Merkkiuskollisuus

Mikä siinä

on, kun toiset tykkää kovasti japanilaisista ja toiset ranskalisista jne ja toiset ei ostais kirveelläkään.
Pistetäänkö tappelu pystyyn -mikä on paras ja miksi? Jätetään mersut ja volvot pois laskuista.

18

1217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olisin niin halunnut osallistua tähän; ajelin noin 20 vuotta Volvoilla ja nyt siirryin Mersuun. Kaksi ensimmäistä autoani olivat VW Scirocco ja Saab 99. Valikoima on siis vain saksalaisia tai ruotsalaisia, koska mielestäni nämä toimivat parhaiten pohjolan oloissa. Valikoima on myös miltei 50/50 etu- ja takavetoisia.

      Yhtään kertaa yhdelläkään autolla en ole tielle jäänyt eikä yhtään kertaa ole tarvinnut korjaamolla käydä, ainoastaan määräaikaishuollossa. Olen kaikki vanhatkin autoni huollattanut huolto-ohjelman mukaan.

      Volvoja oli kaikkiaan 9 kappaletta ja kokonaisuutena autot olivat hyvin laadukkaita;

      -79 244 L 2.0 bensa 4-v väkisin vaihdettava
      -83 240 DL 2.0 bensa 5-v väkisin vaihdettava
      -86 240 GL 2.3 bensa automatic
      -89 760 GLE - 2.8 bensa automatic
      -91 940 Turbo IC - 2.3 bensa automatic
      -96 850 GLT - 2.4 bensa automatic
      -00 V70 2.5 24V automatic
      -02 V70 2.4T automatic
      -05 V70 2.5T automatic
      Nyt: MB E320 CDI automatic

      Mitään ihmeellistä merkkiuskollisuutta ei tässä sinänsä ole; olen ostanut kulloisenakin hetkenä mielestäni parhaan auton. Automaattivaihteisella olen ajanut noin 15 vuotta enkä väkisinvaihdettavaan siirry enää koskaan. Autoista olen miltei kaikki hankkinut käytettyinä, ainoastaan 4 viimeistä on ostettu uutena kaupasta.


      Master Eq

      • RoadWarrior

        "Yhtään kertaa yhdelläkään autolla en ole tielle jäänyt"

        Minä olen jäänyt tielle Citroenilla ja Toyotalla. Hondalla oli tielle jäänti lähellä - matkalla Veholle.

        "eikä yhtään kertaa ole tarvinnut korjaamolla käydä, ainoastaan määräaikaishuollossa."

        Ohhoh.

        No mikäs siinä, jos löytyy sellainen paja kotoa että pystyy kaiken tekemään itse. Esim. pakoputkikorjaukset ovat vähän hankalia ellei autoa saa kunnolla ilmaan. Ja jokaisesta autosta menee kyllä pakoputken osia vaihtoon ennen pitkää. Jakopäänhihnaremontitkaan eivät välttämättä kerrostalon parkkipaikalla onnistu.

        Omasta autostani meni raidetangon päät vaihtoon vähän aikaa sitten. Niiden vaihtohan olisi ollut helppo ja halpa tehdä itse, mutta nelipyörämittaus (ts. ohjauskulmien säätö) vaatii aika kalliit laitteet, joita ei viitsi ihan autotallin koristeeksi hankkia. Korjaamoahan siinä tarvittiin.


      • RoadWarrior kirjoitti:

        "Yhtään kertaa yhdelläkään autolla en ole tielle jäänyt"

        Minä olen jäänyt tielle Citroenilla ja Toyotalla. Hondalla oli tielle jäänti lähellä - matkalla Veholle.

        "eikä yhtään kertaa ole tarvinnut korjaamolla käydä, ainoastaan määräaikaishuollossa."

        Ohhoh.

        No mikäs siinä, jos löytyy sellainen paja kotoa että pystyy kaiken tekemään itse. Esim. pakoputkikorjaukset ovat vähän hankalia ellei autoa saa kunnolla ilmaan. Ja jokaisesta autosta menee kyllä pakoputken osia vaihtoon ennen pitkää. Jakopäänhihnaremontitkaan eivät välttämättä kerrostalon parkkipaikalla onnistu.

        Omasta autostani meni raidetangon päät vaihtoon vähän aikaa sitten. Niiden vaihtohan olisi ollut helppo ja halpa tehdä itse, mutta nelipyörämittaus (ts. ohjauskulmien säätö) vaatii aika kalliit laitteet, joita ei viitsi ihan autotallin koristeeksi hankkia. Korjaamoahan siinä tarvittiin.

        Olen ajanut jokaisella autollani noin 2-3 vuotta, eikä yhdestäkään ole mennyt edes pakoputkea. Eikö ne nyt kestäkin sen 10 vuotta? Tai en tiedä, kun en ole tarvinnut. Voi olla, että seuraavalla omistajalla on sitten mennyt heti.

        Rengas on mennyt rikki kaksi kertaa, Kehä I:llä putosi rekasta joku rautamötikkä ja väistöyrityksestä huolimatta se pomppi takarenkaan eteen. Toisella kerralla oli ruuvi puhkaissut eturenkaan. Mutta nämä eivät taida olla auton korjauksia?


        Master Eq


      • RoadWarrior
        MasterEq kirjoitti:

        Olen ajanut jokaisella autollani noin 2-3 vuotta, eikä yhdestäkään ole mennyt edes pakoputkea. Eikö ne nyt kestäkin sen 10 vuotta? Tai en tiedä, kun en ole tarvinnut. Voi olla, että seuraavalla omistajalla on sitten mennyt heti.

        Rengas on mennyt rikki kaksi kertaa, Kehä I:llä putosi rekasta joku rautamötikkä ja väistöyrityksestä huolimatta se pomppi takarenkaan eteen. Toisella kerralla oli ruuvi puhkaissut eturenkaan. Mutta nämä eivät taida olla auton korjauksia?


        Master Eq

        "Olen ajanut jokaisella autollani noin 2-3 vuotta, eikä yhdestäkään ole mennyt edes pakoputkea. Eikö ne nyt kestäkin sen 10 vuotta?"

        Sanoit kuitenkin hankkineesi suurimman osan autoistasi käytettyinä, joten kyllä niistä nyt yleensä kulutusosia pitää vaihdella joka tapauksessa.

        Pakoputket kestävät n. 5-10 vuotta, ellei sitten rosteriputkea hanki.


    • Edellinen oli rapea ranskalainen. Ihan hyvä peli... Sellainen mukava...

      Nyt on särmikäs saksalainen. Ihan hyvä peli... Sellainen jämäkkä...

      Seuraavaksi voisi kokeilla vaikka japskia. Varmaan ihan hyvä peli. Sellainen toimiva?

      En kai minä sitten ole merkkiuskollinen. Merkkiuskoton todennäköisemmin.
      - Rellua en enää osta, sen verran oli pikkuvikaa - varsinkin lopussa.
      - Fordia en ikinä ostaisi, sen verran vierestä seurannut sitäkin puuhaa.
      - jne.

    • ettei

      uskalleta kokeilla muita. pitäydytään tutussa ja turvallisessa.

    • nuohan pahimpia ovat

      Mitä olen sivusta seurannut niin mielenterveysongelmia (kutsutaan myös nimellä merkkiuskollisuus) on vain seuraavien automerkkien ostajilla tässä järjestyksessä:

      1) Tojota
      2) Volvo
      3) Mercedes

      Tämä mielenterveysongelma ilmenee niin ettei henkilö ole eläessään edes koeajanut minkään muun merkkistä autoa ja saarnaa kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa tilanteissa oman merkkinsä ylivertaisuutta kelloaan vilkuileville kuulijoille.

      Näillä on yleensä myos se vankin tieto muiden merkkien ongelmista vaikkeivat moisen ratin takana ole eläessään istuneet saati sitten omistaneet sellaista. "Mutta kun enolla oli XXX vuonna 1967 ja siitä irtosi vilkun viiksi niin ihan paskoja ovat kaikki tuon merkkiset"

      • hmmmm

        Juuri näin !


      • Avtoilija

        Taisit nyt vaan poimia lempi-inhokkisi tuohon. Voisin sanoa, että esim. BMW:n, Audin, Saabin, Volkswagenin, Citroenin jne omistajat kärsivät yhtä lailla mielenterveysongelmista (kutsutaan myös nimellä merkkiuskollisuus) kuin mainitsemasi kolme.

        Sekin on tulkinnanvaraista missä kohtaa mainitsemasi "vankin tieto" muuttuukin sitten harhaluuloisesta kyräilystä muka "vakavasti otettavaksi" tiedoksi. Tyyliin "ranskalaiset ruostuu, italialaiset rikkoontuu, japsien ajo-ominaisuudet ovat huonot, Skoda on itäauto jne"


      • Wanna-Be

        kun se on oikeasti paras. Kun sitä kerran on ajanut, haihtuu muut merkit mielestä warre-trabant -osastolle.


      • Jaajaajaa
        Wanna-Be kirjoitti:

        kun se on oikeasti paras. Kun sitä kerran on ajanut, haihtuu muut merkit mielestä warre-trabant -osastolle.

        Hmm... ajoin kaverini 240 GLT:tä, palasin mielelläni peugeottini rattiin.


      • veliseni
        Avtoilija kirjoitti:

        Taisit nyt vaan poimia lempi-inhokkisi tuohon. Voisin sanoa, että esim. BMW:n, Audin, Saabin, Volkswagenin, Citroenin jne omistajat kärsivät yhtä lailla mielenterveysongelmista (kutsutaan myös nimellä merkkiuskollisuus) kuin mainitsemasi kolme.

        Sekin on tulkinnanvaraista missä kohtaa mainitsemasi "vankin tieto" muuttuukin sitten harhaluuloisesta kyräilystä muka "vakavasti otettavaksi" tiedoksi. Tyyliin "ranskalaiset ruostuu, italialaiset rikkoontuu, japsien ajo-ominaisuudet ovat huonot, Skoda on itäauto jne"

        Olen muutamien vuosien välein hankkinut joksikin aikaa vw/audin ja kyllä siinä porukassa mielestäni eniten on merkkiuskollisia; suoraan sanotaan että kun kerrot noista vioista pilaat hyvän auton maineen!!!

        Kun taas opelisit olivat (yhden auton kokemuksella) hyvän itsetunnon omaavaa porukkaa ja pystyivät jopa julkisesti kahvipöydässä kertomaan kohtaamistaan murheista.

        Japseja on joka pojalla ja niin myös merkkiuskollisuus vähän niin ja näin.

        Nykyisessä autossa kun on ollut niin vähän murheita että sitä vois jopa hehkuttaa mutta jätetään se muille.....


    • Pahoittelen kovin

      Mielestäni tuota paremmuutta on vaikea mitata, on erilaisia käyttötilanteita, on erilaisia ominaisuuksia ja on erilaisia hintoja.

      Hintaa nostamalla saadaan yleensä enemmän kokoa/tehoa/ominaisuuksia. Voitaisiin varmaankin päätellä, että valmistusmaasta riippumatta, jos auto maksaa kaksi kertaa niin paljon kuin toinen, sen on pakko olla jollakin tasolla parempi. Tuokaan ei tietysti ole täysin selviö, pieni auto (halpa) voi olla parempi kaupunkiautona kuin iso auto (kallis).

      Jos taas pohditaan valmistusmaiden eroja, voidaan kai todeta että niin japanilaisilla, saksalaisilla, ranskalaisilla, ruotsalaisilla jne on oma tapansa suunnitella autoja.

      Kaikilla on omat erikoispiirteensä ja syynsä. Saksassa on nopeusrajoituksettomia moottoriteitä, Japanissa autojen käyttöikä on vain noin 5 vuotta, Ruotsissa on talvella kovin arktiset olosuhteet jne.

      Kun otetaan tietty määrä rahaa, jolla olisi tarkoitus rakentaa tietyn hintainen auto, joudutaan tekemään kompromissejä. Toisella merkillä (valmistusmaalla) painotetaan ruostesuojausta, jossakin painotetaan hyvää alustaa, mukavuutta, lisävarusteita, luotettavuutta jne.

      Auto on aina kompromissi, auton hyvyys tiettyyn käyttötarkoitukseen riippuu siitä, miten hyvin valmistaja on kompromississaan onnistunut.

      Ääriesimerkkinä, fiat punto on erittäin huono auto metsäajoon, mutta kaupungissa punto on ihan omiaan. Land Rover on kankea auto kaupungissa, mutta maastossa voittaja.

      Nuo erot ovat aivan tavallisissakin autoissa, ei vaan niin selkeästi huomattavissa.

      Sitten jos mietitään käytettyjä autoja, mikä tahansa auto voi olla hyvä. Kaikki on kiinni siitä mitä saa ja millä hinnalla. "Huonokin" auto voi olla paras vaihtoehto jos hinta on oikea (ääriesimerkkinä, saa ilmaiseksi) ja käyttötarkooitus sopiva.

      Pahoittelen, tylsä vastaus kun en lietsonut bensaa provosoinnin liekkeihin.

      • mä nyt

        oikeasti tappelua kaipaa vaan apua siihen, mihin autoon päätyisin. eli tänne kertyis hyviä ja huonoja puolia eri merkeistä. Ei ollut ollenkaan tylsä vastaus. Asiantunteva ja hyviä näkökulmia. Kiitos vaan!
        Volvo pois siksi ettei ole uudehkoon volvoon varaa eikä mersuun.


      • tarvitaan
        mä nyt kirjoitti:

        oikeasti tappelua kaipaa vaan apua siihen, mihin autoon päätyisin. eli tänne kertyis hyviä ja huonoja puolia eri merkeistä. Ei ollut ollenkaan tylsä vastaus. Asiantunteva ja hyviä näkökulmia. Kiitos vaan!
        Volvo pois siksi ettei ole uudehkoon volvoon varaa eikä mersuun.

        "vaan apua siihen, mihin autoon päätyisin. "

        Kertoisit sitten minkälaiseen käyttöön auto tulee niin saattaisit saada ihan reaalimaailman vastauksia.


    • mutta ne muut

      Itse ajan Fordilla pelkästään sen takia että lanko-mies on fanaattinen Ford-vihaaja. Jos se ei olisi väheksymässä ja morkkaamassa Fordia koko ajan ei minunkaan välttämättä tarvitsisi aina ostaa uutta Fordia jolla kypsyttää sitä. Ehkä vaihdan merkkiä sitten jos se pääsee vihastaan eroon, ehkä en. Hyvä merkki se on ollut.

    • jokumuu

      Tähän asti olen kerran pitänyt parhaana ratkaisuna Peugeotin ostoa, kerran BMW:n, kerran Fordin ja seitsemän kertaa olen katsonut parhaaksi hankkia Alfa Romeon.

      Joku muu saattaa olla toista mieltä. Rekisteröintitilastojen perusteella suurin osa onkin.

      Seuraava auto voi sitten taas olla mitä tahansa merkkiä, viimekertaisella autonvaihtokierroksella tarkemmassa harkinnassa olivat mm. BMW, Citroën, Ford ja Lancia mutta Alfa oli jälleen se "paras". Lankista ihmetteleville kerrottakoon että se olisi ollut käytetty, Sitruuna ja Hoppa taas uusia.

    • ihminen123

      Itse ajelin kortin saatuani isän tojotalla ja sedän ooppelilla, jonka jälkeen ostin oman ooppelin. Se oli ykköskoppainen kadett jonka sain pirun halvalla. Vikaa siinä ei juurikaan ollut, mitä nyt kori ruostui parissa vuodessa alta. Tämän jälkeen ostin Citroen BX:n ja paluuta ei ollut. Mukavuus on autossa ominaisuus jota minä arvostan eniten, enkä ole vielä törmännyt autoon joka sitä pystyisi tarjoamaan citroenin lailla. Ja onhan nämä ranskalaiset oikein huollettuna yhtä luotettavia kuin muutkin ja siinä sivussa vielä jokseenkin pieniruokaisia, joten miksi vaihtaa?

      Olen jopa malliuskollinen... Tällä hetkellä alla on kolmas BX, tosin vanhatkin ovat edelleen tallissa täysin ajokunnossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1674
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1068
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1005
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      891
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      823
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      794
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      792
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      783
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      783
    Aihe