Kovasti riittää palstalla vääntöä dieselin ja bensan puolesta - mm. erilaisia suorituskykyvertailuja. Mutta missäköhän autossa mahtaa olla paras suorituskyky taloudellisuuteen suhteutettuna? Eikö se olisi hyvä mittari näillä polttoainehinnoilla?
Mielipiteitä...
Dieselikö jyrää?
19
1399
Vastaukset
- dieseleihin
katsele dieselien hintakehitysta vaihtoautoissa ja tarjontaa
sanotaan n. vuoden ajalla diesel vaihdokkien hinta on noussut 15-25% ja tarjonta kysytyimmistä malleista vähentynyt n.65% , esim VW Golf4- sallinmunnauraa
"kansa vaihtaa jo dieseleihin"
hehh, mikäs heitto toi oli? Aika paksua,
jos katsoo rekisteröintitilastoja niin kyllä
suurin osa on bensa-autoja. Taviksen ei kannata
dieseliä ostaa kun ajot jää 15-20.000 vuodessa. - mukaan
sallinmunnauraa kirjoitti:
"kansa vaihtaa jo dieseleihin"
hehh, mikäs heitto toi oli? Aika paksua,
jos katsoo rekisteröintitilastoja niin kyllä
suurin osa on bensa-autoja. Taviksen ei kannata
dieseliä ostaa kun ajot jää 15-20.000 vuodessa.raja jossa käyttövoimavero (ent. diesel) kuoleutuu vaikka verrataan tehottomampaankin bensaversioon
Turbotiiseleillä ajamattomat ovat pahin porukka kääntämään takkinsa kun kerran sellasta ajavat - paikkaansa
mukaan kirjoitti:
raja jossa käyttövoimavero (ent. diesel) kuoleutuu vaikka verrataan tehottomampaankin bensaversioon
Turbotiiseleillä ajamattomat ovat pahin porukka kääntämään takkinsa kun kerran sellasta ajavatnoin 35.000 km pitää vuosittain ajaa, että diesel kannattaa. Riippuu tietenkin miten paljon kalliimpi diesel on.
- Pekka_
paikkaansa kirjoitti:
noin 35.000 km pitää vuosittain ajaa, että diesel kannattaa. Riippuu tietenkin miten paljon kalliimpi diesel on.
Riippuu pelkästään siitä millaisella autolla ajaa.
BMW:n 3-litrainen vitossarjan diesel on saman hintianen kuin bensa. Tällöin ainoastaan dieselveron kuolettaminen määrittää ajomatan. Tämä tulee noin kymppitonnin vuosittaisilla kilsoilla, ja tähän ei ole vielä huomioitu jälleenmyyntiarvon paremmuutta.
Ei kannata yleistää riisikippojen mukaan ;-) - laskurilla
mukaan kirjoitti:
raja jossa käyttövoimavero (ent. diesel) kuoleutuu vaikka verrataan tehottomampaankin bensaversioon
Turbotiiseleillä ajamattomat ovat pahin porukka kääntämään takkinsa kun kerran sellasta ajavatlaskettuna joka ei huomioi hyvinkään montaa tärkeää tekijää mutta suuntaa saat kummiskin hyvin :
Ja kyseessä riisikippovertailu :
Tulokset
Yhteenveto
1. Polttoainekustannukset vuotuisilla ajokilometreillä
Kustannukset on laskettu ilmoittamiesi autojen tietojen, polttoainehintojen ja eriteltyjen ajomäärien perusteella. Dieselveroa ei ole huomioitu.
2. Ajomatkan pituus, jolla dieselvero kuoleentuu
Matka, jolla vuotuinen dieselvero tulee kuitatuksi edullisimpien polttoainekustannusten ansiosta.
3. Ajomatkan pituus, jossa polttoainekulujen säästö leikkaa ovh:n erotuksen
Matka, jolla diesel-auton korkeampi hinta tulee kuitatuksi edullisimpien polttoainekustannusten ansiosta. Dieselveroa ei ole huomioitu.
4. Ajomatkan pituus, jossa polttoainekulujen säästö ja dieselvero leikkaavat ovh:n erotuksen
Vuotuinen ajomäärä, jolla diesel-auton korkeampi hinta ja dieselvero tulee kuitatuksi edullisimpien polttoainekustannusten ansiosta.
Laskennoissa ei ole huomioitu esimerkiksi:
- korkokuluja, autojen hintakehitystä käytettynä ja huoltokustannusten eroja
1. Polttoainekustannukset vuotuisilla ajokilometreillä
Volkswagen Golf Plus 2.0 TDI Sportline
OVH: 31520 EUR
2302 EUR / vuosi
0,06 EUR / km
Volkswagen Golf Plus 2.0 FSI Sportline
OVH: 31400 EUR
4507 EUR / vuosi
0,11 EUR / km
2. Ajomatkan pituus, jolla dieselvero kuoleentuu
Eritelty:
Yhdistetty:
9314 km / vuosi
10305 km / vuosi
3. Ajomatkan pituus, jossa polttoainekulujen säästö leikkaa ovh:n erotuksen
Eritelty:
Yhdistetty:
2176 km
2408 km
4. Ajomatkan pituus, jossa polttoainekulujen säästö ja dieselvero leikkaavat ovh:n erotuksen
1 vuodessa
Eritelty:
Yhdistetty:
2 vuodessa
Eritelty:
Yhdistetty:
3 vuodessa
Eritelty:
Yhdistetty:
4 vuodessa
Eritelty:
Yhdistetty:
11490 km / vuosi
12713 km / vuosi
10402 km / vuosi
11509 km / vuosi
10039 km / vuosi
11108 km / vuosi
9858 km / vuosi
10907 km / vuosi
Voisi sanoa, että diesel jyrää - ainakin taloudellisuudessa. Dieselmoottorin hyötysuhde on bensiinimoottoria parempi. Se näkyy korkeana puristussuhteena (->pieni polttoaineen kulutus) ja alhaisena hukkalämmön tuottona (->huono lämpeämään).
Eli dieselistä löydät parasta suorituskykyä taloudellisuuteen verrattuna. Kiusana on vain tuo dieselvero..joka laskee dieselauton kannattavuutta pienillä ajomäärillä.- egholoki
MasterEq kirjoitti:
Kateusverojen luvattu maa tämä Suomi.
Master EqVaan kädenojennus
Toinen vaihtoehto olisi tietysti että dieseliin laitettas sama vero kuin bensaan, jolloin sen hinta olisi korkeampi ja taloudellinen hyöty nykyiseen verrattuna kaventuisi selvästi. - X 3
egholoki kirjoitti:
Vaan kädenojennus
Toinen vaihtoehto olisi tietysti että dieseliin laitettas sama vero kuin bensaan, jolloin sen hinta olisi korkeampi ja taloudellinen hyöty nykyiseen verrattuna kaventuisi selvästi.Olen hieman ihmetellyt tätä puhetta käyttövoimaveron poistosta? Haluavatko dieselillä ajavat todellakin saman polttoaineveron kuin mitä on jo bensassa? Käsittääkseni dieselin valmistus on bensaa kalliimpaa (per litra), joten dieselin hinta voisi jopa ylittää bensan hinnan tälläisessä tilanteessa. Mitäköhän dieselin kannattavuus sen jälkeen olisi?
- Von Diesel
X 3 kirjoitti:
Olen hieman ihmetellyt tätä puhetta käyttövoimaveron poistosta? Haluavatko dieselillä ajavat todellakin saman polttoaineveron kuin mitä on jo bensassa? Käsittääkseni dieselin valmistus on bensaa kalliimpaa (per litra), joten dieselin hinta voisi jopa ylittää bensan hinnan tälläisessä tilanteessa. Mitäköhän dieselin kannattavuus sen jälkeen olisi?
Mikä ongelma se olisi, että diesel maksaisi saman tai hieman enemmän kuin bensa? Dieseliä kuluu kuitenkin vähemmän joten säästöä syntyy sitä kautta. Esim. uudessa VW:n säästöpossu 1.4TSI koneessa kulutus on valmistajankin ilmoittamien tietojen mukaan 1,4l/100km suurempi kuin dieselissä - käytännössä kulutus oli ainakin itsellä testaillessani TSI:tä vähintään 2l/100km suurempi.
Suomessahan on keinotekoisesti diesel mallit hinnoiteltu ylihintaisiksi verrattuna bensa malleihin, koska dieseleitä ostavat ne jotka ajavat paljon ja ovat valmiita maksamaan hintaeron. Saattaa olla, että maahantuojat olisivat käyttövoimaveron poistuttua 'pakotettuja' laskemaan dieselien katteitaan ja sitä kautta diesel autot tulisivat entistä edullisimmaksi myös vähän vuodessa autoileville. Muualla Euroopassa diesel mallit ovat lähes saman hintaisia kuin vastaavan tehoiset bensa mallet. - libo....
Von Diesel kirjoitti:
Mikä ongelma se olisi, että diesel maksaisi saman tai hieman enemmän kuin bensa? Dieseliä kuluu kuitenkin vähemmän joten säästöä syntyy sitä kautta. Esim. uudessa VW:n säästöpossu 1.4TSI koneessa kulutus on valmistajankin ilmoittamien tietojen mukaan 1,4l/100km suurempi kuin dieselissä - käytännössä kulutus oli ainakin itsellä testaillessani TSI:tä vähintään 2l/100km suurempi.
Suomessahan on keinotekoisesti diesel mallit hinnoiteltu ylihintaisiksi verrattuna bensa malleihin, koska dieseleitä ostavat ne jotka ajavat paljon ja ovat valmiita maksamaan hintaeron. Saattaa olla, että maahantuojat olisivat käyttövoimaveron poistuttua 'pakotettuja' laskemaan dieselien katteitaan ja sitä kautta diesel autot tulisivat entistä edullisimmaksi myös vähän vuodessa autoileville. Muualla Euroopassa diesel mallit ovat lähes saman hintaisia kuin vastaavan tehoiset bensa mallet.nykysysteemillä VARMASTI 70% dieselautoilijoilla on kokonaiskustannukset paljon alemmat kuin tilanteessa jossa käyttövoimaveroa ei olisi ja diesel maksaisi saman kuin 95E
kellä taito on se asian osaa laskea
Onhan se vero paperilla suurehko ja sylettäähän se kerralla maksaa tietty mutta kun se vero kuoleutuu niin äkki halpaa dieseliä tankatessa
Itse ainakin vastusta viimeiseen pisaraan käyttövoimaveron poistoa ja dieselin ja bensan hinnan yhteistämistä
- ootellaan
Odotellaan nyt ensin minkälaisiksi dieselien hinnat muodostuu kun seuraaviin päästönormeihin pitäs partikkeleitakin pienentää 80% ja muutakin kivaa hintalisää olis tulossa, niin että hintaeron kiinnikurominen pa-kustannuksilla ei välttämättä onnistu edes koko auton elinaikana ja kokonaissaaste tasekin voi mennä jo pakkasen puolelle.
- saada ...
CO2 päästöt edes lähelle dieseleiden , nyky-sellaisten tasoa
nykydieselissä lukee jo rekisteriotteessa valmiiksi "vähäpäästöluokka" ja nykydieselit tulevat olemaan partikeleistasi huolimatta voittajia tulevissa vuotuisissa käyttöveroissa !
Elä selitä mitään , näin tulee olemaan ja sä eikä kukaan muukaan mahda sille asialle mitään , diesel on ainakin maksuissa voittaja , piste , eläkä selitä nyt mitään kun asia on näin , usko nyt jo hyvä mies
- keno
Ei täällä puhuta kustannuksista mitään koska tämä on aikamiespoikien palsta
- Golffi GT
Eräs mielenkiintoinen vertailu golf GT tdi 170hv vs tsi 170 hv. Suorituskyky käytännössä lähes sama molemmissa, mutta kulutus tdi:n eduksi.
http://forums.subdriven.com/zerothread?id=2599311&page=1Vai mielenkiintoinen? En viitsinyt edes linkkiä klikata. Ihan totta hei, ketä kiinnostaa?
Vähän yli sata vuotta on tiedetty, että diesel on bensamoottoria selvästi taloudellisempi. Mitä siis postaamalla yritit osoittaa?
Master Eq- maailman
MasterEq kirjoitti:
Vai mielenkiintoinen? En viitsinyt edes linkkiä klikata. Ihan totta hei, ketä kiinnostaa?
Vähän yli sata vuotta on tiedetty, että diesel on bensamoottoria selvästi taloudellisempi. Mitä siis postaamalla yritit osoittaa?
Master Eqnapa vaikka niin kuvitteletkin...
"Ihan totta hei, ketä kiinnostaa?"
Sinähän se määräät muiden kiinnostuksen, just.
Samalla lailla, ketä kiinnostaa mitä mieltä sinäkin
tästä asiasta olit. maailman kirjoitti:
napa vaikka niin kuvitteletkin...
"Ihan totta hei, ketä kiinnostaa?"
Sinähän se määräät muiden kiinnostuksen, just.
Samalla lailla, ketä kiinnostaa mitä mieltä sinäkin
tästä asiasta olit.Sinua kiinnostaa, koska peräti 5 riviä kirjoitit.
:)
Mr Eq
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 898266
- 926405
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon586263Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344861- 453311
- 503265
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo573052- 442839
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512806- 492770