Minkä kokoista peräkärryä saa vetää BC-kortilla? Jos auton paino on 3500 kg, max. 750 kg peräkärry? Yli 750 kg jos kärry ei ole painavampi kuin auto ja kokonaismassa ei ylitä 3,5t?
Miten nuo nyt menikään? Minkämoista kärriä saan vetää VW LT:llä? Ja mistä kärryn koko selviää?
peräkärryn veto
12
761
Vastaukset
- Minä
http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=314
B-LUOKAN AJOKORTTI:
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa
C-luokka:
kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg, sekä liikennetraktorit niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.
Eli max. 750kg saa koukkuun kiinnittää. - -TH-
Itse löysin tällaisen sanahirviön.
...hinattavan ajoneuvon (kärry) kokonaismassa enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500 kg eikä hinattavn ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa.
Ja vielä kun on BC kortti niin kuorma-autot joiden kokonaismassa ylittää 3500 kg niin hinattavan ajoneuvon kokonaismassa enintään 750 kg
Kärryn koko pitäisi selvitä sen rekisteriotteesta.
Mahtoiko tosta irrota mitään... toivotaan... - 0,9kS
Eli siis B tai C -luokan autolla aina alle 750kg.
B -luokan autolla enintään auton kokonaismassan kokoista kärryä (kärryn massaksi lasketaan kokonaismassa, eli rekisteriin merkitty suurin sallittu massa). Tällöin yhdistelmän kokonaismassan oltava alle 3500kg.
Sillä kuuluisalla pikku-E:llä saisi sitten vetää jos kärryn kokonaismassa on isompi kuin vetoauton kokonaismassa tai yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg, mutta siis vetoautona B-luokan ajoneuvo. Tämä siis rekisteriotteiden kokonaispainoista laskien. Sitten vielä valmistaja voi erikseen rajata peräkärryn maksimipainoa, tai jos ei ole rajannut, niin enintään auton kokonaispainon verran.
Ja tässä on nyt pikku kompa, toivottavasti ymmärrät. Ajokortin riittävyys katsotaan niistä rekisteriotteen massoista (vaikka tyhjää kärryä vetäisi). Sen sijaan pienellä autollakin saa vetää isoa jarrullista kärryä (pikku-E:llä) _mutta_ sitä ei saa kuormata painavammaksi kuin vetoauto sallii.
Eli LT on minkä painoinen?- Nonnis
LT:n omamassa on jotain parin tonnin kieppeillä, eli voin siis vetää max. 1,5 t jarrullista kärryä ja 750 kg jarrutonta?
- Nonnis
LT:n omamassa on jotain parin tonnin kieppeillä, eli voin siis vetää max. 1,5 t jarrullista kärryä ja 750 kg jarrutonta?
- Minä
Nonnis kirjoitti:
"eli voin siis vetää max. 1,5 t jarrullista kärryä ja 750 kg jarrutonta"
Nusaistaan hieman pilkkua,,,,,
Voit vetää mitä hyvänsä (jarruton/jarrullinen) kokonaismassaltaan max. 750kg kärryä.
Omamassaltaan 2000kg autolla saat vetää kokonaismassaltaan max. 1500kg jarrullista kärryä.
Aiemmin jarrullisia max. 750kg kärryjä kohdeltiin eri tavalla kuin jarruttomia vastaavia, nykyisin molempia kohdellaan samalla tavalla (esim. katsastussäännöt) - Minä
Kannattaa tarkkaan lukea pykäläteksti, ja huomioida erot omamassan ja kokonaismassan osalta...
Eli, B-luokan kortilla ei saa vetää kärryä joka on kokonaismassaltaan suurempi kuin mitä on vetoauton omamassa.
Vetoauton valmistajan lisäksi on sallittua vetopainoa voinut rajoittaa myös vetokoukun valmistaja (eli tarkistakaa koukkuun niitatusta kyltistä) - 0,9kS
Minä kirjoitti:
Voit vetää mitä hyvänsä (jarruton/jarrullinen) kokonaismassaltaan max. 750kg kärryä.
Omamassaltaan 2000kg autolla saat vetää kokonaismassaltaan max. 1500kg jarrullista kärryä.
Aiemmin jarrullisia max. 750kg kärryjä kohdeltiin eri tavalla kuin jarruttomia vastaavia, nykyisin molempia kohdellaan samalla tavalla (esim. katsastussäännöt)Tässä ratkaise LT:n kokonaismassa.
Eli LT:n kokonaismassa kärryn kokonaismassa = max 3500 kg - 0,9kS
Minä kirjoitti:
Aiemmin jarrullisia max. 750kg kärryjä kohdeltiin eri tavalla kuin jarruttomia vastaavia, nykyisin molempia kohdellaan samalla tavalla (esim. katsastussäännöt)Tässä ratkaisee LT:n kokonaismassa.
Eli LT:n kokonaismassa kärryn kokonaismassa = max 3500 kg. - 0,9kS
Minä kirjoitti:
Kannattaa tarkkaan lukea pykäläteksti, ja huomioida erot omamassan ja kokonaismassan osalta...
Eli, B-luokan kortilla ei saa vetää kärryä joka on kokonaismassaltaan suurempi kuin mitä on vetoauton omamassa.
Vetoauton valmistajan lisäksi on sallittua vetopainoa voinut rajoittaa myös vetokoukun valmistaja (eli tarkistakaa koukkuun niitatusta kyltistä)Minulla meni tämä kohta väärän massa mukaan, sinulla tuo toinen. Taidetaan olla tasoissa :)
- Minä
0,9kS kirjoitti:
Tässä ratkaise LT:n kokonaismassa.
Eli LT:n kokonaismassa kärryn kokonaismassa = max 3500 kgMax. 750kg kärryn saa laittaa vielä sellaisen autonkin koukkuun, joka on kokonaismassaltaankin sen 3500kg.
Tämä juontaa vanhoista pykälistä, joissa kokonaismassaltaan 3500kg:n auton perään sai vielä kytkeä jarruttoman, kokonaismassaltaan 750kg kärryn.
Nykyisin pykälät eivät ota enää tuossa suhteessa kantaa kärryn jarruihin.
Eli, B-luokan kortilla ajettavaan autoon saa aina kytkeä kokonaismassaltaan max. 750kg peräkärryn. - 0,9kS
Minä kirjoitti:
Max. 750kg kärryn saa laittaa vielä sellaisen autonkin koukkuun, joka on kokonaismassaltaankin sen 3500kg.
Tämä juontaa vanhoista pykälistä, joissa kokonaismassaltaan 3500kg:n auton perään sai vielä kytkeä jarruttoman, kokonaismassaltaan 750kg kärryn.
Nykyisin pykälät eivät ota enää tuossa suhteessa kantaa kärryn jarruihin.
Eli, B-luokan kortilla ajettavaan autoon saa aina kytkeä kokonaismassaltaan max. 750kg peräkärryn."Eli, B-luokan kortilla ajettavaan autoon saa aina kytkeä kokonaismassaltaan max. 750kg peräkärryn."
Kuten myöskin muihin korttiluokkiin sopivaan ajoneuvoon. Eli lyhyesti: kokonaismassaltaan alle 750kg kärryn saa kytkeä _aina_ perään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3077750Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne866041Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733581Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322087Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221936Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951921- 371736
- 611539
- 441504
En mä itke
sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja311450