Kun vainaja ei ole kuulunut kirkkoon voiko järjestää pelkästään krematoinnin eli ei mitään kirkossa siunaamista, koska sen hän on ehdottomasti itse kieltänyt, kertonut vaimolleen ja lapsilleen ettei tahdo kirkollista siunausta.
voiko siis järjestää pelkästään krematoinnin, sitten uurnan lasku lähisukulaisten läsnäollessa ja muistotilaisuus vainajan kotona?
kun järjestään pelkkä krematointi siinähän ei tarvita edes arkkua - kukaanhan ei näe itse tapahtumaa?
en puhu säästösyistä vaan muista, eli näin vainaja itse on toivonut tehtävän.
Pelkkä krematointi
7
2512
Vastaukset
- tarvitaan...
Kyllä arkku silti tarvitaan, vaikka olisi polttohautaus ja lisäksi uurna. Siunausta ei tarvita. Vai mitä tarkoitit tuolla krematoinnilla?
- Herbiina
saa ainakin meidän seurakunnassa lainaan, jos meinaa tuhkat sirotella johonkin esim. muistolehtoon.
- minätaasvain
Herbiina kirjoitti:
saa ainakin meidän seurakunnassa lainaan, jos meinaa tuhkat sirotella johonkin esim. muistolehtoon.
Kiitos herbiina asiallisesta vastauksesta!
- Veikko K
Poltin mummoni roviolla. Polta sinäkin ja säästä selvää rahaa.
- .....
tehtiin näin: mieheni ei kuulunut kirkkoon. Hänet tuhkattiin ja uurna laskettiin sukuhautaan läheisten läsnä ollessa. Paikalla oli kylläkin myös pappi, joka muutaman sanan sanoi. Tämä lähinnä vanhempien sukulaisten "iloksi ja lohdutukseksi", mieheni ei siitä olisi loukkaantunut.
Ota yhteyttä seurakuntanne kirkkoherraan ja kysy miten kannattaa menetellä. Hautausmailla on myös erikseen hautapaikkoja kirkkoon kuulumattomille. - yksi tietävä
arkku aina kun henkilö tuhkataan.Se on nk. polttolähde.
Tuhkan saa ripotella muistolehtoon tai mereen.
Krematoriolla on valmiina hautaustoimistojen
lainauurnia käyttöä varten.
Muistotilaisuuden voi silti järjestää kotona esim. kun tuhka on laskettu.
Ota yhteyttä suoraan hautauspalveluun niin
sieltä hoidetaan kaikki asiat toiveiden mukaisesti
sekä paperiasiat. silloin ei tarvitse miettiä
mitähän nyt tekisi. Ammatti ihmiset auttaa! - tarvitaan,
sen määrää terveysviranomaiset. Mutta arkku voi olla se halvin, puurunko ja päällystetty "paperilla". Uurnia saa lainata ja seurakunnilla on semmosia pahvilaatikoita mitkä ajaa uuran virkaa. Tuhkaa muuten ei nykyisin saa sirotella mihinkään, ei edes vesistöihin, ilman maanomistajan lupaa. Eri seurakunnilla on erilaisa paikkoja joihin uurnan voi sijoittaa. Joihinkin haudataan ns. tuntemattomana jolloin omaisetkaan ei tiedä tarkaa sijaintia. Eli silloin et voi olla paikalla uurnan laskussa. Mutta aina on mahdollisuus haudata uurna hautausmaalle, joko arkkupaikalle tai uurna alueelle. Siunaamisesta sen verran että jos tiedossa on että vainaja on kieltänyt uskonnollisen siunaamisen ei papit edes suostu siihen. Omaisilta asiaa kysytään jos yrittävät saada seurakunnalta siunausajan kirkkoon kuulumattomalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693