Sukulaiseni on johdettu harhaan ja hän on kääntymässä kreationistiksi. Keskusteluissa olen havainnut, ettei hänellä oikeasti ole mitään käsitystä siitä, mikä evoluutio on, miten se toimii ja mitä se tarkoittaa. Olisiko olemassa jotakin kirjaa, joka sopisi evoluution periaatteiden selittäjäksi? Haluaisin ostaa hänelle sellaisen joululahjaksi.
Helppolukuinen kirja evoluutiosta?
24
2111
Vastaukset
- Late 1
Ei ole ihme jos sukulaisellasi ei ole selvää käsitystä evoluutioteoriasta.
Mutta tässä ennen joulua pitäisi ilmestyä hyvä kirja joka selventää evoluutioteorian selkärangan mm. aikansa parhaat fossiililöydöt ja muutenkin se on tavallaan kuin inventaario saavutuksista n. 150-vuoden ajalta.
Kirjan nimi voi hieman muuttua "Eoanthropus dawson
lajien synty ja sukupuu"
Kirja keskittyy pääasiassa Eoanthropus dawsoniin
ja sen vaikutuksiin, koska sehän on tunnetusti merkittävin fossiililöydös kautta aikain.
Toki kirja pureutuu myös kansantajuisella ja kiinostavalla tylillä myös mm. kiinalaiseen fossiililöytöön ja yliopistojen opetusmateriaaliin
mennen sujuvasti aina pienempiin detaleihin pohdiskellen mm. sianhampaan merkitystä globaalin
uskottavan tieteen näkökulmasta.
Todella mielenkiintoinen ja opettavainen kirja, jonka parissa vanhat luutuneet käsitykset saattavat tehdä takinkäännöksen ja rehellisyyden merkitys myös tieteen mekanismina karsii jyvät akanoista.;) Hyvä perusteos on esimerkiksi Ernst Mayrin kirja "Evoluutio". Kirja alkaa evoluution perusteista ja todisteista, ja käy läpi kaikki keskeiset prosessit ja niihin vaikuutavat tekijät.
Latella (yllä) ei ole yhtään tuttavaasi parempaa ymmärrystä evoluutiosta - jos mistään muustakaan.- sepän poika
Te infantiilit tieteen raiskaajat, ette tiedä mitään mistä puhutte. Luulisi jo, että lastentarhaikä olisi jäänyt taakse ja suhtautuisitte asioihin aikuismaisesti. Mutta ei, voin koska tahansa väitellä teidät maanrakoon typerien käsitystenne kanssa.
sepän poika kirjoitti:
Te infantiilit tieteen raiskaajat, ette tiedä mitään mistä puhutte. Luulisi jo, että lastentarhaikä olisi jäänyt taakse ja suhtautuisitte asioihin aikuismaisesti. Mutta ei, voin koska tahansa väitellä teidät maanrakoon typerien käsitystenne kanssa.
No, kerropas mitä vikaa Mayrin kirjassa on?
- sepän poika
illuminatus kirjoitti:
No, kerropas mitä vikaa Mayrin kirjassa on?
Kuvittelette olevanne jotain tieteen suurlähettiläitä, mutta samaa roskaa tarjoilette kuin ateistit toisella palstalle. Kasvakaa aikuiseksi jo.
sepän poika kirjoitti:
Kuvittelette olevanne jotain tieteen suurlähettiläitä, mutta samaa roskaa tarjoilette kuin ateistit toisella palstalle. Kasvakaa aikuiseksi jo.
Asia selvä - menehän muualle länkättämään.
- Alex_
Moi !
No, riippuu vähän siitä kuinka paljon ja minkä tasoista tekstiä haluaa lukea.
Hyviä yleisteoksia on esimerkiksi: Mayr: Evoluutio tai Dawkins: "Ancestors tale"
Ja hyvin kansantajuinen perusteet selittävä Darwin: Lajien synty.
Ehkä kuitenkin aluksi riittäisi ihan vaikkapa lukiotason biologiaan tutustuminen ;-)
-- Noista täälläkin suositelluista kirjoita ei ole takeita, koskapa minäkin olen ne kaikki tai lähes kaikki lukenut (-;
"Evoluutio- kriittinen analyysi" sisältää perusasiat evoluutiosta ja paljon kritiikkiä evoluutio-opeille. Suosittelen.- juutas.
Vai kritiikistä suosittlet lähtemään liikkeelle? Sen sijaan, että lukisi ensin mitä itse asiasta kerrotaan, suosittelet että perehtyy ensin asian kritiikkiin? Erikoinen lähestymistapa.
Suosittelsit vastaavasti varmaan myös kristinuskosta kiinnostuneelle jotain uskontokriittistä teosta Raamatun sijaan?
Eiköhän tuttumies olisi viisainta lukea perehtyä avoimin mielin ensin siihen mitä itse asiasta kerrotaan ja tiedetään, ja kun on asia ymmärretty on aika muodostaa omat mielipiteet ja siirtyä kritiikkiin, jos siltä tuntuu. Muuten kyllä mennään perse edellä puuhun. - Kreaatti
juutas. kirjoitti:
Vai kritiikistä suosittlet lähtemään liikkeelle? Sen sijaan, että lukisi ensin mitä itse asiasta kerrotaan, suosittelet että perehtyy ensin asian kritiikkiin? Erikoinen lähestymistapa.
Suosittelsit vastaavasti varmaan myös kristinuskosta kiinnostuneelle jotain uskontokriittistä teosta Raamatun sijaan?
Eiköhän tuttumies olisi viisainta lukea perehtyä avoimin mielin ensin siihen mitä itse asiasta kerrotaan ja tiedetään, ja kun on asia ymmärretty on aika muodostaa omat mielipiteet ja siirtyä kritiikkiin, jos siltä tuntuu. Muuten kyllä mennään perse edellä puuhun.>>Vai kritiikistä suosittlet lähtemään liikkeelle? Sen sijaan, että lukisi ensin mitä itse asiasta kerrotaan, suosittelet että perehtyy ensin asian kritiikkiin? Erikoinen lähestymistapa.>Suosittelsit vastaavasti varmaan myös kristinuskosta kiinnostuneelle jotain uskontokriittistä teosta Raamatun sijaan?>Eiköhän tuttumies olisi viisainta lukea perehtyä avoimin mielin ensin siihen mitä itse asiasta kerrotaan ja tiedetään, ja kun on asia ymmärretty on aika muodostaa omat mielipiteet ja siirtyä kritiikkiin, jos siltä tuntuu. Muuten kyllä mennään perse edellä puuhun.
- miten ymmärrys ?
"Noista täälläkin suositelluista kirjoita ei ole takeita, koskapa minäkin olen ne kaikki tai lähes kaikki lukenut (-;"
(_¤_) - juutas.
Kreaatti kirjoitti:
>>Vai kritiikistä suosittlet lähtemään liikkeelle? Sen sijaan, että lukisi ensin mitä itse asiasta kerrotaan, suosittelet että perehtyy ensin asian kritiikkiin? Erikoinen lähestymistapa.>Suosittelsit vastaavasti varmaan myös kristinuskosta kiinnostuneelle jotain uskontokriittistä teosta Raamatun sijaan?>Eiköhän tuttumies olisi viisainta lukea perehtyä avoimin mielin ensin siihen mitä itse asiasta kerrotaan ja tiedetään, ja kun on asia ymmärretty on aika muodostaa omat mielipiteet ja siirtyä kritiikkiin, jos siltä tuntuu. Muuten kyllä mennään perse edellä puuhun.
Kannattaisi lukea vielä kertaalleen kirjoitukseni, jotta tiedät mihin vastaat.
Mitenköhän päin se aloitusviestissä menikään?
Aloittaja kysyi vinkkiä helppotajuisesta evoluutio-oppikirjasta. Tuttumies tarjosi evoluutiokriittistä teosta...
Rinnastin tämän siihen, että joku haluasi uskonnollisen oppikirjan ja luettavaksi tarjottaisi jokin uskontokriittinen teos.
Sinustakin tuo varmaan olisi OK, koska totesit:
"minun mielestäni ainakin on ihan hyvä aloittaa pienellä kritiikillä."
Joten teepä sitten niin, että suosittelet sinäkin kristinuskosta tietoa haluavalle vaikkapa Dawkinsin "The God Delusion", sillä sanojasi lainaten hyvähän on aloittaa pienellä kritiikillä ja siitä sitten eteenpäin...
Avoimesta mielestä voin kertoa, että Raamatun ja Koraanin olen kutakuinkin lukenut läpi, samoin kreationistisia nettisivuja olen lueskellut, mutta esimerkiksi Dawkinsin kirjoja en ole nähnytkään. - hämmentynyt
juutas. kirjoitti:
Kannattaisi lukea vielä kertaalleen kirjoitukseni, jotta tiedät mihin vastaat.
Mitenköhän päin se aloitusviestissä menikään?
Aloittaja kysyi vinkkiä helppotajuisesta evoluutio-oppikirjasta. Tuttumies tarjosi evoluutiokriittistä teosta...
Rinnastin tämän siihen, että joku haluasi uskonnollisen oppikirjan ja luettavaksi tarjottaisi jokin uskontokriittinen teos.
Sinustakin tuo varmaan olisi OK, koska totesit:
"minun mielestäni ainakin on ihan hyvä aloittaa pienellä kritiikillä."
Joten teepä sitten niin, että suosittelet sinäkin kristinuskosta tietoa haluavalle vaikkapa Dawkinsin "The God Delusion", sillä sanojasi lainaten hyvähän on aloittaa pienellä kritiikillä ja siitä sitten eteenpäin...
Avoimesta mielestä voin kertoa, että Raamatun ja Koraanin olen kutakuinkin lukenut läpi, samoin kreationistisia nettisivuja olen lueskellut, mutta esimerkiksi Dawkinsin kirjoja en ole nähnytkään.Jos haluaa tutustua ensiksi jonkin tieteen perusteisiin, niin on aika ihmeellistä tarjota ko. tiedettä kritisoivaa teosta.
Rinnastukseksi on täysin perusteltu. Jos joku haluaa tutustua kristinuskon perusteisiin (lähtötaso tiedoissa on nollassa tai lähellä nollaa), niin en missään nimessä alkaisi tarjota kristinuskokriittistä teosta.
Vasta kun on perustiedot asiasta, niin voi alkaa tutustua myös kritiikkiin. Kriittisissä lähestymistavoissa täytyy AINA osata hahmottaa, että mitä kritisoidaan (tähän vaikuttaa paljon tekijöitä: miten itse ymmärretään kritisoitava aihe ja mihin lähteisiin nojaudutaan, kun esitetään kritiikkiä aiheelle jne.).
EKA ei nyt ole kovin kummoinen teos - ja ehdottomasti sopimaton perusteokseksi. Se antaa väärän kuvan esimerkiksi tieteenfilosofiasta, eli kirjan lukemisen edellytyksenä on ymmärtää tieteenfilosofiankin perusteet. Esimerkiksi, Mayrin kirja Evoluutio on loistava johdatus evoluutioajatteluun. Kirja käsittelee keskeisesti vain biologiaa ja evoluutiota, onnistuen näin olemaan sekoittamasta lukijaa, joka on vasta tutustumassa aiheeseen.
- mielenkiintoinen tapaus
Kertoisitko hieman tarkemmin hänen tilanteestaan. Ovatko jotkut hänen tuttunsa uskossa ja puhuneet hänelle tällaisia väitteitä ja luetuttaneet kreationistisia kirjoja.
Vai onko hän vain ihan itse tutustunut kreationismiin netissä.
Miten hänen kallistumisensa kreationismiin ilmenee?
Onko hän esimerkiksi puhunut sinulle tyyliin "mahtaako se evoluutio sittenkään pitää paikkaansa".
Alkoiko hän ensin kiinnostua uskonasioista muuten - esimerkiksi vaikean elämäntilanteen takia - ja onko kreationismi vain tämän kiinnostuksen johdannainen,vai tuliko se ensin.- alkuperäinentässä
Kyseessä on noin kuusikymppinen uskova, jonka tuttavat ovat ryhtyneet masinoimaan ID kamppanjaa. Ongelmana on se, ettei tuttavallani ole mitään tietoja mihin uskonsa perustaisi. Nyt hän elää täysin fiilispohjalta ja toistelee tuttaviensa hänelle kertomia asioita.
- Draco76
Richard Dawkinsin kirjat ovat helppolukuisia eivätkä vaadi syvempää ymmärrystä pohjalle. Hän on taitava tieteen popularisoija.
Suosittelen kirjaa nimeltä Sokea kelloseppä.- vanha-kissa
Draco76 kirjoitti:
"Suosittelen kirjaa nimeltä Sokea kelloseppä."
Vaikka se on hyvä kirja, se ei minusta sovi tällaiseksi evoluution perusteet kirjaksi. Sokea kelloseppä on kirjoitettu ennemmin vastineeksi evoluutioteorian kritiikille ja siinä se toimii vallan hyvin.
Valitettavasti minä en osaa suositella mitään tuollaista evoluutioteorian perusteosta, en ole edes Mayrin Evoluutio - kirjaa lukenut. - sokea kelloseppä
"Sokea kelloseppä" on kirjoitettu ateismin puolustukseksi. Kirjan englannin kielinen nimi kertoisi siitä enemmänkin, mutta suomennoksesta asia ei käy ilmi, ellei tiedä, että kelloseppä oli Paleyn parisataa vuotta sitten esittämä vertaus, jonka löytämistä käytettiin merkkinä suunnittelijan olemassaolosta. Esimerkki oli osa Paleyn Jumalan olemassaolopohdintoja, ja Paley siis uskoi Jumalaan. Dawkins ei.
Dawkins yrittää kyseisessä kirjassaan väittääkin, että Jumalaa ei ole olemassa. Dawkinsin tuoreimman kirjan nimi on muuten "God Delusion", eli "Jumala-huijaus. Se on perinteinen ateismi-kirja, vanhoin väittein, joita on esitetty jo iät ajat. - Draco76
sokea kelloseppä kirjoitti:
"Sokea kelloseppä" on kirjoitettu ateismin puolustukseksi. Kirjan englannin kielinen nimi kertoisi siitä enemmänkin, mutta suomennoksesta asia ei käy ilmi, ellei tiedä, että kelloseppä oli Paleyn parisataa vuotta sitten esittämä vertaus, jonka löytämistä käytettiin merkkinä suunnittelijan olemassaolosta. Esimerkki oli osa Paleyn Jumalan olemassaolopohdintoja, ja Paley siis uskoi Jumalaan. Dawkins ei.
Dawkins yrittää kyseisessä kirjassaan väittääkin, että Jumalaa ei ole olemassa. Dawkinsin tuoreimman kirjan nimi on muuten "God Delusion", eli "Jumala-huijaus. Se on perinteinen ateismi-kirja, vanhoin väittein, joita on esitetty jo iät ajat."Sokea kelloseppä" viittaa suomenkielisenäkin tuohon vertaukseen. Ainakin Jehovan Todistajat käyttävät sitä. Ajattelin että koska hän saa kreationistien oppeja muualta, tämä kirja olisi hyvänä vastapainona. Tuota God Delusion kirjaa en ole vielä lukenut, todennäköisesti joskus luen. Ehkä nuo tuntuvatkin järkeviltä, koska olen itse ateisti ja hyväksyn (uskon) tieteen periaatteet.
Moni uskovainen ei ole tietoinen oman uskonsa perusteluista. Vaikka uskoisikin luomisoppiin, on käsittääkseni hyvä tutustua molempiin puoliin.
- Hapkidod
Niin ehkä varmin on lukion Elämä! -kirja joka tekee yhteenvedon biologian saralta tärkeimmistä teorioista ja tähän asti löydetystä tiedosta. Teksti on helppolukuista (tietysti kun ymmärtää kohdeyleisön) kun kirjan antaa lahjaksi jonkun hienon retorisen tiedekirjan sivuun niin lahjan merkityksenkin ymmärtäisi varmaan paremmin - opiskele tuosta pönttö!
Ainakin minuun kirja upposi ja lukiota saankin kiittää etten mikään pirun kreationisti ole. Siinä opetetaan selkeästi evoluutiouskomusten virheet. Sen luettuaan voi helposti välttää kaikki karikot evoluutio kreationisti palstan keskusteluissa. Siinä on opus joka opettaa mutaatioiden sattumien ja luonnonvalinnan olevan täysin riittämättömiä viemään evoluutiota eteenpäin.
Toisaalta taas se opettaa että mutaatioilla ei voida aikaansaada muta kuin geenivirheitä. Niimpä ihmisilläkin on useita tuhansia geenivirheistä johtuvia perinnöllisiä sairauksia.
Toisaalta taas E-Ka osoittaa että samat mutatiot toistuvat kerta toisensa jälkeen. Mitä enemmän on mutaatioita tutkittu sitä selvemmin on tullut esille, että mutaatiot eivät tue evolutio-oppia, vaan rappeuttavat geenistöä.
Suosittelen evoluution kriittistä analyysiä luettavaksi jokaiselle evolutionismista kiinnostuneelle. Se opettaa selkeästi, että evolutionismillä ei ole tulevaisuutta, vaan se on katoava kansan hulluuus.- vanha-kissa
sydämmen.usko.pelastaa kirjoitti:
[E-Ka] "Siinä opetetaan selkeästi evoluutiouskomusten virheet."
Ah, evoluutiouskomus. Siinä se tulikin hyvin kuvaavasti, että evoluutioteorian irvikuvaa siinä mätkitään.
"Toisaalta taas se opettaa että mutaatioilla ei voida aikaansaada muta kuin geenivirheitä. Niimpä ihmisilläkin on useita tuhansia geenivirheistä johtuvia perinnöllisiä sairauksia."
Eikä siis yhtään hyödyllistä tai neutraalia mutaatiota ole havaittu? Jos E-Ka noin opettaa, se opettaa väärin. Esimerkkinä vaikka se geenimutaatio, joka vähentää riskiä sairastua HIV:iin. Tai se geenimutaatio, joka mahdollistaa aikuisenkin käyttää maitotuotteita (vrt. laktoosi-intoleranssi). Ja näitä löytyy kyllä sitten lisääkin.
"Toisaalta taas E-Ka osoittaa että samat mutatiot toistuvat kerta toisensa jälkeen."
No onhan tässä jo opittu, ettei sinulle mene mikään perustelu jakeluun. Tästäkin aiheesta on taitettu peistä jo aikaisemminkin.
- hämmentynyt
Evoluutioteoriaa hyvin popularisoivaksi perusteokseksi täytyy mainita Mayrin kirja Evoluutio (What Evolution Is).
Jos on lisäksi kiinnostunut tieteenfilosofian perusteista, niin tässä aihepiirissä käsitteellisesti selkeän analyyttinen peruskirja on "Ihmistieteet ja filosofia", jonka tekijä on Raatikainen Panu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1072381
- 1051862
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee161784Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen981427Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol1881376Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole41255- 64936
- 56926
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi124923- 76900