hämmästyin

uusi kirjoittaja

Olen aina ihmetellyt sitä kauheaa kohkaamista, miksi autoverosta tehdään niin iso asia.

Nyt olin kuitenkin itse autonvaihtomielellä, ja kun sukulaisia asuu Ruotsissa paljon, kävin siellä autokaupassa kun kävin kyläilemässä.

Päätin varuilta tarkistaa suomalaisen hintatason vielä Oikotieltä, ja voi hyvä jumala!

Haluaisin sellaisen pienen tavallisen C-Mersun, farmari, automaatti, diesel. noin kuusi vuotta vanha, ajettu noin 100.000.

En tarvitse siis mitään ihmeellistä autoa, vaan ihan tavallisen käyttöauton runsaaseen maantieajoon.

Ruotsissa hintapyynnit olivat noin 200.000 kruunua, siis reilut 20.000 euroa. Mielestäni aika paljon, mutta olihan tinkivaraa siinäkin, ja matka on helppo.

Suomen hintataso samoista vehkeistä olikin sitten 35.000 euroa. Siis haloo, olemmeko me täällä ihan hulluja? Miksi maksamme vapaaehtoisesti niin paljon, että kaikki kulutusvara tai sijoitusomaisuus menee tavalliselta palkansaajalta humpsis vaan autoon?

Olisin halunnut kunnon auton noin 20.000 eurolla, mutta nyt näyttää siltä että pitää joko ajella jollain huonommalla kuin olisi tarve tai upottaa nettorahoja 15.000 euroa enemmän kulkineeseen mätänemään.

Tämä on seinähullu maa. Kenen edun mukaista on, että kansalaiset laittavat rahat autoihin, eivätkä esim. osta palveluita, jotka työllistävät?

9

1785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhtaimmillaan

      Demariuskon korkeimpia totuuksia on se, että mitä kovempi verotus, sitä onnellisempi kansa.

      Mitä seurasikaan vuoden 2003 autoveronalennuksesta? Autojen hinnat laskivat ja kauppa lähti käymään kovaa vauhtia. Lopputuloksena kansa sai (hieman) halvemmat autot ja valtion kassaan kolahti veroeuroja enemmän kuin korkealla prosentilla.

      Tätä vaan ei demarit uskalla tunnusta..

      • niin, sitten vielä

        kun yhdistää siihen mahdollisen tuloverotuksen alentamisen ;) Tulisi järkeä lähteä työhön!
        Entäs jos sattuisi, että sossut ymmärtäisivät alentaa työllistämisen kuluja!! Voi hyvä tavaton, kun pääsisi ihmisiä töihin ja verotulot vaan valtoilla kasvaisi!

        MUTTA! Ei taida näin käydä, mm. E Heinäluoma on niin fakkiutunut korkeaan verotukseen, ettei mies parka ymmärrä edes puoluetovereiden puhetta!

        (noh, eihän se ole käynyt kuin keskikoulun, lukio jäänyt kesken, kuten kaikki muukin "aloitettu" opiskelu.. Paitsi se Italian kielen kurssi, jonka valtio maksoi Hänelle viime keväänä 4 vko, Italiassa)..


    • 1.Pullopersesika

      Tervetuloa meidän muiden sitä ihan samaa asiaa ihmettelevien sankkaan joukkoon!

    • Cafe Niinistö

      Tämä on sitä kokoomuslaista politiikkaa ja lait ovat peräisin Sauli 'autovero' Niinistön aikakaudelta.

      Eihän se käy päinsä että tavallinen kansa ajelisi jollakin uuden karheilla Mersuilla. Miten suurituloiset sitten enää erottuisivat joukosta.

      • vastaan:

        "Eihän se käy päinsä että tavallinen kansa ajelisi jollakin uuden karheilla Mersuilla. Miten suurituloiset sitten enää erottuisivat joukosta."

        Suurituloiset ajaisivat aivan uusilla mersuilla, jotka he sitten myisivät tavallisille kansalaisille vähän käytettyinä! Helppoa ja kätevää?


    • Autot ovat Suomessa jo halvempia kuin koskaan. Itse asiassa liian halpoja, koska joka perheessä on jo useita autoja ja itse asiassa monella yksityishenkilöllä on enemmän kuin yksi auto.

      Autot ovat aivan tarpeeksi halpoja, mutta suomalaiset ostavat (ja haluavat ostaa) liian kalliita menopelejä varoihinsa nähden.

      Jos vuosiansiot ovat jotain keskimääräistä 50.000 euron luokkaa, eikö autoksi kelpaa 25.000 euron auto? Täytyykö kytätä 35.000 euron vehkeitä?

      Jokaisen pitäisi itse vähän miettiä rahankäyttöään. Sopiva hinta autolle on mielestäni puolet vuoden bruttopalkasta. Kun tämän summan käyttää, ei tarvitse itkeä ja valitella rahojen niukkuutta ja hintojen kalleutta, ja jää varaa ostaa kunnon renkaat ja teettää huollot.


      Master Eq

      • 1.Pullopersesika

        Joko sulle on kasvanu sarvet päähän.

        Vittu mikä masokisti.

        Käykääs tsekkaamassa tän profiili niin tiedätte minkäalan ihmiset vastustaa syrjinnän poistoa autoverolaista.

        Hehhheh mikä mikkihiiri, istuu tälläkin hetkellä kynttilä perseessä toinen pää tulessa ...


      • Virolanen

        Sitten minun täytyy ajaa 6000 eurosella Opel agonialla,Tiedätkö paljonko maksaa sellaisen romun ajokilomeetri?
        Kaksi kertaa varmastii kallimpii,kui uudella autolla! En ole näin rikas että ostaa näin halpaa tavaara!


      • Kirkkoherra Af

        Mitä merkitystä sillä on, että autot ovat Suomessa halvempia kuin koskaan?

        Tärkeää on, että autoista otetaan kansalaisilta Suomessa enemmän rahaa pois kuin keskimäärin muualla Euroopassa. Lisäksi tullin käytäntö syrjii tuontiauton tuojia perimällä veroa enemmän kuin maassa olevissa on jäljellä.

        Toinen asia on, että jokaisella on oikeus ja velvollisuuskin, jopa, hankkia käytettävissä olevilla varoillaan tarpeisiinsa sopivin väline.

        Nyt kun sattuu olemaan niin, että mielestäni minun tarpeisiini sopisi parhaiten auto, joka SUomessa maksaa 70.000 euroa, mutta joka Saksassa maksaa 40.000 euroa. Miksi ihmeessä minun pitäisi tyytyä autoon, joka ei vastaa tarpeitani?

        Muiden rahankäyttö ei kuulu sinulle. Käytä itse autoon puolen vuoden palkka jos haluat. Ihan vapaasti.

        Mutta mitäpä jos saisit sillä 10.000 eurollasi hyvän auton etkä sitä loppuun ajettua linttaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      305
      3517
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      252
      1973
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      97
      1414
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1333
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      91
      1285
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1188
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      59
      1164
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1024
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      986
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      904
    Aihe