1. Oletko kreationismin vai evoluutionismin kannattaja, vai suhtaudutku epäilevästi kumpaankin?
2. Mikä sai sinut valitsemaan suuntauksesi, vai synnyitkö siihen?
3. Onko/oliko perheesi samaan suuntaukseen kuuluvaa väkeä?
4. Onko elämäsi menossa hyvään suuntaan?
5. Jos olet vaihtanut suuntaustasi, niin menikö elämäsi huonompaan vai parempaan suuntaan?
6. Oletko kirkossa / oletko koskaan ollut kirkossa?
7. Onko ystäväpiirissäsi muihin uskontokuntiin kuuluvia ymm?
8. Kuinka kauan olet uskonut suuntaukseesi?
9. Onko olemassa mitään, mikä voisi saada sinut uskomaan muuhun?
10. Jos saisit valita yhden asian muuttuvan maailmassa, niin mikä se olisi?
Terveisiä vastannelle!
Kysely.
12
806
Vastaukset
- Mr. Satan
1. Oletko kreationismin vai evoluutionismin kannattaja, vai suhtaudutku epäilevästi kumpaankin?
En kummankaan. Ihan vaan evoluutio_teorian_.
Biologian ja fysiikan opinnot peruskoulussa. Havaittu evoluutio ja kreatonistien idioottimaiset argumentit.
En ole ihan varma. :D Hyvin neutraali ympäristö.
Kyllä ja vielä parempaan
5. Jos olet vaihtanut suuntaustasi, niin menikö elämäsi huonompaan vai parempaan suuntaan?
Ei sillä ole mitään vaikutusta mihinkään. Eikä pidäkään olla.
On minut joskus pakotettu käymään kirkossa ja joskus olen käynyt perinteen vuoksi. En ole käsittääkseni koskaan kuulunut kirkkoon.
Valitettavasti ei.
En edelleenkään kuvailisi uskovani mihinkään. Pidän evoluutioteoriaa vain eniten oikeana.
Toki: kotikäynti jeesukselta tai joutilaalta arkkienkeliltä tai buddhalta tai allahin miltälie tai zeukselta. Mieluiten niin että naapuritkin näkee.
Ihmiset saisivat olla vähän suvaitsevaisempia. - - J
- Kait tähän oikea vastaus on aina, että "suhtaudun epäilevästi" koska absoluuttisia totuuksia ei ole olemassakaan. Mutta mutta, evoluutiosta on todistusaineistoa melkoisen paljon, eikä yhtään vastatodistetta (puhun nyt ihan oikeista tieteellisistä todisteista), joten evoluutioteorian mukainen kehitys lienee ainakin hyvä likiarvo elämän muokkautumisesta. Kreationismilla ei ole yhtään todistetta puolesta, mutta paljon vastatodisteita, joten rationaalisesti ajatellen sitä on vaikea pitää toteennäytettynä.
- Hmm, tämäkin on hyvä kysymys. Kait geneettinen perimä vaikuttaa siihen, että pyrkii suhtautumaan rationaalisesti asioihin, joten kai olen osittain syntynyt ottamaan selkoa ja etsimään todisteita monipuolisesti, mutta väitän silti, että kirjoitettu tieto ja todisteet ovat suuntaustani ohjannut.
- Sekä että, tosin hyvin vähän sain kotona "asennekasvatusta".
- Ihan hyvin menee, kiitos kysymästä.
- Ajatukseni ovat kehittyneet - mitään suurta ja nopeaa muutosta en ole kokenut.
- Olen kuulunut kirkkoon (koska se on ollut tyypillistä lasten "pakkoliittämistä" siihen aikaan kun synnyin). Erosin kun sain siitä itse päättää.
- En itse kuulu mihinkään uskontokuntaan, mutta ystäväpiirissäni on joitakin uskontokuntia edustettuna.
- "Suuntaukseni" on kehittynyt tiedon lisääntyessä (niin omani kuin yleisenkin), joten ei voida sanoa aikamääriä.
- Toki jos saadaan todistettua jokin toinen järjestys niin pitäähän sellaista tulosta kunnioittaa. Luulen, että ajattelisin siinä tapauksessa jotenkin näin: "ahaa, ai näin se meneekin". Ei ole hirvittävän suuri kynnys myöntää, etten todellakaan tiedä kaikkea maailmanjärjestyksestä.
- Tämä menee melkein missihaastatteluiden tasolle: "joo, mä haluun valoo, lämpöö ja tuoda iloa ihmisille". No, ehkä haluaisin poistaa kaikki suvaitsemattomuutta viljelevät aatesuunnat (jolloin siis ei olisi vastakkainasetteluja, esim. kristillinen länsimaailma vs. islam tms.). Uskon, että näin maailmasta tulisi monille monille ihmisille parempi paikka elää. - Ovat täs
1. En kummankaan. Hyväksyn nykyisen tieteen tulokset varauksella.
2. Tieteen ja tekniikan tulokset.
3. Kaipa ne ovat.
4. Juu
5. En ole vaihtanut.
6. Erosin vuosia sitten.
7. En kysele sellaisia. Ei ole hihhuleita.
8. Se ei ole uskon asia. Koko ikäni olen oppinut uutta ja pohtinut asioita.
9. Faktat.
10. Se, ettei kyseltäisi tyhmiä. - Kahdeksan
((1. Oletko kreationismin vai evoluutionismin
kannattaja, vai suhtaudutku epäilevästi
kumpaankin?))
Evoluutioteoria. Pidän sitä parhaimpana *tieteellisenä* selitysmallina elämän muotoutumiselle.
((2. Mikä sai sinut valitsemaan
suuntauksesi, vai synnyitkö siihen?))
Olin syntymästä asti opetettu olemaan kreationisti, äitini mm. osti minulle ala-asteikäisestä kreationismia koskevia kirjoja. Mutta kaikki muuttui, kun rupesin opiskelemaan raamattua syvällisesti huomaten sen ristiriitaisuuden ja moraalittomuuden, ja rupesin samaan aikaan myös lukemaan tiedejulkaisuja ja opiskelemaan syvemmin ympäristöäni koskevia asioita.
((3. Onko/oliko perheesi samaan
suuntaukseen kuuluvaa väkeä?))
Ei. Sukuni on agressiivisesti kreationismia puolustavaa porukkaa.
En keskustele näistä aiheista heidän kanssaan, koska en halua aikaan perhesotaa, kun he rupevat heittelemään minua kreationismikirjoilla, raamatulla, ja nimittelevät, kun en usko luovaan jumalaan.
((4. Onko elämäsi menossa hyvään suuntaan?))
Kyllä.
((5. Jos olet vaihtanut suuntaustasi, niin
menikö elämäsi huonompaan vai parempaan suuntaan?))
Ei vaikutusta oman elämäni laadussa. Ei tämän asian pitäisi vaikuttaa esim. unelma-ammatin valintaan.
Tunnen tästä huolimatta suhtautumiseni ympäröivään maailmaan muuttuneen positiivisempaan suuntaan; pidän mm. planeetan hyvinvointia tärkeämpänä ja pidän elämää entistäkin ainutlaatuisempana ja arvokkaana.
Edellisen maailmankuvani -kristinuskon ja kreationismin- mukaan ei ollut niinkään lopullista väliä tuhoavatko ihmiset maailman, koska raamatun mukaan se tuhoutuu joka tapauksessa ja jumala luo tyhjästä uuden taivaan ja maan. Ajattelin ennen uhanalaisten eläinlajien suhteen, että noh, vaikka ne harmillisesti kuolisivat, jumala voi kaikkivaltiudessaan luoda ne tyhjästä uudestaan. Enää en ajattele niin, vaan toimin aktiivisesti etenkin muutamien erittäin uhanalaisten eläinlajien säilyttämiseksi, koska evoluutioteoria on muuttanut suhdettani maailmaan, vaikka se ei olekaan filosofinen suuntaus tai ideologia. Nimittäin kreationismin mukaan ihminen ei kuuulu luontoon. Evoluutioteorian mukaan puolestaan tämä planeetta on ainoa kotimme ja muut olennot täällä ovat kaikki sukulaisiamme. Jos ne kerran katoavat, ne eivät enää ikinä tule takaisin. Olen tullut entistä vastuuntuntoisemmaksi toimintani suhteen ja otan huomioon sen vaikutuksen luontoon, ilmakehään, kanssaihmisiin jne.
((6. Oletko kirkossa / oletko
koskaan ollut kirkossa?))
Olen käynyt vauvasta 18 vuotiaaksi saakka helluntaiseurakunnassa. Olen lisäksi käynyt joskus silloin tällöin ev.lut. kirkossa.
((7. Onko ystäväpiirissäsi muihin
uskontokuntiin kuuluvia ymm?))
Kyllä. Tunnen juutalaisia ja muslimeja.
((8. Kuinka kauan olet uskonut suuntaukseesi?))
En "usko" mihinkään suuntaukseen. Enhän minä USKO Jupiter nimiseen planeettaankaan. Sen sijaan TIEDÄN, että Jupiter on, koska saamani todistusaineiden mukaan sen olemassaolo on äärimmäisen todennäköistä. Sama evoluutiota koskevien todistusaineiden kohdalla. Sen tapahtuminen on äärimmäisen todennäköistä. Evoluutioteoria vakuutti minut n. 5 vuotta sitten.
((9. Onko olemassa mitään, mikä voisi
saada sinut uskomaan muuhun?))
Tietysti.
Evoluutioteoria on falsifioitavissa monella tavalla jos esim. löytyy hevosen fossiili vanhemmista kerrostumista kuin ensimmäiset nisäkkäät tai esim. kamplelan ja ihmisen DNA:sta löytyy identtisestä paikasta endogeeninen retrovirus, jota ei olekaan orangilla.
((10. Jos saisit valita yhden asian
muuttuvan maailmassa, niin mikä se olisi?))
Köyhyys.
Köyhyyden poistamisesta seuraisi monen muunkin planeettaamme raastavan ongelman eliminointi. - as.fasdfads
1. evolutionismin (jos tässä -ismissä nyt ei sitten mitään kompaa ole).
2. Pikkuhiljaa kun alkoi sen tyyppiset asiat kiinnostamaan.
3. Ei aavistustakaan.
4. On.
5. En ole vaihtanut. Asiaa ei vain aiemmin tullut ajateltua.
6. Kuka nyt kirkossa nettiä käyttäisi.. Olen ollut kirkossa... Olen jopa kuulunut evlut. seurakuntaan, mutta nyt siis eronnut.
7. Yksi helluntaiseurakuntaan kuuluva ja suurin osa evankelisluterilaiseen.
8. Oisko 8 vuotta.
9. On.
10. Toivoisin, että kerrankin tulisi jotain positiivisia uutisia luonnon tulevaisuusennusteista... >>1. Oletko kreationismin vai evoluutionismin kannattaja, vai suhtaudutku epäilevästi kumpaankin?>2. Mikä sai sinut valitsemaan suuntauksesi, vai synnyitkö siihen?>3. Onko/oliko perheesi samaan suuntaukseen kuuluvaa väkeä?>4. Onko elämäsi menossa hyvään suuntaan?>5. Jos olet vaihtanut suuntaustasi, niin menikö elämäsi huonompaan vai parempaan suuntaan?>6. Oletko kirkossa / oletko koskaan ollut kirkossa?>7. Onko ystäväpiirissäsi muihin uskontokuntiin kuuluvia ymm?>8. Kuinka kauan olet uskonut suuntaukseesi?>9. Onko olemassa mitään, mikä voisi saada sinut uskomaan muuhun?>10. Jos saisit valita yhden asian muuttuvan maailmassa, niin mikä se olisi?
- Hapkidod
1. Tunnustaudun hänen keisarillisen pesukoneensa maltilliseksi kähveltäjäksi.
2. Minulla on persoonallinen tieto Hänen pesukoneensa voimista.
3. Olin koeputkilapsi.
4. Nyt kun olen oikealla raiteella ja tiedän viettäväni ikuisuuden Hänen maltillisessa kuivausrummussaan, niin maallisella elämällä ei ole mitään väliä.
5. Olen ollut kristitty, agnostikko, sitten ateisti, ja käynyt jotakuinkin tuhat muuta suuntausta läpi kunnes sain varsinaisen ilmestyksen vasta ohjelmoitavien pesukoneiden kaupassa jossa ymmärsin vihdoin kaukkeuden mystiikan ja salaisimmat salaisuudet.
6. Kuuluin joskus Jeesus-miehen kirkkoon, mutta kun ymmärsin Jeesus-miehen olevan lähinnä marijuanaa polttanut homoseksuaali jonka ympärille oli istutettu vallan, manipulaation ja vaurauden toivossa suunnattomat satuverkostot, päätin jättää kristinopin taakseni ja kirota jotta Hänen suuri pesukoneensa jättäisi nuo vääräoppiset tuomitsijat linkoamatta.
7. Ei.
8. Ymmärsin juuri nyt että en valinnut uskoani, usko valitsi minut koska olen ollut tämänlainen jo koko elämäni.
9. Jos saisin Jessica Alban istumaan kasvoilleni, hylkäisin hänen pesukoneensa välittömästi ja aloittaisin kultin Jessican revohkalle.
10. Tapattaisin kaikki vääräoppiset ja valehtelisin uuden uskonnon jolla tulisin rikkaaksi. - Lunatic
1. Evoluutio on mielestäni kohtuullisen järkevä teoria.
2. Syntyessäni minulla ei ollut mielipiteitä, käsitykset yleensä muokkautuvat iän ja elämän myötä.
3. Kaikkien kantaa en tiedä, vain sen, että osa on jyrkästi eri mieltä kanssani.
4. Mistä tiedän, toivon kuitenkin. Elämä on hyvää nytkin.
5. En ole vaihtanut, tosin ennen ajattelin että ehkä joku on käyttänyt evoluutiota työvälineenä.
6. Kastettu lapsena, eronnut aikuisena.
7. On ja lähisuvussa myös.
8. En osaa sanoa tarkkaan, en pidä sitä suuntauksena että uskoo jonkun tieteellisen teorian olevan melko lailla oikeaan osuva. Eikä tuo ole vaikuttanut maailmankatsomukseeni.
9. Kyllä varmaan. Hyvä perustelu kääntää pään, jos joku sellaisen esittää.
10. Paha: kai se olisi se, että kaikkien elämänlaatu ei ole läheskään inhimillinen. 1. Evoluutioteoria pitää todisteiden mukaan paikkansa.
2. Opin lukemaan nelivuotiaana. Siitä asti olen hankkinut tietoa luonnontieteistä (muun muassa).
3. Vanhempanikin olivat fiksuja ihmisiä.
4. Kiitos kysymästä, siinähän tuo mennä jolkkottelee.
5. Kysymys on omituinen. Ei tieteen tutkiminen ole mikään "suuntaus".
6. Kastettu, ripitetty, kirkosta eronnut.
7. Ystävissäni on mormoneja, ortodokseja, muslimeja, yksi adventisti, yksi roomalaiskatolinen ja useita, joilla ei ole uskontoa. (Niin, ja yksi, joka uskoo sielunvaellukseen määrittelemättä sitä mitenkään.)
8. Katso kohtia viisi ja kaksi.
9. Pitävät todisteet.
10. Vähän vähemmän typeryksiä (kokonaan niistä ei pääse koskaan eroon).- kelju K kojootti
1: evo
2: joo kyllä mä synnyin evoluutioon ja sen takia
3: emmä tiiä
4: ei oikeestaan
5: en oo vaihtanu
6: joo
7: joo
8: siitä asti kun mulle tuli tietosuus
9: jos jumala tulis mun luo puhumaan
10: se ois littee - tieteen vaalija
- Suhtauden epäilevästi kaikkiin uskonnonkaltaisiin ismeihin joita yritetään pakkotuputtaa mediassa. Evousko on juuri tällainen teoria
- Niin, epäilen että olen syntynyt tieteellisen kriittiseksi. Siksikin evohömppä arveluttaa.
- Molemmat vanhempani ovat myös tieteellisesti korkealla tasolla
- Henkilökohtaisesti kyllä, mutta olen surullinen siitä, miten evokultti näyttää olevan valtaamassa alaa yhä enemmän.
- en ole vaihtanut suuntaustani. Palstan evokkien matalatasoisesta keskustelukulttuurista johtuen olen kuitenkin harkinnut keskustelualueen vaihtoa.
- Olen ollut nuoruudessani hautausmaalla ruohonleikkaajana
- Muutamia. Tunnen myös evokkeja, mutta en voi sanoa heitä ystävikseni. En usko että heillä on muitakaan ystäviä.
- Niin, kuten jo kohdassa 2 sanoin, niin olen omaksunut tieteellisen ajattelutavan jo syntyessäni
- Jos näen konkreettisesti eläinlajin muuttuvan toiseksi silmieni edessä, harkitsen vakavasti epäilevää kantaani evojulistukseen
- Huonotapaiset evokit käytöskursseille. - Kusti polkee
Evoluutioteoria on kai hyvä likiarvo sille mitä tapahtui. Jumalaa se ei sulje yhtälöstä pois.
Pikkuhiljaa ajautui. En syntynyt.
Ne keskittyy johonkin paljon olennaisempaan.
Ainakin niin haluan uskoa.
Se, mikä suuntaus itselläni on, vaikuttaa todella vähän omaan jugurtinsyöntiini, saati siihen meneekö elämäni paremmin vai huonommin.
Olen käynyt kirkossa. En kuulu, mutta kirkkohäät haluaisin, joten...
on.
Vaikea sanoa.
Ehkä.
Kevyt. Juusto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1072381
- 1051862
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee161784Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen981427Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol1881376Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole41255- 64936
- 56926
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi124923- 76900