Ilmastointilaitteen huolto!

miten pitää tehdä

Sanovat että ilmastointilaite pitää huoltaa kahden vuoden välein että se toimii kunnolla.

a) Huoltavatko merkkihuollossa myös sen, niin ettei siitä tarvitse huolehtia? (kylmäaineen vaihdot yms.)
b) Jos eivät, miten usein olette huollattaneet omanne?

8

910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lähin jääkaappimies vaihtaa kuivaimen ja täyttää kylmäaineen.


      Master Eq

      • Juuso

        Viedään jääkaapit jääkaappimiehille. Sen takia niitä miehiä kutsutaan juuri jääkaappimiehiksi.

        Autojen ilmastointilaitteet voi huollattaa autokorjaamoilla. Eikö kuullosta johdonmukaiselta?

        Mitä erinomaista etua siitä olisi, että autot viedään jääkaappimiehille huoltoon ja jääkaapit autokorjaamolle?


      • Juuso kirjoitti:

        Viedään jääkaapit jääkaappimiehille. Sen takia niitä miehiä kutsutaan juuri jääkaappimiehiksi.

        Autojen ilmastointilaitteet voi huollattaa autokorjaamoilla. Eikö kuullosta johdonmukaiselta?

        Mitä erinomaista etua siitä olisi, että autot viedään jääkaappimiehille huoltoon ja jääkaapit autokorjaamolle?

        Samaa kylmäainetta puoleen hintaan.


      • Ei kai jääkaappiakaan tarvitse kahden vuoden välein huoltaa, miksi sitten ilmastointilaitetta?

        Tietysti jos ei jäähdytä niin jotain pitäisi varmaan tehdä... :)


    • Esra

      Ketkä niin sanovat? Ne, jotka saavat smetanat pihvilihojensa lisäksi höynäytettäviltä autonomistajilta.

      Sitten kun kylmää lakkaa tulemasta, sitten korjautetaan vehje, eli tavallisimmin lisätään kylmäainetta putkistoon. Tavallisesti tämä tarve tulee n. 5 - 15 vuotiaassa autossa. Ajossa on paljon 90-luvun alussa valmistettuja autoja, joiden ilmastointiin ei ole tehty mitään "huoltotoimia". Laitteet pelaavat edelleen.

      Kylmäaine ei käytössä huonone, sitä siis ei ole tarve vaihtaa. Ainetta vuotaa järjestelmästä noin 5%-10% alkutilavuudesta vuodessa. Kun kylmää lakkaa tulemasta, erikseen tilattavassa huollossa loputkin otetaan pois, imetään tyhjiö putkistoon ja päästetään sitten ainetta tarvittava määrä. Hitusen verran ilmankosteutta menee putkistoon ajan saatossa, gramman murto-osia. Sen poistamiseksi kylmäaineen varaajassa on kosteuden poistavaa ainetta. Varaaja on syytä vaihtaa uuteen noin 10 vuotisessa autossa kylmäaineen täytön yhteydessä, koska vedenpoistokykyä sillä on vain pari tippaa.

      Arvatenkin merkkihuollot alkavat tekemään tarpeettomia "ilmastointihuoltoja" parin vuoden välein, jos asiakas ei älyä kieltää moista rahastusta. Tällä hetkellä tiettävästi minkään merkin määräaikaishuoltoihin ei onneksi moista sisälly. Sen verran häpyä vielä on toiminnassa jäljellä.

      • R134a

        A/C systeemissä ei ole varaajaa vaan kuivain, joka sitoo kosteuden pois järjelmästä.Huoltolaite imee auton kylmä-aineen pois järjestelmästä ja myös osan voitelu-öljystä. Järjestelmä pidetään alipaineessa n. 30min, jolloin vesi höyrystyy alipaineesta johtuen ja höyry imetään huoltolaitteeseen.Kylmä-aine suodatetaan huoltolaitteessa ja osittain sama kylmä-aine lisätään järjestelmään öljynlisäys.Huoltoon kuuluu myös tiiveystesti ennen kylmä-aineen lisäystä.
        Kannattaa tehdä A/C:n huolto auton huolto-ohjelman mukaisesti eli n.2-4 vuoden välein riippuen auton valmistajan suosituksesta.
        Kannattaa välttää näitä "kylmäkalleja" eli jääkaappimiehiä jos haluaa pitkää ikää ilmastoinnille.
        Ilmastoinnin huoltohan on sitten luvanvaraista toimintaa. Jos haluaa voi kysästä korjaamolta onko luvat kunnossa.


      • Kuivaa on
        R134a kirjoitti:

        A/C systeemissä ei ole varaajaa vaan kuivain, joka sitoo kosteuden pois järjelmästä.Huoltolaite imee auton kylmä-aineen pois järjestelmästä ja myös osan voitelu-öljystä. Järjestelmä pidetään alipaineessa n. 30min, jolloin vesi höyrystyy alipaineesta johtuen ja höyry imetään huoltolaitteeseen.Kylmä-aine suodatetaan huoltolaitteessa ja osittain sama kylmä-aine lisätään järjestelmään öljynlisäys.Huoltoon kuuluu myös tiiveystesti ennen kylmä-aineen lisäystä.
        Kannattaa tehdä A/C:n huolto auton huolto-ohjelman mukaisesti eli n.2-4 vuoden välein riippuen auton valmistajan suosituksesta.
        Kannattaa välttää näitä "kylmäkalleja" eli jääkaappimiehiä jos haluaa pitkää ikää ilmastoinnille.
        Ilmastoinnin huoltohan on sitten luvanvaraista toimintaa. Jos haluaa voi kysästä korjaamolta onko luvat kunnossa.

        1. Vai ei ole varaajaa. Se pönttö on varaaja, jonka sisällä on se vettä itseensä absorboiva "kuivainaine". Siksi sitä usein sanotaankin keräin/kuivaimeksi tai varaaja/kuivaimeksi. Samassa pöntössä on pääosa kylmäaineesta etenkin silloin, kun kompressori ei käy.
        2. Siitä kuivainaineesta vesi ei irtoa sillä 30 min alipaineistuksella. Se vesi kyllä osittain höyrystyy, joka ei ole kuivainaineeseen mahtunut.
        3. Jos järjestelmä on toimintakuntoinen, mitään tiiveystestiä ei tarvita. Tiivishän se on, kun kerran kylmäainetta on paineisessa järjestelmässä jäljellä.
        4. Toimivan ilmastoinnin "A/C-huoltoa" nimenomaan ei KANNATA tehdä 2-4 vuoden välein. Tai no kannattaahan se kyllä korjaamoyrittäjälle. Kas kun et väitä, että se kannattaa tehdä kaksi kertaa vuodessa, sehän on korjaamolle vielä kannattavampaa.


      • R134a
        Kuivaa on kirjoitti:

        1. Vai ei ole varaajaa. Se pönttö on varaaja, jonka sisällä on se vettä itseensä absorboiva "kuivainaine". Siksi sitä usein sanotaankin keräin/kuivaimeksi tai varaaja/kuivaimeksi. Samassa pöntössä on pääosa kylmäaineesta etenkin silloin, kun kompressori ei käy.
        2. Siitä kuivainaineesta vesi ei irtoa sillä 30 min alipaineistuksella. Se vesi kyllä osittain höyrystyy, joka ei ole kuivainaineeseen mahtunut.
        3. Jos järjestelmä on toimintakuntoinen, mitään tiiveystestiä ei tarvita. Tiivishän se on, kun kerran kylmäainetta on paineisessa järjestelmässä jäljellä.
        4. Toimivan ilmastoinnin "A/C-huoltoa" nimenomaan ei KANNATA tehdä 2-4 vuoden välein. Tai no kannattaahan se kyllä korjaamoyrittäjälle. Kas kun et väitä, että se kannattaa tehdä kaksi kertaa vuodessa, sehän on korjaamolle vielä kannattavampaa.

        1.Kuivaimesta käytetään yleensä nimeä kuivain, harvemmin varaaja. Ehkä vanhemmissa järjestelmissä R12 aikana varaaja kun siinä oli tarkistuslasi.
        2.Harvemmin ehjässä järjestelmässä on kosteutta jos on niin ei sitä tiedä, mutta joka varmistetaan riittävän pitkällä alipaineistuksella.Jos järjestelmä on tyhjä tai vuoto on kuivain vaihdettava.
        3.Tiiveystesti tehdään nykyisillä laitteilla automaattisesti ja kuuluu osana huoltoa ja se kestää vain n.2min.
        4.Jokainenhan päättää tietysti itse noudattaako valmistajan ohjeita.
        Oikeassa olet, että ilmastointihuolto on yksi kannattavimpia huoltoja korjaamoille kun tarvisee laittaa vain letkut kiinni autoon ja laite hoitaa kaikki toimenpiteet automaattisesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      126
      1625
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      100
      1193
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1068
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      995
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      871
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      803
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      784
    8. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      49
      772
    9. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      763
    10. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      51
      751
    Aihe