Kysyisin sellaisesta asiasta kun...: kävin viime viikolla hammaslääkärissä perustarkistuksessa. Reikiä ei ollut (kuten ei ole ollutkaan ikinä). Lääkäri oli suhteellisen kovakourainen hammaskiven poistossa, ja ilmeisesti vahingoitti jollain tapaa alahampaitteni kiillettä, koska tänään syödessäni aika iso liuska kiillettä irtosi hampaan takaa. Uusiutuuko kiille, vai menenkö kerjäämään lääkäriltä pinnoitetta? Hammasta ei ainakaan vielä vihlo, tuntuu vaan vähän ikävältä... En haluais rikkoa tätä tähän mennessä ei-reikiä-hampaissa putkea vain lääkäri kovakouraisen käsittelyn takia.
Kiilteestä...
10
1371
Vastaukset
- skäribo
että irronnut pala oli kiillettä? Kuulostaa uskomattomalta... Ettei se vain ollut fluorilakkaa?
En kerta kaikkiaan usko, että kiille voisi noin vain irrota liuskana. Hammaskiven poisto tuntuu meistä jokaisesta rajulta toimenpiteeltä, et ole tässä suhteessa poikkeus, eikä varmaan hammaslääkärisikään ollut ns. kovakourainen. Hammaskivi on kovaa ainetta, ja kiille vielä huomattavasti kovempaa!- olen...
Irronnut liuska oli kovaa, ja näytti aivan kiilteeltä. Fluorilakkaa ei ole minulle laitettu... Nyt hampaan takunen, josta liuska lähti, tuntuu karhealta ja näyttää erilaiselta kun muut (lähin sana ois ehkä jauhomainen, kun muut näyttää ihan tavallisilta, tai no, siinä mielessä erilaiselta, kun peilin edessä tiirailemalla pystyy näkemään... Hammaskiveä on poistettu aikaisemminkin, eikä se ennen ole niin paljon tuntunut/sattunut kuin nyt...
- tietääkseni
olen... kirjoitti:
Irronnut liuska oli kovaa, ja näytti aivan kiilteeltä. Fluorilakkaa ei ole minulle laitettu... Nyt hampaan takunen, josta liuska lähti, tuntuu karhealta ja näyttää erilaiselta kun muut (lähin sana ois ehkä jauhomainen, kun muut näyttää ihan tavallisilta, tai no, siinä mielessä erilaiselta, kun peilin edessä tiirailemalla pystyy näkemään... Hammaskiveä on poistettu aikaisemminkin, eikä se ennen ole niin paljon tuntunut/sattunut kuin nyt...
fluorilakkaa ei ole laitettu...
- EROJA
KYLLÄ hammaskiven poistossa on rajut erot.
Joku osaa ottaa sen todella nätisti pois ja toinen on TOSIAAN RAJUKOURAINEN JA RIUHTOO IKENET MUKAAN! - skäribo
EROJA kirjoitti:
KYLLÄ hammaskiven poistossa on rajut erot.
Joku osaa ottaa sen todella nätisti pois ja toinen on TOSIAAN RAJUKOURAINEN JA RIUHTOO IKENET MUKAAN!mutta tuota kiillejuttua on kyllä vaikea uskoa.
- kysymykseni olikin
skäribo kirjoitti:
mutta tuota kiillejuttua on kyllä vaikea uskoa.
että uusiutuuko kiille itsestään, ja jos, niin kuinka pian? Tämän jos voisitte minulle kertoa niin huoli hampaastani katoaisi tai ainakin vähenisi :).
- jostain että
kysymykseni olikin kirjoitti:
että uusiutuuko kiille itsestään, ja jos, niin kuinka pian? Tämän jos voisitte minulle kertoa niin huoli hampaastani katoaisi tai ainakin vähenisi :).
kiillevauriot ovat yleisimpiä hampaille aiheutuneita vaurioita esim. onnettomuuksissa... harmi vaan että siinä samassa jutussa ei kerrottu tuosta uusiutumisasiasta... joko se oli kiillettä tai sitten ihan oikeasti pala hammasta... tätä vaan en usko, koska ei sattunut yhtään. kuului vaan pieni rusahdus ja sitten oli omenan kaverina suussa liuska "jotakin" ja hammas kummallisen tuntuinen o.O.... Kyllä ihmisruumis on ihmeellinen...
- skäribo
kysymykseni olikin kirjoitti:
on kokonaan pois, niin se ei kasva uudelleen. Sen sijaan jos kiille on vain vaurioitunut, voi sitä vahvistaa fluorihammastahnalla ja ns. happohyökkäystabuilla (Fludent, Dentiplus).
Jos olet todella sitä mieltä, että hampaastasi on kiille "pudonnut" hammaslääkärin toimenpiteen johdosta, niin ota ihmeessä yhteys ko. hammaslääkäriin! Hän/joku muu tutkii hampaasi, ja tarvittaessa voit valittaa asiasta. Jos näin on todella käynyt, sinua odottavat varsin kivat korvaukset. - teen
skäribo kirjoitti:
on kokonaan pois, niin se ei kasva uudelleen. Sen sijaan jos kiille on vain vaurioitunut, voi sitä vahvistaa fluorihammastahnalla ja ns. happohyökkäystabuilla (Fludent, Dentiplus).
Jos olet todella sitä mieltä, että hampaastasi on kiille "pudonnut" hammaslääkärin toimenpiteen johdosta, niin ota ihmeessä yhteys ko. hammaslääkäriin! Hän/joku muu tutkii hampaasi, ja tarvittaessa voit valittaa asiasta. Jos näin on todella käynyt, sinua odottavat varsin kivat korvaukset.heti, jos hammasta alkaa vaivata.... ja siis "kiille" lähti tosiaan vain hampaan takaa, etupuoli on ihan kunnossa... oon muutenkin jo haaveillu parin viikon saksan matkasta, niin vois periaatteessa huvikseen soittaa ja katsoa mitä tapahtuu... :)
- Anonyymi
Hammaslääkäri ei pysy omassa id kun muun lääkärin kissa hiipailee
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123940MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar802049Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214908Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3818