Löytyykö jostain tietoa, minkälaisilla kilometreilla/vuosi dieselkoneella oleva auto alkaa olla järkevä hankinta? Mulla km/v tulee 25-30 t. Kysymys saattaa kuulostaa vähän "urpolta", mutta aloin tässä miettimään, kun auto vaihtuu vuoden vaihteessa....
perustietoa
31
2576
Vastaukset
- tyytyväinen.
50000 km on raja noin karkeasti. Toisaalta itse lasken Bensakoneen äänettömyydelle arvoa enkä huolisi dieseliä mistään hinnasta.
Tätyy tunnustaa että kuulun työväestöön ja työni on aika meluisaa. Haluankin nauttia äänettömästä liikkumisesta työn ulkopuolella.- Jamppa1
on 8000 km/vuosi kun viimeksi laskin. Riippuu monesta eri tekijästä kuten myös omituisista asenteista.
- vaihdan
nykyisen volvoni diesel hondaan ja pitää vuodessa ajaa 9714km niin sen jälkeen tulee jo halvemmaksi ja hankintakulut leikkaa jo 100km et silleen siitä
Riippuu noin kymmenestä tekijästä, kuten autosta, ostatko uutena, miten ajat, missä, ... Raja on yleensä välillä 15 - 30 000, vanhoilla käytetyillä voi päästä allekin tuon.
Ja sitten JOS hallitus joskus saa muutettua verotusta johonkin suuntaan, laskut menevät uusiksi.
Itse ostin dieselin tulevaisuuden tarpeita huomioiden. Nykyajolla bensavehje olisi voinut tulla halvemmaksi, mutta toisaalta nyt kun kiisseliä on kookeillut ei oikein ole halua siirtyä takaisin... :)- v70
Ostin Volvon uuden dieselin vaikka ajoni ovat todella vähäiset. On ehdottomasti mukavin ajettava mitä minulla on ollut. Uusi moottori on ehkä turhankin suorituskykyinen.
En ole laskenut saavani pääomakuluja koskaan takaisin - mutta johonkin ne rahat ovat häipyneet bensa-autoillakin... - mutta eikös
v70 kirjoitti:
Ostin Volvon uuden dieselin vaikka ajoni ovat todella vähäiset. On ehdottomasti mukavin ajettava mitä minulla on ollut. Uusi moottori on ehkä turhankin suorituskykyinen.
En ole laskenut saavani pääomakuluja koskaan takaisin - mutta johonkin ne rahat ovat häipyneet bensa-autoillakin...samantien voisi sijoittaa johonkin mistä itekin voi nauttia ja ostaa kunnon bensavehje.
- v70
mutta eikös kirjoitti:
samantien voisi sijoittaa johonkin mistä itekin voi nauttia ja ostaa kunnon bensavehje.
Vaihdoin samanlaisen bensamallin dieseliin. Ainakin Volvolla dieseli on tuntuvasti mukavampi ajaa kuin bensakone.
170 heppasessa motissa on vääntöä 225 Nm (4500 RPM)- tässä kiisselissä heppoja pikkuisen enemmän eli 185, mutta vääntöä (2000-2750 RPM) vakiona 400 Nm. Keskikulutus näyttää kaiken kukkuraksi jäävän 2,5 litraa sataselle pienemmäksi.
Volvon bensaturboa en ole omistanut, mutta senkin väännöt jäävät selvästi alle uuden diesel-koneen...Ei mutta minä ajan aina sievästi - mitä nyt joskus vähän hurautan, kun peltipoliisin silmä välttää... - jr76
v70 kirjoitti:
Vaihdoin samanlaisen bensamallin dieseliin. Ainakin Volvolla dieseli on tuntuvasti mukavampi ajaa kuin bensakone.
170 heppasessa motissa on vääntöä 225 Nm (4500 RPM)- tässä kiisselissä heppoja pikkuisen enemmän eli 185, mutta vääntöä (2000-2750 RPM) vakiona 400 Nm. Keskikulutus näyttää kaiken kukkuraksi jäävän 2,5 litraa sataselle pienemmäksi.
Volvon bensaturboa en ole omistanut, mutta senkin väännöt jäävät selvästi alle uuden diesel-koneen...Ei mutta minä ajan aina sievästi - mitä nyt joskus vähän hurautan, kun peltipoliisin silmä välttää...heikko on toi bensakoneenvääntö et en enää ihmettele miksi volvoja paljon dieselinä. olipa yllättävää et noinkin isolla valmistajalla noin heikko esitys.
- samaa,.,
v70 kirjoitti:
Ostin Volvon uuden dieselin vaikka ajoni ovat todella vähäiset. On ehdottomasti mukavin ajettava mitä minulla on ollut. Uusi moottori on ehkä turhankin suorituskykyinen.
En ole laskenut saavani pääomakuluja koskaan takaisin - mutta johonkin ne rahat ovat häipyneet bensa-autoillakin...mieltä,autoilu on kallista ajakoon millä vemputtimella tahansa!
ajan dieselillä sentakia että se on yksinkertaisesti helppoa ja mukavaa,tuskin palaan bensiinikantaan!
Laske itse:
http://www.ekoauto.eu/compila.asp
Minulla noin 7000 kilsaa kuittaa dieselveron tällä hetkellä, ajoa tulee 30,000 - 40,000.
Itselläni painaa myös moottorin ominaisuudet; en taida enää siirtyä bensaan takaisin, vaikka "säästäminen" loppuisikin verotus- ja muista syistä. Hiljainen, vahva, suorituskykyinen, taloudellinen, mukava. Siinä teesini. Kaikilla omansa.
Master Eq- faktaa..
Nyky Diisselit on ohittaneet kaikissa ominaisuuksissa bensakoneet. Se on totuus.
- tarjolla ?
Näinpä juuri, tämä se onkin laittanut miettimään. Lähes kaikkien uusien autojen testiajoissa mainitaan, että dieselkoneella oleva versio on mukavin yms. Harmi vaan, että suomessa dieselversioiden hinta pompsahtaa verrattuna esim. saksaan.
- v70
Olen seurannut tuolla länsinaapurissa tapahtuvaa dieselien ja dieselautoilun kehitystä. Ruotsin verotuskäytäntö muuttui vasta uusia dieseleitä (hiukkassuodatin) ympäristösyistä suosivaksi. Dieselien myynti on lähtenyt laukkaan - oli patoutunutta ostohalukkuutta.
Dieselmoottorit ovat nyt kokoluokassaan niin kulutukseltaan kuin ominaisuuksiltaan kuluttajien mieleen. Kuten aiemmin kirjoitin, ei omassa käytössäni ole ollut ennen näin mukavaa ajettavaa.
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,900265,00.html - verotushan
v70 kirjoitti:
Olen seurannut tuolla länsinaapurissa tapahtuvaa dieselien ja dieselautoilun kehitystä. Ruotsin verotuskäytäntö muuttui vasta uusia dieseleitä (hiukkassuodatin) ympäristösyistä suosivaksi. Dieselien myynti on lähtenyt laukkaan - oli patoutunutta ostohalukkuutta.
Dieselmoottorit ovat nyt kokoluokassaan niin kulutukseltaan kuin ominaisuuksiltaan kuluttajien mieleen. Kuten aiemmin kirjoitin, ei omassa käytössäni ole ollut ennen näin mukavaa ajettavaa.
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,900265,00.htmlsen määrää mikä täällä kannattaa???
- ne muistuttaa
lähinnä työkoneita. paperilla niissä on kivamman näköset numerot, mut eikös pitäis olla jotain muutakin?
- v70
verotushan kirjoitti:
sen määrää mikä täällä kannattaa???
Suomalaiset matkivat länsinaapuriaan muutaman ajan kuluttua - oletan...
Yksi mikä on varmaa - autolla ajaminen ei kannata - on vain menoja ja menoja...
Edullinen dieseli on monelle halvin tapa autoilla työmatkaliikennettä.
Kalliit diesel-autot eivät maksa meillä pääomakuluiltaan itseään takaisin. - ????
ne muistuttaa kirjoitti:
lähinnä työkoneita. paperilla niissä on kivamman näköset numerot, mut eikös pitäis olla jotain muutakin?
_____
- ylipäätään
v70 kirjoitti:
Olen seurannut tuolla länsinaapurissa tapahtuvaa dieselien ja dieselautoilun kehitystä. Ruotsin verotuskäytäntö muuttui vasta uusia dieseleitä (hiukkassuodatin) ympäristösyistä suosivaksi. Dieselien myynti on lähtenyt laukkaan - oli patoutunutta ostohalukkuutta.
Dieselmoottorit ovat nyt kokoluokassaan niin kulutukseltaan kuin ominaisuuksiltaan kuluttajien mieleen. Kuten aiemmin kirjoitin, ei omassa käytössäni ole ollut ennen näin mukavaa ajettavaa.
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,900265,00.htmltaisi dieselien osuus olla keskimäärin lähes 50% kaikista myydyistä henkilöautoista. Ranskassa muistaakseni 70% myydyistä uusista autoista on dieseleitä. Eli Suomi kulkee pahasti jälkijunassa tässä suhteessa, kiitos suuren ja mahtavan verotuksen...
- koeajo
tarjolla ? kirjoitti:
Näinpä juuri, tämä se onkin laittanut miettimään. Lähes kaikkien uusien autojen testiajoissa mainitaan, että dieselkoneella oleva versio on mukavin yms. Harmi vaan, että suomessa dieselversioiden hinta pompsahtaa verrattuna esim. saksaan.
käväise koeajolla, sillähän mieltymyksesi selviää. saatat saada leffalipun tai pikku risteilyn yms lisukkeeksi. että ei muuta kuin koittamaan miltä voimakas moottori tuntuu. mikäli pidät siitä että kiihdytettäessä pitää kuulua kova ääni ja tunne siitä että pensaa palaa mutta paljon hivelee mieltä niin pensakone on sinulle. on sellainen kiihtymisen meininki, kumpi kiihtyy, kuski vai auto, on sitten toinen juttu. kaveripiirissä on kaksi varmaa pensakuskia, toinen tykkää moottorin äänestä, toinen pitää kiihtymisen meiningistä, siis siitä että itse kiihtyy. koneessa senverran vähän tehoa että ei liiku, mutta ääntä pitää.
mikäli tykkäät hiljaisesti hissukoida pienillä kierroksilla niin älä ole teiden tukko vaan hommaa turporiisseli. tai sitten kunnon V8. vääntävä kone joka tapauksessa. itse pidän, yllättäen kun tätä palstaa seuraa, helposta voimasta, lämpimästä autosta ja en pidä yhtämittaisesta tankkaamisesta ja edessä tupeksivista autoilijoista joiden menopelit ei kiihdy mihinkään vaikka niissä tehoa piisaisi heti jo 6000RPM:n kohdalla...
valitettavasti nykyturporiisselit ei viheltele enää iloisesti...
ihan omasta mieltymyksestä kiinni. autoliikkeet antavat kyllä hyvin mielellään koeajoon. varo liikaa autokuumetta! tauti on kallis hoitaa, ja hoitokin on vain väliaikaista...
- kun ajelee
niin tulee aika halvaks, ja sitä löytyy soramonttujen säiliöistä siitä vaan pumppaamaan;)
Eipä multa ole ikuna tankkia tutkittu polliisin toimesta..et sillee..elämä on..Neste lopetti voiteluaineen lisäämiseen tupaöljyyn muistaakseni 2004, eli ruiskupumput saattavat olla liian kovalla koetuksella.
Lisäätkö itse voiteluainetta ettei pumppu kilahtaisi? Mikä öljy olisi parasta ja millä annostuksella?
Moottoripolttoöljyssä tietysti voiteluaine edelleen on mukana, eli sitä voi käyttää ilman pelkoa laitteiden rikkoutumisesta.
Master Eq- Palturi
MasterEq kirjoitti:
Neste lopetti voiteluaineen lisäämiseen tupaöljyyn muistaakseni 2004, eli ruiskupumput saattavat olla liian kovalla koetuksella.
Lisäätkö itse voiteluainetta ettei pumppu kilahtaisi? Mikä öljy olisi parasta ja millä annostuksella?
Moottoripolttoöljyssä tietysti voiteluaine edelleen on mukana, eli sitä voi käyttää ilman pelkoa laitteiden rikkoutumisesta.
Master EqMitenkäs maansiirtokoneitten pumput kestävät ilman voiteluainetta ? Ei soramontuilla tarvita mihinkään muuhun tupaöljyä, kuin maansiirtokoneitten polttoaineeksi.
Palturi kirjoitti:
Mitenkäs maansiirtokoneitten pumput kestävät ilman voiteluainetta ? Ei soramontuilla tarvita mihinkään muuhun tupaöljyä, kuin maansiirtokoneitten polttoaineeksi.
Tupaöljy, moottoripolttöoljy ja diesel ovat kaikki kolme ihan eri asioita.
Tupaöljy tänä päivänä on VAIN JA AINOASTAAN lämmityskäyttöön.
Jos tarvitset maatalouskoneeseen pölttoöljyä, pitää sen olla vähintään "kesä" moottoripölttoöljyä tai ympärivuotisessa käytössä talvilaatua.....
Diesel taas on moottoripolttoöljyä, jossa on VERO ja väri? mukana...- palturi
Tojo-Kölli kirjoitti:
Tupaöljy, moottoripolttöoljy ja diesel ovat kaikki kolme ihan eri asioita.
Tupaöljy tänä päivänä on VAIN JA AINOASTAAN lämmityskäyttöön.
Jos tarvitset maatalouskoneeseen pölttoöljyä, pitää sen olla vähintään "kesä" moottoripölttoöljyä tai ympärivuotisessa käytössä talvilaatua.....
Diesel taas on moottoripolttoöljyä, jossa on VERO ja väri? mukana...Tupaöljy ei ole mikään virallinen nimitys, vaan lämmityspolttoöljyä sanotaan tupaöljyksi.
Dieselpolttoaineessa on vero ja tupaöljyssä väri.
Paitsi tietysti jos teillä Helsingissä myydään kolmea lajia polttoöljyä. Täällä maaseudulla on vain kahta lajia. Moottoripetroliakaan ei ole ollut enää kymmeniin vuosiin. - palturi
palturi kirjoitti:
Tupaöljy ei ole mikään virallinen nimitys, vaan lämmityspolttoöljyä sanotaan tupaöljyksi.
Dieselpolttoaineessa on vero ja tupaöljyssä väri.
Paitsi tietysti jos teillä Helsingissä myydään kolmea lajia polttoöljyä. Täällä maaseudulla on vain kahta lajia. Moottoripetroliakaan ei ole ollut enää kymmeniin vuosiin.Onhan sitä tietysti olemassa myös n.s. raskasta polttoöljyä. Se on jäykempää kuin kevyt. Se sopii yleensä vain laivadieselille. Se tietääkseni lämmitetään ennen koneelle syöttämistä.
- palturi
MasterEq kirjoitti:
Neste lopetti voiteluaineen lisäämiseen tupaöljyyn muistaakseni 2004, eli ruiskupumput saattavat olla liian kovalla koetuksella.
Lisäätkö itse voiteluainetta ettei pumppu kilahtaisi? Mikä öljy olisi parasta ja millä annostuksella?
Moottoripolttoöljyssä tietysti voiteluaine edelleen on mukana, eli sitä voi käyttää ilman pelkoa laitteiden rikkoutumisesta.
Master EqMonissa pumppumalleissa on oma voitelunsa kuten moottorillakin. Joissain pumpuissa taas kiertää sama öljy kuin moottorissa. Voiteluaineen lisääminen polttoaineeseen on historiaa 2-tahtiajalta. Näkihän sen jo savuhännästäkin, että Wartburgin ja Trabantin polttoaineessa oli moottoriöljyä.
palturi kirjoitti:
Onhan sitä tietysti olemassa myös n.s. raskasta polttoöljyä. Se on jäykempää kuin kevyt. Se sopii yleensä vain laivadieselille. Se tietääkseni lämmitetään ennen koneelle syöttämistä.
http://www.neste.fi/binary.asp?page=6301&field=FileAttachment&version=1
Mitä raskaspölttoöljyyn tulee, niin juu se on kiinteää tavaraa huoneen lämmössä, tarvitsee lämmittää muistaakseni 90 asteeseen ennenkuin on juoksevaa. Kotikäytössä en ole moiseen törmännyt, mutta teollisuuslaitoksissa sitä käytetään.
PS. en asu, enkä tule asumaan Hellsingissä....- palturi
Tojo-Kölli kirjoitti:
http://www.neste.fi/binary.asp?page=6301&field=FileAttachment&version=1
Mitä raskaspölttoöljyyn tulee, niin juu se on kiinteää tavaraa huoneen lämmössä, tarvitsee lämmittää muistaakseni 90 asteeseen ennenkuin on juoksevaa. Kotikäytössä en ole moiseen törmännyt, mutta teollisuuslaitoksissa sitä käytetään.
PS. en asu, enkä tule asumaan Hellsingissä....Mikäli noista Nesteen taulukoista oikein ymmärsin, niin lämmitysöljyn alin säilytyslämpö on -3°C. Perässä maininta: "Suosittelemme Tempera –3 -lämmitysöljyä
vain lämmityskäyttöön." Tarkoittanee sitä, että se jähmettyy alle -3°C:tta kylmemmässä ja työkoneen tankissa se jäähtyy sitä kylmemmäksi. Se on suositeltu varastoitavaksikin sisätiloissa olevissa säiliöissä.
Suositus on eri kuin toimivuus.
Wikipedia väittää sitten tällaista:
"Polttoöljy on dieselin tapaista, mutta hieman heikkolaatuisempaa polttoainetta dieselmoottoreille. Nimensä mukaisesti sitä käytetään myös lämmitykseen. Polttoöljyä on kevyttä ja raskasta. Kevyttä polttoöljyä käytetään polttoaineena ja öljypolttimissa. Joitakin vuosia sitten Suomessa tuotiin markkinoille moottoripolttoöljy, jonka ominaisuudet sopivat moottorikäyttöön paremmin. Öljypolttimissa käytettävä tavara on lämmitysöljyä.
Polttoöljystä on olemassa talvi- ja kesälaatuja, eroja on käyttökelpoisuudessa pakkasessa.
Lämmitysöljyn talvilaatua ei ole vaan sen tilalla myydään moottoripolttoöljyn talvilaatua.
Neste Oilin lämmitysöljy on ollut vapusta 2005 alkaen käyttökelvotonta moottoreissa, ja muutkaan öljy-yhtiöt eivät takaa lämmitysöljynsä käyttökelpoisuutta moottoreissa.
Haettu osoitteesta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Polttoöljy
Tuo käyttökelvottomuus moottorissa johtunee siis todennäköisesti sen huonosta pakkasen kestävyydestä. Mitään tarkempaa selitystä sen käyttökelvottomuudelle en löytänyt. palturi kirjoitti:
Mikäli noista Nesteen taulukoista oikein ymmärsin, niin lämmitysöljyn alin säilytyslämpö on -3°C. Perässä maininta: "Suosittelemme Tempera –3 -lämmitysöljyä
vain lämmityskäyttöön." Tarkoittanee sitä, että se jähmettyy alle -3°C:tta kylmemmässä ja työkoneen tankissa se jäähtyy sitä kylmemmäksi. Se on suositeltu varastoitavaksikin sisätiloissa olevissa säiliöissä.
Suositus on eri kuin toimivuus.
Wikipedia väittää sitten tällaista:
"Polttoöljy on dieselin tapaista, mutta hieman heikkolaatuisempaa polttoainetta dieselmoottoreille. Nimensä mukaisesti sitä käytetään myös lämmitykseen. Polttoöljyä on kevyttä ja raskasta. Kevyttä polttoöljyä käytetään polttoaineena ja öljypolttimissa. Joitakin vuosia sitten Suomessa tuotiin markkinoille moottoripolttoöljy, jonka ominaisuudet sopivat moottorikäyttöön paremmin. Öljypolttimissa käytettävä tavara on lämmitysöljyä.
Polttoöljystä on olemassa talvi- ja kesälaatuja, eroja on käyttökelpoisuudessa pakkasessa.
Lämmitysöljyn talvilaatua ei ole vaan sen tilalla myydään moottoripolttoöljyn talvilaatua.
Neste Oilin lämmitysöljy on ollut vapusta 2005 alkaen käyttökelvotonta moottoreissa, ja muutkaan öljy-yhtiöt eivät takaa lämmitysöljynsä käyttökelpoisuutta moottoreissa.
Haettu osoitteesta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Polttoöljy
Tuo käyttökelvottomuus moottorissa johtunee siis todennäköisesti sen huonosta pakkasen kestävyydestä. Mitään tarkempaa selitystä sen käyttökelvottomuudelle en löytänyt.Jep! Huonostihan tuo asia on ilmaistu. Se on jätetty ihmisten uskon varaan. Mutta uskon Nestettä ennenkuin sinua. Noista taulukoista voi ainakin päätellä, että rikkipitoisuus on lämmitysöljyssä nyt suurempi, kuin moottorikäyttöön suositellaan.
Jokin moottorikäytössä suositelmava lisäaine lämmitysöljystä on jätetty pois. Siksi moottoripolttoöljystä löytyy myös ns. kesälaatu. Näin asia oli kerrottu myös Teboilista (isälle).
Miksi talvilaatua ei tehdä lämmitysöljylle, johtuu ehkä siitä, että ei ole katsottu tarpeelliseksi kehittää lisäaineita, jotka eivät sovellu moottorikäyttöön, mutta tekisivät öljyn lämmityskäyttöön halvemmaksi.
Loppuhuomiota totean siis vielä, että kyseessä ei ole enää pelkästään lämpötilan kestävyys. Ennen asia oli näin.- palturi
Tojo-Kölli kirjoitti:
Jep! Huonostihan tuo asia on ilmaistu. Se on jätetty ihmisten uskon varaan. Mutta uskon Nestettä ennenkuin sinua. Noista taulukoista voi ainakin päätellä, että rikkipitoisuus on lämmitysöljyssä nyt suurempi, kuin moottorikäyttöön suositellaan.
Jokin moottorikäytössä suositelmava lisäaine lämmitysöljystä on jätetty pois. Siksi moottoripolttoöljystä löytyy myös ns. kesälaatu. Näin asia oli kerrottu myös Teboilista (isälle).
Miksi talvilaatua ei tehdä lämmitysöljylle, johtuu ehkä siitä, että ei ole katsottu tarpeelliseksi kehittää lisäaineita, jotka eivät sovellu moottorikäyttöön, mutta tekisivät öljyn lämmityskäyttöön halvemmaksi.
Loppuhuomiota totean siis vielä, että kyseessä ei ole enää pelkästään lämpötilan kestävyys. Ennen asia oli näin.Tojo-Kölli kirjoitti:"Noista taulukoista voi ainakin päätellä, että rikkipitoisuus on lämmitysöljyssä nyt suurempi, kuin moottorikäyttöön suositellaan."
Toisin sanoen rikkidioksidia saa päästää ilmaan miten paljon huvittaa, kunhan se vaan tehdään savuhormin kautta. Pakoputkista tuleva tavara onkin sitten tarkemmassa syynissä. palturi kirjoitti:
Tojo-Kölli kirjoitti:"Noista taulukoista voi ainakin päätellä, että rikkipitoisuus on lämmitysöljyssä nyt suurempi, kuin moottorikäyttöön suositellaan."
Toisin sanoen rikkidioksidia saa päästää ilmaan miten paljon huvittaa, kunhan se vaan tehdään savuhormin kautta. Pakoputkista tuleva tavara onkin sitten tarkemmassa syynissä....onhan puhtaus hyvästä, mutta liikenteestä tehdään aina syntipukki!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj232436- 1301662
- 631466
Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m261271KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.351156- 1171134
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r731105Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p571047Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(571010Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31980