esp

nakki

tunnen espin vain nimenä ja kokemusta ei oo senkään vertaa, joten täytynee kysyä ennen ensitreffejäni moisen ominaisuuden omaavan auton kanssa.

Sen verran 'tiedän', että esp pyrkii pitämään auton tiellä kuljettajan töppäilyistä huolimatta, esim liukkailla, joita todennäköisesti tänäkin talvena taas tulee, jopa monille täysin yllättäen ;-) niinku uutisista jonkun ajan kuluttua saamme kuulla ja nähdä.

Eli normaaliajossa no problem, mutta mitäs sitt, jos 'mopo karkaakin käsistä' esim sen yllättäen tulevan liukkaan/mustan jään, tms takia?

Takavetoset, ilman espiä, oikaistaan vastaohjauksella siis kulkusuuntaan päin ihan luonnollisesti. Mutt mites espin kanssa?

Silloinhan auton esp-automaagi tekee hommia kuljettajan puolesta. Eli saako/pitääkö kuljettajan tehdä muuta kuin ristin merkkiä, jos ehtii ennen pöpelilikköä?

Vai tehdäänkö espin kanssa samat korjausliikkeet kuin ilman espiä? ...ja kilpaillaan auton automaagin kanssa...

Vai menetetäänkö sen seurauksena loputkin mahdollisuudet selvitä hengissä?

Oon vaan lukenu, kun joku kertoi ensi kokemuksestaan kun teki näitä korjaavia 'tanssiaskeleitaan' entiseen selkäytimessä olleeseen malliinsa ja löysi itsensä syvältä hangesta - onneksi liukkaan kelin harjoitusradalla

17

939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • istse olen muutaman kerran terstannut espin rajoja, ja kerran meinasi lipsahtaa ihan yrittämättäkin. Hieman kun oikaiset kuten ennenvanhaan, ja olet valmiina palauttamaan takaisin samaan kääntökulmaan kuin ennen luistoa. näin ainakin MB Sprintterillä

    • ^^^^^^^^^^

      Itselläni oli lähes kaksi vuotta tähtikeulainen autonkorvike, joka oli varustettu esp:llä.
      Mielestäni varusteesta oli enemmän haittaa kuin hyötyä.Kiihdyttäessä laite estää luisun naurettavan aikaisessa vaiheessa, jolloin ajosta tulee tökkivää ja toisaalta äkkinäisessä sivuluisussa(esim. kun auto hyppää ajourista poikittain) laite on niin paljon myöhässä, että keskimääräinen kuljettaja on jo korjannut luisun, ennen kuin esp ehtii mukaan.
      Pari kertaa olin jäädä rekan alle, kääntyessäni risteyksestä, kun esp ei antanut tehoa pyörille, ilman esp:tä kiihdytys olisi onnistunut pienen sutimisen saattelemana.
      Ehkä esp sopii täysin kädettömälle, mutta ei tavalliselle suomalaiselle, joka on tottunut talviajoon ilman elektronista holhoojaa.

      • näitä riittää

        "Pari kertaa olin jäädä rekan alle, kääntyessäni risteyksestä, kun esp ei antanut tehoa pyörille, ilman esp:tä kiihdytys olisi onnistunut pienen sutimisen saattelemana."

        Olit jäädä rekan alle, kun menit rekan eteen, tyhmä! Ei ESP sitä luistoa rajoittanut, vaan ASR. ESP:stä on todellakin vain haittaa tavallista tyhmemmille.


      • ^^^^^^^^^^
        näitä riittää kirjoitti:

        "Pari kertaa olin jäädä rekan alle, kääntyessäni risteyksestä, kun esp ei antanut tehoa pyörille, ilman esp:tä kiihdytys olisi onnistunut pienen sutimisen saattelemana."

        Olit jäädä rekan alle, kun menit rekan eteen, tyhmä! Ei ESP sitä luistoa rajoittanut, vaan ASR. ESP:stä on todellakin vain haittaa tavallista tyhmemmille.

        "Olit jäädä rekan alle, kun menit rekan eteen, tyhmä! Ei ESP sitä luistoa rajoittanut, vaan ASR. ESP:stä on todellakin vain haittaa tavallista tyhmemmille."

        Täällä kaupungissa,jossa asun, ei aina voi odottaa, ettei missään suunnassa näy autoja, lähteäkseen risteyksestä (maaseudulla voi odotellakin, täällä autoja kulkee koko päivän). Edellisellä autollani ei näissä tilanteissa olisi tullut edes kiire.

        ASR-luistoneston sai kytkettyä napista pois, silti ESP jarrutti kiihdytystä, heti kun auto vähän löi tyhjää.
        Jos sulla olisi omaa kokemusta asiasta, et varmaankaan kirjoittelisi noin tyhmiä.
        Toinen vaihtoehto on, että olet juuri se kädetön, jolle ESP on välttämätön.


      • Kallonkutistaja
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        "Olit jäädä rekan alle, kun menit rekan eteen, tyhmä! Ei ESP sitä luistoa rajoittanut, vaan ASR. ESP:stä on todellakin vain haittaa tavallista tyhmemmille."

        Täällä kaupungissa,jossa asun, ei aina voi odottaa, ettei missään suunnassa näy autoja, lähteäkseen risteyksestä (maaseudulla voi odotellakin, täällä autoja kulkee koko päivän). Edellisellä autollani ei näissä tilanteissa olisi tullut edes kiire.

        ASR-luistoneston sai kytkettyä napista pois, silti ESP jarrutti kiihdytystä, heti kun auto vähän löi tyhjää.
        Jos sulla olisi omaa kokemusta asiasta, et varmaankaan kirjoittelisi noin tyhmiä.
        Toinen vaihtoehto on, että olet juuri se kädetön, jolle ESP on välttämätön.

        Mikäs tähtikeula sinulla oli? ASR on nimenomaan vetoluistonesto, ja autossa on joko ASR- tai ESP-kytkin. Missä ESP-mallissa saa ASR:n pois muttei ESP:tä?


      • ^^^^^^^^^^
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Mikäs tähtikeula sinulla oli? ASR on nimenomaan vetoluistonesto, ja autossa on joko ASR- tai ESP-kytkin. Missä ESP-mallissa saa ASR:n pois muttei ESP:tä?

        MB Vito 109 CDI 2004


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Mikäs tähtikeula sinulla oli? ASR on nimenomaan vetoluistonesto, ja autossa on joko ASR- tai ESP-kytkin. Missä ESP-mallissa saa ASR:n pois muttei ESP:tä?

        ainakin, ja ASR kytkeytyy takas päälle yli 55km/h. nopeuksissa. ESP kokoajan päällä.


    • ESPillä varustettu auto ei kiepsahda poikittain , eli mitään vastaohjausliikettä ei tarvita. Elektroniikka on hoitanut asian jo ennen sinua.

      Ei edes jääradalla pysty kaasun ja ohauspyörän kanssa kikkailessa saamaan autoa pyörähtämään.

      Liian kovaa ei ESPilläkään varustetulla autolla saa ajaa, kurvit menevät pitkäksi siinä kuin ilman ESPiäkin, tosin menet metsään nokka edellä etkä kylki tai perä.

      Eli ei tarvitse kilpailla vastaohjausliikkein ESPiä vastaan, mikroprosessori on reagoinut jo kauan ennen sinua eikä autoa tarvitse yrittää oikaista. Se on suorassa koko ajan.

      Master Eq

    • ESP tulossa pakolliseksi

      ESP on todella hyvä henkivakuutus. Vain persaukiset levittävät satuja sen tarpeettomuudesta ja tietämättömyys tuntuu lisäävän tuskaa.

      Uuden sukupolven ESP:llä et voi joutua mihinkään sivuluisuun, joten mitään ei tarvistse korjata rattia tempomalla. Jos ESP tai ASR tuntuu jarruttavan menoa, on silloin ajovirhe jo tapahtunut ja nopeutta liikaa. Ei autoa kuulu ajaa sivuluisussa, se on jo sinällään paha ajovirhe vaikka näyttääkin nuorison mielestä "mageelta".

      Ralli on rallia ja liikenne on liikennettä, mutta eipä pysty rallikuskitkaan oikaisemaan äkkinäistä sivuluisua jos vauhtia on liikaa. ESP kuitenkin korjaa sen jo ennen kuin se ehtii edes kunnolla alkaa.

      • tunareille

        ja nysväreille ESP on tarkoitettu. Tuskaa aiheuttaa ajaa autolla, josta ESP:tä ei saa kytkettyä kokonaan pois. Omastani saa enkä koskaan osta autoa josta sitä ei saa pois kytkettyä. Tammikuussa vaihdoin autoa ja silloin kokeilin huvikseni miten se toimii. Tuli aika pappamainen olo. Täysin turha varuste rattimiehille.


      • ^^^^^^^^^^

        En tiedä onko -04 mallin MB:ssä uuden vai vanhan sukupolven ESP, mutta sellaisella kuitenkin ajoin puolitoista vuotta.
        Ajoin nelikaistaisella tiellä nopeusrajoituksen sallimaa 70km/h loivaa ylämäkeä, tie oli jäinen ja ajourat melko syvät. Aivan yllättäin auton perä heitti sivulle, ja suuntana oli viheralue kaistojen välissä. Ikäni enimmäkseen takavetoisilla ajaneena, korjasin suunnan ja aloin ihmettelemään miksei ESP estänyt luisua (kaikki tapahtui alle sekunnissa). Auto oli jo melkein suorassa, kun keltainen kolmio välähti ensimmäisen kerran mittaristossa.
        Kyllä minulta ainakin meni usko elektroniikan kaikkivoipaisuuteen.
        Se on kylläkin aivan totta, ettei autoa saa ainakaan yrittämällä luisuun, mutta ilmeisesti toi polanteesta lähtö sai jostakin syystä tietokoneen sekaisin.


      • oikeat rattimiehet ja wannabet
        tunareille kirjoitti:

        ja nysväreille ESP on tarkoitettu. Tuskaa aiheuttaa ajaa autolla, josta ESP:tä ei saa kytkettyä kokonaan pois. Omastani saa enkä koskaan osta autoa josta sitä ei saa pois kytkettyä. Tammikuussa vaihdoin autoa ja silloin kokeilin huvikseni miten se toimii. Tuli aika pappamainen olo. Täysin turha varuste rattimiehille.

        Tässä olisi yksi oikea rattimies, jonka mielestä ESP on hyödyllinen:

        http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Ari Vatanen patisti Suomea antamaan veroetuja turvallisille autoille/1135221756345

        Mutta sinä ja tuhat muuta teiniviikseä / keski-iän kriisissä uhoavaa papparaista toki tiedätte paremmin.


      • tuo meppi
        oikeat rattimiehet ja wannabet kirjoitti:

        Tässä olisi yksi oikea rattimies, jonka mielestä ESP on hyödyllinen:

        http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Ari Vatanen patisti Suomea antamaan veroetuja turvallisille autoille/1135221756345

        Mutta sinä ja tuhat muuta teiniviikseä / keski-iän kriisissä uhoavaa papparaista toki tiedätte paremmin.

        tietää, että tunareille ESP olisi hyödyllinen. Minä en sellaista tarvitse. Sen verran paljon on todistetusti ajotaitoa.

        Mutta on varmasti ihan hyvä peli peli toistaitoisille kuskeille.


      • Huvittunut xD
        tuo meppi kirjoitti:

        tietää, että tunareille ESP olisi hyödyllinen. Minä en sellaista tarvitse. Sen verran paljon on todistetusti ajotaitoa.

        Mutta on varmasti ihan hyvä peli peli toistaitoisille kuskeille.

        Montakos rallin tai rata-autoilun maailman mestaruutta on jo plakkarissa, vai rajoittuvatko meriittisi siihen, että olet joskus ollut kaveriporukan paras kännikuski? xD


    • Kallonkutistaja

      "esp pyrkii pitämään auton tiellä kuljettajan töppäilyistä huolimatta"

      Mieluummin sanoisin, että ESP pyrkii pitämään auton suorassa haluttuun kulkusuuntaan nähden. Jos kuljettaja haluaa töppäilyllään ajaa ulos tieltä, niin ei ESP sitä estä.

      "Mutt mites espin kanssa?"

      Tiettyyn rajaan asti voit, jos olet tarpeeksi nopea ja tilaa riittää, pitää myös itse autosi suorassa/halutussa kulkusuunnassa, tai jopa pienessä luistossa. Jos et ole tarpeeksi nopea, niin ESP hoitaa homman, ja ESP tyytyy myös varmasti vähempään tilaan kuin sinä tarvitsisit. Kuljettajan tehtävä on silloin niinkin yksinkertainen kuin kääntää rattia haluamaansa ajosuuntaan.

      "entiseen selkäytimessä olleeseen malliinsa ja löysi itsensä syvältä hangesta"

      Tuossa kohtaa paras vaihtoehto on, että opetellaan uudestaan ajamaan ESP:n kanssa ja unohdetaan ne vanhentuneet/osin kelvottomat taidot. Jos oppimiskyky on edes normaali, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Ja ainahan voi yrittää liikenteessä ajaa siten, ettei aja luistoon/ESP:n toimintaalueelle.

    • Breakki

      Itse olen ajanut etuvetoisella esp autolla nyt pari vuotta enkä voi kun kehua järjestelmää. Auton saaminen sivuluisuun on täysin mahdotonta, kuten joku jo mainitsikin, eli kaikki "auto lähti heittelehtimään" uutiset jää kirjoittamatta esp autojen kohdalla. Ainut tilanne, missä esp autonkin voi ajaa lepikkoon on se kun tullaan mutkaan aivan liian kovaa ylittäen fysiikan lait jolloin auto puskee keula edellä tieltä ulos. Ulosajonkin esp tekee turvallisemmaksi, kun lepikkoon mennään keula edellä eikä vaikka sivuluisussa.
      Myös esp autolla kuljettaja voi korjata luistoa jos osaa siinä missä tavallisellakin, eikä se yhtään heikennä esp:n toimintaa eikä myöskään päinvastoin, eli esp ei estä kuskin korjausliikkeitä. Sekä kuskilla ja esp:llä kun on sama päämäärä, eli palauttaa auton hallinta, ja jos kuski osaa vastaohjata oikein ei esp:n tarvitse edes aktivoitua tai se selviää kevyemmillä jarrutuksilla.
      Mitä itse olen esp:n kanssa leikkinyt, olen tehnyt huomion että järjestelmä toimii sen paremmin mitä aggressiivisemmin kuljettaja käsittelee ohjauspyörää. Varovaisella ratinkäännöllä ajolinjat levenee ja järjestelmä on ikäänkuin hieman myöhässä, mutta kun osoittaa ratilla määrätietoisesti halutun kulkusuunnan järjestelmä on parhaimmillaan.

      Jos siis ollaan ihan rehellisiä, ei esp:stä löydy kuin yksi negatiivinen seikka: monet kuskit mittaavat sen tuoman hyödyn ulos ajamalla kovempaa, kun huomataankin että autohan on helpommin ajettavissa kovillakin kaarrenopeuksilla.

      • juuri näin

        Ihan samoja havaintoja esp:stä etuvetoisella. Ohjausliikkeillä kerrotaan suunta minne halutaan mennä, ja jos fysiikan lait sallii, niin sinne myös lopulta päädytään. Esp:llä vain nopeammin ja keula edellä.

        Jos yliohjautuvuustilanteessa ei tekisi minkäänlaista vastaohjausta, niin silloinhan etupyörät osoittaisivat ojaa kohti. Siksi tuntuu aika käsittämättömältä nuo kommentit, ettei esp-autoa ajeta samalla tavalla. Toki autoissa ja järjestelmien säädöissä on eroja, joten enpä lähde suoraan moisia väittämiä tyrmäämään kun en ole noita autoja kokeillut.

        Puskemistilaanteessa olen huomannut, että esp:n kanssa rattia saa kääntää enemmän kuin ilman, jotta systeemi todellakin tajuaa, että nyt pitäisi kääntyä. Pieneen puskemiseen esp ei tunnu reagoivan mitenkään.

        Tämmösiä kokemuksia 05-Passatista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4750
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      277
      2884
    3. 134
      1747
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      210
      1458
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1421
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1176
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1144
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1119
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1087
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1071
    Aihe