Estääkö islamismin nousu Turkissa maan EU-jäsenyyden? Mitä mieltä olette?
Turkin EU-jäsenyydestä
13
734
Vastaukset
- Sananvapaus
Mutta minusta on järkyttävää, jos Turkista tulee EU-maa!
...rauhattomuus estää. Islamismi ei sellaisenaan.
- mieltä, että
jos kehitys Turkissa jatkuu, ja siitä tulee fundamentalistinen maa, jossa hallitus ja oikeuskäytäntö perustuvat islamiin, se voisi silti päästä EU:n jäseneksi? Vaikka se olisi miten rauhallinen tahansa?
Itse en oikein usko, että EU:n jäsenyyskriteerit sellaisessa tilanteessa täyttyvät. Ja jos hallitus yritetään väkisin pitää sekulaarina ja eurooppalaisiin arvoihin pohjautuvana, siitä syntyy luultavasti niin paljon sisäistä kapinaa ja konfliktia, että se puolestaan estää jäsenyyden. mieltä, että kirjoitti:
jos kehitys Turkissa jatkuu, ja siitä tulee fundamentalistinen maa, jossa hallitus ja oikeuskäytäntö perustuvat islamiin, se voisi silti päästä EU:n jäseneksi? Vaikka se olisi miten rauhallinen tahansa?
Itse en oikein usko, että EU:n jäsenyyskriteerit sellaisessa tilanteessa täyttyvät. Ja jos hallitus yritetään väkisin pitää sekulaarina ja eurooppalaisiin arvoihin pohjautuvana, siitä syntyy luultavasti niin paljon sisäistä kapinaa ja konfliktia, että se puolestaan estää jäsenyyden....ja ihmisoikeuskysymykset ovat keskeisiä ongelmia, kun Turkin jäsenyyttä harkitaan. Myös Turkin talouden EU-kuntoisuus.
Spekulaatiot "fundamentalistisesta Turkista" eivät sen sijaan tietääkseni kuulu agendaan. Jos sellainen tilanne jostain syystä tulisi tai olisi odotettavissa, Turkin jäsenyys epäilemättä olisi erittäin problemaattinen.
ratkaisematta ennen kun Turkista voi tulla EU-valtio.
Lienee talous joka on nyt vähän kohentunut ja inflaatio alentunut sekä kurdi-vähemmistön kohtelu, saattavat vaikeuttaa Turkin liittymistä.
Kaiketi tuo maantieteellinen asemakin on osaksi ongelmallinen.
mutta aikoinaan noin 1920-luvulla kun Kamal Ataturk ajoi kirkon ja valtion eroa, se mielestäni oli todellinen harppaus kehitystä kohti.- Mutta ikävä
kyllä kehitys ottaa pikkuhiljaa askeleita taaksepäin. Islam hallitsee Turkin maaseudulla taas elämää, toisin kuin muutamia vuosikymmeniä sitten.
- obb
Olli Rehn sanoi, että Turkki halutaan mukaan juuri islamin uskon vuoksi. Se kuulemma olisi hyväksi eu:lle. Onko eu-poliitikot tulleet hulluiksi?
- ta-dah
Aabra-ham kirjoitti:
...paitsi rasistit ja uskontokiihkoilijat.;D
Milloin sinun mielestäsi uskonnosta on tullut rotu?
heippa sulle
- tuloo tässä
Toivottvasti estää.
en osaa sanoa onko Turkissa todella Islamin usko boomi,vaiko onko ko. asia nyt tullut enemmän spekulatiiviseksi asiaksi, kun kommunismi luhistui -90 luvulla.
Luultavasti suuret valtamediat ovat ottaneet sen "hampaisiinsa" kun poliittista vihollista ei enää ole paitsi Pohjois-Korea.
Lisäksi luulen, kun Kuuban Fidel polttaa viimeisen sikaarinsa, yhteiskuntajärjestelmä saattaa muuttuua sielläkin.
Se, mitä itse tunnen lomamatkoiltani Turkista niin siellä ollaan hyvin maltillisia ja kun busineksesta on kyse, niin otetaan liirat kotiin ja kiihkoisuus on sivuseikka.
Se mitä Turkin maaseudulla tapahtuu Islamissa lienee minimaalista ja hyvinvoinnin myötä tapahtuu sielläkin liberalisoitumista.- ...
En näe mitään syytä miksi Turkki pitäisi huolia EU:hun. Ei mitään hyötyä ja paljon ongelmia.
- Eurooppaa
on kuulemma tapana vastustaa Turkin EU-jäsenyyttä piirtämällä seteleihin Turkin päälle ruksi. Oletteko nähneet sellaisia seteleitä?
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1931422
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138913- 85872
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?52801- 51758
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t253667Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä330639Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,9636Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk57619- 53594