VAROITUS homeallergikoille!!!!!!

nisuiisu

Tämä viesti on vain ystävälleni Henkalle:
Sori Henkka, minun on palattava takaisin tälle palstalle, johtuen allaolevasta viestistäni, joka on todella tärkeä meille homeallergikoille.

Hyvät ystävät lukekaa tästä, mitä siellä sanotaan interleukiini 6:sta:
http://www.ssm.fi/tietoa/uutinen.asp?id=28

Artikkelissa kerrotaan, että aktinomykeetit eli kansanomaisesti sanottuna "sädesienet" tuottavat interleukiini 6:tta. Ja yllätys yllätys sädesienet saavat aikaan typpimonoksidin (NO) tuoton immunologisesti aktiivisissa soluissa. Siis muissakin kuin eosinofiilisissa (viittaa astmaan) valkosoluissa. NO:ta syntyy siis myös allergisen alveoliitin aiheuttaneissa neutrofiileissa ja lymfosyyteissä.

Lukekaa tarkkaan, mitä artikkelissa sanotaan Stachybotrys-homeesta. Se ei siis toimi samalla tavalla kuin muut kosteusvauriomikrobit. Olen yrittänyt kertoa tästä nimettömänä, mutta aina joku on hyökännyt kiivaasti minua vastaan todeten, että Stachybotrys aiheuttaa astmaa, koska sen itiön koko on niin suuri (yli 5 mikrometriä) ja näin ollen se voisi jäädä keuhkoputken limakalvolle. Tämä on kerrottu ikäänkuin suurena uutisena, jotta jotkut tämän palstan lukijoista todella uskoisivat siihen, että kosteusvauriomikrobit aiheuttavat astmaa. Vaikka Stachybotruksen itiöt aiheuttaisivat astmaa, niin se on lasten leikkiä verrattuna siihen, mitä sen erittämät myrkylliset aineenvaihduntatuotteet saavat aikaiseksi. Eräs todella läheinen tuttavani KUOLI nimeomaan näiden myrkkyjen vaikutuksesta.

Ja nyt sitten todella JÄRKYTTÄVÄÄN asiaan:
Lukekaa tästä mitä LKT Matti Tolonen kirjoittaa:
http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/tulehdus_verisuonitaudit.html

Älkääkä välittäkö yhtään siitä, että useat henkilöt pitävät pahana tri Tolosen bisneksiä. He ovat vain kateellisia.

Me siis tiedämme, että sädesienet saavat aikaiseksi elimistössämme interleukiini 6-tuotannon. Tästä tri Tolosen artikkelista voimme lukea sen, että interleukiini 6 pitää yllä hengityselimissämme (josta se toki leviää muuallekin) ns. hiljaisen hiipivän tulehdustilan eli inflammaation. Tämän johdosta me kosteusvauriomikrobeista sairastuneet olemme erittäin alttiita myös sydän- ja verisuonitaudeille. Kun otettan vielä huomioon se, että immuunipuolustuksemme on pahoin viottunut, niin tästä voimme päätellä, että meillä kosteusvauriomikrobeista sairastuneilla on normaalia huomattavasti lyhyempi elinaika kuin muilla Suomen kansalaisilla. Uskon vakaasti, että kaikki lääkärit tietävät tämän asian. Juuri tämän vuoksi he yrittävät kaikin konstein salata sairautemme mm. väittämällä, että kosteusvauriomikrobit aiheuttavat vain astmaa. Näin on valitettavasti todettava, että he tietoisesti johtavat sairastunutta harhaan. Jos tämä ei ole IHMISOIKEUSRIKOS, niin sitten ei ole mikään muukaan.

Hyvät homesairaat vetoan nyt teihin kaikkiin, jotta meidän välinen kinastelumme loppuisi nyt kertaheitolla ja ryhtyisimme nyt vetämään yhtä köyttä. Me kaikki olemme hyvin vakavasti sairaita ja nyt aluksi me voimme vain auttaa toinen toisiamme, kunnes rehelliset suomalaiset tajuavat, että onpa paljon mätää homeasioissa. Uskon, että näitä rehellisiä päättäjiä löytyy hyvinkin pian. Siis uskon, että saamme vielä ihmisoikeutemme takaisin. Uskon myös vakaasti, että se tapahtuu hyvinkin pian.

ystävällisin terveisin
Pekka Nikkola
tutkiva homeallergikko
biokemisti/mikrobiologi

68

9562

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämä edelleen lisäselittää

sitä, minkä vuoksi olen eräiden tiettyjen tuotteiden hankkimisen jälkeen voinut lopettaa inhaloitavan kortisonin. Sen lisäksi, että soluni ovat korjautuneet saatuaan rakennusaineikseen "oikeaa tavaraa", on tulehdus laskenut elimistössäni.

Muistakaa, että myös endotmetrioosi on ainakin osassa tapauksista tulehduksellinen eli inflammatorinen sairaus. Home aiheuttaa siis sitäkin.

Mutta että vielä sydän- ja verisuonitauditkin! Kiitos Pekka!

• Metsäläinen2

ja kävi monissa leikkauksissa. Lasta ei kuulunut, ei myöskään hedelmöityshoidoilla (vai mitä ne on). Lopulta hän päätyi ulkomaiseen adoptioon. Vasta oman (ja toisten) homemyllytyksen läpikäytyäni ymmärsin, mikä se iljettävä (kostea, ummehtunut löyhkä, luotaan työntävä haju) haju aina hänessä oli, vaikka hän oli äärettömän "siisti likka". He asuivat vanhassa hänen vanhempiensa kotitalossa. Jälkeenpäin muistin senkin, että hän oli vaalea ja AINA nokanpielet tulipunaiset. Ja usein kyllä flunssassakin. Että siinä mielessä: saattoipa mömmöillä olla jotain tekemistä lapsettomuuden kanssa..

• 316

Hei,
        Lainaus:
        "sitä, minkä vuoksi olen eräiden tiettyjen tuotteiden hankkimisen jälkeen voinut lopettaa inhaloitavan kortisonin. Sen lisäksi, että soluni ovat korjautuneet saatuaan rakennusaineikseen "oikeaa tavaraa", on tulehdus laskenut elimistössäni. "

Kerrotko mitä tuotteita olet saanut käsiisi. Auttaisi varmaan meitä muitkain home altistuineita ja astmaan sairastuneita.

• 316 kirjoitti:

Hei,
        Lainaus:
        "sitä, minkä vuoksi olen eräiden tiettyjen tuotteiden hankkimisen jälkeen voinut lopettaa inhaloitavan kortisonin. Sen lisäksi, että soluni ovat korjautuneet saatuaan rakennusaineikseen "oikeaa tavaraa", on tulehdus laskenut elimistössäni. "

Kerrotko mitä tuotteita olet saanut käsiisi. Auttaisi varmaan meitä muitkain home altistuineita ja astmaan sairastuneita.

Toisista en tiedä, mutta tästä alkoi oma edistymiseni:

14.2.2010:
        Hurja väite...
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8848953

Edellinen oli varsinainen löytö ja perässä seurasi paljon muutakin,
        esimerkiksi:

PUUTTUVA LINKKI
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8904422

FUPO
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8915233

• nisuiisu

Soittaessani keväällä 2001 työhuoneestani homeisesta Forssalaisesta koulusta KTL:n homeasiantunjalle tri Tuula Putukselle huomasin, kun nostin sääreni toisen jalan polvelle, että säärissäni oli ihonsisäisiä verisuonivuotoja. Kun kerroin havainnostani Tuula Putukselle, niin hän sanoi minulla olevan verisuonitulehduksen, jonka hän mainitsi olevan myös reuman esiasteen. Hän kehotti minua välittömästi poistumaan rakennuksesta. Näin teinkin, koska myös hieman pelästyin.

Nyt tänään siis sain selville, että työpaikassani olleet sädesienet (aivan hirvittäviä määriä) olivat aikaansaaneet tämän vakavan tulehduksen verisuonissani erittämällä IL-6-sytokiiniä.

Tämän kuun 10. päivä tulee kuluneeksi kuusi vuotta siitä, kun esimmäisen kerran menin silloisen työterveyslääkärini Ulla Heikkilän (nykyisin Lammin tk:n ylilääkäri)vastaanotolle. Hänen esimmäinen diagnoosi minulle oli diabetes. Hän siis tiesi, että tämä homeiden aiheuttama tulehdus olisi aloittanut minussa sokeritaudin. No sitä se ei ollut ainakaan vielä silloin. Silloinen tautini ja nykyinenkin oli/on yliherkkyyskeuhkokuume eli allerginen alveoliitti. Ulla Heikkilä oli määrätty peittelemään koulumme homeongelmaa. Nyt hän kuitenkin saa kunnian tulla Forssan käräjäoikeuteen marraskuussa kakistelemaan ulos, mitä kaikkea on oppinut lääketieteellisessä tiedekunnassa ja ennenkaikkea sitä, mitä hänelle on opetettu TYöterveyslaitoksella, kun hän erikoistui siellä työlääketieteeseen. Ennen kuin hän luki itsensä lääkäriksi, niin hän toimi mikrobiologina sienilaboratoriossa Turussa. Että sillä lailla!

PN

• ihonsisäiset

verisuonipurkaumat ovat iholla?Minulla on niitä ollut varmaan parisen vuotta eivätkä ole vielä lähteneet ja nimenomaan jaloissa.Olen nainen joten tuntuu kauhealta etten enää voi pitää hametta em.asian takia. Mustelmia ei enää näy niin usein koska olen saanut nk. puhtaan työpaikan mutta huomaan että joskus niitä tulee mm. silloin kun kesällä Venäjän tulipaloja. Ja tuosta reuman esiasteesta tuli mieleeni että pitkäaikaiseen nivelvaivani särkyihin auttaa antibiootti jollä lääkitsen nyt poskiontelon tulehdustani jonka taas sain puhtaassa työtilassani. Odotan kuin kuuta nousevaa että kaikki oireeni häviäisivät ja tulisi se ihmeparannus mutta odottavan aika on pitkä :)
        Ps. Joko istuntopäivä/päivät on määrätty Forssaan ja jos et niitä jostakin syystä halua tällä palstalla kertoa niin voin kysyä sinulta sähköpostitse.

• homepallo

Kysyessäni jo ainakin viisi vuotta sitten infektiolääkäriltä (ei V.V) mitä haitallisia seuraamuksia mikrobialtistuksestani tulisi mahdollisesti tulevaisuudessa, hän korosti nimenomaan riskiä sydän- ja verisuonitauteihin. En enää muista mitä kaikkea hän sanoi, mutta tästä hän erityisesti varoitti minua. Ehkä löydän jostain muistiinpanot tästä käynnistä, niin voin tarkentaa.

• on kyse, että tietää mihin pitää varautua? Minua vaivasivat eniten nopea pulssi ja korkea verenpaine akuuteissa reaktioissa, kun yhteen aikaan akuutteja reaktioita oli lähes joka päivä. Tuli myös rytmihäriöitä ja sydämessäni on todettu rakenteellisia muutoksia. Verisuonissa en tiedä muuta vikaa olleen kuin jatkuvat, isot mustelmat.

• on niitä
        homeahdistus kirjoitti:

on kyse, että tietää mihin pitää varautua? Minua vaivasivat eniten nopea pulssi ja korkea verenpaine akuuteissa reaktioissa, kun yhteen aikaan akuutteja reaktioita oli lähes joka päivä. Tuli myös rytmihäriöitä ja sydämessäni on todettu rakenteellisia muutoksia. Verisuonissa en tiedä muuta vikaa olleen kuin jatkuvat, isot mustelmat.

varautumisen arvoisia. Tajusin itsekin sen nyt viimeisimmän homealtistuksen yhteydessä.
        Mulla on aina ollut 110/60 paineet ja nyt sairastuttuani homepaikoissa oleskelun jälkeen kipuaa 140/90 paineet. Luojan kiitos ne on taas laskeneet, mutta vain 120/70. Sekin on kuitenkin tosi hyvä!

Eli kun meitillä tulehtuu homeiden vaikutuksesta joka paikka, niin sehän tietysti selittää näiden oireidenkin valtaisaa määrää. Kun ei taida löytyä vaivaa, jota mikrobit ja aineenvaihduntakaasut eivät tuottaisi.

• Metsäläinen2
        homeahdistus kirjoitti:

on kyse, että tietää mihin pitää varautua? Minua vaivasivat eniten nopea pulssi ja korkea verenpaine akuuteissa reaktioissa, kun yhteen aikaan akuutteja reaktioita oli lähes joka päivä. Tuli myös rytmihäriöitä ja sydämessäni on todettu rakenteellisia muutoksia. Verisuonissa en tiedä muuta vikaa olleen kuin jatkuvat, isot mustelmat.

Mustelmista en tiedä - olin aina "kuvitellut" niiden tulevan siitä, kun lapset "törmäsivät" minuun eli tavallisesti riehuivat ja tulivat turvaan muorin syliin (vaikka se oli "kiellettyä" ilman ennakkovaroitusta tulla syliin, koska "lihani" ei kestänyt edes kosketusta ettenkö olisi pompannut "raivoamaan tahallaan aiheutetusta kivusta"). Vielä tänä kesänä, kun rintapumput pakkauksineen haisivat makuuhuoneessamme - sain rytmihäiriöitä ja pulssi oli korkea. Kun ne hävitettiin - loppuivat nuo "ihmeestä tulevat" ylimääräiset hakkaukset ja laukkaukset. Varmaan kuuma kesäkin kärvensi sydäntä..

• nisuiisu
        homeahdistus kirjoitti:

verisuonitulehduksen ja vääränläisen ruoan yhdistelmä.

Sädesienet saavat aikaiseksi IL-6-sytokiinin välityksellä verisuonitulehduksen. Ja jos samanaikaisesti syö runsaasti hiilihydraattipitoisia ruokia,jotka puolestaan aiheuttavat korkean verensokerin pitoisuuden (glykemia), niin tästä seuraa sydäntä ja verisuonia suojaavan hormonin (adiponektiini) tuotannon lasku. Nyt veressä runsaasti esiintyvä sokeri hapettuu ja se lisää metyyliglyoksaalin (MG) syntyä kudoksissa. MG on yksi pääsyyllisiä valtimoiden jäykistymiseen ja verenpaineen nousuun. Kyllä tri Tolonen tietää. Kannattaa lukea enemmänkin näitä tri Tolosen valistuksia.

Meillä homesairailla painon pudotus (jos olet ylipainoinen) on erittäin tärkeää. Myös kannattaa syödä omega-3-rasvahappoja. Lukekaa tri Tolosen artikkelista, mitä hän sanoo kasvisrasvoista, joita meille on tuputettu jo vuosikymmeniä terveyttä tuovana.

Nämä jatkuvat isot mustelmasi ovat sädesienien (aktinobakteerien eli aktinomykeettien, tunnetuin näistä on Streptomyces) tulehduttamien (IL-6-sytokiini) verisuonten seinämien läpi kudoksiin tihkunutta verta. Sinulla verta on tihkunut oikein kunnolla. Minulla oli verta tihkunut "vain" verisuonten välittömään läheisyyteen. Minä siis näin ihoni läpi verisuoneni.

Muistakaa myös sädesienen erittämä erittäin paha valinomysiini-myrkky. Näyttää ja tuntuu siltä, että lääkärit eivät haluasi edes tikulla koskettaa meitä. Meidän on nyt siis ryhdistäydyttävä ja palautettava ihmisoikeutemme takaisin!

PN

• nisuiisu
        on niitä kirjoitti:

varautumisen arvoisia. Tajusin itsekin sen nyt viimeisimmän homealtistuksen yhteydessä.
        Mulla on aina ollut 110/60 paineet ja nyt sairastuttuani homepaikoissa oleskelun jälkeen kipuaa 140/90 paineet. Luojan kiitos ne on taas laskeneet, mutta vain 120/70. Sekin on kuitenkin tosi hyvä!

Eli kun meitillä tulehtuu homeiden vaikutuksesta joka paikka, niin sehän tietysti selittää näiden oireidenkin valtaisaa määrää. Kun ei taida löytyä vaivaa, jota mikrobit ja aineenvaihduntakaasut eivät tuottaisi.

22.11.2000 olin myöhään koululla ja seuraavana aamuna menin rutiininluontoisesti verenpainemittaukseen th. Rekolalle. Hän totesi erittäin korkean verenpaineeni 208/134 ja ohjasi minut lääkäri Ulla Heikkilälle. Lääkärini konsultoi jotain toista lääkäriä ja sain lisää muita verenpainelääkeitä. Pisti myös makuulle ja ei päästänyt pois ennenkuin lukemat olivat laskeneet siedettävälle tasolle. Pisti sairaslomalle ja kirjoitti lähetteen Satakunnan keskus-sairaalaan. Olen nyt ensimmäistä kertaa elämässäni poissa töistä sairauden (?) takia 23.11.-3.12.2000!!!!

Tätä edellinen päiväkirjamerkintäni kuuluu näin:
        16.11.2000 Tapaan ensi kertaa työterveyshoitaja Sirkka Lukkalan, jonka nimi esiintyy jo 16.9.1994 päivätyssä työhuoneen tarkastuspöytäkirjassa. Eli näin jälkikäteen ajatellen hän on ollut koko ajan tietoinen koulurakennuksemme ongelmasta. Lukkala myös myönsi minulle, että asiat eivät ole siellä rakennuksessa kunnossa (mutta ei kirjaa sitä ylös!).
        Th Lukkala ohjaa nyt minut ystävällisesti työterveyslääkäri Ulla Heikkilälle. Keskustelen nyt Heikkilän kanssa koulumme homeongelmasta. Hän kertoo minulle, että hän ei voi asialle mitään. Hän voi ainoastaan kirjoittaa minulle sairaslomaa, jota en kuitenkaan halua. Hän ei kirjaa homeasiasta mitään! Hän sanoo vain tylysti, että korkea verenpaineeni johtuu vanhemmistani. Järkytykseni on suuri, kun hän määrää ennen niin terveelle miehelle verenpainelääkettä!

PN

• nisuiisu kirjoitti:

22.11.2000 olin myöhään koululla ja seuraavana aamuna menin rutiininluontoisesti verenpainemittaukseen th. Rekolalle. Hän totesi erittäin korkean verenpaineeni 208/134 ja ohjasi minut lääkäri Ulla Heikkilälle. Lääkärini konsultoi jotain toista lääkäriä ja sain lisää muita verenpainelääkeitä. Pisti myös makuulle ja ei päästänyt pois ennenkuin lukemat olivat laskeneet siedettävälle tasolle. Pisti sairaslomalle ja kirjoitti lähetteen Satakunnan keskus-sairaalaan. Olen nyt ensimmäistä kertaa elämässäni poissa töistä sairauden (?) takia 23.11.-3.12.2000!!!!

Tätä edellinen päiväkirjamerkintäni kuuluu näin:
        16.11.2000 Tapaan ensi kertaa työterveyshoitaja Sirkka Lukkalan, jonka nimi esiintyy jo 16.9.1994 päivätyssä työhuoneen tarkastuspöytäkirjassa. Eli näin jälkikäteen ajatellen hän on ollut koko ajan tietoinen koulurakennuksemme ongelmasta. Lukkala myös myönsi minulle, että asiat eivät ole siellä rakennuksessa kunnossa (mutta ei kirjaa sitä ylös!).
        Th Lukkala ohjaa nyt minut ystävällisesti työterveyslääkäri Ulla Heikkilälle. Keskustelen nyt Heikkilän kanssa koulumme homeongelmasta. Hän kertoo minulle, että hän ei voi asialle mitään. Hän voi ainoastaan kirjoittaa minulle sairaslomaa, jota en kuitenkaan halua. Hän ei kirjaa homeasiasta mitään! Hän sanoo vain tylysti, että korkea verenpaineeni johtuu vanhemmistani. Järkytykseni on suuri, kun hän määrää ennen niin terveelle miehelle verenpainelääkettä!

PN

sain verenpaineekseni mittautettua 175/115 minäkin alveoliitin oireiden ollessa päällä. Normaalisti verenpaineeni on alhainen.

Ylipaino ei ole minua liiemmin vaivannut homesairauden alettua, ongelma alkaa olla toiseen suuntaan, paino voi pudota alle viidenkymmenen kilon.

Sydämen rytmihäiriöistä olen huolissani, mutta en jaksa enää mennä mihinkään uusiin tutkimuksiin, jos ei nyt ihan taju lähde. Sain sydänlääkityksenkin ja se kyllä myönnettiin, että sydänoireeni saattavat johtua allergisista reaktioista.

• 123
        homeahdistus kirjoitti:

sain verenpaineekseni mittautettua 175/115 minäkin alveoliitin oireiden ollessa päällä. Normaalisti verenpaineeni on alhainen.

Ylipaino ei ole minua liiemmin vaivannut homesairauden alettua, ongelma alkaa olla toiseen suuntaan, paino voi pudota alle viidenkymmenen kilon.

Sydämen rytmihäiriöistä olen huolissani, mutta en jaksa enää mennä mihinkään uusiin tutkimuksiin, jos ei nyt ihan taju lähde. Sain sydänlääkityksenkin ja se kyllä myönnettiin, että sydänoireeni saattavat johtua allergisista reaktioista.

tuolla Hartmaninkadulla minulla mittasi erikoistuva lääkäri pariin kertaan korkeat verenpaineet. Kun väitin ettei minulla ole korkeaa verenpainetta väitti lääkäri tuon toisen kerran jo olevan diagnostisen tuon verenpaineen suhteen. Minä väitin, että olen aina sairas kun näen hänet, en muutoin. Ja todennäköisesti tuo verenpaine nousi monestakin syystä, kivan näköinen lääkäri (;-) aina paha verenpaineelle), rakennuksessa oleva home, muutoin vain jännittäminen ko. tutkimuksia. Kotona minulla ei ole ollut juurikaan verenpaineen kanssa ongelmia. Ehkä joskus kun on oikein sairas noista homeista verenpaine on noussut, mutta ei se normaalisti koholla ole. Eli en tarvitse verenpainelääkettä.

Aika hurjaa on tuo sydämen rasittuminen. Sen puolen ongelmat liikkuvat meillä vielä sukurasitteenakin, joten tosi kiva saada siihen lisämauste vielä tästä astmastakin.

• vaikuta käsittääkseni
        123 kirjoitti:

tuolla Hartmaninkadulla minulla mittasi erikoistuva lääkäri pariin kertaan korkeat verenpaineet. Kun väitin ettei minulla ole korkeaa verenpainetta väitti lääkäri tuon toisen kerran jo olevan diagnostisen tuon verenpaineen suhteen. Minä väitin, että olen aina sairas kun näen hänet, en muutoin. Ja todennäköisesti tuo verenpaine nousi monestakin syystä, kivan näköinen lääkäri (;-) aina paha verenpaineelle), rakennuksessa oleva home, muutoin vain jännittäminen ko. tutkimuksia. Kotona minulla ei ole ollut juurikaan verenpaineen kanssa ongelmia. Ehkä joskus kun on oikein sairas noista homeista verenpaine on noussut, mutta ei se normaalisti koholla ole. Eli en tarvitse verenpainelääkettä.

Aika hurjaa on tuo sydämen rasittuminen. Sen puolen ongelmat liikkuvat meillä vielä sukurasitteenakin, joten tosi kiva saada siihen lisämauste vielä tästä astmastakin.

sydämeen, ei ainakaan samalla tavoin kuin yleistulehdusta aiheuttava alveoliitti. tutulla pojalla, jolla on tavallinen IgE-välitteinen keuhkoputkella oireileva ja prickeissä älyttöminä patteina näkyvä allergia, ei ole mitään ongelmia edes tilapäisten verenpaineiden kanssa.

• homekorva
        homeahdistus kirjoitti:

Mutta myös kortisoni aiheuttaa suurina annoksina mustelmia.

Olin keuhkosairauksien erikoislääkäriä tapaamassa ja hän kertoi mm. runsas kortisonin käyttö aiheuttaa mustelmataipumusta ja hän on tavannut vastaanotollaan myös n. 30 vuotiaan henkilön jolle runsas kortisonin käyttö on aiheuttanut viherkaihin. SE vaikuttaa näköön (silmiin)

Lisäksi..
        HÄN sanoi,.
        ESIM. Astmaatikolla on spirometria löydös NORMAALI.

Nämä pienten tiehyeiden ahtaumat liittyy IHAN ERI sairauksiin....

Oli erittäin antoisa keskustelu monistakin asioista.. ;)

• homekorva
        123 kirjoitti:

Kyllähän siellä TTL tutkimuksissa käydessä JOSTAIN syystä mullekin kirjattiin paperiin verenpaine... 139/90
        Kysyttiin onko aina ollut näin korkea paine??
        TOTESIN, ETTÄ AINA ON OLLUT LIIAN ALHAINEN.

kun se kaikissa muissa sairaaloissa, sekä myös sh;n, että omamittauksissa ja 3 lääkärin vastaanotoilla on todistettavasti ollut mm. 99/60

?? hämmästyttää ??

• homekorva kirjoitti:

Mutta myös kortisoni aiheuttaa suurina annoksina mustelmia.

Olin keuhkosairauksien erikoislääkäriä tapaamassa ja hän kertoi mm. runsas kortisonin käyttö aiheuttaa mustelmataipumusta ja hän on tavannut vastaanotollaan myös n. 30 vuotiaan henkilön jolle runsas kortisonin käyttö on aiheuttanut viherkaihin. SE vaikuttaa näköön (silmiin)

Lisäksi..
        HÄN sanoi,.
        ESIM. Astmaatikolla on spirometria löydös NORMAALI.

Nämä pienten tiehyeiden ahtaumat liittyy IHAN ERI sairauksiin....

Oli erittäin antoisa keskustelu monistakin asioista.. ;)

kortisonin käyttöäkin, siinä vaiheessa kun en tajunnut homeesta mitään. Ne olivat kammottavan isoja ja tulivat itsekseen, yleensä aamulla suihkussa huomasin ne. Lisäksi pienestäkin kolhusta tai ihon painamisesta tuli mustelma, joka oli suhteettoman suuri vamman laatuun nähden.

Nytkin minulla on jalat täynnä mustelmia, mutta ne ovat normaaleja, paljon pienempiä kuin aikaisemmin.

Spirometria on astman perustutkimus. Siitä näkyy astmatilanne ymmärtääkseni aika tarkkaan. Se tehdään lapsiastmaatikolleni joka kerta, kun hän käy lääkärissä. Jos tuo mitä sanot, pitää paikkansa, on hänellä ollut sitten ihan joku muu tautikin välillä, sillä spirometriasta on tullut tuloksia, joiden seurauksena on määrätty tablettikortisonia, liikuntakielto ym.

• 123 kirjoitti:

saa hurjia verenpainelukemia, niin kuin nisuiisu kertoi. Se oli minulle juuri yksi ikävimpiä juttuja, hirveä tärinä, rytmihäiriöt, hyvin nopea pulssi ja korkea verenpaine. Tuli tosi huono olo.

Kyllä varmaan meidän kaikkien eliniästä on otettu ainakin yksi vuosikymmen pois homeen takia. Jossainhan tämmöinen vuosia kestävä sairastelu tulee näkymään, se on varmaa.

Ottaa niin päähän nämä kaikki "elintapasairaudet" jne. Eikö voitaisi myöntää, että ympäristökin voi myrkyttää ihmiset?

Että näin huonoon kuntoon pääsee, vaikka on normaalipainoinen, syö salaatit, ei tupakoi, ei käytä alkoholia ja kävi lenkilläkin, kunnes keuhkot sanoivat sopimuksensa irti.

• homekorva
        homeahdistus kirjoitti:

kortisonin käyttöäkin, siinä vaiheessa kun en tajunnut homeesta mitään. Ne olivat kammottavan isoja ja tulivat itsekseen, yleensä aamulla suihkussa huomasin ne. Lisäksi pienestäkin kolhusta tai ihon painamisesta tuli mustelma, joka oli suhteettoman suuri vamman laatuun nähden.

Nytkin minulla on jalat täynnä mustelmia, mutta ne ovat normaaleja, paljon pienempiä kuin aikaisemmin.

Spirometria on astman perustutkimus. Siitä näkyy astmatilanne ymmärtääkseni aika tarkkaan. Se tehdään lapsiastmaatikolleni joka kerta, kun hän käy lääkärissä. Jos tuo mitä sanot, pitää paikkansa, on hänellä ollut sitten ihan joku muu tautikin välillä, sillä spirometriasta on tullut tuloksia, joiden seurauksena on määrätty tablettikortisonia, liikuntakielto ym.

Keuhkosairauksien erikoislääkäri pohjoiskarjalan alueelta sanoi..

Astmaatikolla spirometrialöydös on normaali.

Ei ole mun keksimä juttu.

• erikoinen resepti
        homeahdistus kirjoitti:

Suomessa, jossa todetaan liikunnan olevan lääke kaikkeen. Lähetä nisuiisulle tuo spirotesti ja muut kuviot, niin Pekka varmaan mielellään kattois lapsesi tilannetta.

• mieluummin
        erikoinen resepti kirjoitti:

Suomessa, jossa todetaan liikunnan olevan lääke kaikkeen. Lähetä nisuiisulle tuo spirotesti ja muut kuviot, niin Pekka varmaan mielellään kattois lapsesi tilannetta.

oikeata lääkäriä.

• Heh! Heh!
        mieluummin kirjoitti:

oikeata lääkäriä.

Oikean lääkärin pitäisi kylläkin olla rehellinen, musta mistä sellaisen löytäisi?

Lähetä minulle tälläisen rehellisen lääkärin puhelin#, niin soitan heti nänelle. Jos hän osittautuu rehelliseksi, niin annan sinulle 100 €. Rehellinen siis sanoin ja teoin!

Nisuiisun profiilista löydät sähköpostiosoitteeni.

Pekka Nikkola

• taasen
        Heh! Heh! kirjoitti:

Oikean lääkärin pitäisi kylläkin olla rehellinen, musta mistä sellaisen löytäisi?

Lähetä minulle tälläisen rehellisen lääkärin puhelin#, niin soitan heti nänelle. Jos hän osittautuu rehelliseksi, niin annan sinulle 100 €. Rehellinen siis sanoin ja teoin!

Nisuiisun profiilista löydät sähköpostiosoitteeni.

Pekka Nikkola

eiköhän suurin osa lääkäreistä kuule kuitenkin ole rehellisiä. kaikki eivät vain tiedä näistä homesairauksista ja siksi pitää mennä asiantuntijalääkärille jollainen sinä et ole.

Homeherkän viisas kommentti;
        Se, mitä sinulle haluan sanoa ON, että yksikään TÄLLÄ PALSTALLA KIRJOITTAVA HOMEALLERGIKKO EI PYSTY MUUTTAMAAN LÄÄKETIETEEN OPPIKIRJOJEN VÄLISSÄ OLEVAA FAKTATIETOA.
        Siihen pystyvät vain lääketieteen piirissä toimivat tutkijat.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000019707248

• Heh! Heh!
        taasen kirjoitti:

eiköhän suurin osa lääkäreistä kuule kuitenkin ole rehellisiä. kaikki eivät vain tiedä näistä homesairauksista ja siksi pitää mennä asiantuntijalääkärille jollainen sinä et ole.

Se, mitä sinulle haluan sanoa ON, että yksikään TÄLLÄ PALSTALLA KIRJOITTAVA HOMEALLERGIKKO EI PYSTY MUUTTAMAAN LÄÄKETIETEEN OPPIKIRJOJEN VÄLISSÄ OLEVAA FAKTATIETOA.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000019707248

Sinähän olet alkanut vinoileen oikein kunnolla. Älä kiihota vanhaa sairasta miestä!

Ihmisen immunijärjestelmän toimiminen on ihan perusbiokemiaa ja näin ollen myös triviaalia lääketiedettä. Tähän mennessä vain ei ole löytynyt yhtään sellaista lääkäriä, joka olisi heti ensivastaanotolla kirjoittanut oikean diagnoosin. Korotan nyt palkkioni 200 €, jos pystyt lähettämään minulle sellaisen lääkärin puhelin#, joka sanoin ja teoin on heti toiminut rehellisesti. Minun kohdallani ensimmäinen rehellinen lääkäri oli n. 20. Hän oli TTL:n patologi Wolf.

Eli jos on kysymyksessä mikrobit, niin kyseessä on mahdollisesti allerginen alveoliitti, ei astma. Astman nääs aiheuttaa hieman isommat hiukkaset kuin mikrobien itiöt tai partikkelit. Se lukee joka paikassa, että mikrobit aiheuttavat IgG-vasteen ja soluvälitteisen allergian. Se on vaan livahtanut silmiesi ohi! Pitää olla tarkkana kun lukee!!

PN
        biokemisti/mikrobiologi

• homeahdistus1
        taasen kirjoitti:

joillekuille se, että nisuiisu kirjoittaa nettipalstalle? Sananvapaus tuntuu olevan täällä jo kuin Venäjällä, koskahan vaaralliset ammutaan rappukäytävään?

Homesairauksien asiantuntijalääkärit tuntuvat lymyilevän kiven alla, ainakaan minun tapaamieni lääkäreiden vastaanotoilla sellaiseksi halukkaita ei ole ollut.

Nisuiisu ja moni muu on jakanut täällä sitä tietoa, mitä heillä itsellään on homesairauksista. Palstalla vierailee oikeitakin lääkäreitä, mutta jostain syystä he/hän eivät ole jakaneet mitään tietoa sairastuneille, vaan ovat keskittyneet meidän haukkumiseen. Tämä asenne on toki meille potilaille tuttu monilta vastaanotoiltakin, kiitos vaan.

Eipä ihme että lääkäreiden rehellisyys asetetaan täällä välillä kyseenalaiseksi.

Edelleen käyn itse lääkärissä ja lapsenikin joutuu käymään. Enimmäkseen yksityislääkäreitä käyttävänä voi sentään ottaa kantaa lääkäreiden pätevyyteen ja etiikkaan edes lompakollaan. Kannatan julkista terveydenhoitoa ja käyttäisin mielummin sitä, mutta kotikuntani palveluiden taso on erittäin heikko, ikävä kyllä.

Jatkakaa kirjoittelua ilkeilystä huolimatta!

Minulle ja monelle muulle tästä palstasta on ollut korvaamaton apu sairauden hoidossa. Terveydenhoitojärjestelmässä on jotain pahasti vialla, kun sitä apua ei ole saanut sieltä mistä pitäisi, vaan nettipalstalta. Onkohan mikään muu potilasryhmä tässä maassa yhtä pahasti heitteillä?

• Mammi
        homeahdistus1 kirjoitti:

joillekuille se, että nisuiisu kirjoittaa nettipalstalle? Sananvapaus tuntuu olevan täällä jo kuin Venäjällä, koskahan vaaralliset ammutaan rappukäytävään?

Homesairauksien asiantuntijalääkärit tuntuvat lymyilevän kiven alla, ainakaan minun tapaamieni lääkäreiden vastaanotoilla sellaiseksi halukkaita ei ole ollut.

Nisuiisu ja moni muu on jakanut täällä sitä tietoa, mitä heillä itsellään on homesairauksista. Palstalla vierailee oikeitakin lääkäreitä, mutta jostain syystä he/hän eivät ole jakaneet mitään tietoa sairastuneille, vaan ovat keskittyneet meidän haukkumiseen. Tämä asenne on toki meille potilaille tuttu monilta vastaanotoiltakin, kiitos vaan.

Eipä ihme että lääkäreiden rehellisyys asetetaan täällä välillä kyseenalaiseksi.

Edelleen käyn itse lääkärissä ja lapsenikin joutuu käymään. Enimmäkseen yksityislääkäreitä käyttävänä voi sentään ottaa kantaa lääkäreiden pätevyyteen ja etiikkaan edes lompakollaan. Kannatan julkista terveydenhoitoa ja käyttäisin mielummin sitä, mutta kotikuntani palveluiden taso on erittäin heikko, ikävä kyllä.

Jatkakaa kirjoittelua ilkeilystä huolimatta!

Minulle ja monelle muulle tästä palstasta on ollut korvaamaton apu sairauden hoidossa. Terveydenhoitojärjestelmässä on jotain pahasti vialla, kun sitä apua ei ole saanut sieltä mistä pitäisi, vaan nettipalstalta. Onkohan mikään muu potilasryhmä tässä maassa yhtä pahasti heitteillä?

samoissa potilastilanteessa, päätellen Forssan Lehdessä eilen 9.10. olleesta jutusta.Siinä Reumaliitto vaatii turvaamaan hoitoketjut.
        Lainaus jutusta: "Selvitysten mukaan moni kokee joutuvansa perehdyttämään perusterveydenhuollon lääkäreitä omaan sairauteensa.Oireiden esiintymistä vain seurataan eikä potilas pääse sujuvasti jatkotutkimuksiin."
        Eikö kuulostakin tutulta ja kyse on kuitenkin niinkin "vanhasta" sairaudesta kuin reuma?!!

• homeahdistus1
        Mammi kirjoitti:

samoissa potilastilanteessa, päätellen Forssan Lehdessä eilen 9.10. olleesta jutusta.Siinä Reumaliitto vaatii turvaamaan hoitoketjut.
        Lainaus jutusta: "Selvitysten mukaan moni kokee joutuvansa perehdyttämään perusterveydenhuollon lääkäreitä omaan sairauteensa.Oireiden esiintymistä vain seurataan eikä potilas pääse sujuvasti jatkotutkimuksiin."
        Eikö kuulostakin tutulta ja kyse on kuitenkin niinkin "vanhasta" sairaudesta kuin reuma?!!

tällaista vain homesairauden kanssa. Kaikissa muissa taudeissa tyrkytetään lähetteitä sinne ja tänne ja suorastaan syyllistetään, kun en esimerkiksi inhottaviin huimaustutkimuksiin tai mahalaukun tähystykseen halua mennä enää.

Homeesta kun tulee puhe, niin ensimmäiseksi epäillään mielenterveyttä, seuraavaksi kyseenalaistetaan ONKOHAN sitä hometta nyt OIKEASTI ollut hei, taidat vähän liioitella?

Hapenpuutetta määritettiin PEF-mittarilla, kun ei ole pef alhaalla niin hapenpuutetta EI VOI OLLA.

Sain uskottavuutta lääkärien silmissä vasta sen jälkeen, kun kotimme mikrobitutkijan ensimmäinen raportti valmistui. Sitä ennen kukaan ei vaivautunut kuuntelemaan potilasta, uskomaan sitä mitä sanoin saati edes kuuntelemaan keuhkoja.

Tuskin olen ainut jota näin on kohdeltu.

• Homeherkkä
        Heh! Heh! kirjoitti:

Sinähän olet alkanut vinoileen oikein kunnolla. Älä kiihota vanhaa sairasta miestä!

Ihmisen immunijärjestelmän toimiminen on ihan perusbiokemiaa ja näin ollen myös triviaalia lääketiedettä. Tähän mennessä vain ei ole löytynyt yhtään sellaista lääkäriä, joka olisi heti ensivastaanotolla kirjoittanut oikean diagnoosin. Korotan nyt palkkioni 200 €, jos pystyt lähettämään minulle sellaisen lääkärin puhelin#, joka sanoin ja teoin on heti toiminut rehellisesti. Minun kohdallani ensimmäinen rehellinen lääkäri oli n. 20. Hän oli TTL:n patologi Wolf.

Eli jos on kysymyksessä mikrobit, niin kyseessä on mahdollisesti allerginen alveoliitti, ei astma. Astman nääs aiheuttaa hieman isommat hiukkaset kuin mikrobien itiöt tai partikkelit. Se lukee joka paikassa, että mikrobit aiheuttavat IgG-vasteen ja soluvälitteisen allergian. Se on vaan livahtanut silmiesi ohi! Pitää olla tarkkana kun lukee!!

PN
        biokemisti/mikrobiologi

Kuulehan Pekka-kulta. Minut tuntien sinun pitäisi tietää, että MINÄ en ole tuon kirjoituksen takana, johon annoit vastineesi.

• Homeherkkä

Interleukiini 6 (IL-6) on vain yksi sytokiini yli sadan muun sytokiinin joukossa, jotka toimivat elimistömme kaikkien solujen toimintoja ohjaavana monimutkaisen SÄÄTELYJÄRJESTELMÄN viestinviejinä.
      Immuunijärjestelmän kannalta keskeisimmät SYTOKIINIRYHMÄT ovat INTERLEUKIINIT (IL), INTERFERONIT (INF), TUUMORINEKROOSITEKIJÄ ALFA (TNF-a) ja solutyyppispesifiset kasvutekijät.

Näiden sytokiinien tuotanto lisääntyy mm. INFEKTIOISSA JA IMMUUNIVASTEEN AIKANA, mikä johtaa elimistön puolustusreaktion voimistumiseen, Näistä toiminnoista huolehtivat pääasiallisesti ns. proinflammatoriset sytokiinit (esim. IL-1, IL-6. ja TNF-alfa).

Näin siis professorit Olli Silvenoinen ja Mikko Hurme Tre:een yliopistosta toteavat Lääketieteellisessä aikakauskirjassa DUODECIM 8/2003.

Eli mikäli on sädesienelle allerginen, niin altistus aiheuttaa immunologisen tulehdusreaktion nostamalla ns. proinflammatoristen sytokiinien tuotantoa, joihin kuuluu myös IL-6.

Ja keuhkotulehduksen myötä myös NO-pitoisuus elimistössä nousee, olkoonpa tulehduksen aiheuttaja mikä tahansa.

Eli sädesieni ei saa elimistössämme aikaiseksi minkäänlaista sytokiini- ja NO-tuotantoa olkoonpa sen mimi mikä tahansa, mikäli emme ole sille allergisia.

• hilkkaliisa

Hyvin harvalla ihmisellä on IgE positiiviet vasta-aineet "sädesienelle" eli aktinobakteerille eli aktinomykeetille (Streptomyces).

Minulla on IgE positiiviset vasta-aineet ( ) Streptomyces albus lajikkeelle. Minulle tulee erittäin huono olo ja en pysty olemaan tilassa, jossa tuota kosteusvauriobakteeria ("sädesientä") on.

Elimistöni varoittaa tuosta lajikkeesta (hengitysvaikeuksilla,yskimisellä, ahdistuksella, silmien säryllä,välittömällä päänsäryllä, vesinuhalla) ja minun on pakko poistua välittömästi tilasta, jossa sitä on. Samanlainen olo tulee kyllä monesta muustakin kosteusvauriomikrobi-lajikkeesta vaikka en ole niille allerginen. En kestä yhtään hometaloja enkä hometalon hajuisia ihmisiä.

Kiitos Pekka ja Homeherkkä tiedoistanne.

Aion pysytellä hengissä vielä kiusallanikin vakuutusyhtiön riesana. Välttelen hometaloja niinkuin vain pystyn. Aina ei pysty, kun monet julkiset rakennukset ja kaupat ovat homeisia.

Nyt voin taas hyvin kun pysyttelen sisällä omassa puhtaassa ja juuri siivotussa kodissani. Aina ei jaksa olla yksin kotona. Silloin yskittää.

Tuo lähikirkkokin on niin homeessa, etten viitsi sinne mennä. Kävin viime sunnuntaina ja edessäni istuikin oma keuhkolääkärini (vuodesta 1988 alkaen olen ollut hänen hoidossaan). Yskin. Tervehdin häntä poislähtiessä ja kerroin kirkon olevan homeessa ja että siksi yskin. Hän vain nyökkäsi !

Terveisin epätyypillinen kummajainen Homentikko

• nisuiisu

sinä tällaista keksit?:
        "Eli sädesieni ei saa elimistössämme aikaiseksi minkäänlaista sytokiini- ja NO-tuotantoa olkoonpa sen mimi mikä tahansa, mikäli emme ole sille allergisia."

Immuunivaste ei ole yhtä kuin allergia. Allergia on jo sairaus.

Kaikilla ihmisillä, myös terveillä käy niin, että kun elimistöön joutuu esim. sädesienien itiöitä, niin ns. vasta-ainevälitteinen immuunivaste alkaa toimimaan. Sytokiinit ovat elimistön säätelijäpeptideitä, joita erittävät pääasiassa immuunijärjestelmän solut. Ne osallistuvat tulehduksen tai kudosvaurion aiheuttamiin reaktioihin. Vaikutus voi olla paikallinen tai ulottua laajoille alueille verenkierron välityksellä. Sytokiinejä on monenmoisia kuten luettelet. Interleukiini-6.tta syntyy monissa soluissa kuten makrofaageissa, T- ja B-lymfosyyteissa sekä endoteelisissä soluissa. Sen tärkein merkitys on sen kyky indusoida B-lynfosyytteja erilaistumaan vasta-aineita tuottaviksi soluiksi. Ne, jotka pysyvät terveinä, niin niillä tämä vasta-ainevälitteinen mekanismi toimii erinomaisesti. Näille ei siis tule allergiaa! Kuitenkin samalla tavalla heilläkin mekanismi toimii kuin sairastuneilla, mutta paremmin.

Tämä on suurin harhakäsitys, että luullaan, että vain sairastuneilla on soluvälitteinen ja vasta-ainevälitteinen immuunivaste. Kaikilla se on! Terveet se systeemi pitää terveinä! Joillakin se kuormittuu likaa ja saavat aikaiseksi yliherkkyyskeuhkokuumeen eli allergisen alveoliitin. Tässä sairaudessa on sekä vasta-ainevälitteinen (IgG) että soluvälitteinen (neutrofiilit ja lymfosyytit) muoto.

Pekka Nikkola
        tutkiva homeallergikko
        biokemisti/mikrobiologi

• nisuiisu
        hilkkaliisa kirjoitti:

Hyvin harvalla ihmisellä on IgE positiiviet vasta-aineet "sädesienelle" eli aktinobakteerille eli aktinomykeetille (Streptomyces).

Minulla on IgE positiiviset vasta-aineet ( ) Streptomyces albus lajikkeelle. Minulle tulee erittäin huono olo ja en pysty olemaan tilassa, jossa tuota kosteusvauriobakteeria ("sädesientä") on.

Elimistöni varoittaa tuosta lajikkeesta (hengitysvaikeuksilla,yskimisellä, ahdistuksella, silmien säryllä,välittömällä päänsäryllä, vesinuhalla) ja minun on pakko poistua välittömästi tilasta, jossa sitä on. Samanlainen olo tulee kyllä monesta muustakin kosteusvauriomikrobi-lajikkeesta vaikka en ole niille allerginen. En kestä yhtään hometaloja enkä hometalon hajuisia ihmisiä.

Aion pysytellä hengissä vielä kiusallanikin vakuutusyhtiön riesana. Välttelen hometaloja niinkuin vain pystyn. Aina ei pysty, kun monet julkiset rakennukset ja kaupat ovat homeisia.

Nyt voin taas hyvin kun pysyttelen sisällä omassa puhtaassa ja juuri siivotussa kodissani. Aina ei jaksa olla yksin kotona. Silloin yskittää.

Tuo lähikirkkokin on niin homeessa, etten viitsi sinne mennä. Kävin viime sunnuntaina ja edessäni istuikin oma keuhkolääkärini (vuodesta 1988 alkaen olen ollut hänen hoidossaan). Yskin. Tervehdin häntä poislähtiessä ja kerroin kirkon olevan homeessa ja että siksi yskin. Hän vain nyökkäsi !

kertonut, olet joutunut olemaan vuosikausia homeisessa työympäristössä, on käynyt niin kuin Tari Haahtela artikkelissaan Allergia-kirjassa (1985)kertoo, että allergiseen alveoliittiin kuuluva keuhkoputken supistumisherkkyys on tapahtunut. Se on tapahtunut todella rajuna, koska sädesienen itiön koko on vaivaiset yksi mikrometri.

Keuhkoputkesi on tosiaan supistunut niin pieneksi, että keuhkoputken limakalvolle on tarttunut sädesienien itiöitä. Tästä johtuu, että veressäsi on sille IgE-vasta-ainetta. Tämä puolestaan kertoo sen, että sinua on ehkä kaikkein eniten maassamme kidutettu terveysviranomaisten toimesta.

hyviä vointeja sinulle

PN

• homekorva
        hilkkaliisa kirjoitti:

""
        Elimistöni varoittaa tuosta lajikkeesta (hengitysvaikeuksilla,yskimisellä, ahdistuksella, silmien säryllä,välittömällä päänsäryllä, vesinuhalla) ja minun on pakko poistua välittömästi tilasta, jossa sitä on.
        ""

Lisäisin omalta kohdaltani, välitön äänen katoaminen, kasvojen kirvely, ihon kutina, OKSETTAVA OLO sekä nenäverenvuodot.. ja jos pidempään tiloissa viihtyy, tulee kankeus ja nivelsäryt pariksi päiväksi.

• Homeherkkä
        nisuiisu kirjoitti:

sinä tällaista keksit?:
        "Eli sädesieni ei saa elimistössämme aikaiseksi minkäänlaista sytokiini- ja NO-tuotantoa olkoonpa sen mimi mikä tahansa, mikäli emme ole sille allergisia."

Immuunivaste ei ole yhtä kuin allergia. Allergia on jo sairaus.

Kaikilla ihmisillä, myös terveillä käy niin, että kun elimistöön joutuu esim. sädesienien itiöitä, niin ns. vasta-ainevälitteinen immuunivaste alkaa toimimaan. Sytokiinit ovat elimistön säätelijäpeptideitä, joita erittävät pääasiassa immuunijärjestelmän solut. Ne osallistuvat tulehduksen tai kudosvaurion aiheuttamiin reaktioihin. Vaikutus voi olla paikallinen tai ulottua laajoille alueille verenkierron välityksellä. Sytokiinejä on monenmoisia kuten luettelet. Interleukiini-6.tta syntyy monissa soluissa kuten makrofaageissa, T- ja B-lymfosyyteissa sekä endoteelisissä soluissa. Sen tärkein merkitys on sen kyky indusoida B-lynfosyytteja erilaistumaan vasta-aineita tuottaviksi soluiksi. Ne, jotka pysyvät terveinä, niin niillä tämä vasta-ainevälitteinen mekanismi toimii erinomaisesti. Näille ei siis tule allergiaa! Kuitenkin samalla tavalla heilläkin mekanismi toimii kuin sairastuneilla, mutta paremmin.

Tämä on suurin harhakäsitys, että luullaan, että vain sairastuneilla on soluvälitteinen ja vasta-ainevälitteinen immuunivaste. Kaikilla se on! Terveet se systeemi pitää terveinä! Joillakin se kuormittuu likaa ja saavat aikaiseksi yliherkkyyskeuhkokuumeen eli allergisen alveoliitin. Tässä sairaudessa on sekä vasta-ainevälitteinen (IgG) että soluvälitteinen (neutrofiilit ja lymfosyytit) muoto.

Pekka Nikkola
        tutkiva homeallergikko
        biokemisti/mikrobiologi

Sanoit, että kaikilla ihmisillä, MYÖS TERVEILLÄ käy niin, että kun elimistöön joutuu esim. sädesienten itiöitä, niin ns. vasta-ainevälitteinen immuunivaste alkaa toimimaan.

Kun sädesientenkin itiöitä on kaikkialla luonnossakin, niin tarkoitatko, että täysin terveellä ihmiselläkin immuunijäpuolustusjärjestelmä alkaa tuottaa joko IgE- tai IgG-vasta-ainetta tuolle sädesienelle, joka on myös verikokeella löydettävissä?

Nuo immunologit kertoilevat, että meidän luontainen immuniteettimme pystyy torjumaan kaikki mikrobit ja vasta kun se pettää niin T- ja B-solut astuvat kuvioihin mukaan aiheuttamalla monimutkaisten mekanismiensa kautta tulehdusvasteen ja sitäkautta vasta-ainetuotannon ko. mikrobille olkoonpa se sitten vaikkapa sädesieni.

Ja vaikka IgG-vasta-ainetta tuolle sadesienelle (HUOM! sädesienet, kuten muutkin ns. kosteusvauriomikrobit ovat allergeenejä) löytyisi verestä, niin se ei silti tarkoita vielä sairastumista allergiseen sairauteen. Verestä voi löytyä myös IgE-vasta-ainetta sädesienelle ja senkään löytyminen ei tarkoita vielä allergiseen sairauteen sairastumista.

Noihin ns. kosteusvauriomikrobien aiheuttamiin sairauksiin kuuluu myös AA (allerginen alveoliitti).
        Väännetäänpä kättä jälleen AA:sta.
        Mitä sanot seuraavista lääketieteen väittämistä koskien AA:ta, jotka väittämät itse allekirjoitan?

Näin sanotaan, että keuhkorakkulatulehduksen (allerginen alveoliitti) laukaisee päälle juuri se ns. kosteusvauriomikrobi, jolle on allergisoitunut.

Sanotaan myös, että allerginen alveoliitti on ohimenevä keuhkorakkuloita koskeva tulehdusreaktio, jonka toteamiseen on olemassa kansainväliset kriteerit.

Mikäli tuo tulehdus keuhkorakkuloissa tekee tuhoa, niin sitä nimitetään emfyseemaksi, joka luetaan keuhkoahtaumatautiin.
        AA voi myös laukoa keuhkoihin eosinofiilisiä granuloomeja, jotka näkyvät rtg-kuvassa.
        AA voi olla myös hitaasti hiipivää lajia ja sen aiheuttama keuhkovaurio (emfyseema) todetaan myös rgt:llä.

Ja: Ns. kosteusvauriomikrobin aiheuttama kroonistunut keuhkoputkitulehdus on krooninen keuhkoputkitulehdus, ei siis akuutti tai krooninen keuhkorakkulatulehdus.
        Eli allergisen tai kroonisen alveoliitin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

• Mammi
        homekorva kirjoitti:

""
        Elimistöni varoittaa tuosta lajikkeesta (hengitysvaikeuksilla,yskimisellä, ahdistuksella, silmien säryllä,välittömällä päänsäryllä, vesinuhalla) ja minun on pakko poistua välittömästi tilasta, jossa sitä on.
        ""

Lisäisin omalta kohdaltani, välitön äänen katoaminen, kasvojen kirvely, ihon kutina, OKSETTAVA OLO sekä nenäverenvuodot.. ja jos pidempään tiloissa viihtyy, tulee kankeus ja nivelsäryt pariksi päiväksi.

kuin hilkka-liisalla ja homekorvalla ja lisäksi silmistä vuotaa vettä ihan noronaan.
        Niveloireet kestävät mulla kyllä parikin viikkoa, kuten taas kerran totesin eräällä lääkärillä käynnin jälkeen(toimii homeisessa rakennuksessa)
        Ortopediltä sain epäilyn TOS-oireilusta käydessäni tutkituttamassa niska-hartia-olkapää-käsivarsi-ranne-oireita.
        Onko muilla vastaavaa dignoosia? Niska-hartia vaivat ovat käsittääkseni kuitenkin aika yleisiä homeista sairastuneilla?

• homekorva
        Mammi kirjoitti:

kuin hilkka-liisalla ja homekorvalla ja lisäksi silmistä vuotaa vettä ihan noronaan.
        Niveloireet kestävät mulla kyllä parikin viikkoa, kuten taas kerran totesin eräällä lääkärillä käynnin jälkeen(toimii homeisessa rakennuksessa)
        Ortopediltä sain epäilyn TOS-oireilusta käydessäni tutkituttamassa niska-hartia-olkapää-käsivarsi-ranne-oireita.
        Onko muilla vastaavaa dignoosia? Niska-hartia vaivat ovat käsittääkseni kuitenkin aika yleisiä homeista sairastuneilla?

mulla oli kauheat säryt niska-hartia-käsivarsi-ranne alueella.
        ?fibromyalgiaksi väitettiin?

Työpaikalla useimmilla nivel-käsi-ym oireita. (olkäpääleikkauksia, rannekanavaoireyhtymä, käsivarsileikkaus, Selkäsärkyjä, Iskiasta, 2 reumaa.. jne..
        Eli nivelet paukkuu..

Samoin kova päänsärky epidemia.. kaikilla särki päätä... lääkekaapilla oli ruuhkaa.

Silmien ja korvien kutina ja kirvely oli lähes jokaisella.

Toistuvia hengitystieinfektioita. Keuhkoputken tulehduksia. ym. Ei kaikki ole tavalista flunssaa.

Kuten varaston inventoinnin jälkeen oltiin aina kuumees ja "flunssas" (siellä oli suuret homeitiöpitoisuudet)

Ai sattumaltako me silloin juuri saatiin flunssa kauppajonossa, työmatkalla, niinkö? Joka kerta? Tätä useimmiten tarjotaan, kun käy sit lääkärissä.

Kumma, että väitetään, että homeet ei tee mitään oireita?
        Kuitenkin tiedetään, mitä oireita homeet tekee, ja kun niistä kertoo, aletaan kauhea puolustus/vähättely kampanja, lisänä tarjotaan pääpipi diagnoosia?

:0
        ihmettelen huuli pyöreenä

• osittain mulla
        Mammi kirjoitti:

tuolla joogailulla.

• Liisa/

Kommentoin siltä osin, kun käsittelet tekstissäsi itiökokoja. Toteat, että kun olet yrittänyt asiasta kertoa, niin "aina joku on hyökännyt kiivaasti sinua vastaan". Oletan, että tarkoitat tällä joku-henkilöllä minua. Hämmästelen suunnattomasti sitä, että koet henkilökohtaiseksi kiivaaksi hyökkäykseksi sen täysin neutraalin ja yksiselitteisen asiatiedon, jota olen esittänyt.

Olet mm. todennut:

"Home-ASTMAN voi aiheuttaa vain yli 5 mikrometrin homeitiöt, kuten esim. Alternaria, Cladosporium ja Fusarium. Muttä nämä EIVÄT ole kosteusvauriomikrobeja. Kosteusvauriomikrobien itiöiden koko on alle 5 mikrometriä, joten ne voivat aihettaa keuhkorakkulatulehduksen eli yliherkkyys keuhkokuumeen eli allergisen alveoliitin, koska vain ne pystyvät riittävän pienen kokonsa vuoksi pääsemään keuhkorakkuloihisi."

Vastauksena tällaiseen olettamaasi olen todennut ja totean jälleen kerran:

Suuri-itiöisiä (yli 5 µm) kosteusvaurioindikaattorimikrobeja ovat: Chaetomium, Stachybotrys ja myös FUSARIUM !

Näiden lisäksi kosteusvauriotaloissa tavataan myös ulkoilman tavallisten lajien villiintynyttä kasvua. Sisäilmassa yleisiä sienisukuja ovat siis myös mm. Cladosporium ja Penicillium. Myös ne voivat kasvaa rakennusmateriaaleilla.

Olen lisäksi selvittänyt, että myös kosteusvaurioindikaattorihomeet ovat luonnonhomeita ja että rakennus voi olla hometalo, vaikkei sieltä edes löytyisi indikaattorilajeja.

Tämän kaiken olen kertonut siinä toivossa, että johtopäätöksiä tehdessäsi ottaisit huomioon myös sellaisen faktatiedon, joka ei tue muodostamiasi mielipiteitä.

Stachybotrys voi vaurioittaa ihmisen terveyttä monilla eri mekanismeilla kuten monet muutkin mikrobit - ei siis pelkästään toksisuudellaan. Siinä suhteessa tilanne on sama kuin esim. streptomykeeteillä. Niilläkin on toksisuuden lisäksi myös muita vaikutusmekanismeja (esim. pieni itiökoko), kuten itsekin olet moneen kertaan todennut.

Tästä syystä voikin mielestäni aiheellisesti kysyä, mikä voisikaan olla se syy, mikä tekisi Stachybotryksestä kyvyttömän aiheuttamaan myös astmaa.

Vaikka Stachybotrys chartarum'in tiedetään omaavan kyvyn erittää mykotoksiineja, niin on huomioitava, että sen myrkyntuottokyky on riippuvainen kasvualustasta. Jos se siis kasvaa esim. mäntypaneelilla (tutkimusten mukaan ei siinä kasvaessaan eritä myrkkyjä), onko se siis silloin sinun mielestäsi katsottava vain harmittomaksi esteettiseksi haitaksi ?? Tuskin nyt sentään.

Tämän enempää en välttämättä halua osallistua tämän aiheen keskusteluun, koska en edes koe sitä keskusteluksi (eri näkökantojen sovittamista yhteen ja johtopäätösten teko sen perusteella).

Toivon kuitenkin, että oman hyvinvointisi huomioiden istuisit miettimään, miksi koet kiivaaksi hyökkäykseksi sellaisen neutraalin asiatiedon esittämisen, joka ei istu sinun omiin teorioihisi.

• hilkkaliisa

.
        .
        .

Me, joilla on vaikehoitoinen astma, emme todellakaan ole mitään "vihollisia".

Minun lisäkseni hyvin monella homesairaalla on astma, joka oireilee homeisissa taloissa ja jopa hometalon hajuiset ihmiset aiheuttavat rajun astmakohtauksen vesinuhan ja yökkäilyn lisämausteilla.

Jos me sen uskallamme täällä kertoa, niin Pekka ottaa sen henkilökohtaisena loukkauksena.

Liisa/. Kirjoitit tosi selvästi ja kiitän sinua asiallisesta tiedostasi.

Terveisin homeastmaatikko, jolla on allerginen nuha ja allerginen silmätulehdus, allerginen konjuktiviitti.

Mitä se on:

Allerginen konjuktiviitti on silmän sidekalvon (konjunktiivan) tulehduksellinen sairaus, jossa tulehduksen aiheuttaa jokin ympäristön allergeeni. Konjuktiviitti voi olla kausittaista tai ympärivuotista. (Klaukka, Haahtela 1996, 9.)

Konjuktiviitti tarkoittaa silmän sidekalvon tulehdusta, joka voi johtua allergisesta reaktiosta tai viruksen tai bakteerin aiheuttamasta tulehduksesta. (Duodecim 2000, 314, 603.)

Allergeeni tarkoittaa sellaista vierasta ainetta, joka aikaansaa allergisen reaktion. (Haahtela ym.1985,10) Välittömässä allergiassa allergeeniksi nimitetään antigeenia, joka pystyy sitomaan immunoglobuliini (Ig) E:tä ja laukaisemaan välittömän allergisen reaktion. (Haahtela ym. 1999, 37.)

Allergia tarkoittaa tietyn aineen tai sen rakenneosan, antigeenin, laukaisemaa kehon immuunipuolustusjärjestelmän välittämää haitallista fysiologista tapahtumaa. Allergisen reaktion syntymiseksi on ensin herkistyttävä kyseiselle antigeenille eli allergeenille. Välitöntä reaktiota (tyyppi 1) kutsutaan myös anafylaktiseksi tai IgE-välitteiseksi. Kun kyseistä allergeenia joutuu uudelleen limakalvolle, kohdesolu vapauttaa ympäristöön välittäjäaineita. Välittäjäaineet saavat aikaan allergisen tulehduksen, joista aiheutuu allergian oireet. (Pohjola 1998, 11.)

Atopia tarkoittaa ihmisessä olevaa periytyvää ominaisuutta muodostaa helposti tietyntyyppisiä vasta-aineita eli immunoglobuliini-E (IgE) tavallisille ympäristöallergeeneille kuten siitepölyille. Atopia on allergiaa suppeampi käsite. (Klaukka, Haahtela 1996, 9.)

Herkistymisellä tarkoitetaan elimistön immuunivastetta allergeenille. Immuunivaste voi ilmetä vasta-aineiden muodostumisena tai solujen reaktiotavan muuttumisena. Herkistymiseen ei liity vielä oireita. Vasta kun herkistynyt henkilö joutuu uuteen, riittävän voimakkaaseen allergeenialtistukseen tai tilanteeseen liittyy muu laukaiseva tekijä, puhkeaa oireinen allergia. (Klaukka, Haahtela 1996, 9.)

Homeallergiat voivat olla hyvin hankalia ja vaikeahoitoisia. Oireet hankaloituvat erilaisista syistä, esimerkiksi homevauriorakennuksissa, sateen vaikutuksesta, erityisesti syksyisin ja keväisin, kosteassa metsässä liikuttaessa, navetassa, ruohon leikkuun tai mullan käsittelyn yhteydessä, lämmittämättömällä kesämökillä, sahalla tai muulla työpaikalla, jossa on runsaasti hometta. Yhdenkin homeallergiatapauksen toteaminen kosteusvauriorakennuksessa on merkittävä asia, sillä homeallergiat ovat elinikäisiä ja jättävät pysyvän terveyshaitan. (Pohjola 1998, 11.)

Infektio on tautia aiheuttavan mikrobin (virus, bakteeri yms.) aiheuttama tartuntatauti. (Klaukka ym. 1996, 9).

Inflammaatio on solutason tulehdus. Astman mekanismeissa on korostettu inflammaatiota. (Husman 2000, 9.) Inflammaatio on kudosten tulehdusreaktio, joka voi syntyä infektoivien, ärsyttävien ja allergisoivien tekijöiden aiheuttamana. Allergiassa tulehduksen aiheuttaa allergeen. (Klaukka, Haahtela 1996, 9.)

Mykoosi (mycosis) tarkoittaa mikrosienien aiheuttamaa tulehdusta. Sitä on käytetty myös sienten aiheuttamien tautien yleisnimenä. Mukaan luetaan sienten aiheuttamat infektiotaudit ja toisinaan myös niiden aiheuttamat allergiset taudit, mutta ei sieniruokien syömisestä aiheutuneita myrkytyksiä eli mysetismejä. (Duodecim 2002, 442.)

Mykotoksikoosi tarkoittaa vaikeaita mykotoksiinien aiheuttamia oireita. Toksista oireyhtymää voivat aiheuttaa useat homesuvut. Mykotoksikoosin oireita ovat kuumeilu, hengenahdistus ja polttavat kivut ylähengitysteissä, suussa ja keuhkoissa, lihas- ja nivelkivut, ihon punoitus tai ihottuma, päänsärky, voimakas väsymys, laihtuminen, pahoinvointi, ripuli ja muut suolisto-oireet, verenvuoto- ja mustelmataipumus. Yksittäisissä tapauksissa on todettu neurologisia oireita kuten vapinaa ja lihasnykinöitä, tajunnanhäiriöitä ja muutoksia verenkuvassa (leukopeniaa ja trombosytopeniaa) ja nousua maksa-arvoissa sekä verivirtsaisuutta. (Husman 2000, 12.)

Stachybotrys-toksiinien on todettu aiheuttavan muutoksia nenän ja suun limakalvoille. Ihoärsytystä on kuvattu ihoalueilla, jotka ovat olleet kosketuksessa kontaminoituneeseen rehuun. On myös kuvattu pikkulasten vakava sairastuminen kodeissa, joissa esiintyi Strachybotrys atra hometta. Lapsilla esiintyi mm. verenvuotoa keuhkoissa. (Hintikka Eeva-Liisa, Reijula Kari, Nikulin Marjo 1998, Suomen Lääkärilehti 53(18-19):2171.)

Toistuvilla infektioilla tarkoitetaan tavallisia hengitystieinfektioita, flunssaa, nuhakuumetta, keuhkoputkentulehdusta ja poskiontelotulehdusta. Hengitystieinfektioita aiheuttavat virukset tarttuvat tervettä limakalvoa herkemmin ärsytyksen tai alkavan allergisen tulehduksen vaurioittamaan limakalvoon. Hengitystieinfektioiden on arveltu johtuvan myös siitä, että kosteusvauriomikrobit ja niiden aineenvaihduntatuotteet lamaavat keuhkojen värekarvojen toimintaa, jolloin ne eivät tehokkaasti pysty poistamaan epäpuhtauksia keuhkoista ja keuhkoputkista. (Seuri 8.1.2004.) Eräiden homeiden aineenvaihduntatuotteiden on todettu heikentävän limakalvojen immunologista puolustuskykyä. Homealtistus voi lisätä tulehdussairauksiin sairastumista olematta kuitenkaan tulehdusten pääasiallinen aiheuttaja. (Pohjola 1998, 10.) Reijulan (2003, 48) mukaan homesairaus on krooninen tila, jonka oireet aaltoilevat suhteessa altistustilanteisiin. Pienetkin määrät hometta aktivoi sairauden. (Reijula 2003, 48.)

Varastopölypunkkeja on useita lajeja Ne ovat tärkeitä allergeeneja, aiheuttaen allergiaa, allergista nuhaa ja astmaa. Ammattitautina korvattuja varastopunkkiastmoja oli 19, vuonna 2002 ammattinuhia oli 18. (Työterveyslaitos 2003, 19). Varastopölypunkit viihtyvät yli 80% kosteudessa ja käyttävät ravintonaan hometta ja viljaa. (Haahtela, Hannuksela & Backman 1985,122).

Vaskuliitti / Wegenerin granulomatoosi oireyhtymä tarkoittaa verisuonen seinämän tulehdusta, etenkin valtimotulehdusta (mahdollisesti valtimoiden kyhmytulehduksen eli polyarteritis nodosan alamuotoa), jolle on ominaisia mm. granuloomat, ylähengitysteiden haavaumat ja munuaiskerästulehdus. (Duodecim 2002, 190.)

Kyllähän tuota faktatietoa löytyy kirjallisuudestakin ja ei siitä Pekan pitäisi suuttua.

Jantusen (2001, 117) mukaan homeet ja hiivat voivat aiheuttaa immuunivasteeltaan heikentyneelle henkilölle (esim. pahanlaatuisia veritauteja potevat, elinsiirtopotilaat, sytostaatteja saavat henkilöt) suoran tulehduksen, esim. Aspergillus-homeiden aiheuttama aspergilloosi (Jantunen 2001, Duodecim 2001;117 (17): 1715-9.) Ramsayn ja Ta-piovaaran (2004) mukaan ne voivat aiheuttaa tulehduksia myös välikorviin (Aspergillus, Penicillium, Candida) ja poskionteloihin (Mucor: mucormycosis liite 1/5). Tulehdukset voivat olla septisiä (verenmyrkytystä synnyttävä) ja kuolleisuus niihin on suuri. (http://personal.fimnet.fi/laakari/hannu.tapiovaara/allerginen_sinuiitti.htm tulostettu 3.5.2004.)

Astma on keuhkoputkien limakalvojen tulehduksellinen sairaus. Astmassa esiintyy tyypillisesti yleistä keuhkoputkien ahtautumista, joka vaihtelee lyhyessä ajassa joko itsestään, ulkoisten tekijöiden tai lääkkeen vaikutuksesta. (Klaukka, Haahtela 1996, 9.) Homeastma on vaikea astma. Se on todettu kansainvälisessä tutkimuksessa: BMJ 2002;Volume 325 24 August:411 Sensitisation to airborne moulds and severity of asthma: cross sectional study from European community respiratory health survey (http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/abstract/325/7361/411?view=abstractfp=411&vol=325&lookupType=volpage.)

Tietoa kyllä löytyy.

Kirjastosta voi pyytää haun vaikka hakusanoilla eli asiasanoilla:

Asiasanat: Homesairaus, homesairas, kosteusvauriomikrobit, home, homesieni, ammattitaudit, sosiaaliturva, kuntoutus, ammatillinen kuntoutus, psykososiaalinen kuntoutus, psykososiaalinen tuki, järjestöt.

Ei kukaan yksin voi tietää kaikesta kaikkea !

Ei nyt kaikki kansaiväliset tutkimukset voi olla VALHETTA !

Ei astmareaktiolla oireilevat voi oireilleen muuta kuin ottaa lääkkeet ja pysytellä pois homepaikoista.

Jatketaan asiallista tiedottamista ilman tiedon antajien haukkumista !

.

• nisuiisu

että Liisa L. Hannele Rämön palkkalistoilta puutui itiökokokeskusteluun!

Lue tästä:
        http://helios.bto.ed.ac.uk/bto/microbes/airborne.htm#Top

Inhere teki siitä hyvän suomennoksen, jonka linkin olen laittanut näkyville moneen kertaan. Tässä tämä suomennos:

SUOMENNOS ALKAA
        Mikrobien maailma: Ilman mikro-organismit
        Hengitystiet ja hiukkasten kerääntyminen
        The Microbial World: Airborne Microorganisms
        (Sivuilla on havainnollinen kuva eri kokoisten hiukkasten terveysvaikutuksista;
        alla on kuvaan liittyvä teksti käännettynä suomeksi)

Ihmisen hengitystiet poimivat keräävät tehokkaasti ilmassa leijuvia hiukkasia. Joskus niillä on vakavia terveydellisiä haittavaikutuksia.

1. Suurilla hiukkasilla (noin 10 mikrometriä – millimetrin tuhannesosaa) on riittävän suuri massa, jotta ne törmäisivät hengitysteiden pinnoille pienelläkin nopeudella. Ne eivät seuraakaan ilmavirtaa, kun se kiertää mutkissa ja esteiden ohitse. Tavanomaisen hengityksen aikana ilmavirta sieraimissa ja henkitorvessa on noin 100 cm/s – se riittää siihen, että siitepölyhiukkaset ja homeitiöt (Alternaria ja muut) jäävät limakalvoille, joilla ne aiheuttavat tavanomaisia siitepölyallergiaoireita kuten nuhaa ja astmaa.

Nämä hiukkaset ovat niitä, joita tarttuvat eräisiin hiukkaskeräinmalleihin (Rotorod- ja Burkard-keräimet). Ne jäävät myös Andersen-keräimen ylimpiin lautasiin.

2. Pienemmät hiukkaset eivät törmää limakalvoille näillä nopeuksilla. Niiden nopeus kasvaa, kun ne joutuvat etäämmäksi hengitysteiden syvimpiin haaroihin [inheren lisäys: kun väylä kapenee/ohenee, niin nopeus kasvaa]. Näin hiukkaset, joiden koko on 5 mikrometriä tai vähemmän joutuvat syvällä keuhkoihin. Ne pysähtyvät ja kerrostuvat, kun ilmavirtaus lakkaa ulos- ja sisäänhengitysten välillä.

Hiukkaset.joiden koko on 2 – 4 mikrometriä ovat optimaalisen kokoisia, jotta ne voisivat tunkeutua ja jäädä ilmarakkuloihin [alveoleihin]. Tämän kokoisia hiukkasia tuottavat monet Aspergillus- ja Penicillium-suvun homeet. Tämä on se tapa, jolla monet ihmisen hengityselintulehdukset kehittyvät, kuten aspergilloma, kudossienitauti (histoplasmosis), coccidioidomycosis [hoitamattomana vaarallinen hengityselintulehdus], ja muut.

3. Tätäkin pienemmät hiukkaset, kuten sädesienten itiöt (koko noin 1 mikrometri – millimetrin tuhannesosa),eivät ole yhtä herkkiä kerrostumaan hengityselimiin, mutta maanviljelijöiden toistuva altistus sädesieni-itiöille saattaa aiheuttaa herkistymisen ja allergisen alveoliitin (viljelijän pölykeuhkon, jne.)

4. Hyvin pienet hiukkaset, pienemmät kuin 0,5 mikrometriä, eivät törmää [ suoraan pahki keuhkojen pinnoille], vaan leviävät tasaisesti kaikkialle ja asettuvat sattumanvaraisesti keuhkojen kaikille pinnoille. (Brownian Motion [teoria pienhiukkasten jakautumisesta tilassa; kts. kuvat osoitteessa http://www.pitt.edu/~jdnorton/Goodies/Einstein_stat_190 5/ ]).
        Tämä pätee kaikkiin hienojakoisiin pieniin hiukkasiin, mikä aiheuttaa monia ammattitauteja.
        LAINAUS eli INHEREN SUOMENNOS PÄÄTTYY

Lue tarkkaan mitä kohdassa kaksi (2) sanotaan. Jos et ymmärrä sitä, niin siinä sanotaan, että alle 5 mikrometrin hiukkaset eivät törmää keuhkoputken limakalvolle. Siis on täysin mahdotonta, että kosteusvauriomikrobit aiheuttaisivat astmaa. Vain alle viiden mikrometrin hiukkaset pääsevät keuhkorakkuloihin asti. Kirjallisuudessa lukee joka paikassa, että kosteusvauriohomeiden ja aktinobakteerien (sädesieni) itiön koko on sellainen, että ne pääsevät keuhkorakkuloihin.

Chaetomium ja FUSARIUM erittävät vaarallisia aineenvaihduntatuotteita, joten siinä on niiden vaarallisuus. Jos ne aiheuttavat astmaa, niin se on varsin harmiton sen rinnalla, mitä nämä aineenvaihduntatuoteet aiheuttavat. Joten älä enää jankuta tätä astma asiaa. On varsin todennäköistä, että Hannele Rämön firma on lupautunut rahoittajalleen (=Raha-automaatti-yhdistys, tj. Sinikka Mönkäre (ent. homepölytautispesialisti)) edistää astma-kulttuuria, muuten ei rahoja heruisi.

Kaikki kosteusvauriomikrobit ovat LUONNON homeita. Kysymys onkin siitä, että kosteusvaurioisessa rakennuksessa on vallalla erilainen mikrobikanta kuin terveessä rakennuksessa. Ei terveen rakennuksen homeista kukaan alveoliittia saa.

Et ilmeisesti tajua sellaistakaan asiaa, että keuhkoputki on suojattu äärimmäisen tehokkaasti. Keuhkoputkessa on limakalvo ja värekarvoitus. Värekarvojen liike kuljettaa limakalvoon tarttuneet yli 5 mikrometrin hiukkaset kurkunpäähän, josta "mönjä" joko niellään tai sylkäistään.

Vielä vuonna 1991-1994 homeitiöt aiheuttivat yhden prosentin ammatti-astma tapauksista. Näissä kaikissa tapauksissa todettiin, että sairastuneen verestä löytyi IgE-vasta-ainetta ahtauman aiheuttajalle. On varsin todennäköistä, että nämäkään tapaukset eivät ole aitoja astman aiheuttamia tulehduksia, koska tuskin heiltä oli tutkittu eosinofiiliset valkosolut verestä. Vuodesta 1995 eteenpäin näitä paperilla synnytettyjä astmoja alkoi sitten ilmaantumaan oikein läjäpäin. Kaikki todennäköisesti vääriä diagnooseja (=Mönkäreen keksintö).

Mikrobien aineenvaihduntatuotteet:
        MVOC
        -alkoholeja, ketoneja tai aldehydejä
        -eri lajit voivat tuottaa erilaisia, osittain samoja
        -rakennus- ja sisustusmateriaaleista vapautuu samoja tai
        samankaltaisia yhdisteitä
        -geosmiiniini
        -1-okten-3-oli
        -3-metyyli-1-butanoli
        -2-heksanoni
        -2-heptanoni
        -3-oktanoli
        jne.
        100-200 erilaista

Mykotoksiinit
        Homesienten sekundäärisiä aineenvaihduntatuotteita
        Satoja erilaisia
        Kiinnittyneinä itiöihin
        Haitallisia jo alhaisina pitoisuuksina

Endotoksiinit
        Gram-negatiivisten bakteereiden soluseinäkomponentteja
        Terveyshaittoja: kuume, yleissärky, heng.ahdistus, yskä, pahoinvointi

Esim. mainitsemasi Chaetomium tuottaa seuraavia haihtuvia aineita:
        geosmiini, 2-metyyli-1-propanoli, 1-
        heksanoli, 3-oktanoni, formaldehydi, a-pineeni,
        2-pentanoni, 3-metyyli-2-pentanoni, 2-
        heksanoni, 2-heptanoni, N,Ndimetyyliformamidi

ja Stachybotrys seuraavia:
        2-metyyli-1-propanoli, 1-heksanoli, 3-oktanoni,
        formaldehydi, 3-metyyli-1-butanoli, 1-oktanoli,
        akroleiini, 3-metyylianisoli, geosmiini

Päälle tulee sitten nämä varsinaiset toksiinit eli myrkyt, jotka eivät ole haihtuvia, esim. sädesienen valinomysiini.

Yllämainituista aineenvaihduntatuotteista ja allergisesta alveoliitista pitää olla HUOLISSAAN, eikä ASTMASTA!

Tulit opettamaan sorsaa uimaan!

Pekka Nikkola
        tutkiva homeallergikko
        biokemisti/mikrobiologi
        Erikoiskoulutus mikrobien sekundääristen aineenvaihduntatuotteiden tutkimiseen, Kuopion yliopisto 1994-95

• huolissani
        nisuiisu kirjoitti:

Lue tästä:

Inhere teki siitä hyvän suomennoksen, jonka linkin olen laittanut näkyville moneen kertaan. Tässä tämä suomennos:

SUOMENNOS ALKAA

Ihmisen hengitystiet poimivat keräävät tehokkaasti ilmassa leijuvia hiukkasia. Joskus niillä on vakavia terveydellisiä haittavaikutuksia.

1. Suurilla hiukkasilla (noin 10 mikrometriä – millimetrin tuhannesosaa) on riittävän suuri massa, jotta ne törmäisivät hengitysteiden pinnoille pienelläkin nopeudella. Ne eivät seuraakaan ilmavirtaa, kun se kiertää mutkissa ja esteiden ohitse. Tavanomaisen hengityksen aikana ilmavirta sieraimissa ja henkitorvessa on noin 100 cm/s – se riittää siihen, että siitepölyhiukkaset ja homeitiöt (Alternaria ja muut) jäävät limakalvoille, joilla ne aiheuttavat tavanomaisia siitepölyallergiaoireita kuten nuhaa ja astmaa.

Nämä hiukkaset ovat niitä, joita tarttuvat eräisiin hiukkaskeräinmalleihin (Rotorod- ja Burkard-keräimet). Ne jäävät myös Andersen-keräimen ylimpiin lautasiin.

2. Pienemmät hiukkaset eivät törmää limakalvoille näillä nopeuksilla. Niiden nopeus kasvaa, kun ne joutuvat etäämmäksi hengitysteiden syvimpiin haaroihin [inheren lisäys: kun väylä kapenee/ohenee, niin nopeus kasvaa]. Näin hiukkaset, joiden koko on 5 mikrometriä tai vähemmän joutuvat syvällä keuhkoihin. Ne pysähtyvät ja kerrostuvat, kun ilmavirtaus lakkaa ulos- ja sisäänhengitysten välillä.

Hiukkaset.joiden koko on 2 – 4 mikrometriä ovat optimaalisen kokoisia, jotta ne voisivat tunkeutua ja jäädä ilmarakkuloihin [alveoleihin]. Tämän kokoisia hiukkasia tuottavat monet Aspergillus- ja Penicillium-suvun homeet. Tämä on se tapa, jolla monet ihmisen hengityselintulehdukset kehittyvät, kuten aspergilloma, kudossienitauti (histoplasmosis), coccidioidomycosis [hoitamattomana vaarallinen hengityselintulehdus], ja muut.

3. Tätäkin pienemmät hiukkaset, kuten sädesienten itiöt (koko noin 1 mikrometri – millimetrin tuhannesosa),eivät ole yhtä herkkiä kerrostumaan hengityselimiin, mutta maanviljelijöiden toistuva altistus sädesieni-itiöille saattaa aiheuttaa herkistymisen ja allergisen alveoliitin (viljelijän pölykeuhkon, jne.)

4. Hyvin pienet hiukkaset, pienemmät kuin 0,5 mikrometriä, eivät törmää [ suoraan pahki keuhkojen pinnoille], vaan leviävät tasaisesti kaikkialle ja asettuvat sattumanvaraisesti keuhkojen kaikille pinnoille. (Brownian Motion [teoria pienhiukkasten jakautumisesta tilassa; kts. kuvat osoitteessa http://www.pitt.edu/~jdnorton/Goodies/Einstein_stat_190 5/ ]).
        Tämä pätee kaikkiin hienojakoisiin pieniin hiukkasiin, mikä aiheuttaa monia ammattitauteja.

Lue tarkkaan mitä kohdassa kaksi (2) sanotaan. Jos et ymmärrä sitä, niin siinä sanotaan, että alle 5 mikrometrin hiukkaset eivät törmää keuhkoputken limakalvolle. Siis on täysin mahdotonta, että kosteusvauriomikrobit aiheuttaisivat astmaa. Vain alle viiden mikrometrin hiukkaset pääsevät keuhkorakkuloihin asti. Kirjallisuudessa lukee joka paikassa, että kosteusvauriohomeiden ja aktinobakteerien (sädesieni) itiön koko on sellainen, että ne pääsevät keuhkorakkuloihin.

Chaetomium ja FUSARIUM erittävät vaarallisia aineenvaihduntatuotteita, joten siinä on niiden vaarallisuus. Jos ne aiheuttavat astmaa, niin se on varsin harmiton sen rinnalla, mitä nämä aineenvaihduntatuoteet aiheuttavat. Joten älä enää jankuta tätä astma asiaa. On varsin todennäköistä, että Hannele Rämön firma on lupautunut rahoittajalleen (=Raha-automaatti-yhdistys, tj. Sinikka Mönkäre (ent. homepölytautispesialisti)) edistää astma-kulttuuria, muuten ei rahoja heruisi.

Kaikki kosteusvauriomikrobit ovat LUONNON homeita. Kysymys onkin siitä, että kosteusvaurioisessa rakennuksessa on vallalla erilainen mikrobikanta kuin terveessä rakennuksessa. Ei terveen rakennuksen homeista kukaan alveoliittia saa.

Et ilmeisesti tajua sellaistakaan asiaa, että keuhkoputki on suojattu äärimmäisen tehokkaasti. Keuhkoputkessa on limakalvo ja värekarvoitus. Värekarvojen liike kuljettaa limakalvoon tarttuneet yli 5 mikrometrin hiukkaset kurkunpäähän, josta "mönjä" joko niellään tai sylkäistään.

Vielä vuonna 1991-1994 homeitiöt aiheuttivat yhden prosentin ammatti-astma tapauksista. Näissä kaikissa tapauksissa todettiin, että sairastuneen verestä löytyi IgE-vasta-ainetta ahtauman aiheuttajalle. On varsin todennäköistä, että nämäkään tapaukset eivät ole aitoja astman aiheuttamia tulehduksia, koska tuskin heiltä oli tutkittu eosinofiiliset valkosolut verestä. Vuodesta 1995 eteenpäin näitä paperilla synnytettyjä astmoja alkoi sitten ilmaantumaan oikein läjäpäin. Kaikki todennäköisesti vääriä diagnooseja (=Mönkäreen keksintö).

MVOC
        -geosmiiniini
        -1-okten-3-oli
        -3-metyyli-1-butanoli
        -2-heksanoni
        -2-heptanoni
        -3-oktanoli
        jne.
        100-200 erilaista

Mykotoksiinit
        Satoja erilaisia
        Kiinnittyneinä itiöihin

Endotoksiinit

Päälle tulee sitten nämä varsinaiset toksiinit eli myrkyt, jotka eivät ole haihtuvia, esim. sädesienen valinomysiini.

Yllämainituista aineenvaihduntatuotteista ja allergisesta alveoliitista pitää olla HUOLISSAAN, eikä ASTMASTA!

Pekka Nikkola
        tutkiva homeallergikko
        biokemisti/mikrobiologi
        Erikoiskoulutus mikrobien sekundääristen aineenvaihduntatuotteiden tutkimiseen, Kuopion yliopisto 1994-95

olenkin, mutta
        - en pysty saamaan sairauttani työperäiseksi, vaikka työpaikan takia sairastuinkin, toivotonta..

Kunhan nyt selviäisi mikä on.. fibroosiko siellä arpimuutoksia aiheuttaa vai mikä.. meneekö ohi vai paheneeko..?

Tylsää toi teikäläisten riitely. Me, joilla on epätietoisuus omasta terveydestä, olisimme kiitollisia, jos nyt joku diagnoosi tulis ja sit voitais hoitaa.. Jaa sitä tietoa, kiitos. Piikittely ja muut rimanalitukset pois.

Mitä se Fusarium esim tuottaa?

• homekorva
        huolissani kirjoitti:

olenkin, mutta
        - en pysty saamaan sairauttani työperäiseksi, vaikka työpaikan takia sairastuinkin, toivotonta..

Kunhan nyt selviäisi mikä on.. fibroosiko siellä arpimuutoksia aiheuttaa vai mikä.. meneekö ohi vai paheneeko..?

Tylsää toi teikäläisten riitely. Me, joilla on epätietoisuus omasta terveydestä, olisimme kiitollisia, jos nyt joku diagnoosi tulis ja sit voitais hoitaa.. Jaa sitä tietoa, kiitos. Piikittely ja muut rimanalitukset pois.

Mitä se Fusarium esim tuottaa?

http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32005R0856:FI:HTML

• no name
        nisuiisu kirjoitti:

Lue tästä:

SUOMENNOS ALKAA

MVOC
        -geosmiiniini
        -1-okten-3-oli
        -3-metyyli-1-butanoli
        -2-heksanoni
        -2-heptanoni
        -3-oktanoli
        jne.
        100-200 erilaista

Mykotoksiinit
        Satoja erilaisia
        Kiinnittyneinä itiöihin

Endotoksiinit

Pekka Nikkola
        tutkiva homeallergikko
        biokemisti/mikrobiologi

joku edellämainituista imusolmukkeisiin ssaakka? Ja jos menee niin mikä?
        Kohdassa neljä sanottiin; 4. Hyvin pienet hiukkaset, pienemmät kuin 0,5 mikrometriä, eivät törmää [ suoraan pahki keuhkojen pinnoille], vaan leviävät tasaisesti kaikkialle ja asettuvat sattumanvaraisesti keuhkojen kaikille pinnoille.

• yhdistys
      • oletko sinä äänessä täällä homepalstallakin?

• Mummu-Smurffi

Aikuiset keskenkasvuiset "keskustelevat".

Kriittisen keskustelun periaatteita olisi hyvä kertailla.

Jos asiat riitelee "ei anneta kenellekään turpiin".
        Asioista keskustellaan sivistyneesti.

Tieteellisesti.

Ei brutaalia kieltä käyttäen!

Mitenkähän sen nisuiisun mielenterveyden kanssa oikein on ?

Terveisin Mummu-Smurffi

• tälläistä
        Mummu-Smurffi kirjoitti:

Tieteellisesti.

Terveisin Mummu-Smurffi

niin moni on Pekkaa vastaan? Mies, jolla on hallussaan tieto, taito ja uskallus, näyttää olevan liian kova "pala" näille mummu-mammoille!!!Käsittämätöntä!

• se?
        tälläistä kirjoitti:

niin moni on Pekkaa vastaan? Mies, jolla on hallussaan tieto, taito ja uskallus, näyttää olevan liian kova "pala" näille mummu-mammoille!!!Käsittämätöntä!

kissan hännän nostaa ellei kissa ite.

• ikävää

lukea laittomia uhkauksia vertaistukipalstalta.

• ettekö jos usko
        Mummu-Smurffi kirjoitti:

Tieteellisesti.

Terveisin Mummu-Smurffi

että teidät tuntee kirjoitustyylistänne, vaikka vaihdatte muka nimimerkkiä.

• että ne eivät
        tälläistä kirjoitti:

valtioon ja viranomaisiin, lääkäreihin. Se olis liian kova pala maailmankuvalle ja identiteetille, kun pitäis panna uuteen uskoon koko pääkoppa.

• hilkkaliisa

Sanottiinko sinulle noin työpaikallasi vai sanotko jollekin palstalaiselle näin:"Myös Andersenin-keräin näytti, että puhdasta on! Joten pidä turpasi kiinni! Minun oikein tekisi mieleni lyödä sinua! Häpeä!"

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000020220716
        JOTEN PIDÄ TURPASI KIINNI! MINUN OIKEIN TEKISI MIELENI LYÖDÄ SINUA! HÄPEÄ!

Ei tuollaista todellakaan ole kiva lukea!

Vai matkitko nyt tuota erään julkisuudessa olleen miehen sanontoja?

Mitä tarkoitat tuolla, jota tässä siteerataan?

Terveisin hilkkaliisa, joka ei ole vielä mummo

• pyytäis
        tälläistä kirjoitti:

että Hilkkaliisa ja Nisuiisu kirjoittais aina omalla nimimerkillä, ei pääsis muut sekottelemaan sanomisia. Jotenkin on oppinut luottamaan Nisuiisuun ja Hilkkaliisankin tuki on ollut mahtavaa.
        Kun hyökkäillään, menee halu lukea koko palstaa, vaikka olenkin vertaistuen tarpeessa.

Nisuiisu ja Hilkkaliisa, voimia teille.

• vissiin
        tälläistä kirjoitti:

käynyt niin surullisesti ettei taida tällä hetkellä olla oikein läsnä tässä maailmassa ja tarvitsisi apua.

• Heh! Heh!
        hilkkaliisa kirjoitti:

Sanottiinko sinulle noin työpaikallasi vai sanotko jollekin palstalaiselle näin:"Myös Andersenin-keräin näytti, että puhdasta on! Joten pidä turpasi kiinni! Minun oikein tekisi mieleni lyödä sinua! Häpeä!"

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000020220716
        JOTEN PIDÄ TURPASI KIINNI! MINUN OIKEIN TEKISI MIELENI LYÖDÄ SINUA! HÄPEÄ!

Ei tuollaista todellakaan ole kiva lukea!

Vai matkitko nyt tuota erään julkisuudessa olleen miehen sanontoja?

Mitä tarkoitat tuolla, jota tässä siteerataan?

Terveisin hilkkaliisa, joka ei ole vielä mummo

Heippa vaan,

pitää lukea myös se edeltävä lause. Siis kokonaisuus kuuluu näin:

LAINAUS ALKAA
        Kaikki ymmärtää, että jos vain yhdeltä on tutkittu kosteusvauriomikrobien IgG-vasta-aineet, niin rakennuksen omistaja ja terveysviranomaiset sanovat vaan pokkana, että olet saanut ne jostain muualta. Et varmasti meidän rakennuksesta. Myös Andersenin-keräin näytti, että puhdasta on! Joten pidä turpasi kiinni! Minun oikein tekisi mieleni lyödä sinua! Häpeä!
        LAINAUS PÄÄTTYY

Olen kuvannut siinä hyvin useinkin toistuvan tilanteen, kun rakennuksen omistaja yrittää kieräilemällä päästä eroon sairastuneesta työntekijästään. Olen siis käyttänyt kuvainnollista kieltä (nyt puhuu siis rakennuksen omistaja!!!!), niin kuin ministeri Saarelankin puoliso käytti.

Kannattaa aina lukea teksti hyvinkin tarkkaan. Mutta ennenkaikkea tulee ymmärtää tekstin sisältö.

Joku ilmeiseti pulttaa pahemman kerran siitä, kun kerron totuuden: kosteusvauriomikrobit EIVÄT aiheuta astmaa. On kyse paljon pahemmasta sairaudesta eli yliherkkyyskeuhkokuumeesta ja mikrobimyrkkyjen heikentämästä immuunipuolustusjärjestelmästä. Nämä vaivat tulevat johtamaan tavalla tai toisella (mm. sydän- ja verisuonitaudit, virus- tai mikrobiinfektiot) meidän KAIKKIEN kosteusvauriomikrobeista sairastuneiden KUOLEMAAN. Meillä herkistyneillä on pirun hyvä immunologinen muisti, se toimii todella tehokkaasti.

Minä tiedän mistä minä puhun, koska seurasin varsin läheltä, kun tuttavani kuoli näihin mikrobimyrkkyihin. Pari viikkoa sitten sain itsekin tukehtumiskohtauksen, josta oli seurauksena HIRVITTÄVÄ rintakipu. Ajattelin, että kuolen! Tämä kohtaus tuli ehkä 5 tunnin viiveellä, kun olin ulkona kävellyt homeitiöpilven läpi. Huomasin sen siitä, kun kurkkuni tuli muutaman sekunnin aikana kipeäksi.

Kannattaa lukea profiilini:
        http://galleria.suomi24.fi/nisuiisu

Pekka Nikkola

• hilkkaliisa
        pyytäis kirjoitti:

että Hilkkaliisa ja Nisuiisu kirjoittais aina omalla nimimerkillä, ei pääsis muut sekottelemaan sanomisia. Jotenkin on oppinut luottamaan Nisuiisuun ja Hilkkaliisankin tuki on ollut mahtavaa.
        Kun hyökkäillään, menee halu lukea koko palstaa, vaikka olenkin vertaistuen tarpeessa.

Nisuiisu ja Hilkkaliisa, voimia teille.

Välillä tuntuu ettei jaksa kirjoittaa tänne eikä lukea tätä palstaa tuollaisten ilkeiden kirjoitusten jälkeen.

Sitten vain jotenkin saa voimia ja "nousee ilkeyksien yläpuolelle". Ilkeilijöillä on varmaan itsellään paha olla.

Itse olisin tarvinnut tukea ja tietoa sairauteni alussa. Olin ihan kummajainen työpaikallani. Oireilin ja sairastin koko ajan alkaen vuonna 1999, vaikka alussa en ollut koskaan pois eivätkä edes lapseni sairastelleet.

Tietoa sairaudestani en saanut mistään ja minua "oltiin vain tutkivinaan" asian vierestä kauan aikaa.

Hirveästi tehtiin kaikenlaisia kivuliaitakin tutkimuksia ja epäiltiin milloin mitäkin (sicca-syndrooma, MS-tauti ym. ym.) ja otettiin koepaloja huulesta leikkamalla huuli auki ja ottamalla sylkirauhasia näytteeksi.

Hirveäähän se oli kun tajusi, että oireilu johtuu homeisesta työpaikastani ja en enää ole työkykyinen mihinkään työhön herkän ja rajun oireiluni vuoksi. Työhön paluu sairastutti aina uudelleen.

Toisaalta oli helpotus kun TODELLINEN syy selvisi. Sekin oli helpotus kun sain ammattitautidiagnoosin, vaikka tutkimuskierre sairastumisineen olikin rankka vaihe.

Tiedän, miltä tuntuu kun ei saa TUKEA eikä TIETOA tästä sairaudesta.

Tiedän miltä tuntuu kun epäillään ääneen vaarallisia sairauksia, joita ei tutkimuksista huolimatta onneksi löytynyt.

Hyvä jos voin olla jollekin lähimmäiselle apuna ja tukena. Yritän parhaani jatkossakin.

Pekaltakin saa hyvää tietoa.

Tuohon pyytämääni "turpaan antamis"- juttuun pyydän Pekalta selvennystä.

Pekka kerro nyt mitä tarkoitit? Sanoiko työnantajasi noin? Selvennä tuo ikävä kommenttisi.

Tuollaisilla jutuilla ei tueta ketään !

Kaipaan selvitystäsi miksi noin kirjoitit ja kenelle!!!

Itse en ole koskaan ketään lyönyt enkä tahallisesti varmaankaan loukkaa ketään.

Jos jotain kirjoitustani ei joku ymmärrä, pyydän siitä palautetta.

Olen saanutkin palautetta ja korjaan virheet ja tarkennan jos jotain ei joku ymmärrä.

Kiitos palautteestanne "homeystävät".

JATKETAAN TIEDON JAKAMISTA !!

JATKETAAN TOINEN TOISEMME TUKEMISTA !!!!!!

Terveisin Hilkka Liisa
        [email protected]

• hilkkaliisa
        Heh! Heh! kirjoitti:

Heippa vaan,

pitää lukea myös se edeltävä lause. Siis kokonaisuus kuuluu näin:

LAINAUS ALKAA
        Kaikki ymmärtää, että jos vain yhdeltä on tutkittu kosteusvauriomikrobien IgG-vasta-aineet, niin rakennuksen omistaja ja terveysviranomaiset sanovat vaan pokkana, että olet saanut ne jostain muualta. Et varmasti meidän rakennuksesta. Myös Andersenin-keräin näytti, että puhdasta on! Joten pidä turpasi kiinni! Minun oikein tekisi mieleni lyödä sinua! Häpeä!
        LAINAUS PÄÄTTYY

Olen kuvannut siinä hyvin useinkin toistuvan tilanteen, kun rakennuksen omistaja yrittää kieräilemällä päästä eroon sairastuneesta työntekijästään. Olen siis käyttänyt kuvainnollista kieltä (nyt puhuu siis rakennuksen omistaja!!!!), niin kuin ministeri Saarelankin puoliso käytti.

Kannattaa aina lukea teksti hyvinkin tarkkaan. Mutta ennenkaikkea tulee ymmärtää tekstin sisältö.

Joku ilmeiseti pulttaa pahemman kerran siitä, kun kerron totuuden: kosteusvauriomikrobit EIVÄT aiheuta astmaa. On kyse paljon pahemmasta sairaudesta eli yliherkkyyskeuhkokuumeesta ja mikrobimyrkkyjen heikentämästä immuunipuolustusjärjestelmästä. Nämä vaivat tulevat johtamaan tavalla tai toisella (mm. sydän- ja verisuonitaudit, virus- tai mikrobiinfektiot) meidän KAIKKIEN kosteusvauriomikrobeista sairastuneiden KUOLEMAAN. Meillä herkistyneillä on pirun hyvä immunologinen muisti, se toimii todella tehokkaasti.

Minä tiedän mistä minä puhun, koska seurasin varsin läheltä, kun tuttavani kuoli näihin mikrobimyrkkyihin. Pari viikkoa sitten sain itsekin tukehtumiskohtauksen, josta oli seurauksena HIRVITTÄVÄ rintakipu. Ajattelin, että kuolen! Tämä kohtaus tuli ehkä 5 tunnin viiveellä, kun olin ulkona kävellyt homeitiöpilven läpi. Huomasin sen siitä, kun kurkkuni tuli muutaman sekunnin aikana kipeäksi.

Kannattaa lukea profiilini:
        http://galleria.suomi24.fi/nisuiisu

Pekka Nikkola

Olisit voinut laittaa selvennykseksi vielä alkuperäiseen kirjoitukseesi, että "näin sanoi työnantajasi".

Tuosta alkuperäisestä tekstistä ei se selvinnyt ja kirjoituksesi aiheutti turhaa hämmennystä.

Ei täällä voi olettaa, että kaikki ihmiset ovat lukeneet KAIKKI kirjoituksesi ja tietävät KAIKKI työjuttusi.

Voimia sairautesi ja rintakipukohtaustesi kanssa.
        Toivotaan ettei ne toistu.

Kiitos antamastasi palautteesta niin tiesin korjata vahingossa kirjoittamani virheellisen tiedon (allerginen astma ja ABPA).

Homeita meidän on vältettävä koko loppuelämämme.

Sinä voi paremmin sateen jälkeen.

Minä voin paremmin kuivalla ilmalla.

Sinä voit huonosti rasituksessa.

Minä voin rasittaa TAAS itseäni ja juosta vaikka bussiin kuivalla ilmalla yskimättä. Huonona aikana en jaksanut kävellä hengästymättä edes vessaan.

Sinä et tarvitse astmalääkkeitä.

Minä tarvitsen. Hajuista,tupakansavusta, hometalon hajuisista ihmisistä, hometaloista ja eläimistä yskin enkä tule toimeen ilman astmalääkkeitä.

Huomenna menen sairaalaan potilaaksi.Toivottavasti selviydyn hengissä. Leikkausta en pelkää, muuta mahdollista homeista leikkaussalia, homeista heräämöä ja mahdollisesti homeista huonetta pelkään. Toivottavasti saan homeettoman huoneen.

Taivaan Isän siunausta ja voimia elämääsi Pekka !

• oireilit?

Näin oon tajunnut kirjoituksistasi, että sulla oli hometyöpaikkana Forssan homekoulu ja sulla on todettu allerginen alveoliitti.

Kun en oo päässyt kertomastasi perille millaista oireilua ja kuinka kauan hometyöpaikkasi aiheutti niitä sulle ennen sairastumistasi, niin kertoisitko kummoisia ne olivat?

Ja kun sulla on tuo allerginen alveoliitti niin korvaako vakuutusyhtiö sitä milään tavoin?

• koulussa

kaksi kuukautta, kun alkoi huimaus, vaikka pääni yläpuolella oli ilmastointilaite. Systeemi oli niin vanhanaikainen, että se otti osan ilmasta myös sisältä. Sisäilma sisälsi puolestaan hirvittäviä määriä sädesieniä ja lasivillapölyä.

Sanottakoon, että kouluumme tuleet homeallergikot reagoivat heti ensimmäisenä koulupäivänä.

Olen kertonut tässä ketjussa toisaalla ensi käynneistäni Forssan työterveyshuollosta, joten katso sieltä. Mm. verenpaineeni nousi pilviin. Sanottakoon vielä, että koulumme runkoviemäri oli vuotanut talon alle 10 vuotta ja työhuoneeni oli talon liitoksen kohdalla, jossa oli ainakin 10 cm:n reikä suoraan maahan.

Pohjola alkoi heti diagnoosin saatuani maksamaan minulle tapaturmaeläkettä. He maksoivat yli neljä vuotta. Sitten kun ilmoitin Pohjolaan, että alan ajamaan myös entisen sairastuneen oppilaani asiaa, niin heti seuraavana aamuna Pohjolan korvausjuristi Arja Vairila ja ylilääkäri Esa Rahkonen ilmoittivat minulle, että nyt eläke loppuu, koska työkyvyttömyyteni on alle 10 %.

Nyt kun Pohjola ei sitä maksa, niin vaadin vahingonkorvauslain perusteella eläkkeeni suuruista korvausta vahingon aiheuttajilta loppuelämäkseni.

Alveoliitti pitää koko ajan yllä tulehdustilaa, joka ennenpitkää johtaa sydän- ja verisuonisairauksiin, verenpaine- ja sokeritauteihin. Eli varma kuolema homeitten takia.

Pekka Nikkola

• no name
        koulussa kirjoitti:

kaksi kuukautta, kun alkoi huimaus, vaikka pääni yläpuolella oli ilmastointilaite. Systeemi oli niin vanhanaikainen, että se otti osan ilmasta myös sisältä. Sisäilma sisälsi puolestaan hirvittäviä määriä sädesieniä ja lasivillapölyä.

Sanottakoon, että kouluumme tuleet homeallergikot reagoivat heti ensimmäisenä koulupäivänä.

Olen kertonut tässä ketjussa toisaalla ensi käynneistäni Forssan työterveyshuollosta, joten katso sieltä. Mm. verenpaineeni nousi pilviin. Sanottakoon vielä, että koulumme runkoviemäri oli vuotanut talon alle 10 vuotta ja työhuoneeni oli talon liitoksen kohdalla, jossa oli ainakin 10 cm:n reikä suoraan maahan.

Pohjola alkoi heti diagnoosin saatuani maksamaan minulle tapaturmaeläkettä. He maksoivat yli neljä vuotta. Sitten kun ilmoitin Pohjolaan, että alan ajamaan myös entisen sairastuneen oppilaani asiaa, niin heti seuraavana aamuna Pohjolan korvausjuristi Arja Vairila ja ylilääkäri Esa Rahkonen ilmoittivat minulle, että nyt eläke loppuu, koska työkyvyttömyyteni on alle 10 %.

Nyt kun Pohjola ei sitä maksa, niin vaadin vahingonkorvauslain perusteella eläkkeeni suuruista korvausta vahingon aiheuttajilta loppuelämäkseni.

Alveoliitti pitää koko ajan yllä tulehdustilaa, joka ennenpitkää johtaa sydän- ja verisuonisairauksiin, verenpaine- ja sokeritauteihin. Eli varma kuolema homeitten takia.

Pekka Nikkola

tuossa ylempänä ketjussa, onko mahdollista että joku kosteusvauriomikrobi tai esim. niiden tuottama mykotoksiini menee imusolmukkeisiin saakka ja aiheuttaa ongelmia jopa välikarsinassa asti?

• "Älkääkä välittäkö yhtään siitä, että useat henkilöt pitävät pahana tri Tolosen bisneksiä. He ovat vain kateellisia."

- Tuon olen tajunnut jo kauan sitten. Tolonen yksi niitä, joita arvostan.

Missä on haukuttu ihminen, siellä on upea ihminen, oman tiensä kulkija.

Jo nuorena tajusin haukutuissa olevan jotain, mikä vain ärsyttää muita. Pettämätön merkki löytää hieno ihminen ;)

• Koe-eläin

Ei ole Tolonen turha ukko, järjestelmä vaan vienyt työkaluja toisensa jälkeen kotimaastamme saamattomiin! Itse sain apua benfotiamiinista niveloireisiin ja diabeteksen komplikaatioihin, joita ei haluta maassamme ehkäistä! Jopa näköni parani täysin parissa vuodessa, minkä ei pitäisi mitenkään olla mahdollista 30 vuoden diabetes taustalla, toki aikaan kuului eri toksiineita sisältävään asuntoon muuttokin, meidän perheen kohdalla hengenlähtö ei ollut kaukana! Kasvit kuolivat kaikki, eläimet kuolivat salaperäiseen maksamyrkytykseen, terve vaimoni sai insuliinishokkeja ja verensokeri laski todistetusti ja painomme oli kuin aaveilla! Päässä kuulemma vaan vikaa, ei terveystarkastajan tutkimuksia, kunnes oikeudenkäynnin uhatessa oltiin tutkivinaan, lausunnot tosin meidät tavoittivat vasta valitettuamme oikeusasiamiehelle... Sädesientä vaivaiset 7 000 000 mittayksikköä, hiivoja ja bakteereja ja homeita, nollia niin paljon että huimasi luvut, tulos printattu vakuutusyhtiö fontilla...
      Tahallinen kiduttaminen, halveksiminen ja hulluksi leimaaminen viranomaisten papereihin merkittyjä täysin vääriä faktoja, oven takana milloin poliisia, milloin lastensuojelua, asuntotoimiston sosiaaliasiamiehelle ilmoittaessa että olemme hulluja jotka tuhonneet asunnon ja valehtelemme homeesta eikä meille koskaan anneta asuntoa, silti kirjallisena ennen tutkimusvaatimuksiamme meidät unelma vuokralaisiksi todettu...
      Hyvät veljet touhussa niin kovin selkeästi huseerasivat, kiinteistöyhtiön osakkeita veljesten omistaessa ristiin ja perheensä nimiin, kiinteistön tontti niin suuri että neljälle kerrostalolle tilaa ja läheinen ranta-alue kaavoitettu kaupungin laajentumisalueeksi, tieto asiasta ollut jo silloin kun asunnot myyty metsäkonsernilta, viivytys ollut erittäin pahoin myrkyttyneen saha-alueen puhdistamistarve ennen rakentamisen alkua...
      Syy-yhteys kiistattomasti osoitettava, kaatuu kun laitettiin tietoisesti uuteen homekämppään...
      Sairastelustammehan aina geenejämme syytellään, kun ollaan maailman sairain kansa, oli ihmeissään sekä lääkäri että maahamme muuttanut entisestä Jugoslaviasta tullut nelikymppinen mies, kun todettiin sairastavan vanhojen naisten sairautta, osteoporoosia...
      Kun ei voinut aavistaakaan että koti voi terveyden tuhota ja lääkärit kertoo että kaikki hyvin, tietoa ei missään, kunnes ajan kanssa aloin kaivamaan. Pekan esiin tuoma toksiini asia on ikäväkseni sanottava: oikeassa hän on! Mikrobiologiaa ja bio-kemiaa itsekin kahlanneena bio-ase hyökkäys rahan ahneiden aiheuttamana ja peittelemänä on käynnissä ollut jo pitkään! Asuntoministerikin sanoi että elementtilähiöt olisi tuhottava, ei vaan uskaltanut sanoa ääneen miksi!

• kipiää

Saapa nähdä tuliko pilattua omaterveys Museoviraston valvomaa kohdetta korjatessa. Nenän sisällä jatkuva polte,veren vuoto nenästä,totaali väsymys,pääkipu otsassa,hyperventilointeja.Millähän tuota kärsää huuhtelis että entiä mikä siel on mut jotain mitä siel on tulis pois. En ois uskonut näin kivuliaaksi elämän menevän.

• "Saapa nähdä tuliko pilattua omaterveys Museoviraston valvomaa kohdetta korjatessa. Nenän sisällä jatkuva polte,veren vuoto nenästä,totaali väsymys,pääkipu otsassa,hyperventilointeja."

- Jotain oot saanut. Ei tarvitse muuta kuin yhden kunnon altistuksen/tartunnan. Itselläni poskiontelovaivat alkoivat ensimmäisen hometestin aikana tutkiessani sitä monia kertoja päivässä. Siinä kasvoi hirveitä myrkkyjä ja sain kurkkuni tosi kipeäksi, jonka jälkeen ostin vasta jälkijunassa suojaimet. Se oli tammikuuta 2010 ja sen jälkeen poskiontelosairaus on ollutkin tiukassa.

Poskionteloleikkaus nyt helmikuussa avasi vaan röörit, muttei poistanut noita taustalla olevia syitä. Kun niistän, jos nenäliina ei ole kunnolla nenän edessä, räkä lentää pitkin seiniä. Viimeksi nyt perjantaina pyyhin ja desinfioin vihreitä limakönttejä peilikaapin ja keramiikkalaattojen pinnasta. Ja sitten, kun olen huuhdellut nokkaani merisuolavedellä ja laitan pääni alaspäin, varsinkin oikeasta sieraimesta lorottelee loppuvesi lattialle ja saan siivota nekin sotkut. Elämä on helppoa, hauskaa ja mukavaa...

Oikeasti olen ihan hyytynyt koko paskaan, uupunut ja väsynyt aivan kaikkeen. Jos olisin vähänkin heikompaa tekoa henkisesti, olisin pimahtanut jo aikoja sitten. Ei tällaista kukaan hullukaan kestä.

"Millähän tuota kärsää huuhtelis että entiä mikä siel on mut jotain mitä siel on tulis pois. En ois uskonut näin kivuliaaksi elämän menevän."

- Olen huuhdellut leikkauksen jälkeen nenääni vaan merisuolavedellä, mutta se on ihan tehotonta. Mutten halua siirtyä voimakkaampiin droppeihin vielä, että näytteissä näkyisi jotain, jos saisi ne otatettua.

Mitään hoitoa ei vaan saa, ellei jaksa taistella. En ole jaksanut tehdä asian eteen enää mitään, enkä tiedä, milloin jaksan... Voimia pitäisikin saada rutkasti lisää, tyhjästä on vaan aika paha nyhjäistä.

• "Millähän tuota kärsää huuhtelis että entiä mikä siel on mut jotain mitä siel on tulis pois. En ois uskonut näin kivuliaaksi elämän menevän."

- Meikällä on kokeilematta vielä tämä ja monta muuta juttua, niiden aika ei ole vielä:

"Vaan mitä keksivätkään luovat aivoni äsken sängyllä maatessani? Sen että, kun poskiontelot on leikattu, alan huuhdella niitä nikotiiniamidiliuoksella! Liuotan tabletteja lämpimään veteen, jonka liuoksen saan leikkauksen jälkeen menemään myös alueelle, joka on nyt tukossa."

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9339302#comment-47764598-view

• kipiää

Vai oiskohan toksiinit syövyttänyt limakalvot paskaks , ja nenän herkät pinnat on nyt veres lihalla ja kirvelevät ja polttavat kun ovat paljaana. Toisaalta jos niitä hinkkaa jollain kokoajan niin sinne ei välttämättä pääse kehon omat limakalvot uudistuu, entiä sit. Oliivi öljyä ja ruokaöljyä raakana kippasin niin kait autto jonkunverran. Kaippa popsin parsakaalia,mustikoita,salaatteja,b vitamiineja, paljon ulkona kävelyä jne. jos siit kohenis.

• uskotaan ruattalaisi

Ei ole myrkkyjä vaan entsyymejä. Homeiden pintarakenteet ovat samoja proteaaseja ja lipaaseja kuin ruoansulatusneisteissämme on. Sama kuin mahahappoa vetäisit nenääsi. Limakalvot syöpyvät rikki.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen kannatusromahdus ilahduttaa

Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.
      Maailman menoa
      202
      4760
    2. Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?

Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o
      Ikävä
      209
      3511
    3. Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän

elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi
      Maailman menoa
      121
      2962
    4. Pitkän päivän ilta

Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel
      Ikävä
      156
      2942
    5. Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?

Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis
      Maailman menoa
      45
      2868
    6. Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?

Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat
      Kuhmo
      13
      2337
    7. Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin

Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos
      Puolanka
      52
      2328
    8. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      74
      2213
    9. Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon

ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu
      Maailman menoa
      56
      2039
    10. En selvinnyt ilman naarmuja

Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa
      Ikävä
      13
      2035
    Aihe