Suomen puheenjohtakauden asialista näyttää muotoutuvan enemmän EU;n ulkopuolella tapahtuvista asioista. Ensin Israelin-Hizbollahin taistelu ja nyt mitä ilmeisemmin tilanteen kiristyminen Korean niemimaalla.
Pohjois-Korea ei piittaa lainkaan kansainvälisestä painostuksesta. Ydinkokeen suorittamisella se kertoo valmiuttaan ratkoa asioita aseellisesti. Välit Etelä-Koreaan ovat olleet jo kauan tulehtuneet, samoin Japaniin ja USAhan.
Bush on nimennyt P-Korean roistovaltioksi, mutta P-Koreassa tiedetään, että USA miettii usemmankin kerran sotilaallisetn toimien käyttöä sitä vastaan. USAssa varmasti uskotaan siihen, että P-Korea myös käyttää ydinasettaan, jos sinne hyökätään.
Matti Vanhaselle ja Erkki Tuomiojalle saattoi tulla tästä uusi haaste, sillä EU ei liene P-Korean silmissä läheskään niin suuri paha kuin USA ja sen aasialaiset naapurit. Kiina on ainoa valtio, mihin P-Korea tuntee luottamusta. Siksi tämä onkin varsin kiinalainen juttu ja voi olla, että tässä nyt suomalaisetkin joutuvat tutustumaan näissä merkeissä idän ihmeisiin. Erikoiseksi tilanteen voi tehdä vielä se, että YK:n uudeksi pääsihteeriksi on vahvoilla etelä-korealainen.
Ulkopolitiikka EU-puheenjohtajakauden asialistalla
11
409
Vastaukset 11
- oivahärkönen
... aihepiiriin. Tämmöisiä juttuja varten on vaikka Kansainvälinen politiikka. Olet maininnut Vanhasen nimen vain siksi, että saisit jutun kuulumaan tänne.
Eipä liity tuo sinunkaan kommenttisi saitin aihepiiriin. Tämmöisiä juttuja varten on vaikka joku huuhaa-palsta. Olet maininnut Vanhasen nimen vain siksi, että saisit jutun kuulumaan tänne.
Tartut kyllä nopeasti esim. minun avauksiini, jos ne eivät aivan täyty palstan aihepiirin vaatimuksia. Näkisipä joskus samanlaista intoa sinulta esim. City-Kepun juttujen kommentoimiseen. Ne eivät nimittäin yleensä koskaan täytä palstan aihepiirin vaatimuksia.- Hae totuutta
Mielipidepankki kirjoitti:
Eipä liity tuo sinunkaan kommenttisi saitin aihepiiriin. Tämmöisiä juttuja varten on vaikka joku huuhaa-palsta. Olet maininnut Vanhasen nimen vain siksi, että saisit jutun kuulumaan tänne.
Tartut kyllä nopeasti esim. minun avauksiini, jos ne eivät aivan täyty palstan aihepiirin vaatimuksia. Näkisipä joskus samanlaista intoa sinulta esim. City-Kepun juttujen kommentoimiseen. Ne eivät nimittäin yleensä koskaan täytä palstan aihepiirin vaatimuksia....vain ja ainoastaan sen ettei avaus kuulu saitin aihepiiriin.
Nyt jälleen munasit itsesi, kun aloit peitellä erhettäsi ihmeellisellä räkykytyksellä, kuin pahan teosta yllätetty kakara. Osoittaa ehkä sen että teit asiattoman avauksesi täysin tietoiesti ja tahallaan.Ei se niin mene, että sinä saat tehdä mistään säännöistä piittaamatonta ilkivaltaa sillä perusteella, että jokin toinen mielestäsi niin tekee.
Oma mielesi valehtelee sinulle ja panee toimimaan typerästi. Hae totuutta kirjoitti:
...vain ja ainoastaan sen ettei avaus kuulu saitin aihepiiriin.
Nyt jälleen munasit itsesi, kun aloit peitellä erhettäsi ihmeellisellä räkykytyksellä, kuin pahan teosta yllätetty kakara. Osoittaa ehkä sen että teit asiattoman avauksesi täysin tietoiesti ja tahallaan.Ei se niin mene, että sinä saat tehdä mistään säännöistä piittaamatonta ilkivaltaa sillä perusteella, että jokin toinen mielestäsi niin tekee.
Oma mielesi valehtelee sinulle ja panee toimimaan typerästi.Kansainvälinen politiikka ei kuuli Kepun harjoittamaan politiikkaan eikä Kepussa olla kiinostuneita kuin Impivaaran kyläkuulumista. Jos tämä pitää paikkansa, kirjoituksenin ei kuulu tälle palstalle. Uskon, että se pitää paikkansa, joten sheriffi voi minun puolestani poistaa avaukseni.
En ole puolustellut avausta sillä, että joku toinen tekee asiattomia avauksia. Tämä väitteesi kertoo vain sinun luetun ymmärtämisen häiriöstä. Minun tietoisuuteni koskettaa paljon laajempia asiakokonaisuuksia kuin kepulaisten. Kyse on siis tietoisuuden asteiden eroista, joten mistään tahallisuudesta ei voi puhua. Viakseni lankeaa lähinnä se, että minun olisi pitänyt ymmärtää kepuleiden tietoisuuden kapea-alaisuus.- KMa
Kansainvälinen politiikka ei kuuli Kepun harjoittamaan politiikkaan eikä Kepussa olla kiinostuneita kuin Impivaaran kyläkuulumista. Jos tämä pitää paikkansa, kirjoituksenin ei kuulu tälle palstalle. Uskon, että se pitää paikkansa, joten sheriffi voi minun puolestani poistaa avaukseni.
En ole puolustellut avausta sillä, että joku toinen tekee asiattomia avauksia. Tämä väitteesi kertoo vain sinun luetun ymmärtämisen häiriöstä. Minun tietoisuuteni koskettaa paljon laajempia asiakokonaisuuksia kuin kepulaisten. Kyse on siis tietoisuuden asteiden eroista, joten mistään tahallisuudesta ei voi puhua. Viakseni lankeaa lähinnä se, että minun olisi pitänyt ymmärtää kepuleiden tietoisuuden kapea-alaisuus.ainakin minusta.
Itse asiaan niin tuossa pohjois-korean tapauksessa on erittäin huolestuttavaa myös se seikka että vaikka kiina ainakin julkisuudessa yritti estää ydinkoetta, ei pystynyt siihen.
Tosin tuosta ydinkokeesta saa myös kiina omanlaisensa hyödyn. - palsta...
Kansainvälinen politiikka ei kuuli Kepun harjoittamaan politiikkaan eikä Kepussa olla kiinostuneita kuin Impivaaran kyläkuulumista. Jos tämä pitää paikkansa, kirjoituksenin ei kuulu tälle palstalle. Uskon, että se pitää paikkansa, joten sheriffi voi minun puolestani poistaa avaukseni.
En ole puolustellut avausta sillä, että joku toinen tekee asiattomia avauksia. Tämä väitteesi kertoo vain sinun luetun ymmärtämisen häiriöstä. Minun tietoisuuteni koskettaa paljon laajempia asiakokonaisuuksia kuin kepulaisten. Kyse on siis tietoisuuden asteiden eroista, joten mistään tahallisuudesta ei voi puhua. Viakseni lankeaa lähinnä se, että minun olisi pitänyt ymmärtää kepuleiden tietoisuuden kapea-alaisuus.vaikka onkin "Impivaaralaisten kyläkuulumisien" palsta on myös sinun suosikkipalstasi?
- tästä lähtien...
En ole puolustellut avausta sillä, että joku toinen tekee asiattomia avauksia. Tämä väitteesi kertoo vain sinun luetun ymmärtämisen häiriöstä. Minun tietoisuuteni koskettaa paljon laajempia asiakokonaisuuksia kuin kepulaisten. Kyse on siis tietoisuuden asteiden eroista, joten mistään tahallisuudesta ei voi puhua. Viakseni lankeaa lähinnä se, että minun olisi pitänyt ymmärtää kepuleiden tietoisuuden kapea-alaisuus.ymmärrät pysyä sellaisten puolueiden palstoilla, missä tietoisuuden taso ei ole kapea-alaista!
- "vai"
En ole puolustellut avausta sillä, että joku toinen tekee asiattomia avauksia. Tämä väitteesi kertoo vain sinun luetun ymmärtämisen häiriöstä. Minun tietoisuuteni koskettaa paljon laajempia asiakokonaisuuksia kuin kepulaisten. Kyse on siis tietoisuuden asteiden eroista, joten mistään tahallisuudesta ei voi puhua. Viakseni lankeaa lähinnä se, että minun olisi pitänyt ymmärtää kepuleiden tietoisuuden kapea-alaisuus.Miksi täältä sitten saa lukea aina että miksi Matti ei ottanut kantaa esim. tanskan muhammed videoon ja mihin milloinkin, eikö nuo ole kansainvälistä politiikkaa.
>>Minun tietoisuuteni koskettaa paljon laajempia asiakokonaisuuksia kuin kepulaisten. Kyse on siis tietoisuuden asteiden eroista, joten mistään tahallisuudesta ei voi puhua. Viakseni lankeaa lähinnä se, että minun olisi pitänyt ymmärtää kepuleiden tietoisuuden kapea-alaisuus. - toisella
En ole puolustellut avausta sillä, että joku toinen tekee asiattomia avauksia. Tämä väitteesi kertoo vain sinun luetun ymmärtämisen häiriöstä. Minun tietoisuuteni koskettaa paljon laajempia asiakokonaisuuksia kuin kepulaisten. Kyse on siis tietoisuuden asteiden eroista, joten mistään tahallisuudesta ei voi puhua. Viakseni lankeaa lähinnä se, että minun olisi pitänyt ymmärtää kepuleiden tietoisuuden kapea-alaisuus.tavalla: kun maailmaa nyt pyrkii sanelemaan sionistieliitin johtama usa ja siihen liittoutunut EU (siis lyhyesti rahan valta) niin eikö ole luonnollista, että muut maat haluavat sellaiset aseet jotka takaavat rauhassa olon ?
Minusta on luonnollista että jos vaarana on lännen tai sionosmidiktatuurin (jota kutsutaan virheellisesti demokratiaksi) alle jääminen, sen raaka-aineisiin ja öljyyn kohdistuvan riiston ja epäinhimillisen nöyryytyksen ja yli-ihmisopin kohteeksi joutuminen, niin jokainen järkevä maa alkaa aseistautua ja ydinaseet ovat paras tae sille, että saa olla rauhassa.
Siksi esim. Iranilla ei ole muuta vaihtoehtoa: sen on pakko saada pommi ja pian mikäli aikoo säilyttää suverenisuutensa.
Miksi sionismijuntan ja sen käyttämän usan asevoiman tulisi olla ainoa voima maailmassa ?
Tiedämme, että kaikki tyranniat ovat perustuneet siihen, ettei ole ollut kunnon vastustajaa. Ikävä kyllä ihminen on vielä niin keskeneräinen olento. - WADI
toisella kirjoitti:
tavalla: kun maailmaa nyt pyrkii sanelemaan sionistieliitin johtama usa ja siihen liittoutunut EU (siis lyhyesti rahan valta) niin eikö ole luonnollista, että muut maat haluavat sellaiset aseet jotka takaavat rauhassa olon ?
Minusta on luonnollista että jos vaarana on lännen tai sionosmidiktatuurin (jota kutsutaan virheellisesti demokratiaksi) alle jääminen, sen raaka-aineisiin ja öljyyn kohdistuvan riiston ja epäinhimillisen nöyryytyksen ja yli-ihmisopin kohteeksi joutuminen, niin jokainen järkevä maa alkaa aseistautua ja ydinaseet ovat paras tae sille, että saa olla rauhassa.
Siksi esim. Iranilla ei ole muuta vaihtoehtoa: sen on pakko saada pommi ja pian mikäli aikoo säilyttää suverenisuutensa.
Miksi sionismijuntan ja sen käyttämän usan asevoiman tulisi olla ainoa voima maailmassa ?
Tiedämme, että kaikki tyranniat ovat perustuneet siihen, ettei ole ollut kunnon vastustajaa. Ikävä kyllä ihminen on vielä niin keskeneräinen olento.No toivotaan, että satut kohdalle kun joku äärimuhamettilainen poksauttaa pienen ydinlatauksen vaikkapa Pariisin maan-alaisessa. Kirjoituksestasi voisi päätellä, että pikkuinen ydinpommi pitäisi turvallisuuden takaamiseski olla jokaisella pöytälaatikossa. Siinä olet kylläkin oikeassa, että rahanvalta sanelee (ei vain pyri) kaiken maailmassa, mutta näin se on aina tehnyt. Mitä ihmiseen tulee, olisi parasta kun se häviäisi maapallolta mahdollismman pian, se on nimittäin vahingollisin organismi, joka maapallolle on toistaiseksi syntynyt. Mutta suosimasi "ydinpommi-jokaiselle-ideologia" siitä varmaankin huolehtii.
- WADI
Mielenkiintoinen avaus. En kuitenkaan usko, että asia tulee kovin kärkevästi esiin Suomen puheenjohtajuuskautena, koska sitä on jäjellä enää vain pari kuukautta. Vanhasen hallituksella on kädet täynnä epävirallisen EU-kokouksen valmisteluja, jossa tosin vain keskustellaan eikä päätetä mitään (en malta olla sanomatta - hinta € 5 000 000) joten Korean niemimaan asiat eivät ehdi mielenrauhaa juuri häiritä. Sitä paitsi ulkopolitiikan saralla on kehittymässä muitakin lisäongelmia Libanonin lisäksi, tapaus Politkovskaja, Iranin reagointi Tanskan muslimi-ilakointiin ja tietysti Venäjän ja Georgian konflikti, jossa Venäjä ilmeisesti haluaa kokeilla uudistetun armeijansa iskukykyä, Tsetsheniassahan sitä on sissisodan vuoksi vaikea testata. Joten Vanhanen voinee nukkua yönsä rauhassa Pohjois-Korean uhittelusta huolimatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa751679- 241186
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321083Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134916Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192619On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 49571
- 71567
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32518- 55517
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457- 34434
Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 33423
- 40417
- 16409
- 82398