perustietoa

tarjolla?

Löytyykö jostain tietoa, minkälaisilla kilometreilla/vuosi dieselkoneella oleva auto alkaa olla järkevä hankinta? Mulla km/v tulee 25-30 t. Kysymys saattaa kuulostaa vähän "urpolta", mutta aloin tässä miettimään, kun auto vaihtuu vuoden vaihteessa....

31

2567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyytyväinen.

      50000 km on raja noin karkeasti. Toisaalta itse lasken Bensakoneen äänettömyydelle arvoa enkä huolisi dieseliä mistään hinnasta.
      Tätyy tunnustaa että kuulun työväestöön ja työni on aika meluisaa. Haluankin nauttia äänettömästä liikkumisesta työn ulkopuolella.

      • Jamppa1

        on 8000 km/vuosi kun viimeksi laskin. Riippuu monesta eri tekijästä kuten myös omituisista asenteista.


      • vaihdan

        nykyisen volvoni diesel hondaan ja pitää vuodessa ajaa 9714km niin sen jälkeen tulee jo halvemmaksi ja hankintakulut leikkaa jo 100km et silleen siitä


    • Riippuu noin kymmenestä tekijästä, kuten autosta, ostatko uutena, miten ajat, missä, ... Raja on yleensä välillä 15 - 30 000, vanhoilla käytetyillä voi päästä allekin tuon.

      Ja sitten JOS hallitus joskus saa muutettua verotusta johonkin suuntaan, laskut menevät uusiksi.

      Itse ostin dieselin tulevaisuuden tarpeita huomioiden. Nykyajolla bensavehje olisi voinut tulla halvemmaksi, mutta toisaalta nyt kun kiisseliä on kookeillut ei oikein ole halua siirtyä takaisin... :)

      • v70

        Ostin Volvon uuden dieselin vaikka ajoni ovat todella vähäiset. On ehdottomasti mukavin ajettava mitä minulla on ollut. Uusi moottori on ehkä turhankin suorituskykyinen.

        En ole laskenut saavani pääomakuluja koskaan takaisin - mutta johonkin ne rahat ovat häipyneet bensa-autoillakin...


      • mutta eikös
        v70 kirjoitti:

        Ostin Volvon uuden dieselin vaikka ajoni ovat todella vähäiset. On ehdottomasti mukavin ajettava mitä minulla on ollut. Uusi moottori on ehkä turhankin suorituskykyinen.

        En ole laskenut saavani pääomakuluja koskaan takaisin - mutta johonkin ne rahat ovat häipyneet bensa-autoillakin...

        samantien voisi sijoittaa johonkin mistä itekin voi nauttia ja ostaa kunnon bensavehje.


      • v70
        mutta eikös kirjoitti:

        samantien voisi sijoittaa johonkin mistä itekin voi nauttia ja ostaa kunnon bensavehje.

        Vaihdoin samanlaisen bensamallin dieseliin. Ainakin Volvolla dieseli on tuntuvasti mukavampi ajaa kuin bensakone.

        170 heppasessa motissa on vääntöä 225 Nm (4500 RPM)- tässä kiisselissä heppoja pikkuisen enemmän eli 185, mutta vääntöä (2000-2750 RPM) vakiona 400 Nm. Keskikulutus näyttää kaiken kukkuraksi jäävän 2,5 litraa sataselle pienemmäksi.

        Volvon bensaturboa en ole omistanut, mutta senkin väännöt jäävät selvästi alle uuden diesel-koneen...Ei mutta minä ajan aina sievästi - mitä nyt joskus vähän hurautan, kun peltipoliisin silmä välttää...


      • jr76
        v70 kirjoitti:

        Vaihdoin samanlaisen bensamallin dieseliin. Ainakin Volvolla dieseli on tuntuvasti mukavampi ajaa kuin bensakone.

        170 heppasessa motissa on vääntöä 225 Nm (4500 RPM)- tässä kiisselissä heppoja pikkuisen enemmän eli 185, mutta vääntöä (2000-2750 RPM) vakiona 400 Nm. Keskikulutus näyttää kaiken kukkuraksi jäävän 2,5 litraa sataselle pienemmäksi.

        Volvon bensaturboa en ole omistanut, mutta senkin väännöt jäävät selvästi alle uuden diesel-koneen...Ei mutta minä ajan aina sievästi - mitä nyt joskus vähän hurautan, kun peltipoliisin silmä välttää...

        heikko on toi bensakoneenvääntö et en enää ihmettele miksi volvoja paljon dieselinä. olipa yllättävää et noinkin isolla valmistajalla noin heikko esitys.


      • samaa,.,
        v70 kirjoitti:

        Ostin Volvon uuden dieselin vaikka ajoni ovat todella vähäiset. On ehdottomasti mukavin ajettava mitä minulla on ollut. Uusi moottori on ehkä turhankin suorituskykyinen.

        En ole laskenut saavani pääomakuluja koskaan takaisin - mutta johonkin ne rahat ovat häipyneet bensa-autoillakin...

        mieltä,autoilu on kallista ajakoon millä vemputtimella tahansa!
        ajan dieselillä sentakia että se on yksinkertaisesti helppoa ja mukavaa,tuskin palaan bensiinikantaan!


    • Laske itse:
      http://www.ekoauto.eu/compila.asp

      Minulla noin 7000 kilsaa kuittaa dieselveron tällä hetkellä, ajoa tulee 30,000 - 40,000.

      Itselläni painaa myös moottorin ominaisuudet; en taida enää siirtyä bensaan takaisin, vaikka "säästäminen" loppuisikin verotus- ja muista syistä. Hiljainen, vahva, suorituskykyinen, taloudellinen, mukava. Siinä teesini. Kaikilla omansa.


      Master Eq

    • faktaa..

      Nyky Diisselit on ohittaneet kaikissa ominaisuuksissa bensakoneet. Se on totuus.

      • tarjolla ?

        Näinpä juuri, tämä se onkin laittanut miettimään. Lähes kaikkien uusien autojen testiajoissa mainitaan, että dieselkoneella oleva versio on mukavin yms. Harmi vaan, että suomessa dieselversioiden hinta pompsahtaa verrattuna esim. saksaan.


      • v70

        Olen seurannut tuolla länsinaapurissa tapahtuvaa dieselien ja dieselautoilun kehitystä. Ruotsin verotuskäytäntö muuttui vasta uusia dieseleitä (hiukkassuodatin) ympäristösyistä suosivaksi. Dieselien myynti on lähtenyt laukkaan - oli patoutunutta ostohalukkuutta.

        Dieselmoottorit ovat nyt kokoluokassaan niin kulutukseltaan kuin ominaisuuksiltaan kuluttajien mieleen. Kuten aiemmin kirjoitin, ei omassa käytössäni ole ollut ennen näin mukavaa ajettavaa.

        http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,900265,00.html


      • verotushan
        v70 kirjoitti:

        Olen seurannut tuolla länsinaapurissa tapahtuvaa dieselien ja dieselautoilun kehitystä. Ruotsin verotuskäytäntö muuttui vasta uusia dieseleitä (hiukkassuodatin) ympäristösyistä suosivaksi. Dieselien myynti on lähtenyt laukkaan - oli patoutunutta ostohalukkuutta.

        Dieselmoottorit ovat nyt kokoluokassaan niin kulutukseltaan kuin ominaisuuksiltaan kuluttajien mieleen. Kuten aiemmin kirjoitin, ei omassa käytössäni ole ollut ennen näin mukavaa ajettavaa.

        http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,900265,00.html

        sen määrää mikä täällä kannattaa???


      • ne muistuttaa

        lähinnä työkoneita. paperilla niissä on kivamman näköset numerot, mut eikös pitäis olla jotain muutakin?


      • v70
        verotushan kirjoitti:

        sen määrää mikä täällä kannattaa???

        Suomalaiset matkivat länsinaapuriaan muutaman ajan kuluttua - oletan...

        Yksi mikä on varmaa - autolla ajaminen ei kannata - on vain menoja ja menoja...

        Edullinen dieseli on monelle halvin tapa autoilla työmatkaliikennettä.

        Kalliit diesel-autot eivät maksa meillä pääomakuluiltaan itseään takaisin.


      • ????
        ne muistuttaa kirjoitti:

        lähinnä työkoneita. paperilla niissä on kivamman näköset numerot, mut eikös pitäis olla jotain muutakin?

        _____


      • ylipäätään
        v70 kirjoitti:

        Olen seurannut tuolla länsinaapurissa tapahtuvaa dieselien ja dieselautoilun kehitystä. Ruotsin verotuskäytäntö muuttui vasta uusia dieseleitä (hiukkassuodatin) ympäristösyistä suosivaksi. Dieselien myynti on lähtenyt laukkaan - oli patoutunutta ostohalukkuutta.

        Dieselmoottorit ovat nyt kokoluokassaan niin kulutukseltaan kuin ominaisuuksiltaan kuluttajien mieleen. Kuten aiemmin kirjoitin, ei omassa käytössäni ole ollut ennen näin mukavaa ajettavaa.

        http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,900265,00.html

        taisi dieselien osuus olla keskimäärin lähes 50% kaikista myydyistä henkilöautoista. Ranskassa muistaakseni 70% myydyistä uusista autoista on dieseleitä. Eli Suomi kulkee pahasti jälkijunassa tässä suhteessa, kiitos suuren ja mahtavan verotuksen...


      • koeajo
        tarjolla ? kirjoitti:

        Näinpä juuri, tämä se onkin laittanut miettimään. Lähes kaikkien uusien autojen testiajoissa mainitaan, että dieselkoneella oleva versio on mukavin yms. Harmi vaan, että suomessa dieselversioiden hinta pompsahtaa verrattuna esim. saksaan.

        käväise koeajolla, sillähän mieltymyksesi selviää. saatat saada leffalipun tai pikku risteilyn yms lisukkeeksi. että ei muuta kuin koittamaan miltä voimakas moottori tuntuu. mikäli pidät siitä että kiihdytettäessä pitää kuulua kova ääni ja tunne siitä että pensaa palaa mutta paljon hivelee mieltä niin pensakone on sinulle. on sellainen kiihtymisen meininki, kumpi kiihtyy, kuski vai auto, on sitten toinen juttu. kaveripiirissä on kaksi varmaa pensakuskia, toinen tykkää moottorin äänestä, toinen pitää kiihtymisen meiningistä, siis siitä että itse kiihtyy. koneessa senverran vähän tehoa että ei liiku, mutta ääntä pitää.

        mikäli tykkäät hiljaisesti hissukoida pienillä kierroksilla niin älä ole teiden tukko vaan hommaa turporiisseli. tai sitten kunnon V8. vääntävä kone joka tapauksessa. itse pidän, yllättäen kun tätä palstaa seuraa, helposta voimasta, lämpimästä autosta ja en pidä yhtämittaisesta tankkaamisesta ja edessä tupeksivista autoilijoista joiden menopelit ei kiihdy mihinkään vaikka niissä tehoa piisaisi heti jo 6000RPM:n kohdalla...

        valitettavasti nykyturporiisselit ei viheltele enää iloisesti...

        ihan omasta mieltymyksestä kiinni. autoliikkeet antavat kyllä hyvin mielellään koeajoon. varo liikaa autokuumetta! tauti on kallis hoitaa, ja hoitokin on vain väliaikaista...


    • kun ajelee

      niin tulee aika halvaks, ja sitä löytyy soramonttujen säiliöistä siitä vaan pumppaamaan;)
      Eipä multa ole ikuna tankkia tutkittu polliisin toimesta..et sillee..elämä on..

      • Neste lopetti voiteluaineen lisäämiseen tupaöljyyn muistaakseni 2004, eli ruiskupumput saattavat olla liian kovalla koetuksella.

        Lisäätkö itse voiteluainetta ettei pumppu kilahtaisi? Mikä öljy olisi parasta ja millä annostuksella?

        Moottoripolttoöljyssä tietysti voiteluaine edelleen on mukana, eli sitä voi käyttää ilman pelkoa laitteiden rikkoutumisesta.


        Master Eq


      • Palturi
        MasterEq kirjoitti:

        Neste lopetti voiteluaineen lisäämiseen tupaöljyyn muistaakseni 2004, eli ruiskupumput saattavat olla liian kovalla koetuksella.

        Lisäätkö itse voiteluainetta ettei pumppu kilahtaisi? Mikä öljy olisi parasta ja millä annostuksella?

        Moottoripolttoöljyssä tietysti voiteluaine edelleen on mukana, eli sitä voi käyttää ilman pelkoa laitteiden rikkoutumisesta.


        Master Eq

        Mitenkäs maansiirtokoneitten pumput kestävät ilman voiteluainetta ? Ei soramontuilla tarvita mihinkään muuhun tupaöljyä, kuin maansiirtokoneitten polttoaineeksi.


      • Palturi kirjoitti:

        Mitenkäs maansiirtokoneitten pumput kestävät ilman voiteluainetta ? Ei soramontuilla tarvita mihinkään muuhun tupaöljyä, kuin maansiirtokoneitten polttoaineeksi.

        Tupaöljy, moottoripolttöoljy ja diesel ovat kaikki kolme ihan eri asioita.

        Tupaöljy tänä päivänä on VAIN JA AINOASTAAN lämmityskäyttöön.

        Jos tarvitset maatalouskoneeseen pölttoöljyä, pitää sen olla vähintään "kesä" moottoripölttoöljyä tai ympärivuotisessa käytössä talvilaatua.....

        Diesel taas on moottoripolttoöljyä, jossa on VERO ja väri? mukana...


      • palturi
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        Tupaöljy, moottoripolttöoljy ja diesel ovat kaikki kolme ihan eri asioita.

        Tupaöljy tänä päivänä on VAIN JA AINOASTAAN lämmityskäyttöön.

        Jos tarvitset maatalouskoneeseen pölttoöljyä, pitää sen olla vähintään "kesä" moottoripölttoöljyä tai ympärivuotisessa käytössä talvilaatua.....

        Diesel taas on moottoripolttoöljyä, jossa on VERO ja väri? mukana...

        Tupaöljy ei ole mikään virallinen nimitys, vaan lämmityspolttoöljyä sanotaan tupaöljyksi.
        Dieselpolttoaineessa on vero ja tupaöljyssä väri.
        Paitsi tietysti jos teillä Helsingissä myydään kolmea lajia polttoöljyä. Täällä maaseudulla on vain kahta lajia. Moottoripetroliakaan ei ole ollut enää kymmeniin vuosiin.


      • palturi
        palturi kirjoitti:

        Tupaöljy ei ole mikään virallinen nimitys, vaan lämmityspolttoöljyä sanotaan tupaöljyksi.
        Dieselpolttoaineessa on vero ja tupaöljyssä väri.
        Paitsi tietysti jos teillä Helsingissä myydään kolmea lajia polttoöljyä. Täällä maaseudulla on vain kahta lajia. Moottoripetroliakaan ei ole ollut enää kymmeniin vuosiin.

        Onhan sitä tietysti olemassa myös n.s. raskasta polttoöljyä. Se on jäykempää kuin kevyt. Se sopii yleensä vain laivadieselille. Se tietääkseni lämmitetään ennen koneelle syöttämistä.


      • palturi
        MasterEq kirjoitti:

        Neste lopetti voiteluaineen lisäämiseen tupaöljyyn muistaakseni 2004, eli ruiskupumput saattavat olla liian kovalla koetuksella.

        Lisäätkö itse voiteluainetta ettei pumppu kilahtaisi? Mikä öljy olisi parasta ja millä annostuksella?

        Moottoripolttoöljyssä tietysti voiteluaine edelleen on mukana, eli sitä voi käyttää ilman pelkoa laitteiden rikkoutumisesta.


        Master Eq

        Monissa pumppumalleissa on oma voitelunsa kuten moottorillakin. Joissain pumpuissa taas kiertää sama öljy kuin moottorissa. Voiteluaineen lisääminen polttoaineeseen on historiaa 2-tahtiajalta. Näkihän sen jo savuhännästäkin, että Wartburgin ja Trabantin polttoaineessa oli moottoriöljyä.


      • palturi kirjoitti:

        Onhan sitä tietysti olemassa myös n.s. raskasta polttoöljyä. Se on jäykempää kuin kevyt. Se sopii yleensä vain laivadieselille. Se tietääkseni lämmitetään ennen koneelle syöttämistä.

        http://www.neste.fi/binary.asp?page=6301&field=FileAttachment&version=1

        Mitä raskaspölttoöljyyn tulee, niin juu se on kiinteää tavaraa huoneen lämmössä, tarvitsee lämmittää muistaakseni 90 asteeseen ennenkuin on juoksevaa. Kotikäytössä en ole moiseen törmännyt, mutta teollisuuslaitoksissa sitä käytetään.

        PS. en asu, enkä tule asumaan Hellsingissä....


      • palturi
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        http://www.neste.fi/binary.asp?page=6301&field=FileAttachment&version=1

        Mitä raskaspölttoöljyyn tulee, niin juu se on kiinteää tavaraa huoneen lämmössä, tarvitsee lämmittää muistaakseni 90 asteeseen ennenkuin on juoksevaa. Kotikäytössä en ole moiseen törmännyt, mutta teollisuuslaitoksissa sitä käytetään.

        PS. en asu, enkä tule asumaan Hellsingissä....

        Mikäli noista Nesteen taulukoista oikein ymmärsin, niin lämmitysöljyn alin säilytyslämpö on -3°C. Perässä maininta: "Suosittelemme Tempera –3 -lämmitysöljyä
        vain lämmityskäyttöön." Tarkoittanee sitä, että se jähmettyy alle -3°C:tta kylmemmässä ja työkoneen tankissa se jäähtyy sitä kylmemmäksi. Se on suositeltu varastoitavaksikin sisätiloissa olevissa säiliöissä.
        Suositus on eri kuin toimivuus.

        Wikipedia väittää sitten tällaista:

        "Polttoöljy on dieselin tapaista, mutta hieman heikkolaatuisempaa polttoainetta dieselmoottoreille. Nimensä mukaisesti sitä käytetään myös lämmitykseen. Polttoöljyä on kevyttä ja raskasta. Kevyttä polttoöljyä käytetään polttoaineena ja öljypolttimissa. Joitakin vuosia sitten Suomessa tuotiin markkinoille moottoripolttoöljy, jonka ominaisuudet sopivat moottorikäyttöön paremmin. Öljypolttimissa käytettävä tavara on lämmitysöljyä.

        Polttoöljystä on olemassa talvi- ja kesälaatuja, eroja on käyttökelpoisuudessa pakkasessa.

        Lämmitysöljyn talvilaatua ei ole vaan sen tilalla myydään moottoripolttoöljyn talvilaatua.

        Neste Oilin lämmitysöljy on ollut vapusta 2005 alkaen käyttökelvotonta moottoreissa, ja muutkaan öljy-yhtiöt eivät takaa lämmitysöljynsä käyttökelpoisuutta moottoreissa.
        Haettu osoitteesta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Polttoöljy

        Tuo käyttökelvottomuus moottorissa johtunee siis todennäköisesti sen huonosta pakkasen kestävyydestä. Mitään tarkempaa selitystä sen käyttökelvottomuudelle en löytänyt.


      • palturi kirjoitti:

        Mikäli noista Nesteen taulukoista oikein ymmärsin, niin lämmitysöljyn alin säilytyslämpö on -3°C. Perässä maininta: "Suosittelemme Tempera –3 -lämmitysöljyä
        vain lämmityskäyttöön." Tarkoittanee sitä, että se jähmettyy alle -3°C:tta kylmemmässä ja työkoneen tankissa se jäähtyy sitä kylmemmäksi. Se on suositeltu varastoitavaksikin sisätiloissa olevissa säiliöissä.
        Suositus on eri kuin toimivuus.

        Wikipedia väittää sitten tällaista:

        "Polttoöljy on dieselin tapaista, mutta hieman heikkolaatuisempaa polttoainetta dieselmoottoreille. Nimensä mukaisesti sitä käytetään myös lämmitykseen. Polttoöljyä on kevyttä ja raskasta. Kevyttä polttoöljyä käytetään polttoaineena ja öljypolttimissa. Joitakin vuosia sitten Suomessa tuotiin markkinoille moottoripolttoöljy, jonka ominaisuudet sopivat moottorikäyttöön paremmin. Öljypolttimissa käytettävä tavara on lämmitysöljyä.

        Polttoöljystä on olemassa talvi- ja kesälaatuja, eroja on käyttökelpoisuudessa pakkasessa.

        Lämmitysöljyn talvilaatua ei ole vaan sen tilalla myydään moottoripolttoöljyn talvilaatua.

        Neste Oilin lämmitysöljy on ollut vapusta 2005 alkaen käyttökelvotonta moottoreissa, ja muutkaan öljy-yhtiöt eivät takaa lämmitysöljynsä käyttökelpoisuutta moottoreissa.
        Haettu osoitteesta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Polttoöljy

        Tuo käyttökelvottomuus moottorissa johtunee siis todennäköisesti sen huonosta pakkasen kestävyydestä. Mitään tarkempaa selitystä sen käyttökelvottomuudelle en löytänyt.

        Jep! Huonostihan tuo asia on ilmaistu. Se on jätetty ihmisten uskon varaan. Mutta uskon Nestettä ennenkuin sinua. Noista taulukoista voi ainakin päätellä, että rikkipitoisuus on lämmitysöljyssä nyt suurempi, kuin moottorikäyttöön suositellaan.

        Jokin moottorikäytössä suositelmava lisäaine lämmitysöljystä on jätetty pois. Siksi moottoripolttoöljystä löytyy myös ns. kesälaatu. Näin asia oli kerrottu myös Teboilista (isälle).

        Miksi talvilaatua ei tehdä lämmitysöljylle, johtuu ehkä siitä, että ei ole katsottu tarpeelliseksi kehittää lisäaineita, jotka eivät sovellu moottorikäyttöön, mutta tekisivät öljyn lämmityskäyttöön halvemmaksi.

        Loppuhuomiota totean siis vielä, että kyseessä ei ole enää pelkästään lämpötilan kestävyys. Ennen asia oli näin.


      • palturi
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        Jep! Huonostihan tuo asia on ilmaistu. Se on jätetty ihmisten uskon varaan. Mutta uskon Nestettä ennenkuin sinua. Noista taulukoista voi ainakin päätellä, että rikkipitoisuus on lämmitysöljyssä nyt suurempi, kuin moottorikäyttöön suositellaan.

        Jokin moottorikäytössä suositelmava lisäaine lämmitysöljystä on jätetty pois. Siksi moottoripolttoöljystä löytyy myös ns. kesälaatu. Näin asia oli kerrottu myös Teboilista (isälle).

        Miksi talvilaatua ei tehdä lämmitysöljylle, johtuu ehkä siitä, että ei ole katsottu tarpeelliseksi kehittää lisäaineita, jotka eivät sovellu moottorikäyttöön, mutta tekisivät öljyn lämmityskäyttöön halvemmaksi.

        Loppuhuomiota totean siis vielä, että kyseessä ei ole enää pelkästään lämpötilan kestävyys. Ennen asia oli näin.

        Tojo-Kölli kirjoitti:"Noista taulukoista voi ainakin päätellä, että rikkipitoisuus on lämmitysöljyssä nyt suurempi, kuin moottorikäyttöön suositellaan."
        Toisin sanoen rikkidioksidia saa päästää ilmaan miten paljon huvittaa, kunhan se vaan tehdään savuhormin kautta. Pakoputkista tuleva tavara onkin sitten tarkemmassa syynissä.


      • palturi kirjoitti:

        Tojo-Kölli kirjoitti:"Noista taulukoista voi ainakin päätellä, että rikkipitoisuus on lämmitysöljyssä nyt suurempi, kuin moottorikäyttöön suositellaan."
        Toisin sanoen rikkidioksidia saa päästää ilmaan miten paljon huvittaa, kunhan se vaan tehdään savuhormin kautta. Pakoputkista tuleva tavara onkin sitten tarkemmassa syynissä.

        ...onhan puhtaus hyvästä, mutta liikenteestä tehdään aina syntipukki!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3279
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1783
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1315
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1273
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1171
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1168
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1103
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      984
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      916
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      854
    Aihe