Aikanaan opettaja sanoi, että ykkönen on vain liikkeelle lähtöä varten. Opettelin ajamaan bensiini Peugeotilla. Nyt sitten hankittiin ens. diesel, Opel Astra 2.0. Sehän jaksaa vetää vaikka kuinka pienillä kierroksilla, mutta kuinka pienillä on hyvä ajaa vaihteiston kestämistä ajatellen tai muuten moottorin hyvinvoinnin kannalta? Kertokaa nyt te, jotka tunnette asian kokemuksen pohjalta. Kiitos
Vaihteiden käyttö ?
Juho60
121492
0Äänestä
Muut lukivat myös
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastainen viesti.
Luetuimmat keskustelut
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- Moikka!!!!!!!!!Miten sun päivä on mennyt? Mä olen miettinyt sua paljon❤️
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
- Suomi24:n uudistuksia 2026Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…
- Muutoksen tuuletKoetko, että sinun olisi pitänyt/pitäisi muuttaa itseäsi/elämäntyyliäsi jotenkin, "kelvataksesi" kaivatullesi? Koetko itse, että haluaisit olla "parempi" ihminen kaivattuasi varten? Oletko mahdollisesti muuttunut/muutta…
- Anonyymipalstan ongelmaJoskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe. Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoi…
- Nico Lingman on nousemassa suomalaisjulkkisten kaartiinNico Lingman, 34, on podcastaaja, somevaikuttaja ja entinen Puolustusvoimien upseeri. Lingman on astunut isojen suomalaisten julkkisten joukkoon, sillä hän on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Sekä tänään…
- Halisin ja pusisinSinut puhki mies. Kaikki tiedostamattomat surut, vihat ja katkeruudet halisin pois. 🫂
- Do diih.. palsta saanut roimasti uudistuksia .. mielipiteitä..?Eilen näin väläyksen tästä uudesta ulkoasusta ja nyt kummastelenkin toimintaa. Jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Pistäkää tähän huomioita uudistuksesta. Sen huomasin että aloituksen otsikon kirjainmäärä on kasvanut huoma…
- Onki meilläMies kaikki hyvin?
- Kaipaisin sinua lähelleni nyt niin paljonEnemmän kuin koskaan. 😞
- Mies, sulla on paljon ihailijoitaTuntuu, että täälläkin iso liuta sinua kaipaamassa.
- Otatko yhteyttäKaivattuusi tänä vuonna?
- vilkaisin kuhmolaisen etusivuaKuhmoon on saatu taas katu päällystetyksi,mutta sitä ei saa ajaa? onko senkin kadunvarressa joku isopalkkainen joka saa oman rauhoitetun kadun,laittakaa ihmeessä ne puomit kumpaankin päähän niin katu kestää kauan,oisiha…
- Hyvää yötä MIkävä on vaikkei kai saisi olla😔❤️ -joku-
- Vasemmistoliiton kannatus kertoo kuinka osa naisista on tyhmiäeli heikkoälyisiä. Vasliittohan on nykyään naisten puolue, suurin osa kannattajista on naisia. Vuoden 2023 eduskuntavaalien tuloksena naisten osuus oli kaikista puolueista suhteellisesti korkein juuri Vasemmistoliitolla…
- Nainen tiedätkö miksi estin sinutKyse ei ole inhosta tai mistään sellaisesta
- Välillä ahdistaa todella paljonVälillä ahdistaa todella paljon . En pysty missään käymään ja ahdistaa nähdä ihmisiä
- Ymmärrä jo seettä oon kiva :) m-n
Vastaukset 12
Vanhimmat
Perin yksinkertaista:
auto käyntiin, vaihde kohtaa D, vapauta jalka jarrulta ja paina kaasua - kas,auto liikkuu.
D:lle ja matkaan. Ei tartte kepillä soutaa. :D
Miltei samalla vaivalla olisit voinut antaa esimerkkejä, missä kohdissa automaatti vaihtaa esim vedätyksessä pienempää vaihdetta. Automaateissa ei välttämättä päästetä sinne tärinäalueelle, mutta jonkinlainen minimi on sinullakin varmaan tiedossa.
Omani on myös automaatti, ja eipä se juurikaan päästä kierroksia vedätyksessä alle tuhannen. Käytännössä minimi on siellä 1100:n kierroksen tuntumassa, vaikka kevyeen vedätykseen riittäisi pienemmätkin kierrokset. Mutta yleensä henkilöautojen kohdalla alle 1500:n kierroksia voi suositella vain osaaville kuljettajille.
Onko autosi siis ns. väkisin vaihdettava?
Mars mars takaisin autokaupoille ja tilalle auto, jossa on oikea vaihteisto eikä tuollaistä hämmennettävää naurettavaa vatkainta.
Automaatti. Ihminen on käynyt jo kuussakin ja yrität väittää vatkaavasi väkisin vaihdettavaa? Provo?
Master Eq
Ymmärrän että on aikaa vastailla joka kysymykseen mutta taito on olla hiljaa jos ei ole mitään sanomista.
Niin, minäkin voisin sanoa sinulle että mitä, ajatko autoasi itse kun taksitkin on keksitty.
Aivan yhtä informatiivistä.
No, jos profiili pitää paikkansa niin ymmärrän kyllä, kaikilla meillä on omat ongelmamme, otan osaa.
siis automaattivaihteista autoa. Ostanut, omistanut ja ajanut molemmilla yli 100 tkm. Kolmatta ei varmuudella tule. Haluan vaihtaa ihan itse. Automaatti on nysväreille, ei sovi sporttiseen ajotyyliini.
Vai on hammaspyörien siirtely vivulla jotenkin urheilullista! Eikö vielä urheilullisempaa olisi työntää autoa, sillä siihen pystyvät vain tosihemmot?
ole näkynyt momenttimuunninta yhdessäkään uheiluautossa...
Periaatteessa, tai siis ihan käytännössäkään, ei tarvita edes kierroslukumittaria oikeaa vaihtamista varten. Kierrokset ovat oikeat, kun moottori vetää tasaisesti ilman mitään tärinöitä, murinoita ja helinöitä. Samat kierrokset voivat olla sopivia tasaiselle nopeudelle taisaisella, mutta ei enää ylämäkeen tai vauhdin lisäämiseen. Itse ajoin/ajan manuaalivaihteisella niin, että suosiolla vaihdoin pienemmälle vauhtia lisättäessä. Minusta ei ole mitään hienoa siinä, että kone "jaksaa" kiihdyttää suurimalla vaihteella autoa neljänkympin vauhdista. On karsea istua kyydissä, kun joku helisyttää/ravistuttaa moottoria ja vaihtaa isommalle aina ennen kuin se alkaa jaksaa vetää ja polkee heti kaasun pohjaan. Pienillä kierroksilla, ainakin bensakoneella, jos on pakko lisätä vauhtia, niin kannattaa antaa kaasua hellästi.
Itse olen ratkaissut asian kuten pari edellistä kirjoittajaa. Jaksan vaihtaa vaihteita itse enää polkupyörässä. Dieseleihin on toisaalta ollut heikosti automaatteja saatavilla kyseiseen luokkaan.
eli tuntumalla ajo ei onnistu uupelissa
vielä ,että sehän on yksi niistä merkeistä jossa ei ole ajomukavuutta ollenkaan, kaikinpuolin jäykkä ja tuntumat lepikossa
voin sanoa että jos jotain rajaa antaisi
niin pienillä vaihteilla (1...3)
älä päästä alle 1500 kierroksen ja suuremmilla
alaraja 2000 kierrosta.
(Ykkösellä nyt tietty alussa vähemmän).
Kestää paikat.