Stihl MS 260

tilhi

Ostin Stihl MS 260 sahan hintaan 469 e. Teinkö hyvät kaupat? Mielipiteitä/käytännön kokemuksia kys. sahasta kaivataan. Olisinko saanut parempaa sahaa tuohon hintaan jonkin muun merkkisenä?

75

52554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rypistellä

      sulla on nyt tortillo housuissas ,vaikee sua on enää auttaa!
      Tyyppi on suoran toiminnan edustaja,tekee ensin ja miettii ja kyselee jälkeen päin,järkevää(kö)?

      • lokkeri

        riippuu tosin käyttötarkoitkssesta esim yleis sahaksi ihan pätevä... ja miksei tietty mehtäänki.


      • Anonyymi

        Avaus on niin vanha että avaajakin jo 15 vuoden kokemuksella tietää että kyseessä on
        ongelmaton saha, luotettava. kuin junan vessa
        Arvostettu ja paljon käytetty.
        Stihl on arvomerkki akerikoissa.


    • jytr

      Maksaa 300 euroa enemmän kuin halpahallin 40cc sahat kahden vuoden takuulla. Saahan Fordiakin Jaguarin teipeillä.

      • huskulla

        Kone Glanssista varmaan ostit;))
        Halpa hallin sahaa en ottaisi ilmaisinkaan, jos sillä pitäisi sahata joka päivä metsässä, jokin polttopuun ranka silloin tällöin, asia erikseen taita just ja just "pokasaha" miehen voittaa?
        Kohta hukutaan rihkamaan, ennen tuli pikku pojille lelut "kiinasta" nykyään myös isommille pojille!


    • ota kantaa,

      mutta saha on varmasti hyvä. Nimim. omakohtainen kokemus!

    • kokemusta on

      Kyseinen saha on mahdoton bensarosvo. Tankillinen ei kestä edes puolta tuntia. Ja kaasuliipasin muotoiltu tosi tökerösti esim. HQ:n liipasimiin verrattuna. Pitää painaa kahvaan kiinni kokonaan pohjaan jotta ottaa täydet kierrokset ja rukkaskädessä tämä teettää töitä.

      • ......

        olekin paremmin harrastelijakäyttöön tarkoitettu. Tosin tuolla rahalla olisi jo saanut ammattilaissahankin.


      • vehkeitä
        ...... kirjoitti:

        olekin paremmin harrastelijakäyttöön tarkoitettu. Tosin tuolla rahalla olisi jo saanut ammattilaissahankin.

        Kannattaa näissä sahahankinnoissa katsoa aina ensin mitä ammattilaiset käyttää. Kyllä se Jonsered tai Husku on ainoa oikea vaihtoehto.

        Markettien Partnerit ja Kullokit kannattaa kiertää kaukaa vaikka kuinka olisivat halpoja.


      • hymyilee
        vehkeitä kirjoitti:

        Kannattaa näissä sahahankinnoissa katsoa aina ensin mitä ammattilaiset käyttää. Kyllä se Jonsered tai Husku on ainoa oikea vaihtoehto.

        Markettien Partnerit ja Kullokit kannattaa kiertää kaukaa vaikka kuinka olisivat halpoja.

        On täälläkin sitten asiantuntevaa porukkaa. Luulevat Stihl 260 :stä harrastelijasahaksi :) Anna mun kaikki kestää.


      • välillä
        hymyilee kirjoitti:

        On täälläkin sitten asiantuntevaa porukkaa. Luulevat Stihl 260 :stä harrastelijasahaksi :) Anna mun kaikki kestää.

        tuntuu harrastelijakapineelta, kun on tarpeeksi paljon sahannut: Ergonomia on huono verrattuna esim. husseen. Ketjujarrun osia ja kytkimen jousia saa aika usein vaihdella. Talvisavotassa lumi pakkautuu kaasukahvan alle estäen sen täyden liikkeen; vähän väliä saa kaapia lumia pois, että ottaisi edes jonkin verran kierroksia. Ja vielä isoruokainen verrattuna esim. vastaavaan husseen tai jonsseen, n. 20-25% enemmän soppaa.


      • - MOK -
        ...... kirjoitti:

        olekin paremmin harrastelijakäyttöön tarkoitettu. Tosin tuolla rahalla olisi jo saanut ammattilaissahankin.

        ... ammattisahan muka tuolla hintaa olisi saanut? Eiköhän tuossa Stihlissa kuitenkin hinta-laatusuhde ole melko hyvä...


      • Nuorimetsuri
        - MOK - kirjoitti:

        ... ammattisahan muka tuolla hintaa olisi saanut? Eiköhän tuossa Stihlissa kuitenkin hinta-laatusuhde ole melko hyvä...

        Kyllä täällä taas on asiantuntijat puhumassa. Ette varmaan koskaan ole tehnyt ammatikseen töitä kyseisellä sahalla? Jotkut väittää, että tämä saha on hirmu bensa rosvu, mutta jos osaa säätää suuttimet oikein ja pesee ilman putsarin noin kaksi keraa viikossa niin asia ei ole näin.

        Ms 260 säädettäessä, huippu kierroksia ei säädetä naurettaviin 14000 vaan jonnekki tonne lähelle 15500. On ainut saha joka kestää näin suuret kierrokset. Ja bensan kulutus on sillon pienempi, kuin ruotsalaisilla ammatti sahoilla. Mikä ruotsalaisia yrittää sätää noille kierroksille voima loppuu, mutta stilhissä ei ole tätä ongelma. Nyt joku sanoo ettei laakerit kestä, mutta kyllä ne vaan kestää.

        Ja sehän on itsestään selvää ettei uutta sahaa säädetä noin, vaan kunnolla siään ajettu. Ja kaikkihan sen tietää, että heti uuteen sahaan vaihetaan 8 piikkinen vetoratas, eihän kukaan vaan sahaa sillä vakio 7:lla. Isommalla vetorattaalla ja noin kerkeillä kierroksilla ketjun nopeus on aivan joatin muuta kuin kilpailijan sahoilla. vai mitä sanotte? Kyselkää vaan lisää jos on jotain kyseltävää.


      • huskulla
        Nuorimetsuri kirjoitti:

        Kyllä täällä taas on asiantuntijat puhumassa. Ette varmaan koskaan ole tehnyt ammatikseen töitä kyseisellä sahalla? Jotkut väittää, että tämä saha on hirmu bensa rosvu, mutta jos osaa säätää suuttimet oikein ja pesee ilman putsarin noin kaksi keraa viikossa niin asia ei ole näin.

        Ms 260 säädettäessä, huippu kierroksia ei säädetä naurettaviin 14000 vaan jonnekki tonne lähelle 15500. On ainut saha joka kestää näin suuret kierrokset. Ja bensan kulutus on sillon pienempi, kuin ruotsalaisilla ammatti sahoilla. Mikä ruotsalaisia yrittää sätää noille kierroksille voima loppuu, mutta stilhissä ei ole tätä ongelma. Nyt joku sanoo ettei laakerit kestä, mutta kyllä ne vaan kestää.

        Ja sehän on itsestään selvää ettei uutta sahaa säädetä noin, vaan kunnolla siään ajettu. Ja kaikkihan sen tietää, että heti uuteen sahaan vaihetaan 8 piikkinen vetoratas, eihän kukaan vaan sahaa sillä vakio 7:lla. Isommalla vetorattaalla ja noin kerkeillä kierroksilla ketjun nopeus on aivan joatin muuta kuin kilpailijan sahoilla. vai mitä sanotte? Kyselkää vaan lisää jos on jotain kyseltävää.

        Äläs nyt leuhki typeriä, esim huskussa 357xp kierrokset liikoja kääntelemätä 16000, ja jos haluaa "laihalla" sahata niin kiertäähän se ennemmänkin.
        Vertaileppa vähän ketjunopeutta, vääntöä, kierros herkkyytä jne... mikä on huskussa vähän eri luokkaa kuin noissa "stilheissä".


      • uppo

        Eiko vaijeria voisi säätää tiukemmalle niin ettei tarvi kahvaan asti painaa?


      • 026 sahuri
        Nuorimetsuri kirjoitti:

        Kyllä täällä taas on asiantuntijat puhumassa. Ette varmaan koskaan ole tehnyt ammatikseen töitä kyseisellä sahalla? Jotkut väittää, että tämä saha on hirmu bensa rosvu, mutta jos osaa säätää suuttimet oikein ja pesee ilman putsarin noin kaksi keraa viikossa niin asia ei ole näin.

        Ms 260 säädettäessä, huippu kierroksia ei säädetä naurettaviin 14000 vaan jonnekki tonne lähelle 15500. On ainut saha joka kestää näin suuret kierrokset. Ja bensan kulutus on sillon pienempi, kuin ruotsalaisilla ammatti sahoilla. Mikä ruotsalaisia yrittää sätää noille kierroksille voima loppuu, mutta stilhissä ei ole tätä ongelma. Nyt joku sanoo ettei laakerit kestä, mutta kyllä ne vaan kestää.

        Ja sehän on itsestään selvää ettei uutta sahaa säädetä noin, vaan kunnolla siään ajettu. Ja kaikkihan sen tietää, että heti uuteen sahaan vaihetaan 8 piikkinen vetoratas, eihän kukaan vaan sahaa sillä vakio 7:lla. Isommalla vetorattaalla ja noin kerkeillä kierroksilla ketjun nopeus on aivan joatin muuta kuin kilpailijan sahoilla. vai mitä sanotte? Kyselkää vaan lisää jos on jotain kyseltävää.

        Paljonkohan suunnilleen maksaa tuo 8 piikkinen vetoratas? Eikös siinä vääntö huonone jos kierroksia kasvatetaan ja samalla vetoratasta suurennetaan? Pitää ilmeisesti viedä huoltoon jotta tuo kierroksien kohdalleen säätäminen onnistuu. Vetoratashan on muistaakseni helppo vaihtaa...vain yksi rengasokka pois ja uusi ratas tilalle. Miten kauan olet muuten "nuori metsuri" saanut noilla toimenpiteillä 026/260:sen Stihlin tankin kestämään?


      • 260
        uppo kirjoitti:

        Eiko vaijeria voisi säätää tiukemmalle niin ettei tarvi kahvaan asti painaa?

        Kyllähä se niin on että nykyiset huskut eli ns.kolmossarjalaiset ovat sirnakkis vehkeitä.Laatu on huonontunut todella paljon.Stihl on mennyt kehityksessä edelle.


      • olevan

        pikkupoikien juttua. Pohjaan täälläpäin aina pannaan painaa, kuka sitä puolella pelittää?


      • lokkeri
        Nuorimetsuri kirjoitti:

        Kyllä täällä taas on asiantuntijat puhumassa. Ette varmaan koskaan ole tehnyt ammatikseen töitä kyseisellä sahalla? Jotkut väittää, että tämä saha on hirmu bensa rosvu, mutta jos osaa säätää suuttimet oikein ja pesee ilman putsarin noin kaksi keraa viikossa niin asia ei ole näin.

        Ms 260 säädettäessä, huippu kierroksia ei säädetä naurettaviin 14000 vaan jonnekki tonne lähelle 15500. On ainut saha joka kestää näin suuret kierrokset. Ja bensan kulutus on sillon pienempi, kuin ruotsalaisilla ammatti sahoilla. Mikä ruotsalaisia yrittää sätää noille kierroksille voima loppuu, mutta stilhissä ei ole tätä ongelma. Nyt joku sanoo ettei laakerit kestä, mutta kyllä ne vaan kestää.

        Ja sehän on itsestään selvää ettei uutta sahaa säädetä noin, vaan kunnolla siään ajettu. Ja kaikkihan sen tietää, että heti uuteen sahaan vaihetaan 8 piikkinen vetoratas, eihän kukaan vaan sahaa sillä vakio 7:lla. Isommalla vetorattaalla ja noin kerkeillä kierroksilla ketjun nopeus on aivan joatin muuta kuin kilpailijan sahoilla. vai mitä sanotte? Kyselkää vaan lisää jos on jotain kyseltävää.

        siinä sahassa tämä nykyinen rajoitin suuttimissa... miten tiukalle uskaltaa vääntää hurjalta tuntuu että tehtaan säädöt onvain 3/4 kierrosta auki...ja sisäänajon jälkeen vielä tiukemmalle... näinköhän kestää?


      • Nuorimetsuri
        026 sahuri kirjoitti:

        Paljonkohan suunnilleen maksaa tuo 8 piikkinen vetoratas? Eikös siinä vääntö huonone jos kierroksia kasvatetaan ja samalla vetoratasta suurennetaan? Pitää ilmeisesti viedä huoltoon jotta tuo kierroksien kohdalleen säätäminen onnistuu. Vetoratashan on muistaakseni helppo vaihtaa...vain yksi rengasokka pois ja uusi ratas tilalle. Miten kauan olet muuten "nuori metsuri" saanut noilla toimenpiteillä 026/260:sen Stihlin tankin kestämään?

        Suuttimien pienelle säätäminen huonontaa vääntöä. Tämä on aivan totta, mutta sillä saa niin paljon lisä kierroksia, että karsinnasta tulee paljon nopeampaa, kuin suuttimet suurella. Ja vielä kun tämän vetorattaan vaihtaa, ketjunopeus kasvaa mukavasti karsintaa ajatellen.

        Ilman muuta jos tekee tukkia, ei kannata suuttimia laittaa noin pinelle, kuin aijemmin kerroin. Silloin sahasta vaaditaan enemmän vääntöä, kuin huippu kierroksia.

        Suuttimet pienellä sahaa ei saa huudattaa kaasupohjassa pitkään, ei se muuten sitä kestä. Esim. hirsirakennuksia tehdessä tilhi leikkaa usein kiinni koska huudatetaan kaasupohjassa. Huskut kestää tätä paljon paremmin kun tilhit, mutta metsässä, jossa sahataan lyhyitä pätkiä kaasu pohjassa saha kestää mainiosti.

        Itse olen omaan sahaani vaihtanut vanhan 024:n kaasuttimen. (ei kompensaattoria) Tämän ansiosta säädöt on mielestäni helpompi tehdä ja sahasta saa juuri sellaisen kuin itse haluaa. Mutta tietysti pitää puhdistaa ilmanputsaria hieman useammin, kuin kompesaattorilla olevaa.

        Tankillinen kestää varmasti 1 ja vartin. Ja jos oikein kehutaan niin voisin husku miehille kehu, että se kestää puolitoista tuntia. Kyllä se on totta jos täysillä sahaan ensiharvennus leimikossa niin tankki loppuu tunnin ja vartin päästä.


      • Nuorimetsuri
        huskulla kirjoitti:

        Äläs nyt leuhki typeriä, esim huskussa 357xp kierrokset liikoja kääntelemätä 16000, ja jos haluaa "laihalla" sahata niin kiertäähän se ennemmänkin.
        Vertaileppa vähän ketjunopeutta, vääntöä, kierros herkkyytä jne... mikä on huskussa vähän eri luokkaa kuin noissa "stilheissä".

        Olet aivan oikeassa tuossa että 357 on hyvä saha. Se on paras husku millä olen sahannut. Sillä sahatessa unohtaa jopa sen, että on ruotsalainen saha kädessä. On siinä niin paljon sellaisia ominaisuuksia mitä tilhissäkin on.

        Yksi sellainen mukava juttu on tilhin 260:ssä. taitaa olla tankit täynnä jotain 1,5 kg kevyempi mitä tämä husku.


      • Nuorimetsuri
        lokkeri kirjoitti:

        siinä sahassa tämä nykyinen rajoitin suuttimissa... miten tiukalle uskaltaa vääntää hurjalta tuntuu että tehtaan säädöt onvain 3/4 kierrosta auki...ja sisäänajon jälkeen vielä tiukemmalle... näinköhän kestää?

        En ihan tarkasti osaa sanoa kuinka paljon suuttimia voi tehtaan säädöistä vielä tiukata. Omassa sahassa on se vanha 024 kaasari.

        Mutta raivurista olen muistaakseni kääntänyt 2/5 kierrosta tehtaan säätöjä pienemmälle. Tilhi sekin on, mutta kyllä sen korvalla kuulee, kuinka paljon voi tiukata.


      • Nuorimetsuri
        026 sahuri kirjoitti:

        Paljonkohan suunnilleen maksaa tuo 8 piikkinen vetoratas? Eikös siinä vääntö huonone jos kierroksia kasvatetaan ja samalla vetoratasta suurennetaan? Pitää ilmeisesti viedä huoltoon jotta tuo kierroksien kohdalleen säätäminen onnistuu. Vetoratashan on muistaakseni helppo vaihtaa...vain yksi rengasokka pois ja uusi ratas tilalle. Miten kauan olet muuten "nuori metsuri" saanut noilla toimenpiteillä 026/260:sen Stihlin tankin kestämään?

        Meinasin unohtaa tuon vetorattaan hinnan. Näyttää koneviestin taulukosas olevan 15,91€ tämä kaiketi on ohjehinta, en tiedä paljollakohan sellasen saa sitten kun ostamaan menee. mutta uutta sahaa ostaessa varmasti, tullee kaupanpäälle jos vaan uskaltaa suunsa aukaista.


      • huskulla
        Nuorimetsuri kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa tuossa että 357 on hyvä saha. Se on paras husku millä olen sahannut. Sillä sahatessa unohtaa jopa sen, että on ruotsalainen saha kädessä. On siinä niin paljon sellaisia ominaisuuksia mitä tilhissäkin on.

        Yksi sellainen mukava juttu on tilhin 260:ssä. taitaa olla tankit täynnä jotain 1,5 kg kevyempi mitä tämä husku.

        Sen mitä olen "joutunut tilhillä" sahaamaan, niin pulveri lumi mitä ei siedä, johtuuko ilman putsarista, jotain talvi suoja sarjaa saatavana? myöskin kiihtyvyydessä toivomisen varaa, myöskin kaasuttajan "lämmitin" voisi olla paikallaan.
        Stiilissä myöskin kevyempi hinta mikä plussaa ja nähtävästi myös varaosat halvempia, joskin varaosat kartellissa vaikea saada kuin merkki liikkeestä.


      • Nuorimetsuri
        huskulla kirjoitti:

        Sen mitä olen "joutunut tilhillä" sahaamaan, niin pulveri lumi mitä ei siedä, johtuuko ilman putsarista, jotain talvi suoja sarjaa saatavana? myöskin kiihtyvyydessä toivomisen varaa, myöskin kaasuttajan "lämmitin" voisi olla paikallaan.
        Stiilissä myöskin kevyempi hinta mikä plussaa ja nähtävästi myös varaosat halvempia, joskin varaosat kartellissa vaikea saada kuin merkki liikkeestä.

        Milläköhän tilhillä olet sahannu? kyllä tilheissä on kaasari lämmitykse ja myös llämpökahvat. Ja luonnollisesti talvella laitetaan talvisarja sahaan kiinni eikö tämä ole päivän selvä asia?? miksi muuten sellaisia olisi olemassa jos niitä ei käytetä? et talvella mene hiihtämäänkään shortit jalassa? vai meetkö?

        Työ husku miehet ootte aika ihme porukkaa. vertaatte omia talvi varustein olevia sahojanne tilhin kesämalleihin? miksi tilhin pitäs toimia kesävarustein samalla lailla kuin husku talvi? Ei edes tilhi ole niin hyvä että se kesä varustein toimisi pulveri lumessa.


      • huskulla
        Nuorimetsuri kirjoitti:

        Milläköhän tilhillä olet sahannu? kyllä tilheissä on kaasari lämmitykse ja myös llämpökahvat. Ja luonnollisesti talvella laitetaan talvisarja sahaan kiinni eikö tämä ole päivän selvä asia?? miksi muuten sellaisia olisi olemassa jos niitä ei käytetä? et talvella mene hiihtämäänkään shortit jalassa? vai meetkö?

        Työ husku miehet ootte aika ihme porukkaa. vertaatte omia talvi varustein olevia sahojanne tilhin kesämalleihin? miksi tilhin pitäs toimia kesävarustein samalla lailla kuin husku talvi? Ei edes tilhi ole niin hyvä että se kesä varustein toimisi pulveri lumessa.

        Taitaa laatikon pohjalla jotain "helyjä" tulla, 353 ja 357:ssa en ole käyttännyt mitään lisukkeita täysin toimii kelillä kuin kelillä,joskus 262 käytin oikein pahalla kelillä ilmastointi teippiä, kotelon sivu ja ala osassa, sitten laitoin niin sanotun "sukan" tulpan johdon suojaksi, läpi lyöminen loppui, kaasarin kanssa ei ongelmia, jos ei oteta huskun ominaisuutta huomioon, että ei joka kelillä jaksa kylmänä käydä tyhjäkäyntiä.
        Siihen lääke, karsi yksi kuusi, pidä tupakka tauko niin johan saha pelittää koko päivän mukavasti.
        Joka sahassa vikansa sille ei mahda mitään:(


      • Nuormetsur ja muutkin
        Nuorimetsuri kirjoitti:

        Kyllä täällä taas on asiantuntijat puhumassa. Ette varmaan koskaan ole tehnyt ammatikseen töitä kyseisellä sahalla? Jotkut väittää, että tämä saha on hirmu bensa rosvu, mutta jos osaa säätää suuttimet oikein ja pesee ilman putsarin noin kaksi keraa viikossa niin asia ei ole näin.

        Ms 260 säädettäessä, huippu kierroksia ei säädetä naurettaviin 14000 vaan jonnekki tonne lähelle 15500. On ainut saha joka kestää näin suuret kierrokset. Ja bensan kulutus on sillon pienempi, kuin ruotsalaisilla ammatti sahoilla. Mikä ruotsalaisia yrittää sätää noille kierroksille voima loppuu, mutta stilhissä ei ole tätä ongelma. Nyt joku sanoo ettei laakerit kestä, mutta kyllä ne vaan kestää.

        Ja sehän on itsestään selvää ettei uutta sahaa säädetä noin, vaan kunnolla siään ajettu. Ja kaikkihan sen tietää, että heti uuteen sahaan vaihetaan 8 piikkinen vetoratas, eihän kukaan vaan sahaa sillä vakio 7:lla. Isommalla vetorattaalla ja noin kerkeillä kierroksilla ketjun nopeus on aivan joatin muuta kuin kilpailijan sahoilla. vai mitä sanotte? Kyselkää vaan lisää jos on jotain kyseltävää.

        Tilhilöissnne tuota 3/8" Kapeeta ketjua ja laippaa vetop.Niitä on kuulemma saanu kaupasta jo 024 ajoista lähtien.Jotta hyvin leikkaa ketju meinaan piste!


      • harvinaista
        Nuorimetsuri kirjoitti:

        Suuttimien pienelle säätäminen huonontaa vääntöä. Tämä on aivan totta, mutta sillä saa niin paljon lisä kierroksia, että karsinnasta tulee paljon nopeampaa, kuin suuttimet suurella. Ja vielä kun tämän vetorattaan vaihtaa, ketjunopeus kasvaa mukavasti karsintaa ajatellen.

        Ilman muuta jos tekee tukkia, ei kannata suuttimia laittaa noin pinelle, kuin aijemmin kerroin. Silloin sahasta vaaditaan enemmän vääntöä, kuin huippu kierroksia.

        Suuttimet pienellä sahaa ei saa huudattaa kaasupohjassa pitkään, ei se muuten sitä kestä. Esim. hirsirakennuksia tehdessä tilhi leikkaa usein kiinni koska huudatetaan kaasupohjassa. Huskut kestää tätä paljon paremmin kun tilhit, mutta metsässä, jossa sahataan lyhyitä pätkiä kaasu pohjassa saha kestää mainiosti.

        Itse olen omaan sahaani vaihtanut vanhan 024:n kaasuttimen. (ei kompensaattoria) Tämän ansiosta säädöt on mielestäni helpompi tehdä ja sahasta saa juuri sellaisen kuin itse haluaa. Mutta tietysti pitää puhdistaa ilmanputsaria hieman useammin, kuin kompesaattorilla olevaa.

        Tankillinen kestää varmasti 1 ja vartin. Ja jos oikein kehutaan niin voisin husku miehille kehu, että se kestää puolitoista tuntia. Kyllä se on totta jos täysillä sahaan ensiharvennus leimikossa niin tankki loppuu tunnin ja vartin päästä.

        Hyvä että löytyy näiltä palstoilta niitäkin jotka tietävät mistä puhuvat ja kirjoittavat muutakin kuin lyhyitä "husku/tilhi on parempi" tokaisuja.


      • varmaan
        olevan kirjoitti:

        pikkupoikien juttua. Pohjaan täälläpäin aina pannaan painaa, kuka sitä puolella pelittää?

        pienillä vehkeillä mutta kun varressa varaa riittää..


      • eläkeukko
        varmaan kirjoitti:

        pienillä vehkeillä mutta kun varressa varaa riittää..

        Jotenkin alkaa tuntua näin vanhan miehen vinkkelistä, että puhe on jo muusta kuin moottorisahasta.......kyllähän sekin vartta täristää....


      • kokemuksella kirjoitan
        eläkeukko kirjoitti:

        Jotenkin alkaa tuntua näin vanhan miehen vinkkelistä, että puhe on jo muusta kuin moottorisahasta.......kyllähän sekin vartta täristää....

        joo minulla on kokemusta molemmista merkeistä itellä on hq 246 vm 98, ja stihl 023 vm 94 hq on kallis ja tehokas saha mutta on siinä vikojakin.joka päivä saa olla säätämässä kaasaria eli aina mensseli mukana ku meinaa sahata.huolto ei saanut sitä kaasariremontinkaan jälkeen toimimaan kunnolla.taitaa olla toi valpron kaasari aika susi.sama vika muissakin ruottalaisissa vehkeissä .esim jonseder rs 52 raivaussaha pirun hyvä sahata ja tehokas.mutta toi säätö ei tahdo pysyä kohdallaan.työmaalla oli 2 hq ja 1 jonseder ja sama vika kaikissa ei tahdo pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä.023 stihl on huomattavasti pienempi saha ja hinta yli puolet halvempi tehoissa se ei toki pärjää 246 selle .mutta kokoonsa nähden yllättävän tehokas.ja se on toiminut aina kuin ajatus ikinä ei ole tarvinnut ruuvata kaasaria se on aina vain tehtaan säädöissä.ja sahattu on todella paljon.eli kyllä stihl on paljon varmempi saha itse kyllä ostan seuraavankin sahan stihlin kun tästä joskus aika jättää.yhellä tutulla on hq 340 made in usa noin huonoa en suosittele kellekään aina joku paikka ruikulla oikeastaan sen nimi voisi olla poulain.


      • hymyilee kirjoitti:

        On täälläkin sitten asiantuntevaa porukkaa. Luulevat Stihl 260 :stä harrastelijasahaksi :) Anna mun kaikki kestää.

        Eikös kaikki tilhet oo harrastelija sahoja? :D


      • sahuri metsien
        välillä kirjoitti:

        tuntuu harrastelijakapineelta, kun on tarpeeksi paljon sahannut: Ergonomia on huono verrattuna esim. husseen. Ketjujarrun osia ja kytkimen jousia saa aika usein vaihdella. Talvisavotassa lumi pakkautuu kaasukahvan alle estäen sen täyden liikkeen; vähän väliä saa kaapia lumia pois, että ottaisi edes jonkin verran kierroksia. Ja vielä isoruokainen verrattuna esim. vastaavaan husseen tai jonsseen, n. 20-25% enemmän soppaa.

        eipä pidä paikkaansa polto aineen kulutus ole yhtään suurempi kuin muissa sahoissa olen sahannut v.1974. asti sthil merkkisillä sahoilla testannutkin tehtaan sahoja enpä ole esim.käynistin jousia eikä naruja tarvinnut vaihdella olenpa erään testin voittanut sthil.260. voittanut jossa oli muutkin saha merkit mukana talviolosuhteissa.eipä ole saha merkkiä tarvinnut vaihtaa muiden saha merkkien rasaajia kyllä olen tavannut. minun mielestä hyvä saha ammatti käytöön. ps. kaveritkin ovat vaihtaneet sthil. merkkiseen sahaan ikävä kylä hyvä valinta


      • metsuri

        Kuka se rukkaset kädessä sahaa?


      • Anonyymi

        Vai puolta tuntia! Minkään sahan tankillinen bensaa ei kestä puolta tuntia, kun paljon sahaa.


      • Anonyymi
        vehkeitä kirjoitti:

        Kannattaa näissä sahahankinnoissa katsoa aina ensin mitä ammattilaiset käyttää. Kyllä se Jonsered tai Husku on ainoa oikea vaihtoehto.

        Markettien Partnerit ja Kullokit kannattaa kiertää kaukaa vaikka kuinka olisivat halpoja.

        Raivaussahoissa Sthil huippu itse olen sahannut 4saha menossa on tosi luotettava ja polttoaineen kulutus pientä työmäärään nähden.Ainoa näissä raivaussahoissa on ongelma kun tulee syksy ja kylmät kaasuvaijeri jäätyy ja joutuu rasvailemaan ,nykyisin on kahvanlämmittimoä mutta ei vaijerin lämmittäjää.


      • Anonyymi
        vehkeitä kirjoitti:

        Kannattaa näissä sahahankinnoissa katsoa aina ensin mitä ammattilaiset käyttää. Kyllä se Jonsered tai Husku on ainoa oikea vaihtoehto.

        Markettien Partnerit ja Kullokit kannattaa kiertää kaukaa vaikka kuinka olisivat halpoja.

        Kukas ne markettien Partnerit ja Kullokit valmistaakaan?

        Ai niin; se sama Electrolux konserni joka valmistaa myös Huskut ja Jonseredit!

        Aika moni Jonsered malli on tekniikaltaan täsmälleen sama kuin satasen halvempi Partner. Suurimmat erot ovat nimessä ja värissä.

        Se on vaan tyhmää maksaa liikaa.


      • Anonyymi
        vehkeitä kirjoitti:

        Kannattaa näissä sahahankinnoissa katsoa aina ensin mitä ammattilaiset käyttää. Kyllä se Jonsered tai Husku on ainoa oikea vaihtoehto.

        Markettien Partnerit ja Kullokit kannattaa kiertää kaukaa vaikka kuinka olisivat halpoja.

        Huskut ja jonseredit tarkoitettu veneen ankkuriksi


      • Anonyymi
        Nuorimetsuri kirjoitti:

        Kyllä täällä taas on asiantuntijat puhumassa. Ette varmaan koskaan ole tehnyt ammatikseen töitä kyseisellä sahalla? Jotkut väittää, että tämä saha on hirmu bensa rosvu, mutta jos osaa säätää suuttimet oikein ja pesee ilman putsarin noin kaksi keraa viikossa niin asia ei ole näin.

        Ms 260 säädettäessä, huippu kierroksia ei säädetä naurettaviin 14000 vaan jonnekki tonne lähelle 15500. On ainut saha joka kestää näin suuret kierrokset. Ja bensan kulutus on sillon pienempi, kuin ruotsalaisilla ammatti sahoilla. Mikä ruotsalaisia yrittää sätää noille kierroksille voima loppuu, mutta stilhissä ei ole tätä ongelma. Nyt joku sanoo ettei laakerit kestä, mutta kyllä ne vaan kestää.

        Ja sehän on itsestään selvää ettei uutta sahaa säädetä noin, vaan kunnolla siään ajettu. Ja kaikkihan sen tietää, että heti uuteen sahaan vaihetaan 8 piikkinen vetoratas, eihän kukaan vaan sahaa sillä vakio 7:lla. Isommalla vetorattaalla ja noin kerkeillä kierroksilla ketjun nopeus on aivan joatin muuta kuin kilpailijan sahoilla. vai mitä sanotte? Kyselkää vaan lisää jos on jotain kyseltävää.

        Näin on,sthilä vetää tukki metsässä aika hyvin ilman ongelmia,oliko talvi vai kesä,kaikki huskut ja sun muut merkit mitä mulla ollu niin joutaa veneen ankkuriksi


    • kokemusta on

      Minulla on vajaa 4v vanha Sthil 260, n.-10 asteen pakkasessa hirsisalvosten teossa leikkas kiinni, mäntä paskana, korjauskulut n. 200e. Toinen saha Jonsered 535 käytössä yli 10 vuotta samoissa olosuhteissa, toimii edelleen. Voihan se olla yksilöllinen vika mutta eipä vakuuta...

      • vanha pensa

        Tuli tuossa mieleen kun luin näitä kommentteja tässä, että kuinkahan monella ois kokemusta sahan kiinnileikkaamisesta sen takia kun on sahattu kuukausia vanhoilla pensoilla mitkä varsinkin on seisonu pakkasessa.


      • vanha pensa kirjoitti:

        Tuli tuossa mieleen kun luin näitä kommentteja tässä, että kuinkahan monella ois kokemusta sahan kiinnileikkaamisesta sen takia kun on sahattu kuukausia vanhoilla pensoilla mitkä varsinkin on seisonu pakkasessa.

        Jos ne seosbensat kuukausia seisoo, ni totta hitossa niitä pitää vähän sekotella ku on öljyt vajunnu tankin pohjalle, mutta muuten asialla ei ole mitään väliä.


      • jonse535

        Kyllä se niin on että jonsered 535 ms edelle ei olla menty.


      • nojaajuu

        Onhan noita parempia... Aika montakin.


    • saatava

      kumman ostan. still fs450k vai hussin 345fx.kiitos mielipiteistä.

    • hyvä kauppa

      Sie oot kuule tehnynnä sitten elämäsi kaupat sen sahan kans jos tuon menit ja ostit. Omasta kokemuksesta voin sanoo kun samanlaisen ostin nyt syksyllä ja oon sillä ollu hyvin aktiivisesti isäukon näremetässä sahailemassa 4-5 tankkiin per päivä, ett on toiminu kyllä todellakin loistavasti ainakin tähän asti. En ite oo mikään sahamerkkikohtainen fani ollu koskaan aikasemmin kun kaikellaisilla rotiskoilla on tullu touhuttuu mut tää ms 260 vastasi kyllä odotuksia lupaavasti.

      Ja vaikka moni onki sanonu ett puuterilumen aikaan on stilhillä yleensäkkin ihan turha lähtee savotoimaan minnekkään, niin täytyy sanoo ett itelle on sitten varmaan tullu se "maanantaikappale" kun on toiminu loistavasti silloinkin.

      Uskosin ainakin kun yli kahenkymmenen asteen pakkasilla tuli oltua taas viis päivää putkeen lumisessa metässä sahaamassa ilman mitään vara-sahoja eikä tarvinna kertaakaan tehä mitään huoltoja sen kummemmin, eikä kesken päivän pois lähteä. On testattu sitten ihan koettelevissa olosuhteissa omasta mielestäni ja toimii LOISTAVASTI.

    • niin on

      että Tilhellä sahaaminen on kuin Mersulla ajelis.

      • Ja mersulla ajaminenhan on TÄYTTÄ TUSKAA.


      • No
        hartzki kirjoitti:

        Ja mersulla ajaminenhan on TÄYTTÄ TUSKAA.

        nii no onhan se tietty "siperian rauta" ollu iät ajat talvikeleissä paras ajella


    • todeta että

      p*skan möivät.

    • ms 260

      Itse ostin juuri tänään jo toisen ms 260:n kun edellinen alkoi löystymään useemman vuoden käytön jälkeen.
      Omasta mielestä hyviä puolia keveys ja ergonomia, toiset kerkesivät jo ergonomian haukkumaan mutta sehän on jokaisen henkilökohtainen asia miten käteen sopii.

    • JT-MAKKONEN

      Asialliseen hintaan sahasi olet saanut ja kyllä on ehdottomasti loistava kone.
      Samaa konetta myydään jopa hintaan 599€
      Omistan itse pienkonehuollon, sahoja joutunut laittaan lähes koko kesän, mutta ei ainuttakaan stihlliä ole vastaan tullut ;)
      Itsellä on vanhempi 25 C ja ainoa ongelma joka on vastaan tullut, on polttoaine letku joka ajanmyötä alkaa halkeilemaan.

      Ystävällisin terveisin

      JT-MAKKONEN

      • Onpas laidasta laitaan olevia juttuja, Stihl VS. Husku, mulla on Stihlin 250: nen mikä on liian mopo, ikivanha Jonseredin 455: nen pieksee kierroksis ihan täysin sen mutta oon aatellu vaihtaa sen 260: seen että olis kiva kuulla jotain positiivista siittä sahasta. Teen pienimuotosta pienkonekorjausta, se on ihme että en oo koskaa korjannu Stihlejä, Huskuja ja Jonsereita on piisannu


    • MS260+98/2,5%

      Ja jotta saisit koko riemun ulos Stihlistä, niin missään tapauksessa ei tankkiin mitään McGyver-Pienkone-Ihmebensoja vaikka kuinka myyjä yrittäisi tuputtaa. Omaan 260:seen myyjä kaatoi "maistiaiset" ja olisi myynyt ao. kusta kanistereissa pelotellen, kuinka saha hajoo VARMASTI tavan bensalla. Ensimmäisellä kotikäynnistysyrityksellä kaasari työnsi yli tätä sahabensojen kuningasta (ihme siirappia) pitkin sahan kylkiä ja kone kieltäytyi käynnistymästä, kaasarin neula oli mennyt jumiin, kiitos lämpimän säiltyspaikan ja pienkonesuperbensan ! Pitkällisen puhdistuksen ja narraamisen jälkeen kone käynnistyi ja sitä seuraavalla kerrallakin kymmenennellä nykyllä - about!!! Tämän jälkeen kaadoin myyjän antamat maistiaiset mukiin ja nuotioon ja itse sekoitetut kakspuolikkaat tilalle ja katso; ei tulvimisia, varma käynnistyvyys ja tyhjäkäyntiruuvia sai kääntää "puoli tuntia" taaksepäin, kun kone ravasi niin iloisesti tyhjäkäynnillä.

      Tämä ihme episodi - josta myyjä yritti kiemurrella vaikka millä selityksillä käyttö- säilytys- ym. -virheistä ja tottakai kiistäen bensan osuuden asiaan, haukkuen vielä varmuuden vuoksi mittaribensan omat mixit alimpaan helvettiin - sai lisävalaistusta ja lopullisen varmuuden ongelmien perimmäisestä syystä, kun hommasimme sattuneesta syystä yhtä aikaa seitsemän uutta Stihliä kokoluokissa 260 - 362, joihin "ystävällinen" trokari oli tankannut imbesillibensat. Kaksi sahaa kieltäytyi kokonaan käynnistymästä, yksi antoi yhden lyhyen käynnin, jonka jälkeen oli täysin kuollut. Kaikki "korjattiin" tyhjentämällä bensatankki ja kaatamalla 98/2,5% tilalle ja vot, sahat lauloivat. Lopuista neljästä liipaistiin kuset kankaalle ennen edes ekaa yritystä ja niin ikään 98/2,5% pönttöön, njet problem!

      • minä11

        Mitäs tälläinen tilhi maksaa kun siihen ostaa sen 24:sen kaasuttimen, 8 hampaisen rattaan, talvisarjan
        säädättää ammatimiehellä ja vielä muistaa ettei pidä pitkää aikaa kaasua pohjassa, ettei vaan leikkaisi kiinni..) kuulostaa huippu sahalta


      • kikander
        minä11 kirjoitti:

        Mitäs tälläinen tilhi maksaa kun siihen ostaa sen 24:sen kaasuttimen, 8 hampaisen rattaan, talvisarjan
        säädättää ammatimiehellä ja vielä muistaa ettei pidä pitkää aikaa kaasua pohjassa, ettei vaan leikkaisi kiinni..) kuulostaa huippu sahalta

        Tilhi 260 on lastenleikkikalu verrattuna.Huskun 346 itse 10v urakkahomissa olleena .Tilhi pyörtyy kuin näkee koivutukkia.


      • qwerasdfzxc
        kikander kirjoitti:

        Tilhi 260 on lastenleikkikalu verrattuna.Huskun 346 itse 10v urakkahomissa olleena .Tilhi pyörtyy kuin näkee koivutukkia.

        Ai se 0.1kW tehoeroa tekee sen ettei husku pyörry koivutukilla.


      • T 7 vuotta täyspäivä
        kikander kirjoitti:

        Tilhi 260 on lastenleikkikalu verrattuna.Huskun 346 itse 10v urakkahomissa olleena .Tilhi pyörtyy kuin näkee koivutukkia.

        stilhin 260 on saha, mutta siitä tehty uutuus versio ms261 on vasta aikamoinen saha..sillä sahaa huskun 346:kin pyörryksiin vaikka olis koivutukkia...tosin huskun 357 saa 261 pyörryksiin..mutta 357 ei oo niin luotettava peli..ollu paljon vikoja ainakin minun käytössä =) mull on ollu 2000 luvulla 3 huskua(346,353,357) ja 2 jonseredia(2153,2147) kaikissa käyntiongelma, jostain syystä ei saa bensaa..sthil 260 ja 261 toimii...samaa bensaa käytetty ja sama sahaaja. Joko olen liian raju sahaaja huskulle ja jonseredille...mutta stilhit vaan kestää ja toimii mulla. Rehellisesti voin sanoa että olen tyytyväinen sthilhiin. Etenkin ms261vw on huippu peli.


      • Anonyymi
        kikander kirjoitti:

        Tilhi 260 on lastenleikkikalu verrattuna.Huskun 346 itse 10v urakkahomissa olleena .Tilhi pyörtyy kuin näkee koivutukkia.

        Tietääkö kikander mikä on maailman ainoa harrastus josta maksetaan? .... Se on työn teko. Ja siinä vaihteessa kaikki saha merkit ja mallit muuttuu harraste sahoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietääkö kikander mikä on maailman ainoa harrastus josta maksetaan? .... Se on työn teko. Ja siinä vaihteessa kaikki saha merkit ja mallit muuttuu harraste sahoiksi.

        Se on hyvä että tämä 11 vuotta vanha asia sai juuri uutta puhtia.


    • Viimeinen tilhi

      Viimeinen TILHI
      MS 260 ostettu 2006 leikannut kiinni 2010 korjaus 200 €, leikkasi uudelleen 2012.
      Käytetty varmuudella oikeaa 2,5% 98 bensaa, putsari putsattu säännöllisesti.
      Samaan aikaan käytössä 20 v Jonsered samoilla huoloilla ja besoilla, ei ongelmia.
      Jokainen voi päätellä itse Tilhen laadun.

      • qwerasdzxc

        Myös 2006 ostettu MS260, eikä ole mitään ongelmaa ollut ja bensalitroja on jokunen poltettu. Onkohan käyttäjässä vikaa?


    • masikke

      Hyvän sahan ostit käytyhjäkäynnilläki vaikka tankin tyhjäksi ei tarvi välillä nykiä, sahaa hyvin koko laipan mitalla kierroksia kannattaa käyttää kun painaa puuhun .
      Hyvät kaupat teit, ammattimetsurin kannattaa sitten olla makutietoinen ja sahata tutulla mielimerkillään.

    • MTSURI

      Hei Pojat. Mulla oli kolme päivää kokeiltavana. Husse. 560 XGP ja Stihl. 362. Päädyin ostamaan Hussen. Valinta oli HELPPO.

    • harrastesahuri

      itse olen käyttänyt stihl sahoja isäukolla muistaakseni jonsered 50cm2 vuodelta 2002 ja kaksi kertaa oljypumppu rikki oikea murheenkryyni oli parivuotta käyttämättä ja ekoöljyt ilmeisesti kuivuivat ja taas pumppu paskana nykyään ukko on husky miehiä itsellä stihl 261 olen ollut ihan tyytyväinen pirteä peli jaksaa 16" laipalla ihan kivasti toisena sahana stihl661 ihan järjetön voimanpesä mutta painava kantaa metsässä

    • Anonyymi

      hyvä saha on ms 260 itse olen sahannut 026 ja 021 kyllä ovat hyviä sahoja

      • Anonyymi

        Ihan paras saha ikinä! Ei jätä pulaan!
        Suosittelen!!!
        T. Paljon sahaava


    • Anonyymi

      Siis myös lankun sahaaminenkin onnistuu?

    • Anonyymi

      kokemusta ms260,tai ainakin sen sylinteristä kun istutin sen 024 standartin eli EI superin runkoon, pyttyä piti madaltaa parimilliä kun toi isku on eri 024 mallissa(30mm) kun superissa ja 026 on( 32mm.)
      lohkoja täytyi pari milliä isontaa että 44.7 mäntä mahtui menemään alas .virtaukset piti nostaa sen verran kun pyttyä laskettiin ja uusi 026 kaasutin pienemmän tilalle.. jne jne..en jaska puhua enempää mutta tuli semmonen kivan kevyt pikkusaha puolipuristus venttiilillä ja on sillä sahattu että toimiihan se ok

      • Anonyymi

        Juutuupissa oli 024 lyhytiskuseen laitettu 026 pitkäiskuisen pytinki, toimiiko se jos on hirveet välykset kannen ja männän välissä vai miten se on tehty?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juutuupissa oli 024 lyhytiskuseen laitettu 026 pitkäiskuisen pytinki, toimiiko se jos on hirveet välykset kannen ja männän välissä vai miten se on tehty?

        Voi se toimia mutta ei ole tehoa.


    • Anonyymi

      Kyllähän on niin että huskutehdas on kioski jos vertaa stihlin toimintaan. Katsokaa mitä muissa maissa käytetään. Ruottalaisia vain suomes ja ruottis...hurri koneita

    • Anonyymi

      Kattokaas jotain kanadan ja jenkkien metsuri ohjelmia mitä tulee telsusta. Stihliä niillä pääasiassa on. Jos tarvii sahaa vaikka vähäiseenkin käyttöön kannattaa ostaa merkki saha stihl husqvarna tai ammattimallin jonsered. Jonsered tekee myös niitä halpis sahoja joiden laatu vähän niin ja näin.
      Kyläkaupan jönköpingit kannattaa unohtaa.

    • Anonyymi

      homeliten super minin jos ennää löyvätte, muuta ette tarvitse!

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Pyrämiittiläppä, finkerportit ja popap niin lastu lentää kuin sirkkelihampaisella majavalla. Purusuihku lentää ionosfääriin ja sataa leningradissa pellettinä alas.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7629
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1883
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1860
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1613
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1535
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      968
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      900
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      31
      759
    10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

      Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
      Hindulaisuus
      241
      747
    Aihe