Ajoinpa autollani kun lämmöt ryhtyivät nousemaan
jo lähelle punaista rajaa. Tätä ennen olin
havainnut että vaikka moottorin lämmöt nousevat,
lämmityslaite puhaltaa pelkkää kylmää. En
kuitenkaan pysähtynyt kun kotipihaan oli matkaa
vain pari-kolmesataa metriä. Kääntyessäni pihaan
konepellin alta alkoi kuulumaan
harvakseltaan "jumps-jumps"; ikäänkuin
vesikeskuslämmityksessä silloin, kun kattilan
lämpötila nousee rajusti ja kiertovesipumppu ei
jostain syystä ehdi pyörittämään tarpeeksi..you
know?
Mutta kuitenkin, epäilen josko jäähd.neste olisi
voinut mennä osittain jäähän ja estää näin
moottorin jäähdytyksen? Olisiko
lämmityslaitteen "toimimattomuus" voinut johtua
siitä, että vesi lämppärin kennossa olisi
jäätynyt?
Ja ennenkaikkea, mistä huomaa että vedet ja öljyt
ovat menneet moottorissa sekaisin? Nimittäin
ajaessani viime metrejä ikäänkuin olisin
huomannut että öljynpainemittari olisi laskenut
alle yhteen... mitään vuotoja en kuitenkaan
havainnut.
Moottori muten on 2,8 twincam bensiini,
valmistaja MB.
Tapahtuman jälkeen olen hieman kiihtyneessä
mielentilassa mikä varmaan näkyy kirjoituksessa,
siitä sorry. Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Apua! Vedet+öljyt?
20
7920
Vastaukset
- Kölli
Jos vesi ei kierrä lämpötila nousee ja ensi
vaiheessa todennäköisesti palaa kannentiiviste,
jolloin joko vesi ja/tai oljy menevät joko
sylinteriin, tai sitten keskenään sekaisin.
Hyvällä tuurilla saatat selvitä pelkällä
kannentiivisteen vaihdolla.- Keijo
.
- niles
öljytikkua vilkaisemalla (pinta liian korkealla
ja väri) saat jo paljon selville. öljy menee
harmahtavaksi(joku varmasti erimieltä väristä)
jos sinne pääsee jäähdytinnestettä. voit myös
tyhjennystulpasta lorauttaa astiaan öljyä hieman
ja tutkailla sen kirkkautta.
toivottavasti ei vakavempaa. - Kölli
Keijo kirjoitti:
.
sen kyllä näkee pakokaasusta. Mainitsit, että
öljynpaine on alhainen, mikä viittaisi siihen,
että öljy menee väärään paikkaan ja parempi on
olla ajelematta sillä autolla enää, menee
nimittäin laakerit, jos eivät ole jo menneet. Jos
öljyä menee jäähdytysjärjestelmään, sen havaitsee
mm. harmaan värisestä mömmöstä jäädyttimen
korkissa. (En tiedä kulkeutuuko se heti sinne,
vai ajan kanssa) - Kölli
niles kirjoitti:
öljytikkua vilkaisemalla (pinta liian korkealla
ja väri) saat jo paljon selville. öljy menee
harmahtavaksi(joku varmasti erimieltä väristä)
jos sinne pääsee jäähdytinnestettä. voit myös
tyhjennystulpasta lorauttaa astiaan öljyä hieman
ja tutkailla sen kirkkautta.
toivottavasti ei vakavempaa.mutta kysyn, että voiko vesi mennä öljytilaan?
Itse en ole moista tapausta kuullut.
Käsittääkseni öljynpaine voittaa vesipaineen. - Kohtalotoveri
Kölli kirjoitti:
mutta kysyn, että voiko vesi mennä öljytilaan?
Itse en ole moista tapausta kuullut.
Käsittääkseni öljynpaine voittaa vesipaineen.Allekirjoittaneella vähän sama vika mutta ei
epäilystäkään siitä ettei jotain ollut vialla. On
nimittäin "öljyä" niin ettei tikussa riitä pituus
ja vesi ei ota pysyäkseen syylarissä. Kyllä nyt
ikeniä naurattaa... - 520i
Kohtalotoveri kirjoitti:
Allekirjoittaneella vähän sama vika mutta ei
epäilystäkään siitä ettei jotain ollut vialla. On
nimittäin "öljyä" niin ettei tikussa riitä pituus
ja vesi ei ota pysyäkseen syylarissä. Kyllä nyt
ikeniä naurattaa...Melko varma kasipahvivika. Ei ole kallis varaosa,
eikä paha tehdä työksi. Toivottavasti et ole
ajanut pitkään vesiöljyillä, kun se voi
vaihdattaa laakeriliuskat myös. - sisu
Kohtalotoveri kirjoitti:
Allekirjoittaneella vähän sama vika mutta ei
epäilystäkään siitä ettei jotain ollut vialla. On
nimittäin "öljyä" niin ettei tikussa riitä pituus
ja vesi ei ota pysyäkseen syylarissä. Kyllä nyt
ikeniä naurattaa...on kansipahvi palanut, savu on kuin jyry sisussa
pakkasella käynnistäessä sakea ja valkoinen voi,
käyttää myös sodassa savuverhon laskijana.
talvella. toivottavasti ei tule kallis remppa - Kölli
Keijo kirjoitti:
.
unohdin tosiaan, että jos jäähdytysveden
paisuntasäiliössä kuplii varsinkin isommilla
kierroksilla, tapaus on selvä. - Keijo
Kölli kirjoitti:
unohdin tosiaan, että jos jäähdytysveden
paisuntasäiliössä kuplii varsinkin isommilla
kierroksilla, tapaus on selvä...paisaria meinaan. :-)
- toni
Moottorin keittäessä lämmityslaitteesta tulee
kylmää ilmaa vaikka lämppäri olisi säädetty täysin
kuumalla ja itse moottori tietysti tulikuuma.
(en tosin tiedä, että miksi)
Eli siitä tietää, että moottori keittää kun
lämppäristä puhaltaa kylmää. - miki
Tuli mieleen, että se kylmä ilma lämppäristä voi
johtua tosiaankin jäästä tai hyyhmastä joka
tukkii vesikanavat, tai sitten kun vedet on
karanneet esim. öljytilaan ja vettä ei
yksinkertaisesti riitä lämppärille.
Tuollaiset äänet ei yleensä tiedä hyvää joten
parasta kun tutkit ne nesteet ym. jos kansipahvi
on palanut se voi puhaltaa vesitilaan jolloin
syylärissä näkyy kuplia kun kone on käynnissä.
Öljyt erottaa kyllä veden seasta ja toisinpäin
mittatikkua katsellessa.- DIK&DIT
...näkee vesien sekottumisen oljyihin siitä, että
öljy näyttää harmaalta. Ei siis isoja
vesipisaroita, vaan "sekasoppaa"...
Syylärissä taas öljy kelluu isompina pisaroita...
- MBW124
JOS kansipahvi on mennyt ja JOS kyseessä on
alumiinimylly (2.8l versioita on useita), niin on
mahdollista, että kannenpultit ja holkitukset
pitää uusia, sillä jännitykset eivät enää vastaa
alkuperäisiä. Vanhat pultit eivät välttämättä
pidä oikeaa momenttiaan. Kanteen ja blokiinkin
piti muistaakseni tehdä jotain keskinäisiä
passauksia. KYSY tästä lisää varsinaisilta
asiantuntijoilta, normaalin "valurautakaavan"
mukaan tehty kansipahvin vaihto saattaa aiheuttaa
pop'up-ilmiön kannenpulteissa - ja taas maksaa.- Keijo
..on siis M110 70-luvun lopulta, eli vain kansi
on alumiinia.
- Keijo
kaikille vastauksista! En ole käynnistänyt
autoani tuon tapahtuman jälkeen (odotellen kelien
lauhtumista), mutta öljytikussa ei näy kuin öljyä
eikä öljyn määrä tikussa ole muuttunut. Tämän
tarkistin heti seuraavana päivänä tiedon täältä
luettuani. Mutta eihän vettä pysty
öljytilaan/toisinpäin menemään jos auto ei käy...?
Ala- sekä yläputki syyläriin ovat notkeat eli
jäätä siellä ei pitäisi olla.- Kölli
en ole kauheesti tutkinut eri merkkisten autojen
tekniikkaa. Oli mulle uutta, että ei ole sitä
paisaria.
Mua on ruvennut ihmetyttämään, että voiko
jäähdytydnesteen pakkasenkestävyys mennä noin
huonoksi, että nykysillä pakkasilla se jäätyy.
Asutko kenties jossain Pohjoisessa? Onko
autostasi vaihdettu nestettä pitkään aikaan? vai
onko autossasi kenties jotain sellaista vuotoa
tai vikaa, että olet lisännyt pelkkää vettä?
Ei siitä seisonnasta varmaan lisää vahinkoa tule,
mutta tuon edellisen kirjoittajan kommentit tulee
otta vakavasti. Jo pelkkä alumiini kansi on sen
verran herkkä, että pitää tietää miten
kansipahvin vaihto tehdään. Kiristykset, mahd.
pultin vaihdot jne. - Keijo
Kölli kirjoitti:
en ole kauheesti tutkinut eri merkkisten autojen
tekniikkaa. Oli mulle uutta, että ei ole sitä
paisaria.
Mua on ruvennut ihmetyttämään, että voiko
jäähdytydnesteen pakkasenkestävyys mennä noin
huonoksi, että nykysillä pakkasilla se jäätyy.
Asutko kenties jossain Pohjoisessa? Onko
autostasi vaihdettu nestettä pitkään aikaan? vai
onko autossasi kenties jotain sellaista vuotoa
tai vikaa, että olet lisännyt pelkkää vettä?
Ei siitä seisonnasta varmaan lisää vahinkoa tule,
mutta tuon edellisen kirjoittajan kommentit tulee
otta vakavasti. Jo pelkkä alumiini kansi on sen
verran herkkä, että pitää tietää miten
kansipahvin vaihto tehdään. Kiristykset, mahd.
pultin vaihdot jne.Omaa hölmöyttäänhän sitä ei varmaan ole tarpeeks
pistänyt jäähd.nestettä vesipumpun vaihdon
jälkeen. Jännä vaan että syyläri kuitenkin on
sula.. Pitänee huomenissa startata ja tsiigata
pakkaasuin väriä ym. pointteja. Eihän se
kuitenkaan varmaa ole onko kansipahvi ehtinyt
palaa. - Kölli
Keijo kirjoitti:
Omaa hölmöyttäänhän sitä ei varmaan ole tarpeeks
pistänyt jäähd.nestettä vesipumpun vaihdon
jälkeen. Jännä vaan että syyläri kuitenkin on
sula.. Pitänee huomenissa startata ja tsiigata
pakkaasuin väriä ym. pointteja. Eihän se
kuitenkaan varmaa ole onko kansipahvi ehtinyt
palaa.ja myöskin on mahdollista, että kansipahvi menee
vaikka ei se vesi jäässä olekaan, jonkun muun
syyn takia. Tai voi sulla olla joku muukin vika.
Olen tavannut moisia ongelmia, jolloin syynä on
ollut ainoastaan mittarivikoja (Tietenkään mitään
ääniä ei silloin ole kuulunut koneeesta eikä
ollut MB)
Ja muistaaseni 50% vettä ja 50% nestettä on
sopiva jäähdytysneste. Mutta siinä kannun
kyljessähän se on kerrottu. - Keijo
Kölli kirjoitti:
ja myöskin on mahdollista, että kansipahvi menee
vaikka ei se vesi jäässä olekaan, jonkun muun
syyn takia. Tai voi sulla olla joku muukin vika.
Olen tavannut moisia ongelmia, jolloin syynä on
ollut ainoastaan mittarivikoja (Tietenkään mitään
ääniä ei silloin ole kuulunut koneeesta eikä
ollut MB)
Ja muistaaseni 50% vettä ja 50% nestettä on
sopiva jäähdytysneste. Mutta siinä kannun
kyljessähän se on kerrottu.Eipä hätiä mitiä, motti oli sulanut lämpötilan
noustessa lähelle nollaa, starttasi ja toimii
aivan mainiosti! Ei näy öljyä vedessä eikä
toisinpäin. Ensi töikseni vaihdoin syyläriin
nesteet, ja nyt on takana jo parisen sataa km.
:-)
Kiitoksia vaan neuvoista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302275
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu272023Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121539Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121397Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701241- 961091
- 171017
- 88923
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17810Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115765