Ajoasento

Rallikuski

Miksi monet (poikkeuksetta tuning- ja
amisautoilijat) ajavat todella hupaisissa
asennoissa? Hassua, kun pää on keskellä autoa ja
niskatuki (säädetty tietysti ala-asentoon) on
sivusta katsottuna keskellä takaovea ja kuskista
ei näy kuin hiukset/baskeri ja vähän otsaa!
Varmaan kiva ajaa, kun kädet ei yllä rattiin ja
selkänoja ei edes kosketa selkää? Poliisin
pitäisi sakottaa huonosta ajoasennosta, koska se
estää toimimisen vaaratilanteessa! Voisiko joku,
joka ajaa oudossa asennossa kertoa, miksi niin
pitää ajaa? Toinen hauska ajoasento on se, että
kuljettaja nojaa oveen ja pää on kiinni
sivulasissa! Miten te teette sen siinä
voimakkaasti muotoillussa Recarossa? Mikäs idea
tässä on? Kuskilla on kuuma ja kylmä lasi tuntuu
mukavan viileälle? Parhaat naurut saa, jos kuski
yrittää lisäksi olla "Cool" tai esittää muuten
vaan kovista! Jos haluaa urheilullisen
ajoasennon, niin kannattaa katsoa mallia esim.
Tommi Mäkisestä. Selkänoja pystyyn ja ratti
lähelle. Silloin pystyy hallitsemaan autoa
huomattavasti paremmin.

16

3448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • O.J.

      ...mutta rajansa kaikella. Epävarmat kuskit,
      varsinkin naiset (johtuen lyhyistä jaloista?),
      istuvat usein ihan kiinni ratissa. Siis tosiaan
      niin, että kyynärpäät ovat jossain 70° kulmassa.
      Tulee aina mieleen, että hampaathan siinä lähtisi
      jo lukkojarrutuksessa, pään iskiessä rattiin.
      Eli, hyvä ajoasento (siis ajamiesen kannalta, ei
      ehkä mukavin) tosiaan on "pystympi" kuin mitä
      yleensä näkee. Hyvä sääntö on, että kun pidetään
      ratista oikeaoppisesti kiinni (klo 22 ja 14),
      pysyy olkapää penkissä kiinni kun kääntää rattia
      vasemmalle niin, että vasen käsi on 14 kohdalla.
      Käden tulee silloin olla melkein suora. Jos
      olkapää irtoaa, istuu liian lähellä. Perkele mitä
      höpötystä...

      • nismo

        eikös penkin etäisyys pitäisi säätää siten että
        kytkin pohjaan painettuna vasen polvitaive nojaa
        penkin etureunaan? sitten mm. penkin
        korkeussäädöllä voi vaikuttaa tähänkin kukin
        parhaan asennon löytymiseksi. selkänojaa
        säätämällä haetaan sopiva etäisyys ratista, siis
        että kädet saadaan sopivaan asentoon, ja ratin
        korkeus- ja etäisyysssädöillä voidaan taas hakea
        se oma paras asento. Niskatuki tietenkin siten
        että peräänajossa pää osuu tukeen, ei niska.
        siinähän muuten niska katkeaa!

        totta on että mm. ralliautoilijat laittavat
        penkin hieman lähemmäs ja pystympään, jotta nopea
        ja täsmällinen ajo on mahdollista/helpompaa, ja
        näin voidaan halutessa toimia myös
        siviiliautoilussa mm. kaupunkiliikenteessä. tosin
        en usko että siinäkään itse penkin etäisyyttä
        (polkimista) laitetaan lähemmäs. itsellä ainakin
        on kuitenkin penkki säädetty lähinnä matka-ajoa
        ajatellen, eli siten että saan mukavan ja rennon
        asennon, jossa jaksaa istua pidempäänkin. ja
        sehän toimii hyvin kaikessa ajossa.

        noista "cooleista" teiniasennoista ei kannattane
        edes puhua, sehän on varmaan kavereille
        "näyttämistä" että osataan sitä ajaa tosi hyvin
        jne...


      • paluumuuttaja

        Jeps, mikäköhän sitten on se oikea tapa. Meillä opetettava "kymmenen-kaksi" vai etenkin saksassa opetettava "yhdeksän-kolme". Saksan maalla nuo ralikusitja ratakuskit opettavat TV:ssä ja autokoulun videoilla tuota "9-3" asentoa parhaimpana äkkitilanteissa ja vertaavat sitä usein tuohon "10-2" asentoon ja siinä heidän mielestään ohjaamo tulee käsiä täyteen äkkitilanteessa :)


      • tdipd ja xx
        paluumuuttaja kirjoitti:

        Jeps, mikäköhän sitten on se oikea tapa. Meillä opetettava "kymmenen-kaksi" vai etenkin saksassa opetettava "yhdeksän-kolme". Saksan maalla nuo ralikusitja ratakuskit opettavat TV:ssä ja autokoulun videoilla tuota "9-3" asentoa parhaimpana äkkitilanteissa ja vertaavat sitä usein tuohon "10-2" asentoon ja siinä heidän mielestään ohjaamo tulee käsiä täyteen äkkitilanteessa :)

        niin että puhutaan pieniestä asiasta. Ja sitä
        vielä rajoittaa se, että kaikissa autoissa tuo 9-
        3 asento ei ole mahdollinen (esim. Golf). Ja
        Loppujen lopuksi se on sama onko se 9-3 vai 10-2.
        Tavalliselle ja kisakuskillekin se on
        merkityksetön seikka. Enemmän on vaikutusta
        sillä, miten rattia muuten käsittelee. Esim.
        karting-autossa 10-2 on melkein ainoa asento.
        koska puolat tulevat eteen.


      • Autoilija
        nismo kirjoitti:

        eikös penkin etäisyys pitäisi säätää siten että
        kytkin pohjaan painettuna vasen polvitaive nojaa
        penkin etureunaan? sitten mm. penkin
        korkeussäädöllä voi vaikuttaa tähänkin kukin
        parhaan asennon löytymiseksi. selkänojaa
        säätämällä haetaan sopiva etäisyys ratista, siis
        että kädet saadaan sopivaan asentoon, ja ratin
        korkeus- ja etäisyysssädöillä voidaan taas hakea
        se oma paras asento. Niskatuki tietenkin siten
        että peräänajossa pää osuu tukeen, ei niska.
        siinähän muuten niska katkeaa!

        totta on että mm. ralliautoilijat laittavat
        penkin hieman lähemmäs ja pystympään, jotta nopea
        ja täsmällinen ajo on mahdollista/helpompaa, ja
        näin voidaan halutessa toimia myös
        siviiliautoilussa mm. kaupunkiliikenteessä. tosin
        en usko että siinäkään itse penkin etäisyyttä
        (polkimista) laitetaan lähemmäs. itsellä ainakin
        on kuitenkin penkki säädetty lähinnä matka-ajoa
        ajatellen, eli siten että saan mukavan ja rennon
        asennon, jossa jaksaa istua pidempäänkin. ja
        sehän toimii hyvin kaikessa ajossa.

        noista "cooleista" teiniasennoista ei kannattane
        edes puhua, sehän on varmaan kavereille
        "näyttämistä" että osataan sitä ajaa tosi hyvin
        jne...

        Itse ainakin säädän penkin ensin alimpaan asentoon jos säätö löytyy sen takia ettei tarvitsisi ajaa niinkuin traktorilla ja sen jälkeen säädän penkin etäisyyden polkimista niin, että polkimet yltää painamaan pohjaan. Selkänojan säädän melko pystyyn, että selkä ottaa koko mitalta selkänojaan. Ja näin hyvä ajoasento on valmis.


    • Jäykkäselkä

      mutta arvaan, että puolimakaava ajoasento tekee Corollasta tai Kadettista urheiluauton, onhan Lamboissakin selkänoja melko loivassa kulmassa... Vaan tuo oveen nojaaminen on minulle täysi mysteeri. Joskus nojailijan perässä ajellessani yritin hakea vastaavaa asentoa kokeeksi, mutta en kerta kaikkiaan saanut väännettyä itseäni moiseen "rentoon" asentoon. Ei voi mitenkään olla mukavin ajoasento missään autossa vai onko niissä vanhoissa japseissa tosiaan niin huonot penkit?

    • masa

      Minä pidän vasemmalla kädellä kiinni kello 19
      kohdalta. Oikea käsi on sitten vaimon polvella.

      Paras asento sanon minä!

      •  

        ..pitää kiinni ratin alaosasta!

        Äkkitilanteessa ihminen kääntää silloin rattia
        vaistomaisesti väärään suuntaan.


    • ratamo

      sopii erinomaisesti kaikkiin tuntemiini Mersu kuskeihin. He säätävät penkkinsä ns. nojatuoli asentoon. Pitävät ratista peukalo-etusormi otteella rennosti ja antavat tomaatin hoitaa vaihtamisen.

      Ja jos katsoisit autooni sisälle niin kyllä minunkin pollani on siinä matkustamon keskikohdalla ja auton keskikohdan takana. Ai mutta mullahan onkin coupé kori joten se on normaalia. Penkki pitäis vaihtaa se on vähän liian kallellaan taakse, mutta en ole vielä raaskinut. Eli kyllä tuo kuvailemasi tommimäkinen ajotyyli on hiukan lievennettynä paras.

      Tuosta ikkunaan nojaamisesta olen päätellyt, että se eukko siinä vieressä on aivan helevetin ruma ja kuski yrittää päästä karkuun tai sitten eukko käyttä pahanhajuista dödöä :)

      • nih

        Tekee tuo turha takakeno nääs sen, ettei saa
        lepuutettua kättä oven käsinojalla...
        Itse ajan MB 190:lla mutta kun tälle kropalle on
        kertynyt mittaa melkein pari metriä, niin kyllä
        sitä aika takana pitää istuakin. Mersun lisäksi
        ei näin pitkälle kaverille taida moni muu auto
        sopia -- penkin saa TODELLA taakse.
        Kun pitää takanojan kohtuullisena, voi pitää
        kyynärpäät nojilla ja koska mersussa on se iso
        ratti, siinä on hyvä roikuttaa kättä.

        Tuosta tuning-ammislaisten lähes vaakasuorasta
        asennosta olen tismalleen yhtä mieltä. luulisi,
        että on hankalaa kun joutuu katsomaan ratin
        kehän ja mittariston välistä tietä.


      • nismo

        siis sanot että pääsi on auton keskikohdan
        takana, KOSKA sinulla on coupe-mallinen auto?
        tarkoitatko että siis pääsi näkyy sivusta
        katsottuna esim. b-pilarin kohdalla tai jopa
        takasivuikkunasta? ainiin, coupeissahan b-pilari
        on usein jo reilusti auton keskikohdan takana.

        oman kokemuksen mukaan lähinnä neliovisissa
        autoissa b-pilari on niin "edessä" että
        kuljettajan pää on sen kohdalla tai sen takana,
        2- ja 3-ovisissa autoissa (useimmissa malleissa)
        etuovi on niin pitkä että normaalisti istutaan
        etempänä mihin ovi loppuu, mm. siksi että
        taaksekin pääsisi kyytiin paremmin. tietysti
        penkin sijainti riippuu kuljettajan pituudesta
        mutta "keskivertokuskilla" näin. olen huomannut
        että ko. automalleissa mm. turvavyön käyttö
        vaatii paljon enemmän "ponnisteluja" kuin
        neliovisissa, joissa vyö roikkuu istujalle
        paremmassa paikassa, ei tarvitse kättä vääntää
        taaksepäin niin paljon.


    • toyota

      ... kuulun niihin keskellä istujiin. Opiskelen
      amitsussa ja DX tuntuu vähän tilavammalta, kun
      sivulasi olis normaaliasennossa ohimossa kiinni.
      Toinen juttu on se, että niskatuki hinkkaa
      ikävästi, kun lippalakin lippa on asennettu
      omistamassani hatussa taakse (tekovika, mut en
      huomannut ostaessa).

      Penkki on tietysti säädetty taakse, että pää
      näkyis takasivuikkunasta.

      • Big M

        Viestihän oli toki selkeä provo, mutta haluan
        silti muistuttaa lakin ja hatun erosta: lakissa
        on lippa, hatussa lieri.

        Sen lippalakin vian voi helposti korjata
        leikkaamalla lipan saksilla irti, ja ompelemalla
        sen sitten etupuolelle. Muista varoa
        valmistusvirheisiä saksia...

        Eikä Dexteri ole amisrassi, se on ihan klassikko
        mutta selvästi aliarvostettu.


    • ab

      ..on monilla naisilla tai vanhoilla papoilla:
      nenä kiinni ratissa, keho rajusti eteenpäin
      kallistuneena, kädet jännityksestä jäykkinä.
      Arvaa mitä sattuu jos jotain yllättävää ilmenee...

    • markusxx

      Jos haluaa urheilullisen
      ajoasennon, niin kannattaa katsoa mallia esim.
      Tommi Mäkisestä. Selkänoja pystyyn ja ratti
      lähelle. Silloin pystyy hallitsemaan autoa
      huomattavasti paremmin.
      ------------------
      Jos selkänoja on liikaa takavinosssa ja ajelee
      rennosto ei tosiaan pysty ryhdistäytymään alle
      sekunnissa.
      siis silloin kun oikeesti on tarvis.

      moni lulee olevansa hyvä kuljettaja kun
      aikaansaa luiston. Silloinhan se loppuu itsestään.

      sehän on aivan eri kun luisto tulee todella
      liiasta nopeudesta ja täysin yllättäen,
      niistähän ne kolarit syntyvät.

    • Celica T-sport

      mistä roikkuu - agressiiinen ajotyyli ja auton
      äärirajoilla taiteileminen vaatii "Tommi
      Mäkiset", mutta yleisajossa pitäisi olla
      mahdollisimman kaukana ratista - ihan
      turvallisuussyistä (toki polkimille ja rattiin
      pitää ylettyä hyvin).
      Koko totuushan ei ole tässä, passiivinen
      turvallisuus(nyt siis ainakin nokkakolareissa)
      paranee mitä kauempana on ratista. Toisaalta
      jos "ei yletä" rattiin ja polkimiin kärsii
      aktiivinen turvallisuus ja kolaririski kasvaa.

      Pitkänä kaverina joudun pakostakin laittamaan
      penkin aika taakse ja pääni on todellakin melkein
      nähtävissä takasivuikkunasta, autosta johtuen
      jalat ovat lähes vaakasuorassa(kiva ajaa
      istualtaan eikä seisten ;), lisäksi selkänoja
      jonkin verran kallistettuna. Erillistä niskatukea
      ei ole, koska se on integroitu penkkiin -
      näinollen väitän ajoasentoni olevan hyvä, vaikka
      alkuperäinen viestin laittaja voikin olla
      erimieltä "takana istumisesta". Toki
      ajoasennostani puuttuvuu ikkunaan nojailu ja
      selkäni on penkissä kiinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3215
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1092
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      851
    Aihe