Ostin 5 kk sitten hienon 1,6 Ford Sierra sedanin, jossa 75 hv tehoa. Tavoite olisi päästä ilman koneen vaihtoa liki sataan heppaan että ohitukset sujuisivat vauhdilla. Autolla on ajettu 310 tkm ja pakoputki alkaa olla loppu. Antaako tehoputki miten paljon tehoa? Entä tehokaasari? Saako tuon mallin vielä turboahtaa, eikös Sierraan laitettu Stokmann-auton toimesta 80-luvulla turbosarjoja?
Viritys 88-Sierra?
24
2810
Vastaukset
- Turbot-On
Unohda koko juttu.25:n hv:n tehonnousta ei ole niin konkreettista hyötyä,että noin vanhaa ja paljon ajettua "Taunusta" kannattais alkaa virittämään.Pakoputki/kaasari-viritykset voit nyös unohtaa.Putki tuottaa vain kovemman äänen,kaasari taas vain lisää polttoaineen kulutusta.Turbolla taas saat autosta entistäkin epäluotettavamman.Lisäksi turbotukseen ja muutoskatsatukseen käytetyillä Euroilla ostat selvästi uudemman,paremman,tehokkaamman ja kulutukseltaan pienemmän auton,jota ei ihan joka päivä tarvii jostain päin korjata.
Noinkin paljon ajetun auton moottori,vaihdelaatikko,perä ym.alkaa olemaan jo niin kuluneita,että lisäteho kuluttaa ne loppuun hyvin nopeasti!
Eli hyöty suhteessa menetettyihin Euroihin,aikaan,vaivaan ja lopputuloseen on niin pieni,ettei kannata edes aloittaa.Siis unohda koko juttu.Sorry! Tuollaisen 20-vuotiaan raadon paikka olisi kyllä jo purkamolla tai paalaamossa. Ei enää liikenteeseen eikä kannata alkaa virittelemään.
Valutat nesteet pois ja otat akun irti ja viet ne asianmukaisesti kierrätykseen. Loppuraadon hinautat paalaamolle.
Master Eq- tehdä!!
soitto romunkerääjälle mieluummin siitä saa 200e rahaa ja jos ostaa uuden auton niin todistusta vastaan saapi 500e hyvityksen
- sivusta-seuraaja
mulla on 17 vuotias auto, enkä aio romuttaa sitä... ei kannata heittää toimivaa pois - siihenhän kulutusyhteiskunta ja autokaupat kannustavat tosin. en aio laittaa kymmeniä tuhansia euroja ruostumaan joihonkin peltikasaan, kun halvemmallakin pääsee.
- Sierra on ok
Ei enää liikenteeseen??? Johan oli kusipäinen neuvo. Jos vanhassa autossa ei ole mitään vikaa, niin sillä voi ajella yhtä huoletta kuin uudemmillakin. Ei jokaisen auton tarvitse olla viimeisen päälle hienoja ja arvokkaita. Moni osaa nauttia vähemmästäkin.
Joten Sierran omistajalle: tee kuten itse haluat. Kysy neuvoa alan liikkeistä tai vaikkapa Fordin virityksiin perehtyneiltä, jotta saat parhaan mahdollisen tiedon ja avun. Onnea yritykseesi! - Ilman muuta
Hyvä MasterEq, olen kiinnittänyt huomiota kirjoitustesi sävyyn. Kaikilla meillä on oikeus mielipiteeseen, mutta se, että olet ostanut tehokkaan mercedes benz merkkisen auton, ei tarkoita sitä että kaikilla suomalaisilla olisi varaa uuteen autoon, kalliista puhumattakaan.
"Tuollaisen 20-vuotiaan raadon paikka olisi kyllä jo purkamolla tai paalaamossa."
Tuo auto on vuosimallia 1988, iäksi tulee 18 vuotta.
"Ei enää liikenteeseen eikä kannata alkaa virittelemään."
Tuota et voi tietää autoa näkemättä.
"Valutat nesteet pois ja otat akun irti ja viet ne asianmukaisesti kierrätykseen. Loppuraadon hinautat paalaamolle."
Tämäkin väärin. JOS auton haluaa viedä kierrätykseen, se tullaan parhaimmillaan jopa hakemaan kotipihasta ja noista ongelmajätenesteistä huolehtii tavaran vastaanottaja.
- virittämistä
sun täytyis käydä kone läpi eli noinkin paljon kilsoja niin ei kannata alkaa virittää kulunutta konetta...tehoputki vaatisi parhaan hyödyn saamiseksi myös peltisarjan.Sierroja oli kyllä turbotettu jälkikäteen,itselläni oli 1,3 turbo sierra jonka muutin jälkeenpäin 2,0 vapariksi.
tehoputki, tuplakaasarit, kannen avarrus (täydellinen kansiremppa), uusi jyrkempi nokka, tai vanhan uudelleenmuotilu. yli 1300€ ja kulutus vähintään 13l,/100km ei kannata.
Vaihto 2,0 16v ruiskuun, 120hv ~1500€ ja saat 5vaihteisen vaihteiston, ja kulutuksen 8litran tuntumaan.
Siihen vielä vapaavirtaus-suodatin, peltisarja, ja sporttiputkisto ni on 130hv, HUOMATTAVASTI mukavampi käyttää, koska koneesta löytyy niin paljon enemmän vääntöä alakierroksilla, että ei joka kiihdytyksessä tarvitse huudattaa tehoaluella.- jannetin82:lle
Kerropas mullekin mistä löydät sierran 2.0 16v ruiskukoneen?Noilla tehoilla....;)
Totta tosiaan on se että ei kannata 1,6 lähteä virittään jos ei oo mitään taustatietoo...
Kannattaisi laittaa IS 2.0 ruisku (vakiona 125hp) ja sitä ruveta ahtaan.Siitä saa näppäräsorminen aj asiasta kiinnostunut ja perehtynyt 180-200kaakkia irti. jannetin82:lle kirjoitti:
Kerropas mullekin mistä löydät sierran 2.0 16v ruiskukoneen?Noilla tehoilla....;)
Totta tosiaan on se että ei kannata 1,6 lähteä virittään jos ei oo mitään taustatietoo...
Kannattaisi laittaa IS 2.0 ruisku (vakiona 125hp) ja sitä ruveta ahtaan.Siitä saa näppäräsorminen aj asiasta kiinnostunut ja perehtynyt 180-200kaakkia irti.että muistan hepat väärin, onhan siitä 3 vuotta ku voortia käytin, ja sillonkin oli nelivetonen ja turbokoneinen, perheauto kyseessä. =)
- tarkoitin
jannetin82 kirjoitti:
että muistan hepat väärin, onhan siitä 3 vuotta ku voortia käytin, ja sillonkin oli nelivetonen ja turbokoneinen, perheauto kyseessä. =)
että yleensäkin 2.0i 16v ruiskukone..Ei meinaa oo kun cossussa toi kone ja niissä heti yli 200hp:n noi hummat...Riesaa on 2.0i ruiskuna ja dohc:nä mut is on tehokkain (muistaakseni 125hp, dohc 120 koska on katti) sitten tulee kaasarit ym...
- unohtus
tarkoitin kirjoitti:
että yleensäkin 2.0i 16v ruiskukone..Ei meinaa oo kun cossussa toi kone ja niissä heti yli 200hp:n noi hummat...Riesaa on 2.0i ruiskuna ja dohc:nä mut is on tehokkain (muistaakseni 125hp, dohc 120 koska on katti) sitten tulee kaasarit ym...
tuosta aiemmasta..Meinaan ainoastaan cossulla on 16v kone...Normeissa on 8v...
unohtus kirjoitti:
tuosta aiemmasta..Meinaan ainoastaan cossulla on 16v kone...Normeissa on 8v...
meni teho oikein, ja venttiliit väärin.
- Ei paljoa
jannetin82 kirjoitti:
meni teho oikein, ja venttiliit väärin.
mutta kumminkin..;)
- kaikki meni
jannetin82 kirjoitti:
meni teho oikein, ja venttiliit väärin.
ihan oikein.Vain cossussa on 16 venaa muissa sierran DOHC koneissa 8 venaa. DOHC malli hämää sierroissa...on kyllä kaksi nokka-akselia mutta kumpikin akseli availee vain 4 venttiiliä...jollette muuten usko niin avatkaa venakoppa ja imetelkää mitä näette...8 venttiiliä.
- menee
kaikki meni kirjoitti:
ihan oikein.Vain cossussa on 16 venaa muissa sierran DOHC koneissa 8 venaa. DOHC malli hämää sierroissa...on kyllä kaksi nokka-akselia mutta kumpikin akseli availee vain 4 venttiiliä...jollette muuten usko niin avatkaa venakoppa ja imetelkää mitä näette...8 venttiiliä.
oikeen 2.0i 16v 130hp, kun kerran sellaista konetta ei riesalla ole?
Ja toi 130ho:tä ei ole oikein jos kerran 2.0i IS:ssä on 8v ja 125hp ja dohc:ssä 120 koska on katti.
Mutta turha vetää hernettä nenään..Iteä hämäs toi sama homma..;) - jaksa joka
menee kirjoitti:
oikeen 2.0i 16v 130hp, kun kerran sellaista konetta ei riesalla ole?
Ja toi 130ho:tä ei ole oikein jos kerran 2.0i IS:ssä on 8v ja 125hp ja dohc:ssä 120 koska on katti.
Mutta turha vetää hernettä nenään..Iteä hämäs toi sama homma..;)viestiin vastata mutta sillä 130 hv kirjoittaja tarkoittaa tehoa muutoksien jälkeen ei vakio mallin tehoja.keskity luettavaan ennen kuin avaat suusi.Ja vielä kerran kaikki muut paitsi cossu ovat 8 venasia...ihan sama onko is,dohc ohc vai onko kattia jne jne. ihan turha sun on ottaa hernettä nokkaas.
- Pääsee kokeilemaan
"Ostin 5 kk sitten hienon 1,6 Ford Sierra sedanin, jossa 75 hv tehoa. Tavoite olisi päästä ilman koneen vaihtoa liki sataan heppaan että ohitukset sujuisivat vauhdilla."
Kaksilitraisessa koneessa on 105hv kaasutinversiona. Pystyisikö tuon 1,6 litraisen rakentamaan kaksilitraiseksi?
Porataan sylinterit suuremmiksi, vaihdetaan männät, kiertokanget, kampiakseli, kaasutin, ehkä virranjakaja, ehkä nokka-akseli ja ehkä pakoputkea, tulee aika kalliiksi.
Entäpä jos viritetään tuota 1,6 litraista. Kaikkein helpoin keino on vaihtaa nokka-akseli, 250 euroa.
http://www.freetechnics.fi/kentcams.htm
Tuon jälkeen kaasuttajan suuttimet ovat todennäköisesti liian pienet ja vaativat suurentamista.
Jos tuon virityksen haluaa viedä kunnolla läpi:
-viritysnokka-akseli
-tuplakaasuttajat
-puristussuhteen nosto (kannen laskeminen)
-virityspakoputkisto
Kustannus... lähelle 1000 euroa, ellei enemmänkin. Tosin hyvin tehtynä, teho nousee 120hv luokkaan.
Halvemmalla saa kyllä autoja jotka kiihtyvät sen mitä tarvitaan.
Tuo turbonkaan asentaminen ei tapahdu ilmaiseksi, ahdin 500 euroa minimissään, pakosarjan teettäminen, muut muutostyöt ja päälle tehomittaus ja katalysaattorin asentaminen pakoputkeen.
Jos jotakin viritystä haluat kokeilla niin tilaat tuon 250 euron nokka-akselin joka on tarkoitettu vakiokaasuttimille. Teho EHKÄ nousee tuolla 90 - 95 hv luokkaan.- että ei
nouse teho vanhassa kuluneessa koneessa pelkällä akselilla noin paljoa pahimmillaan tulee huonommaksi.Ja ei siitä akselin vaihdosta hyödy jollei kone "hengitä" paremmin myös pako puolella eli peltisarja ja putki myös kuntoon...1000ekulla ei paljoa viritellä.
- Näin kävi
että ei kirjoitti:
nouse teho vanhassa kuluneessa koneessa pelkällä akselilla noin paljoa pahimmillaan tulee huonommaksi.Ja ei siitä akselin vaihdosta hyödy jollei kone "hengitä" paremmin myös pako puolella eli peltisarja ja putki myös kuntoon...1000ekulla ei paljoa viritellä.
Tulee mieleen peugeotin 1,6 litrainen moottori. Niitä oli 2 versiota, heikommassa oli 80hv ja "kireämmässä" 94. Vaikka erona oli kaasutin, nokka-akseli ja puristusseuhteessakin 0,2 eroa, tuo nokan vaihto sai tuon heikommankin moottorin heräämään henkiin aivan eri tavalla.
Kun kone aiemmin kiersi tuskin 6000, sen jälkeen ohituksissa ihmetys oli suuri kun kierroslukumittari saattoi käväistä 7000:ssa.
No, tuossa olikin putki sama kuin 1,9:ssä, aivan kuten fordinkin putki on sama kuin kaksilitraisessa, ei se paljon kurista tuota pikkukonetta. - ei voi
Näin kävi kirjoitti:
Tulee mieleen peugeotin 1,6 litrainen moottori. Niitä oli 2 versiota, heikommassa oli 80hv ja "kireämmässä" 94. Vaikka erona oli kaasutin, nokka-akseli ja puristusseuhteessakin 0,2 eroa, tuo nokan vaihto sai tuon heikommankin moottorin heräämään henkiin aivan eri tavalla.
Kun kone aiemmin kiersi tuskin 6000, sen jälkeen ohituksissa ihmetys oli suuri kun kierroslukumittari saattoi käväistä 7000:ssa.
No, tuossa olikin putki sama kuin 1,9:ssä, aivan kuten fordinkin putki on sama kuin kaksilitraisessa, ei se paljon kurista tuota pikkukonetta.vertailla eri merkkien moottoreiden tehon nousua samoilla viri palikoilla..toisessa nousee toisessa ei...ja yli 300000km ajettua konetta ei kannata virittää koska eihän siinä ole tallella enään kaikkia alkuperäisiäkään hevosvoimia.
- pirteämpi!
Näin kävi kirjoitti:
Tulee mieleen peugeotin 1,6 litrainen moottori. Niitä oli 2 versiota, heikommassa oli 80hv ja "kireämmässä" 94. Vaikka erona oli kaasutin, nokka-akseli ja puristusseuhteessakin 0,2 eroa, tuo nokan vaihto sai tuon heikommankin moottorin heräämään henkiin aivan eri tavalla.
Kun kone aiemmin kiersi tuskin 6000, sen jälkeen ohituksissa ihmetys oli suuri kun kierroslukumittari saattoi käväistä 7000:ssa.
No, tuossa olikin putki sama kuin 1,9:ssä, aivan kuten fordinkin putki on sama kuin kaksilitraisessa, ei se paljon kurista tuota pikkukonetta.Isäukolla oli noilla koneilla olevat Peugeot 309-autot, eka oli tuolla 80 hv-konella vm-87 ja toinen 92 hv-koneella (siis 92 hv eikä 94 hv ainakin katalysaattorittomassa kaasarivehkeessä). Molemmat oli uutena ostettuja. Ajoin aika paljon molemmilla, ja itseäni miellytti enemmän tuo 80 hv versio: vääntöä oli paremmin alakierroksilla, tuntui jotenkin täyteläisemmältä eikä matka-ajossa ollut niin paljon kierroksia. Tuota 92 hv -versiota joutui enemmän piiskaamaan kierroksilla ja laittamaan herkemmin pienempää pykälää, tosin kun kierrätti niin kiihtyihän se sitten aika reippaasti aikalaisekseen. Kulutuksessa tuo 92 hv versio oli huonompi ja automaattiryypyn takia pakkaskäynnistykset hankalampia.
- vielä paljoa ollut
pirteämpi! kirjoitti:
Isäukolla oli noilla koneilla olevat Peugeot 309-autot, eka oli tuolla 80 hv-konella vm-87 ja toinen 92 hv-koneella (siis 92 hv eikä 94 hv ainakin katalysaattorittomassa kaasarivehkeessä). Molemmat oli uutena ostettuja. Ajoin aika paljon molemmilla, ja itseäni miellytti enemmän tuo 80 hv versio: vääntöä oli paremmin alakierroksilla, tuntui jotenkin täyteläisemmältä eikä matka-ajossa ollut niin paljon kierroksia. Tuota 92 hv -versiota joutui enemmän piiskaamaan kierroksilla ja laittamaan herkemmin pienempää pykälää, tosin kun kierrätti niin kiihtyihän se sitten aika reippaasti aikalaisekseen. Kulutuksessa tuo 92 hv versio oli huonompi ja automaattiryypyn takia pakkaskäynnistykset hankalampia.
Toki tuo 80hv versio on normaaliajossa ehkäpä kivempi, mutta tuo 94hv versio (kyllä, näitä oli vielä 92 JA 94 hv versiot) oli maantieohituksissa ihan omaa luokkaansa.
Kakkonen silmään 80 vauhdissa ja talla pohjaan, rekasta ohi, sivusilmällä ehtii huomaamaan kierroslukumittarin olevan 7000 kierroksessa ja vaihtaa isommalle kun epäilys hiipii että eihän se voi kiertää enempää.
Kun tuohon koneeseen sitten lyötiin ruisku, saatiin koneesta jopa 115hv, joten ei tuo 94 ollut vielä teho eikä mikään. - Corolla....
vielä paljoa ollut kirjoitti:
Toki tuo 80hv versio on normaaliajossa ehkäpä kivempi, mutta tuo 94hv versio (kyllä, näitä oli vielä 92 JA 94 hv versiot) oli maantieohituksissa ihan omaa luokkaansa.
Kakkonen silmään 80 vauhdissa ja talla pohjaan, rekasta ohi, sivusilmällä ehtii huomaamaan kierroslukumittarin olevan 7000 kierroksessa ja vaihtaa isommalle kun epäilys hiipii että eihän se voi kiertää enempää.
Kun tuohon koneeseen sitten lyötiin ruisku, saatiin koneesta jopa 115hv, joten ei tuo 94 ollut vielä teho eikä mikään.Totuus kunnon kulkevuudesta ilmeni itselleni sitten, kun koeajoin tuttavani silloisen uuden Corolla 1,6 i:n jossa 105 hepan katalysaattorikone, se ns. lensi vauhtiin aivan omaa luokkaansa, isäukkoni silloinen 92 hv:n 309-pösö ei pärjännyt millään. Vuosi oli tuolloin muistaakseni 1991 ja tuo tojon kone oli uutuus. Toki Corohoro oli todella vetelä ajettava (FX) pököttiin verrattuna, liian iso kone tuolle alustalle, toisin kuin pösössä jossa olisi voinut olla 405 Mi16:n 160-hepoa antava mylly.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo666234Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583073- 312233
- 131847
- 201818
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191803Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131552- 181539
- 511515
- 91473