Spasmodinen dysfonia

botoxillahoitoa

Onko muita tästä neurologisesta äänen- ja puheentuottamis oireesta kärsiviä. Netistäkään ei oikein tietoa löydy.

15

3592

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lene79

      Mulla todettiin itseasiassa lokakuun lopulla tänä vuonna ko. sairaus. Ensimmäinen botox-hoito on takana. Pääsin onneks nopeasti hoidon piiriin. Oon aika tyytyväinen tulokseen, mitä nyt ääni vieläkin aika hento. Mutta sehän kuuluu kuvaan. Palkinto hoidosta on niin suuri, että tuon äänen hetkellisen "hentouden" kestää.
      Mitenkäs sulla sujuu?

      • +++

        Tänään sain pistokset tuota botuliinitoksiinia.
        Laitetiin yksi yksikkö(mg?) molempiin äänihuuliin
        ruiskeena kurkkuruston läpi suoraan äänihuulien lihaksiin. Kuulostaa kauhealta toimenpiteeltä, vaan ei se juuri verikoetta enempää satu onneks.
        Olen käynyt jo vuosia 2-4kk välein ja annos on haettu sopivaksi ja parhain tulos tuolla 1-1,5 yksiköllä.
        Aluksi sain huomattavasti isompia annoksia, silloin vaikutus oli liian raju. Pari kertaa äänihuuli meni ns. halvaustilaan eikä puhua voinut kuin kuiskaamalla tai korisemalla. Oikealla annoksella vaikutus on erinomainen, kaikki kiristys ja puheen katkeilemisoireet katoavat pariksi kuukaudeksi. Aluksi tulee reilun viikon käheys eikä ääntä voi juurikaan korottaa, mutta paljon parempi kuin ennen hoitoja..
        Että saattaa siellä joutua käymään jopa loppuikänsä.
        -J-


      • apu
        +++ kirjoitti:

        Tänään sain pistokset tuota botuliinitoksiinia.
        Laitetiin yksi yksikkö(mg?) molempiin äänihuuliin
        ruiskeena kurkkuruston läpi suoraan äänihuulien lihaksiin. Kuulostaa kauhealta toimenpiteeltä, vaan ei se juuri verikoetta enempää satu onneks.
        Olen käynyt jo vuosia 2-4kk välein ja annos on haettu sopivaksi ja parhain tulos tuolla 1-1,5 yksiköllä.
        Aluksi sain huomattavasti isompia annoksia, silloin vaikutus oli liian raju. Pari kertaa äänihuuli meni ns. halvaustilaan eikä puhua voinut kuin kuiskaamalla tai korisemalla. Oikealla annoksella vaikutus on erinomainen, kaikki kiristys ja puheen katkeilemisoireet katoavat pariksi kuukaudeksi. Aluksi tulee reilun viikon käheys eikä ääntä voi juurikaan korottaa, mutta paljon parempi kuin ennen hoitoja..
        Että saattaa siellä joutua käymään jopa loppuikänsä.
        -J-

        Hei!
        Olen sairastanut kyseistä puheentuottamishäiriötä n.10vuotta.Botox pistoksia olen saanut n.7 vuotta.Niiden teho on ollut vaihteleva.Välillä ääni on pistoksen jälkeen käheytynyt jopa kuukauden ajaksi ja uusi pistos on täytynyt antaa n.kuukauden kuluttua käheyden helpottamisesta.Eli suht.hyvää aikaa äänen suhteen on ollut n.2vkoa.Toisinaan taas pistos on auttanut niin hyvin,että ääneni on ollut lähes normaali n.5 kk.
        Nyt minulla on menossa sellainen vaihe,että Botoxia on pistetty kuukauden välein kolmen kuukauden aikana.Pistoksista ei ole ollut mitään tehoa.Eli ääni ei ole käheytynyt eikä myöskään äänen puristeisuus ja katkeilu ole helpottanut.Nyt tutkitaan onko elimistöni kehittänyt vasta-aineita botoxille.


      • Dysfoonikko
        apu kirjoitti:

        Hei!
        Olen sairastanut kyseistä puheentuottamishäiriötä n.10vuotta.Botox pistoksia olen saanut n.7 vuotta.Niiden teho on ollut vaihteleva.Välillä ääni on pistoksen jälkeen käheytynyt jopa kuukauden ajaksi ja uusi pistos on täytynyt antaa n.kuukauden kuluttua käheyden helpottamisesta.Eli suht.hyvää aikaa äänen suhteen on ollut n.2vkoa.Toisinaan taas pistos on auttanut niin hyvin,että ääneni on ollut lähes normaali n.5 kk.
        Nyt minulla on menossa sellainen vaihe,että Botoxia on pistetty kuukauden välein kolmen kuukauden aikana.Pistoksista ei ole ollut mitään tehoa.Eli ääni ei ole käheytynyt eikä myöskään äänen puristeisuus ja katkeilu ole helpottanut.Nyt tutkitaan onko elimistöni kehittänyt vasta-aineita botoxille.

        Minä sain eilen ekan kerran Botoxia äänihuuliin, ja odottelen tuloksia aika jännittyneenä!
        Olen todella kiinnostunut vastaavista kokemuksista!


      • Lirva
        Dysfoonikko kirjoitti:

        Minä sain eilen ekan kerran Botoxia äänihuuliin, ja odottelen tuloksia aika jännittyneenä!
        Olen todella kiinnostunut vastaavista kokemuksista!

        Hei vieläkö täällä halutaan keskustella tuosta sairaudesta, itse sain eka piikin vasta tällä viikolla, aiemmin en tiennyt siihen "lääkettä", ennekuin viime keväänä oli teeveessä Akuutissa tästä juttua.

        Nyt on ääneni käheä, ja odottelenkin mielenkiinnolla, koska se alkaa toimimaan ns. normaalisti.
        Olen sairastanut jo n. 20v tätä, mutta täällä omalla paikkakunnalla ei kukaan lääkäri ole tiennyt moisista pistoksista.

        Jos halutatte vaihtaa mielipiteitä, olisin kovin kiitollinen siitä.


      • Anonyymi

        Joo nää keskustelut on kyllä asiaa voi vaihtaa kuulumisia miten toisilla menee äänen kanssa Mulla on kuusi vuotta pistetty ääni huuliin kolme kertaa vuoteen ei tulisi mitään jos en saisi pistoksia ääni kun menee huonoksi puhuminen tuntuu kireältä ja on tosi käheää eilen sain Botoxia kohta loppuu ääni kokonaan pari viikkoa sit käy palautumaan hoidosta on hyvä apu.


    • NAINEN23V

      minulla on todettu lievä spasmodinen dysfonia ja olen muutaman kerran käynyt botox hoidossa, muttei se ole sen arvoista, kun minulla menee joskus yli kuukausi ennenkuin pystyn puhumaan kovalla äänellä eikä tulokset kestä kovin kauaa. eli 1/4 vuodesta joutuisin puhumaan hiljaisella äänellä, mikä taas vaikeuttaa töissä käymistä/opiskelua.

      oletteko miettineet, että spasm. dysf. voisi ainakin osittain johtua kilpirauhasten vajaatoiminnasta? minulla on aika monia oireita, joita tuo sairaus aiheuttaa ja tänään kävin testeissä. löysin netistä yhden artikkelin naisesta, jonka spasmodinen dysfonia olikin oikeasti vain kilpirauhasen (t3) aiheuttamaa vajaatoimintaa, vaikka verikokeissa arvot olivat kohdillaan.

      http://www.stopthethyroidmadness.com/stories-of-others/jackys-story/

      • spasm

        Minullakin todettin vuosia myöhemmin kilpirauhasen vajaatoiminta ennen äänen menoa. Niillä saattaa olla tekemista keskenään, tosin kun ääni meni niin kilpparikokeet otettiin, mutta silloin ne olivat normaalit.

        Nyt käyn botoxia ottamassa ja se on auttanut minua tosi plajon, elämänlaatuni on parnatunut huomattavasti!
        Otan 1,5 annosta kerralla yhteensä.


    • Botoxia

      Hei! Minullakin spasmodinen dysfonia. Olen menossa ensimmäisen kerran botox-hoitoon tällä viikolla. Ja nyt jännittää kovasti. Miten kannattaa valmistautua toimenpiteeseen? Onko kivulias?

    • Anonyymi

      Minulla nyt n. 4 vuotta kyseisen vaiva,olen ollut puhetöissä 30 v, kyllä vaivaa. Joskus kun on kalsarikännit ,ääni normaali,IHME. Voi kun löytyis joku paljon maailmaa nähnyt sielunkumppani :-)

    • Anonyymi

      Hei,
      Kiinnostaisi kovasti, kuka teillä maksaa nuo botoxihoidot, ovatko ne itsemaksettavia, vai voiko niihin saada esimerkiksi jonkinlaista maksusitoumusta?

      • Anonyymi

        Ei ne mitään maksa siis noissa sairaaloissa
        Tietenkin pkl maksu 34e tai jotain..
        Yksityisellä puhutaankin jo satasista kerta.


    • Anonyymi

      Heippa,
      Voiko botoxihoitoa antaa neljän kuukauden välein tai jopa useammin jos oireet sitä vaativat? Vai voiko olla haittaa jos antaa useasti? :)

      • Anonyymi

        Voi mennä useamminkin jos siltä tuntuu. Mulla toimii parhaiten kun sitä annetaan toispuoleisesti, käheydyin liikaa kun molempiin äänihuuliin sitä ruiskutettiin


    • Anonyymi

      Olen saanut Botox pistoksia ääni huulin 5 vuotta pistoksen jälkee ääni katoaa noin kuukaudeksi pikku hiljaa käy palautumaan ääni kestä hyvänä noin kolme kuukautta käyn pistokilla neljän kuukauden välein ( olisi kiva tietää onko muilla samanlaisia ääni vaikeuksia

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5369
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3457
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1582
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      195
      1503
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1013
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe