Hinta-arvio autosta

Autoton nainen

Auttakaapa autotonta naista. Olen miettinyt auton ostoa, mutta vuosikustannukset mietityttävät. Asun kaupungissa, työmatkaa on 10 min eli siihen en autoa tarvitse. Noin 1-2 krt kuussa käyn junalla tai bussilla muilla paikkakunnilla. Kaupunkiajossa autosta olisi hyötyä ehkä kerran viikossa.

Mitä arvioisitte vuosikustannuksiksi, jos ostaisin a) halvan räyskän, jolloin rahaa menisi varmaan huoltoon paljon b) hyväkuntoinen käytetyn auton, jolloin huoltoa ehkä olisi vähemmän c) uuden auton?

Ei ole oikein selkeää mielikuvaa autoilun kaikista kustannuksista...

13

1549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos ajat vähän, ei halpa räyskäkään mene usein rikki eikä tarvitse paljon remonttia.

      Mutta: ajoneuvovero, katsastukset, vakuutukset, huollot, renkaat ja polttoaineet maksavat sen verran, että satunnaiset kaupunkiajelut taksilla tulevat halvemmaksi. Puhumattakaan, että saat istuutua pestyyn, lämpimään, ehjään autoon, jota ei tarvitse itse ajaa.

      Taksimiehet ovat varmaan laskeneet malliksi jotain kilometrirajoja, joiden perusteella voi päätellä taksin halpuuden kontra oman auton omistaminen.


      Master Eq

    • jokatapauksessa

      Olen itse tehnyt aika tarkkoja laskelmia autoilun kustannuksista. Olen tullut siihen tuloksessani että uuden auton ostaminen on kallista puuhaa. 35000 euron autolla kuluiksi tulee helposti 1000 euroa kuukaudessa. Tietysti 10000 euron auto jää helvammaksi, mutta ei se suoranaisesti halpaa ole sittenkään.

      Toinen vaihtoehto on 1000 - 2000 euron auto. Noissakin se kuukausikustannus nousee 150 euroon jos ajaa 1000km kuukaudessa, eikä tuossa ole huomioitu laisinkaan korjauskuluja. Tällainen kustannus siis autolle joka ei ole varsinaisesti enää pikkuauto, mutta ei mikään bensasyöppökään.

      Kompromissina auto jolla ikää on 5 - 10 vuotta, lienee paras.

      • Autoton nainen

        Todellinen km-määrä olisi kuukaudessa ehkä 600-1000 km. Joskus vähemmän (jos ei käy muilla paikkakunnilla, niin varmaan joku 100 km kuussa korkeintaan...).

        Hyviä neuvoja molemmilla, olen itse ollut sitä mieltä että juna taksi on halvempaa kuin oma auto minun kohdallani, mutta kaverit inttävät että julkinen liikenne on kamalan kallista ja epämukavaa.


      • ihmettelen kovasti
        Autoton nainen kirjoitti:

        Todellinen km-määrä olisi kuukaudessa ehkä 600-1000 km. Joskus vähemmän (jos ei käy muilla paikkakunnilla, niin varmaan joku 100 km kuussa korkeintaan...).

        Hyviä neuvoja molemmilla, olen itse ollut sitä mieltä että juna taksi on halvempaa kuin oma auto minun kohdallani, mutta kaverit inttävät että julkinen liikenne on kamalan kallista ja epämukavaa.

        tätä

        "mutta kaverit inttävät että julkinen liikenne on kamalan kallista ja epämukavaa."

        Jos Sinä olet tähän asti ollut autoton, niin kait
        sinulle ihan itsellesi on jo muodostunut hyvä
        käsitys mitä julkinen liikenne maksaa?


      • tuossa
        Autoton nainen kirjoitti:

        Todellinen km-määrä olisi kuukaudessa ehkä 600-1000 km. Joskus vähemmän (jos ei käy muilla paikkakunnilla, niin varmaan joku 100 km kuussa korkeintaan...).

        Hyviä neuvoja molemmilla, olen itse ollut sitä mieltä että juna taksi on halvempaa kuin oma auto minun kohdallani, mutta kaverit inttävät että julkinen liikenne on kamalan kallista ja epämukavaa.

        600km/kk=7200km/v ja 100km/kk=12000km/v
        Itsellänikin tulee juuri tuo 1000km/kk eikä tulisi mieleenkään olla ilman autoa. Jos ostat uuden ja pidät sitä viisi vuotta ennen vaihtoa uuteen niin eihän siitä niin hirveän kallista tule. Tai tulee jos ostaa auton mitä kukaan ei halua viisivuotiaana. Mutta alle 60 tkm ajettu vaikkapa Toyota on todella kysyttyä kamaa käytettyjen ostajien keskuudessaeikä väliraha uuteen ole varmasti kohtuuton.


      • Autoton nainen kirjoitti:

        Todellinen km-määrä olisi kuukaudessa ehkä 600-1000 km. Joskus vähemmän (jos ei käy muilla paikkakunnilla, niin varmaan joku 100 km kuussa korkeintaan...).

        Hyviä neuvoja molemmilla, olen itse ollut sitä mieltä että juna taksi on halvempaa kuin oma auto minun kohdallani, mutta kaverit inttävät että julkinen liikenne on kamalan kallista ja epämukavaa.

        Taksi ei ole hirveän huono vaihtoehto. Kallis toki, mutta mukavampi ja nopeampi kuin perusjulkinen.

        Juna toimii kohtalaisesti pitkillä matkoilla, varsinkin vähän uudemmat junat joista löytyy kaikenlaisia hienouksia, kuten ilmastointi. Lentokonekin on mukava vaihtoehto omalle autolle jos tavaraa ei tarvitse paljoa kantaa.

        Oma auto tulee julkisia halvemmaksi käyttökuluiltaankin vasta jos yhtä useampi ihminen sillä matkustaa. Yhden ihmisen kannattaa käyttää vaikka sitä junaa - vaikka useimmiten vähän hitaampi onkin.


      • Autoton nainen
        The_Rat kirjoitti:

        Taksi ei ole hirveän huono vaihtoehto. Kallis toki, mutta mukavampi ja nopeampi kuin perusjulkinen.

        Juna toimii kohtalaisesti pitkillä matkoilla, varsinkin vähän uudemmat junat joista löytyy kaikenlaisia hienouksia, kuten ilmastointi. Lentokonekin on mukava vaihtoehto omalle autolle jos tavaraa ei tarvitse paljoa kantaa.

        Oma auto tulee julkisia halvemmaksi käyttökuluiltaankin vasta jos yhtä useampi ihminen sillä matkustaa. Yhden ihmisen kannattaa käyttää vaikka sitä junaa - vaikka useimmiten vähän hitaampi onkin.

        Kyllä, käytän itse julkisia ja tiedän mitä ne maksavat. Mutta koska minulla ei ole autoa, en tiedä mitä auto maksaa.

        Toivoisin siis teiltä ihan numeroarvioita. Osaan itsekin miettiä että "voisi olla melko kallista" jne. Tuo 150 eur/kk on tähän mennessä paras konkreettinen arvio.


      • Autoton nainen kirjoitti:

        Kyllä, käytän itse julkisia ja tiedän mitä ne maksavat. Mutta koska minulla ei ole autoa, en tiedä mitä auto maksaa.

        Toivoisin siis teiltä ihan numeroarvioita. Osaan itsekin miettiä että "voisi olla melko kallista" jne. Tuo 150 eur/kk on tähän mennessä paras konkreettinen arvio.

        Eri lähteissä KESKIMÄÄRÄISEN oman auton kustannuksiksi arvioidaan 30-40 senttiä per kilometri. 1000 kilometrin ajolla se saattaisi tehdä jopa 400 euroa per kuukausi.

        Ostamalla oikein halvan käytetyn ei tule enää arvonalennuksesta pääomakuluja, jolloin kustannus saattaa olla jopa alle 20 senttiä per kilometri.

        Arvonalennuksen suuruuden voit vain itse määrittää. Itse tiedät, paljonko autosi maksaa. Laske siten, että 10 vuoden päästä autosi arvo on nolla euroa. Jos sillä sitten jotain arvoa sattuisi olemaan, niin saatpahan seuraavan auton tankattua niillä rahoilla.

        Käytetyn ostaminen tekee kulujen arvioinnista vaikeaa. Jos käy tuuri, ei tarvitse korjata koskaan. Jos käy huono tuuri, täytyy korjata koko ajan. Laskelmat perustuvat keskimääräisiin arvoihin tästä syystä, toiset pääsevät kuin koira veräjästä, toiset maksavat itsensä kipeäksi.

        Ennustaminen on vaikeaa, erityisesti tulevaisuuden. Siksi olettaisin, että kun suomalaisten autoilu maksaa keskimäärin 30-40 senttiä per kilometri, voisi vähän ajavan kulut olla ehkä puolet tuosta.


        Master Eq


      • Autoton nainen
        MasterEq kirjoitti:

        Eri lähteissä KESKIMÄÄRÄISEN oman auton kustannuksiksi arvioidaan 30-40 senttiä per kilometri. 1000 kilometrin ajolla se saattaisi tehdä jopa 400 euroa per kuukausi.

        Ostamalla oikein halvan käytetyn ei tule enää arvonalennuksesta pääomakuluja, jolloin kustannus saattaa olla jopa alle 20 senttiä per kilometri.

        Arvonalennuksen suuruuden voit vain itse määrittää. Itse tiedät, paljonko autosi maksaa. Laske siten, että 10 vuoden päästä autosi arvo on nolla euroa. Jos sillä sitten jotain arvoa sattuisi olemaan, niin saatpahan seuraavan auton tankattua niillä rahoilla.

        Käytetyn ostaminen tekee kulujen arvioinnista vaikeaa. Jos käy tuuri, ei tarvitse korjata koskaan. Jos käy huono tuuri, täytyy korjata koko ajan. Laskelmat perustuvat keskimääräisiin arvoihin tästä syystä, toiset pääsevät kuin koira veräjästä, toiset maksavat itsensä kipeäksi.

        Ennustaminen on vaikeaa, erityisesti tulevaisuuden. Siksi olettaisin, että kun suomalaisten autoilu maksaa keskimäärin 30-40 senttiä per kilometri, voisi vähän ajavan kulut olla ehkä puolet tuosta.


        Master Eq

        Loistavasti tiivistetty autoilun kustannukset. :) En muista missään nähneeni vastaavaa yhtä selkeää arviota.


      • Ihan esimerkkinä
        Autoton nainen kirjoitti:

        Kyllä, käytän itse julkisia ja tiedän mitä ne maksavat. Mutta koska minulla ei ole autoa, en tiedä mitä auto maksaa.

        Toivoisin siis teiltä ihan numeroarvioita. Osaan itsekin miettiä että "voisi olla melko kallista" jne. Tuo 150 eur/kk on tähän mennessä paras konkreettinen arvio.

        Uusi auto, hintaa 35000 euroa, vuotuinen ajomäärä 12000 kilometriä, korjaus- ja huoltokuluja ei huomioitu. Viiden vuoden kustannukset:

        -arvonalennus 22000 euroa
        -pääomakulut 9700 euroa
        -polttoainekulut 5800
        -vakuutukset 8400 euroa
        -käyttömaksut 480 euroa

        Yhteensä 46000 euroa, eli 9300 euroa vuodessa, 0,77 euroa/km.

        Uusi auto, hintaa 15000 euroa, vuotuinen ajomäärä 12000 kilometriä, korjaus- ja huoltokuluja ei huomioitu. Viiden vuoden kustannukset:

        -arvonalennus 9500 euroa
        -pääomakulut 4100 euroa
        -polttoainekulut 5000 euroa
        -vakuutukset 5700 euroa
        -käyttömaksut 480 euroa

        Yhteensä 25000 euroa, eli 5000 euroa vuodessa, 0,41 euroa/km.

        Käytetty isohko perheauto, ikää 5 vuotta, hintaa 13000 euroa, vuotuinen ajomäärä 12000 kilometriä, korjaus- ja huoltokuluja ei huomioitu. Viiden vuoden kustannukset:

        -arvonalennus 8200 euroa
        -pääomakulut 3600 euroa
        -polttoainekulut 5800
        -vakuutukset 8400 euroa
        -käyttömaksut 480 euroa

        Yhteensä 26000 euroa, eli 5300 euroa vuodessa, 0,44 euroa/km.

        Käytetty pikkuauto, ikää 5 vuotta, hintaa 5500 euroa, vuotuinen ajomäärä 12000 kilometriä, korjaus- ja huoltokuluja ei huomioitu. Viiden vuoden kustannukset:

        -arvonalennus 3500 euroa
        -pääomakulut 1500 euroa
        -polttoainekulut 5000 euroa
        -vakuutukset 5700 euroa
        -käyttömaksut 480 euroa

        Yhteensä 16200 euroa, eli 3200 euroa vuodessa, 0,27 euroa/km.

        Käytetty isohko perheauto, ikää 10 vuotta, hintaa 4800 euroa, vuotuinen ajomäärä 12000 kilometriä, korjaus- ja huoltokuluja ei huomioitu. Viiden vuoden kustannukset:

        -arvonalennus 3000 euroa
        -pääomakulut 1300 euroa
        -polttoainekulut 5800
        -vakuutukset 3000 euroa
        -käyttömaksut 480 euroa

        Yhteensä 14000 euroa, eli 2700 euroa vuodessa, 0,23 euroa/km.

        Käytetty pikkuauto, ikää 10 vuotta, hintaa 2000 euroa, vuotuinen ajomäärä 12000 kilometriä, korjaus- ja huoltokuluja ei huomioitu. Viiden vuoden kustannukset:

        -arvonalennus 1300 euroa
        -pääomakulut 550 euroa
        -polttoainekulut 5000 euroa
        -vakuutukset 2500 euroa
        -käyttömaksut 480 euroa

        Yhteensä 9800 euroa, eli 2000 euroa vuodessa, 0,16 euroa/km.


    • nimessä

      osta noilla ajomäärillä itsellesi autoa. Saat siitä pysyvän harmin, vaivan ja huolen.

      • RoadWarrior

        "Älä missään nimessä osta noilla ajomäärillä itsellesi autoa. Saat siitä pysyvän harmin, vaivan ja huolen."

        Kyllä 10000 vuosittaisella kilometrillä voi jo hyvin auton hankkia. Oma auto on kuitenkin aina pihassa kun sitä tarvitsee. Taksin tilaaminen vaikkapa Bauhausissa tai Ikeassa käyntiä varten on loppujen lopuksi melko työlästä. Julkisia saa taas odotella ja moneen paikkaan niillä on hankala mennä. Eikä jossain bussissa ole kovin kiva kantaa puutarhanhoitovälineitä tai kirjahyllyä.

        Tässä jotain arvioita pikkuauton käyttökustannuksista. Opiskelijatuttavani ajelee 90-luvun puolivälin Opel Corsalla (hinta varmaan n. 3000 e), josta arvio:

        - vakuutus 400 e/vuosi
        - autovero 100 e/vuosi
        - katsastus 60 e/vuosi
        - huolto 100 e/vuosi
        - jokin korjaus 150 e/vuosi
        - renkaat 100 e/vuosi
        - arvonalennus 10% arvosta = 300 e
        - bensakulut 10000 km * 7 l/100 km * 1,2 e/l = 840 e

        Tästä tulee yhteensä 2050 e/vuosi. Tekee 0,205 e/km. 20 euron taksimatkoja rahalla tekee 102 kappaletta, eli edestakaisen tuonhintaisen taksireissun voisi tehdä n. kerran viikossa. Tietenkin jos osa rahasta menee junalippuihin, niin sitten harvemmin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      206
      4974
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      292
      3085
    3. 134
      1797
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      228
      1647
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1451
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1223
    7. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      76
      1173
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1164
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1129
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1128
    Aihe