Kaipaisin neuvoja

homemamma

Hei!

Löysin tämän keskustelupalstan juuri..
Tarvitsen kipeästi neuvoja, todella kipeästi..

Oireeni alkoivat kun muutimme uuteen asuntoommme 1,5 v sitten. Siitän lähtien olen ollut väsynyt, otsa ja poskionteloissa kova paineentunne, korvakäytävillä myös turvotusta. Silmiä kirvelee ja näkö on huonontunut... minua on tutkittu ja otettu myös neurologinen kuva kuukausia oireiden alkamisen jälkeen.
Tulin raskaaksi ja allergiatestejä ei vielä ole voitu tehdä, vasta nyt syksyllä pääsen niihin. Rahaa on palanut lääkkeisiin ja yksityiseen lääkäriin.Allergialääkkeet=antihistamiinit eivät auta mitenkään.
Minulle myös kovasti tuputetaan niska/hartiaseudun ongelmista ja sitäkin "vaivana" ollaan hoidettu. Vaan ei mikään auta! Tuntuu että elämä on pilalla ja sosiaalinenkin kanssakäyminen alkaa tulla vaikeaksi kun aina on ikävä olo. Meillä on puolivuotias lapsi ja hänen kanssaan olisi jaksettava, mutta olen aina väsynyt.

Meillä otettiin kosteusmittausta kylpyhuoneesta kun ei muuta voinut vielä.. näytti 15 arvo ja sais olla 5-6 välillä ja se oli suihkun lattiasta tietyt kohdat. Sene enempää ei ole vielä tehty.

En ole koskaan ollut millekkään allerginen ennen tätä. Ja uusi asunto siivottu monesti lattiasta kattoon. Oireita on siis ollut 1,5 v..seuraavia:

- paineentunne otsalla ja onteloissa (pahin)
- silmiä kirvelee
- ääni tahtoo nykyään painua
- iho-oireita välillä
- jatkuvaa lämpöä 37-37,4
- väsymys
- joskus ahdistaa hengitystä

Jos jollakulla vastaavaa kokemusta niin olisin kiitollinen avusta. Mitä seuraavaksi kannattaa tehdä?
Odotamme pakkasten tuloa ja otamme kalliin mittauksen (joku firma) joka tekee mittauksi huoneilmasta, mitäs muuta voisimme tehdä ym??

Kiitollinen olisin avusta ja tuesta.. läheisille tämä on jo raskasta kuunnella kun olen niin epätoivoinen...

96

5951

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nurkan takaa

Oletko yhdistänyt oireet asunoon, tämän varmistat kun olet poissa muutaman päivän niin oireet katoaa ja jos palaavat kotiin palatessa on se aika selvää. Itselleni tämä päti. Neuvoja ja ohjeita sain myös Aste ry:stä.

Asiallisten neuvojen saamiseksi ole yhteydessä nettisivuihin www.asumisterveysliitto.fi ja laita heille kysymyksesi.

• odotella

teillä on pieni lapsikin ja oireesi noin pahat. Nyt evakkoon!

JOs oma talo, niin kaupan purkuun mars. Helppo ei tie ole, apua saat Aste ry:stä. Ja koulutetuilta rakennusterveystarkastajilta. Oliko oikea käsite? Tämä termi on tärkeä - siis ei mikään kuntotarkastaja.

• homemamma

asunto on oma.. rivitalon pääty. muilla asukkailla ei ole oireita ilmeisesti kun olen kysellyt. sinänsä ollaan onnistuttu olemaan pari päivää pois, mutta merkittävää muutosta olotilassani en ole havainnut. ilmeisesti altistuminen on ollut kauan ja tämä on siis EPÄILYÄ HOMEESTA, koska olen ollut aina terve kuin pukki. evakkoon on huonompi lähteä lapsen kanssa. pitäisi olla paikka jossa voi olla pidempään, rahat eivät anna myöten. Tuntuu ettei kovin moni usko minua... ja ota tätä tosissaan. Ja miehellä kun ei ole varsinaisesti oireita niin asia on hankala. Itse olen ollut päivittäin kotona yli vuoden ajan ja mies vain iltaisin ja vkonloppuisin.

• enää riitä
        homemamma kirjoitti:

asunto on oma.. rivitalon pääty. muilla asukkailla ei ole oireita ilmeisesti kun olen kysellyt. sinänsä ollaan onnistuttu olemaan pari päivää pois, mutta merkittävää muutosta olotilassani en ole havainnut. ilmeisesti altistuminen on ollut kauan ja tämä on siis EPÄILYÄ HOMEESTA, koska olen ollut aina terve kuin pukki. evakkoon on huonompi lähteä lapsen kanssa. pitäisi olla paikka jossa voi olla pidempään, rahat eivät anna myöten. Tuntuu ettei kovin moni usko minua... ja ota tätä tosissaan. Ja miehellä kun ei ole varsinaisesti oireita niin asia on hankala. Itse olen ollut päivittäin kotona yli vuoden ajan ja mies vain iltaisin ja vkonloppuisin.

Sulla menee toipumiseen, jollekin tasolle, vähintäänkin puoli vuotta. Vaihtoehtona on terveytesi täydellinen tuhoutumine. Tiedän, koska sulla on mun oireet. Seuraavaksi sulta tippuu puolustusmekanismit kaikille muillekin. Saat mahdollisesti jonkun muunkin sairauden, jota ei edes yhdistetä tähän homeista johtuvaan.

Jos jäät asuntoosi et elä enää yhtään tervettä päivää. Lapsesi tilanne on vielä pahempi. Hänelle tärkeintä olisi päästä asunnosta HETI pois. Lapsesi tähden lähdet, jos et itsesi tähden. Lapsi tosin tarvitsee äitiä, mutta hänen terveytensä tuhoutuu vielä pahemmin kun sun.

Valitettavasti mitään muuta ei ole tehtävissä. Korjauksen jälkeenkään en suosittele sulle tätä asuntoa! Korjaukseen, tarkastukseen onko OK ja sen jälkeen myyntiin.

Vaikka kuinka hirveältä tuntuu, ei sinulla ole vaihtoehtoja. Ei yhtään mitään! Olen itse tarvoittamattomissa ensi viikon, mutta kirjoittele palstalle ja kerro miten asia etenee. Pyydä myös apua, täällä on monta joiden kanssa voit puhua puhelimessa, skypessä, laittaa sähköpostia. Mikäli asut joitakin meitä lähellä, joku voi tulla käymään sun luona. Et jää yksin. Mutta poistu jonnekin siitä asunnosta mahd. pikaisesti.

Tämä on pahaa unta meille monelle, eikä tästä herää. Mutta et ole yksin. Laita viestiä niin autetaan alkuun. Täällä on henkilöitä jotka ovat valmiita auttamaan. Et voi ottaa ainakaan aluksi tavaroitasi mukaan. Ne pitäisi laittaa varastoon, puhdistaa. Tarvitset uusia tarvaroita, koska jos otat ne mukaan ilman puhdistusta, joka ei usein edes onnistu, oireilet niiden vuoksi uudessakin asunnossa. Tämä on oikea painajainen, et ole ensimmäinen joka sitä elää etkä ole viimeinenkään. Hae apua, kysy palstalta, laita viestiä vähän millä alueella olet. Joku tosiaan voisi tulla käymään luonasi.

Itse olen kiinni ma-pe joten yritä saada apua toisista. Mutta älä jää tuohon asuntoon, selvitä mikä siinä mättää. Jos olet ollut äitiyslomalla ja kotona, ei voi epäillä kuin kotiasi. Joten ... joudut joka tapauksessa luopumaan asunnostasi ainakin korjausten ajaksi. Korjausten aikana et saa asua huoneistossasi, et missään tapauksessa.

• homemamma
        enää riitä kirjoitti:

Sulla menee toipumiseen, jollekin tasolle, vähintäänkin puoli vuotta. Vaihtoehtona on terveytesi täydellinen tuhoutumine. Tiedän, koska sulla on mun oireet. Seuraavaksi sulta tippuu puolustusmekanismit kaikille muillekin. Saat mahdollisesti jonkun muunkin sairauden, jota ei edes yhdistetä tähän homeista johtuvaan.

Jos jäät asuntoosi et elä enää yhtään tervettä päivää. Lapsesi tilanne on vielä pahempi. Hänelle tärkeintä olisi päästä asunnosta HETI pois. Lapsesi tähden lähdet, jos et itsesi tähden. Lapsi tosin tarvitsee äitiä, mutta hänen terveytensä tuhoutuu vielä pahemmin kun sun.

Valitettavasti mitään muuta ei ole tehtävissä. Korjauksen jälkeenkään en suosittele sulle tätä asuntoa! Korjaukseen, tarkastukseen onko OK ja sen jälkeen myyntiin.

Vaikka kuinka hirveältä tuntuu, ei sinulla ole vaihtoehtoja. Ei yhtään mitään! Olen itse tarvoittamattomissa ensi viikon, mutta kirjoittele palstalle ja kerro miten asia etenee. Pyydä myös apua, täällä on monta joiden kanssa voit puhua puhelimessa, skypessä, laittaa sähköpostia. Mikäli asut joitakin meitä lähellä, joku voi tulla käymään sun luona. Et jää yksin. Mutta poistu jonnekin siitä asunnosta mahd. pikaisesti.

Tämä on pahaa unta meille monelle, eikä tästä herää. Mutta et ole yksin. Laita viestiä niin autetaan alkuun. Täällä on henkilöitä jotka ovat valmiita auttamaan. Et voi ottaa ainakaan aluksi tavaroitasi mukaan. Ne pitäisi laittaa varastoon, puhdistaa. Tarvitset uusia tarvaroita, koska jos otat ne mukaan ilman puhdistusta, joka ei usein edes onnistu, oireilet niiden vuoksi uudessakin asunnossa. Tämä on oikea painajainen, et ole ensimmäinen joka sitä elää etkä ole viimeinenkään. Hae apua, kysy palstalta, laita viestiä vähän millä alueella olet. Joku tosiaan voisi tulla käymään luonasi.

Itse olen kiinni ma-pe joten yritä saada apua toisista. Mutta älä jää tuohon asuntoon, selvitä mikä siinä mättää. Jos olet ollut äitiyslomalla ja kotona, ei voi epäillä kuin kotiasi. Joten ... joudut joka tapauksessa luopumaan asunnostasi ainakin korjausten ajaksi. Korjausten aikana et saa asua huoneistossasi, et missään tapauksessa.

kiitos vastauksista..

itkuhan tässä tulee.. tuntuu mahdottomalta että lähtisin tästä asunnosta. Mies alkaa ehkä nyt vasta ottaa tosissaan tätä asiaa ja minäkin olen jokseenkin tuudittautunut siihen että allergiatesteissä näkyisi jotain ja kohta on jo talvi ja huoneilmaa voidaa mitata. Tämä tuntuu siksikin toivottomalta kun ei ole todettu mitään. Nuo listat oireista ja muiden kertomuksia lukiessa tulee enemmän pala kurkkuun.
        Nyt on lähdettävä nukkumaan, mutta palaan tänne taas... asiat etenee etanan vauhtia, kunpa olisi olemassa testi, jolla asia selviäisi noin vain ja kun asunto on uusi niin tätä ei tahdo moni uskoa!

• Lue tästä linkistä
        homemamma kirjoitti:

kiitos vastauksista..

itkuhan tässä tulee.. tuntuu mahdottomalta että lähtisin tästä asunnosta. Mies alkaa ehkä nyt vasta ottaa tosissaan tätä asiaa ja minäkin olen jokseenkin tuudittautunut siihen että allergiatesteissä näkyisi jotain ja kohta on jo talvi ja huoneilmaa voidaa mitata. Tämä tuntuu siksikin toivottomalta kun ei ole todettu mitään. Nuo listat oireista ja muiden kertomuksia lukiessa tulee enemmän pala kurkkuun.
        Nyt on lähdettävä nukkumaan, mutta palaan tänne taas... asiat etenee etanan vauhtia, kunpa olisi olemassa testi, jolla asia selviäisi noin vain ja kun asunto on uusi niin tätä ei tahdo moni uskoa!

on tehty rakennusvirheitä. Laaja materiaali, mutta lue lävitse niiltä osin mikä on nyt sulle tarpeen.

http://www.occuphealth.fi/NR/rdonlyres/A4B46F48-84C6-4B 3A-AF4F-CD956A885271/0/Tietoahomeista.pdf#search="Asp ergillus altistuskokeet"

• sulle, edellinen ei toimi

• aiheesta
        homemamma kirjoitti:

kiitos vastauksista..

http://personal.inet.fi/koti/haistahome/

• Kyssäri
        homemamma kirjoitti:

Samanlaisia tapauksia on useita.Mies ei altistu,koska paljon poissa.Sinä olet kotona ja myös lapsesi altistuu.Teitä on muitakin.Tuntuu aluksi mahdottomalta ajatus muuttaa,mihin???.
        Mutta julma totuus on että pitkittämällä muuttoa,tilanteesi pahenee.Jos mies ei usko homealtistumistasi,siitä löytyy täältä ja esim. Aste ry:n kautta monesta linkistä tietoa,että näin julmasti on nyt asiat teillä.
        Oletko kysellyt tutuiltasi,haisevatko vaatteenne oudolta (homeelta)?
        Onko talossa tehty kosteusvauriokorjauksia(epäonnistuineita)?
        Onko tilanne pahentunut kesän jälkeen?
        Näyttävätkö kaikki nurkat,pinnat,kylppäri jne. siisteiltä?
        Jos mitään selvää syytä ei rakenteista löydy,niin yksi vaihtoehto on Homekoira Team Oy (kts.netistä),sillä on moni päässyt alkuun.
        Mutta kaikkein tärkein kuitenkin olisi muutto pois,edes joksikin aikaa,jotta näet helpottaako olosi.Ja sille muuttoreissulle ei saa raahata tavaroita nykyisestä asunnosta.Jos teillä on mahdollinen homeongelma,viet itöt ja kaasut tavaroiden mukana uuteen paikkaan.
        Voimia sinulle,kyllä sinä selviät.Olet nyt aloittanut selvittelytien kulkemisen.
        Ps. monesti miehet perheessä eivät halua myöntää,etteivät miehinä olisi huomanneet ko. ongelmia ja toinen syy taitaa olla se,että naiset puhuvat ongelmat ulos ja miehet pitävät ne sisällään.
        Suurin osa hometalojen selvittelyistä on langennut perheen äidille.Näin se vaan on.

• sellainen fakta
        Kyssäri kirjoitti:

Samanlaisia tapauksia on useita.Mies ei altistu,koska paljon poissa.Sinä olet kotona ja myös lapsesi altistuu.Teitä on muitakin.Tuntuu aluksi mahdottomalta ajatus muuttaa,mihin???.
        Mutta julma totuus on että pitkittämällä muuttoa,tilanteesi pahenee.Jos mies ei usko homealtistumistasi,siitä löytyy täältä ja esim. Aste ry:n kautta monesta linkistä tietoa,että näin julmasti on nyt asiat teillä.
        Jos mitään selvää syytä ei rakenteista löydy,niin yksi vaihtoehto on Homekoira Team Oy (kts.netistä),sillä on moni päässyt alkuun.
        Mutta kaikkein tärkein kuitenkin olisi muutto pois,edes joksikin aikaa,jotta näet helpottaako olosi.Ja sille muuttoreissulle ei saa raahata tavaroita nykyisestä asunnosta.Jos teillä on mahdollinen homeongelma,viet itöt ja kaasut tavaroiden mukana uuteen paikkaan.
        Voimia sinulle,kyllä sinä selviät.Olet nyt aloittanut selvittelytien kulkemisen.
        Ps. monesti miehet perheessä eivät halua myöntää,etteivät miehinä olisi huomanneet ko. ongelmia ja toinen syy taitaa olla se,että naiset puhuvat ongelmat ulos ja miehet pitävät ne sisällään.
        Suurin osa hometalojen selvittelyistä on langennut perheen äidille.Näin se vaan on.

että esim. naisten keuhkot kestävät vähemmän. Saahan tupakoiva nainen 5 kertaa yleisemmin keuhkosyövän kuin mies. Siis miksei tämä lainalaisuus toimisi homeidenkin kanssa.

• keinot keksitte
        homemamma kirjoitti:

kiitos vastauksista..

tämä on mielikuvituksen riemujuhlaa tämä homesairastelu. Joutuu käyttämään todellakin välillä mielikuvitusta, kuinka päivästä selviää sekä oireidensa että taloutensa puolesta.

Paras ratkaisu tehdä itse vaikka pienikin talo, silloin tietää miten on tehty ja pystyy valvomaan tuota tekemistä.

• homemamma ei kirjautuneena
        Kyssäri kirjoitti:

luen nyt nopeasti tässä välissä näitä vastauksia kun lapsi nukkuu..
        kiitos, hienoa että on ihmisiä, jotka neuvovat ja haluavat auttaa... :) eilen tosiaan puhuttiin miehen kanssa pitkään ja hän taisi alkaa ymmärtää paremmin kun kerroin vastauksista mitän sain täältä kautta.. raakaa, mut näin on. ja hän myönsi että pelkää rahamäärää, mikä mahdollisista seuraamuksista tulee menemään, sitä kun ei ole todellakaan liikaa.. mutta eteenpäin mennään koko ajan.
        tuota homekoiraa olen miettinyt, heti kun lumet tulee ja muut homeet ilmasta pienenevät niin tämä mamma toimii..
        myös vierailupaikka on käsittelyssä, jos ensin vaikka viikoksi jonnekkin ja katsotaan...

• ennen lumientuloakin
        homemamma ei kirjautuneena kirjoitti:

kiitos, hienoa että on ihmisiä, jotka neuvovat ja haluavat auttaa... :) eilen tosiaan puhuttiin miehen kanssa pitkään ja hän taisi alkaa ymmärtää paremmin kun kerroin vastauksista mitän sain täältä kautta.. raakaa, mut näin on. ja hän myönsi että pelkää rahamäärää, mikä mahdollisista seuraamuksista tulee menemään, sitä kun ei ole todellakaan liikaa.. mutta eteenpäin mennään koko ajan.
        tuota homekoiraa olen miettinyt, heti kun lumet tulee ja muut homeet ilmasta pienenevät niin tämä mamma toimii..
        myös vierailupaikka on käsittelyssä, jos ensin vaikka viikoksi jonnekkin ja katsotaan...

Homekoirat haistaa vaan elävää kasvustoa, eivät yksittäisiä itiöitä, eli ne voi tilata käymään sulan maan aikanakin. Joka tapauksessa syksy on jo niin pitkällä, että hetkenä minä hyvänsä alkaa yöpakkaset maan eteläosissakin, ja silloin suurin osa ilmassa leijuvista homeitiöistä kuolee, eli jos haluat pelata varman päälle, niin lumentuloa ei tarvitse odottaa. Sinuna tilaisin koirat heti, sillä tilauksesta heidän tuloonsa voi kulua viikkoja.

Evakkoonlähtöä mahdollisimman nopeasti suosittelen minäkin. Kaikkien ikävien asioiden keskellä muista hoitaa itseäsi. Tee joka päivä jotain kivaa ja virkistävää: kuuntele lempimusaasi, keitä hyvät kahvit ja juo ne rauhassa lapsen päiväuniaikaan tms. Nuku tarpeeksi ja ulkoile, jos et voi ulkona huonommin kuin sisällä. Pidä välillä asumis- ja terveysasioiden selvittelyssä huilitaukoja, päivä-kaksi, sitten kun akuuteimmat asiat eli selvitysten aloitus ja evakkoon lähtö on hoidettu. Hakeudu lääkäriin, joka tietää homeista. Saat tarvittaessa tältä palstalta sähköpostitse tietoa homeasiat osaavista lääkäreistä. Kerro lääkärissä oireesi ja epäilysi siitä, että ne johtuvat kodistasi ja pyydä kirjoittamaan ne epikriisiisi. Pyydä itsellesi kopiot kaikista terveyspapereista. Ala jo nyt pitää oirepäiväkirjaa, siitä voi olla lääkärissä tai myöhemmissä selvittelyissä hyötyä.

Oireesi kotona voivat helpottaa edes hiukan, jos tuuletatte ahkerasti, pyyhitte seinät ja lattiat usein staattisilla tomuliinoilla, hävitätte kukkaset (hometalon kukkasten mullassa kasvaa usein homeita) ja ostat usein uudet, halvat tyynyt (home tarttuu nopeasti tekstiileihin. Tyynyissä nenä on kiinni kolmanneksen vuorokaudesta, eli kantsii uusia jopa parin viikon välein homekämpässä asuessa. Kalliita allergiatyynyjä ei tässä vaiheessa kannata ostaa, ne joutuu heittämään kuitenkin muutettaessa pois). Koti kannattaa pitää mahdollisimman helposti siivottavana ja pölyä keräämättömänä (nukkamatot varastoon jne.). Nämä neuvot koskevat vain välitöntä ensiapua etsiessänne evakkokämppää, tärkeintä on päästä homeisesta kodista mahdollisimman pian pois.

Tsemppiä! Muista, että selvität asioita omasi, lapsesi ja miehesi terveyden takia.

• Kyssäri

Homekoirat haistavat aktiiviset kosteusvauriohomeet (17 kpl) ja sädesienen.Asialla ei ole mitään tekemistä ulkoilman kylmyyden kanssa.Kuten joku kirjoitti,soita ja varaa heti.Voit sopia (matkakulujen jakamiseksi) että kun asiaa teillepäin tutkimuksiin,tulevat samalla kerralla teillekin.
        Kyllähän nämä homeasiat vievät rahaa ja paljon,mutta odottelu tai tekemättömyys vievät loppupelissä paljon enemmän rahaa,kuin se että alatte toimia.Talvi tulossa,sisällä ollaan paljon,ei hyvä.Hienoa jos teillä on jo tiedossa tilapäistä majoitusta.

• Kyssäri

Älä ota muita,on liikkeellä kaikenlaista yrittäjää,näihin voit luottaa:

http://www.homekoira.com/index.html

• homemamma
        Kyssäri kirjoitti:

Älä ota muita,on liikkeellä kaikenlaista yrittäjää,näihin voit luottaa:

http://www.homekoira.com/index.html

koittaa homekoiraa ensin.. se tulisi halvemmaksi aloittaa..

• moni on pettynyt
        homemamma kirjoitti:

koittaa homekoiraa ensin.. se tulisi halvemmaksi aloittaa..

Ensin kävi homekoira ja sitten niiden suosittelema näytteenottaja=>

lopputulos plus miinus nolla.

Kutsu terveystarkastaja ja pyydä asuntotarkastus.

Homekoiralla et tee yhtään mitään.

• Homekoirat kävi
        moni on pettynyt kirjoitti:

Terveystarkastajako ne homeet sitten löytää! Kyllä nyt naurattaa.Eihän nuo raukat edes tunne homeita,saatikka haista eivätkä ole rakennusasiantuntijoita.Ja vielä lisäksi moni tt mitätöi koko homeasian vouhotuksena.
        Jos teillä ei näy selviä kasvustoja,ota ihmeessä Homekoira Team (osaa asiansa),muista en tiedä.Näytteenotto onkin sitten se tärkein vaihe.Homeet on jo haistettu,mutta viisas ja osaava näytteenottaja onkin se ihmislaji,johon moni hometutkimus joko kaatuu tai hommat alkavat luistaa.Jos näytteet ovat heikkoja,pitää miettiä,miksi? Eli todennäköisesti ne suuremmat "löydökset" odottavat vielä ja NE pitäisi löytää.Koirat eivät ole homeen,eikä huumeiden kohdalla mitään labroja.Ne ilmoittavat löydöksen,mutta ihmisen tehtäväksi jää näytteenotolla varmistaa lajit ja vahvuudet,kuten huumeissakin.Näin se homma etenee!

Ps. älä anna yhden katkeran mielipiteen vaikuttaa päätökseesi selvittää,mikä teillä mättää! tästä on hyvä aloittaa.

• homemamma
        moni on pettynyt kirjoitti:

muutakaan tähän hätään. se voisi olla hyvä keino aloittaa...

punnitsin asiaa niin, että jos koira näyttää jotain paikkaa, niin sieltä voisi ottaa näytettä, olisi ainakin jokin suuntaa antava paikka.

tai jos otamme ilmanlaatututkimuksen, joka maksaa noin 1000 euroa niin sekin kertoo, että jotakin on ilmassa, mutta on silti vielä paikallistettava, että mistä tuo haitta tulee...

• homemamma
        homemamma kirjoitti:

muutakaan tähän hätään. se voisi olla hyvä keino aloittaa...

punnitsin asiaa niin, että jos koira näyttää jotain paikkaa, niin sieltä voisi ottaa näytettä, olisi ainakin jokin suuntaa antava paikka.

tai jos otamme ilmanlaatututkimuksen, joka maksaa noin 1000 euroa niin sekin kertoo, että jotakin on ilmassa, mutta on silti vielä paikallistettava, että mistä tuo haitta tulee...

vielä että terveystarkastaja kävi aikaisemmin ja pesuhuoneessa on ainakin yksi kohta, joka näytti että kosteutta olisi... muuta tämä ihminen ei osannutkaan sanoa. haluaisimme vielä varmempaa tietoa...

• ohjeet

tulevat tässä: mitä ILMEISIMMIN teilläkin on kosteus- ellei peräti homeongelma.
      Olen kokenut tuon kaiken läpi pohjamutia myöten - ja nyt ( 1,5 v toteamisen jälkeen) olen menossa TOISEEN poskionteloleikkaukseen yliopistolliseen keskussairaalaan! Ensimmäinen tehtiin vuosi sitten yksityisessä sairaalassa. Nyt et viivyttele! Jokaisessa kunnassa on n.s. terveysinsinööri (löytyy kunnan puhelimista tai kysy keskusksesta). Hänen mittauksensa EI MAKSA MITÄÄN! Älä teetätä kalliita homemittauksia joillain firmoilla! Sinulla on mitä ilmeisimmin poskiontelopolypoosi, kuten ilmeni minullakin. Ihan samat oireet. Olet henkisesti kovilla - ja koko perheesi ja sosiaalinen elämäsi on! Minulle ihan tuttua! Avioerokaan ei ollut kaukana! Muutimme asuntoa - mutta oireet eivät kadonneetkaan - rahaa vaan paloi! Tämä on nyt uusi, nouseva buumi Suomessa ja meitä kärsijöitä tuntuu olevan ihan liikaa...pitäisi tehdä jotain todella radikaalia...mutta mitä? Me jäämme lääkäreiden "jalkoihin" vaivoinemme, emme voi suunnitella matkoja, emme mennä mihinkään tilaisuuksiin, joissa on oltava "hiljaa" - paha olo tulee ja limaa alkaa valua kurkkuun yms. ET OLE YKSIN! Yritä saada lääkärisi käsittämään, miten vaikeana koet ongelmasi! Empaattinen lääkäri on nyt tarpeen. Ja -valitan -muutto, jos kosteusvaurio ilmenee. Silti koskaan oireemme ei kokonaan parane - sen tiedon kanssa minun on ollut ehkä vaikeinta tulla sinuksi...Helpotusta toki saat - mutta koita jaksaa nyt toimia, jotenkin! Voimia ja siunausta!

• Kyssäri

Olet menossa toiseen leikkaukseen! Onko polypoosistasi otettu sieniviljelyt? Sillä jos sieni kasvaa onteloissasi,sehän riehaantuu aina uudestaan,mikäli et leikkauksen jälkeen saa täsmälääkitystä ko.sienelle.Ja..sienivaivan ollessa kyseessä,sisäisesti käytetyt kortisonit pahentavat tilannetta.Tuo sieniviljely olisi varmasti paikallaan.Itseltä otettiin näytteet ja odottelen tuloksia.Pyysin ne,koska en haluaisi läpikäydä useampaa "turhaa" leikkausta,jos tilanne taasen uusiutuu.

• Olen PYYTÄNYT
        Kyssäri kirjoitti:

Olet menossa toiseen leikkaukseen! Onko polypoosistasi otettu sieniviljelyt? Sillä jos sieni kasvaa onteloissasi,sehän riehaantuu aina uudestaan,mikäli et leikkauksen jälkeen saa täsmälääkitystä ko.sienelle.Ja..sienivaivan ollessa kyseessä,sisäisesti käytetyt kortisonit pahentavat tilannetta.Tuo sieniviljely olisi varmasti paikallaan.Itseltä otettiin näytteet ja odottelen tuloksia.Pyysin ne,koska en haluaisi läpikäydä useampaa "turhaa" leikkausta,jos tilanne taasen uusiutuu.

sienivilejelyä pariinkin kertaan! Sitä ei ole otettu - miksiköhän...? Nyt ajattelin tällä viikolla VAATIA punkteerausta ja sen yhteydessä otettavaa sieniviljelyä. Koska leikkaus on ties koska...ja syön KOKO ajan vahvoja antibiootteja ja kortisonia. Yksityinen (minut vuosi sitten leinannut lääkäri) sanoi, että "kortisoni on oikein herkkua sienille"!! Aika absurdia!
        Tässähän pitäisi olla vähintään DOSENTTI OSATAKSEEN VAATIA KAIKKIA NIITÄ KOKEITA, JOTKA OLOA HELPOTTAISIVAT! MIHIN OIKEIN OLLAAN MENOSSA, KYSYN VAAN!? Kiitos hienosta oivalluksesta! Sain lisäpuhtia vaatia!!

• Kyssäri
        Olen PYYTÄNYT kirjoitti:

sienivilejelyä pariinkin kertaan! Sitä ei ole otettu - miksiköhän...? Nyt ajattelin tällä viikolla VAATIA punkteerausta ja sen yhteydessä otettavaa sieniviljelyä. Koska leikkaus on ties koska...ja syön KOKO ajan vahvoja antibiootteja ja kortisonia. Yksityinen (minut vuosi sitten leinannut lääkäri) sanoi, että "kortisoni on oikein herkkua sienille"!! Aika absurdia!
        Tässähän pitäisi olla vähintään DOSENTTI OSATAKSEEN VAATIA KAIKKIA NIITÄ KOKEITA, JOTKA OLOA HELPOTTAISIVAT! MIHIN OIKEIN OLLAAN MENOSSA, KYSYN VAAN!? Kiitos hienosta oivalluksesta! Sain lisäpuhtia vaatia!!

Nyt olet sitten tiukkana ja vaadit sieniviljelyn,bakteeriviljelyn ja sädesieniviljelyn (siinä oma bakteeriviljelyalusta).Tämän asian olen varmistanut erittäin tunnetulta hometutkijalta.
        Samoin häneltä sain tiedon,ettei kortisoni sisäisesti käytettynä ole oikea lääkitys,jos kyseessä sienikasvusto.Oli suorastaan kauhistunut,miten kasvusto senkun riehaantuu.
        Siinä (hah) lääkärisi ehkä sitten oli oikeassa,että kortisoni on herkkua sienille eli kasvusto senkuin kasvaa ja voi hyvin.Mutta sehän ei ole tarkoitus.Tietenkin näin pääsemme yhä uusiin leikkauksiin,mutta sekään ei ole tarkoitus.Vaan tarkoitus on päästä koko ontelo-ongelmista eroon-ikuisesti.Tuo tarkoitus pitäisi toteutua lääkäreiden hoidon seurauksena.Nyt se toimii kuten sinulla,uusi leikkaus.

Pidä kiinni viljelyvaatimuksistasi!

joo, juuri tuo terveyskeskuslekureitten homma on mitä on.. tällä hetkellä on vireillä lääkärinvaihto, koska rahani ei enää riitä yksityiselle menoon, ei sitten millään!!! olen ravannut yksityisellä ja syönyt jos minkälaista lääkettä.. antibioottia, antihistamiinia, nenäsuihkeita, tippoja... ym ym ym mikään ei vaan tepsi.
        huuhtelen päivittän sarvikuonokannulla: aamuin illoin, on muuten hyvä keksintö!

joo, juuri tuo terveyskeskuslekureitten homma on mitä on.. tällä hetkellä on vireillä lääkärinvaihto, koska rahani ei enää riitä yksityiselle menoon, ei sitten millään!!! olen ravannut yksityisellä ja syönyt jos minkälaista lääkettä.. antibioottia, antihistamiinia, nenäsuihkeita, tippoja... ym ym ym mikään ei vaan tepsi.

sellainen, että kun näköni on heikentynyt ja aamuisin näen ns. uloskin paremmin ja iltapäivällä ja iltaa kohden heikommin, niin palautuuko näkö kun joskus mahdollinen altistuminen loppuu?

muuten.. olen huomannut että iltaa kohden lämpökin aina nousee.. eilen oli 37,3. ennen "terve" lämpöni oli 36,6

• Kyssäri

sellainen, että kun näköni on heikentynyt ja aamuisin näen ns. uloskin paremmin ja iltapäivällä ja iltaa kohden heikommin, niin palautuuko näkö kun joskus mahdollinen altistuminen loppuu?

muuten.. olen huomannut että iltaa kohden lämpökin aina nousee.. eilen oli 37,3. ennen "terve" lämpöni oli 36,6

Kyllä nuo molemmat oireet kuuluvat kuvioon.Altistumisen jälkeen (tunteja??) alkaa tuo kuumeilu.Yöunetkin voivat heiketä.Yöhikoiluakin tulla.Ja näköönkin vaikuttaa.

Harmi!

• että jotkut
        Kyssäri kirjoitti:

Nyt olet sitten tiukkana ja vaadit sieniviljelyn,bakteeriviljelyn ja sädesieniviljelyn (siinä oma bakteeriviljelyalusta).Tämän asian olen varmistanut erittäin tunnetulta hometutkijalta.
        Samoin häneltä sain tiedon,ettei kortisoni sisäisesti käytettynä ole oikea lääkitys,jos kyseessä sienikasvusto.Oli suorastaan kauhistunut,miten kasvusto senkun riehaantuu.
        Siinä (hah) lääkärisi ehkä sitten oli oikeassa,että kortisoni on herkkua sienille eli kasvusto senkuin kasvaa ja voi hyvin.Mutta sehän ei ole tarkoitus.Tietenkin näin pääsemme yhä uusiin leikkauksiin,mutta sekään ei ole tarkoitus.Vaan tarkoitus on päästä koko ontelo-ongelmista eroon-ikuisesti.Tuo tarkoitus pitäisi toteutua lääkäreiden hoidon seurauksena.Nyt se toimii kuten sinulla,uusi leikkaus.

Pidä kiinni viljelyvaatimuksistasi!

lääkärit vastustaa tätä viljelyä?? Olen yrittänyt monta kertaa - nyt aion kyllä teettää vaikka yksityisesti! Ja ENNEN leikkausta marraskuussa! Kiitos innostamisesta!

• ihan samanlainen

taudinkuvaus ja sairasteluhistoria! Minulla myös näkö on sumentunut ja kävin silmälääkärillä optikon kehoituksesta mittauttamassa silmänpaineet, ne kun nousee kortisoneista Molemmissa silmissä 25 eli vähän koholla...vuoden kortisonit on siis JO vaikuttaneet silmiinkin. Ja mustelmia tulee herkästi, suuta kuivaa, hiukset on ohentuneet jne. Mutta nenävaivat vaan jatkuu. Sarvikuono mullakin aamuin - illoin käytössä, se on kyllä hintansa väärtti!

• Kyssäri
        että jotkut kirjoitti:

lääkärit vastustaa tätä viljelyä?? Olen yrittänyt monta kertaa - nyt aion kyllä teettää vaikka yksityisesti! Ja ENNEN leikkausta marraskuussa! Kiitos innostamisesta!

Vielä sen verran vinkkiä,että sovi etukäteen näytteiden otto.Kaikki labrat eivät suoralta käsin osaa ottaa oikeanlaiseen putkeen näytettä.Ja sädesienelle (bakteeri) on oma alusta,verrattuna muuhun bakteeriviljelyyn.
        Kaveriltani meni sieniviljelyt yksityisellä lääkäriasemalla päin peetä,koska olivat laittaneet sen sellaiseen liuokseen,joka tuhosi näytteen.

• homemamma
        ihan samanlainen kirjoitti:

taudinkuvaus ja sairasteluhistoria! Minulla myös näkö on sumentunut ja kävin silmälääkärillä optikon kehoituksesta mittauttamassa silmänpaineet, ne kun nousee kortisoneista Molemmissa silmissä 25 eli vähän koholla...vuoden kortisonit on siis JO vaikuttaneet silmiinkin. Ja mustelmia tulee herkästi, suuta kuivaa, hiukset on ohentuneet jne. Mutta nenävaivat vaan jatkuu. Sarvikuono mullakin aamuin - illoin käytössä, se on kyllä hintansa väärtti!

kävin optikolla silmänpaineita mittauttamassa ja sanoivat vain että normaalipaineet ja kun kerroin tästä päävaivastani niin sanoivat että tällaiset paineet ei aiheuta "pääkipua"... eli rillit vain hommasin kun näkö huonontui, mutta silmät rasittuva kovasti vaikka laseja käytän...

• sairastellut
        että jotkut kirjoitti:

Että tulin taas kiukkuiseksi!!!Grrrrr. Minusta otettiin kaksi viikkoa sitten työterveyshuollossa kivuliaat näytteet silmien sidekalvoilta. Halusin, että niistä olisi katsottu edes kaikkein tavallisimmat sienet. Oli työteliästä saada lääkäri ylipäänsä ymmärtämään, mistä on kyse. Ja sitten niistä näytteistä olikin tutkittu jotain hiivajuttuja pelkästään.

Kun sanoin hänelle, etten ymmärrä, miksi näitä sieniviljelyjä ei tehdä, niin alkoi selitys siitä, miten harvinaisia ne muut ovat. Entä sitten? Minusta on jo tutkittu bakteerit ja muut tavallisuudet. Mikä harvinaisuus homesieni homesairaan elimistössä muka olisi?

• Kyssäri
        sairastellut kirjoitti:

Että tulin taas kiukkuiseksi!!!Grrrrr. Minusta otettiin kaksi viikkoa sitten työterveyshuollossa kivuliaat näytteet silmien sidekalvoilta. Halusin, että niistä olisi katsottu edes kaikkein tavallisimmat sienet. Oli työteliästä saada lääkäri ylipäänsä ymmärtämään, mistä on kyse. Ja sitten niistä näytteistä olikin tutkittu jotain hiivajuttuja pelkästään.

Kun sanoin hänelle, etten ymmärrä, miksi näitä sieniviljelyjä ei tehdä, niin alkoi selitys siitä, miten harvinaisia ne muut ovat. Entä sitten? Minusta on jo tutkittu bakteerit ja muut tavallisuudet. Mikä harvinaisuus homesieni homesairaan elimistössä muka olisi?

että SINÄ luulet tietäväsi,mitä kokeita tarvitaan.Astut lääkärin varpaille.Jos silmäongelmiisi ei ole löytynyt vastausta hiivoista tai bakteereista tms.etkä halua ihan lottona alkaa kokeilemaan mitätahansakortisonia,
        niin soitat samaiselle lekurille ja pyydät lähetteen sellaiselle joka osaisi sinua auttaa,mikäli hänen osaamisensa ei riitä.On niitä "harvinaisia" sairauksia tässä maassa tuhansia ja tuhansia,siis meitä homeongelmaisia.
        Ymmärrän että kiukuttaa,kun syytä ei löydy ja harvinaisia ei tutkita.Pitäisi olla aina angiina,senhän ne osaavat diagnosoida.

Ole vaan sitkeä,kyllä se palkitaan ja saat mielenrauhan asiasta!

• sairastellut
        Kyssäri kirjoitti:

että SINÄ luulet tietäväsi,mitä kokeita tarvitaan.Astut lääkärin varpaille.Jos silmäongelmiisi ei ole löytynyt vastausta hiivoista tai bakteereista tms.etkä halua ihan lottona alkaa kokeilemaan mitätahansakortisonia,
        niin soitat samaiselle lekurille ja pyydät lähetteen sellaiselle joka osaisi sinua auttaa,mikäli hänen osaamisensa ei riitä.On niitä "harvinaisia" sairauksia tässä maassa tuhansia ja tuhansia,siis meitä homeongelmaisia.
        Ymmärrän että kiukuttaa,kun syytä ei löydy ja harvinaisia ei tutkita.Pitäisi olla aina angiina,senhän ne osaavat diagnosoida.

Ole vaan sitkeä,kyllä se palkitaan ja saat mielenrauhan asiasta!

Joo, kyllä tähän energiaa tuhraantuu. Minäkin olen sairastellut jo kahdeksan vuotta, joten voit uskoa, että päätä on tullut hakattua seinään! Olen päättänyt, etten anna koskaan periksi. En koskaan!

Seuraavaksi lähden yksityisesti selvittelemään tätä asiaa. Joku ystävällisesti antoikin kerran turkulaisen lääkäriaseman tiedot - siellä tehdään homesieniviljelyjä. Yritän löytää vastaavanlaisen paikan pk-seudulta, se olisi helpompaa.

En tietenkään voi tietää, onko sisälläni jokin homesienitulehdus, mutta haluan selvittää sen. Sitä kun ei ole koskaan tutkittu.

Meiltä löytyi aikoinaan aspergillusta, ja sitä löytyi myös vasta-aineena verestäni. Sillähän on tapana muun muassa turvottaa silmäluomet.

Sitä kortisonia olen, muuten, kokeillut. Ei apua, se vain kirvelsi silmissäni.

• Eloonjäänyt

Voisitko antaa sähköpostiosoitteen, johon tuon tien läpikäyneet voivat lähettää yhteystietonsa. Joku meistä voi olla lähelläsi ja osata auttaa konkreettisesti. Suomi24:sta saat tarvittaessa saman tien sp-osoitteen, josta sinua ei tunnisteta nimeltä. Voitko kertoa, missä päin Suomea asut?

Olet jo saanut olennaiset neuvot. Tärkeintä on pelastaa ensin itsensä: se tapahtuu konkreettisesti ottamalla jalat alleen. On poistuttava sairastuttavasta tilasta.

Kosteusvauriohomeista sairastuneille ei ole olemassa turvataloja, joihin paeta ja joissa toipua, joissa puhdistua ja kerätä voimia, joissa saisi apua ja tukea ihmisiltä, jotka tietävät mistä on kyse. Sellaisia turvataloja pitäisi ryhtyä perustamaan kiireellisesti.

Kunnissa on hätämajoitusta tarjolla ihmisille, jotka syystä tai toisesta eivät voi olla kotonaan tai joilla ei kotia ole. Kosteusvauriohomeista sairastunut tarvitsee kuitenkin ehdottomasti homeettoman paikan selviytyäkseen ja toipuakseen.

Homeista voi selviytyä. Me, jotka olemme tuon kivisen tien kulkeneet ja jääneet eloon, tiedämme miten. Meidän on luotava käytännössä toimivat tuki- ja apuverkostot tähän maahan. Meidän on herätettävä tämä maa painajaisesta, jossa yhä useammat joutuvat myrkytyksen uhreiksi, pian kokonaiset sukupolvet, ellei vallitsevaan rakentamiseen, korjaamiseen ja rakennusten huoltoon tule muutosta.

Meidän on oltava tuo muutos. Tietämyksestä ja asiantuntijuudesta seuraa vastuu.

• asiaa!

Turvatalot olisivat ehdottoman tärkeitä. Vaikkapa hirsirakenteiset rivitalot, joissa on tuulettuva alapohja, hyvät katot ja pitkät räystäät. Näissä taloissa pitäisi olla valmiina välttämättömin elämiseen tarvittava irtaimisto: sängyt, ruokapöytä, tietokone (tiedonhakua ja asioiden hoitoa varten), pyykinpesukone, siivousvälineet, perusastiasto ja liinavaatteet. Noilla jo pärjäisi pitkälle. Irtaimiston tarvisi olla helposti puhdistettavaa, jotta niiden homevapaus asukkaiden vaihtuessa voidaan taata.

Turvatalojen lisäksi olen miettinyt, miten pienituloiset tai kokonaan tulottomat homesairaat voisivat jatkossa asua terveellisesti. Joku yhteisö, kommuuni, voisi olla ratkaisu: kimpassa rakennutetaan (ja valvotaan!) hyvä talo, josta voi ostaa osakkeen/huoneen. Näin vähemmilläkin varoilla saa hyvän kodin, omakotitaloon kun ei kaikilla ole rahaa ja kerrostalossa oman kodin säilyminen homeettomana riippuu pitkälti isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen valveutuneisuudesta. Tuossa yhteisöasumisessa ongelmaksi voi tulla ihmisten erilainen altistuminen; jotta homma toimisi, niin kaikkien tulisi elää niin, että pahiten sairastunutkin pystyy asumaan talossa (eli hajusteet, ruoka-aineallergiat, ystävien ja sukulaisten vierailut, mahdollisten työpaikkojen lievät homeongelmat, harrastuspaikkojen jne. mahdolliset homeongelmat).

• homemmamma ei kirjautuneena

tässä joku pv luoda sähköpostiosoitteen...
        aikani vaihtelee rajallisesti miten ehdin koneella naputella.. ->vauva
        olen mielelläni nimettömänä tai tällä nimimerkillä. olen arka paljastamaan yleensä netissä tarkempia tietojani. tunnnen suoraan sanottuna oloni hieman typeräksi vielä kun ei ole varmistusta asiasta, että mistä tämä johtuu, oma epäilykseni on todella vahva ja nämä vastaukset vahvistivat sitä, lisäksi jotkut ulkopuoliset (kunnan palvelut) ovat ehdottaneet voisinko olla altistunut homeelle...

asiaa! kirjoitti:

Turvatalot olisivat ehdottoman tärkeitä. Vaikkapa hirsirakenteiset rivitalot, joissa on tuulettuva alapohja, hyvät katot ja pitkät räystäät. Näissä taloissa pitäisi olla valmiina välttämättömin elämiseen tarvittava irtaimisto: sängyt, ruokapöytä, tietokone (tiedonhakua ja asioiden hoitoa varten), pyykinpesukone, siivousvälineet, perusastiasto ja liinavaatteet. Noilla jo pärjäisi pitkälle. Irtaimiston tarvisi olla helposti puhdistettavaa, jotta niiden homevapaus asukkaiden vaihtuessa voidaan taata.

Turvatalojen lisäksi olen miettinyt, miten pienituloiset tai kokonaan tulottomat homesairaat voisivat jatkossa asua terveellisesti. Joku yhteisö, kommuuni, voisi olla ratkaisu: kimpassa rakennutetaan (ja valvotaan!) hyvä talo, josta voi ostaa osakkeen/huoneen. Näin vähemmilläkin varoilla saa hyvän kodin, omakotitaloon kun ei kaikilla ole rahaa ja kerrostalossa oman kodin säilyminen homeettomana riippuu pitkälti isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen valveutuneisuudesta. Tuossa yhteisöasumisessa ongelmaksi voi tulla ihmisten erilainen altistuminen; jotta homma toimisi, niin kaikkien tulisi elää niin, että pahiten sairastunutkin pystyy asumaan talossa (eli hajusteet, ruoka-aineallergiat, ystävien ja sukulaisten vierailut, mahdollisten työpaikkojen lievät homeongelmat, harrastuspaikkojen jne. mahdolliset homeongelmat).

eli mikäpä olisikaan parempi ratkaisu tuohon ongelmaan... mutta mistäpä maksaja tuolle hankkeelle?? :) "homekodittomat ry"

• mutta varovaisuus
        homemmamma ei kirjautuneena kirjoitti:

olen mielelläni nimettömänä tai tällä nimimerkillä. olen arka paljastamaan yleensä netissä tarkempia tietojani. tunnnen suoraan sanottuna oloni hieman typeräksi vielä kun ei ole varmistusta asiasta, että mistä tämä johtuu, oma epäilykseni on todella vahva ja nämä vastaukset vahvistivat sitä, lisäksi jotkut ulkopuoliset (kunnan palvelut) ovat ehdottaneet voisinko olla altistunut homeelle...

sähköpostin tai nimen suhteen on tervettä itsesuojelua!
        Typerä et ole,vaan järkevä,koska yrität selvittää syytä oireiluihin.Kyllähän sitä meistä jokainen hometalollinen ensin alkuun kuvitteli olevansa luulosairas tms.Mutta kun sai mustaa valkoisella eli homeanalyysit materiaalinäytteistä,niin pakko oli itsekin uskoa,etteivät oireet olleet kuviteltuja,vaan totta.Aluksi tämä kaikki on aika hämmentävää,mutta kun tietosi kasvaa ja saat varmistusta asioiden oikeaan tilaan,alat luottaa myös omiin oireiluihisi ja tuntemuksiisi.

jaksamista!

mutta varovaisuus kirjoitti:

sähköpostin tai nimen suhteen on tervettä itsesuojelua!
        Typerä et ole,vaan järkevä,koska yrität selvittää syytä oireiluihin.Kyllähän sitä meistä jokainen hometalollinen ensin alkuun kuvitteli olevansa luulosairas tms.Mutta kun sai mustaa valkoisella eli homeanalyysit materiaalinäytteistä,niin pakko oli itsekin uskoa,etteivät oireet olleet kuviteltuja,vaan totta.Aluksi tämä kaikki on aika hämmentävää,mutta kun tietosi kasvaa ja saat varmistusta asioiden oikeaan tilaan,alat luottaa myös omiin oireiluihisi ja tuntemuksiisi.

jaksamista!

Kiitos =)

• omani

oli totaaliallergikko.

• homemamma
        omani kirjoitti:

oli totaaliallergikko.

lapseni on puolivuotias. syntymästään lähtien hänella on ollut atooppinen iho, lääkäreiden mukaan.. ihottumaa on nilkoissa, sitä oli päänahassa ja hän aina raapi. kovalla rasvauksella saimme päänahan kuriin. kaulassa on kuivia ihokohtia...
        lasten lääkärin mukaan johtuu atooppisesta ihosta. olimme kummatkin vasta flunssassa, lapsella vielä hieman köhää. itsellänikin on tullut ihottumaa kaulalle ja (silmien alle hetkittäin)

• homemamma
        homemamma kirjoitti:

lapseni on puolivuotias. syntymästään lähtien hänella on ollut atooppinen iho, lääkäreiden mukaan.. ihottumaa on nilkoissa, sitä oli päänahassa ja hän aina raapi. kovalla rasvauksella saimme päänahan kuriin. kaulassa on kuivia ihokohtia...
        lasten lääkärin mukaan johtuu atooppisesta ihosta. olimme kummatkin vasta flunssassa, lapsella vielä hieman köhää. itsellänikin on tullut ihottumaa kaulalle ja (silmien alle hetkittäin)

lisään tähän vielä, että hän on joillekkin ruoka-aineille (tosin muutamalle tässä vaiheessa) allerginen ihottuman pahenemisesta ja päätellen ja lääkärin mielestä...

• Metsäläinen2
        homemamma kirjoitti:

lisään tähän vielä, että hän on joillekkin ruoka-aineille (tosin muutamalle tässä vaiheessa) allerginen ihottuman pahenemisesta ja päätellen ja lääkärin mielestä...

ihottuma" (asuu ikivanhassa kunnan "korjatussa" asunnossa), mikä omituista kyllä - paranee lähes kokonaan pitkillä lomilla mummulassa. Äiti joutuu yölläkin rasvaamaan ja lapsi nukkuu pätkittäin, koska raapii itseään. Myös korvat ovat jatkuvasti tulehtuneet (ja putkitettu monesti). Tuo äiti miettii, voisko sittenkin heidän oireensa (äidin astma pahentunut - homeastma lapsuudesta) johtua asunnosta - nyt kun on tullut enemmän tietoa. Isukillakin on ihottumaa, mutta lievempänä (on kotoa pois enemmän). Voi siis olla perinnöllistäkin, mutta voi puhjeta kukkaansa asunnon kunnostakin (kylppäri kuulemma ok, mutta vähän omituinen haju..).

• homemamma
        Metsäläinen2 kirjoitti:

ihottuma" (asuu ikivanhassa kunnan "korjatussa" asunnossa), mikä omituista kyllä - paranee lähes kokonaan pitkillä lomilla mummulassa. Äiti joutuu yölläkin rasvaamaan ja lapsi nukkuu pätkittäin, koska raapii itseään. Myös korvat ovat jatkuvasti tulehtuneet (ja putkitettu monesti). Tuo äiti miettii, voisko sittenkin heidän oireensa (äidin astma pahentunut - homeastma lapsuudesta) johtua asunnosta - nyt kun on tullut enemmän tietoa. Isukillakin on ihottumaa, mutta lievempänä (on kotoa pois enemmän). Voi siis olla perinnöllistäkin, mutta voi puhjeta kukkaansa asunnon kunnostakin (kylppäri kuulemma ok, mutta vähän omituinen haju..).

=( aivan varmasti asialla on yhteys

• hilkkaliisa

Hei homemamma

Kun olet kirjautunut suomi24:lle saat automaattisesti oman sähköpostin. Katso omista tiedoistasi suomi24:ltä: [email protected]

Tervetuloa tänne homesairaiden keskustelupalstalle. Tämän palstan tarkoituksena on tukea toisiamme ja antaa neuvoja miten elämässä pääsee eteenpäin. Välillä tänne eksyy joitakin häiriköitä, mutta heistä ei kannata välittää. Heitä on varmaan jokaisella palstalla.

Voimia sinulle homemamma !

Terveisin homentikko Oulusta
        [email protected]

• kun ei sitten tiedä
        homemamma kirjoitti:

kuinka vaikeaksi elämä myöhemmin menee - allergisoituuko kuinka paljon, miten kestää kemiallisia lääkkeitä, kuinka voi olla homeisissa hoitopaikoissa, kouluissa jne. Eli suositus, jos mahdollista, niin heti pois. Ja rakentakaa oma talo.

• homemamma
        hilkkaliisa kirjoitti:

Hei homemamma

Kun olet kirjautunut suomi24:lle saat automaattisesti oman sähköpostin. Katso omista tiedoistasi suomi24:ltä: [email protected]

Tervetuloa tänne homesairaiden keskustelupalstalle. Tämän palstan tarkoituksena on tukea toisiamme ja antaa neuvoja miten elämässä pääsee eteenpäin. Välillä tänne eksyy joitakin häiriköitä, mutta heistä ei kannata välittää. Heitä on varmaan jokaisella palstalla.

Voimia sinulle homemamma !

Terveisin homentikko Oulusta
        [email protected]

kiitos..

mietinkin tässä vain kun kaikki ei ole niin yksinkertaista, että sanotaan: muuta pois tai lähde pois. Kaikilla ei tosiaan ole paikkaa minne mennä nopeasti ja rahat tekevät tiukkaa.. edessä kun on tutkimuksia jotka maksavat paljon.
        (vastaan tässä yleisesti kun jotkut kehottavat rakentamaan ja lähtemään pian, ymmärrän sen)

Oman talon rakentaminen olisi varmasti viisainta ja sitä kovasti tahtoisimme, mutta siitä on kuitenkin varmaan lähdettävä, että selvitetään mikä tässä asunnossa mättää kun näin kovat oireet on... ja sitten jos jotain löytyy niin onhan tämä saatava kuntoon ennen kuin voi edes myydä ja sitten jos saa myydyksi niin on mentävä vuokralle ja tonttia etsimään/ rahoitus.. kaikki ei ole niin itsestäänselvää =( en usko, että minusta on vähään aikaan työelämään... yhden palkalla siis.

Kovasti on mietinnässä että minne menisin.. ja kun olen koti-ihminen (koti on siellä missä tavarat) niin kotoa pois oleminen lapsen kanssa ei olekkaan ihan helppoa. Ehkä turvaudumme ensin homekoiraan.

terveisin väsynyt homemamma

• Kyssäri
        homemamma kirjoitti:

kiitos..

mietinkin tässä vain kun kaikki ei ole niin yksinkertaista, että sanotaan: muuta pois tai lähde pois. Kaikilla ei tosiaan ole paikkaa minne mennä nopeasti ja rahat tekevät tiukkaa.. edessä kun on tutkimuksia jotka maksavat paljon.
        (vastaan tässä yleisesti kun jotkut kehottavat rakentamaan ja lähtemään pian, ymmärrän sen)

Oman talon rakentaminen olisi varmasti viisainta ja sitä kovasti tahtoisimme, mutta siitä on kuitenkin varmaan lähdettävä, että selvitetään mikä tässä asunnossa mättää kun näin kovat oireet on... ja sitten jos jotain löytyy niin onhan tämä saatava kuntoon ennen kuin voi edes myydä ja sitten jos saa myydyksi niin on mentävä vuokralle ja tonttia etsimään/ rahoitus.. kaikki ei ole niin itsestäänselvää =( en usko, että minusta on vähään aikaan työelämään... yhden palkalla siis.

Kovasti on mietinnässä että minne menisin.. ja kun olen koti-ihminen (koti on siellä missä tavarat) niin kotoa pois oleminen lapsen kanssa ei olekkaan ihan helppoa. Ehkä turvaudumme ensin homekoiraan.

terveisin väsynyt homemamma

Koti on turvapaikkamme.Ja sen menettäminen homeelle on kyllä aluksi käsittämätöntä.Kaikkien asiaan liittyvien selvittelyjen keskellä menetämme sen paikan,jossa kerätään voimia,itketään,nauretaan,keitellään kahvit,mennään puhtaiden lakanoiden väliin.
        Siksi sieltä on vaikea lähteä,vaikka viisammat läpikäyneenä sinua neuvovat.Olisi pitänyt lähteä aikaisemmin....niin ajattelin minäkin jälkikäteen.Oli niin vaikea uskoa,miten se vaikutti terveyteen.Oli vaikea luopua tavaroista.Ensin lähti pehmeät,muoviset,sitten lähti petivaatteet,patjat.Kirjat ja valokuvat.Jäi jäljelle muutamia huonekaluja.Koti revittiin tavallaan palasiksi.Ei ollut edes sitä turvapaikkaa jossa kerätä voimia.
        Nyt kun tuo on takanapäin,tunnen toisaalta hienon tunteen-pystyin "heittämään" kaiken pois.Vapauttavaakin-jälkeenpäin ajateltuna.Paljon vähemmällä tulemme toimeen.Mutta ilman toisten tukea,emme tule toimeen.

• home.mamma
        Kyssäri kirjoitti:

Koti on turvapaikkamme.Ja sen menettäminen homeelle on kyllä aluksi käsittämätöntä.Kaikkien asiaan liittyvien selvittelyjen keskellä menetämme sen paikan,jossa kerätään voimia,itketään,nauretaan,keitellään kahvit,mennään puhtaiden lakanoiden väliin.
        Siksi sieltä on vaikea lähteä,vaikka viisammat läpikäyneenä sinua neuvovat.Olisi pitänyt lähteä aikaisemmin....niin ajattelin minäkin jälkikäteen.Oli niin vaikea uskoa,miten se vaikutti terveyteen.Oli vaikea luopua tavaroista.Ensin lähti pehmeät,muoviset,sitten lähti petivaatteet,patjat.Kirjat ja valokuvat.Jäi jäljelle muutamia huonekaluja.Koti revittiin tavallaan palasiksi.Ei ollut edes sitä turvapaikkaa jossa kerätä voimia.
        Nyt kun tuo on takanapäin,tunnen toisaalta hienon tunteen-pystyin "heittämään" kaiken pois.Vapauttavaakin-jälkeenpäin ajateltuna.Paljon vähemmällä tulemme toimeen.Mutta ilman toisten tukea,emme tule toimeen.

sillä, että kaiken jouduit heittämään, muoviset, valokuvat?? kuulostaa kamalalle... =(

• sairastellut
        home.mamma kirjoitti:

sillä, että kaiken jouduit heittämään, muoviset, valokuvat?? kuulostaa kamalalle... =(

Ei meilläkään ole paljoa jäljellä siitä, mitä oli homekämpässämme. Muutama huonekalu ja ihan vähän vaatteita. Valokuvat olen säilyttänyt, mutta en voi katsoa niitä, koska tulee oireita. Muutama kirja on hyllyssä (siis niistä vanhoista) mutta niitä en koskaan avaa.

Mekin jouduimme uusimaan esimerkiksi sängyn kaikkine mahdollisine petivaatteineen, pölynimurin, pesukoneen (homeessa) ja mitäpä niitä kaikkia luettelemaan.

• saat niistä oireita
        home.mamma kirjoitti:

vaikka talosi saataisiinkin puhtaaksi. Kaikki on hävitettävä. Sellaista kovaa, minkä voi pyyhkiä, voi yrittää jättää entisistä kamoista.

Se on siis helvetti, mikä teitä on kohdannut. Mutta älkää huoliko, te selviätte siitä. Monet ennen teitä ovat selvinneet. Ja vaikka välillä tuntuu, että taju lähtee, niin saatte aina apua, kun sitä pyydätte.

Jos lääkärit eivät ota kuuleviin korviinsa, älä jää nyt pähkäilemään sitä. Se ei ole nyt olennaista, vaan se, että pelastatte itsenne.

• Metsäläinen2
        saat niistä oireita kirjoitti:

vaikka talosi saataisiinkin puhtaaksi. Kaikki on hävitettävä. Sellaista kovaa, minkä voi pyyhkiä, voi yrittää jättää entisistä kamoista.

Se on siis helvetti, mikä teitä on kohdannut. Mutta älkää huoliko, te selviätte siitä. Monet ennen teitä ovat selvinneet. Ja vaikka välillä tuntuu, että taju lähtee, niin saatte aina apua, kun sitä pyydätte.

Jos lääkärit eivät ota kuuleviin korviinsa, älä jää nyt pähkäilemään sitä. Se ei ole nyt olennaista, vaan se, että pelastatte itsenne.

kuin home ja kodin menettäminen.. Kyllä se kasvattaa, mutta myös katkeroittaa - kauppiaat jälleen rikastuvat, kun roinaa ostetaan huonekaluista pyyhkeisiin. Saimme pyyhelahjoituksen uuden asuntomme rakennuttajalta - tuo pyyhelaatikko oli kauan aikaa seisonut kiinteistövälittäjän toimistossa (mistä lie haju tullut). Nokkaani alkoi kutittaa, aivastelin, etsin hullunlailla homehajun lähdettä. Että siinä ne auttajat ja hyvittäjät ovat - valitin nääs asunnon rakennusaikaisesta pölystä, kun näytti, että loppusiivousta ei oltaisi tehty ollenkaan. Kieltämättä sapetti tuo lahjoitus - pyyhkeissäkin haju, mutta katsotaan, lähteekö haju. Oireet loppuivat, kun pahvilaatikon haisurähjä meni roskiin. Näin tarttuvaa siis home on ja altistuneelle tulee oireita (aluksi luulin kaikkia oireilevia ihan kahjoiksi, mutta onhan tuota oppinut, miksi homepaikkojen lähellä vihloo päätä, imusolmukkeet turpoaa, kurkkua ahdistaa, keuhkoa vihloo). Melkoinen pirulainen.

• Kyssäri
        home.mamma kirjoitti:

Homevertaiset olivat jo kertoneet,että irtainkin voi olla homeen pilaamaa.Ajattelin,ettei meillä...! Niin sitten kuitenkin kävi,että sängyn runko,kaksi lipastoa,keittiön pöytä ja tuolit sekä astiat (ei muoviset) olivat ainoat,jotka voi enää kelpuuttaa terveeseen kotiin.Kirjoista tuli niin voimakkaat oireet,että takaisin pahvilaatikkoihin ja ovat nyt varastossa.
        Lakanat,peitot,tyynyt,patjat,kaikki oli uusittava.Matotkin meni.Tosin en niitä kaipaa,sillä nyt on ihana nauttia puhtaudesta,vähäisyydestä.Hirveästi oli vuosien mittaan kertynyt lakanoita ja pyyhkeitä.Roskiin vaan.Eikä sitäkään määrää kaipaa.Kaapit ovat hyvin järjestyksessä,koska tavaraa on nyt vähän.

Ihminen on orava! Kerää pahanpäivän varalle.Ja kun se paha päivä tulee - se viekin kaiken.

Oikeastaan tämä on aika kasvattavaa tässä materialistisessa maailmassa.

Elämän arvot saavat vahvan uudelleen järjestelyn:
        terveys
        järki
        läheiset
        ....sitten jossakin tulee työ,raha,huvittelut,nekin kuuluvat Elämään,mutta ilman terveyttä ja järkeä et tee mitään.

"Yö on synkin juuri ennen auringonnousua".

• home.mamma
        Kyssäri kirjoitti:

Homevertaiset olivat jo kertoneet,että irtainkin voi olla homeen pilaamaa.Ajattelin,ettei meillä...! Niin sitten kuitenkin kävi,että sängyn runko,kaksi lipastoa,keittiön pöytä ja tuolit sekä astiat (ei muoviset) olivat ainoat,jotka voi enää kelpuuttaa terveeseen kotiin.Kirjoista tuli niin voimakkaat oireet,että takaisin pahvilaatikkoihin ja ovat nyt varastossa.
        Lakanat,peitot,tyynyt,patjat,kaikki oli uusittava.Matotkin meni.Tosin en niitä kaipaa,sillä nyt on ihana nauttia puhtaudesta,vähäisyydestä.Hirveästi oli vuosien mittaan kertynyt lakanoita ja pyyhkeitä.Roskiin vaan.Eikä sitäkään määrää kaipaa.Kaapit ovat hyvin järjestyksessä,koska tavaraa on nyt vähän.

Ihminen on orava! Kerää pahanpäivän varalle.Ja kun se paha päivä tulee - se viekin kaiken.

Oikeastaan tämä on aika kasvattavaa tässä materialistisessa maailmassa.

Elämän arvot saavat vahvan uudelleen järjestelyn:
        terveys
        järki
        läheiset
        ....sitten jossakin tulee työ,raha,huvittelut,nekin kuuluvat Elämään,mutta ilman terveyttä ja järkeä et tee mitään.

"Yö on synkin juuri ennen auringonnousua".

meillä on ostettu 1,5 v. sitten uudet kangassohvat, eivät olleet minun mielestäni mitenkään halvat, joten koville ottaa jo ajatuskin... eikö ole olemassa mitään millä itiöt ym. saadaan kuriin hävittämättä sohvaa (jos siihen joudutaan) ???

• sairastellut
        home.mamma kirjoitti:

meillä on ostettu 1,5 v. sitten uudet kangassohvat, eivät olleet minun mielestäni mitenkään halvat, joten koville ottaa jo ajatuskin... eikö ole olemassa mitään millä itiöt ym. saadaan kuriin hävittämättä sohvaa (jos siihen joudutaan) ???

Yksi jäljelle jääneistä huonekaluistamme on sohva. Sitä ei raaskittu hävittää, koska se on 30-luvulta ja kunnostettu. En sitten tiedä miten kauan itiöt muhivat huonekaluissa, mutta ei tässä sohvassa enää mitään tunnu olevan. Löhöilen siinä päivittäin, enkä saa oireita. Eikä sille ole tehty mitään. Aikaa on kyllä kulunut jo yli 4 vuotta.

• home.mamma kirjoitti:

eli ei varmaan mitään hätää, jos kukaan ei oireile huonekaluista. Meillä tehtiin otsonointi ja peroksidikäsittely, mutta siitä huolimatta jouduimme hävittämään kaikki pehmeät huonekalut, vaatteet, liinavaatteet, televisiot, tietokoneet ym.

Sohvasta sain hengenahdistusta ja ihottumaa, tietokoneesta anafylaktisen shokin ja toisenkin.

Jossain vaiheessa alkoi tuntumaan siltä, että on tehtävä KAIKKI mahdollinen ja vähän enemmänkin homeesta eroonpääsemiseksi. Mielummin liikaa kuin liian vähän. Siinä vaiheessa tavaroita ei enää tullut ikävä. Toivottavasti teillä ei tilanne pääse yhtä pahaksi.

• sairastellut
        homeahdistus kirjoitti:

eli ei varmaan mitään hätää, jos kukaan ei oireile huonekaluista. Meillä tehtiin otsonointi ja peroksidikäsittely, mutta siitä huolimatta jouduimme hävittämään kaikki pehmeät huonekalut, vaatteet, liinavaatteet, televisiot, tietokoneet ym.

Sohvasta sain hengenahdistusta ja ihottumaa, tietokoneesta anafylaktisen shokin ja toisenkin.

Jossain vaiheessa alkoi tuntumaan siltä, että on tehtävä KAIKKI mahdollinen ja vähän enemmänkin homeesta eroonpääsemiseksi. Mielummin liikaa kuin liian vähän. Siinä vaiheessa tavaroita ei enää tullut ikävä. Toivottavasti teillä ei tilanne pääse yhtä pahaksi.

Siitä juuri on kyse - oireista. Jos niitä ei tule, niin sitten ei ole hätää. Olen nuuskinut ne kaikki kolme huonekalua, jotka meillä on jäljellä - soffa, peilipöytä ja puinen säilytysarkku - mikään niistä ei haise, ja oireitakaan ei tule.

Pyyhinn nuo puiset aikoinaan jollain aineella, mutta mitään kovin vahvaa se ei ollut; lakkaus olisi voinut irrota. Ja pyyhin vain ulkopuolelta.

Epäilen, että itiöt ovat kadonneet vuosien varrella. Muutostamme on aikaa jo neljä vuotta.

• home.mamma

Tässä touhutessani sähköpostia jouduin muuttamaan nikkiä eli olen sama homemamma, nyt vain piste välissä, tätä se on kun väsyneenä koneella naputtelee =)

• Juho722

Moi!

Heillä kun on kalenteri pitkälle jo täynnä!
        Tuntuu olevan kysyntää!

Itse teimme päätöksen ja Koira tulossa paikanpäälle.
        Meilläkin kyseessä uusitalo.

Vaikka Oireilu onkin vähentynyt huomattavasti kun pääsin Töissä eri rakennukseen (Hengitys vaikeudet loppuneet, sekä humina päässä työpäivän jälkeen). Päätimme Tarkistaa Omankodin.

1. Jos oireilu johtuu kotoa, pystyn itse tekemään asian hyväksi jotain. Ja Ehkä Terveys säilyy.
        2. Jos joskus myymme Talon on esittää Paperi siitä missä kunnossa talo on (Puhdas/Korjattu).
        3. Sekä tuon tarkastuksen saa vähennyksiin. Joten todellinen maksu on aika pieni!!

Koittakaa Jaksaa
        T:Juho

• home.mamma
        Juho722 kirjoitti:

Moi!

Heillä kun on kalenteri pitkälle jo täynnä!
        Tuntuu olevan kysyntää!

Itse teimme päätöksen ja Koira tulossa paikanpäälle.
        Meilläkin kyseessä uusitalo.

Vaikka Oireilu onkin vähentynyt huomattavasti kun pääsin Töissä eri rakennukseen (Hengitys vaikeudet loppuneet, sekä humina päässä työpäivän jälkeen). Päätimme Tarkistaa Omankodin.

1. Jos oireilu johtuu kotoa, pystyn itse tekemään asian hyväksi jotain. Ja Ehkä Terveys säilyy.
        2. Jos joskus myymme Talon on esittää Paperi siitä missä kunnossa talo on (Puhdas/Korjattu).
        3. Sekä tuon tarkastuksen saa vähennyksiin. Joten todellinen maksu on aika pieni!!

Koittakaa Jaksaa
        T:Juho

soitin aste ry:lle ja sanoivat, että älkää vielä tilatko mitään mistä itse maksatte kun taloyhtiö joutuu yhteisesti korvaamaan... kovin olivat kiireisiä sielläkin ja puhelimet soi.. tiedä nyt sitten miten tekisi. rahat tiukilla.
        terv.tarkastajalta tulee ensin se paperi meidän pesuhuoneen tilasta ja suositus on, että asia tutkitaan, joten jotenkin tässä eteenpäin mennään...

kovasti haluaisin sitä koiraa käyttää, mutta paljon pelotellaan, että eivät haista kaikkia ja että kodissa voi olla paljon muutakin joka terveyshaittaa aiheuttaa esim. likaiset ilmastointiputket tai materiaaline kaasumaiset päästöt..en enää tiedä. toisaalta jos kylpyhuone tarkistetaan niin haluan kuitenkin koko asunnosta katsauksen eli sisäilma-mittaus ja/tai homekoira.

Raha tekee tiukkaa =(

• home.mamma

että en ole ennen tajunnut kuinka vakava tuo homeongelma on ennen kuin aloin ottaa asioista selvää... pidän ainoastaan peukkuja, että asoille löytyisi jokun muu selitys tai selitys yleensä, että tultaisiin terveeksi ja elämä hymyilisi taas..

Tieto homeesta ja vaikutuksista on tullut iskuna vasten kasvoja =(

• Mammi

alkaessani tajuta mihin olin sairastunut. Se oli lievästi sanottuna shokki! Ajan kuluessa, tiedon lisääntyessä ja oireiden jonkinasteisesti lieventyessä alkaa tottua ajatukseen.
        Mutta koskaan en tule parantumaan enää siihen kuntoon jossa olin ennen tätä sairastumista. Oireilen edelleen kaikissa homepaikoissa ja niitä on paljon ja syksyt ja keväät on kaikkein pahimpia.
        Lähde pois asunnostasi, ennenkuin tulet samaan jamaan kuin minä ja monet muut palstalla kirjoittelevat.

Ainut vaihtoehto terveyden säilyttämiselle on puhtaisiin, homeettomiin tiloihin muuttaminen. Älä altistuta enää itseäsi äläkä lastasi. Terveys on tärkeintä! Voimia!!

• Juho722

Itselläni on nyt se vaihe menossa että Labra:ssa on tullut juostua pirusti. Odotan viimeisiä tuloksia.
        Oireet pienetyneet.. Kotona iltaisin oli pientä virkayskää. Vein kaikki kestokastelu kukkaset pois. Oireet hävisi lähes kokonaan. Outo juttu vaan..
        Eli katso Kukkaset!

Mainitsit että asutte uudessa asunossa?? Eli Tietääkseni nykyään nuo rakennus yhtiö ovat vastuussa aika pitkään?? Jos nyt teiltä jotain löytyy..

Meillä myös uusi talo alle vuoden vanha. Epäilen että meillä olisi mitään. Mutta haluan olla varma.

Koita Jaksaa. Keskustele miehesi kanssa, tehkää sota suunitelma! Eli kirjoittakaa vaikka paperille miten selvitätte asian.
        Itse vain huomasin että kun miettii liikaa, niin puolisokin menee sekaisin..

T:Juho722

• home.mamma
        Juho722 kirjoitti:

Itselläni on nyt se vaihe menossa että Labra:ssa on tullut juostua pirusti. Odotan viimeisiä tuloksia.
        Oireet pienetyneet.. Kotona iltaisin oli pientä virkayskää. Vein kaikki kestokastelu kukkaset pois. Oireet hävisi lähes kokonaan. Outo juttu vaan..
        Eli katso Kukkaset!

Mainitsit että asutte uudessa asunossa?? Eli Tietääkseni nykyään nuo rakennus yhtiö ovat vastuussa aika pitkään?? Jos nyt teiltä jotain löytyy..

Meillä myös uusi talo alle vuoden vanha. Epäilen että meillä olisi mitään. Mutta haluan olla varma.

Koita Jaksaa. Keskustele miehesi kanssa, tehkää sota suunitelma! Eli kirjoittakaa vaikka paperille miten selvitätte asian.
        Itse vain huomasin että kun miettii liikaa, niin puolisokin menee sekaisin..

T:Juho722

siis puolison ymmärtäminen.. puhun niin paljon ja mietin ääneen, suunnittelen ym. ja kiukustun helposti kun olo on ikävä ja toinen ei ole niin herkkänahkainen... tuntuu että minä tässä höyryän täyttä päätä yksin. kyllä mieskin miettii, mutta rauhallisemmin. mulla on kova tarve saada asia kuntoon ja pian... :/

mitä testejä sinulta otettiin? olen menossa ensi viikolla lääkärille näitä testejä vaatimaan, mitä kannattaisi ottaa???

• Juho722
        home.mamma kirjoitti:

siis puolison ymmärtäminen.. puhun niin paljon ja mietin ääneen, suunnittelen ym. ja kiukustun helposti kun olo on ikävä ja toinen ei ole niin herkkänahkainen... tuntuu että minä tässä höyryän täyttä päätä yksin. kyllä mieskin miettii, mutta rauhallisemmin. mulla on kova tarve saada asia kuntoon ja pian... :/

mitä testejä sinulta otettiin? olen menossa ensi viikolla lääkärille näitä testejä vaatimaan, mitä kannattaisi ottaa???

Moi!

En ole ammattilainen tässä asiassa, koska selvitys menossa.

Käsittääkseni IgG ja sen ala luokat niin pitäsi jotain näkyä
        Tältä sivulta olen saanut selville että ECP:ssä pitäisi näkyä myös.
        Muuten olen pihalla kuin lumiukko.

Odotan tuloksia vielä monesta muustakin. Niistä myöhemmin kun tiedä.

Pef - on myös kai hyvä jos hengitys vaikeuksia.
        Itsellä ne parani 10 % kun vaihdoin työpistettä?

Munuais ja maksa tulokset on myös otettu..
        tuloksia odotetaan Samoin kuvia otettu nenä ja keuho.

Palataan.
        Itselläni kun ei ole vielä selvinnyt....

• pari linkkiä OIKEAT TUTKIMU...
        Juho722 kirjoitti:

Moi!

Palataan.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conf erence=4500000000000608&posting=22000000013821904 Homesairaiden OIKEISTA tutkimuksista: lymfosyytti CD4- ja CD8-alaluokat (nisuiisu)

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conf erence=4500000000000608&posting=22000000014759500#22000 000014759500 Homesairaan oikeat tutkimukset (hilkkaliisa)

• OIKEAT TUTKIMUKSET
        Juho722 kirjoitti:

Moi!

Palataan.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000019442248

JA TUOLLA KETJUSSA LISÄÄ

• Kyssäri

Homekoira Teamille.Saat ainakin jonkinasteisen rauhan ja tietoa,mitä koirat haistavat.Eikä maksa kuin soittamisen.Aste ry ei kaiketi suosittele koiria,olen kuullut muiltakin.Mutta meillä se oli kaiken alku (heh),otettiin näytteitä ja purettiin niiden perusteella rakenteita.Ja homma senkun laajeni.

http://www.homekoira.com/

Sohvista sen verran,että kyllä meilläkin tampattiin ja harjattiin kangassohvia,mutta pois oli heitettävä.Nenä meni aina tukkoon ja paras tunnistaja oli koiramme,joka homealtistui.Aina alkoi se korvien kiivas rapsuttelu.Koira ei voi luulla tai kuvitella,jota itsestä aina epäili kun oireet tulivat.
      Tietenkin asioihin vaikuttaa homemäärät,lajit,aika ja henkilön altistuminen.
      Älä vielä heitä sohvaa pois.Kun olette terveessä asunnossa,tuot tavaroita pikkuhiljaa sisälle(3-4pvän välein) silloin pysyt tarkentamaan,mistä esim. tulee oireita.

Ja nyt soittelemaan,niin saat edes vähän mielenrauhaa!!

• Liisa/

Itselläni on käsitys, etteivät alan asiantuntijat ylipäätään juuri suosittele koirien käyttöä. Ongelmana katsotaan olevan se, että ne haistavat niin pieniä määriä, että niitä löytyy suurinpiirtein kaikista asunnoista. Kun hajut kaiken lisäksi liikkuvat ilmavirtojen mukana niin koirat voivat helposti merkata tarpeettomasti miltei koko talonkin, jolloin joka tapauksessa joudutaan turvautumaan muihinkin keinoihin.

Yksittäisissä ilmanäytteissä puolestaan on se ongelma, että ne saattavat antaa nollatuloksen, vaikka asunto olisi pahastikin homevaurioitunut.

Tällä hetkellä luotettavin tapa on varmaankin käyttää kohteessa kokenutta asiantuntijaa, joka ymmärtää sekä rakentamisesta että mikrobeista. Vauriot ja niiden syyt noudattavat paljolti samoja kaavoja eri kohteissa ja kokenut ammattilainen pystyy yleensä melko hyvin arvioimaan eri rakennusten riskirakenteet ja päättelemään näytteenottopaikat. Tässäkin on tietysti se perustavaa laatua oleva ongelma siinä, että näitä alan kokeneita asiantuntijoita on vielä aivan liian vähän tässä maassa ja asiakkaan on vaikea tietää, kuka on oikeasti riittävän pätevä (kaikkihan he mainostavat itseään huippuasiantuntijoina).

• homeahdistus1
        Liisa/ kirjoitti:

Itselläni on käsitys, etteivät alan asiantuntijat ylipäätään juuri suosittele koirien käyttöä. Ongelmana katsotaan olevan se, että ne haistavat niin pieniä määriä, että niitä löytyy suurinpiirtein kaikista asunnoista. Kun hajut kaiken lisäksi liikkuvat ilmavirtojen mukana niin koirat voivat helposti merkata tarpeettomasti miltei koko talonkin, jolloin joka tapauksessa joudutaan turvautumaan muihinkin keinoihin.

Yksittäisissä ilmanäytteissä puolestaan on se ongelma, että ne saattavat antaa nollatuloksen, vaikka asunto olisi pahastikin homevaurioitunut.

Tällä hetkellä luotettavin tapa on varmaankin käyttää kohteessa kokenutta asiantuntijaa, joka ymmärtää sekä rakentamisesta että mikrobeista. Vauriot ja niiden syyt noudattavat paljolti samoja kaavoja eri kohteissa ja kokenut ammattilainen pystyy yleensä melko hyvin arvioimaan eri rakennusten riskirakenteet ja päättelemään näytteenottopaikat. Tässäkin on tietysti se perustavaa laatua oleva ongelma siinä, että näitä alan kokeneita asiantuntijoita on vielä aivan liian vähän tässä maassa ja asiakkaan on vaikea tietää, kuka on oikeasti riittävän pätevä (kaikkihan he mainostavat itseään huippuasiantuntijoina).

koirien suhteen tuli minullekin, nyt kun on kokemusta sekä koirista että hometutkijoista ja tulosten perusteella on yritetty korjata taloa.

Koirat ovat liian epäluotettavia. Tutkimusten tekijällä on oltava sekä mikrobiologian koulutusta että rakennusalan kokemusta. Kumpikaan yksin ei riitä. Pelkkä koirien haistelutulos on todellista hakuammuntaa, kun sen jälkeen aloitetaan korjaustyöt. Koirat "löytävät" homeita ilmeisesti lähes joka asunnosta ja paikoista, joissa niitä ei todellisuudessa ole tai määrät ovat aivan liian pieniä aiheuttamaan oireita ihmisille. Enpä olisi uskonut, että tulen tähän johtopäätökseen, sillä pidän itseäni herkkänä homeallergikkona.

• Kyssäri
        Liisa/ kirjoitti:

Siinäpä se ongelma onkin että asiantuntijoita on niin harvakseen ja ovat jo ylityöllistettyjä.Riskirakenteiden arviointi ja osuva päättely näytteenottopaikoista on juuri tuo kompastuskivi!!!
        Homekoirien jäljiltä ei mielestäni kannatakaan korjausta aloittaa.Vaan koirat toimivat suuntaa antavina juuri tuohon näytteenottoon,kun tuollaista pätevää henkilöä ei ole saatavilla.Ja kuten sanoit,jokainen väittää olevansa huippuasiantuja,vaa monelta menee silti arviot metsään.
        Hyvä Homekoiratutkimus on varmasti parempi ja hintansa arvoinen kuin uo "huippuasiantuntijat",
        silloin kun emme pätevöitynyttä ja oikeasti kokenutta asiantuntijaa löydä.
        Sellainen tutkimus olisikin erittäin mielenkiintoinen,missä vertaillaan Homekoirien jäljiltä otettuja näytteitä ja asioiden edistymistä siitä lähtöpisteestä.Ja vastavertailu olisi nuo "asiantuntija-reiskat",joiden päättelyjen jälkeen joko jatketaan tai lopetetaan talon tutkiminen.

Hädässä olevalle jokainen pienikin tiedonjyvä on tärkeä.
        Ehkä olemme menettäneet luottamusta ihmisten osaamiseen(rakentaminen,korjaaminen,myynti,tutkiminen).
        Koirien ideahan on merkata löydökset,labra tutkii pitoisuudet.Sama riskihän on ihmisen ottamassa näytteessä - pitoisuus selviää vasta labrassa.

No...oli miten oli,ehkä tämä on loputon keskustelu,joka ei johda mihinkään.

Puolustan Homekoiria,koska omasta kokemuksestani voin sanoa,että ilman niiden apua ei terveystarkastaja olisi ottanut juuri niistä paikoista näytteitä(ei näkyvää kasvustoa) ja kaikissa oli pitoisuudet yli STM Asumisterveysohjeen.Ja siitä jatkui sitten rakennusterveystarkastajan ja rakennusasiantuntijan perehtyminen,joiden lopputulos oli asumiskelvoton/purkukuntoinen.

• home.mamma

soitin isännöitsijälle ja kerroin asiasta ja pyysin häneltä apua..

vastaus oli, hän selvittää ja soittaa rakennuttajalle. ilmastointiputkia ei kuulemma puhdisteta kuin 10 vuoden välein kun kysyin voisiko niitä tutkia olisiko sinne jäänyt jotain? ja sanoi tutkimusten maksavan todella paljon, sanoin että olen erittäin tietoinen...
      kun kerroin kosteudesta mitä terv.tarkastaja mittasi niin sanoi että uusissakin asunnoissa voi löytyä kosteutta, vaikka se ei olisi menny rakenteisiin eli tarkoitti kai että se ei merkitse mitään!!!
      täytyy soittaa kuluttaja-asiamiehelle ja kysyä tarkemmin miten tulee menetellä koska tiedän että rakennuttajat ovat vastahakoisia...

asia taitaa mennä niin että minä kuvittelen ja tämä kaikki menee meidän piikkiin ja rahat ei riitä...

olisipa yhtä helppoa lähteä kuin vuokra-asunnosta...

:´(

• Bingo!!!

Löytäisitpä nyt paikkakunnaltasi rakennusterveystarkastajan (tuohon ehkä Liisakin viittasi) eli OIKEAN asiantuntijan jolla kokemusta rakenteista ja niiden mahdollista heikoista kohdista.Taloyhtiö voisi sen tilata ja maksaa,isännöitsijäkin saisi tärkeää tietoa eikä menettäisi kasvojaan.Saitko terveystarkastajalta lausunnon? Mitä siinä luki? Auttaisiko se asiaa taloyhtiön suuntaan?
        Aika hauskoja kommentteja:"uusissakin asunnoissa voi löytyä kosteutta".Pitää paikkansa,niitähän voi lehdistä lukea miten homeisia uudiskohteita korjaillaan.Eikö se ollut Oulussa se uusi kerrostalokin,josta täälläkin oli maininta.
        Ensin kosteutta ja sitten hometta.
        Kellojen pitäisi soida kun kosteutta huomataan,eihän se kuulu asunnossa kuin suihkutiloihin käytön jälkeen.

Sinnikkyyttä lähetän täältä Sinulle pussillisen,ettei ehdy kun olet jo vauhdissa.

• Liisa/

Ilmastointikanavien puhdistus tulisi tehdä aina ennen kuin rakennus otetaan käyttöön. Todellisuus kuitenkin taitaa olla se, että käytännössä tätä tärkeätä toimenpidettä ei yleensä suoriteta. Asukkaiden oireiluja selvitettäessä, uudisrakennusten ilmastointikanavista on löytynyt "vaikka mitä". Jos isännöitsijä ei pysty selvittämään, että tämä käyttöönottopuhdistus olisi VARMUUDELLA tehty, niin nyt on korkea aika se tehdä. Ja jos sieltä löytyy sinne kuulumattomia epäpuhtauksia, niin rakennuttajahan sen puhdistuksen sitten maksaa.

Rakentajilla on tapana jättää pintojen alle kaikenlaisia filunkeja (rakennusaikana kostuneita eristeitä yms), jotka sitten paljastuvat sisäilmaongelmien muodossa vuosien kuluessa. Useimmiten vasta, kun vastuuajat ovat kuluneet umpeen. Tyypillisiä ongelmia ovat myös märkätilojen vedeneristysten puutteet tai muut väärät asennukset kylpyhuoneissa. Tällaisetkin asiat isännöitsijän tulisi selvittää ennen kuin rakennuttajan vastuu umpeutuu. Jos esim. märkätila-asennukset on tehnyt seritifioimaton asentaja, todennäköisyys ongelmien suhteen on selvitysten mukaan yli 40 %.

Ehkä isännöitsijään saisi vauhtia, jos esittäisit nämä epäilysi ja tutkimuspyyntösi kirjallisessa muodossa. Voisit samalla esittää kirjallisen kysymyksen, että kuka hänen näkemyksensä mukaan on vastuussa näistä mahdollisista rakenteiden sisällä olevista vaurioista, jos niitä ei nyt selvitetä ja ongelmat paljastuvat vasta rakennuttajan vastuuajan umpeuduttua.

• Liisa/
        Liisa/ kirjoitti:

Ilmastointikanavien puhdistus tulisi tehdä aina ennen kuin rakennus otetaan käyttöön. Todellisuus kuitenkin taitaa olla se, että käytännössä tätä tärkeätä toimenpidettä ei yleensä suoriteta. Asukkaiden oireiluja selvitettäessä, uudisrakennusten ilmastointikanavista on löytynyt "vaikka mitä". Jos isännöitsijä ei pysty selvittämään, että tämä käyttöönottopuhdistus olisi VARMUUDELLA tehty, niin nyt on korkea aika se tehdä. Ja jos sieltä löytyy sinne kuulumattomia epäpuhtauksia, niin rakennuttajahan sen puhdistuksen sitten maksaa.

Rakentajilla on tapana jättää pintojen alle kaikenlaisia filunkeja (rakennusaikana kostuneita eristeitä yms), jotka sitten paljastuvat sisäilmaongelmien muodossa vuosien kuluessa. Useimmiten vasta, kun vastuuajat ovat kuluneet umpeen. Tyypillisiä ongelmia ovat myös märkätilojen vedeneristysten puutteet tai muut väärät asennukset kylpyhuoneissa. Tällaisetkin asiat isännöitsijän tulisi selvittää ennen kuin rakennuttajan vastuu umpeutuu. Jos esim. märkätila-asennukset on tehnyt seritifioimaton asentaja, todennäköisyys ongelmien suhteen on selvitysten mukaan yli 40 %.

Ehkä isännöitsijään saisi vauhtia, jos esittäisit nämä epäilysi ja tutkimuspyyntösi kirjallisessa muodossa. Voisit samalla esittää kirjallisen kysymyksen, että kuka hänen näkemyksensä mukaan on vastuussa näistä mahdollisista rakenteiden sisällä olevista vaurioista, jos niitä ei nyt selvitetä ja ongelmat paljastuvat vasta rakennuttajan vastuuajan umpeuduttua.

Huomasin, että käytin väärää termiä. Tarkoitin siis ilmanvaihtokanavia (enkä ilmastointi-).

• Metsäläinen2

• homeen kourissa!

Hei, Löysin sattumalta sinun viestisi ja tunnistin meidän perheen oireet, muutimme 3 vuotta sitten nykyiseen asuntoomme ja silloin vuoden ikäinen tyttäreni alkoi oireilla heti. Aluksi luulimme vain tavalliseksi flunssa kierteeksi, mutta kun vuoden sisällä oli esiintynyt 12 hengitystieinfektiota aloin itse miettiä olisiko mahdollisesti asunnossamme jotain vikaa?! pyysin kiinteistöyhtiöltä useaan otteeseen kosteusmittausta, mutta turhaan, puhuin asiasta lääkärillemme, joka totesi tilanteeseen, että seurataan oireita, mitään ei tapahtunut, kukaan ei ottanut vakavasti ja maksoin maltaita lääkkeistä ja lääkäreistä. Tulin viime syksynä uudestaan raskaaksi ja päätin keinolla millä hyvänsä selvittää mistä kaikki johtuu. Puhuin TAAS lääkärilleni asiasta joka kirjoitti lausunnon kosteusmittausta varten, kiinteistöyhtiö ei löytänyt mitää, joten he pyysivät ympäristökeskukselta ulkopuolista mittaajaa. Tyttäreni huoneesta löytyi 86% eli aika rajut määrät. Saimme evakko-asunnon samasta talosta ja oireet jatkuvaat, nyt 4vuotiaalla tyttärelläni astma ja heinäkuussa syntynellä tyttärellä jatkuva nuha. Suosittelen, että otat itse yhteyttä ympäristökeskukseen ja saatte apua sieltä, lapset tarvitsevat PUHTAAN ilman ympärilleen, edes kotona. Voimia taisteluun, meillä meni kolme vuotta, toivottavasti teillä menee paremmin!

• home.mamma

luettavaa ja todella tutun kuuloista..
        kamalaa kun lapset kärsivät. tuo on tosiaan jotain kummallista, että vaikka kuinka kertoo että kaikki alkoi tänne muutosta niin kukaan ei reagoi, ainoastaan neuvolassa ehdotettiin homeelle altistusta. sieltä saan ainakin keskusteluapua.
        en tiedä miten nämä asiat menee... tämä kun on omistusasunto niin kaikki tuntuu vaikeammalta. jos menisimme vuokralle jonnekkin niin maksaisimme silti lainanlyhennykset ja vastikkeet, meillä ei ole varaa...
        en tiedä kuka hyvää hyvyyttään antaisi ilmaiseksi asunnon käyttöömme, sellaista kun ei taida ollakkaan! olisin niin valmis tästä pois.
        luulen ja AION tehdä sen, että kun tuo kylpyhuoneen kosteusasia selviää ja jos se korjataan niin olen päättänyt, että vuokralle lähdetään ja etsitään tontti ja edetään sen mukaan... en enää luota kuin omaan perheeseen.

Voimia sinnekkin...

• Kyssäri
        home.mamma kirjoitti:

luettavaa ja todella tutun kuuloista..
        kamalaa kun lapset kärsivät. tuo on tosiaan jotain kummallista, että vaikka kuinka kertoo että kaikki alkoi tänne muutosta niin kukaan ei reagoi, ainoastaan neuvolassa ehdotettiin homeelle altistusta. sieltä saan ainakin keskusteluapua.
        en tiedä miten nämä asiat menee... tämä kun on omistusasunto niin kaikki tuntuu vaikeammalta. jos menisimme vuokralle jonnekkin niin maksaisimme silti lainanlyhennykset ja vastikkeet, meillä ei ole varaa...
        en tiedä kuka hyvää hyvyyttään antaisi ilmaiseksi asunnon käyttöömme, sellaista kun ei taida ollakkaan! olisin niin valmis tästä pois.
        luulen ja AION tehdä sen, että kun tuo kylpyhuoneen kosteusasia selviää ja jos se korjataan niin olen päättänyt, että vuokralle lähdetään ja etsitään tontti ja edetään sen mukaan... en enää luota kuin omaan perheeseen.

Voimia sinnekkin...

sitä ajattelee vielä mitä maksaa vuokralle meno,lainanlyhennykset jne.Mutta mitä syvemmälle tuohon suohon joudut (jollet ala nyt toimia,Liisan ohje hyvä)sitä kalliimmaksi se tulee.Jossakin vaiheessa et enää ajattele rahaa,vaan ainoa ajatus on päästä eroon koko paskasta ja ainoa toive on että henkisesti kestää prosessin ja terveys palautuisi.

Julmaa,mutta totta!

• home.mamma
        Kyssäri kirjoitti:

sitä ajattelee vielä mitä maksaa vuokralle meno,lainanlyhennykset jne.Mutta mitä syvemmälle tuohon suohon joudut (jollet ala nyt toimia,Liisan ohje hyvä)sitä kalliimmaksi se tulee.Jossakin vaiheessa et enää ajattele rahaa,vaan ainoa ajatus on päästä eroon koko paskasta ja ainoa toive on että henkisesti kestää prosessin ja terveys palautuisi.

Julmaa,mutta totta!

nyt puhutaan, että aikuisten oikeasti ei ole rahaa maksaa kahteen paikkaan ja ongelma on korjattava ennen kuin voi myydä asunnon. mistä ihmiset ovat rahat repineet? pitää jäädä myös ruokaan rahaa ja laskujen maksuun, sossuko avustaisi?? tuskin...
        kaikilla ei ole säästöjä ym. ei ainakaan meillä...

• Homeastma
        home.mamma kirjoitti:

nyt puhutaan, että aikuisten oikeasti ei ole rahaa maksaa kahteen paikkaan ja ongelma on korjattava ennen kuin voi myydä asunnon. mistä ihmiset ovat rahat repineet? pitää jäädä myös ruokaan rahaa ja laskujen maksuun, sossuko avustaisi?? tuskin...

Silloin se asunto täytyy myydä korjaamattomana johonkin hintaan, jottei olisi kahden asunnon kustannuksia. Tappiota tulee, mutta terveyttä ei saa takaisin rahallakaan.

Tätä itsekin pähkäilin alkuvaiheessa ja asustelimme sukulaisten nurkissa ja kesällä asuntovaunussa. Kun taloyhtiön korjaukset viipyivät ja viipyivät, oli pakko myydä asunto pilkkahintaan ja muuttaa omaan vuokra-asuntoon. Kalliiksi tuli, mutta en kadu. Lapset eivät ehtineet saada pysyviä sairauksia, kun teimme tämän ratkaisun. Se on tärkeintä tässä maailmassa.

• homeahdistus1
        home.mamma kirjoitti:

saa lainaa... Ei ollut säästöjä meilläkään, eikä tule olemaankaan loppuelämän aikana, ainoastaan lainan lyhennyksiä. Liki 100 t. e meni talon korjaukseen ym. muihin kuluihin, vuokra-asunto jne., enkä ole varma riittikö sekään vielä.

• Kyssäri
        home.mamma kirjoitti:

Rivarin rakenteiden korjaukset menevät taloyhtiölle maksuun ja siten osana myös teille.
        Korjaus pitäisi saada mahdollisimman pian alulle,mutta sehän asia teillä on jo lähtenyt (hitaasti) rullaamaan.
        Pankin kanssa voitte sopia lyhennysvapaan vuoden,kun kerrotte mikä tilanne(näin me teimme).
        Toimeentulotuessa on annettu "kehoitus" kohdella asiakkaita tässä tilanteessa kuten tulipalon uhreja(paikkakuntakohtainen).Eli vuokran maksuun jos saisitte apua (me emme saaneet).
        Asuntovaunussa asuimme myös me,kunnes syksy meni liian kylmäksi ja kosteaksi homealtistuneille.
        Me myimme talomme homeineen päivineen,koska ei ollut varaa korjata(tosin todettiin purkukuntoiseksi).Ja erotuksesta riidellään nyt oikeudessa.
        Mutta kuten tuossa mainittiin,terveys on tärkein.Sitä ei saa edes rahalla takaisin.Se kierre päinvastoin vie rahaa,joten äkkiä pois.
        Teidän ehkä kannattaisi rivarin kanssa painaa päälle taloyhtiön hallitusta,jotta korjaukset saataisiin mahdollisimman pian käyntiin.Sitten myytte tai jäätte,tilanteenne mukaan kun remppa tehty.
        Remontin aikana ei todellakaan saa siellä asua ja jälkipuhdistus on erittäin tärkeä,muuten olette vieläkin sairaampia.
        Purkutyöt on tehtävä kuten asbestin kanssakin tehdään.Homeen kanssa ei reiskat saa leikkiä eikä vähätellä.

Ja nyt hiillostamaan taloyhtiötä..

• Liisa/
        Kyssäri kirjoitti:

Rivarin rakenteiden korjaukset menevät taloyhtiölle maksuun ja siten osana myös teille.
        Korjaus pitäisi saada mahdollisimman pian alulle,mutta sehän asia teillä on jo lähtenyt (hitaasti) rullaamaan.
        Pankin kanssa voitte sopia lyhennysvapaan vuoden,kun kerrotte mikä tilanne(näin me teimme).
        Toimeentulotuessa on annettu "kehoitus" kohdella asiakkaita tässä tilanteessa kuten tulipalon uhreja(paikkakuntakohtainen).Eli vuokran maksuun jos saisitte apua (me emme saaneet).
        Asuntovaunussa asuimme myös me,kunnes syksy meni liian kylmäksi ja kosteaksi homealtistuneille.
        Me myimme talomme homeineen päivineen,koska ei ollut varaa korjata(tosin todettiin purkukuntoiseksi).Ja erotuksesta riidellään nyt oikeudessa.
        Mutta kuten tuossa mainittiin,terveys on tärkein.Sitä ei saa edes rahalla takaisin.Se kierre päinvastoin vie rahaa,joten äkkiä pois.
        Teidän ehkä kannattaisi rivarin kanssa painaa päälle taloyhtiön hallitusta,jotta korjaukset saataisiin mahdollisimman pian käyntiin.Sitten myytte tai jäätte,tilanteenne mukaan kun remppa tehty.
        Remontin aikana ei todellakaan saa siellä asua ja jälkipuhdistus on erittäin tärkeä,muuten olette vieläkin sairaampia.
        Purkutyöt on tehtävä kuten asbestin kanssakin tehdään.Homeen kanssa ei reiskat saa leikkiä eikä vähätellä.

Ja nyt hiillostamaan taloyhtiötä..

Ja ymmärsin kaiken lisäksi, että kysymyksessä on uusi rivari, jolloin kustannukset ja korjaamisvastuu olisi rakennuttajalla, kunhan vain isännöitsijä alkaisi toimia. Jos isännöitsijä ei toimi hyvällä, niin kannattaa vaikkapa uhkailla, että hän saattaa joutua henkilökohtaiseen vahingonkorvausvastuuseen, jos hän tahallisesti viivyttelee asian hoidossa (silloin ei auta hänen vastuuvakuutuksetkaan).

Vastaavanlaiseen tilanteeseen joutuneiden kokemuksista voi lukea STM:n selvityksestä ”Homeongelma ja sen psykososiaaliset vaikutukset”:

http://pre20031103.stm.fi/suomi/eho/julkaisut/ehosisallys56.htm

Ote yhteenvedosta:
        Homeongelma aiheutti kaikille kyselyyn vastanneille välittömiä taloudellisia vaikutuksia. Yli puolet heistä oli joutunut ottamaan homeongelman vuoksi suuren lainan. Taloudellisten ongelmien kasvaessa masennuksen ja traumaattisen stressin oireet lisääntyivät ja koherenssin tunne heikkeni. Lähes puolet vastanneista joutui edelleen maksamaan homevaurioituneen asuntonsa kuluja. Jotkut kyselyyn vastanneista joutuivat lyhentämään pankkilainaa asunnostaan, jota homeen takia oli mahdoton myydä ja samanaikaisesti maksamaan evakkoasunnostaan vuokraa. Lähes puolet vastanneista ei tiennyt, voiko heidän homeasuntonsa vaurion korjata remontoimalla. Mitä vaikeammaksi asumistilanne koettiin, sitä enemmän vastaajilla ilmeni masentuneisuutta ja traumaattisen stressin oireita. Tilannetta vaikeuttivat lisäksi yleiset moraaliset normit ja käyttäytymisvaatimukset. Yksilöt saattoivat kokea erittäin ahdistavana sen, että he eivät kyenneet tai jaksaneet toimia niin päättäväisesti tai uhrautuvaisesti kuin arvioivat velvollisuudekseen. Terveyden menetystä pidettiin usein taloudellisten vaikeuksien aiheuttaman elämänpiirin kaventumisen ohella homeongelman yhtenä kaikkein raskaimmista koettelemuksista.

• Kyssäri
        Liisa/ kirjoitti:

Ja ymmärsin kaiken lisäksi, että kysymyksessä on uusi rivari, jolloin kustannukset ja korjaamisvastuu olisi rakennuttajalla, kunhan vain isännöitsijä alkaisi toimia. Jos isännöitsijä ei toimi hyvällä, niin kannattaa vaikkapa uhkailla, että hän saattaa joutua henkilökohtaiseen vahingonkorvausvastuuseen, jos hän tahallisesti viivyttelee asian hoidossa (silloin ei auta hänen vastuuvakuutuksetkaan).

Vastaavanlaiseen tilanteeseen joutuneiden kokemuksista voi lukea STM:n selvityksestä ”Homeongelma ja sen psykososiaaliset vaikutukset”:

Ote yhteenvedosta:
        Homeongelma aiheutti kaikille kyselyyn vastanneille välittömiä taloudellisia vaikutuksia. Yli puolet heistä oli joutunut ottamaan homeongelman vuoksi suuren lainan. Taloudellisten ongelmien kasvaessa masennuksen ja traumaattisen stressin oireet lisääntyivät ja koherenssin tunne heikkeni. Lähes puolet vastanneista joutui edelleen maksamaan homevaurioituneen asuntonsa kuluja. Jotkut kyselyyn vastanneista joutuivat lyhentämään pankkilainaa asunnostaan, jota homeen takia oli mahdoton myydä ja samanaikaisesti maksamaan evakkoasunnostaan vuokraa. Lähes puolet vastanneista ei tiennyt, voiko heidän homeasuntonsa vaurion korjata remontoimalla. Mitä vaikeammaksi asumistilanne koettiin, sitä enemmän vastaajilla ilmeni masentuneisuutta ja traumaattisen stressin oireita. Tilannetta vaikeuttivat lisäksi yleiset moraaliset normit ja käyttäytymisvaatimukset. Yksilöt saattoivat kokea erittäin ahdistavana sen, että he eivät kyenneet tai jaksaneet toimia niin päättäväisesti tai uhrautuvaisesti kuin arvioivat velvollisuudekseen. Terveyden menetystä pidettiin usein taloudellisten vaikeuksien aiheuttaman elämänpiirin kaventumisen ohella homeongelman yhtenä kaikkein raskaimmista koettelemuksista.

lukisi.Kasvava masennus ja traumaattinen stressi ja vielä posttraumaattinenkin iski.Ja ne iskee juuri silloin kun kuvitteli,että kaikki on jotenkin ohi.Ne tulee kuin tuuli pimeästä,et voi väistää.Jotkut tuntevat sen helpommin ja toiset kääntävät sille selkänsä.Tosin hekin joutuvat jossakin vaiheessa saldottamaan tapahtuneet.Ja sitten...pääsee vasta Uuden Elämän alkuun.

• Metsäläinen2
        Kyssäri kirjoitti:

lukisi.Kasvava masennus ja traumaattinen stressi ja vielä posttraumaattinenkin iski.Ja ne iskee juuri silloin kun kuvitteli,että kaikki on jotenkin ohi.Ne tulee kuin tuuli pimeästä,et voi väistää.Jotkut tuntevat sen helpommin ja toiset kääntävät sille selkänsä.Tosin hekin joutuvat jossakin vaiheessa saldottamaan tapahtuneet.Ja sitten...pääsee vasta Uuden Elämän alkuun.

hieman ennen homeongelmaa saamani apu Suomen Mielenterveysseurasta itsemurhan tehneen omaisen -kuntoutuskurssilta. Opin tuolloin (kurssi kesti yhteensä vuoden kolmessa eri pätkässä) kokemuksen ja tiedon kautta varmasti nuppiin jääden, miten hirveistäkin kokemuksista voi selvitä. Luonnollisesti homeongelma verotti voimia, olen vieläkin katkera (ja luottamus yhteiskunnan apuun lähes nollissa), mutta aion tehdä asialle jotain, jotta toisilla, joilla ei ole takanaan niin hyviä selviytymiskeinoja kuin meillä, olisi tasaisempi tie - heh heh: tasaisempi tie.

Silti näen vieläkin ahdistavia unia vesivahingoista (unessa eivät homevahinkoja), joihin kaikki vain reagoivat: ei se nyt niin vakavaa ole, vaikka lattia vähän kastuukin. Huudan ja etsin apua, mutta kaikki kummastelevat minun "hysteriaani" irtaimiston ja asunnon pilaantumisesta.

• Metsäläinen2
        Liisa/ kirjoitti:

Ote yhteenvedosta:

Terveyden heikkenemistä ei korvaa mikään (olen juuri lukenut lääkärinlausunnot), mutta muuten taloyhtiö joutuu vastuuseen, ehkä muutkin tahot. Tapaus kiinnostaa monia esim. hyvä veli -kytkentöjen vuoksi. Kaikki mahdolliset tahot ovat asiasta tietoisia ja tästä prosessista on saanut oppia todella paljon moni muukin kuin vain minä ja tuttavani. Taloyhtiöiden hallintoonkin kaivattaisiin parempia asiantuntijoita kuin maalaismuoreja ja leskiukkoja sekä umpipihejä eläkeläisiä tai työssäkäyviä, jotka eivät ymmärrä talon kunnossapidosta yhtään mitään. Isännöitsijät eivät hoida taloa - he hoitavat taloa niin, että taloyhtiö pitää isännöinnin tietyllä firmalla eli että heidän palkkansa varmasti juoksee. Itse korjaajien suusta voi kuulla totuuksia, samoin huoltomiesten, mutta auta armias kun paikalle tulee "maksettu iso ammattilainen" - mulkaisee hiukan liikaa lörpöttäviä ja jälleen totuus esim. purkujätteen kunnosta onkin vain arvailujen varassa. Kalliiksi tulevat suojaamattomat remontit.. AsTe on hyvä yhteistyökumppani.

• Kyssäri
        Metsäläinen2 kirjoitti:

hieman ennen homeongelmaa saamani apu Suomen Mielenterveysseurasta itsemurhan tehneen omaisen -kuntoutuskurssilta. Opin tuolloin (kurssi kesti yhteensä vuoden kolmessa eri pätkässä) kokemuksen ja tiedon kautta varmasti nuppiin jääden, miten hirveistäkin kokemuksista voi selvitä. Luonnollisesti homeongelma verotti voimia, olen vieläkin katkera (ja luottamus yhteiskunnan apuun lähes nollissa), mutta aion tehdä asialle jotain, jotta toisilla, joilla ei ole takanaan niin hyviä selviytymiskeinoja kuin meillä, olisi tasaisempi tie - heh heh: tasaisempi tie.

Silti näen vieläkin ahdistavia unia vesivahingoista (unessa eivät homevahinkoja), joihin kaikki vain reagoivat: ei se nyt niin vakavaa ole, vaikka lattia vähän kastuukin. Huudan ja etsin apua, mutta kaikki kummastelevat minun "hysteriaani" irtaimiston ja asunnon pilaantumisesta.

jos jossakin vaiheessa jaksat,olisi mukava kuulla noista selviytymiskeinoista,joita opit.Onhan niistä kaikenlaisia versioita,mutta kokemuksen kautta saatu tieto on parasta.

Itse muistan,miten sain neuvon elää päivä kerralla,jottei pää leviäisi.Mutta jouduin pilkkomaan päivän joskus ihan minuutin jaksoksi.Jos siitä selviän järjissäni,niin hyvä!
        Siitä selvisi ja otin uuden aikarajan.

Elikkä ehkä hyvistä selviytymiskeinoista olisi täällä tarvetta - jollekin - jonakin päivänä.

Kiitos!

• Liisa/
        Metsäläinen2 kirjoitti:

Terveyden heikkenemistä ei korvaa mikään (olen juuri lukenut lääkärinlausunnot), mutta muuten taloyhtiö joutuu vastuuseen, ehkä muutkin tahot. Tapaus kiinnostaa monia esim. hyvä veli -kytkentöjen vuoksi. Kaikki mahdolliset tahot ovat asiasta tietoisia ja tästä prosessista on saanut oppia todella paljon moni muukin kuin vain minä ja tuttavani. Taloyhtiöiden hallintoonkin kaivattaisiin parempia asiantuntijoita kuin maalaismuoreja ja leskiukkoja sekä umpipihejä eläkeläisiä tai työssäkäyviä, jotka eivät ymmärrä talon kunnossapidosta yhtään mitään. Isännöitsijät eivät hoida taloa - he hoitavat taloa niin, että taloyhtiö pitää isännöinnin tietyllä firmalla eli että heidän palkkansa varmasti juoksee. Itse korjaajien suusta voi kuulla totuuksia, samoin huoltomiesten, mutta auta armias kun paikalle tulee "maksettu iso ammattilainen" - mulkaisee hiukan liikaa lörpöttäviä ja jälleen totuus esim. purkujätteen kunnosta onkin vain arvailujen varassa. Kalliiksi tulevat suojaamattomat remontit.. AsTe on hyvä yhteistyökumppani.

Täytyy myöntää, että nautiskelen itsekin tilanteesta. Tällaisia räikeitä ylikävelemisiä tapahtuu varmaan enemmältikin tässä maassa ilman, että kukaan reagoi niihin. Sinun (ja tuttavasi) ansiosta juttu on saatu tapetille ja varmaankin perästä kuuluu yhtä sun toista, joka voi auttaa myös muita. Olisi hyvä, jos tapahtumaa voitaisiin jossain muodossa käsitellä myös julkisuudessa. Se voisi varmaan tarvittaessa tapahtua ilman tuttavasi henkilöllisyyden paljastusta, jos hän niin toivoo. Vain faktoja ja jonkun asiantuntijan kannanotto/mielipide mukaan (esim. H.R.:än).

• Metsäläinen2
        Liisa/ kirjoitti:

Täytyy myöntää, että nautiskelen itsekin tilanteesta. Tällaisia räikeitä ylikävelemisiä tapahtuu varmaan enemmältikin tässä maassa ilman, että kukaan reagoi niihin. Sinun (ja tuttavasi) ansiosta juttu on saatu tapetille ja varmaankin perästä kuuluu yhtä sun toista, joka voi auttaa myös muita. Olisi hyvä, jos tapahtumaa voitaisiin jossain muodossa käsitellä myös julkisuudessa. Se voisi varmaan tarvittaessa tapahtua ilman tuttavasi henkilöllisyyden paljastusta, jos hän niin toivoo. Vain faktoja ja jonkun asiantuntijan kannanotto/mielipide mukaan (esim. H.R.:än).

Julkisuus tekisi hyvää. Ylitsekäveleminen on osuva termi - sitähän se on. Sosiaali- ja terveyspuolella hieman politikoineena tiedän, että tuollaisia vähemmän fiksuja kävelemisiä tapahtuu paljonkin. Tuo "kävelytyyli" voi olla "ihan yleisesti hyväksytty tapa" - niinhän ne monet huonot tavat ovat suojaamattomista remonteista aina remonttitarpeiden peittelyyn. Ensi viikolla on jälleen yhteyksiä H.R.:n kanssa.

Hieman sivuun, mutta kuitenkin: mitä "punainen hiiva" on (virallisista tutkimustuloksista) ja mitä "hieman tavallista runsaampi lajimäärä" (tuonnepäin, siis bakteereista ja homeista) tarkoittaa.. Etsin tietoa noista hiivoista, mutta nyt on pitänyt niin kiirettä noiden ipanoiden tarpeiden kesken, etten vielä ole ehtinyt etsimään. Sinänsä eri homesukuja olen plärännyt läpi. Kaiholla muistelen niitä aikoja, kun vielä mietin, perustaako perhettä vai "tulla tutkijaksi". Ikuinen opiskelu veisi täysin mennessään ja nytkin haikailen kolmannesta tutkinnosta, mutta taitaa nuo lapset ja asuntovelka tulla esteeksi (kaikkia "haihatuksia" olen esittänyt ja ympäristö kyllä laittaa vouhkaamiseni "kuriin"..). Ikää tulee ja tekisi mieli repäistä "kosteusvaurio -asioiden kimppuun"... Ukko myöntää, että "mykeetit pelasti sinut arjen viettämiseltä". Jopas tuli höpistyä.

• Liisa/
        Metsäläinen2 kirjoitti:

Julkisuus tekisi hyvää. Ylitsekäveleminen on osuva termi - sitähän se on. Sosiaali- ja terveyspuolella hieman politikoineena tiedän, että tuollaisia vähemmän fiksuja kävelemisiä tapahtuu paljonkin. Tuo "kävelytyyli" voi olla "ihan yleisesti hyväksytty tapa" - niinhän ne monet huonot tavat ovat suojaamattomista remonteista aina remonttitarpeiden peittelyyn. Ensi viikolla on jälleen yhteyksiä H.R.:n kanssa.

Hieman sivuun, mutta kuitenkin: mitä "punainen hiiva" on (virallisista tutkimustuloksista) ja mitä "hieman tavallista runsaampi lajimäärä" (tuonnepäin, siis bakteereista ja homeista) tarkoittaa.. Etsin tietoa noista hiivoista, mutta nyt on pitänyt niin kiirettä noiden ipanoiden tarpeiden kesken, etten vielä ole ehtinyt etsimään. Sinänsä eri homesukuja olen plärännyt läpi. Kaiholla muistelen niitä aikoja, kun vielä mietin, perustaako perhettä vai "tulla tutkijaksi". Ikuinen opiskelu veisi täysin mennessään ja nytkin haikailen kolmannesta tutkinnosta, mutta taitaa nuo lapset ja asuntovelka tulla esteeksi (kaikkia "haihatuksia" olen esittänyt ja ympäristö kyllä laittaa vouhkaamiseni "kuriin"..). Ikää tulee ja tekisi mieli repäistä "kosteusvaurio -asioiden kimppuun"... Ukko myöntää, että "mykeetit pelasti sinut arjen viettämiseltä". Jopas tuli höpistyä.

Hienoa, jos HR ehtii tarttua asiaan. Silloin yleensä tapahtuu ja vyyhtiä voidaan hyödyntää myös muiden hyväksi.

Sillä punaisella hiivalla epäilisin tarkoitettavan Rhodotorula glutinis'ia, jota kasvaa yleisesti kylpyhuoneiden laattasaumoissa. Se on allergeeni, mutta sen mahdollisesta myrkyntuottokyvystä ei käsittääkseni ole vielä tarkempaa tutkimustietoa. Jos sitä kasvaa vain saumoissa, niin pinta-ala on sen verran pieni, ettei liene kovin huolestuttava tilanne.

Toteamus: "hieman tavallista runsaampi lajimäärä" ei kai voi tarkoittaa muuta, kuin, että kukaan ei ole analysoinyt näytteitä lajitasolle. Siihen viittaa sekin, että on käytetty vain "punainen hiiva" -nimitystä. Onko kysymyksessä terveystarkastajan raportti ?

• Metsäläinen2
        Liisa/ kirjoitti:

Hienoa, jos HR ehtii tarttua asiaan. Silloin yleensä tapahtuu ja vyyhtiä voidaan hyödyntää myös muiden hyväksi.

Sillä punaisella hiivalla epäilisin tarkoitettavan Rhodotorula glutinis'ia, jota kasvaa yleisesti kylpyhuoneiden laattasaumoissa. Se on allergeeni, mutta sen mahdollisesta myrkyntuottokyvystä ei käsittääkseni ole vielä tarkempaa tutkimustietoa. Jos sitä kasvaa vain saumoissa, niin pinta-ala on sen verran pieni, ettei liene kovin huolestuttava tilanne.

Toteamus: "hieman tavallista runsaampi lajimäärä" ei kai voi tarkoittaa muuta, kuin, että kukaan ei ole analysoinyt näytteitä lajitasolle. Siihen viittaa sekin, että on käytetty vain "punainen hiiva" -nimitystä. Onko kysymyksessä terveystarkastajan raportti ?

ja sen ensimmäistä sivua en löydä (vain toinen käytettävissä). Kakkossivulla on lueteltu yksittäiset yhdisteet ja lopussa lukee: TVOC-yhdisteiden summa 114 ug/m2.

Turun aerobiologian yksiköstäkin on paperi, mutta senkään ensimmäistä sivua en löydä. Siinä on mesofiiliset sienet n. 16 000 ja kserofiiliset sienet n. 22 000 (on siis ihan tarkasti ilmoitettu). Ensimmäisessä kohtaa tunnistamaton hiiva on vähän yli 700 ja tuo punainen hiiva vajaat 300. Kakkoskohdassa tunnistamaton hiiva on melkein 2000 ja punainen hiiva n. 450. Penicillium on kummassakin kohtaa ensimmäisenä, sitten Cladosporium. Mitä on steriili rihma (ekakohdassa yli 9000 ja tokakohdassa vähän yli 6000)?

"Virallista" lausuntoa "tavallista runsaampi lajimäärä" tai jotain sinnepäin, en nyt löydä, koska ekasivu puuttuu molemmista. Näytteitä ei ole otettu kylpyhuoneesta, vaan sen viereisestä huoneesta.

• Liisa/
        Metsäläinen2 kirjoitti:

ja sen ensimmäistä sivua en löydä (vain toinen käytettävissä). Kakkossivulla on lueteltu yksittäiset yhdisteet ja lopussa lukee: TVOC-yhdisteiden summa 114 ug/m2.

Turun aerobiologian yksiköstäkin on paperi, mutta senkään ensimmäistä sivua en löydä. Siinä on mesofiiliset sienet n. 16 000 ja kserofiiliset sienet n. 22 000 (on siis ihan tarkasti ilmoitettu). Ensimmäisessä kohtaa tunnistamaton hiiva on vähän yli 700 ja tuo punainen hiiva vajaat 300. Kakkoskohdassa tunnistamaton hiiva on melkein 2000 ja punainen hiiva n. 450. Penicillium on kummassakin kohtaa ensimmäisenä, sitten Cladosporium. Mitä on steriili rihma (ekakohdassa yli 9000 ja tokakohdassa vähän yli 6000)?

"Virallista" lausuntoa "tavallista runsaampi lajimäärä" tai jotain sinnepäin, en nyt löydä, koska ekasivu puuttuu molemmista. Näytteitä ei ole otettu kylpyhuoneesta, vaan sen viereisestä huoneesta.

Sosiaali- ja terveysministeriön ohjeen mukaan TVOC-arvo ei saa ylittää 600 µm/m3. Eli ko arvo ei ole paha. Terveyden kannalta oleellisempaa on tietenkin, mistä tämä kokonaisumma muodostuu. Eli on siis eroa sisältyykö tähän kokonaisarvoon 50 µm jotain vaaratonta yhdistettä vaiko 50 µm jotain hyvin myrkyllistä.

Materiaalinäytteissä sienikasvuston viiterajana on 10.000 cfu/g ja ilmanäytteissä (talviaikana) 500 cfu/g. Eli, jos kyseessä on materiaalinäyte, niin kasvustoa on jonkin verran normaalia enemmän.

Steriili rihma tarkoittaa lisääntymiskyvytöntä (eli käytännössä yleensä kuivunutta).

• homemamma harmaana

Otettii tavallisia verikokeita ja tulehdusarvoja.. en muista mitä vastaukset oli, mut odotellaan kuulemma verikoe-tulosta, josta näkisi kosteusvauriohomeen vasta-aineita...tulos voi olla plusmiinusnolla eli jos näyttää jotain niin jokin syy ois, mut jos ei niin lähtöpisteessä taas.

rakennuttajan mukaan ei ole mahdollista, että meillä oisi hometta, selitti kuinka hyvät vesieristeet on. isännöitsijäkään ei siten asiaan kummemmin reagoinut?
      en tiedä mitä nyt sitten... täytyy kuitenkin ottaa mittaukset uudestaan ja sit katsoa mitä tapahtuu.

en oikein ole jaksanut käydä nyt täällä kun turhauttaa kovasti..

-homemamma-

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3286
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe