Chevy van naurattaa

ranskatar

Chevy van vuosimallia -99,öljynvaihtoväli 5000km.Tehdas antaisi ajaa pitempään,mutta maahantuoja on lyhentänyt vaihtoväliä.On kuulemma koneita hajonnut...Kyllä on huono kone,kun melkein kaikilla rimpuloilla saa ajaa 20-30tkm samoilla öljyillä...

29

6943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mustang Sally

      Kiitos kun jaoit kokemuksesi kanssamme.

    • Vanisti

      et sitten tullut miettineeksi muita mahdollisia syitä miksi em. autoon on suositeltu kyseinen vaihtoväli. Ajelkaa vaan niillä rimpuloillanne 20-30 tonnia vaihtojen välillä. Ei häiritse juurikaan!

      • kaurapuurosta

        Vaikka kuinka mietin, niin en keksi. Please valaise meitä suuressa viisaudessasi.


      • V8 vuodesta 97
        kaurapuurosta kirjoitti:

        Vaikka kuinka mietin, niin en keksi. Please valaise meitä suuressa viisaudessasi.

        Siinä ei kaurapuurot auta kun painan lipposen lattiaan ja kasi puhuu.Sinneppä jäät taakse kuminpaloja nielemään rimpulas kanssa.


      • kaurapuurosta
        V8 vuodesta 97 kirjoitti:

        Siinä ei kaurapuurot auta kun painan lipposen lattiaan ja kasi puhuu.Sinneppä jäät taakse kuminpaloja nielemään rimpulas kanssa.

        hienosti argumentoitu, vaikkakin sillä ei ollut mitään tekemistä kysymyksen kanssa :)


    • Pave

      Mullakin on semmonen Chevy rimpula.
      Kilometrejä takana 700 000.

      Voi voi, on se niin huono. Hävettää.

    • kokeilla

      Luetuimpia keskusteluita on mm. C5 leikkasi kiinni...

      Se niistä rimpuloista.

      Kun v8 puhuu, muiden on syytä siirtyä laulukuoroon...

    • V8

      Vaikka konees nyt sattuisikin kestämään, niin eihän sulla ole siinä parinkymmenen vuoden päästä kuoria enää ympärillä.

      Kasi koneiden parasta huoltoa on vaihtaa öljyt usein, öljytilavuus suhteessa moottorin kokoon on pieni.

      • V8 vuodesta 97

        Tämä pitää jo toopenki älytä:Mulla on Chevy 5.7 V 8:lla ja öljytilavuus on suodattimen kanssa 4,5 litraa.Sitten mulla on myös Audin paska jossa on vain 2.0 litranen ompelukone ja siihen menee 5 litraa. Eiköhän öljymäärällä ja koneen koolla ole jotain vaikutusta vaihtoväliin! Ja laadulla kans. Vaihdan Chevyn öljyt 5-6 tonnin ja Europaskan 10 tonnin välein.


    • tuning jee

      Niiden tekninen kehitys jämähtänyt kultaselle 60-luvulle ??? Onhan niissä kyllä ollu KATteja ja sun muita kommervenkkejä jo varhaisesa vaiheessa, mutta se sama pata muotti on kyllä pahasti jäljessä vaikka kuinka pirun kestäväks kehuukin.
      Ja se V-8 on muuten Ranskisten keksintö!!!!
      PS. nimim. Tuning jee suosii "jenkeiltä kopioituja" vanhahtavia japsi merkkejä!

      • V8 vuodesta 97

        Ymmärrät jenkkien hyvät puolet vasta kun olet omistanut sellaisen puolikymmentä vuotta. Mulla on ollu tojotaa opelia bemaria audia ym. ja kaikki nämä ovat olleet kokonaisuutena selvästi surkeampia kuin Chevy. Nykyään mulla on samanikäinen Audi ja Chevy Camaro ja siinä missä Chevyssä on yksi vika Audissa on kymmenen.Taatusti viimeinen Audi ja taatusti ei viimeinen Chevy.


      • Jokkeri
        V8 vuodesta 97 kirjoitti:

        Ymmärrät jenkkien hyvät puolet vasta kun olet omistanut sellaisen puolikymmentä vuotta. Mulla on ollu tojotaa opelia bemaria audia ym. ja kaikki nämä ovat olleet kokonaisuutena selvästi surkeampia kuin Chevy. Nykyään mulla on samanikäinen Audi ja Chevy Camaro ja siinä missä Chevyssä on yksi vika Audissa on kymmenen.Taatusti viimeinen Audi ja taatusti ei viimeinen Chevy.

        samat kokemukset minullakin käytännössä, ei enää euroräppäniä ennenkuin ne alkavat kestää käytössä !!


      • Romppanen

        No jos se on ranskisten keksintö niin tiedät varmaan mistä maasta CHEWROLET on kotoisin.Sitäpaitsi miksi muuttaa hyväksi todettua moottoria joksikin muuksi.Tuning jeen kannatta pysyä vaan niissä nipponeissa, eikä puuttua jenkkiautojen saloihin.Et kuitenkaan ymmärrä niistä mitään, kun et omista jenkkiä.


    • jn

      Ajan 15 000 - 20 000 km vaihtovälillä ilman ongelmia, menossa 2.vani ensimmäisellä 250 000 km eikä tarvinnyt välillä edes lisätä öljyä. Öljy tilavuus on muuten 8 litraa joten kyllä se voiteluteho säilyy ihan samalla tavalla kuin euroautoissa ja japseissa. Öljylaatuun pitää vain kiinnittää huomiota, esim täyssynteettinen sopii kokemuksiin verraten mainiosti. Huomatkaa että vani on kuorma-auto ja sen käyttötarkoitus, että olosuhteet saattaa vaihdella suuresti.

    • Handyman

      ranskatar ei ole vilkaissut Pohjois Amerikan karttaa ja verrannut sita Suomen kokoon.Taalla matkat ovat monin verroin pidemmat kun Suomessa,ja taalla ajetaan niita pitkia matkoja niilla huonoilla Chevyilla ja muilla taalla valmistetuilla autoilla.Pitkia matkoja ajettaessa autossa pitaa olla tehoa ja mukavuutta,taalla kaytetaan etupaassa japseja kauppa-autoina.Monet nauravat asioilla joita eivat ymmarra,mutta se on heidan hapea.Mita tulee maailman ensimmaiseen v8 moottoriin,sen suunnitteli ja rakensi vuonna 1906 Glen Hammond Curtis.Han asensi 40hp v8 moottorin moottoripyoraan ja vuonna 1907 teki silla uuden nopeus ennatyksen maalla,137 mph,Ormond Beach Florida.Tama paikka ei ole tietaakseni Ranskassa.Mr.Henry Ford yllatti autoilevan maailman vuonna 1932 maailman ensimmaisella v8 moottorilla asennettuna autoon,se oli 65 bhp erittain tehokas moottori asennettuna "Model 18" autoon,se saavutti 65 mph nopeuden.
      Vuonna 1955 Chevrolet valmisti ensimmaisen v8 moottorin,se oli small block 265 cubic inch 4.3L moottori.Nyt tulee lainaus netti sivulta Suomennettuna:60 luvulla 396 cubic inch big block valmistettiin,se isonnettiin 427 cubic inch vuoden tai kahden sisalla.Mutta se on vielakin Chevrolet small block,jota alettiin valmistamaan lahes 50 vuotta sitten,jolla on v8 moottorin tehon "THE benchmark" Suomennettuna pohjanoteeraus.Moottorin kayttomahdollisuudet ovat rajattomat,niita kaytetaan autoissa,lentokoneissa,moottoripyorissa,hovercraft:issa,ilmapuolustus varoitussireeneissa,armeijan kulkuvalineissa,veneissa,pumppuasemilla,kilpa-autoissa,sahko generaattoraissa.Se on epailematta maailman suosituin v8 moottori.
      Tassa on tekstia Chevyn moottoreista,kannattaa perehtya tosiasioihin ennenkun antaa sellaisia lausuntoja kuin ranskatar.
      Katso:
      http://.v8yob.com/v8history.htm

      • tuning jee

        Nimitäin se V-8 moottori on ollu ranskalaisessa Clement Aderissa jo vuonna 1903(lukisit joskus kirjojakin etkä vaan netti osotteita), tosta muusta muusta nippelitiedosta en mee väitteleen.
        Ja todellakin se on totta että jos on noin lyhyt öljynvaihtoväli, niin kyllä se nykyauton omistajaa hieman ainakin ihmetyttää.
        Vai onko niin että jenkkiauton omistajat eivät sulata heidän autoihinsa/itseensä tulevaa negatiivistä palautetta = ego kärsii??


      • romppanen
        tuning jee kirjoitti:

        Nimitäin se V-8 moottori on ollu ranskalaisessa Clement Aderissa jo vuonna 1903(lukisit joskus kirjojakin etkä vaan netti osotteita), tosta muusta muusta nippelitiedosta en mee väitteleen.
        Ja todellakin se on totta että jos on noin lyhyt öljynvaihtoväli, niin kyllä se nykyauton omistajaa hieman ainakin ihmetyttää.
        Vai onko niin että jenkkiauton omistajat eivät sulata heidän autoihinsa/itseensä tulevaa negatiivistä palautetta = ego kärsii??

        No jospa sitten kertoisit sen kirjan nimen mistä olet tietosi ammentanut niin tarkistetaan asia.Ai niin vielä yksi asia, pysyttele vaan niissä ranskiksissa äläkä tule puhumaan sellaisista asioista mistä tiedät niin vähän, niin vähän.Jenkkiautolla ja jenkkiautoilijoilla on aivan oma sielunelämä, älä sinä puutu sellaiseen kun kerran et omista jenkkiä.


      • V8 vuodesta 97
        tuning jee kirjoitti:

        Nimitäin se V-8 moottori on ollu ranskalaisessa Clement Aderissa jo vuonna 1903(lukisit joskus kirjojakin etkä vaan netti osotteita), tosta muusta muusta nippelitiedosta en mee väitteleen.
        Ja todellakin se on totta että jos on noin lyhyt öljynvaihtoväli, niin kyllä se nykyauton omistajaa hieman ainakin ihmetyttää.
        Vai onko niin että jenkkiauton omistajat eivät sulata heidän autoihinsa/itseensä tulevaa negatiivistä palautetta = ego kärsii??

        Ennemmin rupean kävelymieheksi kuin ajan ranskiksella eritoten sitikka. Gallian kukkojen pitää pysyä ranskanpullapuolella eikä sekaantua ajoneuvoihin.


      • ranskatar

        Mua ei yhtään kiinnosta Amerikan kartta,kun joudun ajamaan täällä Suomessa.Jos ajaa 80tkm vuodessa,niin kyllä huoltokulut merkitsee aika paljon.Ei oo kone vielä hajonnut,mutta sitä onkin huollettu usein.Mun jutun tarkoitus oli herättää keskustelua öljynvaihdoista eikä Amerikan maantieteestä...Mielelläni ajelisin Chevy vanilla,mutta mun tarkoitukseen on järkevämpiäkin autoja,jota ei huolleta 3 viikon välein..Älkää vetäkö hernettä nenään,kyllä ne jenkitkin ihan ok autoja on.


      • tuning jee
        romppanen kirjoitti:

        No jospa sitten kertoisit sen kirjan nimen mistä olet tietosi ammentanut niin tarkistetaan asia.Ai niin vielä yksi asia, pysyttele vaan niissä ranskiksissa äläkä tule puhumaan sellaisista asioista mistä tiedät niin vähän, niin vähän.Jenkkiautolla ja jenkkiautoilijoilla on aivan oma sielunelämä, älä sinä puutu sellaiseen kun kerran et omista jenkkiä.

        tullu eilinen viesti perille!
        ranskiksista puheen olleen käsitykseni vahvenee entistä enemmän (tuli taas todettua) tekniset toteutukset on välillä per...
        tuskinpa tulen koskaan omistamaan ranskista!!

        Tietoni ovat rajallisia kuten myös sinun ja eivätkö nämä sivut ole juuri sitä varten että kritiikkiä/keskustelua syntyy (kovin olis yksitoikkosta jos kaikki vaan myöntelis että kyllä nää hyviä pelejä ja muut on sontaa PISTE)

        Ja nyt kun sinä näköjään tunnut tietävän sen "sielunelämän" niin voisitko vähän valoittaa tälläisia tavallisia kaduntallaajia miten asia on.
        Vai pitääkö ensin hankkia se jenkkiauto että tämä kaikki sitten valkenisi kuin salama taivaalta? Miten oli aikanaan sinun laitasi?
        Asioissa ei pidä olla liian tiukkapipoinen silmälappujen kanssa.

        Ps. Mauri Salo(voi olla vaikka väärässä)
        kirjoittanut Tekniikan Maailman päätoimittajana
        kirjan "sellainen olet millä ajat"


      • chevy van -98
        ranskatar kirjoitti:

        Mua ei yhtään kiinnosta Amerikan kartta,kun joudun ajamaan täällä Suomessa.Jos ajaa 80tkm vuodessa,niin kyllä huoltokulut merkitsee aika paljon.Ei oo kone vielä hajonnut,mutta sitä onkin huollettu usein.Mun jutun tarkoitus oli herättää keskustelua öljynvaihdoista eikä Amerikan maantieteestä...Mielelläni ajelisin Chevy vanilla,mutta mun tarkoitukseen on järkevämpiäkin autoja,jota ei huolleta 3 viikon välein..Älkää vetäkö hernettä nenään,kyllä ne jenkitkin ihan ok autoja on.

        siinä sinulle vastaus


      • Handyman
        ranskatar kirjoitti:

        Mua ei yhtään kiinnosta Amerikan kartta,kun joudun ajamaan täällä Suomessa.Jos ajaa 80tkm vuodessa,niin kyllä huoltokulut merkitsee aika paljon.Ei oo kone vielä hajonnut,mutta sitä onkin huollettu usein.Mun jutun tarkoitus oli herättää keskustelua öljynvaihdoista eikä Amerikan maantieteestä...Mielelläni ajelisin Chevy vanilla,mutta mun tarkoitukseen on järkevämpiäkin autoja,jota ei huolleta 3 viikon välein..Älkää vetäkö hernettä nenään,kyllä ne jenkitkin ihan ok autoja on.

        muutama ajatus oljynvaihdosta,tama on dodge dakotan kotisivu,mutta se patee muihinkin autoihin.Tassa keskustellaan oljyista ja oljyn vaihdosta,yritan tiivistaa tarkeampia asioita lyhyest.Netti sivu on:
        http://www.dodgedakotas.com/boards/per/1043.html
        Jotka kayttavat mineraali oljyja ajavat 5000-8000 tkm.Synteettisilla ajavat jotkut 12000-13000tkm,jotkut 24000-40000 tkm,mutta vaihtavat suodattimen 12000tkm valein.Sitten yksi oljyn vaihto huoltamossa tyoskenteleva tyontekija kertoo etta yksi Insinoori toimisto joka kayttaa uudenmallisia Chevyn pickuppeja,kayttavat Mobil 1 synteettista,ajavat saannollisesti 24000tkm oljyilla,han sanoo etta heilla ei ole ollut mitaan ongelmia talla vaihtovalilla.
        Sitten jotkut ovat asentaneet ulkopuolisen suodattimen samaan kiertoon alkuperaisen kanssa,ja talla systeemilla ovat ajaneet 300000 tml,eli 480000 tkm vaihtamalla suodettimen 15000tml eli 24000tkm valein,kayttemalla synteettista oljya.
        Sorry,jos porrotin nm:ranskatteren hoyhenia,mutta avauksesi oli myos provokoiva,eletaan vaan sovussa nettisivuilla.


      • Romppanen
        tuning jee kirjoitti:

        tullu eilinen viesti perille!
        ranskiksista puheen olleen käsitykseni vahvenee entistä enemmän (tuli taas todettua) tekniset toteutukset on välillä per...
        tuskinpa tulen koskaan omistamaan ranskista!!

        Tietoni ovat rajallisia kuten myös sinun ja eivätkö nämä sivut ole juuri sitä varten että kritiikkiä/keskustelua syntyy (kovin olis yksitoikkosta jos kaikki vaan myöntelis että kyllä nää hyviä pelejä ja muut on sontaa PISTE)

        Ja nyt kun sinä näköjään tunnut tietävän sen "sielunelämän" niin voisitko vähän valoittaa tälläisia tavallisia kaduntallaajia miten asia on.
        Vai pitääkö ensin hankkia se jenkkiauto että tämä kaikki sitten valkenisi kuin salama taivaalta? Miten oli aikanaan sinun laitasi?
        Asioissa ei pidä olla liian tiukkapipoinen silmälappujen kanssa.

        Ps. Mauri Salo(voi olla vaikka väärässä)
        kirjoittanut Tekniikan Maailman päätoimittajana
        kirjan "sellainen olet millä ajat"

        Pitää todellakin omistaa jenkki ennenkuin pystyt ajattelemaan, tai samaistumaan jenkkiautoilijoihin.Itselläni oli samanlaisia harhakuvitelmia jenkkiautoilusta silloin kun en omistanut jenkkiä,nyt asia on ihan toisin.En kuvittele tietäväni enään mitään kyseisistä autoista vaan,tiedän sen mitä tiedän ja jos jotain en tiedä kysyn sen sellaiselta taholta joka tietää.PS se taho et ole sinä tuning jee.Sitäpaitsi mitä teet täällä jos et omista jenkkiä,palaa tuning keskustelijoiden piiriin.Muuten olen tietoinen kyseisetä kirjasta ja mielestäni se on, no jätetään sanomatta........


      • tuning jee
        Romppanen kirjoitti:

        Pitää todellakin omistaa jenkki ennenkuin pystyt ajattelemaan, tai samaistumaan jenkkiautoilijoihin.Itselläni oli samanlaisia harhakuvitelmia jenkkiautoilusta silloin kun en omistanut jenkkiä,nyt asia on ihan toisin.En kuvittele tietäväni enään mitään kyseisistä autoista vaan,tiedän sen mitä tiedän ja jos jotain en tiedä kysyn sen sellaiselta taholta joka tietää.PS se taho et ole sinä tuning jee.Sitäpaitsi mitä teet täällä jos et omista jenkkiä,palaa tuning keskustelijoiden piiriin.Muuten olen tietoinen kyseisetä kirjasta ja mielestäni se on, no jätetään sanomatta........

        EN todellakaan katso itseäni miksikään tuning pelleksi EI nimimerkki miestä pahenna.
        Ja tälläinen pikku vänkääminen pitää mielen virkeenä. eikö vaan?


    • Tukki

      Moi,

      6,5TD koneen öljytilavuus on 6,5l, sama kuin iskutilavuus. Öljyjä on vaihdettava tiheään pienen öljytilavuuden vuoksi, koska suuri iskutilavuus sotkee öljyä pientä reippaammin. Jos 2-litraisessa ranskalaisessasi olisi 2 litran öljytilavuus niin luultavasti 20t vaihtoväli olisi hieman liikaa. Itse vaihtelen 7500km välein koska ajo ei ole mitenkään raskasta. Öljynvaihto maksaa (neste puolisynteettinen suodatin työ) 44e, kilsalle tulee 0.0058e. Edes pikkuauton käyttökuluissa se ei tunnu missään..

      • 4,6gts

        6,5td ei kierrä niin kuin pienitilavuuksisemmat moottorit ja käyttökierrokset ovat varsin alhaalla. vielä kun litratehokin on erittäin alhainen, niin öljyltä ei siinä vaadita kovinkaan kummallisiasia ominaisuuksia.

        Nykyajan pienissä ( 2,0 ) moottoreissa on suhteessa todella pienet laakerit ja kitkapinnat - pienemmät kuin 1,3 moottoreissa parikymmentä vuotta sitten -
        ja laajat kierroslukualueet ja rasittuvat taatusti enemmän kuin kyseessä olevassa moottorissa. Monissa pitkälti yli 200hv bensamoottoreissa turbo voi olla useinkin punahehkuinen ja silti pärjätään pitkillä öljynvaihtoväleillä, vaikka on paljon pienempi öljytilavuus. Näissä öljyiltä vaaditaa jo ihan oikeastikin paljon.

        Ei siis ole mitenkään ihmeellistä, että öljyltä melko vähän vaativasta Chevyn 6,5td:stä on monilla kokemuksia valtavista kilometrimääristä pitkillä 15-25 tkm vaihtoväleillä synteettisiä öljyjä käytettäessä. Suodattimen suodatusalakin on näissä moninkertainen pienempiin moottoreihin verrattuna.

        Uudemmissa tehokkaammissa 300-400hv veekaseissakin on usein n.5-6l öljytilavuus ja niissäkin käytetään pitkiä vaihtovälejä...


      • Tukki
        4,6gts kirjoitti:

        6,5td ei kierrä niin kuin pienitilavuuksisemmat moottorit ja käyttökierrokset ovat varsin alhaalla. vielä kun litratehokin on erittäin alhainen, niin öljyltä ei siinä vaadita kovinkaan kummallisiasia ominaisuuksia.

        Nykyajan pienissä ( 2,0 ) moottoreissa on suhteessa todella pienet laakerit ja kitkapinnat - pienemmät kuin 1,3 moottoreissa parikymmentä vuotta sitten -
        ja laajat kierroslukualueet ja rasittuvat taatusti enemmän kuin kyseessä olevassa moottorissa. Monissa pitkälti yli 200hv bensamoottoreissa turbo voi olla useinkin punahehkuinen ja silti pärjätään pitkillä öljynvaihtoväleillä, vaikka on paljon pienempi öljytilavuus. Näissä öljyiltä vaaditaa jo ihan oikeastikin paljon.

        Ei siis ole mitenkään ihmeellistä, että öljyltä melko vähän vaativasta Chevyn 6,5td:stä on monilla kokemuksia valtavista kilometrimääristä pitkillä 15-25 tkm vaihtoväleillä synteettisiä öljyjä käytettäessä. Suodattimen suodatusalakin on näissä moninkertainen pienempiin moottoreihin verrattuna.

        Uudemmissa tehokkaammissa 300-400hv veekaseissakin on usein n.5-6l öljytilavuus ja niissäkin käytetään pitkiä vaihtovälejä...

        Totta mutta diesel sotkee öljyä bensakonetta tehokkaammin. Varmaan kone sietää harvemmatkin öljynvaihdot mutta ainakin minä vaihdan 7,5tkm välein puolisynteettiset, ei ole mikään riesa.


    • tk

      Firman Vanilla taitaa mennä kesään mennessä 700 000 rikki, jos vain kone kestää :-)

      • vanisti

        vanini ostettu metro-autosta keväällä -90 nyt mittarissa 650000km. mineraali salvat vaihdettu 5-6tkm välein. moottori on avaamaton ei edes venttiilikoppia ole tarvinnu raottaa!! öljy tilavuus 7.5 putsari =45e. eli alkaa olla mielestäni moottorin huoltohinnat kohdallaan..
        siinä ruikuttajille terveiset ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6805
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2323
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1877
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1075
    6. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      971
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      154
      789
    Aihe