Terve
Onko mitä kokemuksia matkaajista mallilla 7000...8000 vm88-91. Olemme hankkimassa ensimäistä vaunua ja nämä kiinnostavat.
Mihin kiinnitettävä huomiota (tyyppivikoja)?
Muutkin vinkit tervetulleuta aloittelijalle
matkaajat 7000-8000 vm88-91
13
8781
Vastaukset
- Vanha vaunuilija
Jos ajattelet ko. merkkiä, niin pyydä ehdottomasti kosteusmittaus tehtäväksi vaunuun. Älä hyväksy mitään vanhaa (1-2 v.) tulosta.Vaunu on aikoinaan tehty hyvin keveistä materiaaleista, ja tämä valitettavasti näkyy myös kestävyydessä. Samoin Matkaajat ovat varsin askeettisia sisältä, mutta tähän tietenkin vaikuttaa oma tarve varustuksen suhteen.Toki ajattelee mitä merkkiä tahansa, niin kosteusmittaus on ehdottomasti tehtävä.Myynnissä on todella paljon "märkiä" vaunuja, ja näistä ei ole kuin itselle ja perheelle murheita.Jos mahdollista, ota joku asiantuntija mukaasi, kun olet ostamassa vaunua.Hänen on ehkä helpompi nähdä mitä mahdollisia vikoja/puutteita kohteessa on.
Toivon onnistuneita kauppoja!
P.S. Harkitse vielä sellaisen merkin hankintaa jota valmistetaan edelleen. Mulla oli aikoinaan Vatkaaja 8004.
Hyvä pelihän se oli. Ainoo mikä noissa vanhemmissa oli hankaluus oli se että kun istuintyynyistä tekee punkan hengittämättömän pöydän päälle niin se ei ole kiva paikka nukkua. Aamusin hikinen ja likanen olo kun se alusta on sellainen kun on. Mutta voihan sinne toiseen istuinryhmään laittaa vaikka kunnon punkan. Eron huomaa kun on molempia kokeillu. Kannattaa askarrella sellanen. Noi kosteusjutut tulikin jo selväksi. Primus on pannuna ihan hyvä ja osia saa.- talvilämmin vaunu
Matkaaja oli ihan hyvä vaunu, mutta lama vei mennessään.
Ostaessa kannattaa tutkia erit. vino etuseinä, sillä siinä on todennäköisesti vauriot, jos niitä on. Siis painele etuikkunan ympäristö (myös taka-) sormillasi. Jos on pehmeää, niin on myös kosteusvaurio. Toinen arka kohta on myös etuseinässä eli ikkunan yläpuolinen lista ja itse "matkaaja"-logo, mikä on piikein läpi pellistä ilman tiivistyksiä.
Myös oven alareuna sisältä on useasti pullistunut kosteuden merkiksi, mutta se ei haittaa käyttöä.
Tietysti lämmityslaitteet (kaasu ja sähköpatruuna) jääkaappi ja hella pitää olla kunnossa , mitkä myyjä luonnollisesti sinulle esittelee toimivina laitteina ja antaa käyttöopastuksen. Tarkasta myös akku (penkin alla tai vaatekaapissa)
Kannattaa katsoa, että autossasi on samanlainen vanha sähköliitin kuin vaunun kaapelissa, niin saat virtaa vaunuun. Jos liitin on erilainen, niin tarvitset adapterin, eli "välipalikan"
Rengastuksen on syytä olla kunnossa, mielellään pakurenkaat, myös vararengas. Vakiovarusteena pitää olla sammutin, missä vuositarkastuksesta merkkinä tarra.
Vaunu kannattaa koevetää ennen ostoa ja jo siihen tarvitset pitkävartiset peilit. Ajon yhteydessä voi todeta että aisan mekaaninen työntöjarru toimii (tuntuu jarrutettaessa nykäys).
Asiapaperit pitää olla kunnossa, samoin katsastus (joka toinen vuosi, vuoden loppuun mennessä)
Hyvää onnea metsästykseen. Muista tinkiä roimasti !- tärppi paikka
Takanurkat ja katon yläreuna takaa ovat myös paikkoja, joista kosteus pitää mitata. Siellä on sisällä puurimat ja jos sauma on vähääkään vuotanut, niin ne rimat on märät! Sen huomaa myös ulkopuolelta, kun katsoo takanurkan kohdalla katon rajaan, jos seinäpelti pullistelee kattosauman alapuolelta, niin märkä on.
Et varmaankaan täysin kuivaa Matkaajaa löydä mistään, mutta jos kosteutta on vain vähän, niin sillä saa helposti hintaa alas ja kuivattaminen on helpohko homma.
Muuten Matkaaja on hyvä vaunu. Yhdestäkään toisesta vaunusta et löydä yhtä paljoa säilytystilaa ja pohjaratkaisuista löytyy lapsiperheillekin sopivia malleja. 4 vuotta vedettiin Matkaajaa vm. -88 ja tyytyväisiä oltiin. Talvella lämmin, mutta kerää takaseinään kosteutta. Hyvin tarettiin -35º pakkasellakin.
- Tiet
Hienoa nähdä, että löytyy keskustelupalstoja, jotka toimivat tarkoituksen mukaisesti.
Tässä tuli paljon vinkkejä ja asiaa.- Eepo
karavaani.infon puolelta läytyy lisää matkaajasta. Esi merkiksi, jos helmasta öytyy reikiä on rungon alimmat kyllästetyt rimat kastuneet ja kylläste hapottaa ulkopeltiin reikiä.
4 Vuotta 8000 matkaajalla Sallassa ja 2000W sähköllä pärjää hyvin -20 ja siten joutuu ottaan kaveriksi kaasua ei nyky vaunuilla tai sakuilla.
Ylhäältä laskettava takakerrossänky hyvä nukkumapaikka varustettuna kunnon tuuletusräppänällä (testaa onko kunnossa). Muutenkin taakse saa hyvin jatkuat pedit kolmelle ja jos on pieniälapsia niin neljälle.
Vetoa ajatellen suositelisin vaihtomaan aisan nupinkiinnityksen uuteen malliin niin vatkauskin loppuu. - pientä virittelyä
Eepo kirjoitti:
karavaani.infon puolelta läytyy lisää matkaajasta. Esi merkiksi, jos helmasta öytyy reikiä on rungon alimmat kyllästetyt rimat kastuneet ja kylläste hapottaa ulkopeltiin reikiä.
4 Vuotta 8000 matkaajalla Sallassa ja 2000W sähköllä pärjää hyvin -20 ja siten joutuu ottaan kaveriksi kaasua ei nyky vaunuilla tai sakuilla.
Ylhäältä laskettava takakerrossänky hyvä nukkumapaikka varustettuna kunnon tuuletusräppänällä (testaa onko kunnossa). Muutenkin taakse saa hyvin jatkuat pedit kolmelle ja jos on pieniälapsia niin neljälle.
Vetoa ajatellen suositelisin vaihtomaan aisan nupinkiinnityksen uuteen malliin niin vatkauskin loppuu.Tässä tarkoitettiin varmaan vedettävyyden parantelua.
Matkaajaan on viisasta tehdä kaksi parannusta eli vaihtaa kitkavetopää, missä kitkapalat torjuvat jonkin verran vaappumista.
Toiseksi on viisasta vaihtaa alle pakurenkaat, missä voi pitää kovempia paineita ja ne ovat muutenkin rungoltaan paljon tukevampia.
Auttaa erityisesti yksiakselisessa huomattavasti. Eli kuten minä tein niin vaihda 175 R 13 tai 175 R 13 Reinforced (vahvistettu) pakurenkaisiin eli 175 R 13C . Niitä on ehkä vaikea löytää kun kaikilla liikkeillä ei tuota kokoa enää ole. Itsekin soittelin 5:een liikkeeseen ennenkuin onnistui. Pakurenkaana välttäisi edullisempi pinnoitettukin kunhan runko vain on jämäkkä, sillä kulutuspinta ei ehdi paljoa kulua, mutta vuosien päästä mätäneminen uhkaa. - ihan asiaa
Eepo kirjoitti:
Vetoa ajatellen suositelisin vaihtomaan aisan nupinkiinnityksen uuteen malliin niin vatkauskin loppuu.paitsi ei se mikään kylläste niitä peltejä hapota, vaan ihan vaan märkyys siellä pellin takana. Olipa kyllästetty tai ei.
- 6v kokemus
Kyselit tuosta matkaajasta ja ajattelin vähän
kertoa kokemuksistani.
Minulla on ollut 7000 6 v ja ei hirveästi ole moitittavaa. Vaunun akseliston kuntioon kanattaa kiinnitää huomiota. Tarkista että se on saanut rasvaa. Sellä on rarvanipat molemmin puolin.
Olen itse joutunut kerran vaihtamaan tuon puslan pyörän puolelta.
Minulla ei ole ollut kosteusogelmia. Vaikka kyllä sitä vanhasta vaunusta aina jotain löytyy.
Lämmityslaite ja sähkölaitteet on pelannut aina moitteettomasti. Käytän vaunua paljon myös talvella ja aina on tarjennut.
Me olemme olleet kaiken kaikkiaan vaunuun enemmän kuin tyytyväisiä.
Meillä oli Solikka ennen ja kyllä senkanssa oli paljon enemmän ogelmia.
Tulin muutn eilen juuri reissusta vaunulla.
Sanotaan että Matkaaja on vatkaaja.
Kyllä siin on jonkinverran perää. Mutta ei hinauksessa silti ole mitään valittamista. Vedin aikoinaan SAABI.lla ja se oli huono veturi juuri sen pitkön peräylityksen vuoksi. Mutta Pajeron perässä se kyllä tuli nätisti. No se oli maasturi, ei aivan vertailukelpoinen. Mutta nyt vedän Passatilla TDI llä ja sen perässä vaunu tulee aivan nätisti.
Että kyllä sen ostaa uskaltaa.
terv.
Kari Rantanenettä Vatkaaja nimi tuleekin vaan siitä että onhan se hauskempi kuin Matkaaja. Ei noi sen enempää vatkaa kun muutkaan, oikein lastattuna. Rapalan vaappu siitä tuli kun omistus meni siihen suuntaan. Eikä silläkään vaappumista tarkoitettu.
- Eepo
Pääsääntöisesti Matkaajan omistaneet ja sillä kulkeneet ovat olleet tyytyväistä porukkaa.
Ehkä se ei näytä luksus linnoitukselta, mutta päsääntöisesti ne ovat järkevasti suunniteltuja, lämpimiä ja verrattavissa Kafiin ja Soliferiin.
Itse asiassa tämän päivän kafissa on vastaavia muotoja, kuin Matkaajassa. - Vanha vaunuilija
Eepo kirjoitti:
Pääsääntöisesti Matkaajan omistaneet ja sillä kulkeneet ovat olleet tyytyväistä porukkaa.
Ehkä se ei näytä luksus linnoitukselta, mutta päsääntöisesti ne ovat järkevasti suunniteltuja, lämpimiä ja verrattavissa Kafiin ja Soliferiin.
Itse asiassa tämän päivän kafissa on vastaavia muotoja, kuin Matkaajassa.Kerrohan Eepo, missä on tämän päivän Kafit? Valmistus on loppunut jo vuosia sitten. Ja nekin, jotka vielä jotenkin liikkuvat melkein lahoaa käsiin.
- Eepo
Vanha vaunuilija kirjoitti:
Kerrohan Eepo, missä on tämän päivän Kafit? Valmistus on loppunut jo vuosia sitten. Ja nekin, jotka vielä jotenkin liikkuvat melkein lahoaa käsiin.
tarkoitin esim. Kabea.
Siinä näyttää olevan samat linjat mitkä olivat jo 84-92 Matkaajassa. Jos vertaan tuon aikaisia solkkua, Kafia ja yms. Niin pääsääntöisesti näyttää siltä, että toi Matkaajan muoto on säilynyt ja muutkin todenneet hyväksi..Eli aikaansa edellä oleva vaunu muotoilun suhteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760