nykyään vain kierrätettävinä versioina
eli elinkaari uusilla autoilla on todella lyhyt ja hankinta hinta voi olla jopa talon hintainen.
Mitä kalliimpi auto sitä enemmän on ilmaa hinnoissa.
Pienten autojen valmistus ei kuulemma maksa juurikaan vähempää kuin niinsanotut ökyautot
Ökyautoihin vain laitetaan kunnolla hintaa
jottei kuka tahansa tavallinen pulliainen
ei sillä ajaisi.
Mikä autossa maksaa!!
11
1133
Vastaukset
On niissä kuitenkin jotain eroja.
PIKKUAUTOT
Pikkuautot suunnitellaan alun alaken halvimmista osista ja itse valmistusvaihekin yritettään saada mahdollisimman kustannustehokkaaksi. Esimerkiksi nimenomaan tehtaan linjojen uudelleensuunnittelu alentaa tulossa olevan VW Golf VI :n valmistuskustannuksia 20%. Laskeeko se myyntihintaa vai parantaako tehtaan katetta, on eri asia.
PERHEAUTOT
Perheautoja ovat keskikokoiset, 4-henkisen perheen ja sen tavaroiden liikuttamiseen tarkoitetut autot, kuten Volvo V70, BMW 5-sarja ja Mercedes E-sarja. Näissä käytetään kalliimpia osia, malleissa on enemmän valinnanvaraa ja varusteita. Valmistusmenetelmät ovat kalliimpia. Tästä syystä valmistaminen on kalliimpaa, kuin täysin standardoitujen pikkuautojen. Esimerkiksi Volvoa ei pysty ostamaan suoraan kaupasta, vaan se tehdään mittatilauksena asiakkaan toiveiden mukaan. Tämä räätälöinti maksaa. Mercedeksen 11-kerroksinen nanolakkapinta maksaa yli 10-kertaisesti tojota aygon metalliväriin verrattuna.
ÖKYAUTOT
Ökyautoja ovat tavallisen palkannauttijan ulottumattomissa olevat, rikkaalle eliitille tarkoitetut harvinaiset, käsityönä tehdyt autot. Ferrari, Aston-Martin ja niin edelleen. Autot tehdään aluista loppuun käsityönä, ja sehän vasta maksaa. Hinnassa saattaa olla 75% katetta, mutta siitä huolimatta tällaisen menopelin valmistuskustannukset saattavat olla 50-kertaiset pikkuatoon ja 20-kertaiset perheautoon verrattuna.
Master Eq- linkkiä
tuosta, että Mersun lakkapinta maksaa yli kymmenen kertaa enemmän kuin Toyotan? Sen kyllä huomaa muutaman vuoden vanhoista käytetyistä autoista, että esim. Mersun lakkapinta kestää selvästi paremmin kuin Toyotan mutta yli 10-kertainen hinta tuntuu kovalta.
- ihmettelen...
... miten autot voivat olla niin halpoja! Mitä joku Toyota Corolla maksaa ilman veroja, ehkä vähän päälle kymppitonnin? Siihen hintaan valmistajan täytyy suunnitella ja rakentaa todella monimutkainen värkki, johon uppoaa myös hirvittävä määrä materiaalia, joita pitää ostaa lukuisilta alihankkijoilta ympäri maailman.
Ajatellaanpa vaikka taulutelevisioita. Vähän isompiruutuinen töllö maksaa heti yli 2000 euroa ja siinä ei ole kuitenkaan hinnassa lähellekään niin paljon veroa kuin autoissa! Materiaali/valmistus/suunnitellu on töllössä huomattavasti halvempaa ja yksinkertaisempaa kuin autossa, mutta silti kuuden telkkarin hinnalla saa auton, jossa on enemmän elektroniikkaa kuin niissä kuudessa telkkarissa - materiaalista puhumattakaan!- kovat katteet
Taulutelkkareissa rahastetaan (tyhmiltä) kuluttajilta rahat pois. Hintahan on oikea niin kauan kuin kauppa käy.
Joidenkin arvioiden mukaan lcd-television valmistus maksaa vähemmän kuin perinteisen putkitelkkarin valmistus.
Lcd-telkkareissakin jo se, että laitteen tilaa saksasta, laskee hintaa noin 25%..
- halvimpia
teollisia tuotteita, suhteutettuna niiden sisältävään tekniikkaan. Todella kova kilpailu, suuret valmistus-sarjat, pitkälle automatisoitu tuotanto, suuret valmistusyksiköt jne. saavat sen aikaan. Keskikoinen perheauto maksaa tehtaalta uloslähtiessä saman verran kuin viisimetrinen lakuituvene ilman moottoria.
- tarkoitat
"...elinkaari uusilla autoilla on todella lyhyt ja hankinta hinta voi olla jopa talon hintainen."
Mitäs tämä nyt tarkoittaa? Uusien autojen kestosta ja elinkaaresta ei tietenkään kenelläkään vielä ole tietoa, mutta ajatellaanpa vaikka 90-luvun alun autoja, joiden kestävyys jo tunnetaan. 15-vuotta vanhoissa 300 - 400 tkm ajetuissa autoissa kori on käytännössä ruosteeton ja tekniikka toimii kuin uutena. Totta kai tekniikkapuolta on vähän pitänyt korjata, mutta en silti sanoisi elinkaarta kovin lyhyeksi. Ja hinta sitten? Myydyimmät autot ovat hinnaltaan 20 30k€. Kerro se kymmenellä, niin sitten aletaan olla hintaluokassa jolla saa jo talojakin. - paskanjauhannan
Elä kato sitä Karpolla on asiaa-sontaa niin aktiivisesti auto on eri asia kuin pesukone !
Jos jumalaut kuplia pyörii edelleen liikenteessä ni ihan varmasti kuplan jo myynnissä ohittanut Golf4 kirnuaa mallilla kuin mallilla vielä vuonna 2055 ihan mukisematta , tää on niinku ihan satasen faktaa - ylikalliissa
Sitä olen ihmetellyt että kun tavallinen 20-30000 tavallinen auto joilla olen ajellut ovat toimineet ilman ongelmia ja olleet mukavia, niin mitä järkeä on maksaa kymmeniä tuhansia enemmän samasta asiasta??? halvemmallakin saisi varmasti hyvän pelin.
- vaan luuleskele
kun et tiedä
yli 40 000 euron vaihtoauto-bemariin esimerkiksi tehdään hiukan erilaisia toimenpiteitä ennen koeajoa kuin 20 000 euron corollaan mutta kyl sä sen saat varmasti koeajolle
ihan rauhassa ajelet riittävän pitkän lenkin ja sitten palaat taas tänne kommentoimaan edellistä asiaasi
etkä sitten katsele koeajoa corolla/skoda lasien lävitse , jooko ?
meinaan et , autoissa todella on eroa ... muussakin kuin hinnassa
Design on kallista:
http://i127.photobucket.com/albums/p130/master_eq/peugeot407.jpg
Master Eq- Ihmettelevä
Jos ajatellaan viime vuosien autoja, niin aika kammottavaa muotoilua ovat harrastaneet kalliit saksalaismerkit. Esim. uusi Audi A6 tai Q7 ovat hienoja autoja, mutta aivan käsittämättömän muodottomia möhkäleitä. BMW:n nykymalliston muotoilu on rumuudessaan jo legenda eikä Mersuissakaan ole hurraamista, joskin pahin kausi on jo ohitettu. Eivät ole näitä autoja kalliit muotoilijat ja design-talot suunnitelleet.
Toki muotoilu maksaa, mutta se kirpaisee vain kerran eikä jaettuna myytyä autoa kohti ole ainakaan kalliissa autossa enää kustannus eikä mikään. Sen nyt vielä ymmärtää, että halvoissa pikkuautoissa säästetään tässäkin kohtaa, mutta miksi kalliissa ja muuten hienoissa tuotteissas on annettu muotoilu jonkun kesäharjoittelijan tehtäväksi firman pikkujouluissa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
57-vuotiads muka liian vanha töihin?
On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei3053517Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?
Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette2521973By the way, olet
mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei971414J-miehelle toivon
Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.851333Onko kaivattunne suosittu?
Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(911285- 591188
Täytyi haukkuu sut lyttyyn
En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti591164Onkohan sulla enää tunteita
kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut361024Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola
Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks46986Etkö ymmärrä että olen turhautunut
kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?65904