Liityin jäseneksi, koska sieltä kuulemma saa tarvittaessa apua. No, saikin... Työnantaja meinaaan. Minä maksan ja työnantaja hyötyy. Minulle AKT ei apuaan antanut, pikemminkin päin vastoin. Oisko kellään kertoa omia kokemuksia.
Sivuilta olen lukenut että LAKKO asiassa on AKT sai huutia, joiltakin. Mutta ovatko kaikki,työ-asioita riitauttaneet, olleet tyytyväisiä liiton tapaan hoitaa asiat? Vai olenko poikkeus?
Tiedän myös että jotku on saanut liiton kautta, palkkojaan ja etenkin ylityökorvauksensa. Minulle saman liiton asianajaja/lakimies ilmoitti: ettei niitä tarvi tehdä. Ei sitten varmaan töitäkään...ainakaan jos kieltäydyt.
AKT - Työnantajan edunjalvoja
27
3129
Vastaukset
- Tex-Aco
Kerropa nyt,miten Akt auttoi työnantajaasi?Kuulostaa melkoiseltA sadulta.
- Rattimatti
Mitäköhän halusit oikein sanoa? Jos itse sössit asiasi pahemman kerran, niin eihän AKT:aan voi auttaa, jos näyttö puuttuu. Kysymys kuuluukin: onko omatuntosi sen verran puhdas vai oliko työnantajasi tässä rehellinen? Ei AKT:a ole perustettu kaatamaan työpaikkoja vaan tukemaan työntekijöitä heidän ongelmissaan ja puolustamaan etujaan ja oikeuksiaan.
- Tex-Aco
Juuri näin.Kyllä yleensä kannattaa ensin tarkistaa onko nk.itsellä puhtaat jauhot pussissa,vain onko tarkoituksena saada työnantajalta jotain,mitä ei edes kuulu saada.Kyllä ammattiliitot auttavat jäseniään aina kun siihen on tarvetta.Mutta jos ne huomaavat ettei mitään epäkohtia ole,niin mitäs silloin sitten one des tarvetta alkaa taistelemaan työnantajaa vastaan.Ei millään ammattiliitolla ole mitään syytä lähteä suosimaan työnantajaa taistelussa työntekijää vastaan!!
- ja maksu
En väitä olevani virheetön. Tein mokan ja sain rangaistuksen. Montako kertaa pitää samasta ( yhdestä ) virheestä maksaa? Toiseksi en ollut ainoa mokaaja, mutta ainut maksaja. Ja maksaminen jatkuu... AKT n myötävaikutuksella.
- Elmeri.
Eipä taida AKT olla paha poika nyt. Juttusi on niin paksua, ettei sitä kukaan usko. Eikä kukaan lakimies lähde ajamaan etuja ilman perusteita. Mahdoit itse tyriä ja sitten AKT:n olisi täytynyt juosta pelastamaan sinua. Onneksi ei onnistunut. Minä muuten olen käyttänyt tapaturma-asiassa AKT:n lakimiestä ja hyvin teki hommansa.
- ...kumpaankaan
En satuile,mutta tosiasia on etten voi puhua / kertoo asiaa kuin omalta kantilta. Liiton olisi kuulunut ottaa myös minun kantani huomioon, ja etenkin kuunnella se ja vasta sitten päättää mikä on oikein ja mikä ei. Toiseksi Liiton olisi pitänyt perustella, miksi päätyi ratkaisuunsa, pelkkä; me hävittäis juttu, ei ole peruste.
Varsinkin kun Suomen työlaissa on tekstiä jonka mukaan häviäminen ei ollut uskottavaa,. Jos liitossa tiedetään muuta ko laista ja sen käytöstä, eikö niiden kuuluisi kertoa siitä?
Ps: Onneksi olkoon, onnistumisesta.
- veke63
Vastaisin näihin yllä oleviin näin. Kysymyksen asettaja ei ihan ole väärässä, sillä liiton ohjeet on: jokaisen on riitautettava saatavansa, sen jälkeen Akt:n apu tulee mukaan. No, ajatellaanpa parin kolmen auton yritystä jossain periferiassa, takamailla, niin miten käy suharin kun se riitauttaa ko saatavat?! Kun esim. on perheen ja asunnon perustanut, mistä löytyy rohkeutta, taitaa suurimmalle osalle porukasta tulla pupu pöksyihin. Kun vielä isäntä uhoaa ja tuhoaa kundin maineen 200km säteeltä, kiroten saatanan liitonmiehet. Eikä tämä ole satua, näitä löytyy koko valtakunnan alueelta, mitä tulee palkanmaksun oikeellisuuteen. Kysykää vaikka työsuojelupiireiltä, tai ainakin Tampereelta. Akt:n osastojen luottomiehet, on osittain (ei kaikki) samoja kaiffareita, jotka rikkovat ko asioita ihan samoin, kuin "urakkamiehet", jopa samanlaisilla tessin polkemis säännöillä, mistä pitäisi nimenomaan olla esimerkillisiä ja tehdä duunit niin kuin parakraaffit ohjeistaa. Tällä hetkellä tärkeintä on, että jäsenmaksut hoituu, ei jäsen, silti en ole Loimaan kassan ihailija. Käsi sydämmelle jannut, kellä on vähintään tessin/työaikalain mukainen työsuhde, mm. työvuorolistat, josta lähdetään. Akteessä kyllä nämä asiat tiedetään, mutta mitään ei tiettävästi ole tehty...jokainen kohdaltaan...ei tule onnistumaan!
- veke63
Eikö Akt ole perustettu jäsenten edunvalvontaan, mutta nyt näyttää siltä, että jäsenen on oma maineensa pilattava, riitauttamalla asiat. Eikö olisi parempi näin,aluetoimitsijat/os.puheenjohtajat kun tietävät ongelmatalot, ottaisivat taloihin yhteyttä, neuvotellen, jos asiat eivät etene, ilmoitus viranomaisille, näin se menisi parhaiten. Mutta kun asiat eivät nykyisin ole tällä mallilla..on riitau...että silleen.
- Huuhaata
veke63 kirjoitti:
Eikö Akt ole perustettu jäsenten edunvalvontaan, mutta nyt näyttää siltä, että jäsenen on oma maineensa pilattava, riitauttamalla asiat. Eikö olisi parempi näin,aluetoimitsijat/os.puheenjohtajat kun tietävät ongelmatalot, ottaisivat taloihin yhteyttä, neuvotellen, jos asiat eivät etene, ilmoitus viranomaisille, näin se menisi parhaiten. Mutta kun asiat eivät nykyisin ole tällä mallilla..on riitau...että silleen.
Eihän se AKT voi nostaa juttua esim käräjillä jos ei työntekijä ole jutussa mukana. Hänen juttuaanhan ajetaan eikä akt:n
Mitkä ovat ne viranomaistahot joihin ehdotat yhteydenottoa jos hommat ei neuvotteluiden jälkeen onnistu? Ammattiliitoillahan ei ole vielä kanteennosto-oikeutta, työsuojelupiirit eivät rankaise vaan oikeudessa tämä tapahtuu.
Jälleen tarvitaan se työntekijän nimi joka on kärsinyt vääryyttä. Muuten oikeudessa voitetut rahat menisivät liitolle, ei vääryyttä kärsineelle työmiehelle.
Aikaisemmassa viestissä joku itki että kun liiton lakimies oli sanonut että lopettaa sitten ylityöt, jos ei rahaa. Ylitöihinhän ei ole pakko suostua, sen takaa laki. Eikä ketään voi pakottaa
tekemään varsinkaan jos ei maksa niistä korvausta, joka muuten tulee myös laista. - pitää määrätä
Huuhaata kirjoitti:
Eihän se AKT voi nostaa juttua esim käräjillä jos ei työntekijä ole jutussa mukana. Hänen juttuaanhan ajetaan eikä akt:n
Mitkä ovat ne viranomaistahot joihin ehdotat yhteydenottoa jos hommat ei neuvotteluiden jälkeen onnistu? Ammattiliitoillahan ei ole vielä kanteennosto-oikeutta, työsuojelupiirit eivät rankaise vaan oikeudessa tämä tapahtuu.
Jälleen tarvitaan se työntekijän nimi joka on kärsinyt vääryyttä. Muuten oikeudessa voitetut rahat menisivät liitolle, ei vääryyttä kärsineelle työmiehelle.
Aikaisemmassa viestissä joku itki että kun liiton lakimies oli sanonut että lopettaa sitten ylityöt, jos ei rahaa. Ylitöihinhän ei ole pakko suostua, sen takaa laki. Eikä ketään voi pakottaa
tekemään varsinkaan jos ei maksa niistä korvausta, joka muuten tulee myös laista.Työnantajan pitää määrätä ylitöihin, toki työn antajan määräystä on se jos tietää tai pitäisi tietää annetun työtehtävän johtavan ylitöihin.
Itselläni ei toki tuollaisesta ole erimielisyyttä ollut.
Joskus kuljettajia jotka lähtevät ennen sovittua työajan alkua ja eivät kuitenkaan pääse lastaamaan aiemmin, pyytävät sitten palkkaa myös tuosta ajasta jonka odottaneet ensimmäisellä lastauspaikalla.
Myös sellaisia ollut jotka pitävät puolen tunnin kahvitunnin työn lopuksi, eihän noissa pahaa ole jos kuljettaja ymmärtää kuvion oikein, mutta ei niistä pysty palkkaakaan maksaan tai jos väärentää raportin auton tunti työssä vaarantaa myös isännän ja kavereiden työllisyyden.
Kerran yksi kaveri haki töihin ja kertoi irtisanoutuneensa isosta yrityksestä kun ei saanut päivärahaa pekkas päivältä.
Meitä on moneksi, kyllä sinne AKT:hinkin varmaan eksyy vastaavia tapauksia. - veke63
Huuhaata kirjoitti:
tekemään varsinkaan jos ei maksa niistä korvausta, joka muuten tulee myös laista.Tarkennetaan vielä. Työsuojelupiirit ovat nimensäkkin mukaan se viranomaisporras, jonka tehtävä on viedä asia lakitupaan, jos firmassa tehdään töitä lakia ja tessiä rikkovana. Sillä eihän liittoihin tarvitse kuulua, että lakia noudatetaan! Sitten vielä: kun kundi tekee työsuojepiiriin ilmoituksen epäkurantista duunista so lain/tessin rikkomisista, tarkastusta sitoo vaitiolovelvollisuus, siis nimiä ei saa antaa kuljetusliikkeelle, ilmoittajan nimi on salattava.(Laki työsuojelun valvonnasta 6§) Sanoessasi, että kenenkään ei ole pakko suostua överin tekoon, no en ole kuullut vielä sitä kysyttävän kuskilta, voitko jäädä ylitöihin, ei, vaan tehtävä on suoritettava, ei minulla ole muita kuskeja sanotaan, siis pikkupakko on suostua, kun himaan on 500km, niin kuskit hyväksyvät tämän. Otetaan muilta aloilta esimerkki: siellä pomo kysyy tunnin ylitöihin varovasti 8h jälkeen vapaehtoisia, mutta miten on kuljetuspuolella, jannuilta ei kysytä edes 16h jälkeen, voitko jäädä ylitöihin, toki ilman ylityökorvauksia, sillä tämä käytäntöhän kuuluu alalle?! Vieläkin olen sitä mieltä, että Akt tietää tämän käytännön, mutta ei puutu, sillä jäsenmaksut juoksee, eikä tarvitse asialle tehdä mitään, ei se saa, eikä voi olla ainoastaan yksittäisestä kuskin riitauttamisesta kiinni nämä asiat, organisaatio on sitä varten.
- Huuhaata
veke63 kirjoitti:
Tarkennetaan vielä. Työsuojelupiirit ovat nimensäkkin mukaan se viranomaisporras, jonka tehtävä on viedä asia lakitupaan, jos firmassa tehdään töitä lakia ja tessiä rikkovana. Sillä eihän liittoihin tarvitse kuulua, että lakia noudatetaan! Sitten vielä: kun kundi tekee työsuojepiiriin ilmoituksen epäkurantista duunista so lain/tessin rikkomisista, tarkastusta sitoo vaitiolovelvollisuus, siis nimiä ei saa antaa kuljetusliikkeelle, ilmoittajan nimi on salattava.(Laki työsuojelun valvonnasta 6§) Sanoessasi, että kenenkään ei ole pakko suostua överin tekoon, no en ole kuullut vielä sitä kysyttävän kuskilta, voitko jäädä ylitöihin, ei, vaan tehtävä on suoritettava, ei minulla ole muita kuskeja sanotaan, siis pikkupakko on suostua, kun himaan on 500km, niin kuskit hyväksyvät tämän. Otetaan muilta aloilta esimerkki: siellä pomo kysyy tunnin ylitöihin varovasti 8h jälkeen vapaehtoisia, mutta miten on kuljetuspuolella, jannuilta ei kysytä edes 16h jälkeen, voitko jäädä ylitöihin, toki ilman ylityökorvauksia, sillä tämä käytäntöhän kuuluu alalle?! Vieläkin olen sitä mieltä, että Akt tietää tämän käytännön, mutta ei puutu, sillä jäsenmaksut juoksee, eikä tarvitse asialle tehdä mitään, ei se saa, eikä voi olla ainoastaan yksittäisestä kuskin riitauttamisesta kiinni nämä asiat, organisaatio on sitä varten.
Kerro esimerkki, että milloin Työsuojelupiiri on vienyt lakitupaan jonkun joka ei ole noudattanut tessiä. Puhut nimittäin paskaa sillä työsuojeluviranomaisilla ei ole minkäänlaisia intressejä kyseiseen toimintaan. Ensimmäinen on se ettei heillä ole työehtosopimusten tulintaoikeutta. Se on vain sopijaosapuolilla, eli työnantaja- ja työntekijäliitoilla. Niiden kohdatessa ongelman tulkinnassa, päätös tulee työtuomioistuimelta. Toinen juttu on se että
työsuojelupiirit eivät halua alkaa kilpailemaan liittojen kanssa antamalla ilmaista oikeusapua. Että kyllä se vaan on niin että jos haluat että joku ajaa jutun, kuulu liittoon että se hoitaa tai sitten jos et, kustannat oikeusavun itse. Oikeusaputoimistokin ottaa omavastuun. - ihmeellisiä
veke63 kirjoitti:
Tarkennetaan vielä. Työsuojelupiirit ovat nimensäkkin mukaan se viranomaisporras, jonka tehtävä on viedä asia lakitupaan, jos firmassa tehdään töitä lakia ja tessiä rikkovana. Sillä eihän liittoihin tarvitse kuulua, että lakia noudatetaan! Sitten vielä: kun kundi tekee työsuojepiiriin ilmoituksen epäkurantista duunista so lain/tessin rikkomisista, tarkastusta sitoo vaitiolovelvollisuus, siis nimiä ei saa antaa kuljetusliikkeelle, ilmoittajan nimi on salattava.(Laki työsuojelun valvonnasta 6§) Sanoessasi, että kenenkään ei ole pakko suostua överin tekoon, no en ole kuullut vielä sitä kysyttävän kuskilta, voitko jäädä ylitöihin, ei, vaan tehtävä on suoritettava, ei minulla ole muita kuskeja sanotaan, siis pikkupakko on suostua, kun himaan on 500km, niin kuskit hyväksyvät tämän. Otetaan muilta aloilta esimerkki: siellä pomo kysyy tunnin ylitöihin varovasti 8h jälkeen vapaehtoisia, mutta miten on kuljetuspuolella, jannuilta ei kysytä edes 16h jälkeen, voitko jäädä ylitöihin, toki ilman ylityökorvauksia, sillä tämä käytäntöhän kuuluu alalle?! Vieläkin olen sitä mieltä, että Akt tietää tämän käytännön, mutta ei puutu, sillä jäsenmaksut juoksee, eikä tarvitse asialle tehdä mitään, ei se saa, eikä voi olla ainoastaan yksittäisestä kuskin riitauttamisesta kiinni nämä asiat, organisaatio on sitä varten.
Siis sinähän puhut aivan järjettömiä. Miksi pitäisi 16 tunnin kohdalla kysellä ylitöihin? Siis ylityöt alkaa kahden viikon periodissa 80 tunnin kohdalla. Ota asioista selvää.
- Jorrel
veke63 kirjoitti:
Miten AKT voisi alkaa riittauttaa asiaa, jos ei työntekijä lähde tekemään sitä. Eihän AKT ole asianosainen jutussa.
- veke63
Huuhaata kirjoitti:
Kerro esimerkki, että milloin Työsuojelupiiri on vienyt lakitupaan jonkun joka ei ole noudattanut tessiä. Puhut nimittäin paskaa sillä työsuojeluviranomaisilla ei ole minkäänlaisia intressejä kyseiseen toimintaan. Ensimmäinen on se ettei heillä ole työehtosopimusten tulintaoikeutta. Se on vain sopijaosapuolilla, eli työnantaja- ja työntekijäliitoilla. Niiden kohdatessa ongelman tulkinnassa, päätös tulee työtuomioistuimelta. Toinen juttu on se että
työsuojelupiirit eivät halua alkaa kilpailemaan liittojen kanssa antamalla ilmaista oikeusapua. Että kyllä se vaan on niin että jos haluat että joku ajaa jutun, kuulu liittoon että se hoitaa tai sitten jos et, kustannat oikeusavun itse. Oikeusaputoimistokin ottaa omavastuun.Ei viitsitä kinata, kysy työsuojelupiiristä, taikka Treen I.Jaatiselta. Mutta liittoihin ei tarvitse kuulua. Semmoinen firma joka ei noudata lakeja eikä yleis-sitovaa tessiä, ne voidaan ilmoittaa ts. viranomaisille, joiden tehtävä on saattaa asiat kondikseen, eikä siinä Akteetä tarvita. Puhut tulkinnasta, minä laista ja tessin noudattamisesta, ei siinä mitään tulkintaa tarvita, jos lisät puuttuu, mm. ylityöt, joka on työaikalaissa, sekä ajo-ja lepoaikalain rikkominen, ei siinäkään ole tulkintaa. Eikä siinä prosessissa yhden henkilön ns. maine ole vaarassa, sillä yleensä koko firman toiminta tulee em.asioitten takia tarkistukseen. Parasta aikaa erään työsuojelupiirin konrat kävivät ja veivät palkkalaskelmat ja kiekot laskentaan, pyörittivät päitään, kun katselivat niistä muutamia kiekkoja, eikä siinä liitto ole millään muotoa mukana! Siis nyt on huomioitava se seikka, että viranomaisporras vie asian tutkintaan, eikä siinä mistään ilmaisesta oikeusavusta ole kysymys! Lakitupaan on he vieneet jo 80-luvun puolella, siinäkin firmassa jossa olin. Ei tässä ole mistään kilpailusta liitto/työsuojelu, vaan lain noudattamisesta, kyllä se kuule on niin, että heidän on toimittava, jos em. rikkeistä ilmoitetaan. Lopuksi totean, ei se niin vain ole, puhun kokeneena, en mututiedoilla. sorry. Ps. lukekaapa lakia työsuojelun valvonnasta, siellä on teille tietoa.
- veke63
ihmeellisiä kirjoitti:
Siis sinähän puhut aivan järjettömiä. Miksi pitäisi 16 tunnin kohdalla kysellä ylitöihin? Siis ylityöt alkaa kahden viikon periodissa 80 tunnin kohdalla. Ota asioista selvää.
Katsoppas työaikalakikirjaa, ota hiukan sinäkin selvää, jooko, myöskin tessiä voit vilkaista.
- Huuhaata
veke63 kirjoitti:
Ei viitsitä kinata, kysy työsuojelupiiristä, taikka Treen I.Jaatiselta. Mutta liittoihin ei tarvitse kuulua. Semmoinen firma joka ei noudata lakeja eikä yleis-sitovaa tessiä, ne voidaan ilmoittaa ts. viranomaisille, joiden tehtävä on saattaa asiat kondikseen, eikä siinä Akteetä tarvita. Puhut tulkinnasta, minä laista ja tessin noudattamisesta, ei siinä mitään tulkintaa tarvita, jos lisät puuttuu, mm. ylityöt, joka on työaikalaissa, sekä ajo-ja lepoaikalain rikkominen, ei siinäkään ole tulkintaa. Eikä siinä prosessissa yhden henkilön ns. maine ole vaarassa, sillä yleensä koko firman toiminta tulee em.asioitten takia tarkistukseen. Parasta aikaa erään työsuojelupiirin konrat kävivät ja veivät palkkalaskelmat ja kiekot laskentaan, pyörittivät päitään, kun katselivat niistä muutamia kiekkoja, eikä siinä liitto ole millään muotoa mukana! Siis nyt on huomioitava se seikka, että viranomaisporras vie asian tutkintaan, eikä siinä mistään ilmaisesta oikeusavusta ole kysymys! Lakitupaan on he vieneet jo 80-luvun puolella, siinäkin firmassa jossa olin. Ei tässä ole mistään kilpailusta liitto/työsuojelu, vaan lain noudattamisesta, kyllä se kuule on niin, että heidän on toimittava, jos em. rikkeistä ilmoitetaan. Lopuksi totean, ei se niin vain ole, puhun kokeneena, en mututiedoilla. sorry. Ps. lukekaapa lakia työsuojelun valvonnasta, siellä on teille tietoa.
Oikeastaan sinun täytyisi sitä Jaatiselta kysellä, sillä minä tiedän vastauksen kun olen sen häneltä kuullut. Sama on Uudenmaan ts piirissä ym. Älä sitten pety...
Olet aikalailla metsässä tietoinesi. Jos tessissä on niin että se alkaa 80 tunnin jälkeen se ylityö, niin silloin se alkaa. Nimittäin valtakunnallisilla työntekijäyhdistyksillä sekä työnantajayhdistyksillä on mahdollista sopia muuta mitä laki sanoo. Katseleppas työsopimuslakia. Sieltä tämäkin löytyy. Julistat vaan itsesi hölöksi kun täällä julistat tietämättäsi asioista oikeastaan yhtään mitään.
http://www.tyosuojelu.fi/fi/l20010055/616
Tässä vielä yksinkertaisemmassa muodossa tietoa siitä mitä työehtosopimukset määrittää.
http://www.sak.fi/edunvalvonta.shtml/03?58 - veke63
Huuhaata kirjoitti:
Oikeastaan sinun täytyisi sitä Jaatiselta kysellä, sillä minä tiedän vastauksen kun olen sen häneltä kuullut. Sama on Uudenmaan ts piirissä ym. Älä sitten pety...
Olet aikalailla metsässä tietoinesi. Jos tessissä on niin että se alkaa 80 tunnin jälkeen se ylityö, niin silloin se alkaa. Nimittäin valtakunnallisilla työntekijäyhdistyksillä sekä työnantajayhdistyksillä on mahdollista sopia muuta mitä laki sanoo. Katseleppas työsopimuslakia. Sieltä tämäkin löytyy. Julistat vaan itsesi hölöksi kun täällä julistat tietämättäsi asioista oikeastaan yhtään mitään.
http://www.tyosuojelu.fi/fi/l20010055/616
Tässä vielä yksinkertaisemmassa muodossa tietoa siitä mitä työehtosopimukset määrittää.
http://www.sak.fi/edunvalvonta.shtml/03?58Kun nyt kinaat jostakin periodin tekemisestä, eihän siinä ongelmaa ole, 80h jälkeen överit, mutta siinä on ongelma, kun kundit vetää 16h hukeja, siinä on ongelma! Nyt oikein pommin virität; liitot saavat rikkoa työaika/ajo-ja lepoaikalakeja, oletko tosissasi!? Muuta sopimista, johon viittaat, ei saa olla lain määräyksiä alittavia, siis ristiriidassa, ollaanko samalla viivalla? Kun vedät noita lakipykäliä, lueppa sekin, työsopimuslaki 12§ valvonta, mitähän se sanoo? Älä pety..taidat hölöttää..Vieläkin lähden siitä, että liittoihin ei tarvitse kuulua, työsuojeluorganisaation tehtävä on pitää firmat lakia kunnioittavalla kannalla.Näin tekee myöskin poliisi, maantiekulkijoille. Työehtosopimus ei voi olla ristiriidassa lain kanssa, sillä laissahan mainitaan myös näin; kaikki suulliset ja kirjalliset sopimukset, jotka heikentävät lakia, ovat mitättömiä, pressan allekirjoittama laki. Mutta mikähän oli alkuperäinen väitteesi, mennään siihen, näistä asioista voidaan väitellä vaikka aamuun asti, mutta seison vieläkin sen takana, mitä kirjoitin aikaisemmin.
- veke63
veke63 kirjoitti:
Kun nyt kinaat jostakin periodin tekemisestä, eihän siinä ongelmaa ole, 80h jälkeen överit, mutta siinä on ongelma, kun kundit vetää 16h hukeja, siinä on ongelma! Nyt oikein pommin virität; liitot saavat rikkoa työaika/ajo-ja lepoaikalakeja, oletko tosissasi!? Muuta sopimista, johon viittaat, ei saa olla lain määräyksiä alittavia, siis ristiriidassa, ollaanko samalla viivalla? Kun vedät noita lakipykäliä, lueppa sekin, työsopimuslaki 12§ valvonta, mitähän se sanoo? Älä pety..taidat hölöttää..Vieläkin lähden siitä, että liittoihin ei tarvitse kuulua, työsuojeluorganisaation tehtävä on pitää firmat lakia kunnioittavalla kannalla.Näin tekee myöskin poliisi, maantiekulkijoille. Työehtosopimus ei voi olla ristiriidassa lain kanssa, sillä laissahan mainitaan myös näin; kaikki suulliset ja kirjalliset sopimukset, jotka heikentävät lakia, ovat mitättömiä, pressan allekirjoittama laki. Mutta mikähän oli alkuperäinen väitteesi, mennään siihen, näistä asioista voidaan väitellä vaikka aamuun asti, mutta seison vieläkin sen takana, mitä kirjoitin aikaisemmin.
Kun kyselette työsuojelupiireistä, kertokaa rehellisesti asianlaidat, ei mutuna, ettei tule tällaista sillisalaattia. Pidän edelleenkin, esim. I.Jaatista selväkielisenä, lain tuntevana, mutta vähän kuskien mielestä liian tarkkana tarkastajana.
- huuhaata
veke63 kirjoitti:
Kun nyt kinaat jostakin periodin tekemisestä, eihän siinä ongelmaa ole, 80h jälkeen överit, mutta siinä on ongelma, kun kundit vetää 16h hukeja, siinä on ongelma! Nyt oikein pommin virität; liitot saavat rikkoa työaika/ajo-ja lepoaikalakeja, oletko tosissasi!? Muuta sopimista, johon viittaat, ei saa olla lain määräyksiä alittavia, siis ristiriidassa, ollaanko samalla viivalla? Kun vedät noita lakipykäliä, lueppa sekin, työsopimuslaki 12§ valvonta, mitähän se sanoo? Älä pety..taidat hölöttää..Vieläkin lähden siitä, että liittoihin ei tarvitse kuulua, työsuojeluorganisaation tehtävä on pitää firmat lakia kunnioittavalla kannalla.Näin tekee myöskin poliisi, maantiekulkijoille. Työehtosopimus ei voi olla ristiriidassa lain kanssa, sillä laissahan mainitaan myös näin; kaikki suulliset ja kirjalliset sopimukset, jotka heikentävät lakia, ovat mitättömiä, pressan allekirjoittama laki. Mutta mikähän oli alkuperäinen väitteesi, mennään siihen, näistä asioista voidaan väitellä vaikka aamuun asti, mutta seison vieläkin sen takana, mitä kirjoitin aikaisemmin.
Pidä kantasi, niin minäkin. ts piirit lähtevät käräjille kuitenkin vasta sitten kun on rikottu esim räikeästi lakia vuosittaisittaisessi ylitöissä, mutta eivät ne hae kaverille kuitenkaan ylitöiden korotusosia pois vaan rangaistusta työnantajalle.
Ei se mikään pommi ole että liitot voivat sopia laista poiketen. Yleensä on sovittu paremmin koska lain tulkinnat ovat aika väljiä. Sorry vaan mutta sekoitat nyt muutamia asioita kun yrität kotikutoisesti tulkita asioita. Joissain jutuissasi olisi järkeä, mutta kun niin ei ole käytännössä. Lisäksi tarvitsisit jonkin verran myöskin tietoa oikeuskäytännöistä, miten asiat on ratkaistu.
Se mainitsemasi pressan hyväksymästä laista tarkoittaa kylläkin monessa tapauksessa työnantajan ja työntekijän kahdenkeskistä sopimista. Siellä laki on perusta, jos ei ole tessiä mihin nojata. Ja jos työntekijä joutuu tekemään huonomman sopimuksen kuin laki tai tessit määrää, se on mitätön. Tästä esimerkkinä ylityöt. Voidaan sopia ettei ylitöitä oteta, mutta lakikin takaa että ne saa. Suomessa on nääs sellaisia aloja joissa ei ole yleissitovaa tessiä. Lakiin on kirjattu siksi tämäkin kohta. - veke63
huuhaata kirjoitti:
Pidä kantasi, niin minäkin. ts piirit lähtevät käräjille kuitenkin vasta sitten kun on rikottu esim räikeästi lakia vuosittaisittaisessi ylitöissä, mutta eivät ne hae kaverille kuitenkaan ylitöiden korotusosia pois vaan rangaistusta työnantajalle.
Ei se mikään pommi ole että liitot voivat sopia laista poiketen. Yleensä on sovittu paremmin koska lain tulkinnat ovat aika väljiä. Sorry vaan mutta sekoitat nyt muutamia asioita kun yrität kotikutoisesti tulkita asioita. Joissain jutuissasi olisi järkeä, mutta kun niin ei ole käytännössä. Lisäksi tarvitsisit jonkin verran myöskin tietoa oikeuskäytännöistä, miten asiat on ratkaistu.
Se mainitsemasi pressan hyväksymästä laista tarkoittaa kylläkin monessa tapauksessa työnantajan ja työntekijän kahdenkeskistä sopimista. Siellä laki on perusta, jos ei ole tessiä mihin nojata. Ja jos työntekijä joutuu tekemään huonomman sopimuksen kuin laki tai tessit määrää, se on mitätön. Tästä esimerkkinä ylityöt. Voidaan sopia ettei ylitöitä oteta, mutta lakikin takaa että ne saa. Suomessa on nääs sellaisia aloja joissa ei ole yleissitovaa tessiä. Lakiin on kirjattu siksi tämäkin kohta.Lukaiseppas tuota pykälä 12, sitä jonka laitoit esille, sieltä sivun alalaidasta, mitä se pitää sisällään? >Työsuojelu valvoo, että tessiä noudatetaan...
- veke63
veke63 kirjoitti:
Lukaiseppas tuota pykälä 12, sitä jonka laitoit esille, sieltä sivun alalaidasta, mitä se pitää sisällään? >Työsuojelu valvoo, että tessiä noudatetaan...
Jotta ei mene t-suojelun "nuolemiseen", ei sielläkään kaikki ole kohdallaan, tarkastajissakin on eroja, aivan samoin kuin on poliiseissa, toisille asiat ovat ns. vasemmalla kädellä hoidetut, kun toiset paneutuvat tarkemmin, joten "asiakkaan" oma sinni pitää olla mukana, vaikka laki on sama.
- huuhaata
veke63 kirjoitti:
Lukaiseppas tuota pykälä 12, sitä jonka laitoit esille, sieltä sivun alalaidasta, mitä se pitää sisällään? >Työsuojelu valvoo, että tessiä noudatetaan...
- veke63
huuhaata kirjoitti:
Käytäntö on ihan muuta, kuin huuhaa antaa ymmärtää, teoriaa, aina vaan teoriaa, on tessiä ja lakia, mutta ei niitten noudattajaa. Suurinta osaa rahtiliikennettä,(pois muutama talo)ei tessin/lainkirjain ole suosiossa, vaan ne rikotaan surutta. Näköjään huuhaa on todella umpiossa oleva, Akteetä silmät ympyriäisenä uskova-luottava kunnon jäsen. Eikä nuo tessin esimerkit vakuuta, ne ei ole monessakaan näissä aliurakointi taloissa käytössä, vaikka niistä myöskin löytyy niitä jäseniä! Ja nämähän ovat Akt:kin tiedossa, vaan mitä on tapahtunut, jokainen kohdaltaan riitauttaa..näin se menee tänä päivinä. Jos herne menee nenuun näin pienestä, miten on isot asiat. Mutta jäsenyys ei tee autuaaksi, jos asiat on kentällä täysin levällään, so villinä. Tasaväkisyys, onko se sitä mitä huuhaa yrittää henkilöön kohdistuvilla irvistelyinä tuoda framille, kun todellinen tieto rahtiliikenteen palkanmaksuista ja lakien noudattamisista on näköjään pilven reunalla, niinkuin hölmöläisen verkonmerkki.. Taas menen edellisiin ajatuksiini, mihin huhaa ei ole antanut viisaudessaan vastauksia. Kyllä käytäntöä on ihan tarpeeksi, vaikka taas huuhaa olettaa viisaudessaan muuta, olet fakiiri.
- ...on omakohtainen
Ihan aluksi, kirjoitin vain oman kokemukseni, ja kantani. Kysyin myös muiden mahdollisia vastaavia
kokemuksia. En ole kaikkitietävä enkä erehtymätön. Jotain sellaista minussa kuitenkin on, mitä ei läheskään kaikissa löydy.Minä pystyn ja otan vastuun tekemisistäni, ja sanoistani, kaikilta osin.
Liitosta sanoisin vielä, sen verran että, että; Minä soitan liittoon, kerron tilanteeni / brobleemani, ja liiton edustaja vastaa, että olen oikeassa, mutta hänen pitää kuulla vielä työnantajan kanta.No kuluu aikaa,liki 2vrk, eikä mitään kuulu. Soitan kyseiselle edustajalle uudestaan. Kun sitten lopulta tavoitan hänet, hän sanoo; että työnantaja on oikeassa, ja sen jälkeen, minulta ei juurikaan kysytty, saati että minun kantaani asiasta juurikaan kuultu, saati huomioitu. Kyseinen edustaja soitti minulle tasan yhden kerran, ja viikko sen puhelun jälkeen, selvisi että senkin puhelun sisältö oli ollut silkkaa valetta.
En odota että muut yhtyisivät, mielipiteeseeni, kyseisestä liitosta, halusin vain tietää, onko muilla vastaavia, kokemuksia. Jos menettelyni ei tähän mennessä osoita että olen yrittänyt riitauttaa asiaani, voisitteko kertoa mitä vielä olisi pitänyt tehdä???
Ps: Ylitöistä sen verran, että ehkä ei tarvi tehdä, mutta joissakin tapauksissa, voi sit joko ite lähtee, tai saa fudut. Ja harva, jos kukaan työnantaja laittaa syyksi ylitöistä kieltäytymisen, ko tapauksessa. Syy kehitetään jostain muusta. Sitäpaitsi jos suostun tekemään töitä, niin että menee ylitöiksi, tarkoittaako
se etten ole oikeutettu asianmukaiseen korvauk- seen? En tiedä miten ylityöt lasketaan, myönnän sen, tiedän vain saman, jonka joku aikasemmin mainitsi, n 80 h / 2 vko. Siitä miten kyseiset, tunnit, lopulta lasketaan, ei ole tietoa. Joten en sano siitä mitään.- veke63
Nämä tuomasi ongelmat, ovat tätä päivää, valitettavasti, liiton aluetoimistot/osastot eivät tahdo/halua puuttua näihin ongelmiin, vaan edellyttävät sinun riitauttavan/ tuhoavan maineesi työpaikoille, eivätkä tuo sinulle uutta duunimestaa.(saatanan liitonmiehet)Vie asiasi alueesi työsuojelutarkastajille, sieltä saat samat palvelut, ilman maineesi pilaantumista, jos firma teettää lainvastaisesti duunia, sitä suuremmalla syyllä, eikä taaskaan liittoja tarvita. Ylityöt lasketaan toki 80h jälkeen, mutta työrupeama ei saa olla putkeen vaikka 16h. Eli, keskimäärin 40h/vko.
- ei liittolainen
ei akttä kiinnosta pätkääkään pienissä firmoissa työskentelevät.
Ne on kiinnostunu vaan et kuinka saa isohkoille firmoille mahdollisimman paljon haitaa lakkoilemalla, et trnspoint ja transuotila yms saksalaisen omistuspohjan omaavat firmat sais ostettua suomalaisfirmoja.
Ite en kuulu mihinkään liittoon ja töitä hakiessa olen sen kertonut ja aina on sanottu tervetuloa. Toki se voi johtua kokemuksestanikin ja luvistanikin (adr, ekl yms), mutta meilläpäin se usein kysytään, ja jos kuuluu liittoon, ni yleensä katotaan jotain parempaa.
Liittoon kuulumiset on jokaisen oma asia, mut ite yleensä olen hoitanut asiani ja mulla on rahoilleni muutakin käyttöä kun demarien vaalirahoitus.
Mun mielipiteeni on että liittoon kuuluu vain laiskat ja osaamattomat. Ei HYVÄ JA TUNNOLLINEN työntekijä tarvi liittoa mihinkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803