Apua! Vedet+öljyt?

Keijo

Ajoinpa autollani kun lämmöt ryhtyivät nousemaan
jo lähelle punaista rajaa. Tätä ennen olin
havainnut että vaikka moottorin lämmöt nousevat,
lämmityslaite puhaltaa pelkkää kylmää. En
kuitenkaan pysähtynyt kun kotipihaan oli matkaa
vain pari-kolmesataa metriä. Kääntyessäni pihaan
konepellin alta alkoi kuulumaan
harvakseltaan "jumps-jumps"; ikäänkuin
vesikeskuslämmityksessä silloin, kun kattilan
lämpötila nousee rajusti ja kiertovesipumppu ei
jostain syystä ehdi pyörittämään tarpeeksi..you
know?

Mutta kuitenkin, epäilen josko jäähd.neste olisi
voinut mennä osittain jäähän ja estää näin
moottorin jäähdytyksen? Olisiko
lämmityslaitteen "toimimattomuus" voinut johtua
siitä, että vesi lämppärin kennossa olisi
jäätynyt?

Ja ennenkaikkea, mistä huomaa että vedet ja öljyt
ovat menneet moottorissa sekaisin? Nimittäin
ajaessani viime metrejä ikäänkuin olisin
huomannut että öljynpainemittari olisi laskenut
alle yhteen... mitään vuotoja en kuitenkaan
havainnut.
Moottori muten on 2,8 twincam bensiini,
valmistaja MB.

Tapahtuman jälkeen olen hieman kiihtyneessä
mielentilassa mikä varmaan näkyy kirjoituksessa,
siitä sorry. Kiitos vastauksista jo etukäteen.

20

7920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kölli

      Jos vesi ei kierrä lämpötila nousee ja ensi
      vaiheessa todennäköisesti palaa kannentiiviste,
      jolloin joko vesi ja/tai oljy menevät joko
      sylinteriin, tai sitten keskenään sekaisin.
      Hyvällä tuurilla saatat selvitä pelkällä
      kannentiivisteen vaihdolla.

      • Keijo

        .


      • niles

        öljytikkua vilkaisemalla (pinta liian korkealla
        ja väri) saat jo paljon selville. öljy menee
        harmahtavaksi(joku varmasti erimieltä väristä)
        jos sinne pääsee jäähdytinnestettä. voit myös
        tyhjennystulpasta lorauttaa astiaan öljyä hieman
        ja tutkailla sen kirkkautta.

        toivottavasti ei vakavempaa.


      • Kölli
        Keijo kirjoitti:

        .

        sen kyllä näkee pakokaasusta. Mainitsit, että
        öljynpaine on alhainen, mikä viittaisi siihen,
        että öljy menee väärään paikkaan ja parempi on
        olla ajelematta sillä autolla enää, menee
        nimittäin laakerit, jos eivät ole jo menneet. Jos
        öljyä menee jäähdytysjärjestelmään, sen havaitsee
        mm. harmaan värisestä mömmöstä jäädyttimen
        korkissa. (En tiedä kulkeutuuko se heti sinne,
        vai ajan kanssa)


      • Kölli
        niles kirjoitti:

        öljytikkua vilkaisemalla (pinta liian korkealla
        ja väri) saat jo paljon selville. öljy menee
        harmahtavaksi(joku varmasti erimieltä väristä)
        jos sinne pääsee jäähdytinnestettä. voit myös
        tyhjennystulpasta lorauttaa astiaan öljyä hieman
        ja tutkailla sen kirkkautta.

        toivottavasti ei vakavempaa.

        mutta kysyn, että voiko vesi mennä öljytilaan?
        Itse en ole moista tapausta kuullut.
        Käsittääkseni öljynpaine voittaa vesipaineen.


      • Kohtalotoveri
        Kölli kirjoitti:

        mutta kysyn, että voiko vesi mennä öljytilaan?
        Itse en ole moista tapausta kuullut.
        Käsittääkseni öljynpaine voittaa vesipaineen.

        Allekirjoittaneella vähän sama vika mutta ei
        epäilystäkään siitä ettei jotain ollut vialla. On
        nimittäin "öljyä" niin ettei tikussa riitä pituus
        ja vesi ei ota pysyäkseen syylarissä. Kyllä nyt
        ikeniä naurattaa...


      • 520i
        Kohtalotoveri kirjoitti:

        Allekirjoittaneella vähän sama vika mutta ei
        epäilystäkään siitä ettei jotain ollut vialla. On
        nimittäin "öljyä" niin ettei tikussa riitä pituus
        ja vesi ei ota pysyäkseen syylarissä. Kyllä nyt
        ikeniä naurattaa...

        Melko varma kasipahvivika. Ei ole kallis varaosa,
        eikä paha tehdä työksi. Toivottavasti et ole
        ajanut pitkään vesiöljyillä, kun se voi
        vaihdattaa laakeriliuskat myös.


      • sisu
        Kohtalotoveri kirjoitti:

        Allekirjoittaneella vähän sama vika mutta ei
        epäilystäkään siitä ettei jotain ollut vialla. On
        nimittäin "öljyä" niin ettei tikussa riitä pituus
        ja vesi ei ota pysyäkseen syylarissä. Kyllä nyt
        ikeniä naurattaa...

        on kansipahvi palanut, savu on kuin jyry sisussa
        pakkasella käynnistäessä sakea ja valkoinen voi,
        käyttää myös sodassa savuverhon laskijana.
        talvella. toivottavasti ei tule kallis remppa


      • Kölli
        Keijo kirjoitti:

        .

        unohdin tosiaan, että jos jäähdytysveden
        paisuntasäiliössä kuplii varsinkin isommilla
        kierroksilla, tapaus on selvä.


      • Keijo
        Kölli kirjoitti:

        unohdin tosiaan, että jos jäähdytysveden
        paisuntasäiliössä kuplii varsinkin isommilla
        kierroksilla, tapaus on selvä.

        ..paisaria meinaan. :-)


    • toni

      Moottorin keittäessä lämmityslaitteesta tulee
      kylmää ilmaa vaikka lämppäri olisi säädetty täysin
      kuumalla ja itse moottori tietysti tulikuuma.
      (en tosin tiedä, että miksi)

      Eli siitä tietää, että moottori keittää kun
      lämppäristä puhaltaa kylmää.

    • miki

      Tuli mieleen, että se kylmä ilma lämppäristä voi
      johtua tosiaankin jäästä tai hyyhmastä joka
      tukkii vesikanavat, tai sitten kun vedet on
      karanneet esim. öljytilaan ja vettä ei
      yksinkertaisesti riitä lämppärille.

      Tuollaiset äänet ei yleensä tiedä hyvää joten
      parasta kun tutkit ne nesteet ym. jos kansipahvi
      on palanut se voi puhaltaa vesitilaan jolloin
      syylärissä näkyy kuplia kun kone on käynnissä.
      Öljyt erottaa kyllä veden seasta ja toisinpäin
      mittatikkua katsellessa.

      • DIK&DIT

        ...näkee vesien sekottumisen oljyihin siitä, että
        öljy näyttää harmaalta. Ei siis isoja
        vesipisaroita, vaan "sekasoppaa"...

        Syylärissä taas öljy kelluu isompina pisaroita...


    • MBW124

      JOS kansipahvi on mennyt ja JOS kyseessä on
      alumiinimylly (2.8l versioita on useita), niin on
      mahdollista, että kannenpultit ja holkitukset
      pitää uusia, sillä jännitykset eivät enää vastaa
      alkuperäisiä. Vanhat pultit eivät välttämättä
      pidä oikeaa momenttiaan. Kanteen ja blokiinkin
      piti muistaakseni tehdä jotain keskinäisiä
      passauksia. KYSY tästä lisää varsinaisilta
      asiantuntijoilta, normaalin "valurautakaavan"
      mukaan tehty kansipahvin vaihto saattaa aiheuttaa
      pop'up-ilmiön kannenpulteissa - ja taas maksaa.

      • Keijo

        ..on siis M110 70-luvun lopulta, eli vain kansi
        on alumiinia.


    • Keijo

      kaikille vastauksista! En ole käynnistänyt
      autoani tuon tapahtuman jälkeen (odotellen kelien
      lauhtumista), mutta öljytikussa ei näy kuin öljyä
      eikä öljyn määrä tikussa ole muuttunut. Tämän
      tarkistin heti seuraavana päivänä tiedon täältä
      luettuani. Mutta eihän vettä pysty
      öljytilaan/toisinpäin menemään jos auto ei käy...?

      Ala- sekä yläputki syyläriin ovat notkeat eli
      jäätä siellä ei pitäisi olla.

      • Kölli

        en ole kauheesti tutkinut eri merkkisten autojen
        tekniikkaa. Oli mulle uutta, että ei ole sitä
        paisaria.

        Mua on ruvennut ihmetyttämään, että voiko
        jäähdytydnesteen pakkasenkestävyys mennä noin
        huonoksi, että nykysillä pakkasilla se jäätyy.
        Asutko kenties jossain Pohjoisessa? Onko
        autostasi vaihdettu nestettä pitkään aikaan? vai
        onko autossasi kenties jotain sellaista vuotoa
        tai vikaa, että olet lisännyt pelkkää vettä?

        Ei siitä seisonnasta varmaan lisää vahinkoa tule,
        mutta tuon edellisen kirjoittajan kommentit tulee
        otta vakavasti. Jo pelkkä alumiini kansi on sen
        verran herkkä, että pitää tietää miten
        kansipahvin vaihto tehdään. Kiristykset, mahd.
        pultin vaihdot jne.


      • Keijo
        Kölli kirjoitti:

        en ole kauheesti tutkinut eri merkkisten autojen
        tekniikkaa. Oli mulle uutta, että ei ole sitä
        paisaria.

        Mua on ruvennut ihmetyttämään, että voiko
        jäähdytydnesteen pakkasenkestävyys mennä noin
        huonoksi, että nykysillä pakkasilla se jäätyy.
        Asutko kenties jossain Pohjoisessa? Onko
        autostasi vaihdettu nestettä pitkään aikaan? vai
        onko autossasi kenties jotain sellaista vuotoa
        tai vikaa, että olet lisännyt pelkkää vettä?

        Ei siitä seisonnasta varmaan lisää vahinkoa tule,
        mutta tuon edellisen kirjoittajan kommentit tulee
        otta vakavasti. Jo pelkkä alumiini kansi on sen
        verran herkkä, että pitää tietää miten
        kansipahvin vaihto tehdään. Kiristykset, mahd.
        pultin vaihdot jne.

        Omaa hölmöyttäänhän sitä ei varmaan ole tarpeeks
        pistänyt jäähd.nestettä vesipumpun vaihdon
        jälkeen. Jännä vaan että syyläri kuitenkin on
        sula.. Pitänee huomenissa startata ja tsiigata
        pakkaasuin väriä ym. pointteja. Eihän se
        kuitenkaan varmaa ole onko kansipahvi ehtinyt
        palaa.


      • Kölli
        Keijo kirjoitti:

        Omaa hölmöyttäänhän sitä ei varmaan ole tarpeeks
        pistänyt jäähd.nestettä vesipumpun vaihdon
        jälkeen. Jännä vaan että syyläri kuitenkin on
        sula.. Pitänee huomenissa startata ja tsiigata
        pakkaasuin väriä ym. pointteja. Eihän se
        kuitenkaan varmaa ole onko kansipahvi ehtinyt
        palaa.

        ja myöskin on mahdollista, että kansipahvi menee
        vaikka ei se vesi jäässä olekaan, jonkun muun
        syyn takia. Tai voi sulla olla joku muukin vika.
        Olen tavannut moisia ongelmia, jolloin syynä on
        ollut ainoastaan mittarivikoja (Tietenkään mitään
        ääniä ei silloin ole kuulunut koneeesta eikä
        ollut MB)

        Ja muistaaseni 50% vettä ja 50% nestettä on
        sopiva jäähdytysneste. Mutta siinä kannun
        kyljessähän se on kerrottu.


      • Keijo
        Kölli kirjoitti:

        ja myöskin on mahdollista, että kansipahvi menee
        vaikka ei se vesi jäässä olekaan, jonkun muun
        syyn takia. Tai voi sulla olla joku muukin vika.
        Olen tavannut moisia ongelmia, jolloin syynä on
        ollut ainoastaan mittarivikoja (Tietenkään mitään
        ääniä ei silloin ole kuulunut koneeesta eikä
        ollut MB)

        Ja muistaaseni 50% vettä ja 50% nestettä on
        sopiva jäähdytysneste. Mutta siinä kannun
        kyljessähän se on kerrottu.

        Eipä hätiä mitiä, motti oli sulanut lämpötilan
        noustessa lähelle nollaa, starttasi ja toimii
        aivan mainiosti! Ei näy öljyä vedessä eikä
        toisinpäin. Ensi töikseni vaihdoin syyläriin
        nesteet, ja nyt on takana jo parisen sataa km.

        :-)
        Kiitoksia vaan neuvoista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2275
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      27
      2023
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1539
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1397
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      96
      1091
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1017
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      810
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      765
    Aihe