Miksi monet (poikkeuksetta tuning- ja
amisautoilijat) ajavat todella hupaisissa
asennoissa? Hassua, kun pää on keskellä autoa ja
niskatuki (säädetty tietysti ala-asentoon) on
sivusta katsottuna keskellä takaovea ja kuskista
ei näy kuin hiukset/baskeri ja vähän otsaa!
Varmaan kiva ajaa, kun kädet ei yllä rattiin ja
selkänoja ei edes kosketa selkää? Poliisin
pitäisi sakottaa huonosta ajoasennosta, koska se
estää toimimisen vaaratilanteessa! Voisiko joku,
joka ajaa oudossa asennossa kertoa, miksi niin
pitää ajaa? Toinen hauska ajoasento on se, että
kuljettaja nojaa oveen ja pää on kiinni
sivulasissa! Miten te teette sen siinä
voimakkaasti muotoillussa Recarossa? Mikäs idea
tässä on? Kuskilla on kuuma ja kylmä lasi tuntuu
mukavan viileälle? Parhaat naurut saa, jos kuski
yrittää lisäksi olla "Cool" tai esittää muuten
vaan kovista! Jos haluaa urheilullisen
ajoasennon, niin kannattaa katsoa mallia esim.
Tommi Mäkisestä. Selkänoja pystyyn ja ratti
lähelle. Silloin pystyy hallitsemaan autoa
huomattavasti paremmin.
Ajoasento
16
3448
Vastaukset
- O.J.
...mutta rajansa kaikella. Epävarmat kuskit,
varsinkin naiset (johtuen lyhyistä jaloista?),
istuvat usein ihan kiinni ratissa. Siis tosiaan
niin, että kyynärpäät ovat jossain 70° kulmassa.
Tulee aina mieleen, että hampaathan siinä lähtisi
jo lukkojarrutuksessa, pään iskiessä rattiin.
Eli, hyvä ajoasento (siis ajamiesen kannalta, ei
ehkä mukavin) tosiaan on "pystympi" kuin mitä
yleensä näkee. Hyvä sääntö on, että kun pidetään
ratista oikeaoppisesti kiinni (klo 22 ja 14),
pysyy olkapää penkissä kiinni kun kääntää rattia
vasemmalle niin, että vasen käsi on 14 kohdalla.
Käden tulee silloin olla melkein suora. Jos
olkapää irtoaa, istuu liian lähellä. Perkele mitä
höpötystä...- nismo
eikös penkin etäisyys pitäisi säätää siten että
kytkin pohjaan painettuna vasen polvitaive nojaa
penkin etureunaan? sitten mm. penkin
korkeussäädöllä voi vaikuttaa tähänkin kukin
parhaan asennon löytymiseksi. selkänojaa
säätämällä haetaan sopiva etäisyys ratista, siis
että kädet saadaan sopivaan asentoon, ja ratin
korkeus- ja etäisyysssädöillä voidaan taas hakea
se oma paras asento. Niskatuki tietenkin siten
että peräänajossa pää osuu tukeen, ei niska.
siinähän muuten niska katkeaa!
totta on että mm. ralliautoilijat laittavat
penkin hieman lähemmäs ja pystympään, jotta nopea
ja täsmällinen ajo on mahdollista/helpompaa, ja
näin voidaan halutessa toimia myös
siviiliautoilussa mm. kaupunkiliikenteessä. tosin
en usko että siinäkään itse penkin etäisyyttä
(polkimista) laitetaan lähemmäs. itsellä ainakin
on kuitenkin penkki säädetty lähinnä matka-ajoa
ajatellen, eli siten että saan mukavan ja rennon
asennon, jossa jaksaa istua pidempäänkin. ja
sehän toimii hyvin kaikessa ajossa.
noista "cooleista" teiniasennoista ei kannattane
edes puhua, sehän on varmaan kavereille
"näyttämistä" että osataan sitä ajaa tosi hyvin
jne... - paluumuuttaja
Jeps, mikäköhän sitten on se oikea tapa. Meillä opetettava "kymmenen-kaksi" vai etenkin saksassa opetettava "yhdeksän-kolme". Saksan maalla nuo ralikusitja ratakuskit opettavat TV:ssä ja autokoulun videoilla tuota "9-3" asentoa parhaimpana äkkitilanteissa ja vertaavat sitä usein tuohon "10-2" asentoon ja siinä heidän mielestään ohjaamo tulee käsiä täyteen äkkitilanteessa :)
- tdipd ja xx
paluumuuttaja kirjoitti:
Jeps, mikäköhän sitten on se oikea tapa. Meillä opetettava "kymmenen-kaksi" vai etenkin saksassa opetettava "yhdeksän-kolme". Saksan maalla nuo ralikusitja ratakuskit opettavat TV:ssä ja autokoulun videoilla tuota "9-3" asentoa parhaimpana äkkitilanteissa ja vertaavat sitä usein tuohon "10-2" asentoon ja siinä heidän mielestään ohjaamo tulee käsiä täyteen äkkitilanteessa :)
niin että puhutaan pieniestä asiasta. Ja sitä
vielä rajoittaa se, että kaikissa autoissa tuo 9-
3 asento ei ole mahdollinen (esim. Golf). Ja
Loppujen lopuksi se on sama onko se 9-3 vai 10-2.
Tavalliselle ja kisakuskillekin se on
merkityksetön seikka. Enemmän on vaikutusta
sillä, miten rattia muuten käsittelee. Esim.
karting-autossa 10-2 on melkein ainoa asento.
koska puolat tulevat eteen. - Autoilija
nismo kirjoitti:
eikös penkin etäisyys pitäisi säätää siten että
kytkin pohjaan painettuna vasen polvitaive nojaa
penkin etureunaan? sitten mm. penkin
korkeussäädöllä voi vaikuttaa tähänkin kukin
parhaan asennon löytymiseksi. selkänojaa
säätämällä haetaan sopiva etäisyys ratista, siis
että kädet saadaan sopivaan asentoon, ja ratin
korkeus- ja etäisyysssädöillä voidaan taas hakea
se oma paras asento. Niskatuki tietenkin siten
että peräänajossa pää osuu tukeen, ei niska.
siinähän muuten niska katkeaa!
totta on että mm. ralliautoilijat laittavat
penkin hieman lähemmäs ja pystympään, jotta nopea
ja täsmällinen ajo on mahdollista/helpompaa, ja
näin voidaan halutessa toimia myös
siviiliautoilussa mm. kaupunkiliikenteessä. tosin
en usko että siinäkään itse penkin etäisyyttä
(polkimista) laitetaan lähemmäs. itsellä ainakin
on kuitenkin penkki säädetty lähinnä matka-ajoa
ajatellen, eli siten että saan mukavan ja rennon
asennon, jossa jaksaa istua pidempäänkin. ja
sehän toimii hyvin kaikessa ajossa.
noista "cooleista" teiniasennoista ei kannattane
edes puhua, sehän on varmaan kavereille
"näyttämistä" että osataan sitä ajaa tosi hyvin
jne...Itse ainakin säädän penkin ensin alimpaan asentoon jos säätö löytyy sen takia ettei tarvitsisi ajaa niinkuin traktorilla ja sen jälkeen säädän penkin etäisyyden polkimista niin, että polkimet yltää painamaan pohjaan. Selkänojan säädän melko pystyyn, että selkä ottaa koko mitalta selkänojaan. Ja näin hyvä ajoasento on valmis.
- Jäykkäselkä
mutta arvaan, että puolimakaava ajoasento tekee Corollasta tai Kadettista urheiluauton, onhan Lamboissakin selkänoja melko loivassa kulmassa... Vaan tuo oveen nojaaminen on minulle täysi mysteeri. Joskus nojailijan perässä ajellessani yritin hakea vastaavaa asentoa kokeeksi, mutta en kerta kaikkiaan saanut väännettyä itseäni moiseen "rentoon" asentoon. Ei voi mitenkään olla mukavin ajoasento missään autossa vai onko niissä vanhoissa japseissa tosiaan niin huonot penkit?
- masa
Minä pidän vasemmalla kädellä kiinni kello 19
kohdalta. Oikea käsi on sitten vaimon polvella.
Paras asento sanon minä!..pitää kiinni ratin alaosasta!
Äkkitilanteessa ihminen kääntää silloin rattia
vaistomaisesti väärään suuntaan.
- ratamo
sopii erinomaisesti kaikkiin tuntemiini Mersu kuskeihin. He säätävät penkkinsä ns. nojatuoli asentoon. Pitävät ratista peukalo-etusormi otteella rennosti ja antavat tomaatin hoitaa vaihtamisen.
Ja jos katsoisit autooni sisälle niin kyllä minunkin pollani on siinä matkustamon keskikohdalla ja auton keskikohdan takana. Ai mutta mullahan onkin coupé kori joten se on normaalia. Penkki pitäis vaihtaa se on vähän liian kallellaan taakse, mutta en ole vielä raaskinut. Eli kyllä tuo kuvailemasi tommimäkinen ajotyyli on hiukan lievennettynä paras.
Tuosta ikkunaan nojaamisesta olen päätellyt, että se eukko siinä vieressä on aivan helevetin ruma ja kuski yrittää päästä karkuun tai sitten eukko käyttä pahanhajuista dödöä :)- nih
Tekee tuo turha takakeno nääs sen, ettei saa
lepuutettua kättä oven käsinojalla...
Itse ajan MB 190:lla mutta kun tälle kropalle on
kertynyt mittaa melkein pari metriä, niin kyllä
sitä aika takana pitää istuakin. Mersun lisäksi
ei näin pitkälle kaverille taida moni muu auto
sopia -- penkin saa TODELLA taakse.
Kun pitää takanojan kohtuullisena, voi pitää
kyynärpäät nojilla ja koska mersussa on se iso
ratti, siinä on hyvä roikuttaa kättä.
Tuosta tuning-ammislaisten lähes vaakasuorasta
asennosta olen tismalleen yhtä mieltä. luulisi,
että on hankalaa kun joutuu katsomaan ratin
kehän ja mittariston välistä tietä. - nismo
siis sanot että pääsi on auton keskikohdan
takana, KOSKA sinulla on coupe-mallinen auto?
tarkoitatko että siis pääsi näkyy sivusta
katsottuna esim. b-pilarin kohdalla tai jopa
takasivuikkunasta? ainiin, coupeissahan b-pilari
on usein jo reilusti auton keskikohdan takana.
oman kokemuksen mukaan lähinnä neliovisissa
autoissa b-pilari on niin "edessä" että
kuljettajan pää on sen kohdalla tai sen takana,
2- ja 3-ovisissa autoissa (useimmissa malleissa)
etuovi on niin pitkä että normaalisti istutaan
etempänä mihin ovi loppuu, mm. siksi että
taaksekin pääsisi kyytiin paremmin. tietysti
penkin sijainti riippuu kuljettajan pituudesta
mutta "keskivertokuskilla" näin. olen huomannut
että ko. automalleissa mm. turvavyön käyttö
vaatii paljon enemmän "ponnisteluja" kuin
neliovisissa, joissa vyö roikkuu istujalle
paremmassa paikassa, ei tarvitse kättä vääntää
taaksepäin niin paljon.
- toyota
... kuulun niihin keskellä istujiin. Opiskelen
amitsussa ja DX tuntuu vähän tilavammalta, kun
sivulasi olis normaaliasennossa ohimossa kiinni.
Toinen juttu on se, että niskatuki hinkkaa
ikävästi, kun lippalakin lippa on asennettu
omistamassani hatussa taakse (tekovika, mut en
huomannut ostaessa).
Penkki on tietysti säädetty taakse, että pää
näkyis takasivuikkunasta.- Big M
Viestihän oli toki selkeä provo, mutta haluan
silti muistuttaa lakin ja hatun erosta: lakissa
on lippa, hatussa lieri.
Sen lippalakin vian voi helposti korjata
leikkaamalla lipan saksilla irti, ja ompelemalla
sen sitten etupuolelle. Muista varoa
valmistusvirheisiä saksia...
Eikä Dexteri ole amisrassi, se on ihan klassikko
mutta selvästi aliarvostettu.
- ab
..on monilla naisilla tai vanhoilla papoilla:
nenä kiinni ratissa, keho rajusti eteenpäin
kallistuneena, kädet jännityksestä jäykkinä.
Arvaa mitä sattuu jos jotain yllättävää ilmenee... - markusxx
Jos haluaa urheilullisen
ajoasennon, niin kannattaa katsoa mallia esim.
Tommi Mäkisestä. Selkänoja pystyyn ja ratti
lähelle. Silloin pystyy hallitsemaan autoa
huomattavasti paremmin.
------------------
Jos selkänoja on liikaa takavinosssa ja ajelee
rennosto ei tosiaan pysty ryhdistäytymään alle
sekunnissa.
siis silloin kun oikeesti on tarvis.
moni lulee olevansa hyvä kuljettaja kun
aikaansaa luiston. Silloinhan se loppuu itsestään.
sehän on aivan eri kun luisto tulee todella
liiasta nopeudesta ja täysin yllättäen,
niistähän ne kolarit syntyvät. - Celica T-sport
mistä roikkuu - agressiiinen ajotyyli ja auton
äärirajoilla taiteileminen vaatii "Tommi
Mäkiset", mutta yleisajossa pitäisi olla
mahdollisimman kaukana ratista - ihan
turvallisuussyistä (toki polkimille ja rattiin
pitää ylettyä hyvin).
Koko totuushan ei ole tässä, passiivinen
turvallisuus(nyt siis ainakin nokkakolareissa)
paranee mitä kauempana on ratista. Toisaalta
jos "ei yletä" rattiin ja polkimiin kärsii
aktiivinen turvallisuus ja kolaririski kasvaa.
Pitkänä kaverina joudun pakostakin laittamaan
penkin aika taakse ja pääni on todellakin melkein
nähtävissä takasivuikkunasta, autosta johtuen
jalat ovat lähes vaakasuorassa(kiva ajaa
istualtaan eikä seisten ;), lisäksi selkänoja
jonkin verran kallistettuna. Erillistä niskatukea
ei ole, koska se on integroitu penkkiin -
näinollen väitän ajoasentoni olevan hyvä, vaikka
alkuperäinen viestin laittaja voikin olla
erimieltä "takana istumisesta". Toki
ajoasennostani puuttuvuu ikkunaan nojailu ja
selkäni on penkissä kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073215GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531092Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24851