Toimiiko jälkiehkäisy?

Tyttöystäväni otti Norlevo-jälkiehkäisypillerin noin 1h yhdynnän jälkeen. Jälkiehkäisy oli lähinnä varatoimenpide, sillä yhdynnän jälkeen näytti siltä, että kondomi olisi saattanut luistaa hieman paikoiltaan.

Pillereiden oton jälkeen alkoi kovat alavatsakivut, joista seurasi soitto lääkäriin. Lääkärin mukaan tyttöystävälläni oli virtsaputkentulehdus, joten hän joutui syömään antibiottia samaan aikaan.

Noin viikko jälkiehkäisyn jälkeen, alkoivat kuukautisia muistuttavat vuodot. Eli, onko nämä vuodot täysin normaaleja, ja mitä niiden tuleminen käytännössä tarkoittaa? Kuten aikaisemmin sanoin, jälkiehkäisy otettiin "varmuuden vuoksi," joten täysin varmaa ei ole, että olisiko pillerille ollut tarpeellinen?

Kiitoksia vastanneille!
94956
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 9

Vanhimmat

Näin: "Jälkiehkäisyn tehotessa kuukautiset (ts. vuoto)alkavat niiden normaaliin aikaan tai muutama päivää aikaisemmin tai myöhemmin. Jos vuotoa ei ilmaannu, raskauden mahdollisuus pitää sulkea pois raskaustestillä." - Tohtori.fi

Eli tuon mukaan on normaalia, että vuoto alkaa. Jos vuotoa ei tulisi, niin riski olla raskaana olisi suurempi.

Mielestäni antibiooteilla ei pitäisi olla juurikaan minkäänlaista vaikutusta mihinkään, vaikka jälkiehkäisypillerit ollaan otettu samaan aikaan lääkekuurin kanssa.

En usko että teillä on suurempaa hätää. : > Jos kuukautiset tulevat tyttöystävällesi suurinpiirtein samaan aikaan kuin ennen, ja muita sivuireita ei tule (esim. oikein pahaa pahoinvointia, outoja vuotoja saman kierron aikana, päänsärkyä tms), niin voitte olla rauhassa mielin. Muussa tapauksessa soitto omalääkärille tai esim. ehkäisyneuvolaan (perheneuvolaan) on tarpeellista.

Äänestä
  • Ihmettelen vain, että eikö pilleripakkauksessa lukenut MITÄÄN tulevista vuodoista, tai niiden ajankohdista? Tai jos apteekista pillerit haitte, niin eikö siellä kukaan asiantunteva kertonut mitään? :o Olisi ehkä ollut tarpeen.

    Jos teillä vielä on tallella se pakkaus, niin yrittäkää toki kaivella esiin sitä tuoteselostusta tai muita ohjeita.

    Äänestä

Tuskin tyttöystäväsi on ainakaan raskaaksi tullut. Käsittääkseni jälkkäripillerit laukaisevat kuukautiset, mutta en ole aivan varma, millä aikavälillä. Ehkä aiemmin kuin viikon päästä? Eihän tyttöystäväsi oksentanut pilleriä?

Virtsaputkentulehdus lienee sama asia kuin virtsatietulehdus (diagnosoidaan virtsanäytteestä)? Oli tai ei, sen ei pitäisi vaikuttaa asiaan. En tiedä varmasti, vaikuttaako jotkin antibiootit jälkiehkäisypillerin tehoon, mutta lääkäri olisi varmasti asiasta sanonut, jos niin olisi.

Äänestä
  • Hän ei oksentanut pilleriä. Eikä mitään muitakaan vaivoja ole ollut. Alavatsakivutkin loppuivat ja antibioottikuuri on syöty.

    Toivotaan nyt, että hän ei ole raskaana, sillä olemme käyttäneet ehkäisyä ja tuo jälkiehkäisykin otettiin niin nopeasti.

    Kiitos avustanne!

    Äänestä

  • Hoolestunnut kirjoitti:

    Hän ei oksentanut pilleriä. Eikä mitään muitakaan vaivoja ole ollut. Alavatsakivutkin loppuivat ja antibioottikuuri on syöty.

    Toivotaan nyt, että hän ei ole raskaana, sillä olemme käyttäneet ehkäisyä ja tuo jälkiehkäisykin otettiin niin nopeasti.

    Kiitos avustanne!

    Tuo kuukautisia muistuttava vuoto alkoi 2vko ennen kuin normaalit kuukautiset alkavat, eli suunnilleen kuukautisisten puolessa välissä. Onko se myös normaalia? Vai olisiko tuon vuodon tarkoitus alkaa mainitsemanne ~5vrk ennen normaaleita kuukautisia?

    Äänestä

  • Hoolestunnut kirjoitti:

    Tuo kuukautisia muistuttava vuoto alkoi 2vko ennen kuin normaalit kuukautiset alkavat, eli suunnilleen kuukautisisten puolessa välissä. Onko se myös normaalia? Vai olisiko tuon vuodon tarkoitus alkaa mainitsemanne ~5vrk ennen normaaleita kuukautisia?

    Olen melko varma, että teillä ei ole syytä huoleen. Periaatteessa raskaus on tässä tilanteessa oikeastaan mahdoton. Kuukautiset on aika hyvä indikaattori siitä, vaikkakin tulivat odotettua aiemmin ja joillakin kuukautiset vivat jossain muodossa jatkua vaikka koko raskausajan. Jos asia painaa mieltänne vielä näiden vakuuttelujen jälkeen, suosittelen raskaustestiä, joka kertoo varmemmin kuin minä asian laidan.

    Äänestä

  • Hoolestunnut kirjoitti:

    Tuo kuukautisia muistuttava vuoto alkoi 2vko ennen kuin normaalit kuukautiset alkavat, eli suunnilleen kuukautisisten puolessa välissä. Onko se myös normaalia? Vai olisiko tuon vuodon tarkoitus alkaa mainitsemanne ~5vrk ennen normaaleita kuukautisia?

    Jostain syystä jälkiehkäisypillereiden ohjeissa sanotaan,etteivät ne juurikaan vaikuta kuukautiskiertoon,vaikka järkikin sanoo,että tottakai ne siihen vaikuttaa. Otin viime kesänän
    myös jälkiehkäisyn(oon aikasemminkin kokeillut) ja samalla tavoin mun menkat alko n.2 vko liian aikasin. Sitä seuraavat menkat olivat myöhässä yli 5 viikkoa. Kuukautiskiertoni oli sekaisin kolme kuukautta sen jälkeen kun otin jälkiehkäisyn. Otin minäkin pillerit vain hätävarjeluksi kun kundi sähläs kortsun kanssa,mutta kaikki ne sivuvaikutukset mitkä siitä tulivat,olivat niin harmittavia,että olisin mieluummin jättänyt sen panon väliin kun ottanut ne pillerit. Kalliitakin kun vielä ovat... Mutta erittäin hyvä,että tuo vaihtoehto on kuitenkin olemassa.

    Äänestä

Harrastettiin poikaystävän kanssa seksiä ja kortsu meni rikki, huomattiin se ajoissa eikä menty loppuun asti mutta silti otin jälkiehkäisypillerin n. 12 tunnin sisällä ja sen jälkeen ei tullut mitään vuotoa ja menkat tuli nyt ihan ajallaan mutta aika niukat, normaalia alavatsakipua kyllä oli menkkojen alussa. Menkat ovat jatkuneet tosi niukkoina kohta 5 päivää. Tänään tuntui vähän nipistelyä vatsassa mutta muuta ihmeellistä ei ole ollut. Voinko olla raskaana???

Äänestä
  • Voit olla, tee raskaustesti. Se pitää muutoinkin tehdä n. 3 viikon kuluttua siitä je-.pillerin otosta.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Hoolestunnut kirjoitti:

Tyttöystäväni otti Norlevo-jälkiehkäisypillerin noin 1h yhdynnän jälkeen. Jälkiehkäisy oli lähinnä varatoimenpide, sillä yhdynnän jälkeen näytti siltä, että kondomi olisi saattanut luistaa hieman paikoiltaan.

Pillereiden oton jälkeen alkoi kovat alavatsakivut, joista seurasi soitto lääkäriin. Lääkärin mukaan tyttöystävälläni oli virtsaputkentulehdus, joten hän joutui syömään antibiottia samaan aikaan.

Noin viikko jälkiehkäisyn jälkeen, alkoivat kuukautisia muistuttavat vuodot. Eli, onko nämä vuodot täysin normaaleja, ja mitä niiden tuleminen käytännössä tarkoittaa? Kuten aikaisemmin sanoin, jälkiehkäisy otettiin "varmuuden vuoksi," joten täysin varmaa ei ole, että olisiko pillerille ollut tarpeellinen?

Kiitoksia vastanneille!

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu