Aikanaan opettaja sanoi, että ykkönen on vain liikkeelle lähtöä varten. Opettelin ajamaan bensiini Peugeotilla. Nyt sitten hankittiin ens. diesel, Opel Astra 2.0. Sehän jaksaa vetää vaikka kuinka pienillä kierroksilla, mutta kuinka pienillä on hyvä ajaa vaihteiston kestämistä ajatellen tai muuten moottorin hyvinvoinnin kannalta? Kertokaa nyt te, jotka tunnette asian kokemuksen pohjalta. Kiitos
Vaihteiden käyttö ?
12
1466
Vastaukset
- meikäläisentilanne
Perin yksinkertaista:
auto käyntiin, vaihde kohtaa D, vapauta jalka jarrulta ja paina kaasua - kas,auto liikkuu.- Keppi
D:lle ja matkaan. Ei tartte kepillä soutaa. :D
- Kallonkutistaja
Miltei samalla vaivalla olisit voinut antaa esimerkkejä, missä kohdissa automaatti vaihtaa esim vedätyksessä pienempää vaihdetta. Automaateissa ei välttämättä päästetä sinne tärinäalueelle, mutta jonkinlainen minimi on sinullakin varmaan tiedossa.
Omani on myös automaatti, ja eipä se juurikaan päästä kierroksia vedätyksessä alle tuhannen. Käytännössä minimi on siellä 1100:n kierroksen tuntumassa, vaikka kevyeen vedätykseen riittäisi pienemmätkin kierrokset. Mutta yleensä henkilöautojen kohdalla alle 1500:n kierroksia voi suositella vain osaaville kuljettajille.
Onko autosi siis ns. väkisin vaihdettava?
Mars mars takaisin autokaupoille ja tilalle auto, jossa on oikea vaihteisto eikä tuollaistä hämmennettävää naurettavaa vatkainta.
Automaatti. Ihminen on käynyt jo kuussakin ja yrität väittää vatkaavasi väkisin vaihdettavaa? Provo?
Master Eq- vai missä mättää
Ymmärrän että on aikaa vastailla joka kysymykseen mutta taito on olla hiljaa jos ei ole mitään sanomista.
Niin, minäkin voisin sanoa sinulle että mitä, ajatko autoasi itse kun taksitkin on keksitty.
Aivan yhtä informatiivistä.
No, jos profiili pitää paikkansa niin ymmärrän kyllä, kaikilla meillä on omat ongelmamme, otan osaa. - olen kokeillut
siis automaattivaihteista autoa. Ostanut, omistanut ja ajanut molemmilla yli 100 tkm. Kolmatta ei varmuudella tule. Haluan vaihtaa ihan itse. Automaatti on nysväreille, ei sovi sporttiseen ajotyyliini.
- jopa jotakin
olen kokeillut kirjoitti:
siis automaattivaihteista autoa. Ostanut, omistanut ja ajanut molemmilla yli 100 tkm. Kolmatta ei varmuudella tule. Haluan vaihtaa ihan itse. Automaatti on nysväreille, ei sovi sporttiseen ajotyyliini.
Vai on hammaspyörien siirtely vivulla jotenkin urheilullista! Eikö vielä urheilullisempaa olisi työntää autoa, sillä siihen pystyvät vain tosihemmot?
- blahblah
jopa jotakin kirjoitti:
Vai on hammaspyörien siirtely vivulla jotenkin urheilullista! Eikö vielä urheilullisempaa olisi työntää autoa, sillä siihen pystyvät vain tosihemmot?
ole näkynyt momenttimuunninta yhdessäkään uheiluautossa...
- AE111
Periaatteessa, tai siis ihan käytännössäkään, ei tarvita edes kierroslukumittaria oikeaa vaihtamista varten. Kierrokset ovat oikeat, kun moottori vetää tasaisesti ilman mitään tärinöitä, murinoita ja helinöitä. Samat kierrokset voivat olla sopivia tasaiselle nopeudelle taisaisella, mutta ei enää ylämäkeen tai vauhdin lisäämiseen. Itse ajoin/ajan manuaalivaihteisella niin, että suosiolla vaihdoin pienemmälle vauhtia lisättäessä. Minusta ei ole mitään hienoa siinä, että kone "jaksaa" kiihdyttää suurimalla vaihteella autoa neljänkympin vauhdista. On karsea istua kyydissä, kun joku helisyttää/ravistuttaa moottoria ja vaihtaa isommalle aina ennen kuin se alkaa jaksaa vetää ja polkee heti kaasun pohjaan. Pienillä kierroksilla, ainakin bensakoneella, jos on pakko lisätä vauhtia, niin kannattaa antaa kaasua hellästi.
Itse olen ratkaissut asian kuten pari edellistä kirjoittajaa. Jaksan vaihtaa vaihteita itse enää polkupyörässä. Dieseleihin on toisaalta ollut heikosti automaatteja saatavilla kyseiseen luokkaan.- aapo2
eli tuntumalla ajo ei onnistu uupelissa
- Uuppelista
aapo2 kirjoitti:
eli tuntumalla ajo ei onnistu uupelissa
vielä ,että sehän on yksi niistä merkeistä jossa ei ole ajomukavuutta ollenkaan, kaikinpuolin jäykkä ja tuntumat lepikossa
- autolla kokemusksesta
voin sanoa että jos jotain rajaa antaisi
niin pienillä vaihteilla (1...3)
älä päästä alle 1500 kierroksen ja suuremmilla
alaraja 2000 kierrosta.
(Ykkösellä nyt tietty alussa vähemmän).
Kestää paikat.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj212227- 671086
- 107980
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r70923- 46915
Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p54895KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.10858Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55858Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na30848Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(46789