"Mitä teen, kun löydän irtaimen muinaisesineen?
Toimi näin:
1. Jos löydät maasta esineen, jota epäilet muinaisesineeksi, ota se talteen ja merkitse muistiin tarkka löytöpaikka.
2. Älä puhdista esinettä, äläkä kaivele enempää sen löytöpaikkaa.
3. Lähetä esine Museovirastoon (osoite PL 913, 00101 Helsinki) tai lähimpään maakuntamuseoon. Voit myös soittaa Museovirastoon, puh. (09) 40501, kertoaksesi löydöstä.
4. Halutessasi Museovirasto lähettää sinulle vapaapakettikortin, jolloin sinun ei tarvitse itse maksaa postimaksua.
5. Kun saat Museovirastosta esineen löytöolosuhteita koskevan kysymyslehden, täytä se huolellisesti ja palauta Museovirastoon.
6. Kerro myös haluatko esineen lunastettavaksi vai haluatko lahjoittaa sen Suomen kansallismuseon kokoelmiin.
7. Voit myös esittää toivomuksen, että esine sijoitettaisiin Museovirastossa tehtyjen dokumentointitoimenpiteiden jälkeen lähimpään maakuntamuseoon.
Muinaismuistolain mukaan maasta löydetyt yli 100 vuotta vanhat esineet kuuluvat valtiolle.
Museovirasto voi lunastaa löydön tai siirtää lunastusoikeuden jollekin muulle museolle. Jalometallia olevista esineistä lunastussumma on vähintään jalometallin arvo 25 %:lla korotettuna. Jos löytäjä haluaa lahjoittaa löydön Kansallismuseon kokoelmiin, hän saa tästä kunniakirjan.2
http://www.nba.fi/fi/menettely#irtain%20muinaisesine
Löydön irroittaminen yhteydestään hävittää suurimman osan sen informaatioarvosta. Varsinkin metalliesineiden ajoituksen kannalta on hyvin tärkeää, että esine irroitetaan maaperästä valvotuissa oloissa.
Suomessa, missä suurinosa aineistosta katoaa happamassa maaperässä, maakerrosten itsensä tutkiminen on hyvin tärkeää. Löytöpaikan kaivelu tuleekin lopettaa välittömästi, kun on havaittu esihistoriallisen materiaalin olemassaolo.
Muinais-esineiden löytäminen
9
1070
Vastaukset
- Aakea
Jos minä sattuisin löytämään pari kirvestä ja lähettäisin ne museoarkistolle. Saisinko mitään rahallista korvausta? Muutakin kuin linnaa ja sakkoja, koska menin kaivamaan ne ylös maasta?
- Älä kaivele enää!
Käyhän merkkaamassa kaivelupaikkasi, ja ilmoita Museovirastoon löytösi. Kun esität nöyrää poikaa, ei Kakolan-mäki tule tutuksi.
Yleensä net ovatten armollisia typerää rahvasta kohtaan. Tosin kansallismuseossa lienee jemmassa keskiaikaisia kidutusvälineitä...
- Aakea
"6. Kerro myös haluatko esineen lunastettavaksi vai haluatko lahjoittaa sen Suomen kansallismuseon kokoelmiin."
"Muinaismuistolain mukaan maasta löydetyt yli 100 vuotta vanhat esineet kuuluvat valtiolle."
Mitä tuo lunastaminen tarkoittaa, jos esine kuuluu kerran valtiolle.- ..kihlakunnanoikeuden...
..istunnossa, ja juttu oli vaihtunut hänen huomaamattaan. Oli ollut pontikankeitto-tapaus, ja vuorossa lapseruokko-juttu.
Tuomari kysyi lautamiehen kantaa, joka heräsi säpsähtäen: "Tehhään niinkun ennenkin. Mies linnaan ja vehkeet valtiolle."
- sinne ne menee
http://www.nba.fi/fi/menettely#irtain muinaisesine
Miksi oi miksi?
Se on paljon hienompi omassa hyllyssä kuin jossain Kansallismuseon varastolaatikossa!- ..esine kertoo...
...menneisyydestämme.
Siitä saadaan irti tietoa. Ei esim. päästä enää väittämään ettei saamelaisilla olisi ollut kirveitä, jos asuinkenttiä ei kaiveltaisi magneettiharavalla ja tietoa hävitettäisi. - Nimierkkipertti
..esine kertoo... kirjoitti:
...menneisyydestämme.
Siitä saadaan irti tietoa. Ei esim. päästä enää väittämään ettei saamelaisilla olisi ollut kirveitä, jos asuinkenttiä ei kaiveltaisi magneettiharavalla ja tietoa hävitettäisi."asuinkenttiä ei kaiveltaisi magneettiharavalla ja tietoa hävitettäisi. "
Ei oikein käy yksyhteen. Miten ihmeessä sekin kirves olisi löytynyt, jollei joku idiootti sitä etsi metallinpaljastimella..... En mä vaan tajuu.. - kaivelee
Nimierkkipertti kirjoitti:
"asuinkenttiä ei kaiveltaisi magneettiharavalla ja tietoa hävitettäisi. "
Ei oikein käy yksyhteen. Miten ihmeessä sekin kirves olisi löytynyt, jollei joku idiootti sitä etsi metallinpaljastimella..... En mä vaan tajuu..menneitä, sitä tikulla silmään.
- Merovingi
kaivelee kirjoitti:
menneitä, sitä tikulla silmään.
Kannattaa varmistaa kaivelemisessa, että maanomistaja suhtautuu siihen suopeasti ja pyrkiä selvittämään alueen ns. kiinteät muinaismuistot ( haudat yms ) koska niitä ei välttämättä ole maastossa merkattu ja ne ovat lailla suojattuja. Museovirastoon kannattaa muinaismuistoepäilyissä olla rohkeasti yhteydessä. Sieltä saat laadukasta asiantuntija apua ilmaiseksi.
Hieno ja mielenkiintoinen löytö !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645616Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204257Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172916- 1702227
- 171926
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231774- 951377
- 681164
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171136Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77988