Keskustelua hammasraudoista

4kk takana

Moro!

Olen yrittänyt tuloksetta etsiskellä netistä jotain saittia, jossa hammasrautojen haltijat puhuisivat kokemuksistaan keskenään. Kyllähän täälläkin on juttua jonkin verran, mutta luulisi, että tämmöisestä joillekin henkisesti melko raskaastakin asiasta olisi enemmän keskustelua jossain...?

34

8391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teinipalstoilla?

Eikös ne murkkuikäiset oo noiden rautojen suurkuluttajia.

• Aikuinen rivistö

Minulla on takana kiinteiden rautojen kanssa yli 24 kk. Eipä ole ollut sitten minkäänlaisia ongelmia, ei fyysisiä eikä henkisiä.
      Mitä te oikein laitatte edes niitä, jos kantti ei kestä? Ei niitä kukaan väkisin teidän suuhunne laita!
      Jos tuntuu jotenkin ongelmalliselta niin repikää ne ***** niin ei tarvi kitistä1
      Ja kyllähän se niin on että 99% ne on murkkujen juttuja. Aikuiset joilla on, niin kyllä ne nyt älyää homman, ennenkuin alkaa edes moiseen, ettei tarvi kitistä kaiken maailman keskustelupalstoilla moisista arkipäivän jutuista!

• Älä komplexoi

Mitä ihmettä on muka rautojen pitämisessä? Mulla on ollut raudat jo kaksi vuotta, eikä niissä ole mitään ihmeellistä. Ei niiden kanssa tarvi tuskailla eikä hikoilla. Ei ketään kiinnosta toisten raudat! Ihan tuiki tavallinen arkipäivän juttu. On se kumma, kun jotkut vaahtoo suu vaahdossa (vaahto ei johdu raudoista) että on se nyt kamalaa kun mä saan raudat. Voi vee jee sentään, toinen hikoilee lähteekös mun kaverit veks kun on raudat suussa, ei voi kun ihmetellä tällaista pas**** jauhantaa!

• pursuaa.....

Aikuisella ei hirvitä raudoissa muutakuin hinta! Joka kuukausi pulitat sievoisen summan oikojalle!
      Oikominen ei ole ilmaista.

Ei niissä raudoissa mitään keskusteltavaa ole. Jos ne on sulle jotenkin probleemalliset niin miksi ihmeessä yleensä laitoit ne.
      Olisit murissut vastaan jos olet teini ja jos olet jo aikuinen niin onko tapanasi ylipäätään tehdä tekoja joita et henkisesti kestäkään! Ja jos sulla on jo lapsia, niin seuraa lapsesi rautojen pitämistä, eiköhän siinä ole sitten tarpeeksi.

• kaikkea kanssa

Siis oletko sinä nyt tosissasi?
      Tarvitset henkistä tukea raudoillesi. Miksi ihmeessä annoit survoa ne suuhusi? Ei niitä ole kenenkään pakko ottaa.
      Itsellä oli raudat keski-iässä ja ei aiheuttanut sitten minkäänlaisia valtakunnan oireita.
      Kävin juhlat sun muut arvotilaisuudet läpi eikä kukaan niistä piitannut paskan vertaa!
      Oletko kenties vain pettynyt kun kukaan ei ole edes huomannut niitä?

• myös aikuisilla

Itse en kyllä ole enää mikään teini, vaan 21-vuotias, ja kukaan ei ole koskaan sanonut yhtään mitään hammasraudoistani. Lakkiaiset menivät niitten kanssa, ja ihmiset suhtautuvat ihan samalla tavalla kuin ilman rautoja. Kyllä nykyään rautoja näkyy myös aikuisilla suht paljon. Ainut vaan että hoitoni maksaa, mutta niin se olisi maksanut vaikka se olisi tehty nuorempanakin, sillä purentavirheeni ei täyttänyt kunnalliseen oikomishoitoon ottamisen kriteerejä.

• AIKUISENA

Eihän raudoista muuta ongelmaa ole kuin että ovat pirun kalliit. Joka kuukausi pulitat huiman summan hoidosta. Sitten kun ne ynnää yhteen sillä rahalla saa upouuden auton.
      Oikomishoito ei ole persaukisten puuhaa. Ennen oikojat laskuttivat kertalaskulla jälkikäteen ja hui sentään, miten tuli luottotappiota. Jätettiin kalliit hoidot maksamatta.

Onnneksi tänä päivänä käytnäntö on toinen. Joudut maksamaan laskusi käynnin jälkeen. Ihan hyvä asia, koska muut maksavat asiakkaat ihan perushoidoissa paikkaukset ym. joutuvat luottotappiot maksamaan nousevina hintoina.

Ja lisäksi kannattaa muistaa, että hoitotulos ei ole välttämättä se mitä odotit. Tulee pettymyksiä sillä oikomisella ei saada aikaan mitään hollywoodhymyä! Ja tarkasta retentiovaiheesta huolimatta hampaat saattavat lähteä liikkeelle eli tarkoittaa että joudut uusimaan kalliin hoidon uudestaan jossakin vaiheessa. Oikoja ei ole vastuussa takaisinpäin pyrkivistä hampaista.

• raudoista

Tässä pari ulkoista neuvoa:
      - Älä kaiva rautojesi mönjää kaikkien nähden.
      - Pidä rautojen välit puhtaina, koska muita oksettaa jos siellä on mömmöö.
      - Älä kysy muilta: "onko mun raudois jotain?" Mee ite kattoo peilistä.

• löytyy
      • verkkoklinikka

kirjoitellut itsekin , kun raudat on suussa! Löytyy paljon yliammuttuja juttuja siinäkin palstalla raudoista.
        Kerran siellä eräs nimimerkki kirjoitteli kun kumivedot lenteli suusta ulkona syömässä ollessaan vieraisiin pöytiin jne. Ei ne kumivedot minnekään lentele suusta.
        Sitten siellä kilpailtiin kenellä on paras oikoja käytössään. Jos toinen sanoi, että mulla tehtiin näin ja näin, niin toinen korjasi että kyllä sun oikoja ei sitten osaa hommaa ollenkaan!
        Että näin tuostakin palstasta!

• uskovaneito30
        verkkoklinikka kirjoitti:

kirjoitellut itsekin , kun raudat on suussa! Löytyy paljon yliammuttuja juttuja siinäkin palstalla raudoista.
        Kerran siellä eräs nimimerkki kirjoitteli kun kumivedot lenteli suusta ulkona syömässä ollessaan vieraisiin pöytiin jne. Ei ne kumivedot minnekään lentele suusta.
        Sitten siellä kilpailtiin kenellä on paras oikoja käytössään. Jos toinen sanoi, että mulla tehtiin näin ja näin, niin toinen korjasi että kyllä sun oikoja ei sitten osaa hommaa ollenkaan!
        Että näin tuostakin palstasta!

itsekin kun sain raudat niin kirjoittelin verkkoklinikkaan niistä. S
        Sain jopa monet aloittamaan homman :D Siitäkin että sanoin, että keraamiset braketit ei näy, moni innostui ja arvaa vaan, kun olivat käyneet laittamassa niin tuli ärräpäitä, kun eivät olleetkaan mitään näkymättömiä!!!No, siihenpä vain kommentoin, että TIETYSTI NE NÄKYVÄT! Miten sitä on tosi helppo saada toisia uskomaan mitä tahansa!

• on.......

murkkuikäisten ja lasten puuhaa! Eipä niitä aikuiset juuri mainostele. '
      Oikaiskaa hampaanne lapsena nuorena, ettei tarvitse aikuisena sitten sitä tehdä. Ei tulos kuitenkaan ole aikuisena samanveroinen kuin hampaiden kehitysvaiheessa on oikaistu.
      Ja takaisinhan ne hampaat pyrkivät menemään, oikaisi niitä sitten lapsena tai aikuisena.
      Itsellä raudat aikuisiällä ja täytyy sanoa että lopputulos on surkea! Rahat ovat menneet kaivoon suorastaan! Eikä raudoilla saa nuoruutta takaisin, valitettavasti!

• lapsen suussa istuu

Hammasraudat ovat epäseksikkäät! Hyi Saatana niitä. Oksettaa ihan.
      Laittakaa lapsena tai nuorena ne, ei sovi niinkuin aikuisen suuhun näin ulkopuolisen silmästä!
      Itellä oli raudat lapsena, vanhemmat maksoi, onneksi!

• -----------

Ainakin itse olin lapsena niin epämotivoitunut ihan hampaiden perushoitoonkin, ei olisi tullut kuuloonkaan että siitä olisi silloin tullut mitään.

• MOTIVOIVAT
        ----------- kirjoitti:

Ainakin itse olin lapsena niin epämotivoitunut ihan hampaiden perushoitoonkin, ei olisi tullut kuuloonkaan että siitä olisi silloin tullut mitään.

lapsen oikomishoitoon lapsena. Se on vanhempien tehtävä. Silloin oikomishoito ei ole lapselle sen kummempi asia kuin kaupassakäynti. Kyllä hampaat pitää saada lapsena suoristettuna, ettei tarvitse poistaa pysyviä hampaita. Ja kalustosta tulee oikeaoppisesti oikein oiottu, eikä aikuisen hammaskaarelle riviin, muttei kumminkaan sen täydellisempää.

• hammaskeijukka

Sepä kiva, että vanhemmat maksoivat.

• vuodesta toiseen

Oikomishoito on tosiaan hinnakasta puuhaa.
      Kustannukset tosi korkeat, 15 minuutin käyntikerta maksaa noin 120 euroa, sisältää aktivointilankojen irrotuksen ja uudelleen kiinnityksen.

Jos vaihdetaan lankaa uuteen, hinta tietysti vielä korkeampi.
      Vaihto tehdään noin joka toinen kuukausi riippuen hampaiden asennosta tms.
      Rahaa todella saa varata 1-2-3 vuodelle, joka
      kuukausi n.120-300 euroa ja käyntiaika on vain 15-20 minuuttia. Ja tietysti aluksi vielä huomattavasti enemmmän, kun raudat asennetaan.

Ja sitten päätteeksi, ainakin minulle hammaslääkäri sanoi, että hampaat eivät todellakaan tahdo aikuisella oikomispotilaalla pysyä "asennetuilla" uusilla paikoilla, helposti lähtevät kulkemaan uudelleen entisiin paikkoihin. Vaikka retentiokojeitakin pitää.
      Ja nekin tietty maksaa ja paljon.
      Oikomisesta ei ole kuin jatkuvaa menoa, saa jossain vaiheessa uusia koko leikin, jos haluaa säilyttää tuloksen luxuksena. Hautaan asti käyntejä ja päälle myös tavalliset hammasremontit. Ei siinä tarvitse miettiä enää mihinkä rahat panisi. Jatkuva juokseminen oikojalla ei ole mitään elämää. Elämässä on muutakin kuin hampaat.

• tulos surkea

Minä tyhmä, tyhmä tyhmä..aloitin oikomishoidon. Aluksi poistettin hampaita ahtauden vuoksi.
      Ja nyt niitä aukkoja ei saada ihan kiinni oikomalla, joten ehkä johonkin väliin implantteja/siltaa.
      Rautojen kanssa ei tarvi muuten olla turpa levällään, eihän sitä olla muutenkaan. Tietty paitsi sellaiset jotka nauraa koko ajan........
      Kadun oiontaa tosi raskaasti. Oikoja ei maininnut mitään että rakoja jäis, nyt vasta jälkikäteen sanoi, että sehän on ihan selvä että kun on välistä poistettu, ihan kokonaan raot eivät mene kiinni.
      Sen lisäksi että rahaa on palanut ihan valtavasti ja raot jäämässä, niin ei kyllä naurata sitten ollenkaan. On ikävä entistä tiivistä rivistöä. Kaduttaa tosi paljon. Kyllä oikoja olisi velvollinen ennen aloitusta tällaiset faktat kertomaan. Alussahan tehdään kaiken maailman mittaukset sun muut, joten tiedossa on kuinka paljon hampaita pystyy poistamaan, että olisi tiivis rivistö ilman vippaskonsteja rautojen poisottamisen jälkeenkin.

• zakox

Minä 35v olen käynyt arvioituttamassa hoidon tarpeen ahtaan yläleuan vuoksi. No vaihtoehtoja tuli 2, vaikeampai jossa leikattais sekä ylä- että alaleuka. 2 eri otteeseen ja raudat yhteensä 2 vuotta ja sitten se ylläpito systeemi. Siinä oli riskinä ne leikkaukset ja että yläetuhampaat joutuu kuitenkin kovaan rasitukseen uuden alahammas asentojen takia. "Helpompi" tapa etuhampaiden korjailuun olis sitten se että sivuilta poistettais nelos hampaan ja etuhampaat siirrettäis raudoilla sitten taaksepäin. Edellistä viestiä lukiessa tuli mieleen uskallanko siihekään ruveta...Miten muuten neloshampaiden poisto vaikutti poskien/huulten ulkonäköön? Minulle on sanottu että poskilinja saattaa valahtaa ja huulet ainakin menevät hieman sisäänpäin eli näyttävät ohuemmilta. Kertokaa kokemuksia:

• hgfhjhj
        zakox kirjoitti:

Minä 35v olen käynyt arvioituttamassa hoidon tarpeen ahtaan yläleuan vuoksi. No vaihtoehtoja tuli 2, vaikeampai jossa leikattais sekä ylä- että alaleuka. 2 eri otteeseen ja raudat yhteensä 2 vuotta ja sitten se ylläpito systeemi. Siinä oli riskinä ne leikkaukset ja että yläetuhampaat joutuu kuitenkin kovaan rasitukseen uuden alahammas asentojen takia. "Helpompi" tapa etuhampaiden korjailuun olis sitten se että sivuilta poistettais nelos hampaan ja etuhampaat siirrettäis raudoilla sitten taaksepäin. Edellistä viestiä lukiessa tuli mieleen uskallanko siihekään ruveta...Miten muuten neloshampaiden poisto vaikutti poskien/huulten ulkonäköön? Minulle on sanottu että poskilinja saattaa valahtaa ja huulet ainakin menevät hieman sisäänpäin eli näyttävät ohuemmilta. Kertokaa kokemuksia:

Kärsitkö päänsäryistä tai leukaongelmista kun oikomaan olet lähdössä? Itselläni on purenta aika huono, mutta mitään ongelmia ei vielä ole tullut, etuhampaat on hieman päällekkäin. Mutta oikomaan lähden vasta, jos alkaa tosissaan tulla ongelmia. Omaa purentaani yritettiin korjata teini-iässä mutta en jaksanu mitään rautoja... Oikoja ilmoitti, että mulle tulee joskus ongelmia huonosta purennasta johtuen.

• nainen 38v.
        zakox kirjoitti:

En kyllä suosittele mistään nimestä mennä repimään nelosia pois oionnan suhteen.
        Itse hölmö-minä poistatin.
        Tosi on että poskilinja saattaa valahtaa ja huulet ainakin menevät hieman sisäänpäin eli näyttävät ohuemmilta. Huulten sivuille on tullut juoneet alaspäin ja ovat tosi ikävän näköiset, vanhentavat hurjasti. Tämä johtuu siitä että suu etualueelta ikäänkuin supistuu.
        Lisäksi sanottin ettei poistoaukot mene kokonaan umpeen, niitä täytyy korjailla muovilla! Siis mä olen ihan shokissa sen vuoksi, koska ei mulle mitään kerrottu tällaisista asioista ennen aloitusta. Sen lisäksi että suu on "valahtanut" alaspäin reunoilta,vielä täytyy alkaa muotoilemaan terveitä hampaita, jotta saadaan sopimaan vierushampaiden muottiin. Sitten niitä muoveja saa ajan myöten uusia ja vaihtaa. Jos haluu valkaista niinkuin itse haluan, niin ei muutakuin uudelleen muovit vaihtoon. On tämä tosiaan niin älytöntä touhua, että en olisi ikinä alkanut jos olisin tiennyt enemmän.
        Minultakin peloiteltiin tuolla purennan huonomisella, mutta täytyy sanoa, että ennen aloitusta ei ollut minkäänlaisia purentavaivoja, mutta nyt niitä on tullut, oikea leukanivel naksuu ja oli tässä vähän aikaa sitten tosi kipeä, ettei voinut purra mitään eikä kunnolla suuta kiinni. Lääkäri meinasi, että niveliin tullut jotain häikkää.
        Lysti maksanut tähän mennessä jo reilut 4500 euroa ja mulla on tosiaan vieläkin nämä kiinteät raudat suussa, vaikka piti saada jo vuosi sitten
        pois. Ikää on 38v. Ohjeeksi annan että älä nyt missään nimessä ala toimenpiteisiin, jos sulla nyt ei ole mitään hengen päälle käyviä oireita. Purentavaivoja voi olla vaikka on oiottukin tai tulla oionnan seurauksena vielä pahemmmat ongelmat, kuten minulla.
        Leukaleikkauksista saat infoa www.leukaleikkaus.com sivuilta.

• oikomishoidosta
        zakox kirjoitti:

Olen nainen 28 v ja pitänyt rautoja 8 kk. Olen tyytyväinen, vaikka neloset ylhäältä poistettiin, sillä selvää oli, etteivät etuhampaat olisi muuten mahtuneet oikenemaan. Mitään poskien ja huulten sisäänputoamista ei ole tapahtunut, enkä sellaisesta ole kuullutkaan - päinvastoin, rautojen kanssa huulet näyttävät pulleammilta, ja positiivistahan se on! Nyt etuhampaani ovat jo kauniisti suorassa rivissä, mutta sivuilta näkyy raot. Nuo raot eivät suuresti häiritse, sillä lääkärini mukaan hoidon loppupuolella nekin vedetään umpeen tai ainakin niin pieniksi, ettei niitä huomaa. Hyvä puoli: Hampaat ovat helpommat pitää puhtaana kuin ennen, sillä hammasvälit olivat todella ahtaat. Hoitoa jäljellä vielä n. vuosi ja hinta-arvio 2500e. Särkyjä ei ole ollut, paitsi ihan alkuaikoina n. viikon verran.

• mullakin aluksi
        oikomishoidosta kirjoitti:

Olen nainen 28 v ja pitänyt rautoja 8 kk. Olen tyytyväinen, vaikka neloset ylhäältä poistettiin, sillä selvää oli, etteivät etuhampaat olisi muuten mahtuneet oikenemaan. Mitään poskien ja huulten sisäänputoamista ei ole tapahtunut, enkä sellaisesta ole kuullutkaan - päinvastoin, rautojen kanssa huulet näyttävät pulleammilta, ja positiivistahan se on! Nyt etuhampaani ovat jo kauniisti suorassa rivissä, mutta sivuilta näkyy raot. Nuo raot eivät suuresti häiritse, sillä lääkärini mukaan hoidon loppupuolella nekin vedetään umpeen tai ainakin niin pieniksi, ettei niitä huomaa. Hyvä puoli: Hampaat ovat helpommat pitää puhtaana kuin ennen, sillä hammasvälit olivat todella ahtaat. Hoitoa jäljellä vielä n. vuosi ja hinta-arvio 2500e. Särkyjä ei ole ollut, paitsi ihan alkuaikoina n. viikon verran.

Lähes samaa kuin sinulla. Raudat suussa ja jne. Kuitenkin nyt kun niitä rakoja todella pitäisi vetää umpeen niin ei niitä nyt saadakaan kokonaan umpeen. Minä olen taas huomannut että rakoihin kerääntyy ruokaa hyvin helposti, tietenkin riippuu ruoasta, jos velliä syö niin ei toki tartu.
        Mitä tulee noihin rakoihin vielä, niin mulle kanssa sanottin, ettei niitäkukaan huomaa, Mutta ei ne tuttavat valitettavasti mitään sokeita olleet. Kyllä ne ihmetteli että miksi niitä rakoja nyt sitten jää kerta oiotaan. Enpäs osannut selittää. Harmittaa...
        Tottakai ne raudat pullistaa huulia, sehän on selvä. Mulla kun otettiin pois niin huomasi kyllä kun hampaita vedetty taaksepäin, niin ei se profiili voi pysyä samana.

• uudestaan mies 34v.

uudestaan hampaiden väliin. Itsellä oiottiin vuosi sitten hampaat. Sain retentiolevyt ja poistettiin tietty nuo kuuluisat neloset. Raot eivät menneet kokonaan umpeen, kuten oletin sillä minulla oli tiivis kalusto. Ruokaa jää niihin jatkuvasti kiinni. Lisäksi retentiolevy on tehnyt rakoja isommiksi, siitä kohtaa missä pinteet ovat. Oikoja sanoi, että retentiolevyn pinteet väkisin puristaa raot auki jonkin verran ja vaihtoehtona onhampaiden muovittaminen sitten retentiovaiheen jälkeen.
        Olen kyllä katunut nelosten poistoja koska ne oli ihan terveet ja hampaani ovat muutenkin olleet tosi hyväkuntoiset. Nyt hymy on paljon kapeampikin ja ymmärtäähän sen, että kun välistä otetaan hampaita pois, niin ei se hymy enää yhtä leveä ole.
        Kustannusarvioihin ei muuten lasketa retentiolevyjen hintaa. Kustannusarvio kattaa vain kiinteäkojerauta-ajan, että kyllä nelospoistojen hinta-arvio on reilut 5000 euroa, joka sisältää retentiolevyn ylös, mutta ei enää kontrollikäyntejä. Kävin nimittäin toisen hyvin kokeneen oikojan puheilla ja hän sanoi, että hinta-arvioni joka oli sinun luokkaa, on laskettu aivan liian alas.

• negatiivista

Minulle muuten luvattiin ihan samaa. Sanottiin että raot umpeen, kun muut hampaat ovat kaarella tasaisesti.
        Niin niitä sitten alettiin vetämään kiinni, mutta kuinka ollakaan, ei niitä saatu kokonaan umpeen.
        Kyllä kaikki kuusi hammasta edestä on tosi kiinni, hyvä edes niin, mutta entä sitten sivuosat, repsottavat välit hampaissa mitä ei ennen ollut.
        On tullut kiinnitettyä huomio monen muunkin kalustoon nykyään ja huomaa että rakoja esiintyy juuri kulmahampaiden jälkeen.
        Yhdelläkin oli tosi isot aukot sivuilla, ei tietenkään mitään hampaankolon kokoisia, mutta inhotti katsella kun se hymyili ja raot paistoi.
        En olisi itse mennyt missään nimessä poistamaan nelosia, jos olisin arvannut. On se muuten kumma miten sitä kiinnittää nykyään toisten rakoihin huomion ja huomaa, että joka toisella oiotulla paistaa raot. Olisi ollut ehkä kivempaa jos se rako olisi ollut vaikka hampaiden etuosassa. Nyt raot näyttää vähän kuin olisi risat hampaat, jollakin syöpynyt välit auki. Itsellä ainakin inhottaa, vaikka hammaslääkäri muka tosiaan väitti että raot menevät kyllä umpeen ja kukaan ei huomaa niitä jotka eivät mene.
        Eihän sitä turpa levällään tarvi kyllä ollakaan että koko kalusto näkyy, mutta kyllä joskus tekee mieli nauraa niinkin paljon ja silloin ne sieltä vain näkyy.

• Hammashoitaja
        negatiivista kirjoitti:

Minulle muuten luvattiin ihan samaa. Sanottiin että raot umpeen, kun muut hampaat ovat kaarella tasaisesti.
        Niin niitä sitten alettiin vetämään kiinni, mutta kuinka ollakaan, ei niitä saatu kokonaan umpeen.
        Kyllä kaikki kuusi hammasta edestä on tosi kiinni, hyvä edes niin, mutta entä sitten sivuosat, repsottavat välit hampaissa mitä ei ennen ollut.
        On tullut kiinnitettyä huomio monen muunkin kalustoon nykyään ja huomaa että rakoja esiintyy juuri kulmahampaiden jälkeen.
        Yhdelläkin oli tosi isot aukot sivuilla, ei tietenkään mitään hampaankolon kokoisia, mutta inhotti katsella kun se hymyili ja raot paistoi.
        En olisi itse mennyt missään nimessä poistamaan nelosia, jos olisin arvannut. On se muuten kumma miten sitä kiinnittää nykyään toisten rakoihin huomion ja huomaa, että joka toisella oiotulla paistaa raot. Olisi ollut ehkä kivempaa jos se rako olisi ollut vaikka hampaiden etuosassa. Nyt raot näyttää vähän kuin olisi risat hampaat, jollakin syöpynyt välit auki. Itsellä ainakin inhottaa, vaikka hammaslääkäri muka tosiaan väitti että raot menevät kyllä umpeen ja kukaan ei huomaa niitä jotka eivät mene.
        Eihän sitä turpa levällään tarvi kyllä ollakaan että koko kalusto näkyy, mutta kyllä joskus tekee mieli nauraa niinkin paljon ja silloin ne sieltä vain näkyy.

Tietysti rakoja jää jos välistä on poistettu hampaita. Sen vuoksi "uudet hampaat"jotka tulevat yhteen poistetun hampaan tilalle, eivät sovi yhteen ilman muotoilua. Sama juttu on, jos vaikka hammas istutetaan toiseen väliin. Muotoiltava se on.
        Itsellä ei poistettu hampaita ollenkaan oikomisen vuoksi ja rivini on käsittelemätön eli ei jäänyt minkäänlaisia rakoja, ei pieniä ei suuria.
        Ystävälläni taas poistoja tuli ja hänen hampaisiin on raot alkaneet avautua uudestaan hyvästä retentiovaiheesta huolimatta.
        Aina kun hampaita joudutaan poistamaan välistä, on vaarana ettei hampaat pysy paikoillaan, lähtevät todella herkästi liikkeelle uudestaan.
        Retentiolevykin tekee välejä suuremmiksi jos niitä jää, koska ns. pinteet tulevat hampaan väliin, kevyesti kylläkin.

• NELOSPOISTOIHIN, onni!!!

En antanut poistaa omia nelosia ollenkaan. Sain niskavedon jolla hampaita siirrettiin taaksepäin, jotta sitten voitiin alkaa siirteleen etuhampaita taaksepäin.
        Siinä kyllä meni aikaa ennenkuin sain kiinteät raudat. Toki olisi ollut tosi nopsaa, jos olisin vain mennyt vetämään neloset pois, mutta sitä en halunnut ja onneksi oikoja esitti vaihtoehdon.

Tiedän, että kun poistoja otetaan aikuisena pois välistä, ei hampaat tahdo pysyä uusilla paikoillaan. Lisäksi ne raot mitkä jää, on tosiasia.Ei suurensuuret, pienet ovat todella, mutta jotenkin rivistö näyttää vajavaiselta. Ne aukeaa tosi helposti uudelleen isommiksikin.
        Kyllä ne tosiaan kuusi ensimmäistä hammasta säilyy hyvin kiinni.
        Itse en missään nimessä halunnut minkäänlaisia välejä hampaisiini, edes sivuille. On tosi ikävää, kun ne hymyillessä näkyy, rivi ei jotenkin ole yhtenäisen näköinen.

Tietysti raudat pullistaa huulia! Kun raudat otetaan pois, niin eipä enää pullistele! Kun poistoja on otettu ja hampaita vedetty sisäänpäin, niin tietenkin se näkyy jonkin verran myös huulten luona, suun ympärillä. Joillakin tosi haittaavasti.

Kamun rivistöstä otettiin nuo neloset pois, joten olen ihan aitiopaikalta saanut seurata tilannetta, siten tiedän.
        Itsellä on edelleen tiivis hyvännäköinen yksyhteen kalusto, retentiolangat takana.

Kyllä olen erittäin tyytyväinen, etten nelosia poistanut, sain säilyttää tiiviin rivistön edelleen. Nyt kelpaa hymyillä!

Sille, joka pähkäili oionnan aloittamista yli kolmikymppisenä, niin älä nyt mene ainakaan niitä nelosia poistamaan! Tosi on mitä kerroit niiden haittavaikutuksesta oionnan lopussa.

Lisäksi ne pienet raotkin, jotka jäävät ihan väkisin, jos et halua niitä muovilla paikattavan umpeen, keräävät ruokaa ja seurauksena ientulehduksia tosi helposti, vaikka kuinka puhdistaa.

• kesänainen 33v.

Mulla oli 4 vuotta hammasraudat ylhäällä ja alhaalla. Huulet törröllä kuljin.
        Lisäksi oli vielä niskaveto ja sellainen purentalevy kitalaessa. Kävin ehkä n. 20 kertaa vuodessa hammaslääkärissä 4 vuoden ajan. Pahimmillaan istuin 1,5 tuntia penkissä putkeen.
        Alaleuan hampaat eivät oienneet kunnolla.
        Yksi hammas haittaa edelleen puhumista, koska se on kielen tiellä.
        Yläleuan hampaani ovat palanneet takaisin vinoon asentoon. Turhaa hommaa koko oionta. Rahat meni aivan hukkaan.
        Kyllä oikomishoito täytyy tehdä lapsena, ei ne aikuisena tahdo pysyä paikallaan. Oikoja sanoi ,että hampaat liikkuvat tosi herkästi uudelleen entisille paikoille, ja niin kävi vaikka mulla oli kaiken maailman levyt ja langat käytössä.
        Lopputuloksen näkee sitten vasta, kun raudat on poistettu, ei kannata hurraata huutaa ennemmin.

• oikomiseen?
        zakox kirjoitti:

Miksi hampaitasi pitäisi oikoa? Onko sinulla leukanivelvaivoja? Etkö pysty kunnolla syömään? Etkö saa suutasi kunnolla (yli 30 mm) auki?
        Ihmetyttää vaan, koska ikää on jo mainitsemasi verran. Niin ja tuo leukaleikkaus ei todellakaan ole mikään pikku juttu. Epäonnistumisia sattuu säännöllisesti ja moni on jälkeenpäin katunut todella paljon. Katso vaikka sivua: http://groups.msn.com/Leukaleikkaus/

• mutta loppuun..

Odota nyt ihmeessä siihen asti,kunnes rautasi poistetaan.
        Kerro sitten vasta, saatinko rakosi kokonaan umpeen ihan raudoilla.
        Näet mulla kanssa alettiin vetämään rakoja umpeen raudoilla loppuvaiheessa.
        Sitten vain ykskaks ilmoitettiin ettei ne kokonaan mene umpeen.
        Eihän ne sieltä näy, jos ei hymyile kuin ihan nätisti, mutta jos haluat nauraa ihan kuin ennenkin koko suulla, niin näkyy.

Lisäksi sanoin, että hampaiden väliin jää ikävästi ruokaa, vaikka luulisi ettei niin käy. Itse aina ajattelin, kun näin "harvahampaita" että on kyllä helppo puhdistaa hampaat, kun on rakoiset hampaat niin ei tartu ruoka. Niinhän sitä luulisi!
        Oikoja sanoi, että ientulehduksien välttämiseksi, raot olisi suljettava muovilla tai muulla paikka-aineella. Missään nimessä en ole ainakaan vielä suostunut moiseen. Ehjät käsittelemättömät hampaat, en suostu paikkauksiin, joita saa sitten myöhemmin uusia.
        Tiedoksi muille, että katsii nyt tosiaan miettiä ja tarkkaan, kannattaako hampaita lähteä poistamaan oikomisen takia ja katsiiko yleensä alkaa oikomiseen, jos ei ihan akuutti tarve, kipua sun muita suussa.

• zakox
        oikomiseen? kirjoitti:

Miksi hampaitasi pitäisi oikoa? Onko sinulla leukanivelvaivoja? Etkö pysty kunnolla syömään? Etkö saa suutasi kunnolla (yli 30 mm) auki?
        Ihmetyttää vaan, koska ikää on jo mainitsemasi verran. Niin ja tuo leukaleikkaus ei todellakaan ole mikään pikku juttu. Epäonnistumisia sattuu säännöllisesti ja moni on jälkeenpäin katunut todella paljon. Katso vaikka sivua: http://groups.msn.com/Leukaleikkaus/

Juu, nyt kun luen näitä juttuja täällä niin en taida lähteä kumpaankaan oijontaan. Minulla on kapea yläleuan kaari ja sen takia yläetuhampaat on eteenpäin työntyneet. Vähän niinkuin kamelilla esim. heh. Purenta vaivaa on, koska on myös syväpurenta eli alaleuka on vähän takana. Mutta sen korjaamiseen pitäis olla todella iso opraatio. Leikata siis sekä yläleuka halki ja sitten myöhemmin siirtää alaleukaa eteenpäin toisessa leikkauksessa. Pelkka nelosten poisto ja yläetuhampaiden oikominen siis tehtäisiin vain esteettisestä syystä. Mutta taidankin ehkä tyytyä vaikkapa laminaattikuoriin jos haluan vähän suoremmat hampaan eteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3131
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3077
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2427
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      2112
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1780
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      84
      1387
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81