Olen sairastellut selkääni tämän vuoden,välilevyn rappeumaa diagnoosina...
Völilevyt pullistelee repeämäkohdista ja ärsyttää hermoja joista johtuen kovaa/kiusallista hermosärkyä!
Aiemmin ollut vas jalkaan säteilyä...nyt sitten alkoi tänään vasenkin jalka kipuileen.
Tuikkivaa hermokipua siinä.
Ihmeellistä,et vaivat vaan lisääntyy vaikka Lyrica menee täysillä annoksilla jo,eikö tähän särkyyn/vaivaan ole mitään hoitoa että tulisin vielä joskus terveeksi ja pääsisin työhön?
Onko täällä muita joilla välilevyongelmia ja onko ne parantuneet?
Miten hoidettu?
Mulla omat jumpat,fys hoidot,särkylääkkeet ja kipumuistilääkkeet,vesijuoksut.
Auttaisko hermojen puudutukset,kannattaisiko kokeilla?
Entäs leikkaus,kannattaako siihen lähteä et resukohta pois,joku proteesi/jäykistys tilalle?
Kertokaapa miten teillä?
Mitähän nyt on tapahtunut?
8
5480
Vastaukset
- täälläkin kipuileva
Juu, diagnoosina välilevyjen rappeuma, sairastellut olen 6 vuotta. Leikattu 2 kertaa, tuloksena hermovaurio ja ilmeisesti pysyvä kiputila. Potilasvahinkoa ei ole myönnetty, vaikka sellaisia mielestäni on tapauksessani ollut useita!
Hermokipu on minullakin päivittäistä, lääkkeinä menee Lodine, Panacod, Sirdalud, Zopinox, Lyrica. Välillä Temgesic, josta tulee tosi huono olo! Molemmat jalat minullakin kipuilee välillä, vaikka hermovaurio on todettu vasemmassa. Selkä on kuin puukolla viiltelisi, kivut pahenevat rasituksessa, mutta leposärkyäkin on.
Hoidoksi on kokeiltu KAIKKI mahdollinen akupunktiosta venytyshoitoon, parhaiten auttaa oma säännöllinen fysioterapiaohjelma, lääkkeet ja lepo. Sekä puudutukset! Puudutuksista olen saanut avun, minkä voimin jaksan vielä jatkaa. Kolme kertaa vuodessa voidaan tehdä epiduraalipuudutus kortisonilla ja kipulääkkeellä, minulla on tehonnut n. 4-6 viikkoa. Toinen "ihmelääke" on radiofrekvenssihoito (lämpöpuudutus), jota tehdään sairaala Ortonissa Helsingissä. Se on lievittänyt minulla kipuja jopa 6-8kk! Nyt taas on kiputilanne pahana, joten odotan innolla pääseväni pian hoitoon...- Nuin kauanko olet sairastel...
herranen aika!!! Noin kauanko olet ollut kipeä???
Oletsä töissä?? Et ilmeisesti tolla lääkityksellä....
Itse olen loukannut selkäni,välilevyt kahesta kohtaa sen jälkeen "rappeutuneet" / revenneet.
Siis,käsitinkö oikein että sullon leikattu noita rappeumia??? Onko niitä jäykistetty?
Menikö swulla työkyky ton selän takia?
Uudelleenkoulutus tälläselle selälle mahdollinen??
Itse menen kipupolille marraskuussa...Lyrica ei auta,panacod tarvittaessa menee ja Burana 800mg depot x2 nyt menossa...eikä riitä!
En ole aiemmin kenenkään nähnyt kirjoittavan selän/välilevyn rappeumasta siksi tartun tähän heti kuin hukkuva oljenkorteen et mitä miten miksi jne...
Onko tämä näin invaliidisoiva saairaus todellakin niinkuin minulla...eli yksi hyvä päivä ja heti kolme huonoa päälle ja näyttää välillä ettei sitä yhtäkään hyvää tule aina! - taas!
Nuin kauanko olet sairastel... kirjoitti:
herranen aika!!! Noin kauanko olet ollut kipeä???
Oletsä töissä?? Et ilmeisesti tolla lääkityksellä....
Itse olen loukannut selkäni,välilevyt kahesta kohtaa sen jälkeen "rappeutuneet" / revenneet.
Siis,käsitinkö oikein että sullon leikattu noita rappeumia??? Onko niitä jäykistetty?
Menikö swulla työkyky ton selän takia?
Uudelleenkoulutus tälläselle selälle mahdollinen??
Itse menen kipupolille marraskuussa...Lyrica ei auta,panacod tarvittaessa menee ja Burana 800mg depot x2 nyt menossa...eikä riitä!
En ole aiemmin kenenkään nähnyt kirjoittavan selän/välilevyn rappeumasta siksi tartun tähän heti kuin hukkuva oljenkorteen et mitä miten miksi jne...
Onko tämä näin invaliidisoiva saairaus todellakin niinkuin minulla...eli yksi hyvä päivä ja heti kolme huonoa päälle ja näyttää välillä ettei sitä yhtäkään hyvää tule aina!En ole töissä, työkokeilussa olin tuossa välillä, mutta sehän meni ihan päin... Missä työpaikassa pystyy olemaan, kun pitäs kivun takia välillä päästä pitkälleen ja pää on lääkkeistä sekaisin? Sinänsä ikävää, että selkä hajosi opiskeluaikana, joten työkyvyttömyyseläke lasketaan opintotuen pohjalta... Eipä paljon meikäläisen tulot naurata!
Selkä hajosi kaatumistapaturmassa, ja siitä riideltiin vakuutusyhtiön kanssa. Vakuutusyhtiö on sitä mieltä, että selässä oli rappeumaa, ja siksi se hajosi, eikä korvata mitään. Lääkäreistä osa sanoo, että kaatuminen aiheutti selän hajoamisen, osa ei ota kantaa. Minulla on siis alimmat välilevyt revenneet, ilmeisesti kaatumisen yhteydessä molemmat. Ensimmäinen väli leikattiin kun kaatumisesta oli kulunut puoli vuotta, toinen vasta kolmen vuoden jälkeen, ja hermo oli ilmeisesti koko ajan puristuksissa. Jäykistykseen oli jo aika, mutta kieltäydyin siitä kun olen kuullut siitä vain huonoja kokemuksia.
Eli se mitä minulle on leikkauksissa tehty, niin on vaan hermoja vapautettu puristuksesta. Se ei ole paljon auttanut, sillä elimistöni tuottaa liikaa arpikudosta, ja hermot jäävät sitten kasvavan arpikudoksen puristuksiin! Jos nyt saisin päättää, en menisi edes ensimmäiseen leikkaukseen, sillä mahdollisuudet parantua tästä ovat paljon paremmat, jos selkää EI leikata. Minulla ei enää juuri ole toivoa parantua, näin on useampi lääkäri sanonut.
Todella invalidisoiva sairaus tämä on, pahimpina aikoina en sängystä ylös päässyt, välillä makasin sairaalassa kovassa lääkityksessä. Mutta onneksi on niitä parempiakin päiviä! Ja yritän aina miettiä, että voisi ne asiat vielä pahemminkin olla. Hyviä päiviä oppii arvostamaan, eipä sitä olisi ennen uskonut, että se kun pääsee itse käymään kaupassa on ilon aihe! - alkuper...
taas! kirjoitti:
En ole töissä, työkokeilussa olin tuossa välillä, mutta sehän meni ihan päin... Missä työpaikassa pystyy olemaan, kun pitäs kivun takia välillä päästä pitkälleen ja pää on lääkkeistä sekaisin? Sinänsä ikävää, että selkä hajosi opiskeluaikana, joten työkyvyttömyyseläke lasketaan opintotuen pohjalta... Eipä paljon meikäläisen tulot naurata!
Selkä hajosi kaatumistapaturmassa, ja siitä riideltiin vakuutusyhtiön kanssa. Vakuutusyhtiö on sitä mieltä, että selässä oli rappeumaa, ja siksi se hajosi, eikä korvata mitään. Lääkäreistä osa sanoo, että kaatuminen aiheutti selän hajoamisen, osa ei ota kantaa. Minulla on siis alimmat välilevyt revenneet, ilmeisesti kaatumisen yhteydessä molemmat. Ensimmäinen väli leikattiin kun kaatumisesta oli kulunut puoli vuotta, toinen vasta kolmen vuoden jälkeen, ja hermo oli ilmeisesti koko ajan puristuksissa. Jäykistykseen oli jo aika, mutta kieltäydyin siitä kun olen kuullut siitä vain huonoja kokemuksia.
Eli se mitä minulle on leikkauksissa tehty, niin on vaan hermoja vapautettu puristuksesta. Se ei ole paljon auttanut, sillä elimistöni tuottaa liikaa arpikudosta, ja hermot jäävät sitten kasvavan arpikudoksen puristuksiin! Jos nyt saisin päättää, en menisi edes ensimmäiseen leikkaukseen, sillä mahdollisuudet parantua tästä ovat paljon paremmat, jos selkää EI leikata. Minulla ei enää juuri ole toivoa parantua, näin on useampi lääkäri sanonut.
Todella invalidisoiva sairaus tämä on, pahimpina aikoina en sängystä ylös päässyt, välillä makasin sairaalassa kovassa lääkityksessä. Mutta onneksi on niitä parempiakin päiviä! Ja yritän aina miettiä, että voisi ne asiat vielä pahemminkin olla. Hyviä päiviä oppii arvostamaan, eipä sitä olisi ennen uskonut, että se kun pääsee itse käymään kaupassa on ilon aihe!Just joo...
Itse loukkasin selkäni alkuvuodesta,eli kaaduin täysin jalat alta pois periaatteella selälleni!
Pikkuhiljaa alaselkääni alkoi pakottaa,sinnittelin töissä ja söin oma-aloitteellisesti buranakuuria kun ajattelin sairaanhoitajan työkokemuksella että tulehduskipulääkekuuri 2vk ja se on siinä...
Mutta eipä ollutkaan!
Alkoi jatkuva lääkärissä juoksu,erilaiset särkylääkekokeilut ja aina yhtä innoissani hain apteekilta uutta lääkettä ja aina yhtä pettyneenä nakkasin ne kaappiin kun kivut vaan jatkui...
Olin töissä 3kk omasta haluasta kun kokoaika ajattelin ettämeneehän se ohi vielä (koskaan en selkääni ollut sairastanut)
Sitten otettiin magneettikuvat ja jäin pakosta saikkuliin...magneetista sanottiin että ok???
Kivut jatkui ja menin työterbeyslääkärin kehoituksesta yksityiselle fysiatrille.
Kuvat katsottuaan hän sanoi heti että välilevy revennyt,näkeehän sen jo minusta heti ja siinävaiheessa lanneselkääni ei enää voinut koskea...
Aloitettiin selkähoidot yksityisessä selkähoitolaitoksessa....maksoin taas kaiken itse kiltisti...
Mutta,sitten aloin mennä vaan huonommakswi,päivystyskäyntejä välillä ja lisää taas lääkkeitä ja näin sitten pääsin julkisellapuolella viimein yliopistolliseen ja fysiatrille...
Uudet magneettikuvat ja siellä toinen repeämä,vielä alempana kuin eka L4-5!
Nyt on kulunut aikaa tapaturmasta 9kk ja nyt vasta olen julkisenpuolen hoidoissa...sitä en tiedä missä on töpätty mutta minusta on tullut kroonisesti selkäsairas,kärsin jatkuvasta hermosärystä ja rahaa on palanut hyrymykket ja mitään henk koht vakuutuksia ei ollut!!!
Yhtäsoittoisella sairaslomalla olen ollut huhtikuusta asti,niinkuin luit lääkkeitä menee ja kipupolille menen marraskuussa...
Seuraavakäynti fysiatrille on marraskuun alussa,siellä nyt sitten aletaan miettiin mitä sairaanhoitaja jatkossa tekisi? Mun työ on raskasta jalkojenpäällä oloa,nostelua kumartelua,osastolla juoksua.Ja...tällähetkellä en pysty kumartelemaan eteen juuri ollenkaan ja jos sen teen olen tod huonossa kunnossa. Nostella en uskalla ja istua voin max puolituntia....
Masentunut en vielä ole mutta jollainlailla olen luovuttanut. Luovuttanut sillätavalla että vaiva paisuu,en ole saanut aikanaan asiantuntevaa hoitoa,olen kipukroonikko ja V...AA!!!
Kiitos paljon kun noin vastailit,kovasti täällä kuljen lueskelemassa tietoa selästä,lääkärikäynnit pitkillä aikaväleillä ja haluaa tästä asiasta kuula/lukea...ainoa lohtu kai ;))) - eli työtapaturma
alkuper... kirjoitti:
Just joo...
Itse loukkasin selkäni alkuvuodesta,eli kaaduin täysin jalat alta pois periaatteella selälleni!
Pikkuhiljaa alaselkääni alkoi pakottaa,sinnittelin töissä ja söin oma-aloitteellisesti buranakuuria kun ajattelin sairaanhoitajan työkokemuksella että tulehduskipulääkekuuri 2vk ja se on siinä...
Mutta eipä ollutkaan!
Alkoi jatkuva lääkärissä juoksu,erilaiset särkylääkekokeilut ja aina yhtä innoissani hain apteekilta uutta lääkettä ja aina yhtä pettyneenä nakkasin ne kaappiin kun kivut vaan jatkui...
Olin töissä 3kk omasta haluasta kun kokoaika ajattelin ettämeneehän se ohi vielä (koskaan en selkääni ollut sairastanut)
Sitten otettiin magneettikuvat ja jäin pakosta saikkuliin...magneetista sanottiin että ok???
Kivut jatkui ja menin työterbeyslääkärin kehoituksesta yksityiselle fysiatrille.
Kuvat katsottuaan hän sanoi heti että välilevy revennyt,näkeehän sen jo minusta heti ja siinävaiheessa lanneselkääni ei enää voinut koskea...
Aloitettiin selkähoidot yksityisessä selkähoitolaitoksessa....maksoin taas kaiken itse kiltisti...
Mutta,sitten aloin mennä vaan huonommakswi,päivystyskäyntejä välillä ja lisää taas lääkkeitä ja näin sitten pääsin julkisellapuolella viimein yliopistolliseen ja fysiatrille...
Uudet magneettikuvat ja siellä toinen repeämä,vielä alempana kuin eka L4-5!
Nyt on kulunut aikaa tapaturmasta 9kk ja nyt vasta olen julkisenpuolen hoidoissa...sitä en tiedä missä on töpätty mutta minusta on tullut kroonisesti selkäsairas,kärsin jatkuvasta hermosärystä ja rahaa on palanut hyrymykket ja mitään henk koht vakuutuksia ei ollut!!!
Yhtäsoittoisella sairaslomalla olen ollut huhtikuusta asti,niinkuin luit lääkkeitä menee ja kipupolille menen marraskuussa...
Seuraavakäynti fysiatrille on marraskuun alussa,siellä nyt sitten aletaan miettiin mitä sairaanhoitaja jatkossa tekisi? Mun työ on raskasta jalkojenpäällä oloa,nostelua kumartelua,osastolla juoksua.Ja...tällähetkellä en pysty kumartelemaan eteen juuri ollenkaan ja jos sen teen olen tod huonossa kunnossa. Nostella en uskalla ja istua voin max puolituntia....
Masentunut en vielä ole mutta jollainlailla olen luovuttanut. Luovuttanut sillätavalla että vaiva paisuu,en ole saanut aikanaan asiantuntevaa hoitoa,olen kipukroonikko ja V...AA!!!
Kiitos paljon kun noin vastailit,kovasti täällä kuljen lueskelemassa tietoa selästä,lääkärikäynnit pitkillä aikaväleillä ja haluaa tästä asiasta kuula/lukea...ainoa lohtu kai ;)))Anoppini loukkasi töissä jalkansa, josta tuli vuosien piina. Hänen ei ei itse TIETENKÄÄN tarvinut mitään maksaa. Työnantajilla on sen vuoksi vakuutus!
Nyt vakuutusyhtiö maksaa hänelle lääkärinlausunnon perusteella sairaseläkettä!
Vai ymmärsinkö päin mäntyä...loukkkasitko selkää töissä?
No, äitini sairastaa selkää myös, hänellä on rappeuma ja 2ahtaumaa, kivut sen mukaiset, lisänä monia muitakin sairauksia...esim reuma ja osteoproosi(kirjotinkohan oikein?)
Mutta lääkärin lausunnolla hänkin pääsi ensin osa-aika eläkkeelle(ei voida leikata, veritulppa riskin vuoksi) Ekalla kerralla tuli hylky koko eläkkeestä, mutta nyt valitus toi tuloksen ja koko eläke myönnettiin. Hän oli kaupan alan ihmisiä eli työ raskaimmasta päästä.
Ei ikä ole este osa-aika eläkkeessä. äitini oli vasta 45 saadessa osa aika eläkkeen..
Ihmiset sairastaa vodesta toiseen ja hammasta purren töihin vaan. Joskus pitää pysähtyä ja ottaa ohjat ja alkaa välittämään omasta itsestään! - Alkuperäinen taas
eli työtapaturma kirjoitti:
Anoppini loukkasi töissä jalkansa, josta tuli vuosien piina. Hänen ei ei itse TIETENKÄÄN tarvinut mitään maksaa. Työnantajilla on sen vuoksi vakuutus!
Nyt vakuutusyhtiö maksaa hänelle lääkärinlausunnon perusteella sairaseläkettä!
Vai ymmärsinkö päin mäntyä...loukkkasitko selkää töissä?
No, äitini sairastaa selkää myös, hänellä on rappeuma ja 2ahtaumaa, kivut sen mukaiset, lisänä monia muitakin sairauksia...esim reuma ja osteoproosi(kirjotinkohan oikein?)
Mutta lääkärin lausunnolla hänkin pääsi ensin osa-aika eläkkeelle(ei voida leikata, veritulppa riskin vuoksi) Ekalla kerralla tuli hylky koko eläkkeestä, mutta nyt valitus toi tuloksen ja koko eläke myönnettiin. Hän oli kaupan alan ihmisiä eli työ raskaimmasta päästä.
Ei ikä ole este osa-aika eläkkeessä. äitini oli vasta 45 saadessa osa aika eläkkeen..
Ihmiset sairastaa vodesta toiseen ja hammasta purren töihin vaan. Joskus pitää pysähtyä ja ottaa ohjat ja alkaa välittämään omasta itsestään!Kuules,kotona mä kaaduin mutta...
Töissä mä tulin ekkana kipeäksi,eli eipä tiedä rappeuman/repeämän juttua oikein et tuliko kaatuessa kotona vai töissä nostaessa???
Silleen mua on alusta asti "hoideltu" ja kaikkiin kirjattu että kotona kaatui...
Mulla ei ole enää mahdollisuutta palata omaan työhöni vaikka olen nelikymppinen vasta...
Muutaman päivän vaivannut tuo "terveempi" jalkakin eli hermosärky tulee selästä jalkaan nyt pahana.Muutaman päivän vielä sinnittelen mutta näytille kai tässön lähettävä kohta kun pelottaa onko kolmaskin väli jo revennyt.Ne nyt niin herkästi repeää aina toinenkin väli ku kaksi jo vierestä revennyt!
Mulla on tasan kaksi vaihtoehtoa eli joko uudelleenkoulutus (mihin?) taai eläke ja siihen en kyllä vielä olisi valmis!!!
Oliskin mennyt töissä niin jotain korvattais!!! - tietää
oletko käynyt "niksauttajilla": osteopaatilla, kiropraktikolla, naprapaatilla...? jos kyllä niin mikä oli tuomio? jos et niin miksi et?
Tuntuu että "monilla" selkäleikkaukset menevät munille, olisipa hauska tietää kuinka monta % epäonnistuuu, mulle (yleis)lääkäri sanoi että on tutkittu että leikkaus auttaa lyhyllä aikajänteellä, mutta 2 vuoden kuluttua leikkamattomat ovat kivuttomampia kuin leikatut. - Alkuper....
tietää kirjoitti:
oletko käynyt "niksauttajilla": osteopaatilla, kiropraktikolla, naprapaatilla...? jos kyllä niin mikä oli tuomio? jos et niin miksi et?
Tuntuu että "monilla" selkäleikkaukset menevät munille, olisipa hauska tietää kuinka monta % epäonnistuuu, mulle (yleis)lääkäri sanoi että on tutkittu että leikkaus auttaa lyhyllä aikajänteellä, mutta 2 vuoden kuluttua leikkamattomat ovat kivuttomampia kuin leikatut.Silloin vuoden alussa kun tapaturman jälkeen puhuin selästäni,mun jääkiekkoilijavävy kehoitti mua menemään jolekkin "niksauttajalle" ja olen sitä monestikkin harmitellut etten käynyt...
Monet kerrat otin asian puheeksi työterv huollossa ja lääkärini oli sitä mieltä että ihan silloin alussa se ois voinutkin olla hyväksi muttei enää kun tilanne kroonistui.
Fysiatrini oli aivan kauhuissaan että onneksi et mennyt kun välilevyt resuina,mitä olisi "niksautettu" ???
Mainitsit leikkauksen...siihen en kyllä hevillä lähde,niin moni on leikattu toisen ja kolmannen kerran ja vain huonommaksi menneet...ja sitäpaitsi mitä siinä resussa kohdassa leikataan?? kun kyse ei kohdallani ole pullistumasta!!!
Pitkä ketju tästä aiheesta tuli,mulle hyvinkin tärkeä koskapa degeneraatio/rappeumajutuista hyvin vähän olen löytänyt tietoa...aina vaan prolapsista/pullistumasta...
Summa summaren,jokatapauksessa hyvät jatkot kaikille selkäsairaille,tod invaliidisoiva sairaus jokatapauksessa !!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle222748Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A101852Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom671739Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?
Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.521705Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise1191653Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen
Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell971633Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.701440Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti4001235Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥311178Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"
Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta121137