Peräkärryt

hannu p.

Tarkoituksena olisi hankkia hieman isompi
peräkärry. Tommoista keinutelillistä oon
miettiny. Onko kellään kokemuksia ko. kärryistä
(tai kärryistä yleensä) ja niiden valmistajista?
Minkähän verran vähintään joutuu maksamaan?
Tekeekö kuomu paljon lisää hintaa?

5

1014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peräkärry

      ...faijalla on parikin kärryä millä on tullu
      ajeltua! Toinen vanha nelipyöräinen ilman kuomua,
      pomppii niin maan perkeleesti! Toinen kuomulla ja
      pari vuotta vanha, hyvä "ajettava" voi rauhassa
      ajaa lujaakin, eli jonkin sortin jousitus on! Ja
      kuomu kannattaa ehdottomasti hankkia, etenkin
      kura kelillä/sateella ei tarvitse miettiä mitä
      kuskaan ja milloin! Hinta eroa vaikea sanoa,
      löydät varmaan netistäkin..? Meillä on "Muuli"
      oliko 800, en kyllä löydä moitteita!! Niin ja
      sekin in nelipyöräinen eli kaksi molemmilla
      puolilla!

      • NigAri

        valitsin 15 vuotta sitten näin.

        yksiakselinen, kevyempi vetää normaalikuormia ja
        tyhjänä.
        lehtijouset ja iskarit, normaalisti ei vaadi
        koskaan korjausta.
        vetoaisa yksiputkinen, jotta sisään sopii toinen
        putki eli voi tehdä jatkoaisan. niin teinkin.

        ja yksi tärkeä oli ja on faneri. silloinkin
        katselin, jo alle vuodenikäisissä kaupassa
        olevissa oli faneri alkanut pehmiämään. ja
        toisissa kymmenen vuotta ulkona säilytetyissä oli
        aivan kunossa. Fanereissa on eroja nytkin.
        Minulla Kärpässä on fanerissa 10mm pyöreitä
        kuvioita ja se malli kestää. Shell huoltamolla
        oli myynnissä v-aisalla jotain "pitkänimisempää
        merkkiä" mutta ei tule nyt mieleen.

        Kuomua en ostanut, koska sen vetäminen on
        tyhjänäkin raskaampaa ja harvoin on niin korkeaa
        kuomua, että alle sohvakalusto mahtu.
        Ovat myös suhteellisen kalliitya, mutta voishan
        sitten vaikka yöpyä kuomun alla jos tarvis. Olis
        kätevä ja paljon mukavempi kuin teltta. (eli
        kaikki on ajateltu).
        Valitsin myös vähän isomman eli 2,5 m koska
        kaksimetriseen ei paljon mahdu tavaraa.
        Siinä tein pienen virheen. Kaksimetrinen olisi
        mahtunut autotallini peräseinälle aisa
        irroitettuna, tämä isompi vie koko tallin.

        Ja minun kärryni on kettingillä ja vaijerila
        lukossa pyörästä ja jousesta tallin rakenteisiin.
        Vetonupin lukko ei rajoita varastamista, saahan
        sen koukkuun köydenpätkällä kiinni ja menoksi.

        Kai tiedät, jarrullinen vaatii talvi-tai
        nastarenkaat kuten autossakin on ja katsastuksen.
        Jarruton ei vaadi kumpaakaan.


      • peräkärry
        NigAri kirjoitti:

        valitsin 15 vuotta sitten näin.

        yksiakselinen, kevyempi vetää normaalikuormia ja
        tyhjänä.
        lehtijouset ja iskarit, normaalisti ei vaadi
        koskaan korjausta.
        vetoaisa yksiputkinen, jotta sisään sopii toinen
        putki eli voi tehdä jatkoaisan. niin teinkin.

        ja yksi tärkeä oli ja on faneri. silloinkin
        katselin, jo alle vuodenikäisissä kaupassa
        olevissa oli faneri alkanut pehmiämään. ja
        toisissa kymmenen vuotta ulkona säilytetyissä oli
        aivan kunossa. Fanereissa on eroja nytkin.
        Minulla Kärpässä on fanerissa 10mm pyöreitä
        kuvioita ja se malli kestää. Shell huoltamolla
        oli myynnissä v-aisalla jotain "pitkänimisempää
        merkkiä" mutta ei tule nyt mieleen.

        Kuomua en ostanut, koska sen vetäminen on
        tyhjänäkin raskaampaa ja harvoin on niin korkeaa
        kuomua, että alle sohvakalusto mahtu.
        Ovat myös suhteellisen kalliitya, mutta voishan
        sitten vaikka yöpyä kuomun alla jos tarvis. Olis
        kätevä ja paljon mukavempi kuin teltta. (eli
        kaikki on ajateltu).
        Valitsin myös vähän isomman eli 2,5 m koska
        kaksimetriseen ei paljon mahdu tavaraa.
        Siinä tein pienen virheen. Kaksimetrinen olisi
        mahtunut autotallini peräseinälle aisa
        irroitettuna, tämä isompi vie koko tallin.

        Ja minun kärryni on kettingillä ja vaijerila
        lukossa pyörästä ja jousesta tallin rakenteisiin.
        Vetonupin lukko ei rajoita varastamista, saahan
        sen koukkuun köydenpätkällä kiinni ja menoksi.

        Kai tiedät, jarrullinen vaatii talvi-tai
        nastarenkaat kuten autossakin on ja katsastuksen.
        Jarruton ei vaadi kumpaakaan.

        ...meillä se vanhempi on TOSI vanha, ja vaneri
        kestäny vallan mainiosti! Taitaa olla "Jullikka"
        merkkinen. On tosiaan kevyt vetää (vaikka onkin
        tupla akselinen mutta ei paina mitään), ainoa
        mistä huomaa on se meteli takana hiekkatiellä :)
        Kuomukärry oli siis pari vuotta vanha, sen verta
        korkea kuomu että olen muunmuassa hakenu sillä
        sohvan, ja juuri hain yhdet hyllyt! Hyvin
        mahtuu.. Ja taitaa olla joku 2.5m en ole varma,
        voi olla pitempikin :) mutta helvetin pitkä se on
        kun Pajeron perässä on.. Pajerossa taas on sen
        verran potkua ettei kuomu tai painavempi kärry
        häiritse! Eli riippuu kanssa vetoautosta ja
        vedettävästä tavarasta, millasen hankkii.


    • kilroy

      muuli on ehdoton hinta laatu suhteeltaan mutta
      valitse vääntöjousilla ja iskareilla oleva malli
      ei lehtijousilla ovat korkeammat ja kärrystä
      tulee huterampi ja painavampi vääntöjouset kun
      muistaa rasvata silloi tällöin rasvanipasta niin
      ovat hyvinkin kestävät, korkea kuomu on tosi
      kätevä ja tietysti kaasujousilla niin pysyy hyvin
      ylhällä kuomu myös suojaa hyvin kärryä

    • käyttöön?

      Se mitä kannattaa ostaa on hyvinpitkälle kiinni
      siitä mitä meinaat sillä kuskata ja kuinka usein.
      Yhtä ainutta parasta ei ole olemassa. Pienille
      kuormille pienikärry ja isommille iso. Sitten
      lisukkeet, jos kuskaat pääsääntöisesti
      moottorikelkkaa niin kippi helpottaa
      tolkuttomasti elämää mutta jos kuskaat jotain
      kappaletavaraa niin se on silloin aivan turha.
      Kuomu on hyvä olemassa mutta monesti tiellä.
      Paras olisi jos olisi oma kärry jokaiseen
      käyttötarkoitukseen. Itsellä kolme kärryä ja
      frendillä kans kolme. Näitä kun vielä ristiin
      lainaillaan niin aina löytyy oikea tarpaan mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1294
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      679
    9. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50
      665
    10. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      657
    Aihe