Ostohinta lopullinen

totuus tuontiauton

veron pohjaksi?

Mitäs olette mieltä. Turunen ja Snell taitaa ajaa parhaillaan KHO:ssa käytettyjen tuontiautojen autoveron pohjaksi auton ostohintaa.

Kilpailuvirastokin taisi 1,5v. sitten kirjoitella samansuuntaisia ajatuksia kun nuhteli tullia käytettyjen verotuksen ongelmista. Kilp.virasto taisi moittia myös tullin verojen arvontatapaa täysin ennalta arvaamattomaksi tuojan kannalta.

Jos/kun ostohinta tulee menemään läpi KHO:ssa niin alkaa tuontiautoilijoille tippua aika mahtavia veronpalautuksia. Itse olen tuonut neljä autoa v.2003 jälkeen ja olen ollut koko ajan sitä mieltä että joku päivä saan tullilta veronpalautukset tuon ostohinnan mukaan. Jos palautukset tulee ostohinnan mukaan niin tulossa olisi palautuksia 20.000eur viivästyskorot! Vielä jos ELV/ALVit tulee takaisin niin avot.

Alla olisi "valtion maksama auto"...

Veronpalautuksia odotellessa hyvää syksyn jatkoa tulliin!

12

2233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turisti2006

      Olen jo pitkään ihmetellyt tätä tullin tekemää
      tullimaksu keräämistä perustuen ns. vastaanlainen auton arvoon Suomessa.

      Kyllä ostohinta on ainoa oikea peruste mahdollisen tullimaksu määräämiseksi.

      Eihän esim. sokerille määrätä tuontiveroa sen mukaan mitä kyseinen sokeri maksaa prisman hyllyllä.

    • muutettava

      Tuo väärin perityn veron palautus on korjattava myös 9% eikä 0,5%. Onko siitä mitään kantelua tehty? onko tietoa?.

    • Heräsit

      Taisit sitten vain nähdä 'markiä' unia.
      Autovero perustuu yleiseen vähittäismyyntiarvoon, EI MYYNTI/OSTOHINTAAN. Tämän kun tajuaa ja sisäistää , voi hyvin päätellä minkälainen vastaus KHO:sta tulee. Todetaan vain, että tässä kyseisessä tapauksessa on sattunut hieman ylilyöntiä , mutta ei vaikuta mitenkään edeltäviin/tuleviin veronmäärityksiin.
      ELV/ALV :a ei tulla ikinä palauttamaan. Edes EU ei auta tuossa asiassa , koska osa nuistakin perityistä verorahoista on tilitetty EU:n kassaan. Ampuisitko sinä itseäsi selkään ?

      • poll

        Autoverotus perustuu Suomen kansalliseen autoverolakiin.

        Euroopan Unionin tullikoodeksi taas kertoo;

        Maahan tuotujen tavaroiden tullausarvona käytetään niiden kauppa-arvoa eli hintaa, joka niistä on tosiasiallisesti maksettu tai maksettava myytäessä ne vietäviksi yhteisön tullialueelle.

        Ampuisiko EU itseään selkään ja kieltäisi tekemänsä päätöksen?


      • autovero

        voi perustua vaikka juuston kilohintaan, kunhan se ei ole syrjivä euroopan mittakaavassa. Ei pidä unohtaa EU säännösten ylivertaisuuttaa omaa kansallista lainsäädäntöä ja sen toteuttamista kohtaan. ELV:it todennäköisesti tullaan sitäpaitsi vielä palauttamaan ja sen jälkeen pitäisi alkaa vastuullisten virkamiesten virkavastuun tutkiminen.


      • Eläää
        autovero kirjoitti:

        voi perustua vaikka juuston kilohintaan, kunhan se ei ole syrjivä euroopan mittakaavassa. Ei pidä unohtaa EU säännösten ylivertaisuuttaa omaa kansallista lainsäädäntöä ja sen toteuttamista kohtaan. ELV:it todennäköisesti tullaan sitäpaitsi vielä palauttamaan ja sen jälkeen pitäisi alkaa vastuullisten virkamiesten virkavastuun tutkiminen.

        Tunnen kyllä itsekin nuo tullikoodeksit ja niistä on vaikea vetää yhtäläisyyttä Suomen autoverotuksen kanssa. Sattuneesta ja valittettavasta syystä vain tuo veron kanto on joutunut tullin käsiin, joka ei ole/ole ollut paras mahdollinen instanssi tuon asian hoitamiseen .
        ELV:jä tullaan palauttamaan se on varmaa (Väärinperityt ELV:it prosenttisotkuista/liian korkeista markkina-arvoista) mutta kokonaisuudessaan niitä ei tulla ikinä palauttamaan.
        Se on pojjaat niin että (valitettavasti) KK on tuossa ELV asiassa oikeassa.


      • poll
        Eläää kirjoitti:

        Tunnen kyllä itsekin nuo tullikoodeksit ja niistä on vaikea vetää yhtäläisyyttä Suomen autoverotuksen kanssa. Sattuneesta ja valittettavasta syystä vain tuo veron kanto on joutunut tullin käsiin, joka ei ole/ole ollut paras mahdollinen instanssi tuon asian hoitamiseen .
        ELV:jä tullaan palauttamaan se on varmaa (Väärinperityt ELV:it prosenttisotkuista/liian korkeista markkina-arvoista) mutta kokonaisuudessaan niitä ei tulla ikinä palauttamaan.
        Se on pojjaat niin että (valitettavasti) KK on tuossa ELV asiassa oikeassa.

        Luenkohan vanhentunutta ohjetta?

        ARVONLISÄVEROTUS EU-TAVARAKAUPASSA
        Verohallituksen julkaisu 175.02, 31. 3. 2002
        Kuluttajan asemassa oleva yksityishenkilö ei ole Suomessa verovelvollinen muista jäsenvaltioista suorittamistaan tavaraostoista, ellei kysymyksessä ole ns. uusien kuljetusvälineiden osto (ks. luku 13.4).
        ...Kuluttajan asemassa olevat yksityishenkilöt eivät
        ole velvollisia suorittamaan arvonlisäveroa valmisteveron alaisten tavaroiden yhteisöhankinnoista...

        13.4. ...Muiden kuin uusien kuljetusvälineiden yhteisökauppaan sovelletaan samoja säännöksiä kuin muiden tavaroiden yhteisökauppaan...


      • ja ELVi
        poll kirjoitti:

        Luenkohan vanhentunutta ohjetta?

        ARVONLISÄVEROTUS EU-TAVARAKAUPASSA
        Verohallituksen julkaisu 175.02, 31. 3. 2002
        Kuluttajan asemassa oleva yksityishenkilö ei ole Suomessa verovelvollinen muista jäsenvaltioista suorittamistaan tavaraostoista, ellei kysymyksessä ole ns. uusien kuljetusvälineiden osto (ks. luku 13.4).
        ...Kuluttajan asemassa olevat yksityishenkilöt eivät
        ole velvollisia suorittamaan arvonlisäveroa valmisteveron alaisten tavaroiden yhteisöhankinnoista...

        13.4. ...Muiden kuin uusien kuljetusvälineiden yhteisökauppaan sovelletaan samoja säännöksiä kuin muiden tavaroiden yhteisökauppaan...

        ALV ei ole ELV eikä päinvastoin. Vaikka ELV on kuten ALV se kuitenkaan ole ALV. joten ..........


    • peruste

      Turunen ja Snell oikealla asialla!

      Tuonnin ja tullauksen perusteena tulee käyttää kaupan dokumentteja. Niinhän tehdään kaiken muunkin tuonnin kanssa. Autontuonnin poikkeus on ,maalaisjärjellä pääteltynä, selkeää syrjintää yksiyistä tuojaa kohtaan.

      Kyllä tässä käytettyjen autojen tuonnissa on valtion elimet loukanneet kansalaisten oikeuksia tarkoituksenmukaisesti ja jatketusti. Tämä toiminta on todettu EU-lakien vastaiseksikin jo useampaan otteeseen.

      Tullikin voi keskittyä sitten varsinaiseen toimintaansa, eli tutkimaan "haisevia" kuitteja. Mahdollisesti esiintyvät tekaistut kuitit kun tutkitaan ja käytetään raastuvassa tuomiolla, tullipetoksesta, vähenee into kuittien tehtailuun.

      En ole koskaan uskonut suurimittaiseen kuittien väärentämiseen - Suomessa. Kovasti poikkeavien hintojen esittäminen kun kiinnittää huomiota ja minkälaista kiinnostusta on ulkomaalaisilla autokauppiailla lähteä petoksen tielle, ja saamaan siitä tuomiota? Tullin olisi pitänyt keskittyä tämän järjestelmän toimivuuteen heti EU-jäsenyytemme alusta alkaen.

      11 vuotta valtio on polkenut oikeuksiamme tässä asiassa, eikä tämä ole ainoa. Tällaista on ns. new public management - äärimmillään valtiosortoa kansalaisten laillisia oikeuksia kohtaan.

      Hävettävä esimerkki suomen valtion kansalaisiaan halveksuvasta menettelystä.

      Toivon, että saat kaiken mielivaltaisesti perityn veron takaisin, ja autosi verotetaan kuittiesi mukaisesti. Se olisi oikeus, kohtuus ja lain mukainen menettely.

    • Mikä hinku kansalaisilla on vähentää oman valtiomme verotuloja? Nimenomaan yhteisiä verotuloja? Miksi tällaista sosialismia? Miksi pitäisi yhteisillä varoilla kustantaa kansalaisille halvempia autoja? Ihan kuin suoraan Brezhnevin suusta nämäkin ajatukset.

      Mistä ve veroeurot sitten otettaisiin? Koulutuksesta, terveydenhuollosta ja vanhuksilta?

      Ja ketä oikeasti jaksaa kiinnostaa vanhojen autojen verot? *Haukotus*

      Autot ovat jo muutenkin liian halpoja. Ja nyt haluatte vielä sosialismin tänne, yhteisillä rahoilla ostamaan halvempia autoja kansalaisille. Kiva.


      Master Eq

      • 1.Pullopersesika

        Sarvipää:
        "Mikä hinku kansalaisilla on vähentää oman valtiomme verotuloja? Nimenomaan yhteisiä verotuloja? Miksi tällaista sosialismia? Miksi pitäisi yhteisillä varoilla kustantaa kansalaisille halvempia autoja? Ihan kuin suoraan Brezhnevin suusta nämäkin ajatukset.

        Jos mä tuon auton ulkomailta, niin maksan siitä autoveron. Missä vaiheessa mä sitten olen saanut autoveron maksamiseen yhteisiä rahoja? Voiko sitä anoa mahdollisesti Kelasta ennenkuin suorittaa maksun???
        Vittu omalla ansiotyölläni kaikki olen maksanut ja niitäkin ihan liikaa!!!

        Ota nyt hei kaveri se sarvipääsi jo pois perseestä.

        Ja mikä ihmeen hinku sulla on sitten säilyttää korkea verotus jolla ylläpidetään koulutusta ja terveydenhuoltoa? Ilmiselvä kommunisti!

        Näyttää se vanhojen autojen verotus kiinnostavan sinuakin kun kerran tänne omia sosialistisia kirjoituksiasi suollat.

        Minkäikäinen mahdat olla kun pidät autontuojan oikeusturvaa sosialismina. Et taida ymmärtää tuota käsitetttä?

        Jos nyt totta puhutaan, niin itse edustat puhdasta sosialismia vero/yhteiskunnanpalvelut puheinesi.

        Kirjoitat kuin joku Breznevin ajan puoluejohtaja itänaapurista.

        Ps. Käykääpäs tsekkaamassa tän sarvipään profiili!


      • Toisinaanajatteleva
        1.Pullopersesika kirjoitti:

        Sarvipää:
        "Mikä hinku kansalaisilla on vähentää oman valtiomme verotuloja? Nimenomaan yhteisiä verotuloja? Miksi tällaista sosialismia? Miksi pitäisi yhteisillä varoilla kustantaa kansalaisille halvempia autoja? Ihan kuin suoraan Brezhnevin suusta nämäkin ajatukset.

        Jos mä tuon auton ulkomailta, niin maksan siitä autoveron. Missä vaiheessa mä sitten olen saanut autoveron maksamiseen yhteisiä rahoja? Voiko sitä anoa mahdollisesti Kelasta ennenkuin suorittaa maksun???
        Vittu omalla ansiotyölläni kaikki olen maksanut ja niitäkin ihan liikaa!!!

        Ota nyt hei kaveri se sarvipääsi jo pois perseestä.

        Ja mikä ihmeen hinku sulla on sitten säilyttää korkea verotus jolla ylläpidetään koulutusta ja terveydenhuoltoa? Ilmiselvä kommunisti!

        Näyttää se vanhojen autojen verotus kiinnostavan sinuakin kun kerran tänne omia sosialistisia kirjoituksiasi suollat.

        Minkäikäinen mahdat olla kun pidät autontuojan oikeusturvaa sosialismina. Et taida ymmärtää tuota käsitetttä?

        Jos nyt totta puhutaan, niin itse edustat puhdasta sosialismia vero/yhteiskunnanpalvelut puheinesi.

        Kirjoitat kuin joku Breznevin ajan puoluejohtaja itänaapurista.

        Ps. Käykääpäs tsekkaamassa tän sarvipään profiili!

        "...Missä vaiheessa mä sitten olen saanut autoveron maksamiseen yhteisiä rahoja? Voiko sitä anoa mahdollisesti Kelasta ennenkuin suorittaa maksun??? ..."

        VAADIN, että autoni maksaa valtio ja että voin pientä korvausta vastaan käyttää sitä kuten omaani!

        Miten niin madoton vaatimus? Meneehän verovaroja vuokra-asuntojen ja julkisen liikenteen tukemiseen, jotka ovat täysin verrannollisia asioita.

        Ai että jos valtio keskittyisi vain sille oikeasti kuuluviin asioihin, niin verovaroja tarvittaisiinkin nykyistä vähemmän - ja demaripoliitikot menettäisivät valtaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      305
      3517
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      252
      1973
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      97
      1414
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1333
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      91
      1285
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1188
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      59
      1164
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1024
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      986
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      904
    Aihe