unihalvaus

fantasos

Hei kaikki,

onko kenelläkään kokemuksia unihalvauksesta? Olen kärsinyt kohta kymmenen vuotta tästä todella pelottavasta nukkumiseen liittyvästä häiriöstä - eli juuri kun olen nukahtamaisillani tajuan etten pysty liikkumaan, päässä humisee, ihan kuin suriseva kypärä olisi vedetty päähän, ja ääntä ei tule vaikka kuinka yritän huutaa. Tätä kestää useita minuutteja kunnes kohtaus yleensä pahenee, mulle tulee hallusinaatioita, mm. hupullisia hahmoja huutaa mulle sängyn ympärille ja muutaman kerran olen levitoinut. Usein tähän liittyy myös tunne tuulesta. Ja tämä kaikki on jotakin niin kammottavaa, tajuan olevani hereillä ja ihan fiksu ihminen ilman mitään mielenterveysongelmia, mutta silti en käsitä mitä mulle tapahtuu. Hallusinaatiot ovat niin todellisia. Pelottavaa, olen koko ajan kuvitellut tulevani yksinkertaisesti hulluksi, kunnes tänään vihdoin raahauduin lääkärille, joka sanoi maagisen sanan parasomnia.
Onko joku saanut kohtaukset aisoihin? Miten? Tietääkö kukaan yleensä mitään koko ilmiöstä, vai olenko ainoa halluista kärsivä unihäiriöinen koko Suomessa?

21

3084

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taifuunit

Itselläni on myös noita ollut aikoinaan useinkin. Ne liittyivät olennaisesti stressiin ja jännitykseen. Humiseva olo päässä ja aika visuaalisen värikkäät valveunet olivat aika pelottavia alussa. Samoin levitoinnin tunne.
      Nyt olen niistä päässyt eroon, ja tuntuu siltä, että tuolla 'tilalla' oli jokin merkitys. Kun keho toimii ylikierroksilla ja ihminen esim. nukkuu huonosti pitkään niin tuon valveillaolon ja unen rajamaissa tapahtuu niin raju muutos, 'tipahdus', joka saa aikaa tuollaisia hurjia tunteita. Itseäni auttoi aivan mielettomästi meditaatio ja rentoutusharjoitukset. Sen avulla sain rauhoitettua itseäni ja purettua jollain tavalla sitä energiaa mikä ennen purkautui noiden unihalvausten ja vastaavia muodossa.

• M.Twain

Sain vasta pari kuukautta sitten tietää, mistä yleensä on kysymys.
      Löysin Googlettamalla linkin erään opiskelijan työhön, joka käsitteli unihalvausta.

http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu00054.pdf

Kokemukseni ovat melko samankaltaiset kanssasi.

Suriseva ääni, halvaantuminen, usein kuulen lähestyviä askeleita ja pelottavimpana kokemuksena tunne raskaasta painosta rintani päällä.

Kestää yleensä jonkin aikaa, että saan ravisteltua itseni hereille. Joudun pinnistelemään oikein tosissani, että saan edes varvasta liikautetuksi.

Onneksi edellisestä "halvauksesta" on jo kulunut useampi vuosi.

Nämä epämiellyttävät kokemukset liittyivät lähes aina ylipitkiin päiväuniin.
      Myös railakkaan illanvieton jälkeisenä päivänä, kun makasin sohvalla pää pipinä koko päivän, saattoi "halvaus" iskeä.

Omalla kohdallani on ollut avuksi esim. parin tunnin päiväunien jälkeen, nousta välittömästi pois sängystä, koska kohtaus tuli aina puoliunessa makoillessa.

Lisäksi säännöllisemmät nukkumisajat ovat selvästi avuksi.

Olen myös onnistunut usein keskeyttämään kohtauksen.
      Oireiden alkaessa, alan liikehtiä reippaasti. Tämä auttaa melkein heti.

Myös kyljellään nukkuminen on kohdallani estänyt kohtauksen.

Olin aiemmin todellani ihmeissäni, mistä on kysymys, eikä mieleeni tullut missään tapauksessa kertoa asiasta kenellekään.
      Epäilin ties mitä aivovauriota tms.

Itse olen vähän yli 30 v. mies.
      Käsittääkseni tätä satunnaista vaivaa lukuunottamatta normaali ja muutenkin
      suhteellisen täyspäinen.

Jos ylempänä oleva linkki ei ole jo sinulle tuttu, se kannattaa käydä lukemassa.
      Helpottavaa lukea muiden vastaavista kokemuksista.
      Muutenkin sieltä löytyy paljon kiinnostavaa asiaa usihalvauksesta.

Toivottavasti olin avuksi.

• fantasos

Kiitos. Löysin juuri sen gradun itsekin..
        Mulla noi kohtaukset alkoivat murrosiässä, ja ravasin puoli vuotta lääkäreissä eikä kukaan ikinä missään vaiheessa sanallakaan maininnut sanaa unihalvaus! Vasta tänään sain oikeasti tietää ettei mulla ole mitään hätää ja että tämä on ihan "normaalia".
        Mulla on haaveena vielä joku päivä yrittää kestää se kohtaus ihan loppuun saakka eikä edes yrittää lopettaa sitä itse, tiedä millaisen kokemuksen aivot mulle teettäisikään.
        Kummallisinta on se, ettei mulla just nyt ole mitenkään erityisen stressaantunut olo, mutta viime aikoina kohtaukset ovat olleet niin kamalia etten halua mennä nukkumaan. Tässä välillä meni monta vuotta niin ettei kohtauksia ollut kuin muutama vuodessa. Ahdistaa vain ajatella huomista työpäivää, tulen olemaan niin kuollut...
        Onkohan tämä yleisempää naisilla kuin miehillä? Ja kuinka yleistä tämä edes on?

• M.Twain
        fantasos kirjoitti:

Kiitos. Löysin juuri sen gradun itsekin..
        Mulla noi kohtaukset alkoivat murrosiässä, ja ravasin puoli vuotta lääkäreissä eikä kukaan ikinä missään vaiheessa sanallakaan maininnut sanaa unihalvaus! Vasta tänään sain oikeasti tietää ettei mulla ole mitään hätää ja että tämä on ihan "normaalia".
        Mulla on haaveena vielä joku päivä yrittää kestää se kohtaus ihan loppuun saakka eikä edes yrittää lopettaa sitä itse, tiedä millaisen kokemuksen aivot mulle teettäisikään.
        Kummallisinta on se, ettei mulla just nyt ole mitenkään erityisen stressaantunut olo, mutta viime aikoina kohtaukset ovat olleet niin kamalia etten halua mennä nukkumaan. Tässä välillä meni monta vuotta niin ettei kohtauksia ollut kuin muutama vuodessa. Ahdistaa vain ajatella huomista työpäivää, tulen olemaan niin kuollut...
        Onkohan tämä yleisempää naisilla kuin miehillä? Ja kuinka yleistä tämä edes on?

Luulisin, että melko yleistä.
        Nämähän ovat vähän sellaisia juttuja, joita epäroi kertoa parhaalle kaverillekaan.

Toisaalta unihalvausta ei tule sekoittaa tavalliseen painajaisuneen.
        Joka ei unihalvausta ole kokenut ei voi mitenkään ymmärtää, kuinka todellinen kokemus oikeasti on.
        Halvaushan on sitäpaitsi aivan todellinen.
        Hallusinaatiot ovat myös totista totta.
        Vaikka tietää, ettei siellä kukaan ilkimys olekaan laahustamassa sänkyä kohti, niin siltä se kuulostaa ja kauhu saa uusia ulottuvuuksia.

Minä en kyllä aio vapaaehtoisesti kokeilla, miltä kohtaus tuntuu, jos sen antaa vaan jatkua.
        Ehkä olen jänishousu mutta tunne on niin epämiellyttävä, että jätän sen mielelläni väliin.

Uskon, että nämä unihalvaukset ovat yleisempiä meidän päiväunien harrastajien keskuudessa.

Itse olen kouluajoista lähtien valvonut myöhään ja nukkunut sitten kotiin tultua pari tuntia.
        Näin menettelen nykyäänkin.
        Työpäivän jälkeen on mukava syödä ja käydä pitkälleen.
        Tosin pieni pelko halvauksesta on aina olemassa.
        Yöllä en muista saaneeni koskaan kohtausta.

Tuskin stressi sellaisenaan unihalvausta aiheuttaa. Pikemminkin stressin aiheuttamat unihäiriöt.
        En ole ainakaan itse huomannut mitään yhteyttä v....maisen työviikon ja unihalvauksen välillä.

Jos aiot kokeilla, miltä unihalvaus tuntuu, kun sitä ei väkisin keskeytä, niin kerrothan siitä vaikka tällä palstalla.
        Olen haljeta uteliaisuudesta.
        Mikäli kokemus olisikin miellyttävä, uskaltaisin minäkin ehkä kokeilla.
        Yritän sitten saada kohtauksia joka ilta ja monta kertaa... :)

• fantasos
        M.Twain kirjoitti:

Nämähän ovat vähän sellaisia juttuja, joita epäroi kertoa parhaalle kaverillekaan.

Joka ei unihalvausta ole kokenut ei voi mitenkään ymmärtää, kuinka todellinen kokemus oikeasti on.
        Vaikka tietää, ettei siellä kukaan ilkimys olekaan laahustamassa sänkyä kohti, niin siltä se kuulostaa ja kauhu saa uusia ulottuvuuksia.

Minä en kyllä aio vapaaehtoisesti kokeilla, miltä kohtaus tuntuu, jos sen antaa vaan jatkua.
        Ehkä olen jänishousu mutta tunne on niin epämiellyttävä, että jätän sen mielelläni väliin.

Uskon, että nämä unihalvaukset ovat yleisempiä meidän päiväunien harrastajien keskuudessa.

Itse olen kouluajoista lähtien valvonut myöhään ja nukkunut sitten kotiin tultua pari tuntia.

Tuskin stressi sellaisenaan unihalvausta aiheuttaa. Pikemminkin stressin aiheuttamat unihäiriöt.
        En ole ainakaan itse huomannut mitään yhteyttä v....maisen työviikon ja unihalvauksen välillä.

Jos aiot kokeilla, miltä unihalvaus tuntuu, kun sitä ei väkisin keskeytä, niin kerrothan siitä vaikka tällä palstalla.

Ei tullut halluja viime yönä mutta flunssa sen sijaan. Aina jotakin ;)
        Se kai se vaikeus näiden kohtauksien ymmärtämisen ja positiivisina kokemisen kanssa on, että siitä paniikin ja kauhun tunteesta ei pääse eroon. Vaikka mulla se kauhu on pienentynyt vuosien myötä varmaankin ihan vain kohtauksiin tottumisen takia.
        Ensimmäistä kohtausta en unohda ikinä, en ole koskaan elämässäni pelännyt niin paljon. Tätä on vaikeaa kuvailla sellaiselle joka ei ole unihalvausta kokenut, mutta kuvitelkaa miltä tuntuisi jos kaikki pahimmat painajaisenne materialisoituisivat teidän viereenne sillä hetkellä kun lepäilette omassa sängyssänne, ettekä voisi liikuttaa itseänne. Halvaantuneena omien painajaistensa keskellä, kammottavaa. Ja koska kyse ei ole mistään painajaisesta vaan TODELLISUUDESTA, on kokemus tosi pelottava. Ekassa kohtauksessa mä kuulin kun iso ihmisjoukko juoksi portaita pitkin yläkertaan ja asettui huutamaan sänkyni yläpuolelle, sellaisia muodottomia ihmishahmoja. Se kohtaus tuntui kestävän tosi kauan, vielä pelottavampaa ja sietämättömämpää on se humina päässä, joka aiheuttaa ihan fyysistä kipua. Kohtauksen loputtua soitin äidille itkien ja kauhuissani ja pelästytin hänet varmaan aika tavalla!
        Kummallista oli myös se (mikä kävi siinä gradussa myös ilmi), että henkilöt iästä, rodusta ja sukupuolesta riippumatta kokevat samankaltaisia hallusinaatioita. Miten se on mahdollista? Miksi juuri nämä uhkaavat muodottomat hahmot ja levitointi?

Mulle ei näitä kohtauksia tule ikinä päivisin vaan aina juuri ennen nukahtamista. Olen kyllä aina ollut tosi huono nukkumaan, nukahtaminen kestää tunnin tai pari ja nukun yössä keskimäärin kuusi tuntia. Tämä varmaan osittain selittää taipumusta unihalvaukseen.

• M.Twain
        fantasos kirjoitti:

Ei tullut halluja viime yönä mutta flunssa sen sijaan. Aina jotakin ;)
        Se kai se vaikeus näiden kohtauksien ymmärtämisen ja positiivisina kokemisen kanssa on, että siitä paniikin ja kauhun tunteesta ei pääse eroon. Vaikka mulla se kauhu on pienentynyt vuosien myötä varmaankin ihan vain kohtauksiin tottumisen takia.
        Ensimmäistä kohtausta en unohda ikinä, en ole koskaan elämässäni pelännyt niin paljon. Tätä on vaikeaa kuvailla sellaiselle joka ei ole unihalvausta kokenut, mutta kuvitelkaa miltä tuntuisi jos kaikki pahimmat painajaisenne materialisoituisivat teidän viereenne sillä hetkellä kun lepäilette omassa sängyssänne, ettekä voisi liikuttaa itseänne. Halvaantuneena omien painajaistensa keskellä, kammottavaa. Ja koska kyse ei ole mistään painajaisesta vaan TODELLISUUDESTA, on kokemus tosi pelottava. Ekassa kohtauksessa mä kuulin kun iso ihmisjoukko juoksi portaita pitkin yläkertaan ja asettui huutamaan sänkyni yläpuolelle, sellaisia muodottomia ihmishahmoja. Se kohtaus tuntui kestävän tosi kauan, vielä pelottavampaa ja sietämättömämpää on se humina päässä, joka aiheuttaa ihan fyysistä kipua. Kohtauksen loputtua soitin äidille itkien ja kauhuissani ja pelästytin hänet varmaan aika tavalla!
        Kummallista oli myös se (mikä kävi siinä gradussa myös ilmi), että henkilöt iästä, rodusta ja sukupuolesta riippumatta kokevat samankaltaisia hallusinaatioita. Miten se on mahdollista? Miksi juuri nämä uhkaavat muodottomat hahmot ja levitointi?

Mulle ei näitä kohtauksia tule ikinä päivisin vaan aina juuri ennen nukahtamista. Olen kyllä aina ollut tosi huono nukkumaan, nukahtaminen kestää tunnin tai pari ja nukun yössä keskimäärin kuusi tuntia. Tämä varmaan osittain selittää taipumusta unihalvaukseen.

"Kummallista oli myös se (mikä kävi siinä gradussa myös ilmi), että henkilöt iästä, rodusta ja sukupuolesta riippumatta kokevat samankaltaisia hallusinaatioita. Miten se on mahdollista? Miksi juuri nämä uhkaavat muodottomat hahmot ja levitointi?"

En näe tuossa mitään yliluonnollista.
        Eikö juuri joku epämääräinen tunnistamaton hahmo ole kaikille näille ryhmille yhteinen pelon aihe.
        Mikä muukaan se voisi olla?
        Ehkä länsimainen "sivistynyt" ihminen saattaisi nähdä myös erilaisia hallusinaatioita.
        Varmasti on nähnytkin.
        Itse taannoin kuullessani askeleita, kuulin selvästi, että kengät jalassa siellä saapastellaan.
        Olisikohan joku alkuasukas kuullut samaa?
        Hän olisi varmaan kuullut paljaiden jalkojen lätkytyksen tai viidakon kahinan.

Itse en ole koskaan nähnyt hallusinaatioita.
        Olen ainoastaan kuullut ääniä ja tuntenut kosketuksia.
        Myös selittämättömän "pahan" läsnäolo oli
        hyvin voimakas.

Ensimmäinen selkeä kokemukseni oli oikeastaan aika huvittava (näin jälkeenpäin).

Olin ehkä reilu parikymppinen, kun sohvalla löhöillessäni alkoi korvissa humista.
        Tunsin kuinka joku kosketteli minua.
        Se tuntui oikeastaan mukavalta.
        Ajattelin vielä, että nyt taitaa alkaa varsin hauska uni. Nyt pitää nukahtaa äkkiä.
        Tämä oli virhe!
        Humina korvissa muuttui surinaksi ja hellät kosketukset musertavaksi painoksi päälläni.
        Samalla huomasin etten pysty liikkumaan enkä huutamaan.
        Myöhempiin kokemuksiin liittyivät lähes aina "jonkin pahan" läsnäolo ja askeleet.
        Nämähän ovat toisaalta kunnon painajaistenkin perusaineksia.

• fantasos
        M.Twain kirjoitti:

"Kummallista oli myös se (mikä kävi siinä gradussa myös ilmi), että henkilöt iästä, rodusta ja sukupuolesta riippumatta kokevat samankaltaisia hallusinaatioita. Miten se on mahdollista? Miksi juuri nämä uhkaavat muodottomat hahmot ja levitointi?"

En näe tuossa mitään yliluonnollista.
        Eikö juuri joku epämääräinen tunnistamaton hahmo ole kaikille näille ryhmille yhteinen pelon aihe.
        Mikä muukaan se voisi olla?
        Ehkä länsimainen "sivistynyt" ihminen saattaisi nähdä myös erilaisia hallusinaatioita.
        Varmasti on nähnytkin.
        Itse taannoin kuullessani askeleita, kuulin selvästi, että kengät jalassa siellä saapastellaan.
        Olisikohan joku alkuasukas kuullut samaa?
        Hän olisi varmaan kuullut paljaiden jalkojen lätkytyksen tai viidakon kahinan.

Itse en ole koskaan nähnyt hallusinaatioita.
        Olen ainoastaan kuullut ääniä ja tuntenut kosketuksia.
        Myös selittämättömän "pahan" läsnäolo oli
        hyvin voimakas.

Ensimmäinen selkeä kokemukseni oli oikeastaan aika huvittava (näin jälkeenpäin).

Olin ehkä reilu parikymppinen, kun sohvalla löhöillessäni alkoi korvissa humista.
        Tunsin kuinka joku kosketteli minua.
        Se tuntui oikeastaan mukavalta.
        Ajattelin vielä, että nyt taitaa alkaa varsin hauska uni. Nyt pitää nukahtaa äkkiä.
        Tämä oli virhe!
        Humina korvissa muuttui surinaksi ja hellät kosketukset musertavaksi painoksi päälläni.
        Samalla huomasin etten pysty liikkumaan enkä huutamaan.
        Myöhempiin kokemuksiin liittyivät lähes aina "jonkin pahan" läsnäolo ja askeleet.
        Nämähän ovat toisaalta kunnon painajaistenkin perusaineksia.

Hei m.Twain,

on se silti kummallista, askel ilman kenkiä tai kengillä on kuitenkin aina askel. Ehkä jokainen ihminen oikeasti pelkää vain askelia ja tummia hahmoja, mutta valveillaolo muokkaa nämä nämä pelot milloin lentopeloksi tai miksi vain ;). Ole vain iloinen ettet ole nähnyt hallusinaatioita, niitä en soisi kenellekään, vaikka se jollakin perverssillä tavalla onkin kiehtovaa.
        itselläni ei ole koskaan mitään painoa rintakehän päällä ja kohtauksia tulee vaikka nukkuisin mahallani.
        Juttelin näistä kohtauksista juuri äitini kanssa ja kerroin mistä on kysymys - kävi ilmi että molemmilla äitini veljillä on samanlaisia kohtauksia levitoimisineen. Äiti itse näkee valveunia, eli hän pystyy kontrolloimaan unissa olemistaan. Tähän kun vielä liittää isän puolelta tulevan vähäunisuuden ja nukahtamisvaikeudet, niin mulla on aika kiinnostava geneettinen uniperimä!

• M.Twain
        fantasos kirjoitti:

Hei m.Twain,

on se silti kummallista, askel ilman kenkiä tai kengillä on kuitenkin aina askel. Ehkä jokainen ihminen oikeasti pelkää vain askelia ja tummia hahmoja, mutta valveillaolo muokkaa nämä nämä pelot milloin lentopeloksi tai miksi vain ;). Ole vain iloinen ettet ole nähnyt hallusinaatioita, niitä en soisi kenellekään, vaikka se jollakin perverssillä tavalla onkin kiehtovaa.
        itselläni ei ole koskaan mitään painoa rintakehän päällä ja kohtauksia tulee vaikka nukkuisin mahallani.
        Juttelin näistä kohtauksista juuri äitini kanssa ja kerroin mistä on kysymys - kävi ilmi että molemmilla äitini veljillä on samanlaisia kohtauksia levitoimisineen. Äiti itse näkee valveunia, eli hän pystyy kontrolloimaan unissa olemistaan. Tähän kun vielä liittää isän puolelta tulevan vähäunisuuden ja nukahtamisvaikeudet, niin mulla on aika kiinnostava geneettinen uniperimä!

Hei taas.
        Tarkoitin sitä, että juuri askeleet ja tunnistamaton hahmo ovat riittävän yksinkertaisia pelon aiheita, että ne sopivat myös alkuasukkaille ja lapsille.
        Unihalvauksen hallusinaatiothan vaikuttavat olevan hyvin todentuntuisia. Jos hallusinaatio olisi esim. painajaisista tuttu pako, onnettumuus tms., niin silloinhan se ei olisi kovin pelottava kokemus, koska se olisi liian epätodellista.
        Toisaalta minua kyllä kiinnostaa tietää, onko kellään kokemuksia unihalvauksen yhteydessä muunlaisista (monimutkaisemmista) hallusinaatioista?
        Onkohan sellaiset edes mahdollisia?

Täytyy minunkin vähän kehuskella unenlahjoillani.
        Ystävien mielestä omaan poikkeuksellisen mielikuvituksen.
        Saattavat olla oikeassakin.
        Esim. kun olen ennen nukahtamista lukenut kirjaa, olen "lukenut" sen unessa loppuun.
        Tämä on tapahtunut kymmeniä kertoja.
        Olen myös unessa itse kehitellyt huimia seikkailuja. Joskus nämä unet ovat olleet sellaisia, kuten ilmeisesti äidilläsikin, että olen ollut sen verran hereillä, että olen itse voinut vaikuttaa unen kulkuun.
        Vähän harmittaa, kun kerran keksin unessa maailman naurettavimman vitsin mutta en enää aamulla muistanut siitä kuin alun...

• kraniitti
        M.Twain kirjoitti:

Yritin katsoa unihalvauksen loppuun asti saadaksesi tietää mitä sitten tapahtuu näenkö mitä on elämän jälkeen esimerkiksi näin että syöksyin rinnettä alas kallioon kaikki tapahtuu kuin hidastettuna niinkuin halvauksessa aina siinä vaiheessa kun tunsin ja kuulin luiden murskaantuvan ja veri purskui suussa rimpuilin itseni irti kohtauksesta (pelkuriko)

• fantasos
        M.Twain kirjoitti:

Hei taas.
        Tarkoitin sitä, että juuri askeleet ja tunnistamaton hahmo ovat riittävän yksinkertaisia pelon aiheita, että ne sopivat myös alkuasukkaille ja lapsille.
        Unihalvauksen hallusinaatiothan vaikuttavat olevan hyvin todentuntuisia. Jos hallusinaatio olisi esim. painajaisista tuttu pako, onnettumuus tms., niin silloinhan se ei olisi kovin pelottava kokemus, koska se olisi liian epätodellista.
        Toisaalta minua kyllä kiinnostaa tietää, onko kellään kokemuksia unihalvauksen yhteydessä muunlaisista (monimutkaisemmista) hallusinaatioista?
        Onkohan sellaiset edes mahdollisia?

Täytyy minunkin vähän kehuskella unenlahjoillani.
        Ystävien mielestä omaan poikkeuksellisen mielikuvituksen.
        Saattavat olla oikeassakin.
        Esim. kun olen ennen nukahtamista lukenut kirjaa, olen "lukenut" sen unessa loppuun.
        Tämä on tapahtunut kymmeniä kertoja.
        Olen myös unessa itse kehitellyt huimia seikkailuja. Joskus nämä unet ovat olleet sellaisia, kuten ilmeisesti äidilläsikin, että olen ollut sen verran hereillä, että olen itse voinut vaikuttaa unen kulkuun.
        Vähän harmittaa, kun kerran keksin unessa maailman naurettavimman vitsin mutta en enää aamulla muistanut siitä kuin alun...

Mitä tarkoitat monimutkaisella hallusinaatiolla?

En itse ikinä lue unessa kirjoja loppuun (harmi, kuulostaa hauskalta), mutta riitelen tai keskustelen usein tuttujen ja tuntemattomien kanssa. Joskus todellisuus ja uni sekoittuvat ja syytän ystäviäni asioista joita olen itse sanonut itselleni unessa, heidän suullaan tosin..

• Unilainen

Itse pääsin eroon unihalvauksesta kun aloin pitämään sänkyni vieressä olevan sähköpatterin pois päältä öisin. Kovimmilla talvipakkasilla käytän sitä joskus ja silloin saan näitä kohtauksia. Itselläni selvästikin sähkömagneettisessa kentässä nukkuminen aiheuttaa niitä. Nukun yleensä 4-6tuntia jonka jälkeen herään levottomaan oloon. Kääntelen ja vääntelen jonkin aikaa ja kun nukahdan lopulta uudestaan alkaa unihalvaus.

• M.Twain

Voisikohan perimmäinen syy olla kuitenkin se, että viileässä nukkuu paremmin kuin kuuman patterin vieressä.

Jotenkin vaikea uskoa noita höpinöitä sähkökenttien vaikutuksista ihmisiin.

• Unilainen
        M.Twain kirjoitti:

Voisikohan perimmäinen syy olla kuitenkin se, että viileässä nukkuu paremmin kuin kuuman patterin vieressä.

Jotenkin vaikea uskoa noita höpinöitä sähkökenttien vaikutuksista ihmisiin.

Kesähelteellä en kärsi unihalvauksesta.

• fantasos

Vielä ennen kuin poistun sänkyyni odottelemaan halluja, täytyy lisätä, että käsitykseni todellisuudesta tai pikemminkin todellisuuden "todellisuudesta" on muuttunut. Jos minun aivoni pystyvät huijaamaan minua noin vakuuttavasti öisin, mistä minä tiedän mitä valhetta minun elämäni päivisin on?

• M.Twain

Niinpä.

• Vaeltajatar

>käsitykseni todellisuudesta tai pikemminkin
        >todellisuuden "todellisuudesta" on muuttunut. Jos
        >minun aivoni pystyvät huijaamaan minua noin
        >vakuuttavasti öisin, mistä minä tiedän mitä
        >valhetta minun elämäni päivisin on?

Tämä on elämää suurempi kysymys. Loppujen lopuksi emme tiedä mikä on se tärkein tietoisuus elämässämme. Onko se tämä valveillaolo? Vai onko se jotain muuta? Ehkä todellisuus onkin juuri se unen ja todellisuuden rajamaa?

• kraniitti
        Vaeltajatar kirjoitti:

>käsitykseni todellisuudesta tai pikemminkin
        >todellisuuden "todellisuudesta" on muuttunut. Jos
        >minun aivoni pystyvät huijaamaan minua noin
        >vakuuttavasti öisin, mistä minä tiedän mitä
        >valhetta minun elämäni päivisin on?

Tämä on elämää suurempi kysymys. Loppujen lopuksi emme tiedä mikä on se tärkein tietoisuus elämässämme. Onko se tämä valveillaolo? Vai onko se jotain muuta? Ehkä todellisuus onkin juuri se unen ja todellisuuden rajamaa?

Matriksin kirjoittaja taitaa kärsiä tästä idea lähteestä sen verran huimia oli elokuva käänteet

• Hippuinen

erittäin hyvä kysymys. Vähintään yhtä "unessa" sitä voi olla tässä maallisessa elämässä eläessään kaikenlaisten ehdollistumien ja tunteiden armoilla.

Tästä aiheesta löytyy lisää esim. Antony de Mellon kirjasta Havahtuminen. Aivan mahtava opus. Suosittelen.

Vaikka tämä nyt ei liity suoranaisesti unihalvauksiin.

• potenut minäkin.

Mun unihalvaus ilmenee toisinpäin eli, kun olen heräämässä, niin mun keho vielä nukkuu. En pysty liikuttamaan itseäni olenkaan, vaan makaan ihan pelokkaana paikallaan. Tarkkaan en osaa sanoa kuinka kauan tuo kestää, mutta ainakin 10 minuuttia.

Olen kuullut ja itsekin havainnut, että selällään nukkujat saavat unihalvauksia usein. No itse tykkään nukkua puolikyljellään, silleen että massu on hieman patjaa päin, mutta olen herännyt joskus siihen, että olen ollut selälläni.

Joskus mulla on ollut unihalvaus myös kyljellään ja mua on kauheesti pelottanut, kun olen tuntenut, kuin joku olis katsonut mua takaapäin.

Minäkin olen kuullut, että stressi aiheuttaa tällasta.

• HeyJupiter

Haluan vain sanoa, että mikäli koette kohtaukset ahdistaviksi tai niihin liittyy muita oireita, kuten päiväväsymystä, hengityskatkoksia, yöllistä heräilyä, korkeaa leposykettä, kuorsausta tai muuta epämääräistä tuhinaa, käykää lääkärillä keskustelemassa asiasta.

Unihalvaus voi olla oire jostain muusta ongelmasta, kuten uniapneasta tai obstruktiivisestä (vaikeasti kulkevasta) hengityksestä, joita ei välttämättä itse tunnista.

Itselläni kävi juuri näin ja unihalvaukset ovat vain oire unenaikaisesta obstruktiosta.

Kahdenkympin ikävuoden tienoilla unihalvauksia esiintyy runsaasti, usein ilman tunnistettavaa syytäkin. Neurologi voi kuitenkin määrätä esim. Anafranilia (masennuslääke) oireiden vähentämiseksi. Itselläni oireet vähenivät reiluun puoleen entisestä, mutta lopetin koska koin tulleni niistä liian riippuvaiseksi.

Terveyskeskuslääkärit ja yleislääkärit eivät luultavasti edes tiedä mistä puhutte jos huolenne esitätte, joten hankkiutukaa lääkärin puheille, jonka erityisalaa on uniapnea tai muut unihäiriöt.

Olen kärsinyt unihalvauksista kymmenisen vuotta. Alkoivat muutamalla kerralla vuodessa kunnes lopulta halvauksia tuli kolmisen kertaa viikossa. Joten kokemusta on ja lääkärillä on tullut rampattua...

Toivottavasti tästä oli jollekin apua! Tsemppiä kaikille unihalvauksista kärsiville!

• ei oo kivaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      56
      3857
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2261
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2144
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      17
      1731
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1562
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1492
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      80
      1457
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      1186
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1153
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1125
    Aihe