Jatkamme Katekismuspiiriämme uudella aiheella.
Edellä käsittelimme kasteen asettamista.
Totesimme, että kasteessa on kahdenlaiset asiat:
maalliset (=Vesi) ja taivaalliset (pyhä kolmiyhteys; Isä, Poika ja Pyhä Henki).
Nyt tutkimme, mitä kaste hyödyttää ja antaa sille, joka uskoo Jumalan sanat ja lupaukset.
Elikkä mikä on kasteen siunaus.
---
Virressä 178 sanotaan (säe 4):
”On kasteessa siunaus pyhä,
kun Herramme lahjoittaa sen.
Hän kansansa turvaksi yhä
tuo armonsa rikkauden.
Ja ehtoollisella hän suo omilleen
taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen.
Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo
ja sanallaan uudeksi luo.
--
Katekismus:
”Kasteessa toimii Jeesus Kristus itse.
Hän uudestisynnyttää meidät siinä ja ottaa meidät Jumalan lapsiksi ja seurakuntansa jäseneksi.
Hän vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta”.
”Kastettuina saamme uskossa turvautua Jumalan rakkauteen.
Saamme vastaan ottaa lahjana kaiken sen, mitä Jeesus on tehnyt puolestamme.
Kasteemme perusteella Pyhä Henki johtaa ja kasvattaa meitä”
--
Kysymyksiä:
1. Miksi ihmisen pitää uudestisyntyä?
2. Otetaanko synti kasteessa pois?
3. Onko kaste lakia vai evankeliumia?
4. Luther on sanonut: ”Olen kastettu, olen pelastuva”. Eikö tällainen väite tuudita ihmiset väärään rauhaan?
2. Kasteen siunaus (Katekismuspiiri)
66
1112
Vastaukset
- Kirjoitat:
Kastettuina saamme uskossa turvautua Jumalan rakkauteen.
Saamme vastaan ottaa lahjana kaiken sen, mitä Jeesus on tehnyt puolestamme.
Kasteemme perusteella Pyhä Henki johtaa ja kasvattaa meitä”.
Meinaatko todella, että kastamaton ei saa turvautua
Jumalan rakkauteen ja lupauksiin????????
Kysyt oikein, että eikö tällainen väite kasteen autuudesta tuudita väärään rauhaan?
Sitähän se juuri tekee ja lupaa ihmisille valheel-
lisia asioita.
Nuo kaikki lupaukset ja siunaukset, mitä VÄITETÄÄN
kasteessa saataman, tulevat USKON KAUTTA, eikä
kasteella ole mitään tekemistä niiden kanssa.
Lapsikasteessa toimivat pappi ja vanhemmat. Ei
siinä Jumalla ole mitään tekemistä.- -I-
Kasteessa uudestisynnytään ja siinä lahjoitetaan usko. (Joh. 6)
Ymmärrys hoi!
Kirjoitat: "Nuo kaikki lupaukset ja siunaukset, mitä VÄITETÄÄN kasteessa saataman, tulevat USKON KAUTTA, eikä kasteella ole mitään tekemistä niiden kanssa".
---
Eikö mielestäsi Jumala lahjoita mitään kasteessa uskon kautta vastaanotettavaksi?
Jos lahjoittaa, niin mitä?- lahjoittaa
Tapio522 kirjoitti:
Ymmärrys hoi!
Kirjoitat: "Nuo kaikki lupaukset ja siunaukset, mitä VÄITETÄÄN kasteessa saataman, tulevat USKON KAUTTA, eikä kasteella ole mitään tekemistä niiden kanssa".
---
Eikö mielestäsi Jumala lahjoita mitään kasteessa uskon kautta vastaanotettavaksi?
Jos lahjoittaa, niin mitä?lapselle valelussa sen, että lapsen pää kastuu.
Kaikki muut lupaukset tulevat uskon kautta, eikä
kasteessa.
Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen, sillä sen, joka Jumalan tykö TULEE (HUOM Ei kannetaan), täytyy
uskoa.!!!!!!! - Sanan toteuttamista
Tapio522 kirjoitti:
Ymmärrys hoi!
Kirjoitat: "Nuo kaikki lupaukset ja siunaukset, mitä VÄITETÄÄN kasteessa saataman, tulevat USKON KAUTTA, eikä kasteella ole mitään tekemistä niiden kanssa".
---
Eikö mielestäsi Jumala lahjoita mitään kasteessa uskon kautta vastaanotettavaksi?
Jos lahjoittaa, niin mitä?Joka uskoo Jeesukseen sen myös tulee ottaa kaste, sillä ei uudestisyntymättömälle koskaan anneta kastetta, vaan se joka ymmärtää kuka on Jeesus ja miksi Jeesus tuli tänne.
Luterilaisen kasteen kautta pitäisi sinun uskomuksesi mukaan olla kaikki uskovia, mutta tuo on täysin valhetta, ihmisen pitää ensin tulla uskoon josta Sana puhuu, he jotka uskoivat julistetun sanan ottivat kasteen. Aivan kuin Filippus joka julisti Sanaan hoviherralle ja joka sen jälkeen pyysi antamaan hänelle kasteen.
Kukaan ihminen ei voi antaa ilman toisen pyytämättä kastetta, vaan siinä on jokaisen oma päätös mitä tehdä. Ottakoon kukin kasteen Herran Jeesuksen nimeen...
Tuo mitä täällä yrität opettaa on Raamatun vastaista. Jaetaanko teidän piirissä uskomattomille ehtoollinen. Ihminen joka ei ymmärrä edes ehtoollisen merkitystä, miten hän voisi käsittää Kristuksen sovitustyön.
On kamalaa kun teidän julistusoppinne tuomitsee vauvat kadotukseen ilman kastetta! tällainen on todella mitä kauheita oppia. Tehkää parannus kuuluu evankeliumin ilmoitus. Se joka tuomitsee näistä yhdenkään pienimmistä kahdotukseen niin se on todella kauhea päivä! ei ole kauankaan kun tuomiokapitulin pastori antoi ymmärtää vauvojen kohtalon jos eivät saa kastetta. Sisuni kyllä kiehahti todella sen jälkeen ja julistin Sanasta mitä Jeesus itse sanoi opetuslapsille pikkulapsista. Sanan toteuttamista kirjoitti:
Joka uskoo Jeesukseen sen myös tulee ottaa kaste, sillä ei uudestisyntymättömälle koskaan anneta kastetta, vaan se joka ymmärtää kuka on Jeesus ja miksi Jeesus tuli tänne.
Luterilaisen kasteen kautta pitäisi sinun uskomuksesi mukaan olla kaikki uskovia, mutta tuo on täysin valhetta, ihmisen pitää ensin tulla uskoon josta Sana puhuu, he jotka uskoivat julistetun sanan ottivat kasteen. Aivan kuin Filippus joka julisti Sanaan hoviherralle ja joka sen jälkeen pyysi antamaan hänelle kasteen.
Kukaan ihminen ei voi antaa ilman toisen pyytämättä kastetta, vaan siinä on jokaisen oma päätös mitä tehdä. Ottakoon kukin kasteen Herran Jeesuksen nimeen...
Tuo mitä täällä yrität opettaa on Raamatun vastaista. Jaetaanko teidän piirissä uskomattomille ehtoollinen. Ihminen joka ei ymmärrä edes ehtoollisen merkitystä, miten hän voisi käsittää Kristuksen sovitustyön.
On kamalaa kun teidän julistusoppinne tuomitsee vauvat kadotukseen ilman kastetta! tällainen on todella mitä kauheita oppia. Tehkää parannus kuuluu evankeliumin ilmoitus. Se joka tuomitsee näistä yhdenkään pienimmistä kahdotukseen niin se on todella kauhea päivä! ei ole kauankaan kun tuomiokapitulin pastori antoi ymmärtää vauvojen kohtalon jos eivät saa kastetta. Sisuni kyllä kiehahti todella sen jälkeen ja julistin Sanasta mitä Jeesus itse sanoi opetuslapsille pikkulapsista.Toteat:
"Kaste on Jumalan Sanan toteuttamista ".
---
Tarkoitatko, että kaste on ihmisen teko eli ns. kuuliaisuuden askel?Sanan toteuttamista kirjoitti:
Joka uskoo Jeesukseen sen myös tulee ottaa kaste, sillä ei uudestisyntymättömälle koskaan anneta kastetta, vaan se joka ymmärtää kuka on Jeesus ja miksi Jeesus tuli tänne.
Luterilaisen kasteen kautta pitäisi sinun uskomuksesi mukaan olla kaikki uskovia, mutta tuo on täysin valhetta, ihmisen pitää ensin tulla uskoon josta Sana puhuu, he jotka uskoivat julistetun sanan ottivat kasteen. Aivan kuin Filippus joka julisti Sanaan hoviherralle ja joka sen jälkeen pyysi antamaan hänelle kasteen.
Kukaan ihminen ei voi antaa ilman toisen pyytämättä kastetta, vaan siinä on jokaisen oma päätös mitä tehdä. Ottakoon kukin kasteen Herran Jeesuksen nimeen...
Tuo mitä täällä yrität opettaa on Raamatun vastaista. Jaetaanko teidän piirissä uskomattomille ehtoollinen. Ihminen joka ei ymmärrä edes ehtoollisen merkitystä, miten hän voisi käsittää Kristuksen sovitustyön.
On kamalaa kun teidän julistusoppinne tuomitsee vauvat kadotukseen ilman kastetta! tällainen on todella mitä kauheita oppia. Tehkää parannus kuuluu evankeliumin ilmoitus. Se joka tuomitsee näistä yhdenkään pienimmistä kahdotukseen niin se on todella kauhea päivä! ei ole kauankaan kun tuomiokapitulin pastori antoi ymmärtää vauvojen kohtalon jos eivät saa kastetta. Sisuni kyllä kiehahti todella sen jälkeen ja julistin Sanasta mitä Jeesus itse sanoi opetuslapsille pikkulapsista.Sanan toteuttamista:
" Luterilaisen kasteen kautta pitäisi sinun uskomuksesi mukaan olla kaikki uskovia, mutta tuo on täysin valhetta,..."
---
Väitteesi ei pidä paikkaansa.
Lainaan taas katekismusta:
"Jos Pyhä Henki ei saa lapsena kastettua hoitaa Kristuksen yhteydessä, maailman henki valtaa ihmisen sydämen.
Vain hämärästi hän ikävöi Jumalaa ja iäisyyttä.
Hän tosin tuntee elämänsä tyhjyyden, ja ajoittain synti vaivaa häntä; mutta hän ei tajua, että hänen tärkein asiansa olisi sielun pelastus (parannuksen teko).
Tällaista tilaa sanotaan SURUTTOMUUDEKSI".Sanan toteuttamista kirjoitti:
Joka uskoo Jeesukseen sen myös tulee ottaa kaste, sillä ei uudestisyntymättömälle koskaan anneta kastetta, vaan se joka ymmärtää kuka on Jeesus ja miksi Jeesus tuli tänne.
Luterilaisen kasteen kautta pitäisi sinun uskomuksesi mukaan olla kaikki uskovia, mutta tuo on täysin valhetta, ihmisen pitää ensin tulla uskoon josta Sana puhuu, he jotka uskoivat julistetun sanan ottivat kasteen. Aivan kuin Filippus joka julisti Sanaan hoviherralle ja joka sen jälkeen pyysi antamaan hänelle kasteen.
Kukaan ihminen ei voi antaa ilman toisen pyytämättä kastetta, vaan siinä on jokaisen oma päätös mitä tehdä. Ottakoon kukin kasteen Herran Jeesuksen nimeen...
Tuo mitä täällä yrität opettaa on Raamatun vastaista. Jaetaanko teidän piirissä uskomattomille ehtoollinen. Ihminen joka ei ymmärrä edes ehtoollisen merkitystä, miten hän voisi käsittää Kristuksen sovitustyön.
On kamalaa kun teidän julistusoppinne tuomitsee vauvat kadotukseen ilman kastetta! tällainen on todella mitä kauheita oppia. Tehkää parannus kuuluu evankeliumin ilmoitus. Se joka tuomitsee näistä yhdenkään pienimmistä kahdotukseen niin se on todella kauhea päivä! ei ole kauankaan kun tuomiokapitulin pastori antoi ymmärtää vauvojen kohtalon jos eivät saa kastetta. Sisuni kyllä kiehahti todella sen jälkeen ja julistin Sanasta mitä Jeesus itse sanoi opetuslapsille pikkulapsista.Sanan toteuttamista:
"On kamalaa kun teidän julistusoppinne tuomitsee vauvat kadotukseen ilman kastetta! tällainen on todella mitä kauheinta oppia".
---
Mark. 16:16
Joh. 3:5,6
Kastamattomista vauvoista en rohkene sanoa mitään.
Jumalan on yksin tuomiovalta!
Itselleni tätä tehtävää ei ole onneksi suotu.
Tuskin kastamattomuus ketään kadottaa, mutta kasteen halveksunta kadottaa.- Kaste ei pelasta vaan usko
Tapio522 kirjoitti:
Sanan toteuttamista:
"On kamalaa kun teidän julistusoppinne tuomitsee vauvat kadotukseen ilman kastetta! tällainen on todella mitä kauheinta oppia".
---
Mark. 16:16
Joh. 3:5,6
Kastamattomista vauvoista en rohkene sanoa mitään.
Jumalan on yksin tuomiovalta!
Itselleni tätä tehtävää ei ole onneksi suotu.
Tuskin kastamattomuus ketään kadottaa, mutta kasteen halveksunta kadottaa.Lapsikasteen puoltajat tuomitsevat vauvat helvettiin, jos heitä ei kastettasisi. Sen tähden ihmisoppi ja Saatanan harha nimeltä perisyntioppi ja sen jatkumo pakko-/vauvakasteoppi.
Kuinkahan paljon kastevesissä onkaan viattomien ihmisten verta ja suunnatonta kärsimystä? -I- kirjoitti:
Kasteessa uudestisynnytään ja siinä lahjoitetaan usko. (Joh. 6)
Uudestisyntyminen kasteessa
-I-: "Kasteessa uudestisynnytään ja siinä lahjoitetaan usko".
---
Joh. 3:5
Tiit. 3:5
Kol.2:11-13
Katekismus:
"Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa sanan ja armonvälineiden (=kaste ja ehtoollinen) välityksellä".
- alkaisit pitämään
Raamattupiiriä... Lutherkin sanoi, että kasteoppi on tullut Paavilta, eikä Jumalalta, niin miksi Katekismus ?
- lapselle
"Hän kastaa Pyhällä Hengellä"
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." - lähetyskäsky
lapselle kirjoitti:
"Hän kastaa Pyhällä Hengellä"
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."HUOM !!
eNSIN 1. Tehkää kansat minun opetuslapsikseni,
2. sitten vasta kaste
3. opetus Eikö Katekismuksessa juuri opeteta Raamattua eli Kristinoppia lyhyesti ja suppeasti hyvin yksinkertaisella tavalla.
Minulla on ainakin Vähä Katekismuksessani ensin kysymys, sitten vastaus ja lopussa Raamatun kohta, mihin selitys perustuu.
Tästä voimme sitten mekin jatkaa keskustelujamme.
Myös tämä tapa tutkia Raamattua on mielestäni hyvä.
Onhan niitä tietysti muitakin tapoja!lähetyskäsky kirjoitti:
HUOM !!
eNSIN 1. Tehkää kansat minun opetuslapsikseni,
2. sitten vasta kaste
3. opetuslähetyskäsky: "2. sitten vasta kaste
---
Millainen siunaus sinun mielestäsi kasteeseen liittyy?- vanginvartija
lähetyskäsky kirjoitti:
HUOM !!
eNSIN 1. Tehkää kansat minun opetuslapsikseni,
2. sitten vasta kaste
3. opetusTaisivat olla aika nopeita oppimaan vanginvartijan perhe, kun voitiin heti kastaa?
eivät tainneet vielä kovin monta asiaa ehtiä opetella ennen kastetta?
Uskostakin iloittiin vasta kasteen jälkeen?
31 He vastasivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi." [Luuk. 19:9]
32 He puhuivat sitten Herran sanaa hänelle ja koko talonväelle.
33 Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.
34 Hän vei heidät kotiinsa ja kattoi heille ruokapöydän, ja yhdessä koko talonväkensä kanssa hän riemuitsi, kun nyt uskoi Jumalaan. [Luuk. 5:29] - vastasen sen
vanginvartija kirjoitti:
Taisivat olla aika nopeita oppimaan vanginvartijan perhe, kun voitiin heti kastaa?
eivät tainneet vielä kovin monta asiaa ehtiä opetella ennen kastetta?
Uskostakin iloittiin vasta kasteen jälkeen?
31 He vastasivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi." [Luuk. 19:9]
32 He puhuivat sitten Herran sanaa hänelle ja koko talonväelle.
33 Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.
34 Hän vei heidät kotiinsa ja kattoi heille ruokapöydän, ja yhdessä koko talonväkensä kanssa hän riemuitsi, kun nyt uskoi Jumalaan. [Luuk. 5:29]kasteen jälkeen. Se ei kauaa vie aikaa, kun elämänsä Jeesukselle antaa ja sen jälkeen kaste:).
- seurakuntaan
vastasen sen kirjoitti:
kasteen jälkeen. Se ei kauaa vie aikaa, kun elämänsä Jeesukselle antaa ja sen jälkeen kaste:).
kastaminenhan on se elämän antaminen Jeesukselle
13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11] lähetyskäsky kirjoitti:
HUOM !!
eNSIN 1. Tehkää kansat minun opetuslapsikseni,
2. sitten vasta kaste
3. opetuslähetyskäsky:
Ensin 1.Tehkää kansat minun opetuslapsikseni,
2. sitten vasta kaste
3. opetus
---
Lueppa seuraava linkki, jossa Matias Roto tutkii tarkemmin kastekäskyä alkukielestä Matteuksen mukaan (Matt. 28:19):
http://64.233.183.104/search?q=cache:j_Q48USvwGEJ:www.roto.nu/matias/KastetekstiMatteuksenmukaanlapselle kirjoitti:
"Hän kastaa Pyhällä Hengellä"
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."Kaste tulee Kristukselta
lapselle:"Hän kastaa Pyhällä Hengellä"
---
Matt.. 3:11, Mark. 1:8, Luuk. 3:16
---"Minä (Johannes Kastaja) kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on
minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä
ja tulella" (Matt. 3:11).
---"Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä." (Mark. 1:8)
----"...niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka
kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella" (Luuk. 3:16).
---
Johanneksen kasteeseen ei liittynyt Pyhän Hengen saaminen (Apt. 19:1-7).
Jeesus asetti kuolemansa jälkeen vain yhden kasteen nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Jo kasteen nimi kertoo sen sisällön mitä kasteeseen kuuluu veden lisäksi.
- terence.hill
1. Miksi ihmisen pitää uudestisyntyä?
KUKAAN joka ei uudestisynny, ei voi päästä Jumalan valtakuntaan. (Luonnollisessa syntymässä ollaan vasta synnytty Jumalan viholliseksi, Jumalasta erossa olevaan luonnollisen ihmisen tilaan.)
2. Otetaanko synti kasteessa pois?
Jokainen ihminen on syntinen eikä synnin ruumiista pääse eroon ennenkuin kuolee. Uudestisyntyneessä on turmeltuneen synnin alaiseksi myydyn vanhan ihmisen lisäksi myös uusi ihminen, jossa ei ole mitään väärää. Jumala tulee luomaan uudet taivaat ja uuden maan, joissa vanhurskaus asuu. Uudestisyntyneessä on jo jotain tähän uuteen kuuluvaa.
3. Onko kaste lakia vai evankeliumia?
Evankeliumia. Se välittää Jumalan lahjoja ihmisen uskolla vastaanotettavaksi, kuten Jumalan sana Raamatussakin.
4. Luther on sanonut: ”Olen kastettu, olen pelastuva”. Eikö tällainen väite tuudita ihmiset väärään rauhaan?
Väärin ymmärrettynä se voi niin tehdä. Kasteen on samoin kuin Raamatun. "Minulla on Raamatun sanan lupaukset pelastuksesta, olen pelastuva!" Se on totta, mutta ei Raamatun omistaminen ilman uskon tarttumista sen lupauksiin pelasta. Eikä kaste ilman uskon tarttumista UT:ssa oleviin kasteessa luvattuihin pelastuslahjoihin (s.o. Kristukseen) pelasta. Usko saa Raamatun evankeliumin sanasta PELASTUKSEN, JONKA USKO OTTAA VASTAAN. Kaste on Evankeliumi pyhän toimituksen muodossa! Se antaa uskolle tarttumakohdan. Ei veden takia, vaan siksi että kasteessa on veden lisäksi Jumalan sana. Kaste vakuuttaa henkilökohtaisesti saatuna, että MINÄ olen oikeutettu uskomaan, että pelastus on minua varten. Ei se minun kuuliaisuuteni osoitus ole, vaan Jumalan uskollisuuden vakuutus. Koska kaikki Jumalan lupaukset ovat niin ja aamen, niin voin luottaa, että olen pelastunut.- terence.hill
Raamattu EI OLE MIKÄ VAIN TAVALLINEN KIRJA KIRJOJEN JOUKOSSA. Se on elämää luovaa Jumalan sanaa. Sen ydin on pelastuksen evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta. SE ON TÄTÄ, USKOIN MINÄ SIIHEN TAI EN. JOS EN USKO, EN PELASTU. Uskonpuutteeni ei aiheuta sitä, että Raamattu itse olisi mitätön, kun en siihen usko. Vika ei ole Raamatun. Jos myöhemmin alan uskoa Raamattuun, niin kaikki on hyvin! Raamatun ei tarvitse muuttua, eikä minun pidä hankkia uutta parempaa Raamattua, vaan minun on muututtava ja alettava uskoa oikein.
Pyhä kaste EI OLE MIKÄ VAIN TAVALLINEN VESIPESU NORMAALIEN PESUJEN JOUKOSSA. Se on elämää luovaan Jumalan sanaan yhdistetty. Sen ydin on pelastuksen evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta. SE ON TÄTÄ, USKOIN MINÄ SIIHEN TAI EN. JOS EN USKO, EN PELASTU. Uskonpuutteeni ei aiheuta sitä, että kasteeni itse olisi mitätön, kun en siihen usko. Vika ei ole kasteen. Jos myöhemmin alan uskoa sanan ja kasteen kautta minulle annettuun pelastukseen, niin kaikki on hyvin! Kasteen ei tarvitse muuttua, eikä minun pidä hankkia uutta parempaa kastetta, vaan minun on muututtava ja alettava uskoa oikein. 2. Otetaanko synti kasteessa pois?
terence.hill:" Jokainen ihminen on syntinen eikä synnin ruumiista pääse eroon ennenkuin kuolee. Uudestisyntyneessä on turmeltuneen synnin alaiseksi myydyn vanhan ihmisen lisäksi myös uusi ihminen, jossa ei ole mitään väärää".
---
Niin...mielestäni tämäkin asia sanotaan hyvin katekismuksessamme:
Vapaaksi synnistä ihminen ei pääse ajallisen elämäsä aikana, vaan hän on jatkuvasti "samalla kertaa vanhurskas ja syntinen".
Meidän tuleekin varoa etsimästä sellaista pyhyyttä, ettemme pidä iseämme enää syntisinä. Sillä kristus ei asu muissa kuin syntisissä (Martti Luther).
Room. 7:14-25terence.hill kirjoitti:
Raamattu EI OLE MIKÄ VAIN TAVALLINEN KIRJA KIRJOJEN JOUKOSSA. Se on elämää luovaa Jumalan sanaa. Sen ydin on pelastuksen evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta. SE ON TÄTÄ, USKOIN MINÄ SIIHEN TAI EN. JOS EN USKO, EN PELASTU. Uskonpuutteeni ei aiheuta sitä, että Raamattu itse olisi mitätön, kun en siihen usko. Vika ei ole Raamatun. Jos myöhemmin alan uskoa Raamattuun, niin kaikki on hyvin! Raamatun ei tarvitse muuttua, eikä minun pidä hankkia uutta parempaa Raamattua, vaan minun on muututtava ja alettava uskoa oikein.
Pyhä kaste EI OLE MIKÄ VAIN TAVALLINEN VESIPESU NORMAALIEN PESUJEN JOUKOSSA. Se on elämää luovaan Jumalan sanaan yhdistetty. Sen ydin on pelastuksen evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta. SE ON TÄTÄ, USKOIN MINÄ SIIHEN TAI EN. JOS EN USKO, EN PELASTU. Uskonpuutteeni ei aiheuta sitä, että kasteeni itse olisi mitätön, kun en siihen usko. Vika ei ole kasteen. Jos myöhemmin alan uskoa sanan ja kasteen kautta minulle annettuun pelastukseen, niin kaikki on hyvin! Kasteen ei tarvitse muuttua, eikä minun pidä hankkia uutta parempaa kastetta, vaan minun on muututtava ja alettava uskoa oikein.Kaste, Raamattu
terence.hill: "Pyhä kaste EI OLE MIKÄ VAIN TAVALLINEN VESIPESU NORMAALIEN PESUJEN JOUKOSSA. Se on elämää luovaan Jumalan sanaan yhdistetty. Sen ydin on pelastuksen evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta".
---
Kaste ei todellakaan ole pelkkää vettä!
Me opetamme:
”Kaste vaikuttaa syntien anteeksisaamisen (Apt. 2:38), vapahtaa kuolemasta ja perkeleestä ja antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset” (Mark. 16:16; usko ja kaste).
Miten vesi voi vaikuttaa näin suuria asioita?
Katekismus:
”Vesi ei tosin vaikuta sitä, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa, ja usko, joka uskoo veteen yhdistettyyn Jumalan sanaan.
Sillä vesi ilman Jumalan sanaa on pelkkää vettä eikä kaste.
Mutta Jumalan sanaan yhdistettynä se on kaste, se on armorikas elämän vesi ja uuden syntymisen peso Pyhässä Hengessä” (Tiit. 3:5).
--
Jo Jumalan luomisteoissa vesi, Henki ja Sana liittyivät toisiinsa?
Raamatun viitteet:
1.Moos. 1:2: ”…Jumalan Henki liikkui vetten päällä.”
-2. Piet. 3:5: Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa JUMALAN SANAN voimasta
-Joh. 1:1, 10: ”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. 10. …..maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä……
Myös Jeesus yhdistää veden ja Hengen toisiinsa (Joh. 3:5)puhuessaan Nikodeemuksen kanssa uudestisyntymisestä (eli kasteesta).- Synti otetaan
Tapio522 kirjoitti:
2. Otetaanko synti kasteessa pois?
terence.hill:" Jokainen ihminen on syntinen eikä synnin ruumiista pääse eroon ennenkuin kuolee. Uudestisyntyneessä on turmeltuneen synnin alaiseksi myydyn vanhan ihmisen lisäksi myös uusi ihminen, jossa ei ole mitään väärää".
---
Niin...mielestäni tämäkin asia sanotaan hyvin katekismuksessamme:
Vapaaksi synnistä ihminen ei pääse ajallisen elämäsä aikana, vaan hän on jatkuvasti "samalla kertaa vanhurskas ja syntinen".
Meidän tuleekin varoa etsimästä sellaista pyhyyttä, ettemme pidä iseämme enää syntisinä. Sillä kristus ei asu muissa kuin syntisissä (Martti Luther).
Room. 7:14-25pois Jeesuksen sanojen mukaan silloin, kun ihminen
tekee parannuksen ja uskoo Jeesukseen.
Luuk 24: 47 Parannusta syntien anteeksisaamiseksi
on saarnattavakaikille kansoille"
Ap 26:18 ..ja saisivat, uskomalla minuun, synnit
anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa."
Kun ihminen näin uudestisyntyy, niin sen jälkeen
hän ottaa uudestisyntymisen peson eli kasteen.
Vastaappas kysymykseen: Eikö kastamaton sitten
voi turvata Jumalan lupauksiin? Synti otetaan kirjoitti:
pois Jeesuksen sanojen mukaan silloin, kun ihminen
tekee parannuksen ja uskoo Jeesukseen.
Luuk 24: 47 Parannusta syntien anteeksisaamiseksi
on saarnattavakaikille kansoille"
Ap 26:18 ..ja saisivat, uskomalla minuun, synnit
anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa."
Kun ihminen näin uudestisyntyy, niin sen jälkeen
hän ottaa uudestisyntymisen peson eli kasteen.
Vastaappas kysymykseen: Eikö kastamaton sitten
voi turvata Jumalan lupauksiin?Ei oteta...
Synti otetaan: "... pois Jeesuksen sanojen mukaan silloin, kun ihminen
tekee parannuksen ja uskoo Jeesukseen".
---
Turhaan siis Paavali antoi kastattaa itsensä, jotta hänen syntinsä pestäisiin pois (Apt. 22:16).
Ja turhaan myös Pietari kehoitti ottamaan kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI (Apt. 2:38).Synti otetaan kirjoitti:
pois Jeesuksen sanojen mukaan silloin, kun ihminen
tekee parannuksen ja uskoo Jeesukseen.
Luuk 24: 47 Parannusta syntien anteeksisaamiseksi
on saarnattavakaikille kansoille"
Ap 26:18 ..ja saisivat, uskomalla minuun, synnit
anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa."
Kun ihminen näin uudestisyntyy, niin sen jälkeen
hän ottaa uudestisyntymisen peson eli kasteen.
Vastaappas kysymykseen: Eikö kastamaton sitten
voi turvata Jumalan lupauksiin?Ei oteta
Synti otetaan: "Vastaappas kysymykseen: Eikö kastamaton sitten voi turvata Jumalan lupauksiin?
---
Kuuluuko kastamaton Uuteen Liittoon?- Kuuluuko
Tapio522 kirjoitti:
Ei oteta
Synti otetaan: "Vastaappas kysymykseen: Eikö kastamaton sitten voi turvata Jumalan lupauksiin?
---
Kuuluuko kastamaton Uuteen Liittoon?kastamaton uuteen-liittoon??
Olipa erikoinen kysymys.
Siis evankeljumia ei voida julistaa muille kun kastetuille?
Oletkohan ihan täysissä sielun ja ruumiin voimissa? - Uuden liiton
Kuuluuko kirjoitti:
kastamaton uuteen-liittoon??
Olipa erikoinen kysymys.
Siis evankeljumia ei voida julistaa muille kun kastetuille?
Oletkohan ihan täysissä sielun ja ruumiin voimissa?Kastamaton pakanalapsi on maailmassa.
"Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus" - terence.hill
Synti otetaan kirjoitti:
pois Jeesuksen sanojen mukaan silloin, kun ihminen
tekee parannuksen ja uskoo Jeesukseen.
Luuk 24: 47 Parannusta syntien anteeksisaamiseksi
on saarnattavakaikille kansoille"
Ap 26:18 ..ja saisivat, uskomalla minuun, synnit
anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa."
Kun ihminen näin uudestisyntyy, niin sen jälkeen
hän ottaa uudestisyntymisen peson eli kasteen.
Vastaappas kysymykseen: Eikö kastamaton sitten
voi turvata Jumalan lupauksiin?Eihän Jeesus käskenyt ainoastaan saarnaamaan sanaa, vaan myös kastamaan. Tuskin Hän käski toimittaa tarpeettomia vertauskuvallisia toimituksia. On tarpeellista saada kaste ja osallistua usein ehtoolliselle.
Ja tuskinpa käytännössä on olemassa sellaista uskovaa, joka ei menisi kasteelle, jos hän ei ole kastetta koskaan saanut. Jollekulle voi käydä, ettei saa mahdollisuutta vaan kuolee ennen kuin ehtii kasteelle. Mutta kyllähän tällainenkin uskova aivan ilmeisesti olisi sen kasteen halunnut. Mielestäni silloin ilman kastettakin pelastuu. Mutta tällaiset ovat harvinaisia poikkeustapauksia.
KASTETTA HALVEKSIVA, joka ajattelee omahyväisesti, että "Mitäs minä kasteella? Pärjään tällä pelkällä sanaan uskomisella!", toimii vastuuttomasti. Älytöntä olisi tieten tahtoen jäädä ilman kastetta. - terence.hill
Kuuluuko kirjoitti:
kastamaton uuteen-liittoon??
Olipa erikoinen kysymys.
Siis evankeljumia ei voida julistaa muille kun kastetuille?
Oletkohan ihan täysissä sielun ja ruumiin voimissa?Ei ole niin, että evankeliumia saisi julistaa vain kastetuille.
Eikä ole toisinpäinkään (kuten luulet), että kastaa saa vain evankeliumin uskoneen, ja kaste olisi mitätön, jos ei usko ole löytynyt ennen kastetta.
Jeesushan käski SEKÄ saarnata evankeliumia ETTÄ kastaa! Usko ja kaste ovat SAMAN pelastusKOKONAISUUDEN OSIA.
Samoin kuin vaikkapa päivänsankarille annettaisiin kermakakku ja kynttilät, joista muodostuu kokonaisuus. Hän voi saada samantien kakun, jossa ovat kynttilät paikallaan ja sytytettyinä. Tai hän voi saada ensin kakun ja siihen tuodaan myöhemmin kynttilät täydentämään kokonaisuutta. Tai kynttilät on voitu tuoda ensin, ja ne sitten laitetaan siihen kakun päälle ja sytytetään, kun kakku tuodaan. OLISI IHAN ÄLYTÖNTÄ VIISASTELUA, ETTÄ KAKKU TAI KYNTTILÄT PITÄISI TULLA JOSSAIN OIKEASSA JÄRJESTYKSESSÄ. KUN NE OVAT MOLEMMAT SAAPUVILLA, NIIN KOKONAISUUS ON KASASSA JA KAIKKI HYVIN! IHAN SAMANLAISTA HÖLMÖILYÄ ON TUO TEIDÄN JÄRJESTYSVAATIMUS: AINA USKO ENSIN, SITTEN VASTA KASTE. - Jeesuksestakin hölmön
terence.hill kirjoitti:
Ei ole niin, että evankeliumia saisi julistaa vain kastetuille.
Eikä ole toisinpäinkään (kuten luulet), että kastaa saa vain evankeliumin uskoneen, ja kaste olisi mitätön, jos ei usko ole löytynyt ennen kastetta.
Jeesushan käski SEKÄ saarnata evankeliumia ETTÄ kastaa! Usko ja kaste ovat SAMAN pelastusKOKONAISUUDEN OSIA.
Samoin kuin vaikkapa päivänsankarille annettaisiin kermakakku ja kynttilät, joista muodostuu kokonaisuus. Hän voi saada samantien kakun, jossa ovat kynttilät paikallaan ja sytytettyinä. Tai hän voi saada ensin kakun ja siihen tuodaan myöhemmin kynttilät täydentämään kokonaisuutta. Tai kynttilät on voitu tuoda ensin, ja ne sitten laitetaan siihen kakun päälle ja sytytetään, kun kakku tuodaan. OLISI IHAN ÄLYTÖNTÄ VIISASTELUA, ETTÄ KAKKU TAI KYNTTILÄT PITÄISI TULLA JOSSAIN OIKEASSA JÄRJESTYKSESSÄ. KUN NE OVAT MOLEMMAT SAAPUVILLA, NIIN KOKONAISUUS ON KASASSA JA KAIKKI HYVIN! IHAN SAMANLAISTA HÖLMÖILYÄ ON TUO TEIDÄN JÄRJESTYSVAATIMUS: AINA USKO ENSIN, SITTEN VASTA KASTE.Hänhän nimenomaa sanoi: Joka uskoo ja kastetaan,
pelastuu."
Tuo kakkuvertaus ontui aika pahasti.
Siis kakku (kaste) annetaan sellaiselle, jolla
on juhla (pelastus).
Te jakelette noita kakkuja kaikille ja toivotte,
että se juhla sieltä varmaan joskus tulee.
Mutta tuo nim.Tapio:n mukaan Jumalan lupaukset
kuuluvat vain kastetuille.
Melkoisen itserakasta touhua. - järkeäsi
Tapio522 kirjoitti:
Ei oteta...
Synti otetaan: "... pois Jeesuksen sanojen mukaan silloin, kun ihminen
tekee parannuksen ja uskoo Jeesukseen".
---
Turhaan siis Paavali antoi kastattaa itsensä, jotta hänen syntinsä pestäisiin pois (Apt. 22:16).
Ja turhaan myös Pietari kehoitti ottamaan kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI (Apt. 2:38).Paavalille sanottiin: Nouse ja huuda avuksesi Herran nimeä".
Ei häntä heti kastettu vaan vasta sitten, kun hän oli
huutanut avuksi Herran nimeä.
Room 10:13 Sillä jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, PELASTUU.!!!!!!!!!!!!!!!!
Vasta SEN JÄLKEEN Paavali kastettiin.
Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu. Tämä
toteutui Paavalin kohdalla hyvin, vaikka yritätkin
kuvitella, että se kaste olisi hänet pelastanut.
Se kaste oli vain sen uudestisyntymisen peso,
eli luonnossakin, kun lapsi on syntynyt, hänet
pestään.
Ei pesemällä ketään synnytetä!!!!!!!!!!
Järkeäkin on lupa käyttää. Uuden liiton kirjoitti:
Kastamaton pakanalapsi on maailmassa.
"Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus"kaste liiton merkkinä
Uuden liiton:
"Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus"
---
Aivan!
Liitto-sana vastaa Raamatun muuta kielenkäyttöä (1. Piet. 3:21).
Kasteessa Jumala tekee kanssamme liiton, joka pysyy aina voimassa.
Hän lahjoittaa meille hyvän omantunnon antamalla syntimme anteeksi puhdistaen siten sydämemme.- kysymykseeni
Tapio522 kirjoitti:
kaste liiton merkkinä
Uuden liiton:
"Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus"
---
Aivan!
Liitto-sana vastaa Raamatun muuta kielenkäyttöä (1. Piet. 3:21).
Kasteessa Jumala tekee kanssamme liiton, joka pysyy aina voimassa.
Hän lahjoittaa meille hyvän omantunnon antamalla syntimme anteeksi puhdistaen siten sydämemme.äläkä esitä vastakysymystä:
Eikö kastamaton saa omistaa Jumalan lupauksia ja
lahjoja???? - Kaste ei pelasta vaan usko
Tapio522 kirjoitti:
Kaste, Raamattu
terence.hill: "Pyhä kaste EI OLE MIKÄ VAIN TAVALLINEN VESIPESU NORMAALIEN PESUJEN JOUKOSSA. Se on elämää luovaan Jumalan sanaan yhdistetty. Sen ydin on pelastuksen evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta".
---
Kaste ei todellakaan ole pelkkää vettä!
Me opetamme:
”Kaste vaikuttaa syntien anteeksisaamisen (Apt. 2:38), vapahtaa kuolemasta ja perkeleestä ja antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset” (Mark. 16:16; usko ja kaste).
Miten vesi voi vaikuttaa näin suuria asioita?
Katekismus:
”Vesi ei tosin vaikuta sitä, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa, ja usko, joka uskoo veteen yhdistettyyn Jumalan sanaan.
Sillä vesi ilman Jumalan sanaa on pelkkää vettä eikä kaste.
Mutta Jumalan sanaan yhdistettynä se on kaste, se on armorikas elämän vesi ja uuden syntymisen peso Pyhässä Hengessä” (Tiit. 3:5).
--
Jo Jumalan luomisteoissa vesi, Henki ja Sana liittyivät toisiinsa?
Raamatun viitteet:
1.Moos. 1:2: ”…Jumalan Henki liikkui vetten päällä.”
-2. Piet. 3:5: Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa JUMALAN SANAN voimasta
-Joh. 1:1, 10: ”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. 10. …..maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä……
Myös Jeesus yhdistää veden ja Hengen toisiinsa (Joh. 3:5)puhuessaan Nikodeemuksen kanssa uudestisyntymisestä (eli kasteesta)."Myös Jeesus yhdistää veden ja Hengen toisiinsa (Joh. 3:5)puhuessaan Nikodeemuksen kanssa uudestisyntymisestä (eli kasteesta)."
Voi näitä järkyttäviä valheita, sillä vesi kuvaa pesua synnistä, niin että olemme puhtaita Jumalan edessä. Henki tekee eläväksi ja luo ihmisen uudeksi. Tässä ei ole kuva kasteesta vaan synnin pesemisestä ja uudestisyntymisestä Pyhän Hengen kautta ja kaikki tapahtuu Jumalan Sanan kautta, jossa ei toinen voi toista pelastaa. No Jumalan Sana on kuulemme sekoitettu kasteveteen, kuin juomaboolisekoitus.
Lapset ovat jo täysin puhtaita Jeesuksen sovitustyön kautta. Jeesuksen uhriveri on kaiken A ja O, eikä mitkään vesijutut. Raamatun mukaan parannuksen mukaan ja kääntyneet menivät kasteelle ja tätä kastetta Tapio522 halveksit eli mitäpä sanoit eräässä yhteydessä kun tuomitsemisesta oli kyse.
Monissa kohdin kastesanan merkitys Raamatussa ei ole vettä vaan siinä Jumalan Pyhästä Hengestä on kyse. Vauvakasteen puoltajat sotkevat jatkuvasti Pyhän Hengen ja veden keskenään. Niin, että sellaista Jumalan Sanan vesitystä on koko lapsikasteharha.
Vauvakasteen hedelmä tässä ajassa kertoo selkeästi, että mistä on kysymys. Luulisi vauvakasteella olevan selkeästi nähtäviä hyviä hedelmiä, mutta toisin on. kysymykseeni kirjoitti:
äläkä esitä vastakysymystä:
Eikö kastamaton saa omistaa Jumalan lupauksia ja
lahjoja????Vastaappas kysymykseeni: "...äläkä esitä vastakysymystä: Eikö kastamaton saa omistaa Jumalan lupauksia ja
lahjoja"????
---
Kastamattomalla ei ole Pyhää Henkeä.
Apostolien Tekojen kirjoittaja Luukas korostaa kastetta Pyhän Hengen lahjan saamisen ehtona (Apt. 19:1-6).
Apostolit tajusivat kasteen ja Pyhän Hengen lahjan välisen yhteyden (Apt. 2:38,39).
Paavalin kysymys "millä kasteella te sitten olette kastetut" (Apt. 19:3), kun oli kyse Pyhän Hengen lahja saamisesta (Apt. 19:2), todistaa tämän.
Ja ilman Pyhää Henkeähän ei voi olla uskossa:
"...jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa" (Room. 8:9).
Oikein siis opetamme:
"Kastettuina saamme uskossa turvautua Jumalan rakkauteen.
Saamme vastaan ottaa lahjana kaiken sen, mitä Jeesus on tehnyt puolestamme.
Kasteemme perusteella Pyhä Henki johtaa ja kasvattaa meitä" (Katekismus)- ei kai
terence.hill kirjoitti:
Ei ole niin, että evankeliumia saisi julistaa vain kastetuille.
Eikä ole toisinpäinkään (kuten luulet), että kastaa saa vain evankeliumin uskoneen, ja kaste olisi mitätön, jos ei usko ole löytynyt ennen kastetta.
Jeesushan käski SEKÄ saarnata evankeliumia ETTÄ kastaa! Usko ja kaste ovat SAMAN pelastusKOKONAISUUDEN OSIA.
Samoin kuin vaikkapa päivänsankarille annettaisiin kermakakku ja kynttilät, joista muodostuu kokonaisuus. Hän voi saada samantien kakun, jossa ovat kynttilät paikallaan ja sytytettyinä. Tai hän voi saada ensin kakun ja siihen tuodaan myöhemmin kynttilät täydentämään kokonaisuutta. Tai kynttilät on voitu tuoda ensin, ja ne sitten laitetaan siihen kakun päälle ja sytytetään, kun kakku tuodaan. OLISI IHAN ÄLYTÖNTÄ VIISASTELUA, ETTÄ KAKKU TAI KYNTTILÄT PITÄISI TULLA JOSSAIN OIKEASSA JÄRJESTYKSESSÄ. KUN NE OVAT MOLEMMAT SAAPUVILLA, NIIN KOKONAISUUS ON KASASSA JA KAIKKI HYVIN! IHAN SAMANLAISTA HÖLMÖILYÄ ON TUO TEIDÄN JÄRJESTYSVAATIMUS: AINA USKO ENSIN, SITTEN VASTA KASTE.se ole meidän hölmöilyä, jos Raamattu selkeesti sanoo, että ensin usko ja sitten kaste, lue Raamattuasi tarkemmin. Ei kannattaisi ehkä väittää Sanaa vastaan, vaikka ihmisten kanssa olisikin erimieltä.
- Oletko todella
Tapio522 kirjoitti:
Vastaappas kysymykseeni: "...äläkä esitä vastakysymystä: Eikö kastamaton saa omistaa Jumalan lupauksia ja
lahjoja"????
---
Kastamattomalla ei ole Pyhää Henkeä.
Apostolien Tekojen kirjoittaja Luukas korostaa kastetta Pyhän Hengen lahjan saamisen ehtona (Apt. 19:1-6).
Apostolit tajusivat kasteen ja Pyhän Hengen lahjan välisen yhteyden (Apt. 2:38,39).
Paavalin kysymys "millä kasteella te sitten olette kastetut" (Apt. 19:3), kun oli kyse Pyhän Hengen lahja saamisesta (Apt. 19:2), todistaa tämän.
Ja ilman Pyhää Henkeähän ei voi olla uskossa:
"...jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa" (Room. 8:9).
Oikein siis opetamme:
"Kastettuina saamme uskossa turvautua Jumalan rakkauteen.
Saamme vastaan ottaa lahjana kaiken sen, mitä Jeesus on tehnyt puolestamme.
Kasteemme perusteella Pyhä Henki johtaa ja kasvattaa meitä" (Katekismus)noin pihalla Raamatun sanomasta.
Olisikohan aika sinunkin perehtyäå Raamattuun, eikä katekismukseen.
Ap 10:47 "Ei kai kukaan voi kieltää kastamasta
näitä, jotka OVAT SAANEET Pyhän-Hengen, niinkuin mekin."
Nyt heittää häränpyllyä sinun teoriasi. Nämä olivat
saaneet PH:n, vaikka heitä ei oltu kastettu.
Samarialaiset saivat PH:n vasta KASTEEN JÄLKEEN Ap 19:6 ja samarialaiset samoin Ap 8:17.
Opetuslapset oli kastettu aikaisemmin, mutta saivat PH:n vasta helluntaina.
Huomaan selvästi, että sinä raukka olet ilman
Pyhää-Henkeä, sillä muuten ei voi kirjoittaa noin
pimeää tekstiä. Ei se PH tule niitä virsiä
siteeraamalla. Oletko todella kirjoitti:
noin pihalla Raamatun sanomasta.
Olisikohan aika sinunkin perehtyäå Raamattuun, eikä katekismukseen.
Ap 10:47 "Ei kai kukaan voi kieltää kastamasta
näitä, jotka OVAT SAANEET Pyhän-Hengen, niinkuin mekin."
Nyt heittää häränpyllyä sinun teoriasi. Nämä olivat
saaneet PH:n, vaikka heitä ei oltu kastettu.
Samarialaiset saivat PH:n vasta KASTEEN JÄLKEEN Ap 19:6 ja samarialaiset samoin Ap 8:17.
Opetuslapset oli kastettu aikaisemmin, mutta saivat PH:n vasta helluntaina.
Huomaan selvästi, että sinä raukka olet ilman
Pyhää-Henkeä, sillä muuten ei voi kirjoittaa noin
pimeää tekstiä. Ei se PH tule niitä virsiä
siteeraamalla.Oletko todella: " Ei se PH tule niitä virsiä
siteeraamalla".
---
Eikö virsienkin sanoman pitäisi nimenomaa ruokkia meidän hengellistä elämäämme.
Koska Raamattu puhuu paljon kasteesta ja sen sisällöstä, niin miksei näin olisi myös virsien suhteen.
Eri asia on tietysti, jos kasteasiassa ei näe mitään hengellistä ulottuvuutta; on vain vesi (upotus) ja oma kuuliaisuuden teko. Eipä siitä silloin löydy paljon mitään sisältöä kastevirsiinkään; ”tyhjästä on paha nyhjästä”..
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ns. uskovien kasteen kannattajilla ei juurikaan löydy kasteeseen liittyviä virsiä laulukirjoistaan.
Olenko väärässä?
Tämäkin kuvannee hyvin heidän asennettaan kasteen hengellistä sisältöä kohtaan.
---
”Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana:
opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla,
veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne” (Kol. 3:16).
(”…millä on virsi…”1.Kor.14:26).- sinä puuhaat
Tapio522 kirjoitti:
Oletko todella: " Ei se PH tule niitä virsiä
siteeraamalla".
---
Eikö virsienkin sanoman pitäisi nimenomaa ruokkia meidän hengellistä elämäämme.
Koska Raamattu puhuu paljon kasteesta ja sen sisällöstä, niin miksei näin olisi myös virsien suhteen.
Eri asia on tietysti, jos kasteasiassa ei näe mitään hengellistä ulottuvuutta; on vain vesi (upotus) ja oma kuuliaisuuden teko. Eipä siitä silloin löydy paljon mitään sisältöä kastevirsiinkään; ”tyhjästä on paha nyhjästä”..
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ns. uskovien kasteen kannattajilla ei juurikaan löydy kasteeseen liittyviä virsiä laulukirjoistaan.
Olenko väärässä?
Tämäkin kuvannee hyvin heidän asennettaan kasteen hengellistä sisältöä kohtaan.
---
”Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana:
opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla,
veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne” (Kol. 3:16).
(”…millä on virsi…”1.Kor.14:26).sen kateksimuksen kanssa, kun kirjoitat:
Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana:
opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ."
Eikö olisi syytä ottaa tämä neuvo vakavasti ja unohtaa ne kateksimukset ja tunnustuskirjat, joissa neuvotaan väärin.
Paras kastevirsi on tuo "On meillä aarre verraton"
ja sen jae jossa sanotaan:
Kuin vesilintu lahdella käy alle veden pinnan ja
huuhdottuaan sulkansa...."
Siinä käy selvästi ilmi Raamatullinen kaste.
Ei meidän tarvitse lauluissamme korottaa kastetta
eikä ehtoollista, vaan ristiinnaulittua ja ylös-
noussutta Kristusta.
Paavalikin sanoo 1. Kor 2:2
"Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne
tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kris-
tuksen ja hänet ristiinnaulittuna."
Jos teillä on kaikki kaikessa vain kaste ja kas-
te, niin mihin te enää Kristusta tarvitsette?
Köyhää on teidän hengellinen elämänne, jos se on
vain kasteen varassa. - Jumala maailmaa
sinä puuhaat kirjoitti:
sen kateksimuksen kanssa, kun kirjoitat:
Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana:
opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ."
Eikö olisi syytä ottaa tämä neuvo vakavasti ja unohtaa ne kateksimukset ja tunnustuskirjat, joissa neuvotaan väärin.
Paras kastevirsi on tuo "On meillä aarre verraton"
ja sen jae jossa sanotaan:
Kuin vesilintu lahdella käy alle veden pinnan ja
huuhdottuaan sulkansa...."
Siinä käy selvästi ilmi Raamatullinen kaste.
Ei meidän tarvitse lauluissamme korottaa kastetta
eikä ehtoollista, vaan ristiinnaulittua ja ylös-
noussutta Kristusta.
Paavalikin sanoo 1. Kor 2:2
"Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne
tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kris-
tuksen ja hänet ristiinnaulittuna."
Jos teillä on kaikki kaikessa vain kaste ja kas-
te, niin mihin te enää Kristusta tarvitsette?
Köyhää on teidän hengellinen elämänne, jos se on
vain kasteen varassa.Rakastanut, että hän antoi ainokaisen poikansa , joka ikinä häneen USKOO EI IKINÄ kuole . Amen.
Tämä Sana meillä pitää AINA olla ydin, sillä Jeesuksen veressä on tänäkin päivä se pelastava ja puhdistava voima. Jos alamme rakentamaan omia selityksiä sille mikä pelastaa, niin menemme todella kauas siitä ristintyöstä minkä Jeesus on meidän jokaisen puolesta tehnyt. sinä puuhaat kirjoitti:
sen kateksimuksen kanssa, kun kirjoitat:
Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana:
opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ."
Eikö olisi syytä ottaa tämä neuvo vakavasti ja unohtaa ne kateksimukset ja tunnustuskirjat, joissa neuvotaan väärin.
Paras kastevirsi on tuo "On meillä aarre verraton"
ja sen jae jossa sanotaan:
Kuin vesilintu lahdella käy alle veden pinnan ja
huuhdottuaan sulkansa...."
Siinä käy selvästi ilmi Raamatullinen kaste.
Ei meidän tarvitse lauluissamme korottaa kastetta
eikä ehtoollista, vaan ristiinnaulittua ja ylös-
noussutta Kristusta.
Paavalikin sanoo 1. Kor 2:2
"Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne
tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kris-
tuksen ja hänet ristiinnaulittuna."
Jos teillä on kaikki kaikessa vain kaste ja kas-
te, niin mihin te enää Kristusta tarvitsette?
Köyhää on teidän hengellinen elämänne, jos se on
vain kasteen varassa.No miksi sinä puuhaat:
"Paras kastevirsi on tuo "On meillä aarre verraton"
ja sen jae jossa sanotaan:
Kuin vesilintu lahdella käy alle veden pinnan ja
huuhdottuaan sulkansa...."
---
Minun mielestäni paras kastevirsi on itse Lutherilta, nimittäin virsi 214.
Sen 2. säkeistö:
"Silmämme näkee kasteessa
vain vettä paljaaltansa,
vaan sana Hengen voimassa
on siinä veden kanssa.
Uskossa meidät kätketään
Kristuksen pyhään vereen
ja kaikki synti heitetään
syvälle armon mereen".
Vahinko vain, että nykyisen virsikirjamme Lutherin kastevirsi 214 (vanhassa nro 218) on typistetyssä muodossaan.
Vanhakirkollinen (=raamatullinen)perinne on paljossa hukattu kastevirsienkin suhteen.terence.hill kirjoitti:
Eihän Jeesus käskenyt ainoastaan saarnaamaan sanaa, vaan myös kastamaan. Tuskin Hän käski toimittaa tarpeettomia vertauskuvallisia toimituksia. On tarpeellista saada kaste ja osallistua usein ehtoolliselle.
Ja tuskinpa käytännössä on olemassa sellaista uskovaa, joka ei menisi kasteelle, jos hän ei ole kastetta koskaan saanut. Jollekulle voi käydä, ettei saa mahdollisuutta vaan kuolee ennen kuin ehtii kasteelle. Mutta kyllähän tällainenkin uskova aivan ilmeisesti olisi sen kasteen halunnut. Mielestäni silloin ilman kastettakin pelastuu. Mutta tällaiset ovat harvinaisia poikkeustapauksia.
KASTETTA HALVEKSIVA, joka ajattelee omahyväisesti, että "Mitäs minä kasteella? Pärjään tällä pelkällä sanaan uskomisella!", toimii vastuuttomasti. Älytöntä olisi tieten tahtoen jäädä ilman kastetta.terence.hill: "KASTETTA HALVEKSIVA, joka ajattelee omahyväisesti, että "Mitäs minä kasteella? Pärjään tällä pelkällä sanaan uskomisella!", toimii vastuuttomasti. Älytöntä olisi tieten tahtoen jäädä ilman kastetta".
---
Helsingissä asuessani olin mukana eräässä kotiseurakuntani Raamattu- ja rukouspiirissä.
Eräs vanhempi mieshenkilö totesti kerran piirissämme:"Ei ole niin väliä, onko kastettu kerran kahdesti tai kolmesti, kunhan vain uskoo".
Iso Katekismus:
"Kasteessa jokaisella kristityllä on koko elinajakseen kylliksi oppimista ja harjoittamista;
hänellä on yhäti huoli siitä, että vain vahvasti uskoisi sen, mitä se lupaa ja mukanaan tuo:
voiton kuolemasta ja perkeleestä, syntien anteeksiantamuksen, Jumalan armon, koko Kristuksen ja Pyhän Hengen kaikkine lahjoineen.
Kaiken kaikkiaan: se on jotakin niin äärettömän suurta, että arka luonto sitä ajatellessaan väkisin epäilee, lieneekö tuo totta".- vesikin muuttui
Tapio522 kirjoitti:
No miksi sinä puuhaat:
"Paras kastevirsi on tuo "On meillä aarre verraton"
ja sen jae jossa sanotaan:
Kuin vesilintu lahdella käy alle veden pinnan ja
huuhdottuaan sulkansa...."
---
Minun mielestäni paras kastevirsi on itse Lutherilta, nimittäin virsi 214.
Sen 2. säkeistö:
"Silmämme näkee kasteessa
vain vettä paljaaltansa,
vaan sana Hengen voimassa
on siinä veden kanssa.
Uskossa meidät kätketään
Kristuksen pyhään vereen
ja kaikki synti heitetään
syvälle armon mereen".
Vahinko vain, että nykyisen virsikirjamme Lutherin kastevirsi 214 (vanhassa nro 218) on typistetyssä muodossaan.
Vanhakirkollinen (=raamatullinen)perinne on paljossa hukattu kastevirsienkin suhteen.vereksi????
Ompa julmaa.
Ilmankos se Luther käski surmata juutalaisia ja
anabaptisteja. Tosi verinen kaveri. - otat tosissasi
Tapio522 kirjoitti:
terence.hill: "KASTETTA HALVEKSIVA, joka ajattelee omahyväisesti, että "Mitäs minä kasteella? Pärjään tällä pelkällä sanaan uskomisella!", toimii vastuuttomasti. Älytöntä olisi tieten tahtoen jäädä ilman kastetta".
---
Helsingissä asuessani olin mukana eräässä kotiseurakuntani Raamattu- ja rukouspiirissä.
Eräs vanhempi mieshenkilö totesti kerran piirissämme:"Ei ole niin väliä, onko kastettu kerran kahdesti tai kolmesti, kunhan vain uskoo".
Iso Katekismus:
"Kasteessa jokaisella kristityllä on koko elinajakseen kylliksi oppimista ja harjoittamista;
hänellä on yhäti huoli siitä, että vain vahvasti uskoisi sen, mitä se lupaa ja mukanaan tuo:
voiton kuolemasta ja perkeleestä, syntien anteeksiantamuksen, Jumalan armon, koko Kristuksen ja Pyhän Hengen kaikkine lahjoineen.
Kaiken kaikkiaan: se on jotakin niin äärettömän suurta, että arka luonto sitä ajatellessaan väkisin epäilee, lieneekö tuo totta".omat neuvosi, ja keskityt Jumalan sanaan ja jätät
nuo katekismukset ja virret pois.
Vai ovatko nekin yhdessä veden kanssa sinun autuutesi perusta. Mihin sinä enää Jeesusta
tarvitset? vesikin muuttui kirjoitti:
vereksi????
Ompa julmaa.
Ilmankos se Luther käski surmata juutalaisia ja
anabaptisteja. Tosi verinen kaveri.Kysyt:
"Joko se vesikin muuttui vereksi????Ompa julmaa".
----
Mitä sinulle merkitsee se, että "olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen KUOLEMAANSA KASTETUT" (Room. 6:3)?
(Kannattaa lukea koko Room. 6:s luku.)
Muiltakin odotan kommentteja!- kristitty,
otat tosissasi kirjoitti:
omat neuvosi, ja keskityt Jumalan sanaan ja jätät
nuo katekismukset ja virret pois.
Vai ovatko nekin yhdessä veden kanssa sinun autuutesi perusta. Mihin sinä enää Jeesusta
tarvitset?käskeekö henki sisälläsi kieltämään veden merkityksen kasteessa?
- ja Jumalan
kristitty, kirjoitti:
käskeekö henki sisälläsi kieltämään veden merkityksen kasteessa?
Sana.
Kaikki, mikä korotetaan uskon ja palvonnan koh-
teeksi ohi Jeesuksen, on epäjumalanpalvomista!!!!! - niin vaikeaa
Tapio522 kirjoitti:
Kysyt:
"Joko se vesikin muuttui vereksi????Ompa julmaa".
----
Mitä sinulle merkitsee se, että "olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen KUOLEMAANSA KASTETUT" (Room. 6:3)?
(Kannattaa lukea koko Room. 6:s luku.)
Muiltakin odotan kommentteja!ole.
Jae 4; Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan
haudatut kasteen kautta kuolemaan."
Kun vanha ihmisemme on kuollut siinä uudestisyntymisessä, niin se vanha luontomme pitää haudata.
Oikein kirjaimellisesti upottaa, mutta ei sitä
mihinkään veren upoteta, vaikka Luther niin virheellisesti väittääkin.
Ja uusi nousee ylös kasteen haudasta yhdessä Kristuksen kanssa.
Kol 2:12 Ollen haudattuna hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt USKON KAUTTA:"
Eikö olekin valtavaa!!!!! - Kristitty.
ja Jumalan kirjoitti:
Sana.
Kaikki, mikä korotetaan uskon ja palvonnan koh-
teeksi ohi Jeesuksen, on epäjumalanpalvomista!!!!!Meillä Kristityillä on myös kasteen veden todistus sanan todistuksen mukaisesti.
6 Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jesus Kristus, ei ainoastansa vedellä, vaan vedellä ja verellä. Ja Henki todistaa, että Henki on totuus.
7 Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:
8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat. - kuolee uudestisyntymässä?
niin vaikeaa kirjoitti:
ole.
Jae 4; Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan
haudatut kasteen kautta kuolemaan."
Kun vanha ihmisemme on kuollut siinä uudestisyntymisessä, niin se vanha luontomme pitää haudata.
Oikein kirjaimellisesti upottaa, mutta ei sitä
mihinkään veren upoteta, vaikka Luther niin virheellisesti väittääkin.
Ja uusi nousee ylös kasteen haudasta yhdessä Kristuksen kanssa.
Kol 2:12 Ollen haudattuna hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt USKON KAUTTA:"
Eikö olekin valtavaa!!!!!Kristuksen kuolemaanhan kasteessa liitytään.
- Tiedonantaja
Tapio522 kirjoitti:
Kysyt:
"Joko se vesikin muuttui vereksi????Ompa julmaa".
----
Mitä sinulle merkitsee se, että "olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen KUOLEMAANSA KASTETUT" (Room. 6:3)?
(Kannattaa lukea koko Room. 6:s luku.)
Muiltakin odotan kommentteja!==>Mitä sinulle merkitsee se, että "olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen KUOLEMAANSA KASTETUT" (Room. 6:3)?
- kasteen merkityksestä
kuolee uudestisyntymässä? kirjoitti:
Kristuksen kuolemaanhan kasteessa liitytään.
Kasteeseen liittyy vanhan kuolema ja uuden herääminen.
3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. [Fil. 3:10,11] - apt.
Tiedonantaja kirjoitti:
==>Mitä sinulle merkitsee se, että "olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen KUOLEMAANSA KASTETUT" (Room. 6:3)?
Kun jatkat lukua apostolien tekoihin, niin huomaat, että kristityt kastoivat koko perheensä Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen.
Usko on enemmänkin tahtomista ja tottelemista. Niin te saatte Pyhän Hengen lahjan syntienne anteeksisaamiseksi, te ja teidän lapset. Perhekunnittain, tästä nurjasta sukupolvesta (Apt.2:40)
"Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti." - ja ihminen puetaan Kristukseen
kuolee uudestisyntymässä? kirjoitti:
Kristuksen kuolemaanhan kasteessa liitytään.
Kasteessa ihmisen turmeluksen liharuumis ympärileikataan pois Kristuksen ympärileikkauksella ja kasteessa ihminen puetaan uuteen Kristuksen vanhurskauteen.
Kaikki tämä tapahtuu KASTEESSA,JOSSA....
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
"Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet" - tuota samaa
apt. kirjoitti:
Kun jatkat lukua apostolien tekoihin, niin huomaat, että kristityt kastoivat koko perheensä Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen.
Usko on enemmänkin tahtomista ja tottelemista. Niin te saatte Pyhän Hengen lahjan syntienne anteeksisaamiseksi, te ja teidän lapset. Perhekunnittain, tästä nurjasta sukupolvesta (Apt.2:40)
"Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti."valhettasi joka toinen päivä. Etkö todella osaa
muuta tehdä, kun väärentää Raamatun sanomaa.
Vaikka lukee apostolien tekoja miten päin, niin
vain ne kastettiin, jotka ottivat sanan vastaan.
Sanoppas yksikin perhekunta, jossa olisi ollut
sylivauvoja????? - lähellä
Kristitty. kirjoitti:
Meillä Kristityillä on myös kasteen veden todistus sanan todistuksen mukaisesti.
6 Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jesus Kristus, ei ainoastansa vedellä, vaan vedellä ja verellä. Ja Henki todistaa, että Henki on totuus.
7 Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:
8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.islamia. He palvovat sitä mustaa kiveä ja sinä
palvot vettä.
Vettä vaan on hankala suudella. - pitävät yhtä
lähellä kirjoitti:
islamia. He palvovat sitä mustaa kiveä ja sinä
palvot vettä.
Vettä vaan on hankala suudella.oletko kohdannut irtohenkiä siellä arabiassa?
eikö siellä ole vettä?
etiopialainen hoviherrakin iloitsi veden löytymisestä: Kas tässä on vettä! mikä estää kastamasta minua. ja kasteen jälkeen hän jatkoi matkaansa iloiten.! amen.
6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa. - että pitäisi
pitävät yhtä kirjoitti:
oletko kohdannut irtohenkiä siellä arabiassa?
eikö siellä ole vettä?
etiopialainen hoviherrakin iloitsi veden löytymisestä: Kas tässä on vettä! mikä estää kastamasta minua. ja kasteen jälkeen hän jatkoi matkaansa iloiten.! amen.
6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.kulkea vesipullon kanssa, niin se olisi todisteena
pelastuksesta.
Muuten, Israel ei ole Arabiassa!!!!!
Taitaa tuo maantietokin olla sinulla hukassa. - että minun pitäisi
pitävät yhtä kirjoitti:
oletko kohdannut irtohenkiä siellä arabiassa?
eikö siellä ole vettä?
etiopialainen hoviherrakin iloitsi veden löytymisestä: Kas tässä on vettä! mikä estää kastamasta minua. ja kasteen jälkeen hän jatkoi matkaansa iloiten.! amen.
6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.kulkea vesipullon kanssa, niin se olisi todisteena
pelastuksesta.
Muuten, Israel ei ole Arabiassa!!!!!
Taitaa tuo maantietokin olla sinulla hukassa. - Tiedonantaja
Tapio522 kirjoitti:
terence.hill: "KASTETTA HALVEKSIVA, joka ajattelee omahyväisesti, että "Mitäs minä kasteella? Pärjään tällä pelkällä sanaan uskomisella!", toimii vastuuttomasti. Älytöntä olisi tieten tahtoen jäädä ilman kastetta".
---
Helsingissä asuessani olin mukana eräässä kotiseurakuntani Raamattu- ja rukouspiirissä.
Eräs vanhempi mieshenkilö totesti kerran piirissämme:"Ei ole niin väliä, onko kastettu kerran kahdesti tai kolmesti, kunhan vain uskoo".
Iso Katekismus:
"Kasteessa jokaisella kristityllä on koko elinajakseen kylliksi oppimista ja harjoittamista;
hänellä on yhäti huoli siitä, että vain vahvasti uskoisi sen, mitä se lupaa ja mukanaan tuo:
voiton kuolemasta ja perkeleestä, syntien anteeksiantamuksen, Jumalan armon, koko Kristuksen ja Pyhän Hengen kaikkine lahjoineen.
Kaiken kaikkiaan: se on jotakin niin äärettömän suurta, että arka luonto sitä ajatellessaan väkisin epäilee, lieneekö tuo totta".==>Helsingissä asuessani olin mukana eräässä kotiseurakuntani Raamattu- ja rukouspiirissä.
Eräs vanhempi mieshenkilö totesti kerran piirissämme:"Ei ole niin väliä, onko kastettu kerran kahdesti tai kolmesti, kunhan vain uskoo". - terence.hill
Tiedonantaja kirjoitti:
==>Helsingissä asuessani olin mukana eräässä kotiseurakuntani Raamattu- ja rukouspiirissä.
Eräs vanhempi mieshenkilö totesti kerran piirissämme:"Ei ole niin väliä, onko kastettu kerran kahdesti tai kolmesti, kunhan vain uskoo".... vaan tuollainen lakihenkinen uhkailu on kirkollista alkuperää ja vain siksi, että kirkon jäsenet pysyisivät kirkon ruodussa ja kiltisti veroa maksavina jäseninä.
----------------------
Osataan sitä lakihenkistä uhkailua aivan yhtälailla uskovien kasteen vaatijoiden puolellakin.
Esimerkiksi täällä keskusteluissa eepu ja mathetes väittävät sellaisen joutuvan helvettiin, joka on kastettu vain ev.lut. papin toimesta vauvana. - Tiedonantaja
apt. kirjoitti:
Kun jatkat lukua apostolien tekoihin, niin huomaat, että kristityt kastoivat koko perheensä Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen.
Usko on enemmänkin tahtomista ja tottelemista. Niin te saatte Pyhän Hengen lahjan syntienne anteeksisaamiseksi, te ja teidän lapset. Perhekunnittain, tästä nurjasta sukupolvesta (Apt.2:40)
"Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti."=Kirjoitat minulle.
==>Kun jatkat lukua apostolien tekoihin, niin huomaat, että kristityt kastoivat koko perheensä Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen.
Usko on enemmänkin tahtomista ja tottelemista. Niin te saatte Pyhän Hengen lahjan syntienne anteeksisaamiseksi, te ja teidän lapset. Perhekunnittain, tästä nurjasta sukupolvesta (Apt.2:40) terence.hill:
"1. Miksi ihmisen pitää uudestisyntyä?
"KUKAAN joka ei uudestisynny, ei voi päästä Jumalan valtakuntaan". (Luonnollisessa syntymässä ollaan vasta synnytty Jumalan viholliseksi, Jumalasta erossa olevaan luonnollisen ihmisen tilaan.)
---
Katekismus:
"Syntiinlankeemuksessa Jumalan kuva ihmisessä turmeltui. Ihminen mielistyi pahaan. Hänellä ei ole enää halua eikä voimaa hyvään. Hän ei rakasta Jumalaa, vaan itseään ja maailmaa.
Tämä jumalanvastainen taipumus kulkee perintönä koko ihmissuvussa, ja sitä sanotaan perisynniksi.
Tästä sisäisestä turmeluksesta johtuvat pahat ajatukset, puheet ja teot, joita sanotaan tekosynneiksi".
Raamatun paikat:
Joh. 3:6
Room. 3:10-12, 7:14-25
Ef. 2:3 Olemme luonnostamme vihan lapsia.Oletko todella kirjoitti:
noin pihalla Raamatun sanomasta.
Olisikohan aika sinunkin perehtyäå Raamattuun, eikä katekismukseen.
Ap 10:47 "Ei kai kukaan voi kieltää kastamasta
näitä, jotka OVAT SAANEET Pyhän-Hengen, niinkuin mekin."
Nyt heittää häränpyllyä sinun teoriasi. Nämä olivat
saaneet PH:n, vaikka heitä ei oltu kastettu.
Samarialaiset saivat PH:n vasta KASTEEN JÄLKEEN Ap 19:6 ja samarialaiset samoin Ap 8:17.
Opetuslapset oli kastettu aikaisemmin, mutta saivat PH:n vasta helluntaina.
Huomaan selvästi, että sinä raukka olet ilman
Pyhää-Henkeä, sillä muuten ei voi kirjoittaa noin
pimeää tekstiä. Ei se PH tule niitä virsiä
siteeraamalla.Oh hoh
Oletko todella: "...noin pihalla Raamatun sanomasta.
Olisikohan aika sinunkin perehtyä Raamattuun, eikä katekismukseen.
...Nyt heittää häränpyllyä sinun teoriasi"
...."Samarialaiset saivat PH:n vasta KASTEEN JÄLKEEN Ap 19:6 ja samarialaiset samoin Ap 8:17".
---
Tarkoittanet Apt. 19:6 Efeson opetuslapsia.
---
Mietitäämpä nyt Apt. 8:14-17 tarkemmin.
Jakeissa kerrotaan samarialaisista, jotka olivat uskoneet Kristukseen ja heidät oli ainoastaan kastettu, mutta eivät olleet saaneet kuitenkaan Pyhää Henkeä.
Herra viivytti Hengen antamista heille apostolien saapumiseen asti osoittaakseen heille, että evankeliumi kuului myös samarialaisille.
Sanat ”ei vielä” ja ”ainoastaan” näissä jakeissa viittaavat siihen, että Luukas (Apostolien tekojen kirjoittaja) piti tilannetta epätavallisena.
Tällä kertaa Samarialaisten kohdalla oli toisin kuin apostolisessa seurakunnassa, jossa usko, kaste ja Pyhän Hengen saaminen liitettiin yhteen (Apt. 2:38=pääsääntö).
Tässäkin asiassa voitaneen todeta: "Poikkeus vahvistaa säännön".
Niinpä apostolit ryhtyivätkin uusien käännynnäisten suhteen erityistoimiin:
”He rukoilivat heidän edestänsä…. he panivat kätensä heidän päällensä ja he saivat Pyhän Hengen” (Apt. 8:15,17).
Tässä kohden ei myöskään ollut kysymys mistään erillisestä Pyhän Hengen kasteesta.
Tämä tapaus oli pikimminkin poikkeustapaus, jota emme voi pitää opin ja käytännön perusteena (Jotkuthan opettavat lisäksi;uskoontuloa seuraa erillinen ns. henkikaste kielilläpuhumisineen.)
Kommentteja!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi423196Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3352026Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle41931- 1311809
Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan91459Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!721444Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk401279- 751249
"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis1431232- 761218