Syntikäsite adventismissa

lehto-lapsi

Onko pieni lapsi syntinen vai aivan puhdas synnistä adventismin mukaan?
Mikä viikonpäivä se oli kun Jeesuksen piti tulla takaisin vuonna 1844?

14

590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lyhyesti

      Sylivauva on syntinen kuten kuka tahansa ihminen. Kukaan ei ole synnitön, ainakaan Raamatun mukaan.

      Seitsemännen Päivän Adventistit eivät ole antaneet Jeesuksen paluulle aikamääriä.

      • Anders Lillqvist

        1844 tapahtumat liittyvät lähinnä William Millerin johtamaan herätysliikkeeseen. Miller ei koskaan liittynyt adventisteihin. Adventistit järjestäytyivät virallisesti vasta 1860-luvulla.


      • Anders Lillqvist kirjoitti:

        1844 tapahtumat liittyvät lähinnä William Millerin johtamaan herätysliikkeeseen. Miller ei koskaan liittynyt adventisteihin. Adventistit järjestäytyivät virallisesti vasta 1860-luvulla.

        Miller kirjoitti: "Julkistamani päivän mentyä tunnustin suoraan pettymykseni... Me odotimme Kristuksen henkilökohtaista tulemista sinä aikana ja on epärehellistä nyt väittää, ettemme erehtyneet. Meidän ei pitäisi olla koskaan häpeissämme, kun tunnustamme suoraan virheemme. Minä en usko mihinkään uusista teorioista, jotka ovat nousseet siitä liikkeestä, nimittäin että Kristus tuli silloin sulhasena, että armon ovi oli suljettu, että syntisille ei ole pelastusta, että seitsemäs pasuuna soi, tai että oli minkäänlaista profetian täyttymystä." Tästä ei Ellen White pitänyt, vaan kirjoitti: "Näin inhimillisen vaikutuksen pitävän hänen mielensä pimeässä ja säilyttävän hänen vaikutuksensa heidän joukossaan. Lopulta William Miller korotti äänensä taivaasta tulevaa valoa vastaan.” Kirjeessään Advent Heraldissa 3.12.1844 vanhemmistolle, Miller sanoo: ”Syyt, miksi Jumalan rankaiseva käsi tuli meidän päällemme, olivat, minun mielestäni, Ylpeys, Fanatismi ja Lahkolaisuus." (Sears Clara Endicott. DAYS OF DELUSION – A STRANGE BIT OF HISTORY.)


      • synkistää
        uskova_1 kirjoitti:

        Miller kirjoitti: "Julkistamani päivän mentyä tunnustin suoraan pettymykseni... Me odotimme Kristuksen henkilökohtaista tulemista sinä aikana ja on epärehellistä nyt väittää, ettemme erehtyneet. Meidän ei pitäisi olla koskaan häpeissämme, kun tunnustamme suoraan virheemme. Minä en usko mihinkään uusista teorioista, jotka ovat nousseet siitä liikkeestä, nimittäin että Kristus tuli silloin sulhasena, että armon ovi oli suljettu, että syntisille ei ole pelastusta, että seitsemäs pasuuna soi, tai että oli minkäänlaista profetian täyttymystä." Tästä ei Ellen White pitänyt, vaan kirjoitti: "Näin inhimillisen vaikutuksen pitävän hänen mielensä pimeässä ja säilyttävän hänen vaikutuksensa heidän joukossaan. Lopulta William Miller korotti äänensä taivaasta tulevaa valoa vastaan.” Kirjeessään Advent Heraldissa 3.12.1844 vanhemmistolle, Miller sanoo: ”Syyt, miksi Jumalan rankaiseva käsi tuli meidän päällemme, olivat, minun mielestäni, Ylpeys, Fanatismi ja Lahkolaisuus." (Sears Clara Endicott. DAYS OF DELUSION – A STRANGE BIT OF HISTORY.)

        Miller ei ottanut vastaan taivaasta annettua valoa vuoden 1844 tapahtumista. Hän hylkäsi valon ja niinpä hän jäi synkkyyteen asian suhten ja menetti pian terveytensä. Hän teki kuitenkin tehtävänsä joka hänen osalleen oli säädetty, julisti Jeesuksen pikaista paluuta ja toimi Jumalan välikappaleena myös lopunajan jäännösseurakunnan synnylle.


      • synkistää kirjoitti:

        Miller ei ottanut vastaan taivaasta annettua valoa vuoden 1844 tapahtumista. Hän hylkäsi valon ja niinpä hän jäi synkkyyteen asian suhten ja menetti pian terveytensä. Hän teki kuitenkin tehtävänsä joka hänen osalleen oli säädetty, julisti Jeesuksen pikaista paluuta ja toimi Jumalan välikappaleena myös lopunajan jäännösseurakunnan synnylle.

        Noinhan ne kääntyy hyvät pahaksi ja pahat hyväksi adventistin mielessä

        Vai Millerin terveys... luepa Ellen Whiten kirjoituksia elämästään: yhtä valitusta ja uikutusta, koko ajan oli sairas tai sairaampi.


    • Anders Lillqvist

      Synnistä on erilaisia näkökulmia, voidaan puhua ns. olemussynnistä (perisynti) ja tekosynnistä. Heprealainen näkemys (Vt:n näkemys Ps.32. alkupuolella) synnistä on se, että synti ilmenee luonteen kieroutena eli nurjuutena, tahallisena kapinana ja velvollisuutta tehdessä tapahtuneena erehdyksenä.

      • Anders Lillqvist

        tulee esille rakkaudettomuutena, herjaamisena, syyttelynä, väärän todistuksen antamisena, itsekkyytenä jne.


      • oletkö toimeton tohtori
        Anders Lillqvist kirjoitti:

        tulee esille rakkaudettomuutena, herjaamisena, syyttelynä, väärän todistuksen antamisena, itsekkyytenä jne.

        "Syyt, miksi Jumalan rankaiseva käsi tuli meidän päällemme, olivat, minun mielestäni, Ylpeys, Fanatismi ja Lahkolaisuus."

        Ellen Whiteltä kuoli kaksi lasta, tuliko tässä Jumalan rankaisu?

        Mitä mieltä olet, että esiintykö adventismissa, lahkolaisuutta, fanattisuutta adventtisanoman julistuksessa ja ylpeyttä (vain adventistit....)?

        Mieti miten sinun parannuksentekosi näkyisi parhaiten vai pystyykö kirjanoppinut tekemään ollenkaan parannusta?


      • Anders Lillqvist
        oletkö toimeton tohtori kirjoitti:

        "Syyt, miksi Jumalan rankaiseva käsi tuli meidän päällemme, olivat, minun mielestäni, Ylpeys, Fanatismi ja Lahkolaisuus."

        Ellen Whiteltä kuoli kaksi lasta, tuliko tässä Jumalan rankaisu?

        Mitä mieltä olet, että esiintykö adventismissa, lahkolaisuutta, fanattisuutta adventtisanoman julistuksessa ja ylpeyttä (vain adventistit....)?

        Mieti miten sinun parannuksentekosi näkyisi parhaiten vai pystyykö kirjanoppinut tekemään ollenkaan parannusta?

        ei Jumalan armoon turvautuvan tarvitse vastata.


    • Lapsi on kyllä puhdas syntyessään, mutta vanhempiensa uskosta riippuvainen.

      Viikonpäivillä ei väliä.Ei Adventtikirkolla ole tekemistä tuon 1844 asian kanssa, paitsi että a-kirkon kautta löytyi babtistisaarnaaja Millerin tulkintaan oikea selitys.
      A-kirkko syntyi 1863. 1844 oli paljon aiemmin.


      VARHAISADVENTISMI JA 22.10.1844 PETTYMYS

      Adventti (lat.“adventus“) tarkoittaa paitsi lähestyvän joulun odotusta, myös Kristuksen toista tulemusta.
      “Adventismi” sanan ensimmäisiä käyttäjiä olivat babtistisaarnaaja William Millerin (1782-1849) perustaman liikkeen kannattajat. Nämä julistivat Kristuksen tuloa tapahtuvaksi vuonna 1844.

      Nykyisin adventismilla ja adventisteilla tarkoitetaan “seitsemännen päivän Adventtikirkon” maailmanlaajuista seurakuntaa.
      Lopunajan Kristuksen seurakunnan luonteeseen kuuluu Jeesuksen odotus.
      Apostolinen alkuseurakunta odotti Jeesusta palaavaksi jo omana aikanaan. (Joh 14:3, Ilm 22:12,20) Paavali hillitsi odottajia; (2 Tess 2:3-4) Adventismi jatkaa alkuseurakunnan perinteitä Herran tulon saarnaamistyössä.

      Martin Luther oli varhaisimpia adventisteja. Tutkittaessa Lutherin muistiinpanoja havaitaan hänen tutkineen Herran paluun yksityiskohtia, ja ymmärtäneen Herran paluun olevan lähellä. Adventtipostillassa (1522) Luther selitti taivaiden voimien järkkymistä, (Luuk 21:26) ja uskoi sen tarkoittavan
      Helmikuussa 1524 tapahtuvaa planeettojen kohtaamista. Planeettojen kohtaamista yleisesti pelättiin odottaa. Luther piti mahdollisena että hän näkee maailman lopun. Luther näki itsensä lopunajan “evankelistana,” viimeisenä Kristuksen paluuta kuuluttavana torvena. (Matt 24:31, Ilm 11:15) (Arffman 1996, s. 53)

      Raamatun tutkimuksen valo on kuitenkin paljastanut ettei Raamatun ilmoittamissa profetioissa päästä aikaa kalenterilla laskemalla vuotta 1844 pidemmälle. (Matt 24:36) Ajan merkkejä, profetioita tarkkailemalla lopun lähestymistä voidaan ymmärtää. (Mark 13:24-37, Ilm 13)

      Ellen G White, joka näki lopun odotuksen iloitsi Herran puoleen kääntyvistä, vaikka hän vastusti lopunajan aikalaskelmia. Ellen G White sai profetian lahjan vuonna 1844. Ellen G White oli erotettu metodistikirkosta omien käsityksiensä vuoksi. Kun milleriläinen liike (n.100 000 jäsentä) hajosi pettymyksen jälkeen kolmannes heränneistä jatkoi uskon tiellä, ja adventtikirkko perustettiin 1860 luvulla. (1863) Millerin lopun odotuksen liike koostui useiden seurakuntien jäsenistä;
      Metodisteista, episkopaaleista, babtisteista, presbyteereistä, kongregationalisteista, luterilaisista, reformoiduista, ym. Heillä ei ollut aikomusta perustaa omaa yhtä kirkkoa. Pohjois-Amerikassa vaikuttivat monet
      Kristilliset piirit, jotka olivat paenneet Euroopasta keskiajan uskontopakkoa. Amerikan perustuslaki 1776 takasi uskonnonvapauden.

      Babtisti William Miller perusti aikalaskelmansa Raamatun aikaprofetiaan 2300 illasta ja aamusta. (Dan 8:14) Miller löysi varman ja aidon Raamatun profetian, osasi laskea sen vuosissa, mutta erehtyi hiukan tulkinnassa.
      Miller luuli “pyhäkön puhdistamisen” tarkoittavan maan puhdistamista ja siten Herran paluuta.

      Ellen G White joka jatkoi uskonpuhdistuksen perinteitä, sai profetian lahjan kautta uutta valoa, jonka avulla profetia selitettiin loppuun asti. Selvisi että pyhäkön puhdistaminen tarkoittaa taivaallisen pyhäkön puhdistamista. Vanhan liiton pyhäkköpalveluksen suuri sovituspäivä oli esikuvaa pyhäkön puhdistamisesta. (Hebr 8:5)
      Taivaan Pyhäkkö on Ylipappimme Jeesuksen Kristuksen palveluspaikka Jumalan oikealla puolella. (Hebr 8:1-2, 9:11-12, 7:24-25)

      Herran paluun odotus oli suuri tapahtuma, joka aiheutti paljon polemiikkia ja mediauutisia. Elämä pysähtyi. Viljelijät jättivät satonsa korjaamatta. Teollisuutta pysähtyi, kauppaliikkeitä suljettiin Jeesuksen odotuksen vuoksi. Poliitikot pitivät rippipuheitaan julkisesti, ja pyysivät esirukouksia sielulleen. Rikkaat lahjoittivat rahaa köyhille. Yli 100 000 ihmistä kokoontui odottamaan Jeesusta. He rukoilivat ja ylistivät kirkoissa ja kokouspaikoissaan.
      Missään dokumenteissa joita mm. sanomalehdet kirjoittivat, ei mainita kuitenkaan valkeita maailman lopun odotusvaatteita. Valkeat vaatteet ovat mielikuvituksen tuotetta.

      Jeesuksen odotus on tietenkin oltava lopun ajan seurakunnan tuntomerkki.
      Tämän päivän Raamatun ymmärryksen valon mukaan on selvää ettei aikamääriä kalenterin mukaan voida Herran paluun tapahtumalle asettaa.

      Lisää tärkeätä aiheesta:
      http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
      - “Ylipappimme Jeesus Kristus. Johdanto aikaprofetian 2300 iltaa ja aamua ymmärtämiseen” Osasto 10.
      - “Aikaprofetia 2300 iltaa ja aamua” Os. 10.
      - “Profeetallinen aikalaskenta päivä= vuosi periaatteella” Os. 10.
      - “Profetian Hengen lahja./ Väärät profeetat/ Ellen G White” Os. 10.
      - “Tutkiva tuomio. Taivaallinen oikeudenkäynti” Os. 14.
      - “Profetiat jotka toteutuvat parhaillaan” os. 10.
      - “Uusi ja vanha liitto” Os. 15.
      - “Koska maailmanloppu tulee?” Os.9.
      - “Jeesuksen tulo. Herran päivä. Toinen adventti” Os.9.
      - “Ajan merkit ja lopun ajan lähestyminen” Os. 9.
      - “Aikamme nyt. Mitä Jeesus ajastamme sanoi?” Os. 9.
      - “Jeesuksen tulo. Näkyvällä vai näkymättömällä tavalla?” Os.9.
      - “Pilkkaajat lopun aikana.” Os. 9.
      - “Adventtikirkon synty” Os. 7.
      - “Vapahtajamme Jeesus. Puolustajamme tuomiolla” Os. 3.

      Siunausta
      jari laurila

      • No niin, kumosit perisynnin. Raamatun mukaan ihminen on perisyntinen.

        "Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla" (Room 3:23)
        "Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet" (Room 5:12)
        "Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat." (Gal 3:22)
        "Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä." (1 Joh 1:8)
        "Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa." Turmiollinen ja iljettävä on heidän väärä menonsa; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on. Jumala katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa. Mutta kaikki he ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään." (Ps 53:2-4)


      • uskova_1 kirjoitti:

        No niin, kumosit perisynnin. Raamatun mukaan ihminen on perisyntinen.

        "Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla" (Room 3:23)
        "Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet" (Room 5:12)
        "Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat." (Gal 3:22)
        "Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä." (1 Joh 1:8)
        "Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa." Turmiollinen ja iljettävä on heidän väärä menonsa; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on. Jumala katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa. Mutta kaikki he ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään." (Ps 53:2-4)

        Sinun on tosi vaiketa ymmärtää etten osallistu viestiesi lukemiseen, tai vastaamiseen niihin.
        En lukenut sanaakaan.
        Olen sanonut massakertaa että turha vaiva.

        Kaikessa rakkaudessa vetoan vain tähän; 2 Tim 2:23.

        Siunausta
        jari laurila


      • jarlau kirjoitti:

        Sinun on tosi vaiketa ymmärtää etten osallistu viestiesi lukemiseen, tai vastaamiseen niihin.
        En lukenut sanaakaan.
        Olen sanonut massakertaa että turha vaiva.

        Kaikessa rakkaudessa vetoan vain tähän; 2 Tim 2:23.

        Siunausta
        jari laurila

        Etpä näytä lukevan muiden viesteistäkään edes kohtaa Kirjoittanut:, koska sanot heitä aina minuksi.


      • joka tuntee
        jarlau kirjoitti:

        Sinun on tosi vaiketa ymmärtää etten osallistu viestiesi lukemiseen, tai vastaamiseen niihin.
        En lukenut sanaakaan.
        Olen sanonut massakertaa että turha vaiva.

        Kaikessa rakkaudessa vetoan vain tähän; 2 Tim 2:23.

        Siunausta
        jari laurila

        Olet adventtikirkon hymypoika.
        He kilvan kiittelevät sinua ja sinun jämerää opetustasi.
        Voisitko putkauttaa taas muutaman massapostauksen vanhojen hyvien aikojen muistoksi.
        Täällä niiden näkyminen herättää suorastaan hilpeyttä.
        Ihmeesti se mieli on muuttunut niihin nähden verrattoman suopeaksi.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1389
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1198
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      139
      1025
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      336
      829
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      633
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe