järjestelmä kytkeytyy pois päältä (jossain vaiheessa) ja lähtee uudelleen päälle vasta auton uudelleen käynnistämällä.
Toisaalta jos yksi pyörä tekee lukkojarrutuksen järjestelmän ohjaamana (vikatilanteessa) niin muut kolme todennäköisesti toimivat ja yrittävät korjata tilanetta. Lopputuloksena on siis nelipyörälukkojarrutus.
Siitä olen kuitenkin varma, että kun nykyautoilla on ikää 10v niin ongelmia on tiedossa. Onneksi mm ESP on helppo kytkeä ns irti, jolloin ongelmat sen osalta poistuvat.
Lisätäkseni vielä sen verran, että täällä porukkaa usein kirjoittelee ruosteesta tms. Kyllä se ruote on pieni ongelma näiden teknisten ongelmien rinnalla.
Ps. Ajan silti mieluummin ESP varusteisella autolla kuin ilman sitä. Järjestelmä toimii hämmästyttävän hyvin. - mankelix
Olen samaa mieltä, että toi elektroniikan tulo joka mahdolliseen vempaimeen on vielä iso murhe tulevaisuudessa. Mitään et voi enää itse korjata jos tien päälle jäät. Kallista remonttia tiedossa joka kerta. Kohta varmaan saa kaupasta digitaalisia lumilapioita analogisella varrella.
- Rellu5L
Sehän säätää lapakulman automaattisesti oikeaksi vasen- ja oikeakätisille, ei tarvita kuin yksi lapiomalli, joka sopii kaikille.
- furry animal
Entäpä kun autossa on esteentunnistin, siihen liitetty hätäjarru ja ESP. Talvella vedät sivuluisuun, jota ESP korjaamaan. Esteentunnistin havaitsee lumipenkan "edessä" ja lyö jarrut tiskiin. Metsähallitus kutsuu.
Ei niissä tarvi olla edes vikaa, että ne aiheuttaisivat onnettomuuksia. Tuollaisten järjestelmien yhteensovittaminen ja jokaisen tilanteen huomioon ottaminen, mitä tienpäällä voi tulla eteen on täysin mahdotonta.
Kyllä se on niin, että tällaisella turvavarustekikkailulla kaivetaan autoilijan hautaa. Valmistajatkin tietänevät sen, mutta ovat pakotettuja "kilpavarusteluun", aivan kuten USA ja NL kylmän sodan aikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo768462Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per593261- 382604
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj182185- 272171
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto362149- 131907
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151723- 661686
- 181619