Kulutus

ihmemies

Useat autoilijat kehuvat alhaisia kulutuksia, katsottuaan vähän aikaa kulutusmittaria.
Olen jakanut litramäärän ajetuilla kilometreillä ja tulos on aivan toinen.
Keskiverto dieselauto vie kuitenkin n. 8 l satasella todellista kulutusta. Kuten sanottu jakakaa litrat kilometreillä vaikka vuoden ajalta. Ja sitten vasta kehumaan.

33

4606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainakin oma ajotietokone näyttää keskikulutuksen mittatarkkuden rajoissa oikein (0,1 l/100). Tarkistin oikein kahteen otteeseen.

      Keskikulutus pääsääntöisesti kaupunkiajossa on noin 6,5 l/100. Ei mikään maailman pienin, mutta sellaista se on. Eipä tuolla pahemmin vielä kehuskella.

    • Sekalaisessa ajossa keskikulutus minulla on taskulaskimen mukaan 5.3 l/100 km.

      Tarkista: kahdessa viikossa tulee kilometrejä noin 1500-1600 viikosta riippuen. Tankkausmäärä on 80 litraa kerralla, joka toinen sunnuntai.

      Maantiellä menee 4.7 - 5.0 ja kaupungissa 6.5 ajotietokoneen mukaan. Mielestäni ajotietokoneen näyttämä pitää kutinsa ainakin 0.1 litran tarkkuudella.

      Autona MB E320 CDI automaatti ja ajan työmatka-ajoa 150 kilometriä päivässä.

      Master Eq

      • Myös dieselin omistaja

        En kyllä usko tällä syönnillä että E-mallin Mersun kokoisella autolla päästään moiseen keskikulutukseen varsinkaan automaattivaihteisena. Voi sillä tietysti jotain 80 km/h "körötellen" matka-ajossa jossain Pohjanmaan lakeuksilla jonkun pätkän päästäkin mutta keskikulutuksena joka sisältää myös taajama-ajoa ei varmasti pääse. Tietysti jos Mersun matkamittari näyttää jotain 10% liikaa se on mahdollista. Itselläni on kolmas dieselauto menossa, edellinen oli saman kokoluokan Pösö 607 jossa keskikulutus koko vuodelle laskien oli hieman päälle kuusi litraa manuaalivaihteisena.


      • xxx_x

        Varmaan menee joo. Tehdas lupaa muistaakseni ainakin farkulle 5,9/7,7/11,4 joten en usko. Ja koska itselläni on tuollainen farkku(vm 00) tiedän ettei pidä paikkaansa. Lisää nyt pari litraa joka lukemaan niin olet lähempänä totuutta. Kaikenlaisia...


      • xxx_x kirjoitti:

        Varmaan menee joo. Tehdas lupaa muistaakseni ainakin farkulle 5,9/7,7/11,4 joten en usko. Ja koska itselläni on tuollainen farkku(vm 00) tiedän ettei pidä paikkaansa. Lisää nyt pari litraa joka lukemaan niin olet lähempänä totuutta. Kaikenlaisia...

        Oletko ruuvauttanut pumpun säätöjä? Onko Sinulla raskas kaasujalka? Itse ajan työmatkani tasanopeudella 80 km/h ja lähden lämpimästä tallista kotoa ja tolpasta työpaikalta.

        Ei tuohon lukemaan oikein paria litraa voi lisätä, kuten sanoin tankkaan joka toinen sunnuntai 80 litraa ja pelkkää työajoa maantiellä tulee 750 kilometriä viikossa.

        http://alk.tiehallinto.fi/www2/valimatkat/index.htm

        Välimatkataulukon mukaan matka yhteen suuntaan 75 km, matkamittarin mukaan 77 km.

        Elon laskuopin mukaan pelkät työajot 1500 km kahdessa viikossa. Kauppareissut sun muut päälle, niin ollaan varmaan 1600:ssa.

        80/1600 = 5 l/100 km.

        Voi olla, että joku käy lisäämässä tankkiini dieseliä sen pari litraa joka päivä, tiedä häntä. Kiitoksia hänelle.

        Kulutuseron tekevät ajotyyli, auton huolto, öljyt, ilmansuodin, rengaspaineet (2.3 ja 2.6), ohitusten määrä, sumuvalojen käyttö, radio, ilmastointi, kuorma, kattotelineet ym ym kaikki vaikuttavat. Pelkät sumuvalot saattavat vaikuttaa 0.1 litraa per 100 km. Kuten aiemmin todettua, en käytä päivisin edes ajovaloja :D

        Työmatkani aikana ei tule yleensä yhtään ohitusta, ainoastaan traktorit. Koska ajan 80 km/h ei tarvitse ohittaa edes raskasta liikennettä. Yksi ohitus kaasu pohjassa vie polttoainetta desin, jopa kaksi. Viisi tällaista ohitusta tunnissa, ja kulutus kasvoi litran per 100 km.

        Alle viiteen menee maantiellä helposti.


        Master Eq


    • pihi diesel
      • hsp

        Tuollainen 406 farmari, 80kw HDi.
        Vuoden aikana kilometrejä 38tkm ja koko matkan kulutus 5,8 l/100km.
        Ajo kaupunki pyöritystä jonkun verran ja maantietä 110 km/h mittarinopeudella.
        Jos ajaa tasasta vauhtia max 90 km/h niin kulutus tippuu 4,7-4,8 tasolle.

        Kaikki tankkaukset on kirjattu ja kulutus laskettu niistä. Ajotietokone näyttää n. 0,5 litraa liian suurta kulutusta.


      • hsp kirjoitti:

        Tuollainen 406 farmari, 80kw HDi.
        Vuoden aikana kilometrejä 38tkm ja koko matkan kulutus 5,8 l/100km.
        Ajo kaupunki pyöritystä jonkun verran ja maantietä 110 km/h mittarinopeudella.
        Jos ajaa tasasta vauhtia max 90 km/h niin kulutus tippuu 4,7-4,8 tasolle.

        Kaikki tankkaukset on kirjattu ja kulutus laskettu niistä. Ajotietokone näyttää n. 0,5 litraa liian suurta kulutusta.

        Olisiko syynä ajokoneen näyttämään lukuun se ettei se laske koko ajalta?

        Ainkin oma laskee vain viimeiset 10000 (9999 jos tarkkoja ollaan) kilometriä. Ei sinänsä paha.


      • Kunkku
        hsp kirjoitti:

        Tuollainen 406 farmari, 80kw HDi.
        Vuoden aikana kilometrejä 38tkm ja koko matkan kulutus 5,8 l/100km.
        Ajo kaupunki pyöritystä jonkun verran ja maantietä 110 km/h mittarinopeudella.
        Jos ajaa tasasta vauhtia max 90 km/h niin kulutus tippuu 4,7-4,8 tasolle.

        Kaikki tankkaukset on kirjattu ja kulutus laskettu niistä. Ajotietokone näyttää n. 0,5 litraa liian suurta kulutusta.

        Mulla sama auto, vie kyllä tasan litran enemmän kuin sulla, mutta minä ajankin aina maantiellä mittarin mukaan 135 km/h (120 rajoitus) tai 115 km/h (100 rajoitus) tai 95 km/h (80 rajoitus). Jos vielä sattuu olemaan urheilumieli päällä (kouluttaa Toyota-kuskeja!), niin vielä menee löpöä vähän enempi!


      • hsp
        The_Rat kirjoitti:

        Olisiko syynä ajokoneen näyttämään lukuun se ettei se laske koko ajalta?

        Ainkin oma laskee vain viimeiset 10000 (9999 jos tarkkoja ollaan) kilometriä. Ei sinänsä paha.

        Tarkennetaan sen verran, että nollaan ajotietokoneen tripin aina tankkauksen yhteydessä.


      • hsp
        Kunkku kirjoitti:

        Mulla sama auto, vie kyllä tasan litran enemmän kuin sulla, mutta minä ajankin aina maantiellä mittarin mukaan 135 km/h (120 rajoitus) tai 115 km/h (100 rajoitus) tai 95 km/h (80 rajoitus). Jos vielä sattuu olemaan urheilumieli päällä (kouluttaa Toyota-kuskeja!), niin vielä menee löpöä vähän enempi!

        Niinhän se on, että 20 lisää vauhtia on litra kulutuksessa.
        Oulussa päin ei kauheasti ole noita 120 rajoituksia, vaikka moottoritie kaupungin läpi meneekin..


      • Lol-dd

        kuka kehtaa valehdella eniten taulukko!


    • -seurailija-

      Kulutuksiin en sano mitään, olen jopa itsekin päässyt bensa-autolla hetkellisesti selvästi alle 6 l kulutuksiin.

      Näissä ilmoitetuissa kulutuslukemissa aina ihmetyttää kuinka jotkut pääsevät mittauksissaan jopa kahden desimaalin tarkkuuksiin ?

      Olettaisin että harvoilla kuitenkin on käytettävissään tarkkuuteen vaadittavat kalibroidut mittauslaitteet, vaan suurin osa katsoo trippimittarista matkan ja tankatun polttoainemäärän suhteesta sitten luetaan laskimelta "tarkkoja" kulutuksia.

      Auton omaa matkamittaria se käyttää kulutusmittarikin, eikä korjaa millään tavalla matkamittarin virhettä, joka voi olla parhaimmillaan toistakymmentä %, eikä nopeusmittarin näytön tarkistus juurikaan korjaa virhettä.

      Tokihan jokainen voi uskoa omaan oikeellisuuteen, mutta suhtaudun kyllä aina aika varauksin ilmoitettuihin lukemiin, kuten valmistajien ilmoittamiin normikulutuksiinkin, joita voidaan helposti järjestää mittausten ajaksi suotuisaan suuntaan.

      • Aja vaikka Helsingistä utsjokeen suositeltua reittiä. Tarkista paljonko trippi heittää ilmoitettuun verrattuna. Tuolla matkalla saa jo aika hyvän mittatarkkuuden...

        Ajotietokone ilmoittaa kulutuksen yleensä yhden desimaalin tarkkuudella - pitää paikkansa jos pitää. Sen voi tarkistaa ylläolevalla ja toisaalta laskemalla ajokilometrejä ja tankkauksia vaikkapa vuoden verran.

        Ainakin oma mittari pitää auton matkamittarin kanssa yhtä varsin tarkasti, eikä mittarikaan havaittavasti heitä. Ja minimissään olen saanut yhdelle matkalle keskikulutukseksi 4,7 - mikä on aika paljon kun autolle ilmoitetaan matka-ajossa kulutukseksi 4,8. Kyllä pitäisi parempaan pystyä (en tosin ole kokeillut miten paljon saisi tiputettua jos oikein heruttaisi).


      • -seurailija-
        The_Rat kirjoitti:

        Aja vaikka Helsingistä utsjokeen suositeltua reittiä. Tarkista paljonko trippi heittää ilmoitettuun verrattuna. Tuolla matkalla saa jo aika hyvän mittatarkkuuden...

        Ajotietokone ilmoittaa kulutuksen yleensä yhden desimaalin tarkkuudella - pitää paikkansa jos pitää. Sen voi tarkistaa ylläolevalla ja toisaalta laskemalla ajokilometrejä ja tankkauksia vaikkapa vuoden verran.

        Ainakin oma mittari pitää auton matkamittarin kanssa yhtä varsin tarkasti, eikä mittarikaan havaittavasti heitä. Ja minimissään olen saanut yhdelle matkalle keskikulutukseksi 4,7 - mikä on aika paljon kun autolle ilmoitetaan matka-ajossa kulutukseksi 4,8. Kyllä pitäisi parempaan pystyä (en tosin ole kokeillut miten paljon saisi tiputettua jos oikein heruttaisi).

        Kyllähän tuolla matkalla jo saisi aika tarkan virhearvion mutta ei oikein viittis lähtee vartavasten ajamaan kun kuitenkaan kukaan ei kerro mikä olikaan matkan todellinen pituus.

        Tiemerkintöjen opasteissa olevat kilometrimäärät, kuten muutkin "kilometritolpat" kun ovat nykyään samalla luotettavuustasolla kuin sääennusteet.

        Muuten olen samaa mieltä kanssasi siitä, että myös minulla on täysin tarkka matka- ja nopeusmittari, muillahan niitä virheitä vaan esiintyy. :-)


      • -seurailija- kirjoitti:

        Kyllähän tuolla matkalla jo saisi aika tarkan virhearvion mutta ei oikein viittis lähtee vartavasten ajamaan kun kuitenkaan kukaan ei kerro mikä olikaan matkan todellinen pituus.

        Tiemerkintöjen opasteissa olevat kilometrimäärät, kuten muutkin "kilometritolpat" kun ovat nykyään samalla luotettavuustasolla kuin sääennusteet.

        Muuten olen samaa mieltä kanssasi siitä, että myös minulla on täysin tarkka matka- ja nopeusmittari, muillahan niitä virheitä vaan esiintyy. :-)

        Sanoisin että joku keltaisten sivujenkin reittihaku antaa aika oikean tuloksen. Käyttävät käsittääkseni tiehallinnon mittatietoja jotka ovat oikeasti olemassa ihan metrilleen... Se taas että kylteissä lukee mitä sattuu johtuu siitä että:
        a) ne johtavat eri paikkoihin
        b) reitti on muuttunut, kyltit eivät
        c) koskevat vaihtoehtoista reittiä
        d) muu syy :)

        Kyllähän sitä joskus tulee pidempi matka ajoon? Silloin voi testata. Kunhan ei turhia pyöri missään. :)


      • hommaan
        The_Rat kirjoitti:

        Sanoisin että joku keltaisten sivujenkin reittihaku antaa aika oikean tuloksen. Käyttävät käsittääkseni tiehallinnon mittatietoja jotka ovat oikeasti olemassa ihan metrilleen... Se taas että kylteissä lukee mitä sattuu johtuu siitä että:
        a) ne johtavat eri paikkoihin
        b) reitti on muuttunut, kyltit eivät
        c) koskevat vaihtoehtoista reittiä
        d) muu syy :)

        Kyllähän sitä joskus tulee pidempi matka ajoon? Silloin voi testata. Kunhan ei turhia pyöri missään. :)

        hyvä laite on navigaattori; näyttää ajetut matkat ja nopeuden täysin oikein.


    • tuo

      pidä paikkansa mulla on volvos60 bensiini ja kulutus on 1.5 vuoden aikana 8 litraa en ole nollannut keskikulutusta ollenkaan ja se pitää paikkansa että ei diesel voi 8 litraa viedä

    • Erkko!

      Kukaan on niin typerä että noin tekisi.

      Minä lasken keskikulutukseni joka kerta kun tankkaan tankin täyteen. Kahden viikon välein reilun 40l tankkaan ja kilometrejä kertyy reilu 800.

      10tkm olen ajellut alkukesästä, kun citikkani ostin. Keskikulutus pyörinyt 4.9-5.7l satasella.

      Enkä todellakaan aja saadakseni pienen kulutuksen, vaan liikkuakseni ripeästi paikasta toiseen. Paras matkavauhti on rajoitus 10-15kmh. Moottoritiellä suurimmaksi osaksi vastaantulijoita omallakin kaistalla.

      • vaan

        aja väärää kaistaa kun on vastaantulijoita omalla kaistalla kato missä ajelet kulutus on kohdallaan jos on pieni auto mut se on turvaton kun ajelee väärällä kaistalla


      • Erkko!
        vaan kirjoitti:

        aja väärää kaistaa kun on vastaantulijoita omalla kaistalla kato missä ajelet kulutus on kohdallaan jos on pieni auto mut se on turvaton kun ajelee väärällä kaistalla

        Täytyykin katsoa kummalla kaistalla ajelen. Aidan vasemmalla puolella tulisi vieläkin enemmän vastaan ja pirusti nopeammin, joten sinne en uskalla mennä. Pysyttelen siis omalla puolellani, vaikka (perse-edellä)vastaan tulevia on paljon. En tiedä johtuuko polttoaineen suuresta hinnasta ja koetetaan säästää ajelemalla hitaammin.

        Auto on keskikastia, ei siis suuri eikä pieni. Xsara 2l HDi koneella.


    • peitsikko

      picasso 1.6 hdi 110 vm.2005 kulutus on 4.2-5.5 l välillä.ja tuon 5.5 litran yli ei saa menemään oikeestaan millään!

    • dieselauto?

      Mikä on sitten keskiverto dieselauto? Veikkaisin tuon 8 litran arviosi mukaan jotain 123-korimallin Mersua, valmistus lopetettu -85. Se vie isolla koneella tuon verran. Nykyisin tarvitaan jo järeämpi kärry tuollaisiin dieselmenoihin.

      Oma on MB 250D W124, jonka saa talvipakkasella kaupungissa lyhyillä ajoilla viemään yli kahdeksan, muuten menee keskimäärin 6,5 litraa satasella. Kesällä matkassa alle kuuden.

      • The Rat

        Jos raskas liikenne intin vehkeet lasketaan mukaan voi kulutus kyllä nousta. En tiedä kuinka paljon prosentteina dieselistä menee edellämainittuihin vekottimiin, mutta esim. uotsin huhuttiin aikoinaan kuluttavan 10 litraa satasella - siis voiteluöljyä. Dieselöljyä varmaan 10 kertaa enemmän... :D


    • toinen diesel

      Minulla on nyt toinen diesel. Ensin oli sitikka HDI, keskikulutus oli 5,6 l/100km. Nyt on vanhempi maasturi, keskikulutus noin 9 l/100 km.

      On minulla ollut joskus kulutusmittarikin. Niiden tuijottajilla on suurin harha siinä, että eivät ymmärrä mittaamisen tekniikasta mitään ja uskovat niihin hetkellisiin lukeminn olipa ne vaikka 1000 tai 0.

      Yleensähän digitaalinen näyttö hurmaatavallisen talliaisen täysin - siihen lukemaan luotetaan kuin jumalan sanaan!

      • The Rat

        Hetkellinen kulutus lähinnä näyttää jos jossain on ongelmia (tyhjäkäynnillä 2 l/100 linee merkki siitä että kaikki ei ole kohdallaan). Ajotietokoneet osaavat sitten pitää vähän kirjaa ja laskea keskikulutusta. Tarkkuus pitää tarkistaa että tietää, mutta ainakin oma tuntuu pitävän tripin ja tankin mittarin kanssa erittäin hyvin yhtä...


    • Iso-F

      Minä yleensä käyn tankkaamassa piripintaan kun mittari näyttää varttia vaille tyhjää ja mittaan siitä sitten kulutuksen samalla. Tänään oli 860km trippimittarissa edellisestä tankkauksesta ja ainetta lorahti tankkiin 62 litraa eli n. 7,2 litraa sadalla. Noin 80% kaupunkiajoa ja kyydissä kaverin muuton jäljiltä jäänyttä kuormaa kun ei ole sijoituspaikkaa löytynyt. Webastoakin on kylmempinä aamuina käytetty.

      Pakettiauto kyseessä.

    • cdi.

      Mulla meni lapin reissulla juna hki-roi ja siitä eteenpäin 2300 sompaillen 3,4 litran keskikulutuksella, vaikka autossa oli kantavuuden verran tavaraa ja kelit sateisia.

      Autona smarti fortwo cdi. Pienin tuhatkilsainen pätkä on mennyt 2.9 ja keskikulutus on ollut alle 4 pari vuoden ajalta. (ajan paljon pikkupätkää 1-3 kilsaa per käynnistys).

    • mitä näyttää

      totuus on tuolla ulkona

      itse tankkaan dieseliä tietokoneettomaan volkkariin ja ala-aste matematiikalla on hyvin tarkka keskikulutus laskettavissa tankkaustuloksen ja ajetun matkan perusteella

      66kw TDI 1400 kilon omamassan omaavassa autossa kuluttaa sadalle maantieajossa ja kovassa sellasessa n. 4.7 litraa sadalle

      kaupunkikeskikulutus on taas kesällä kesäpyörillä n. 5.1 litran tuntumassa

      ikinä en ole saanut minkäänlaisessa ajossa missään olosuhteissa kulumaan yli 6 litraa sadalle

      edelämainitut asiat olivat faktaa , ei fiktiota

    • 411239 km

      Automaatti V70tdi ilmastoinnilla ja naftalisälämmittimellä
      ajettu 411239 km
      kulunut 27277 litraa
      kulutus 6,633 litraa/100 km

      • tarkempi

        Minulla meni 5,97645382986431 l/100 km.


    • Octavia

      Eli Skoda Octavia II 2.0 TDi vm. 2006 140hp/320Nm 29.200km keskikulutus (50% kehä III aamu- ja iltapäiväruuhkat, 30% pikatie, 20% moottoritie 130 km/h => 5.7l/100km.

      • yxi asia:

        on DSG-tomaatti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3229
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1285
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      48
      1056
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe