Hirvet, ajotapa?

Ajattelin kysellä, onko viikko sitten lauantaina alkanut hirvenmetsästys vaikuttanut ajotapaanne ja/tai ajonopeuteenne?

Tilastojen mukaan viime vuoden kuolemaan johtaneista hirvikolareista 25 kpl tapahtui 100 km/h rajoitusalueella ja 1 kpl 80 km/h rajoitusalueella.

Eli, nopeusero 100 km/h ja 80 km/h välillä näyttää olevan hengissäsäilymisen arvoinen ero. Lähes kaikki kuolemaan päättyneet hirvikolarit ovat sellaisia, joissa ei jarrutusjälkiä ole lainkaan. Elukka on siis loikannut suoraan puskista auton eteen.

Työmatkani on 75 kilometriä pitkä, josta 100 km/h rajoitusaluetta on noin puolet. Olen ajanut viime viikon lauantain jälkeen työmatkani mennen tullen (aamuhämärä ja iltahämärä) vakionopeussäätimellä 80 km/h. Ajassa tämä tarkoittaa sitä, että työmatkaani kuluu nyt 5 min 15 sek enemmän aikaa, kuin ennen, jolloin siis ajoin satasen rajoitusalueella sataa. Mitätön ero ajassa muuten.

Joillakin kanssa-autoilijoilla tuntuu olevan pinna piukalla; ohi pitää mennä kaikissa tilanteissa tuli rekka vastaan taikka ei. Valoja vilkutellaan ja äänitorvea soitellaan. Siitä huolimatta hyvin usein olemme samoissa liikennevaloissa 20 minuuttia myöhemmin peräkkäin. Eli ajansäästöt ovat todella mitättömiä.

Olen huomannut polttiaineenkulutuksen laskeneen aiemmasta 5.2 litrasta nykyiseen 4.8 litraan per 100 km. Autona siis MB E 320 CDI vm 2005.

Miten hirvet vaikuttavat omaan ajokäyttäytymiseen? Ärsyttävätkö 80 taulussa köröttelevät, jotka ajattelevat selviävänsä hengissä hirvikolarista?


Master Eq

9

563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 80km/h

      tiellä, jonka talvirajoitus on 80km/h ja kesällä (siis parhaillaankin)100km/h.
      Etenkin pimeällä ja hämärällä kiinnitän huomiota ajonopeuteen.
      Viimeksi tänä aamuna kuuden aikaan ajoin pakettiauton perässä, joka ajoi myös kahdeksaakymppiä eikä ärsyttänyt yhtään, mutta takana tuleva veti ensin minun ohi, tuplakeltaisilla tietysti, ja sitten pakun ohi -molemmilla kerroilla näki, että tulee auto vastaan. No -onneksi ehti -olisi ollut omakin henki vaarassa muutoin.
      Työmatka yhteen suuntaan reilu 40km.
      Hienoa, että mersu-kuskikin varoo eikä vaan luota autoonsa ja kykyihinsä sokeasti!

    • Ei vaikuta hirvien olemassaolo.

      Todennäköisyys sille että hirvi putkahtaa metsästä eteen on olemassa aina, nyt se vain on vähän isompi. Minimaalinen kuitenkin.

      Näkyvyyden huononeminen näin syksyisin vaikuttaa paljon enemmän ajotyyliin.

    • ajelen

      Pimeään vuorokauden aikaan, oli sitten kesä tai talvirajoitus, aina 80km/h ....

    • Ohi mennyt

      Just joo, minä se ajattelen siten että jos köröttelen 80km/h satasen alueella muiden tientukkona niin jos kohdalle sattuu se hirvi ja joudun polkaisemaan tosijarrutuksen niin se takana tuleva rekka polkee mut aivan varmasti muusiksi!
      Siksipä ajelenkin vähintään se sata lasissa ja lähes aina enemmänkin sillä silloin olen jo kerennyt mennä sen paikan ohi missä se hirvi änkeää tielle eikä minun tarvitte jarruttaa ollenkaan saatikka katsella sitä takapuskurissa roikkuvaa kymppiakselista murskainta....

      • kasva aikuiseksi

        "Siksipä ajelenkin vähintään se sata lasissa ja lähes aina enemmänkin sillä silloin olen jo kerennyt mennä sen paikan ohi missä se hirvi änkeää tielle eikä minun tarvitte jarruttaa ollenkaan saatikka katsella sitä takapuskurissa roikkuvaa kymppiakselista murskainta...."

        Tuollaista perustelua voi odottaa 10-vuotiaalta, mutta ei aikuiselta jolla on vähänkään älyä.


    • on näin on

      Näinhän se on. Hirvivaara-alueilla suositellaan ajettavan sen satasen sijasta kahdeksaakymppiä. Jos hirvonen sattuu tielle samaan aikaan on ensinnäkin hiukan enemmän aikaa reagoida ja väistää ja lisäksi jälki ei ole niin pahaa, kertovat tilastot.
      Kaikki sitä eivät usko.

    • hiljennän

      pimeällä ja etenkin hirvivaara-alueilla. En ymmärrä ihmisiä jotka luottavat kovasti siihen ettei heille satu koskaan mitään. Sitähän ei kukaan pysty ennustamaan milloin se hirvi sieltä puskasta tielle hyppää, mutta silloin juuri ajonopeuden merkitys kasvaa. Minulle on sama miten muut ajavat ja annan kyllä tilaa ohittajille.

      • nakki

        minäkin hiljennän - pelästyin kerran nimittäin ihan tarpeeksi.
        Onneksi osuin vain sen hirveeeeen takakavioihin - se kun ei ehtinyt kokonaan alta pois, vaikka kuinka 'hampaat irvessä' jarrua painoin.
        Väistäjäksi minusta ei ollut, vaikka oli auto täynnä ihmisiä... oli se senverran äkkinäinen tapahtuma
        Yllätti paljon pahemmin kuin talven ekat liukkaat.

        Varoitusalueilla 80 km/h vaikka rajoitus muuta sallisikin. Rohkemmat menköön ohi - onhan niilläkin ratti melkein joka autossa ainakin... ;-)


    • Ei master

      Mistä tuollaisen tiedon löysit hirvikolareissa kuolleiden määrästä ?
      Viime vuosina hirvikolareissa kuolleiden määrä Suomessa on ollut keskimäärin n. 10 henkeä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      191
      4331
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      236
      2288
    3. 133
      1647
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1331
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      180
      1096
    6. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1054
    7. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1046
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      55
      974
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      71
      962
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      69
      939
    Aihe