Vaihteiden käyttö ?

Juho60

Aikanaan opettaja sanoi, että ykkönen on vain liikkeelle lähtöä varten. Opettelin ajamaan bensiini Peugeotilla. Nyt sitten hankittiin ens. diesel, Opel Astra 2.0. Sehän jaksaa vetää vaikka kuinka pienillä kierroksilla, mutta kuinka pienillä on hyvä ajaa vaihteiston kestämistä ajatellen tai muuten moottorin hyvinvoinnin kannalta? Kertokaa nyt te, jotka tunnette asian kokemuksen pohjalta. Kiitos

12

1466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikäläisentilanne

      Perin yksinkertaista:

      auto käyntiin, vaihde kohtaa D, vapauta jalka jarrulta ja paina kaasua - kas,auto liikkuu.

      • Keppi

        D:lle ja matkaan. Ei tartte kepillä soutaa. :D


      • Kallonkutistaja

        Miltei samalla vaivalla olisit voinut antaa esimerkkejä, missä kohdissa automaatti vaihtaa esim vedätyksessä pienempää vaihdetta. Automaateissa ei välttämättä päästetä sinne tärinäalueelle, mutta jonkinlainen minimi on sinullakin varmaan tiedossa.

        Omani on myös automaatti, ja eipä se juurikaan päästä kierroksia vedätyksessä alle tuhannen. Käytännössä minimi on siellä 1100:n kierroksen tuntumassa, vaikka kevyeen vedätykseen riittäisi pienemmätkin kierrokset. Mutta yleensä henkilöautojen kohdalla alle 1500:n kierroksia voi suositella vain osaaville kuljettajille.


    • Onko autosi siis ns. väkisin vaihdettava?

      Mars mars takaisin autokaupoille ja tilalle auto, jossa on oikea vaihteisto eikä tuollaistä hämmennettävää naurettavaa vatkainta.

      Automaatti. Ihminen on käynyt jo kuussakin ja yrität väittää vatkaavasi väkisin vaihdettavaa? Provo?


      Master Eq

      • vai missä mättää

        Ymmärrän että on aikaa vastailla joka kysymykseen mutta taito on olla hiljaa jos ei ole mitään sanomista.

        Niin, minäkin voisin sanoa sinulle että mitä, ajatko autoasi itse kun taksitkin on keksitty.

        Aivan yhtä informatiivistä.

        No, jos profiili pitää paikkansa niin ymmärrän kyllä, kaikilla meillä on omat ongelmamme, otan osaa.


      • olen kokeillut

        siis automaattivaihteista autoa. Ostanut, omistanut ja ajanut molemmilla yli 100 tkm. Kolmatta ei varmuudella tule. Haluan vaihtaa ihan itse. Automaatti on nysväreille, ei sovi sporttiseen ajotyyliini.


      • jopa jotakin
        olen kokeillut kirjoitti:

        siis automaattivaihteista autoa. Ostanut, omistanut ja ajanut molemmilla yli 100 tkm. Kolmatta ei varmuudella tule. Haluan vaihtaa ihan itse. Automaatti on nysväreille, ei sovi sporttiseen ajotyyliini.

        Vai on hammaspyörien siirtely vivulla jotenkin urheilullista! Eikö vielä urheilullisempaa olisi työntää autoa, sillä siihen pystyvät vain tosihemmot?


      • blahblah
        jopa jotakin kirjoitti:

        Vai on hammaspyörien siirtely vivulla jotenkin urheilullista! Eikö vielä urheilullisempaa olisi työntää autoa, sillä siihen pystyvät vain tosihemmot?

        ole näkynyt momenttimuunninta yhdessäkään uheiluautossa...


    • AE111

      Periaatteessa, tai siis ihan käytännössäkään, ei tarvita edes kierroslukumittaria oikeaa vaihtamista varten. Kierrokset ovat oikeat, kun moottori vetää tasaisesti ilman mitään tärinöitä, murinoita ja helinöitä. Samat kierrokset voivat olla sopivia tasaiselle nopeudelle taisaisella, mutta ei enää ylämäkeen tai vauhdin lisäämiseen. Itse ajoin/ajan manuaalivaihteisella niin, että suosiolla vaihdoin pienemmälle vauhtia lisättäessä. Minusta ei ole mitään hienoa siinä, että kone "jaksaa" kiihdyttää suurimalla vaihteella autoa neljänkympin vauhdista. On karsea istua kyydissä, kun joku helisyttää/ravistuttaa moottoria ja vaihtaa isommalle aina ennen kuin se alkaa jaksaa vetää ja polkee heti kaasun pohjaan. Pienillä kierroksilla, ainakin bensakoneella, jos on pakko lisätä vauhtia, niin kannattaa antaa kaasua hellästi.

      Itse olen ratkaissut asian kuten pari edellistä kirjoittajaa. Jaksan vaihtaa vaihteita itse enää polkupyörässä. Dieseleihin on toisaalta ollut heikosti automaatteja saatavilla kyseiseen luokkaan.

      • aapo2

        eli tuntumalla ajo ei onnistu uupelissa


      • Uuppelista
        aapo2 kirjoitti:

        eli tuntumalla ajo ei onnistu uupelissa

        vielä ,että sehän on yksi niistä merkeistä jossa ei ole ajomukavuutta ollenkaan, kaikinpuolin jäykkä ja tuntumat lepikossa


    • autolla kokemusksesta

      voin sanoa että jos jotain rajaa antaisi
      niin pienillä vaihteilla (1...3)
      älä päästä alle 1500 kierroksen ja suuremmilla
      alaraja 2000 kierrosta.
      (Ykkösellä nyt tietty alussa vähemmän).

      Kestää paikat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      71
      6955
    2. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      58
      3123
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

      Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      32
      2319
    4. Voi helvetti

      Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      20
      1888
    5. Osuuspankki Kuhmo!

      Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      23
      1881
    6. Tiedät etten tiedä

      Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1867
    7. Rakkaalleni!

      Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      13
      1592
    8. hyvää yötä.

      toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1559
    9. Työttömyys kasvaa

      Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      52
      1558
    10. Hyvää joulua!

      Naiselle. Tänä vuonna tutustuttiin ❤️
      Ikävä
      10
      1549
    Aihe