Vaihteiden käyttö ?

Juho60

Aikanaan opettaja sanoi, että ykkönen on vain liikkeelle lähtöä varten. Opettelin ajamaan bensiini Peugeotilla. Nyt sitten hankittiin ens. diesel, Opel Astra 2.0. Sehän jaksaa vetää vaikka kuinka pienillä kierroksilla, mutta kuinka pienillä on hyvä ajaa vaihteiston kestämistä ajatellen tai muuten moottorin hyvinvoinnin kannalta? Kertokaa nyt te, jotka tunnette asian kokemuksen pohjalta. Kiitos

12

1456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikäläisentilanne

      Perin yksinkertaista:

      auto käyntiin, vaihde kohtaa D, vapauta jalka jarrulta ja paina kaasua - kas,auto liikkuu.

      • Keppi

        D:lle ja matkaan. Ei tartte kepillä soutaa. :D


      • Kallonkutistaja

        Miltei samalla vaivalla olisit voinut antaa esimerkkejä, missä kohdissa automaatti vaihtaa esim vedätyksessä pienempää vaihdetta. Automaateissa ei välttämättä päästetä sinne tärinäalueelle, mutta jonkinlainen minimi on sinullakin varmaan tiedossa.

        Omani on myös automaatti, ja eipä se juurikaan päästä kierroksia vedätyksessä alle tuhannen. Käytännössä minimi on siellä 1100:n kierroksen tuntumassa, vaikka kevyeen vedätykseen riittäisi pienemmätkin kierrokset. Mutta yleensä henkilöautojen kohdalla alle 1500:n kierroksia voi suositella vain osaaville kuljettajille.


    • Onko autosi siis ns. väkisin vaihdettava?

      Mars mars takaisin autokaupoille ja tilalle auto, jossa on oikea vaihteisto eikä tuollaistä hämmennettävää naurettavaa vatkainta.

      Automaatti. Ihminen on käynyt jo kuussakin ja yrität väittää vatkaavasi väkisin vaihdettavaa? Provo?


      Master Eq

      • vai missä mättää

        Ymmärrän että on aikaa vastailla joka kysymykseen mutta taito on olla hiljaa jos ei ole mitään sanomista.

        Niin, minäkin voisin sanoa sinulle että mitä, ajatko autoasi itse kun taksitkin on keksitty.

        Aivan yhtä informatiivistä.

        No, jos profiili pitää paikkansa niin ymmärrän kyllä, kaikilla meillä on omat ongelmamme, otan osaa.


      • olen kokeillut

        siis automaattivaihteista autoa. Ostanut, omistanut ja ajanut molemmilla yli 100 tkm. Kolmatta ei varmuudella tule. Haluan vaihtaa ihan itse. Automaatti on nysväreille, ei sovi sporttiseen ajotyyliini.


      • jopa jotakin
        olen kokeillut kirjoitti:

        siis automaattivaihteista autoa. Ostanut, omistanut ja ajanut molemmilla yli 100 tkm. Kolmatta ei varmuudella tule. Haluan vaihtaa ihan itse. Automaatti on nysväreille, ei sovi sporttiseen ajotyyliini.

        Vai on hammaspyörien siirtely vivulla jotenkin urheilullista! Eikö vielä urheilullisempaa olisi työntää autoa, sillä siihen pystyvät vain tosihemmot?


      • blahblah
        jopa jotakin kirjoitti:

        Vai on hammaspyörien siirtely vivulla jotenkin urheilullista! Eikö vielä urheilullisempaa olisi työntää autoa, sillä siihen pystyvät vain tosihemmot?

        ole näkynyt momenttimuunninta yhdessäkään uheiluautossa...


    • AE111

      Periaatteessa, tai siis ihan käytännössäkään, ei tarvita edes kierroslukumittaria oikeaa vaihtamista varten. Kierrokset ovat oikeat, kun moottori vetää tasaisesti ilman mitään tärinöitä, murinoita ja helinöitä. Samat kierrokset voivat olla sopivia tasaiselle nopeudelle taisaisella, mutta ei enää ylämäkeen tai vauhdin lisäämiseen. Itse ajoin/ajan manuaalivaihteisella niin, että suosiolla vaihdoin pienemmälle vauhtia lisättäessä. Minusta ei ole mitään hienoa siinä, että kone "jaksaa" kiihdyttää suurimalla vaihteella autoa neljänkympin vauhdista. On karsea istua kyydissä, kun joku helisyttää/ravistuttaa moottoria ja vaihtaa isommalle aina ennen kuin se alkaa jaksaa vetää ja polkee heti kaasun pohjaan. Pienillä kierroksilla, ainakin bensakoneella, jos on pakko lisätä vauhtia, niin kannattaa antaa kaasua hellästi.

      Itse olen ratkaissut asian kuten pari edellistä kirjoittajaa. Jaksan vaihtaa vaihteita itse enää polkupyörässä. Dieseleihin on toisaalta ollut heikosti automaatteja saatavilla kyseiseen luokkaan.

      • aapo2

        eli tuntumalla ajo ei onnistu uupelissa


      • Uuppelista
        aapo2 kirjoitti:

        eli tuntumalla ajo ei onnistu uupelissa

        vielä ,että sehän on yksi niistä merkeistä jossa ei ole ajomukavuutta ollenkaan, kaikinpuolin jäykkä ja tuntumat lepikossa


    • autolla kokemusksesta

      voin sanoa että jos jotain rajaa antaisi
      niin pienillä vaihteilla (1...3)
      älä päästä alle 1500 kierroksen ja suuremmilla
      alaraja 2000 kierrosta.
      (Ykkösellä nyt tietty alussa vähemmän).

      Kestää paikat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3219
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1275
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      46
      1045
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe