Dieselikö jyrää?

Vai bensa?

Kovasti riittää palstalla vääntöä dieselin ja bensan puolesta - mm. erilaisia suorituskykyvertailuja. Mutta missäköhän autossa mahtaa olla paras suorituskyky taloudellisuuteen suhteutettuna? Eikö se olisi hyvä mittari näillä polttoainehinnoilla?

Mielipiteitä...

19

1389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dieseleihin

      katsele dieselien hintakehitysta vaihtoautoissa ja tarjontaa

      sanotaan n. vuoden ajalla diesel vaihdokkien hinta on noussut 15-25% ja tarjonta kysytyimmistä malleista vähentynyt n.65% , esim VW Golf4

      • sallinmunnauraa

        "kansa vaihtaa jo dieseleihin"

        hehh, mikäs heitto toi oli? Aika paksua,
        jos katsoo rekisteröintitilastoja niin kyllä
        suurin osa on bensa-autoja. Taviksen ei kannata
        dieseliä ostaa kun ajot jää 15-20.000 vuodessa.


      • mukaan
        sallinmunnauraa kirjoitti:

        "kansa vaihtaa jo dieseleihin"

        hehh, mikäs heitto toi oli? Aika paksua,
        jos katsoo rekisteröintitilastoja niin kyllä
        suurin osa on bensa-autoja. Taviksen ei kannata
        dieseliä ostaa kun ajot jää 15-20.000 vuodessa.

        raja jossa käyttövoimavero (ent. diesel) kuoleutuu vaikka verrataan tehottomampaankin bensaversioon

        Turbotiiseleillä ajamattomat ovat pahin porukka kääntämään takkinsa kun kerran sellasta ajavat


      • paikkaansa
        mukaan kirjoitti:

        raja jossa käyttövoimavero (ent. diesel) kuoleutuu vaikka verrataan tehottomampaankin bensaversioon

        Turbotiiseleillä ajamattomat ovat pahin porukka kääntämään takkinsa kun kerran sellasta ajavat

        noin 35.000 km pitää vuosittain ajaa, että diesel kannattaa. Riippuu tietenkin miten paljon kalliimpi diesel on.


      • Pekka_
        paikkaansa kirjoitti:

        noin 35.000 km pitää vuosittain ajaa, että diesel kannattaa. Riippuu tietenkin miten paljon kalliimpi diesel on.

        Riippuu pelkästään siitä millaisella autolla ajaa.

        BMW:n 3-litrainen vitossarjan diesel on saman hintianen kuin bensa. Tällöin ainoastaan dieselveron kuolettaminen määrittää ajomatan. Tämä tulee noin kymppitonnin vuosittaisilla kilsoilla, ja tähän ei ole vielä huomioitu jälleenmyyntiarvon paremmuutta.

        Ei kannata yleistää riisikippojen mukaan ;-)


      • laskurilla
        mukaan kirjoitti:

        raja jossa käyttövoimavero (ent. diesel) kuoleutuu vaikka verrataan tehottomampaankin bensaversioon

        Turbotiiseleillä ajamattomat ovat pahin porukka kääntämään takkinsa kun kerran sellasta ajavat

        laskettuna joka ei huomioi hyvinkään montaa tärkeää tekijää mutta suuntaa saat kummiskin hyvin :

        Ja kyseessä riisikippovertailu :

        Tulokset

        Yhteenveto
        1. Polttoainekustannukset vuotuisilla ajokilometreillä
        Kustannukset on laskettu ilmoittamiesi autojen tietojen, polttoainehintojen ja eriteltyjen ajomäärien perusteella. Dieselveroa ei ole huomioitu.

        2. Ajomatkan pituus, jolla dieselvero kuoleentuu
        Matka, jolla vuotuinen dieselvero tulee kuitatuksi edullisimpien polttoainekustannusten ansiosta.

        3. Ajomatkan pituus, jossa polttoainekulujen säästö leikkaa ovh:n erotuksen
        Matka, jolla diesel-auton korkeampi hinta tulee kuitatuksi edullisimpien polttoainekustannusten ansiosta. Dieselveroa ei ole huomioitu.

        4. Ajomatkan pituus, jossa polttoainekulujen säästö ja dieselvero leikkaavat ovh:n erotuksen
        Vuotuinen ajomäärä, jolla diesel-auton korkeampi hinta ja dieselvero tulee kuitatuksi edullisimpien polttoainekustannusten ansiosta.

        Laskennoissa ei ole huomioitu esimerkiksi:
        - korkokuluja, autojen hintakehitystä käytettynä ja huoltokustannusten eroja


        1. Polttoainekustannukset vuotuisilla ajokilometreillä


        Volkswagen Golf Plus 2.0 TDI Sportline
        OVH: 31520 EUR


        2302 EUR / vuosi
        0,06 EUR / km




        Volkswagen Golf Plus 2.0 FSI Sportline
        OVH: 31400 EUR


        4507 EUR / vuosi
        0,11 EUR / km



        2. Ajomatkan pituus, jolla dieselvero kuoleentuu


        Eritelty:
        Yhdistetty:



        9314 km / vuosi
        10305 km / vuosi




        3. Ajomatkan pituus, jossa polttoainekulujen säästö leikkaa ovh:n erotuksen


        Eritelty:
        Yhdistetty:




        2176 km
        2408 km



        4. Ajomatkan pituus, jossa polttoainekulujen säästö ja dieselvero leikkaavat ovh:n erotuksen


        1 vuodessa
        Eritelty:
        Yhdistetty:

        2 vuodessa
        Eritelty:
        Yhdistetty:

        3 vuodessa
        Eritelty:
        Yhdistetty:

        4 vuodessa
        Eritelty:
        Yhdistetty:





        11490 km / vuosi
        12713 km / vuosi


        10402 km / vuosi
        11509 km / vuosi


        10039 km / vuosi
        11108 km / vuosi


        9858 km / vuosi
        10907 km / vuosi


    • Voisi sanoa, että diesel jyrää - ainakin taloudellisuudessa. Dieselmoottorin hyötysuhde on bensiinimoottoria parempi. Se näkyy korkeana puristussuhteena (->pieni polttoaineen kulutus) ja alhaisena hukkalämmön tuottona (->huono lämpeämään).

      Eli dieselistä löydät parasta suorituskykyä taloudellisuuteen verrattuna. Kiusana on vain tuo dieselvero..joka laskee dieselauton kannattavuutta pienillä ajomäärillä.

      • Kateusverojen luvattu maa tämä Suomi.

        Master Eq


      • egholoki
        MasterEq kirjoitti:

        Kateusverojen luvattu maa tämä Suomi.

        Master Eq

        Vaan kädenojennus

        Toinen vaihtoehto olisi tietysti että dieseliin laitettas sama vero kuin bensaan, jolloin sen hinta olisi korkeampi ja taloudellinen hyöty nykyiseen verrattuna kaventuisi selvästi.


      • X 3
        egholoki kirjoitti:

        Vaan kädenojennus

        Toinen vaihtoehto olisi tietysti että dieseliin laitettas sama vero kuin bensaan, jolloin sen hinta olisi korkeampi ja taloudellinen hyöty nykyiseen verrattuna kaventuisi selvästi.

        Olen hieman ihmetellyt tätä puhetta käyttövoimaveron poistosta? Haluavatko dieselillä ajavat todellakin saman polttoaineveron kuin mitä on jo bensassa? Käsittääkseni dieselin valmistus on bensaa kalliimpaa (per litra), joten dieselin hinta voisi jopa ylittää bensan hinnan tälläisessä tilanteessa. Mitäköhän dieselin kannattavuus sen jälkeen olisi?


      • Von Diesel
        X 3 kirjoitti:

        Olen hieman ihmetellyt tätä puhetta käyttövoimaveron poistosta? Haluavatko dieselillä ajavat todellakin saman polttoaineveron kuin mitä on jo bensassa? Käsittääkseni dieselin valmistus on bensaa kalliimpaa (per litra), joten dieselin hinta voisi jopa ylittää bensan hinnan tälläisessä tilanteessa. Mitäköhän dieselin kannattavuus sen jälkeen olisi?

        Mikä ongelma se olisi, että diesel maksaisi saman tai hieman enemmän kuin bensa? Dieseliä kuluu kuitenkin vähemmän joten säästöä syntyy sitä kautta. Esim. uudessa VW:n säästöpossu 1.4TSI koneessa kulutus on valmistajankin ilmoittamien tietojen mukaan 1,4l/100km suurempi kuin dieselissä - käytännössä kulutus oli ainakin itsellä testaillessani TSI:tä vähintään 2l/100km suurempi.

        Suomessahan on keinotekoisesti diesel mallit hinnoiteltu ylihintaisiksi verrattuna bensa malleihin, koska dieseleitä ostavat ne jotka ajavat paljon ja ovat valmiita maksamaan hintaeron. Saattaa olla, että maahantuojat olisivat käyttövoimaveron poistuttua 'pakotettuja' laskemaan dieselien katteitaan ja sitä kautta diesel autot tulisivat entistä edullisimmaksi myös vähän vuodessa autoileville. Muualla Euroopassa diesel mallit ovat lähes saman hintaisia kuin vastaavan tehoiset bensa mallet.


      • libo....
        Von Diesel kirjoitti:

        Mikä ongelma se olisi, että diesel maksaisi saman tai hieman enemmän kuin bensa? Dieseliä kuluu kuitenkin vähemmän joten säästöä syntyy sitä kautta. Esim. uudessa VW:n säästöpossu 1.4TSI koneessa kulutus on valmistajankin ilmoittamien tietojen mukaan 1,4l/100km suurempi kuin dieselissä - käytännössä kulutus oli ainakin itsellä testaillessani TSI:tä vähintään 2l/100km suurempi.

        Suomessahan on keinotekoisesti diesel mallit hinnoiteltu ylihintaisiksi verrattuna bensa malleihin, koska dieseleitä ostavat ne jotka ajavat paljon ja ovat valmiita maksamaan hintaeron. Saattaa olla, että maahantuojat olisivat käyttövoimaveron poistuttua 'pakotettuja' laskemaan dieselien katteitaan ja sitä kautta diesel autot tulisivat entistä edullisimmaksi myös vähän vuodessa autoileville. Muualla Euroopassa diesel mallit ovat lähes saman hintaisia kuin vastaavan tehoiset bensa mallet.

        nykysysteemillä VARMASTI 70% dieselautoilijoilla on kokonaiskustannukset paljon alemmat kuin tilanteessa jossa käyttövoimaveroa ei olisi ja diesel maksaisi saman kuin 95E

        kellä taito on se asian osaa laskea

        Onhan se vero paperilla suurehko ja sylettäähän se kerralla maksaa tietty mutta kun se vero kuoleutuu niin äkki halpaa dieseliä tankatessa

        Itse ainakin vastusta viimeiseen pisaraan käyttövoimaveron poistoa ja dieselin ja bensan hinnan yhteistämistä


    • ootellaan

      Odotellaan nyt ensin minkälaisiksi dieselien hinnat muodostuu kun seuraaviin päästönormeihin pitäs partikkeleitakin pienentää 80% ja muutakin kivaa hintalisää olis tulossa, niin että hintaeron kiinnikurominen pa-kustannuksilla ei välttämättä onnistu edes koko auton elinaikana ja kokonaissaaste tasekin voi mennä jo pakkasen puolelle.

      • saada ...

        CO2 päästöt edes lähelle dieseleiden , nyky-sellaisten tasoa

        nykydieselissä lukee jo rekisteriotteessa valmiiksi "vähäpäästöluokka" ja nykydieselit tulevat olemaan partikeleistasi huolimatta voittajia tulevissa vuotuisissa käyttöveroissa !

        Elä selitä mitään , näin tulee olemaan ja sä eikä kukaan muukaan mahda sille asialle mitään , diesel on ainakin maksuissa voittaja , piste , eläkä selitä nyt mitään kun asia on näin , usko nyt jo hyvä mies


    • keno

      Ei täällä puhuta kustannuksista mitään koska tämä on aikamiespoikien palsta

    • Golffi GT
      • Vai mielenkiintoinen? En viitsinyt edes linkkiä klikata. Ihan totta hei, ketä kiinnostaa?

        Vähän yli sata vuotta on tiedetty, että diesel on bensamoottoria selvästi taloudellisempi. Mitä siis postaamalla yritit osoittaa?


        Master Eq


      • maailman
        MasterEq kirjoitti:

        Vai mielenkiintoinen? En viitsinyt edes linkkiä klikata. Ihan totta hei, ketä kiinnostaa?

        Vähän yli sata vuotta on tiedetty, että diesel on bensamoottoria selvästi taloudellisempi. Mitä siis postaamalla yritit osoittaa?


        Master Eq

        napa vaikka niin kuvitteletkin...
        "Ihan totta hei, ketä kiinnostaa?"

        Sinähän se määräät muiden kiinnostuksen, just.

        Samalla lailla, ketä kiinnostaa mitä mieltä sinäkin
        tästä asiasta olit.


      • maailman kirjoitti:

        napa vaikka niin kuvitteletkin...
        "Ihan totta hei, ketä kiinnostaa?"

        Sinähän se määräät muiden kiinnostuksen, just.

        Samalla lailla, ketä kiinnostaa mitä mieltä sinäkin
        tästä asiasta olit.

        Sinua kiinnostaa, koska peräti 5 riviä kirjoitit.

        :)

        Mr Eq


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4750
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      277
      2884
    3. 134
      1747
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      210
      1458
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1421
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1176
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1144
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1119
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1087
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1071
    Aihe