Paras minibussi?

Tarttee tilaa...

Millaisia kokemuksia ihmisillä on ns.
minibusseista. Tila-autoja näyttää olevan joka
toisella, mutta mini-busseja ei näy kovinkaan
paljoa liikenteessä. Soveltuuko tuollainen
tavalliseksi ison perheen autoksi vai pelkästään
taksikäyttöön?
Eli kokemuksia kaivataan Volkkarin, Mersun,
Chevyn, Toyotan ja muiden merkkien vastaavien
mallien hyvistä/huonoista puolista.

20

3858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CarRegoSportYms

      Tässä nyt on taas vaihteeksi yksi "paras gallup".
      Minibusseja saa suoraan tehtaalta ja lisäksi
      niitä sisustaa muutama yritys Suomessa, sekä
      yksityiselle että takseiksi. Yksityisajossa bussi
      on aivan oiva peli. Suomessa rakennetut tehdään
      riisutuista pakettiautoista, joihin sitten
      istuinjärjestykset, akselivälin, kattokorotukset,
      varusteet, materiaalit, ikkunaratkaisut, värit ja
      yleensäkin kaiken raakaa alustaa lukuunottamatta
      voi valita itse. Siten mitään paremmuutta eri
      autojen välillä voi arvioida. Alustaksi voi
      valita ainakin VW Transporterit, MB Vitot, Tojon
      Hiacet, Ford Transitit ja Sitikan Pösönkin
      pakuja alustaksi saa. Hyvätja huonot puolet saat
      siis selville kokeilemalla ko. autoja pakuina ja
      lopusta voit päättää itse. Miksi näkyy vain
      harvoilla? Uuden ostossa saat varauta 280-400.000
      mk:n hintaa. Taksiajosta vapautuvat
      yksityiskäyttöön siirtyvät bussit ovat yleensä jo
      pitkän varauslistan takana.

      • Tieto!

        transportteri bussisisuksella maksaa n.650000
        alkaen!


      • Maksaa silti
        Tieto! kirjoitti:

        transportteri bussisisuksella maksaa n.650000
        alkaen!

        kyseessä on tällöin oltava VW-tehtaan valmistama
        ja jo tullattuna täydellinen bussi, jonka
        varusteista maksetaan täysi autovero ja hinta on
        sitten sen mukaan. Suomessa korkeimman tason
        sisustus "raakaan" Transporteriin maksaa n.
        110.000 mk, tähän sitten lisäksi alustan hinta
        koneesta ja akselivälistä riippuen. Päästään n.
        250-300 tmk hintaan. Paljonko henkilöautoksi
        rekisteröiminen sitten korottaa veron määrää
        pelkän pakun veroon verrattuna ei ole tarkasti
        tiedossa. Mutta varmaa on, että Suomessa
        rakennettu on valmiina tuotua tuntuvasti
        edullisempi.


      • ...
        Maksaa silti kirjoitti:

        kyseessä on tällöin oltava VW-tehtaan valmistama
        ja jo tullattuna täydellinen bussi, jonka
        varusteista maksetaan täysi autovero ja hinta on
        sitten sen mukaan. Suomessa korkeimman tason
        sisustus "raakaan" Transporteriin maksaa n.
        110.000 mk, tähän sitten lisäksi alustan hinta
        koneesta ja akselivälistä riippuen. Päästään n.
        250-300 tmk hintaan. Paljonko henkilöautoksi
        rekisteröiminen sitten korottaa veron määrää
        pelkän pakun veroon verrattuna ei ole tarkasti
        tiedossa. Mutta varmaa on, että Suomessa
        rakennettu on valmiina tuotua tuntuvasti
        edullisempi.

        no kleinbus on paras... 8)


      • sbisti
        Tieto! kirjoitti:

        transportteri bussisisuksella maksaa n.650000
        alkaen!

        Runko esim 102hv tdi transp.pitkä aks. ovh
        n.240tmk
        sisustus 73tmk - 150 tmk
        eli yht 313tmk -390tmk
        ja tällöin auto on rekisteröity ha.ksi
        Kalleimmassa versiossa on lähes täydellinen
        varustelu
        Jos kiinnostaa tietoa varusteluista löytyy
        www.carsport.fi ja www.rego.fi


      • sbisti

        ammattikäytöstä vapautuvia pienois busseja (1 8)
        on tarjolla suht hyvin kysyntään nähden etten
        sanoisi kysyntään nähden enemmänkin esim
        volkkarin piirimyyjillä


    • td

      Takamoottorinen Caravelle syncro oli ainakin mitä
      parhain auto isolle perheelle.Tilaa riitti
      ihmisille ja tavaroille, ja talvellakin sekä
      huonommilla teillä pääsi kulkemaan
      sujuvasti.Lisäksi ajo-ominaisuudet olivat
      loistavat.Ainoa huono puoli mitä tulee mieleen
      oli liian pieni moottori (1,6 td).Nämä vaan
      alkavat valitettavasti olemaan turhan vanhoja ja
      paljon ajettuja.Uudemmastakin Volkkarista olen
      kuullut vastaavia kommentteja, paitsi, että
      koneteho on eri tasolla.Ja Hiacea kehuvat
      kestäväksi.

      • Chevy

        Volkkaria ja Hiacea. Ainakin sen perusteella mitä
        olen huomannut. Vitoja ei pahemmin takseissa näy.
        Lieneekö liian kallis ylläpitää ja onko kuinka
        kestävä/luotettava.

        Chevyn pakettiautoja näkyy liikkeellä aika
        paljon - eikä niistä kovinkaan moni ole taksina.
        Voisi olla yksi hyvä valinta yksityiselle tila-
        autoksi.


      • Kaapo
        Chevy kirjoitti:

        Volkkaria ja Hiacea. Ainakin sen perusteella mitä
        olen huomannut. Vitoja ei pahemmin takseissa näy.
        Lieneekö liian kallis ylläpitää ja onko kuinka
        kestävä/luotettava.

        Chevyn pakettiautoja näkyy liikkeellä aika
        paljon - eikä niistä kovinkaan moni ole taksina.
        Voisi olla yksi hyvä valinta yksityiselle tila-
        autoksi.

        Tasan yhdessä Chevy-taksissa olen taittanut
        matkaa, joten ei ole usein eteen sattunut. Kyyti
        oli kyllä mukavaa. Taksiajossa olleista Vitoista
        sanovat, että niissä on ollut yllättävän paljon
        vikoja Mersuksi. Volkkari näyttää olevan
        kestosuosikki, perusluotettava ja taloudellinen,
        mutta ei mikään viaton sekään. Hiace on
        tekniseltä luotettavuudeltaan ylivoimainen, mutta
        sitä rasittaa korkeahko kulutus ja euroihin
        verrattuna alimittainen mukavuus ja osin
        suorituskykykin. Nämä aivan vain tutuilta
        taksareilta kuultuna.
        Chevyn sopivuudesta perheautoksi voi olla mieltä,
        että...it depends.. Omankin takaliston alla on
        ollut 6.2D, mukavuutta, voimaa ja vääntöä piisasi.
        Mut, mut... aika rohjake se on markettien
        parkkipaikoilla ja nurkka-ajossa, johon se
        perhekäytössä takuusti joutuu. Matkan päällä taas
        ihan ehdoton peli. Pahempi puoli on se, että
        miltei kaikki ovat kovalla takapenkillä 2 3
        rekisteröityjä ja tämän muuttaminen henk.autoksi
        sitten MAKSAA, ei ne istuimet kalliita ole, mutta
        se Sauli, p...le. Samassa yhteydessä dieselvero
        nousee taivaisiin. Voi tietenkin yrittää ka-
        version rakentamista yli 3.500 kg painoiseksi
        kuten joissain Suburbaneissa on tehty. En nyt
        muista miten ihmisten kuljetuskapasiteetti sitten
        määräytyy... Chevyn Astrosta saakin sitten
        valmiin minidösän suoraan kaupasta ja autokantaa
        on valittavaksi asti.


      • nih
        Chevy kirjoitti:

        Volkkaria ja Hiacea. Ainakin sen perusteella mitä
        olen huomannut. Vitoja ei pahemmin takseissa näy.
        Lieneekö liian kallis ylläpitää ja onko kuinka
        kestävä/luotettava.

        Chevyn pakettiautoja näkyy liikkeellä aika
        paljon - eikä niistä kovinkaan moni ole taksina.
        Voisi olla yksi hyvä valinta yksityiselle tila-
        autoksi.

        Hiace on kestävyydessä Chevyn ohella aivan
        ehdoton ykkönen. Volkkari on etevämpi ajaa ja
        Mersu pienempi, jos koko pelottaa. Sääli,
        etteivät Vitot ole yhtä pomminkestäviä kuin MB:n
        pakut muinoin...

        VW:n takamoottorinen Syncro-bussi tuli jo yhteen
        toiseen viestiin kehutuksi, mutta toistetaanpa ja
        todetaan, että kokonaisuutena parempaa autoa ei
        taida olla. Lisävalot vielä ja aurinkolippa ja 16-
        tuumaiset pyörät ja ah!

        Hintahan se on, mikä pikkubusseista pelottaa.
        Toinen syy taitaa olla se, että "mitä naapuritkin
        ajattelevat kun meillä on pakettiauto..."

        Omasta kokemuksesta voin kertoa, että tuhannesti
        mieluummin pakupohjaisella bussilla kuin jollain
        Zafiralla. Bussissa on sillä lailla reipas ja
        hauska ja kunnolla tilava rehti tyyli ja pakulla
        on kiva ajella, kun taas nykytila-autot ovat
        sinne päin.

        (Kunhan löydät ns. tehdasbussin jostain, niin
        onnea vaan. Suomessa tehdyt eivät ole viiden
        vuoden taksikäytön jälkeen enää kovin siistejä,
        eivätkä uutenakaan tyylikkäitä.)


      • puuha-pete
        nih kirjoitti:

        Hiace on kestävyydessä Chevyn ohella aivan
        ehdoton ykkönen. Volkkari on etevämpi ajaa ja
        Mersu pienempi, jos koko pelottaa. Sääli,
        etteivät Vitot ole yhtä pomminkestäviä kuin MB:n
        pakut muinoin...

        VW:n takamoottorinen Syncro-bussi tuli jo yhteen
        toiseen viestiin kehutuksi, mutta toistetaanpa ja
        todetaan, että kokonaisuutena parempaa autoa ei
        taida olla. Lisävalot vielä ja aurinkolippa ja 16-
        tuumaiset pyörät ja ah!

        Hintahan se on, mikä pikkubusseista pelottaa.
        Toinen syy taitaa olla se, että "mitä naapuritkin
        ajattelevat kun meillä on pakettiauto..."

        Omasta kokemuksesta voin kertoa, että tuhannesti
        mieluummin pakupohjaisella bussilla kuin jollain
        Zafiralla. Bussissa on sillä lailla reipas ja
        hauska ja kunnolla tilava rehti tyyli ja pakulla
        on kiva ajella, kun taas nykytila-autot ovat
        sinne päin.

        (Kunhan löydät ns. tehdasbussin jostain, niin
        onnea vaan. Suomessa tehdyt eivät ole viiden
        vuoden taksikäytön jälkeen enää kovin siistejä,
        eivätkä uutenakaan tyylikkäitä.)

        osta transit rekisteröi se 1 9 on linja-auto ei
        oo auto,dieselveroa eikä käyttö maksua.halpa
        hankkia yllättävän kestävä.


      • JE
        nih kirjoitti:

        Hiace on kestävyydessä Chevyn ohella aivan
        ehdoton ykkönen. Volkkari on etevämpi ajaa ja
        Mersu pienempi, jos koko pelottaa. Sääli,
        etteivät Vitot ole yhtä pomminkestäviä kuin MB:n
        pakut muinoin...

        VW:n takamoottorinen Syncro-bussi tuli jo yhteen
        toiseen viestiin kehutuksi, mutta toistetaanpa ja
        todetaan, että kokonaisuutena parempaa autoa ei
        taida olla. Lisävalot vielä ja aurinkolippa ja 16-
        tuumaiset pyörät ja ah!

        Hintahan se on, mikä pikkubusseista pelottaa.
        Toinen syy taitaa olla se, että "mitä naapuritkin
        ajattelevat kun meillä on pakettiauto..."

        Omasta kokemuksesta voin kertoa, että tuhannesti
        mieluummin pakupohjaisella bussilla kuin jollain
        Zafiralla. Bussissa on sillä lailla reipas ja
        hauska ja kunnolla tilava rehti tyyli ja pakulla
        on kiva ajella, kun taas nykytila-autot ovat
        sinne päin.

        (Kunhan löydät ns. tehdasbussin jostain, niin
        onnea vaan. Suomessa tehdyt eivät ole viiden
        vuoden taksikäytön jälkeen enää kovin siistejä,
        eivätkä uutenakaan tyylikkäitä.)

        Käytössä on jo neljäs takamoottorinen VW-bussi.
        Ensimmäinen oli Sonderbus -65 pitkällä
        rättikatolla ja jaetulla tuulilasilla. Viimeinen
        entinen Kuusamon poliisiauto Syncro -92 (vielä
        takamoottorinen), jonka ostin 1997 hintaan 54000,-
        . Tehtaan alkup.vaihtomoottorin asennus päälle
        17000,- ja ikää on edessäpäin pitkälti. Yhtä
        erinomainen peli mitä muutkin ovat kehuneet.
        Vaihtoehtoisena sisustuksena kaikissa ollut
        retkeilyvarustus ja maastokelpoisuutta on
        tosissaan hyödynnetty pohjoisen reissuilla.
        Bensakone ruiskulla, kulkee melkein 150kmh,
        keskikulutus 11-11,5 l/100km. Nykyään ei käytetä
        arkiajoon, mutta on aina lähtövalmiina.
        Kilometrejä on yhteensä noin 320 000 joista
        moottorilla 80 000. Katsastaja tuumi
        alustarakenteita panssarivaunun kaltaisiksi
        verrattuna tavallisiin pikkuautoihin.


      • Kaapo
        JE kirjoitti:

        Käytössä on jo neljäs takamoottorinen VW-bussi.
        Ensimmäinen oli Sonderbus -65 pitkällä
        rättikatolla ja jaetulla tuulilasilla. Viimeinen
        entinen Kuusamon poliisiauto Syncro -92 (vielä
        takamoottorinen), jonka ostin 1997 hintaan 54000,-
        . Tehtaan alkup.vaihtomoottorin asennus päälle
        17000,- ja ikää on edessäpäin pitkälti. Yhtä
        erinomainen peli mitä muutkin ovat kehuneet.
        Vaihtoehtoisena sisustuksena kaikissa ollut
        retkeilyvarustus ja maastokelpoisuutta on
        tosissaan hyödynnetty pohjoisen reissuilla.
        Bensakone ruiskulla, kulkee melkein 150kmh,
        keskikulutus 11-11,5 l/100km. Nykyään ei käytetä
        arkiajoon, mutta on aina lähtövalmiina.
        Kilometrejä on yhteensä noin 320 000 joista
        moottorilla 80 000. Katsastaja tuumi
        alustarakenteita panssarivaunun kaltaisiksi
        verrattuna tavallisiin pikkuautoihin.

        Nopealla Ojalan laskuopilla moottori meni siis
        vaihtoon jo 240.000 km ajolla. Onko pohjoisen
        konnien ja penkkaan torkahtaneiden kyörääminen
        pahnoille käynyt koneen päälle tavallista enemmän?
        Juuri noissa maisemissa luulisi voimalan olevan
        tyytyväinen, ajettavat siivut ovat pitkiä ja
        tasaisia verrattuna kaupunkiseutujen maijojen
        katkoajoon. Vai vaihdoitko vain varmuuden vuoksi
        tuoreen pannun tilalle?
        Itse olen kyllä samaa mieltä Caravellen
        mukavuudesta. Appiukolla moinen oli parisen
        vuotta ja sillä kelpasi käydä metsäreissuilla ja
        mökeillä kesät talvet. Takamoottorilla on
        edelleen erinomaisen kiistattomat etunsa.


      • nih
        Kaapo kirjoitti:

        Nopealla Ojalan laskuopilla moottori meni siis
        vaihtoon jo 240.000 km ajolla. Onko pohjoisen
        konnien ja penkkaan torkahtaneiden kyörääminen
        pahnoille käynyt koneen päälle tavallista enemmän?
        Juuri noissa maisemissa luulisi voimalan olevan
        tyytyväinen, ajettavat siivut ovat pitkiä ja
        tasaisia verrattuna kaupunkiseutujen maijojen
        katkoajoon. Vai vaihdoitko vain varmuuden vuoksi
        tuoreen pannun tilalle?
        Itse olen kyllä samaa mieltä Caravellen
        mukavuudesta. Appiukolla moinen oli parisen
        vuotta ja sillä kelpasi käydä metsäreissuilla ja
        mökeillä kesät talvet. Takamoottorilla on
        edelleen erinomaisen kiistattomat etunsa.

        Olikohan niin se aiempi motti myös bensalla?
        VW-paku taitaa olla ainoa auto, missä bensakone
        kestää pidempään kuin naftapannu...

        Diesel voi kypsyä 240 tkm:ssa, jos huonosti on
        pidetty. Toisaalta joku on ajanut pikkudieselillä
        konetta avaamalla melkein tuplaten saman matkan.

        Hangossa erään oppilaitoksen TD-busseihin on
        asennettu muuten rele, joka estää lämpimän motin
        sammuttamisen ilman jäähdytystä. Avaimen voi
        vetää pois virtalukosta, jättää auton yksikseen
        käymään parkkikselle, lukita ovet ja kone sammuu
        minuutin-parin jälkeen omia aikojaan.
        Keksinnöllä olisi varmasti
        käyttöä "siviilipuolellakin..."


      • Kaapo
        nih kirjoitti:

        Olikohan niin se aiempi motti myös bensalla?
        VW-paku taitaa olla ainoa auto, missä bensakone
        kestää pidempään kuin naftapannu...

        Diesel voi kypsyä 240 tkm:ssa, jos huonosti on
        pidetty. Toisaalta joku on ajanut pikkudieselillä
        konetta avaamalla melkein tuplaten saman matkan.

        Hangossa erään oppilaitoksen TD-busseihin on
        asennettu muuten rele, joka estää lämpimän motin
        sammuttamisen ilman jäähdytystä. Avaimen voi
        vetää pois virtalukosta, jättää auton yksikseen
        käymään parkkikselle, lukita ovet ja kone sammuu
        minuutin-parin jälkeen omia aikojaan.
        Keksinnöllä olisi varmasti
        käyttöä "siviilipuolellakin..."

        Tässä nyt on vielä aikaa heittää yksi juttu, kun
        ei asiakkaille tarvitse aivan solkenaan tekstiä
        suoltaa. Poliisin käytössä diesel saattaa kärsiä
        myös liian äreästä hälyajoon lähdöstä koneen
        ollessa kylmä. Kuusamon tammikuun helteistä kun
        paahtaa baanalle lämä tiskissä (lähtöjä hidastava
        lohkopiuha ei ole kiinni) motti tykkää melkoisen
        kyttyrää. Vastaavissa ajolähdöissä palolaitoksen
        pojat ovat paukautelleet muuten niin vankkojen
        Chevy Vanienkin pannuja alta 100 tkm ajoilla.
        Yhteenveto: naku ei tykkää liian jyrkistä ja
        äkillisistä lämpötilojen vaihteluista


      • nih
        Kaapo kirjoitti:

        Tässä nyt on vielä aikaa heittää yksi juttu, kun
        ei asiakkaille tarvitse aivan solkenaan tekstiä
        suoltaa. Poliisin käytössä diesel saattaa kärsiä
        myös liian äreästä hälyajoon lähdöstä koneen
        ollessa kylmä. Kuusamon tammikuun helteistä kun
        paahtaa baanalle lämä tiskissä (lähtöjä hidastava
        lohkopiuha ei ole kiinni) motti tykkää melkoisen
        kyttyrää. Vastaavissa ajolähdöissä palolaitoksen
        pojat ovat paukautelleet muuten niin vankkojen
        Chevy Vanienkin pannuja alta 100 tkm ajoilla.
        Yhteenveto: naku ei tykkää liian jyrkistä ja
        äkillisistä lämpötilojen vaihteluista

        Hiljaista on täälläkin: soittopyyntöjä vetämässä
        koko liuta, mutta taitaa mennä tämä työpäivä
        sangen pelastusarmeijalle.

        Ei ollut niinkään huono idea -- mitenhän poliisit
        ovat muuten pärjänneet pakkasstarteissa nakujensa
        kanssa? Sietäisi jonkun kertoa tästäkin asiasta.
        Itsestä ei kyllä olisi tuossa mielessä
        polliisiksi: kylmä naftapannu käyntiin ja heti
        pää punaisena baanalle. Huh.

        Toinen, mikä askarruttaa, on SA-intin autojen
        kesto. Ambulanssi-volsut saavat joskus kenkää
        melkoisestikin. Rykmentin komeimmat sladit
        syntyvät tietty niillä farmari-Ladoilla eikä
        kuorma-autoja säälitty niitäkään yhtään.
        Vielä,kun joku keksii, miten paljon
        veronmaksajien rahoja SIINÄ palaa hukkaan, kun
        armeijan kulkupelejä puolitahallaan särjetään,
        niin soppahan on valmis.


      • Kaapo
        nih kirjoitti:

        Hiljaista on täälläkin: soittopyyntöjä vetämässä
        koko liuta, mutta taitaa mennä tämä työpäivä
        sangen pelastusarmeijalle.

        Ei ollut niinkään huono idea -- mitenhän poliisit
        ovat muuten pärjänneet pakkasstarteissa nakujensa
        kanssa? Sietäisi jonkun kertoa tästäkin asiasta.
        Itsestä ei kyllä olisi tuossa mielessä
        polliisiksi: kylmä naftapannu käyntiin ja heti
        pää punaisena baanalle. Huh.

        Toinen, mikä askarruttaa, on SA-intin autojen
        kesto. Ambulanssi-volsut saavat joskus kenkää
        melkoisestikin. Rykmentin komeimmat sladit
        syntyvät tietty niillä farmari-Ladoilla eikä
        kuorma-autoja säälitty niitäkään yhtään.
        Vielä,kun joku keksii, miten paljon
        veronmaksajien rahoja SIINÄ palaa hukkaan, kun
        armeijan kulkupelejä puolitahallaan särjetään,
        niin soppahan on valmis.

        Yhtiön toisen serverin paukahdettua "maksettu"
        tarina ei liiku ruudulta eteenpäin, joten
        mikseipä vielä voisi vielä muistella noita
        inttihommiakin.
        Poliisissa on pari tuttua kaveria jo
        lukioajoilta, joskus tulee autoasiaakin juteltua.
        Nakujen käytöstä on kyllä suositus, mutta se
        käytäntö on sitten....se, että nämäkin pelit
        poljetaan hälyyn kylmiltään. Niitä toki pyritään
        pitämään talleissa "puolilämpiminä". Toinen
        pointti on, että kaappiautot, jotka ovat miltei
        aina nakuja, osallistuvat harvemmin näihin
        äkkilähtöihin. Mondeot ja muut saavat sitten tuta
        konstaapelien kiireet senkin edestä. Tässä vain
        piilee yksi poliisibudjetillinen pointti.
        Määrärahojen pienuutta valitellaan, varmaankin
        syystä. Kuitenkin poliisin ha-kalustoa ollaan
        dieselöimässä, yhä useampi partioauto on naku.
        Keskimäärin partiopelin ajosuorite on 300.000 km.
        Tämän bensavehkeet sietävät vielä hyvin. Jos
        nakuja taas kylmänä kiusataan bensakoneiden
        tapaan, voisi kuvitella, että dieselinkin taival
        alkaa päättyä samoille kilometreille.
        Kokonaistaloudellisuutta vai ei?
        Yksi tuttava on eksynyt myös ambulanssifirmaan.
        Kalustossa on parin Letukan Vanin lisäksi kolme
        W124 250D -pohjaista lanssia. Näissä, kuten
        palolaitoksenkin lansseissa on todettu vain
        Mersun d-koneiden kestävän tuon pikalähdön
        kunnialla.
        Inttihommissa autoja oli käytössä kaksi. Proto ja
        iki-ihana UAZ. Sangen korkea-arvoisesta
        asemastani johtuen molemmissa minulla oli
        henk.koht. kuljettaja. Protoa kohdeltiin
        yllättävän asiallisesti, ehkä syystä että ko.
        Sisu oli kuskin nimikkoauto läpi koko
        asepalveluksen, olisivatko kuskit saaneet
        bonuksia harvemmista korjaamokäynneistä. Mutta
        UAZ sai kyytiä, pahimilla metsätaipaleilla ei
        aina tiennyt mikä pyöristä on maassa vai oliko
        yksikään.
        Tämä rättikatto oli muuten suosikki kesäaikaan ja
        monet verukkeelliset kuppilareissut sillä
        tehtiin. Peruste: kulutus on niin suuri, ettei
        pitkäksi menneeltä metsäkeikalta kerta kaikkiaan
        pääse varikolle - siis lähimmille kylille mars.
        UAZ-parka oli paikattavana vähän väliä, mutta
        tielle tai oikeastaan sen ulkopuolelle se ei
        jättänyt. Tekniikka tuntui kestävän.


      • JE
        Kaapo kirjoitti:

        Nopealla Ojalan laskuopilla moottori meni siis
        vaihtoon jo 240.000 km ajolla. Onko pohjoisen
        konnien ja penkkaan torkahtaneiden kyörääminen
        pahnoille käynyt koneen päälle tavallista enemmän?
        Juuri noissa maisemissa luulisi voimalan olevan
        tyytyväinen, ajettavat siivut ovat pitkiä ja
        tasaisia verrattuna kaupunkiseutujen maijojen
        katkoajoon. Vai vaihdoitko vain varmuuden vuoksi
        tuoreen pannun tilalle?
        Itse olen kyllä samaa mieltä Caravellen
        mukavuudesta. Appiukolla moinen oli parisen
        vuotta ja sillä kelpasi käydä metsäreissuilla ja
        mökeillä kesät talvet. Takamoottorilla on
        edelleen erinomaisen kiistattomat etunsa.

        Motti tuntui aluksi ihan hyvältä, mutta joutuiko
        sitten liian suurelle rasitukselle? Autolla
        lähdettiin melkein ensi töiksi eurooppalomalle.
        Autobahneilla vauhti oli aika kova ja Sveitsissä
        tuli ajetuksi paljon ylämäkeen (yhtä paljon toki
        alamäkeenkin). Välillä rupesi savuttamaan aika
        lailla. Saksaan palattua ehdittiin ajaa parisataa
        kilometriä, kun takaa pöllähti niin, että sen
        heti peilistäkin huomasi. Koko konehuone oli
        öljyinen enkä puhalluspaikkaa löytänyt millään.
        Ostettiin öljyä, ja ajettiin vielä varovasti
        parisataa km ja lisättiin öljyä ehkä 40 km
        välein. Lopuksi motti hyytyi lopullisesti
        pimeällä autobahnilla.

        Adacin puhelimesta saatiin hinuri, joka otti koko
        perheen lavalle (mahtoiko olla luvallista, mutta
        ei ilmeisen tahallaan kysellyt oliko autossa
        muitakin). Vei meidät 100 km lopulliseen
        kohteeseemme tuttavaperheen luokse.

        Siellä sitten aikataulu esti moottorin
        korjauttamisen ja päätin ottaa WAG:n
        vaihtomoottorin, jonka sai alle valmiiksi
        tiistaina - veimme auton pajalle lauantaina.
        Mikähän olisi suomalaisessa maaseutukaupungissa
        toimitusaika? Tämäkin moottori tilattiin
        tehtaalta! Minusta toimitus oli jopa
        käsittämättömän nopea! Varsinkin kun oli tuo
        viikonloppu. (Siinä mainitussa moottorin hinnassa
        oli muuten hinurin kulut mukana. Mitähän motti
        paikalleen pantuna Suomessa maksaisi?) Hyvä, kun
        oli tuo tuttavaperhe rahoitusapuna, muuten
        ongelma olisi ollut isompi.

        Auton odottelun aikana olikin rauha tutustua
        keskiaikaiseen kaupunkiin (Bamberg)ja sen olut-
        ja ruokakulttuuriin.


      • nih
        JE kirjoitti:

        Motti tuntui aluksi ihan hyvältä, mutta joutuiko
        sitten liian suurelle rasitukselle? Autolla
        lähdettiin melkein ensi töiksi eurooppalomalle.
        Autobahneilla vauhti oli aika kova ja Sveitsissä
        tuli ajetuksi paljon ylämäkeen (yhtä paljon toki
        alamäkeenkin). Välillä rupesi savuttamaan aika
        lailla. Saksaan palattua ehdittiin ajaa parisataa
        kilometriä, kun takaa pöllähti niin, että sen
        heti peilistäkin huomasi. Koko konehuone oli
        öljyinen enkä puhalluspaikkaa löytänyt millään.
        Ostettiin öljyä, ja ajettiin vielä varovasti
        parisataa km ja lisättiin öljyä ehkä 40 km
        välein. Lopuksi motti hyytyi lopullisesti
        pimeällä autobahnilla.

        Adacin puhelimesta saatiin hinuri, joka otti koko
        perheen lavalle (mahtoiko olla luvallista, mutta
        ei ilmeisen tahallaan kysellyt oliko autossa
        muitakin). Vei meidät 100 km lopulliseen
        kohteeseemme tuttavaperheen luokse.

        Siellä sitten aikataulu esti moottorin
        korjauttamisen ja päätin ottaa WAG:n
        vaihtomoottorin, jonka sai alle valmiiksi
        tiistaina - veimme auton pajalle lauantaina.
        Mikähän olisi suomalaisessa maaseutukaupungissa
        toimitusaika? Tämäkin moottori tilattiin
        tehtaalta! Minusta toimitus oli jopa
        käsittämättömän nopea! Varsinkin kun oli tuo
        viikonloppu. (Siinä mainitussa moottorin hinnassa
        oli muuten hinurin kulut mukana. Mitähän motti
        paikalleen pantuna Suomessa maksaisi?) Hyvä, kun
        oli tuo tuttavaperhe rahoitusapuna, muuten
        ongelma olisi ollut isompi.

        Auton odottelun aikana olikin rauha tutustua
        keskiaikaiseen kaupunkiin (Bamberg)ja sen olut-
        ja ruokakulttuuriin.

        alle viikossa motti kyytiin ja matka jatkuu.

        Itseltäni vaihdettiin aikanaan kansi. Sen
        toimituksessa salon seudulle meni muistaakseni
        reilu viikko ja siihen korjausaika päälle.
        Samalla tavoin kansi halkesi muuten kovan ajon
        päätteeksi -- tulin motaria ensin 130 km/h
        taulussa ja aloin maantielle saavuttua hidastaa
        risteystä varten. Heitin vapaalle noin
        kahdeksastakympistä ja samassa hillitön ravistus
        ja lämmöt punaiselle. Vilkaus peiliin: höyryä
        molemmista tuuletusritilöistä ja
        öljynpainesummeri alkoi rääkyä. Tutinan
        säestämänä pikkutien liittymään ja samassa motti
        sammui. Ei lähtenyt käyntiin ennen kuin
        jäähdyttyään...korjaamolle päästiin se 10 kilsaa
        varovaisesti.

        Vaihtokansi maksoi noin 10 000 mk työt.
        Olisi varmaan kannattanut aikanaan kunnostuttaa
        lohko samassa kuin kansikin: öljynkulutus kasvoi
        300 000 km jälkeen jonkinmoiseksi. Takakansi oli
        pientä öljypisaraa täynnä joka ajon jälkeen.
        Ikinä en saanut selville, mistä saumasta kone
        öljyä falskasi ja mistä se löysi tiensä
        takapeltiin.
        Auto oli kyllä muuten mitä parhain matkakumppani.
        Tällainen hongankolistajakin sai lokoisan asennon.


      • jppp
        Kaapo kirjoitti:

        Tässä nyt on vielä aikaa heittää yksi juttu, kun
        ei asiakkaille tarvitse aivan solkenaan tekstiä
        suoltaa. Poliisin käytössä diesel saattaa kärsiä
        myös liian äreästä hälyajoon lähdöstä koneen
        ollessa kylmä. Kuusamon tammikuun helteistä kun
        paahtaa baanalle lämä tiskissä (lähtöjä hidastava
        lohkopiuha ei ole kiinni) motti tykkää melkoisen
        kyttyrää. Vastaavissa ajolähdöissä palolaitoksen
        pojat ovat paukautelleet muuten niin vankkojen
        Chevy Vanienkin pannuja alta 100 tkm ajoilla.
        Yhteenveto: naku ei tykkää liian jyrkistä ja
        äkillisistä lämpötilojen vaihteluista

        sisu kestää 10 tonnia per kone


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6989
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1062
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      901
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      855
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe