Mitä bensaa FSI:hin

Tarnanen

Moi!

Ostin Octavia 1,6 FSI:n. Työkaveri tokaisi kateuksissaan kahvilla että siinähän pitää käyttää korkeaoktaanista bensaa. Ei kai pidä paikkaansa, myyjä ei ainakaan asiasta maininnut. Pitääkö siis paikkansa että pitää tankata kallista 98 oktaanista. Ohjekirjasta saa sen käsityksen että 95:n käy myös.

21

7007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käy, mutta...

      Nykymoottoreissa on nakutuksenestotunnistin, joten voit käyttää kumpaa bensaa vaan. FSI-moottorit on kyllä suunniteltu 98E:lle, joten suosittelisin sen käyttöä: hintaeroa 95E:hen on vain pari senttiä, mutta 98E:llä kulutus saattaa laskea niin paljon, että tuo hintaero säästyy korkoineen. Korkeampioktaaninen bensiini lisäksi (ainakin teoriassa) tuo lisää vääntöä ja tehoa.

      • valkokaulusdemari + skoda

        Ensimmäisissä FSI-koneissa oli tosiaan suosituksena tuo 98E mutta nykyisissä ensisijainen suositus on 95E.

        Asian voit tarkistaa bensatankin kannen sisäpuolen tarrasta, suositus menee nykyään siinä "95E/98E".

        Omassa fsi ocussa olen käyttänyt viimeiset 5 tankkia
        95E:tä eikä kulutus ole ajotietokoneen kilometreihin perustuvan seurannan mukaan kasvanut.

        Tehoa saattaa saada 98E:llä enemmän, mutta aika fakiiri saat olla jos eron huomaat normikäytössä.


      • on suositus
        valkokaulusdemari + skoda kirjoitti:

        Ensimmäisissä FSI-koneissa oli tosiaan suosituksena tuo 98E mutta nykyisissä ensisijainen suositus on 95E.

        Asian voit tarkistaa bensatankin kannen sisäpuolen tarrasta, suositus menee nykyään siinä "95E/98E".

        Omassa fsi ocussa olen käyttänyt viimeiset 5 tankkia
        95E:tä eikä kulutus ole ajotietokoneen kilometreihin perustuvan seurannan mukaan kasvanut.

        Tehoa saattaa saada 98E:llä enemmän, mutta aika fakiiri saat olla jos eron huomaat normikäytössä.

        Ainakin vm. 2007 Octavia 1.6 FSI:ssä myyjän ja käyttöohjeen suositus on käyttää ensisijaisesti 98E:ta. Hintaerolla ei ole käytännön merkitystä, täysi tankillinen 98E:tä maksaa noin 2 euroa enemmän kuin 95E:tä ja käytännössä 98:lla kulutus on aavistuksen pienempi kuin 95:lla.

        Jos kulutus olisi sama niin 15000 km/v ajavalle 98E tulisi maksamaan vuodessa n. 30€ enemmän, joten en pitäisi "kalliimpaa" bensaa kovin merkittävän kynnyskysymyksenä, ainakaan huomioiden MPI ja FSI-koneiden hintaeron...


      • ***
        on suositus kirjoitti:

        Ainakin vm. 2007 Octavia 1.6 FSI:ssä myyjän ja käyttöohjeen suositus on käyttää ensisijaisesti 98E:ta. Hintaerolla ei ole käytännön merkitystä, täysi tankillinen 98E:tä maksaa noin 2 euroa enemmän kuin 95E:tä ja käytännössä 98:lla kulutus on aavistuksen pienempi kuin 95:lla.

        Jos kulutus olisi sama niin 15000 km/v ajavalle 98E tulisi maksamaan vuodessa n. 30€ enemmän, joten en pitäisi "kalliimpaa" bensaa kovin merkittävän kynnyskysymyksenä, ainakaan huomioiden MPI ja FSI-koneiden hintaeron...

        ..täyden tankin hintaero edes tuota kahta euroa. Ainakin meilläpäin on 98E järjestään 2 senttiä kalliimpaa, kuin 95E. Tankillisen hintaeroksi tällöin tulee euro.

        Välillä tuntuu, että ihmiset ovat fakkiutuneet ajatukseen, että "se 98E on niin kallista". Ei uhrata ajatusta sille, minkä verran kalliimpaa se oikeasti on. Pari euroa kuussa, tai muutama kymmenen euroa vuositasolla sinne tai tänne ei todellakaan tunnu missään, ainakaan omassa taloudessani.


      • Antti_
        *** kirjoitti:

        ..täyden tankin hintaero edes tuota kahta euroa. Ainakin meilläpäin on 98E järjestään 2 senttiä kalliimpaa, kuin 95E. Tankillisen hintaeroksi tällöin tulee euro.

        Välillä tuntuu, että ihmiset ovat fakkiutuneet ajatukseen, että "se 98E on niin kallista". Ei uhrata ajatusta sille, minkä verran kalliimpaa se oikeasti on. Pari euroa kuussa, tai muutama kymmenen euroa vuositasolla sinne tai tänne ei todellakaan tunnu missään, ainakaan omassa taloudessani.

        Ompas pieni hintaero teilläpäin. Täällä Vihdissä hintaeroa on kaikilla tuntemillani asemilla 4 senttiä. V-power on sitten vieläkin kalliimpaa, se maksaa keskimäärin 8 - 9,5 senttiä enemmän litralta kuin 95.

        Meikäläisen kilsoilla (n. 3000 km/kk)tulee täällä tankatun ysivitosen ja ysikasin hintaeroksi 6,8 litran keskikulutuksella 98 €/v. Ei sekään vielä mitään merkittävää ole eikä talous siihen kaadu, mutta kävisi silläkin kerran ruokakaupassa.


      • Diesel?
        Antti_ kirjoitti:

        Ompas pieni hintaero teilläpäin. Täällä Vihdissä hintaeroa on kaikilla tuntemillani asemilla 4 senttiä. V-power on sitten vieläkin kalliimpaa, se maksaa keskimäärin 8 - 9,5 senttiä enemmän litralta kuin 95.

        Meikäläisen kilsoilla (n. 3000 km/kk)tulee täällä tankatun ysivitosen ja ysikasin hintaeroksi 6,8 litran keskikulutuksella 98 €/v. Ei sekään vielä mitään merkittävää ole eikä talous siihen kaadu, mutta kävisi silläkin kerran ruokakaupassa.

        Jos mulle tulisi autoilua yli 30 tkm/v niin ajaisin dieselillä enkä FSI:llä. Nykyisilläkin ajoilla (15 tkm/v) harkitsin dieseliä. En polttoainekulujen, vaan paremmin vääntävän ja käytännössä suorituskykyisemmän koneen takia. Hintaero bensamalliin yhdistettynä vuotuiseen dieselveroon kuitenkin painoi niin paljon että päädyin bensakoneeseen. Hyvä kone FSI:kin on, mutta ei yhtä hieno kuin 2.0 TDI.


      • FSI alla
        Diesel? kirjoitti:

        Jos mulle tulisi autoilua yli 30 tkm/v niin ajaisin dieselillä enkä FSI:llä. Nykyisilläkin ajoilla (15 tkm/v) harkitsin dieseliä. En polttoainekulujen, vaan paremmin vääntävän ja käytännössä suorituskykyisemmän koneen takia. Hintaero bensamalliin yhdistettynä vuotuiseen dieselveroon kuitenkin painoi niin paljon että päädyin bensakoneeseen. Hyvä kone FSI:kin on, mutta ei yhtä hieno kuin 2.0 TDI.

        En tykkää dieselin 2-jakoisuudesta. Voimaa on toki maantieajossa mukavasti mutta kaupungisa häiritsisi vaihteiden lyhyt vetoalue ja suppeampi kierroslukualue. Lisäksi en tykkää dieselin äänestä, värinöistä enkä pahanhajuisesta tankkauspistoolista ja dieselöljylammikosta kenkien alla. Lisäksi moottorin lämpö pysyy kylmillä ilmoilla liian pitkään alhaalla taajama-alueilla ja koneelle erittäin epäterveellistä, siitkäkin huolimatta vaikka olisi lämityskanaviston lämpövastukset lisäämässä ohjaamon lämpöä.


      • tuo on....
        Antti_ kirjoitti:

        Ompas pieni hintaero teilläpäin. Täällä Vihdissä hintaeroa on kaikilla tuntemillani asemilla 4 senttiä. V-power on sitten vieläkin kalliimpaa, se maksaa keskimäärin 8 - 9,5 senttiä enemmän litralta kuin 95.

        Meikäläisen kilsoilla (n. 3000 km/kk)tulee täällä tankatun ysivitosen ja ysikasin hintaeroksi 6,8 litran keskikulutuksella 98 €/v. Ei sekään vielä mitään merkittävää ole eikä talous siihen kaadu, mutta kävisi silläkin kerran ruokakaupassa.

        heh, ihmiset dokaa tuon summan jo lähiökapakassa illassa parissa, tai muutaman viikonlopun kaljalasti kotiin. Tai tupakkaan, sun muuhun, joku ostaa piintyneenä tapana Ilta-sanoman joka päivä. Itse pidän V-powerinkin hintaeroa naurettavan pienenä ottaen huomioon sen erinomaisuuden FSI- tai turbokoneissa.


      • Diesel?
        FSI alla kirjoitti:

        En tykkää dieselin 2-jakoisuudesta. Voimaa on toki maantieajossa mukavasti mutta kaupungisa häiritsisi vaihteiden lyhyt vetoalue ja suppeampi kierroslukualue. Lisäksi en tykkää dieselin äänestä, värinöistä enkä pahanhajuisesta tankkauspistoolista ja dieselöljylammikosta kenkien alla. Lisäksi moottorin lämpö pysyy kylmillä ilmoilla liian pitkään alhaalla taajama-alueilla ja koneelle erittäin epäterveellistä, siitkäkin huolimatta vaikka olisi lämityskanaviston lämpövastukset lisäämässä ohjaamon lämpöä.

        Tottahan tuokin on, ainakin osittain. Nykydieselien ääntä ei tosin enää auton sisällä juuri erota bensakoneen äänestä ja kaupunkiajoa helpottaa automaattivaihteisto, tietenkin lisähintaan ;) Omimmillaan diesel kuitenkin on pitkillä maantiematkoilla.

        Onneksi on vaihtoehtoja jokaiseen makuun ja tarpeeseen. Jos oma autonkäyttöni tuplaantuu (toivottavasti ei) niin FSI vaihtuu dieseliin (mieluusti DSG-vaihteistolla), mutta nykyajoilla pysyttelen bensakoneessa.


      • ***
        Antti_ kirjoitti:

        Ompas pieni hintaero teilläpäin. Täällä Vihdissä hintaeroa on kaikilla tuntemillani asemilla 4 senttiä. V-power on sitten vieläkin kalliimpaa, se maksaa keskimäärin 8 - 9,5 senttiä enemmän litralta kuin 95.

        Meikäläisen kilsoilla (n. 3000 km/kk)tulee täällä tankatun ysivitosen ja ysikasin hintaeroksi 6,8 litran keskikulutuksella 98 €/v. Ei sekään vielä mitään merkittävää ole eikä talous siihen kaadu, mutta kävisi silläkin kerran ruokakaupassa.

        tässä polttoaine.netistä hinnat sillä asemalla, jolla itse tankkaan:

        Jet, Tammisto Valimotie 18.10.   
        95E: 1.214
        98E: 1.234   
        Diesel: 0.994

        Aika monella pk-seudun asemalla tuo hintaero pyörii 2 sentin tuntumassa, toki isompaakin haarukkaa näyttää löytyvän, kun hintavertailusivustoa tutkii.


      • omakatisestikin
        FSI alla kirjoitti:

        En tykkää dieselin 2-jakoisuudesta. Voimaa on toki maantieajossa mukavasti mutta kaupungisa häiritsisi vaihteiden lyhyt vetoalue ja suppeampi kierroslukualue. Lisäksi en tykkää dieselin äänestä, värinöistä enkä pahanhajuisesta tankkauspistoolista ja dieselöljylammikosta kenkien alla. Lisäksi moottorin lämpö pysyy kylmillä ilmoilla liian pitkään alhaalla taajama-alueilla ja koneelle erittäin epäterveellistä, siitkäkin huolimatta vaikka olisi lämityskanaviston lämpövastukset lisäämässä ohjaamon lämpöä.

        niin on paljon nopeammin normaalilampotila. En ymmarra miksi nykyautoilijat ei kovinkaan monet vaivaudu kylmalla kelilla suojaamaan etusaleikkoa? Jo mukavuustekijan luulisi riittavan. Silloin diesel on taloudellinen ja pitkaikainen.


    • V-power!

      Tutkitusti Shellin 99 -oktaaninen bensa on parasta VAG:n FSI-koneille. Tuulilasin 10/06 numerossa bensatestissä 1,6 FSI-Golfissa teho lisääntyi muutaman kilowatin V-Powerilla. Shellin tehobensaa saa pk-seudulla hieman yli 1,30 litrahinnalla, se tulee takaisin pienempänä kulutuksena, ja ajo paljon miellyttävämpää. Itsellä Ocu 2,0 FSI ja ero vieläpä 98:iin kuin yö ja päivä. V-Poweria myydään ainakin Jyväskylän korkeudelle saakka, jos asut pohjoisempana eikä tuota löydy niin suosittelen kaikkia muita 98-bensoja mutta en Nesteen biobensaa. 95:llä auto toki toimii mutta ei parhaalla tavalla.

      • Tarnanen

        Saa sitä täältä länsi-uudeltamaalta, mutta hintaero meidän paikkakunnalla 95E:hen on 9 senttiä/litra. Eli tankillisessa noin 5 €.


      • sama Ocu 2,0FSI
        Tarnanen kirjoitti:

        Saa sitä täältä länsi-uudeltamaalta, mutta hintaero meidän paikkakunnalla 95E:hen on 9 senttiä/litra. Eli tankillisessa noin 5 €.

        Nii-in...omasta mielestäni autoilukuluissa pieni hintaero, ainakin omilla 20.000 vuosikilsalla. Vastaavasti kuluttaa sen liki litran sataselle vähemmän, reagointi ja vääntö eri luokkaa, ja jo kylmäkäynti startin jälkeen erilainen, tasainen, hiljainen. Ja tuossa bensassa on huippuluokan lisäaineet jotka pitää moottorin karstattomana, sekin sellainen pitkän ajan etu jota ei 9 sentin litrahinnan erolla vielä erota.


      • haaskausta

        Miten minä muistelen, että Tuulilasin mittauksissakin tuo lisäteho FSI-koneessa V-Powerilla saatiin näkyviin vain testipenkissä mutta ei maantiellä?

        Ja oliko johtopäätös muutenkin se, että välttämättä normaaliajossa ei edes kannata 95:ttä kummempaa bensaa käyttää?


      • artikkelin kokonaan

        ajatuksella saatoit ehkä myös huomata että polttoaineen kulutukseen ei v-powerilla ollut vaikutusta. Eli jos pidät järkevänä maksaa 10 senttiä/litra lisähintaa turhasta niin siitä vaan.


    • edessä:

      Jos ohjekirjan mukaan 95 kelpaa niin turhaan laitat muuta. Tuulilasin kirjoitus on mulla tässä edessä ja 95:n ja 98:n välillä ei ole käytännössä juuri eroa kulutuksessa tuolla FSI:llä (Golf). Shellin V-Powerin käyttö varsinkin on turhaa! Hintaeroja ei kompensoidu millään tavalla. Ja tekstissä mainitaankin, että nykyisin autotehtaat tähtäävät myyntimalleissa 95-oktaanisen käyttöön. Sytytysennakko säätyy nakutusanturina avulla tarvittaessa matalaoktaanisemmallekin bensiinille, mutta ei välttämättä enää toiseen suuntaan.

      Toisena esimerkkiautona on Tojo, jolla silläkin saavutetaan pienimmät kulutusarvot 95-oktaanisella!

      • tästä sanotte

        Mahtaiskos tuo oktaanijuttu olla niin, että jos moottori on suunniteltu korkeaoktaaniselle, se toimii sillä parhaiten. Jos koneeseen laittaa matalaoktaanista, säätää nakutustunnistin sytytystä ym. ja näin pudottaa tehoa. Kone kyllä silläkin toimii, hyvinkin, mutta teho on vähäisempää (onko sillä sitten merkitystä?).

        Jos moottori on suunniteltu toimivaksi matalaoktaanisella, se toimii sillä parhaiten. Jos siihen laittaakin korkeaoktaanista, ei sen käytöllä saavuteta mitään hyötyä.


        Kyllä sitä ennenkin tankattiin 100:sta, vaikka 92 olisi ollut sopivaa, ja kuunneltiin että kyllä nyt käy hyvin ja tehojakin on vaikka kuinka ... kuvittelua, tai moottorissa väärät säädöt.

        Polttoaineen oktaaniluvun nostohan tarkoittaa käytännössä sitä, että se ei syty niin herkästi kuin matalaoktaaninen. Tämä herkkä syttyminen nimenomaan aiheuttaa hakutusta ja korkeaoktaanisessa syttymisherkkyyttä on hidastettu/nostettu, jotta voidaan käyttää suurempia puristuksia.


      • totta!
        tästä sanotte kirjoitti:

        Mahtaiskos tuo oktaanijuttu olla niin, että jos moottori on suunniteltu korkeaoktaaniselle, se toimii sillä parhaiten. Jos koneeseen laittaa matalaoktaanista, säätää nakutustunnistin sytytystä ym. ja näin pudottaa tehoa. Kone kyllä silläkin toimii, hyvinkin, mutta teho on vähäisempää (onko sillä sitten merkitystä?).

        Jos moottori on suunniteltu toimivaksi matalaoktaanisella, se toimii sillä parhaiten. Jos siihen laittaakin korkeaoktaanista, ei sen käytöllä saavuteta mitään hyötyä.


        Kyllä sitä ennenkin tankattiin 100:sta, vaikka 92 olisi ollut sopivaa, ja kuunneltiin että kyllä nyt käy hyvin ja tehojakin on vaikka kuinka ... kuvittelua, tai moottorissa väärät säädöt.

        Polttoaineen oktaaniluvun nostohan tarkoittaa käytännössä sitä, että se ei syty niin herkästi kuin matalaoktaaninen. Tämä herkkä syttyminen nimenomaan aiheuttaa hakutusta ja korkeaoktaanisessa syttymisherkkyyttä on hidastettu/nostettu, jotta voidaan käyttää suurempia puristuksia.

        Itse asiassa juuri näin asia käsittääkseni on. Jos moottori vaatii puristussuhteiden puolesta korkeaoktaanista, nakutusanturi siirtää sytytysennakkoa, mikäli bensan oktaaniluku ei riitä, ja teho hieman putoaa.

        Tarpeettoman korkeaoktaanisen bensan käyttö on täyttä tuhlausta. Bensiinin ns. lämpöarvo eli saatava energia on sama oktaaniluvusta riippumatta eli mitään suorituskyvyn todellista parannusta ei turhan isolla oktaaniarvolla voida oikeasti saada. Ja tämä ei tunnu aina menevän jakeluun.


    • että...

      Myyjä meinasi, että 95 oktaanista voi käyttää mutta silloin tehoissa ei päästä lähellekään ilmoitettuja arvoja.

    • Anonyymi

      Joo taitaa tosiaan olla 98 oktaanista mulla ainakin tuli esikatalysaattorin sisältä Valkosta jauhetta ja moottorin vika valo syttyy, nyt 98 eikä pala vika valo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6945
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe