Syyllisyys unilääkkeistä

Olen jo monta vuotta syönyt erimerkkisiä unilääkkeitä, nykyisin menossa Somnor, että en
enää edes muista enkä pystyisikään nukkumaan ilman niitä.Lääkkeiden popsiminen alkoi kun
lapseni todettiin kehitysvammaiseksi ja itselläni samoihin aikoihin krooninen suolistosairaus.Nyt olen ruvennut miettimään että onkohan minulla aivot jo jotenki vaurioituneet näistä lääkkeistä,mutta toisaalta aina se lääkäri vain uusii sen reseptin, että
tiedä sitten ,kokemuksia ?
61019
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

Unilääkkeissä vuodesta 2002 asti ja annos vasta tuplaantunut.Onkohan paljon vai normaalia?

Äänestä
  • olen käyttänyt lähes säännöllisesti vuodesta -04 asti ja en osaa nukkua ilman. Mutta tulee väkisin oltua joka kuukausi muutama päivä kidutellen ilman lääkkeitä, kun siinä paketissa on 30 pilleria ja se ei riitä tapauksessani koko kuukaudelle kun välillä on niin vaikeaa, että täytyy ottaa kaksikin yöksi. käytän Zopiclonea. En tiedä uusivatko ennemmin, kuin se 30 päivää on mennyt

    Äänestä

  • täten kirjoitti:

    olen käyttänyt lähes säännöllisesti vuodesta -04 asti ja en osaa nukkua ilman. Mutta tulee väkisin oltua joka kuukausi muutama päivä kidutellen ilman lääkkeitä, kun siinä paketissa on 30 pilleria ja se ei riitä tapauksessani koko kuukaudelle kun välillä on niin vaikeaa, että täytyy ottaa kaksikin yöksi. käytän Zopiclonea. En tiedä uusivatko ennemmin, kuin se 30 päivää on mennyt

    Pitkään käytettynä unilääkkeet heikentävät älyllisiä taitoja. Diapamista on tehty tutkimuskin jonka mukaan tietyllä annoksella älykkyysosamaarä alenee n. kymmenellä seitsemässä vuodessa.

    Alkoholi uni ja/tai rauhoittavat "syövyttävät" aivoja triplanopeudella.

    Äänestä

Unilääkkeet ovat usein pienempi paha ihmiselle, joka kärsii univaikeuksista. Jatkuvakin unilääkkeiden käyttö voi olla perusteltua joissain tapauksissa, ei siitä syyllisyyttä kannata tuntea.

Sopivan lääkkeen löytäminen on kuitenkin vähän eri asia. Somnor on ns. bentsodiatsepiini, joihin syntyy riippuvuutta ja toleranssia (annos ei vaikuta samalla tavalla kuin ennen).

Muitakin vaihtoehtoja on. Väsyttäviä masennuslääkkeitä (esim. Remeron) käytetään univaikeuksien hoidossa, vaikkei masennusta olisikaan diagnosoitu. Eräs hyvä keino voisi olla vuorotella Somnoria ja Remeronia.

Äänestä
  • vastauksista neuvonantajalle! Hyvä mieli tulee jo kysyjienkin puolesta...

    Äänestä

Toivottavasti olet saanut jo apua ongelmaasi. Korjaan hieman neuvonantajan viestiä. Somnor ei ole bentsodiatsepiini. Bentsodiatsepiinejäkin toki on pitemmällä ja lyhyemmällä vaikutusajalla, riippuen onko kyse rasva -vai vesiliukoisesta bentsodiatsepiinistä. Bentsodiatsepiinejen ryhmään kuuluu mm. diapam (diatsepaami), opamox (oksatsepaami), tenox (tematsepaami), temesta (loratsepaami) yms. Somnorissa vaikuttavana aineena on tsolpideemi joka kuuluu ns. nukahtamislääkkeisiin. Se vaikuttaa nopeasti ja vaikuttaa keskimäärin lyhyemmän aikaa kuin bentsodiatsepiinit. Riippuvaisuus ei kehity yhtä helposti kuin bentsodiatsepiineihin, mutta ajanmyötä toleranssi kasvaa, annokset nousevat ja unen laatu heikkenee entisestään. Remeron saattaa aiheuttaa painonnousua joka usealle on epämieluisa sivuvaikutus. Ehkä sinun kannattaa pikkuhiljaa kokeilla miten pystyisit nukkumaan ilman lääkkeitä. Kuten että viikon ajan otat pienemmän annoksen ja seuraavalla viikolla esim. lääkkeen vain joka toinen yö. Sen lisäksi sinun kannattaa rohkeasti hakeutua uudelleen lääkäriin, aivan varmasti pitkään jatkunut unettomuus aiheuttaa enemmän älykkyyden ja keskittymiskyvyn puutetta kuin oikein räätälöity lääkitys.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Pillerin popsija kirjoitti:

Olen jo monta vuotta syönyt erimerkkisiä unilääkkeitä, nykyisin menossa Somnor, että en
enää edes muista enkä pystyisikään nukkumaan ilman niitä.Lääkkeiden popsiminen alkoi kun
lapseni todettiin kehitysvammaiseksi ja itselläni samoihin aikoihin krooninen suolistosairaus.Nyt olen ruvennut miettimään että onkohan minulla aivot jo jotenki vaurioituneet näistä lääkkeistä,mutta toisaalta aina se lääkäri vain uusii sen reseptin, että
tiedä sitten ,kokemuksia ?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu