Häpyhuulien pienennysleikkaus

DaisyMaisy

Mulla on sellainen nolohko vaiva, kuin ylisuuret sisemmät häpyhuulet. Ne on vaivannut mua koko aikuisiän; en voi pyöräillä istualtaan, en voi pitää tiukkoja tai edes hyvinistuvia housuja, kun ne hankaa haaroista ja kaikenlisäksi lerpattavat huulet on kamalan rumat.

Mutta siis, kysymykseni kuuluu, kärsiikö kukaan muu samaisesta vaivasta ja onko kukaan käynyt leikkauksessa vaivan takia? Pitääkö leikkaus suorittaa yksityisellä puolella vai onnistuuko julkisessa sairaalassa? Maksaako leikkaus? Tehdäänkö se nukutuksessa? Millaiset ovat jälkivaivat ja onko riskejä?

Olen tosi kiitollinen kaikista asiallisista vastauksista!

42

10382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päätät

      Kuulostele vähän miesten kommentteja, jos koet sen vaivan väärtiksi.

      • ???

        kyllä mun mielestä kannattaa jo häppärit leikata jos on tuommoisia ongelmia :S .
        Mitä väliä mitä miehet on mieltä jos ittellä on p***u vereslihalla koko ajan??????????

        Kannattaa kysyä plastiikkakirurgilta asiasta. Yksityissairaaloista vastaavat kyllä sähköpostitiedusteluihin.


      • hymyhuuletko?
        ??? kirjoitti:

        kyllä mun mielestä kannattaa jo häppärit leikata jos on tuommoisia ongelmia :S .
        Mitä väliä mitä miehet on mieltä jos ittellä on p***u vereslihalla koko ajan??????????

        Kannattaa kysyä plastiikkakirurgilta asiasta. Yksityissairaaloista vastaavat kyllä sähköpostitiedusteluihin.

        ..et synnyttää eka lapsen tai vaikka tokan...

        Sekin saattaa lisätä römpsään roikkuvuutta,joten korjaus leikkaus ei olisikaan ollut muutakun turha vaiva ennen tätä.


      • hoitaja
        hymyhuuletko? kirjoitti:

        ..et synnyttää eka lapsen tai vaikka tokan...

        Sekin saattaa lisätä römpsään roikkuvuutta,joten korjaus leikkaus ei olisikaan ollut muutakun turha vaiva ennen tätä.

        lisää roikkuvuutta, vaikka synnyttäisi yhdeksän lasta.


      • ...........
        hoitaja kirjoitti:

        lisää roikkuvuutta, vaikka synnyttäisi yhdeksän lasta.

        En voinut synnyttää normaalisti, koska silloinen mieheni sanoi ettei voi haluta mua enää sen jälkeen.
        Siitä on nyt kuitenkin elinikänen trauma.
        Sektio on ainut vaihtoehto, sekoan muuten pelosta... Jos edes ikinä uskallan tehdä toista. Tuskin.
        Anteeksi poikkesi vähän aiheesta.


      • typerä isäkokelas
        ........... kirjoitti:

        En voinut synnyttää normaalisti, koska silloinen mieheni sanoi ettei voi haluta mua enää sen jälkeen.
        Siitä on nyt kuitenkin elinikänen trauma.
        Sektio on ainut vaihtoehto, sekoan muuten pelosta... Jos edes ikinä uskallan tehdä toista. Tuskin.
        Anteeksi poikkesi vähän aiheesta.

        Mies vaihtoon, jos sinut jättää alatiesynnytyksen takia! Keisarinleikkaus on aina riski, eikä sitä tehdä kovin heppoisin perustein. Paraneminenkin kestää alatiesynnytystä kauemmin.

        Pistä äijällesi joku naistentauti- ja synnytysoppikirja iltaluettavaksi, josta selviää, ettei synnytys venytä häpyhuulia. Ennenkuin äijäs ei ole lukenut kirjaa läpi ja sinä kuulustellut tältä synnytyksen yksityiskohdat, et anna tälle. Pihtaa tai mielummin heitä pihalle.

        Sorry. Luin uudestaan tekstisi. Kirjoitit "silloisesta miehestäsi". Onneksi pääsit eroon, onnittelut!


      • SISIS
        hoitaja kirjoitti:

        lisää roikkuvuutta, vaikka synnyttäisi yhdeksän lasta.

        Minä kun synnytin yhden lapsen niin johan lörtsähti häpyhuulet ja venähti reikä. Että kyllä se synnytys siellä alapäässä näkyy!


      • Sikaniska1
        ........... kirjoitti:

        En voinut synnyttää normaalisti, koska silloinen mieheni sanoi ettei voi haluta mua enää sen jälkeen.
        Siitä on nyt kuitenkin elinikänen trauma.
        Sektio on ainut vaihtoehto, sekoan muuten pelosta... Jos edes ikinä uskallan tehdä toista. Tuskin.
        Anteeksi poikkesi vähän aiheesta.

        Voihan V....ttu! Pääset helpommalla jos vaihdat tyhmän miehesi! Sano miehellesi, että et voi tuntea sen penistä jos et saa synnyttää alakautta, koska sektio vie tunnon........Ihan yhtä tyhmä väite joka ei pidä paikkaansa, mutta jokainen mies haluaa, että nainen tuntee ja hiukan kehuukin. Uskon että normaali alateitse synnytys on sen jälkeen sulle vähän niinkuin pakko.

        On monet äijät tyhmiä. Vaikka mies olen itsekkin, en koskaan osoaisi edes ajatella noin sanovani vaimolleni


    • yhym

      pääsevän leikkaukseen julkiselle puolelle, koska niistä on noin selvästi haittaa.

    • toinen_

      lerpsattava mutta en kärsi siitä vaivasta, ei kipuja tai vastaavaa vain ylisuuret häppärit. Nuorempana häpesin ehkä niitä hieman mutta nyt ei huolta. Mieheni tykkää niistä ja enkä edes koskaan ole ajatellut leikkausta. Aika tunne herkkää aluetta ja luusisin että voisi tulla jälkikäteen jotain erilaisia kipuja yms epämielyttäviä tuntemuksia alapäässä, pidän mielummin ne mitkä on. Mutta jos niistä on vaivaa niin kannattaa jutella lääkärin kanssa.

    • tietoa

      Kun häpyhuulien koosta on terveydellistä haittaa ne leikataan julkisessa terveydenhuollossa päiväkirurgisesti joko laserilla tai veitsellä. toimenpiteeseen saa nopeasti ajan juuri siksi koska se tehdään päiväkirurgisesti (keskimäärin 1 viikko-1kk) eli mitään varsinaista suurta leikkaustiimiä ei ole ympärillä hyörimässä. Ota yhteys terveyskeskuslääkäriisi joka laittaa lähetteen polille. Polilla arvioidaan tilanne vielä ja sovitaan leikkausaika. Tämä tosiaan pätee terveydelliseen haittaan ei kauniimpien häpyhuulien tavoittelijoille :) muistaakseni ylisuurten pienempien häpyhuulten koko on 4 cm:istä ylöspäin.

      • miten mitataan

        ja mistä?


      • tulee..
        miten mitataan kirjoitti:

        ja mistä?

        ...siten että mikä on pituus alaspäin eli juuresta roikkuvan osan päähän.


    • Mikko34

      Löytyskö sulta kuvia jakoon noista häpyhuulista niin voisi kommentoida paremmin?

      • koulupäivä

        oli teillä seiskaluokkalaisilla tänään.


      • Mikko34
        koulupäivä kirjoitti:

        oli teillä seiskaluokkalaisilla tänään.

        Niin on.Jokos äitis on hakenut sut jo päiväkerhosta.


    • Eiran sairaalassa

      Minulla oli sama ällö vaiva.
      Leikattiin 29 vuotiaana Eiran sairaalassa, ihan kesti vain vähän aikaa.
      Yksi kiva vanhempi mieslääkäri ja yksi hoitaja.
      Puudutuksessa.
      Ei sattunut ja jälkeempäin ei ollut oikeen minkäänlaisia kipuja.
      Tikit olivat itsestään sulavia.
      Kaunis lopputulos ja pysyy yhä vaikka siitä on 12 vuotta ja 2 lasta.
      Soitin sinne ja tilasin ajan.
      Maksoi markoissa muistaakseni n.1200mk.
      Mitä niistä kärsimään ja kuten tiedät ne ovat rumat.

      • kyselee?

        Onko myöhemmin tullut vaivoja, kipuja leikkauksen jälkeen?


      • opettele lukemaan
        kyselee? kirjoitti:

        Onko myöhemmin tullut vaivoja, kipuja leikkauksen jälkeen?

        tuo nimimerkki selitti, että EI O-LE OL-LUT MIN-KÄÄN-LAI-SIA VAI-VO-JA


    • ei enää ongelmaa

      Hei!

      Itse kärsin melko samasta ongelmasta vielä puoli vuotta sitten. Kävin juttelemassa asiasta gynekologille, joka totesi, että toinen sisemmistä häpyhuulista on todellakin hieman "ylikasvanut". Kysyin mahdollisuuksista pienentää toista häpyhuultani ja minulle sanottiin, että toki se on mahdollista, mutta jäljestä ei välttämättä tule yhtään sen nätimpää...

      No, sain kuitenkin lähetteen naistentautien poliklinikalle, mutta ajan sain vasta 3kk päähän. Miettiessäni lisää tätä asiaa, ajattelin, että haluan eroon ongelmastani, mutta en halua toista ongelmaa (toisenlaista rumuutta) tilalle, joten päätin menin yksityiseen plastiikkakirurgiaan erikoistuneeseen sairaalaan ja korjautin toisen sisemmän häpyhuuleni siellä.

      Leikkaus onnistui hyvin. Olen ollut tyytyväinen tulokseen ja olen myös hyvin iloinen siitä, että päätin mennä plastiikkakirurgille, enkä kenellekään tavalliselle kirurgille julkisen sairaanhoidon kautta.

      Leikkaus maksoi noin 2000€, mutta itse ainakin sain kaiken takaisin vakuutuksesta.

      Sellaisia kokemuksia minulla.

    • Toipilas 18v.

      Itse leikkautin pienemmät häpyhuuleni eilen. Leikkaus tehtiin Tampereen Mehiläisessä ja sen teki plastiikkakirurgi Jukka Kostiainen. Hinta arvio oli alunperin 2075e, mutta kun menin maksamaan niin maksettavaa ei jäänyt kun 900e. Kela ilmeisesti korvasi loppuosan? Todella tyytyväinen olen tulokseen, vaikka paikat ovat kyllä turvoksissa vielä ja tihkuttavat verta. Palvelu oli todella hyvää siellä! ajankin sain yhden päivän päähän. Leikkaus kesti n.45min ja se tehtiin puudutuksessa ja vahvassa huumelääkityksessä. Itse en muista oikeastaan mitään sen jälkeen kun laittoivat lääkityksen suoneen. Sairaalassa olin yhteensä 4h ja pääsin kotiin. Kivut olivat tosi kovat kun lääkitys lakkasi, mutta helpotti saman päivän aikana, enää ei satu oikeastaan yhtään. Kirurgi oli todella ystävällinen ja niinkuin muukin hoitohenkilökunta. Kirurgin mukaan häppärini olivat aika suuret, mutta normaaleissa mitoissa vielä kuitenkin.
      Suosittelen lämpimästi leikkausta kaikille joita asia vaivaa! Eikun vaan aikaa varaamaan Jukka Kostiaiselle, Suosittelen:)!

    • Muffetar

      Hei! Tulin kertomaan omista kokemuksistani kyseisestä leikkauksesta ja toivon että tästä on jollekkin asiaa pohtivalle ihmiselle hyötyä ja rohkaisua. :) Lähetän viestin väh. 2 eri osassa sillä asiaa on paljon :)

      Olen kärsinyt liian isoista sisemmistä häpyhuulista noin 12 vuotiaasta lähtien, ensimmäisen kerran huomasin ongelman pyöräiltyäni 12 kilometrin lenkin, joka teki minulle alapäähän haavan. Ensimmäisen kerran kävin gynekologilla vaivasta 13 vuotiaana, mutta asialle ei tehty silloin mitään sillä olin muka liian nuori enkä vain muka ollut hyväksynyt uutta kehittyneempää alapäätä. Näinhän asia ei ollut.

      Kävin leikkauksessa neljä päivää sitten enkä ole katunut. Olen nyt 18 vuotias ja kärsinyt liian isoista sisemmistä häpyhuulista kuutisen vuotta. Päätin mennä leikkaukseen terveydellisistä syistä ( kipua liikunnassa, etenkin pyöräillessä).Poikaystäväni ei ole ikinä sanonut mitään pahaa alapäästäni. Ajattelin nyt antaa teille tarpeellista informaatiota omista kokemuksistani.

      Leikkaus tehtiin minulle Vaasan Mehiläisessä ja leikkauksen suoritti plastiikkakirurgi. Kävin ensin hänen vastaanotollaan (70e) jossa hän katsoi mikä tilanne on ja totesi leikkauksen olevan tarpeellinen. Hän myös kirjoitti minulle paperin jossa hän todisti leikkauksen tarpeellisuuden (lähetin paperin vakuutusyhtiölleni, joka suostui korvaamaan leikkauksesta aiheutuvat kulut).

      Itse leikkaus:

      Ensin puin päälleni sairaalan tarjoamat vaattet, jonka jälkeen menin sairaalasänkyyn makaamaan ja minulle laitettiin käteen kanyyli. Siirryin leikkaussaliin jossa hoitajat puhdistivat alapääni ihon ja asettelivat paperiliinoja jalkojeni päälle ja niin etten nähnyt mitä alhaalla tapahtui. Liinat peittivät minusta kaiken epäolennaisen, eli plastiikkakirurgi näki ainoastaan itse leikattavan alueen.
      Tärisin pelosta ja pyysin rauhoittavaa ja se laitettiin suoraan suoneen. Leikkaus alkoi sillä että kirurgi pisti häpyhuuliin puudutusainetta. Tämä sattui aivan älyttömästi. Rupesin itkemään ja huusin lujaa. Kirurgi ehdotti että leikkaus voidaan myös tehdä nukutuksessa mutta leikkauksen ajankohtaa olisi pitänyt siirtää sillä nukutuslääkäri ei ollut paikalla. Omasta tahdostani tahdoin kuitenkin jatkaa. Puudutuspiikkejä pistettiin monta kertaa sillä niiden puudutusteho lakkasi nopeasti alueen vilkkaan verenkierron takia. Kipu aiheutui siitä, että alueella on ihan mahdottomasti hermoja. Mukavat hoitajat pitivät minua kädestä kiinni ja silittivät ja tunsin oloni turvalliseksi. Leikkauksen aikana sain suoneeni monta pientä annosta rauhoittavaa, sillä aina puudutuspiikin iskiessä huusin lujaa ja vartaloni meni mutkalle
      Leikkaus kesti tunnin ja kipuja oli ainoastaan puudutuspiikkien laiton aikana, loppu leikkaus sujui mukavasti. Alapäähän tuli n.30 itsestäänsulavaa tikkiä. Leikkauksen jälkeen menin heräämöön neljäksi tunniksi ( olin siellä tarkkailussa mahdollisen verenvuodon takia, jota minulla oli vähän. Olisin päässyt aikaisemmin sieltä muuten.) Heräämössä sain burana 600mg sekä panadol 1000mg sekä yhden voltaren rapidin. Samaa buranaa ja panadolia sain kotiin mukaan vähän. Sairaalan henkilökunta oli todella ystävällistä ja ymmärtäväistä. Sain myös välipalaa heräämössä samalla kun katselin telkkaria :)

      Vessassa käynti:

      Pelkäsin vessassa käyntiä paljon sillä pelkäsin pissun sattuvan, mutta se ei ole sattunut missään vaiheessa. Leikkauksen jälkeen vessassa käytäessä vessanpönttöön tuli paljon verta ja vähän tippui lattiallekkin mutta verenvuoto lakkasi samana päivänä.

    • Muffetar

      Käveleminen:

      Käveleminen onnistui minulta heti leikkauksen jälkeen, mutta puudutusaineen tehon lakattua alkoi kävely sattumaan vähän. Eteenpäin pääsin kyllä mutta tyhmältä se näytti. Helpoin oli kävellä jalat hieman koukussa. Vaikka tällä hetkellä on mennyt vasta muutama päivä leikkauksesta, pystyin jo kävellä ihmisten ilmoilla normaalisti, joskin vähän hitaasti ja varovasti.

      Haavan hoito ja lääkitys:

      Lääkäreiltä sain ohjeeksi suihkutella alapäätä vedellä 2-3 kertaa päivässä ja antaa haavanne ilmakylpyjä. Kuljen kotona hame päällä ilman pikkuhousuja ja haava on parantunut tosi hyvin. Olen myös kastanut vanupuikkoja puhtaaseen veteen ja peiliä apuna käyttäen koittanut puhdistaa haavaa.Ensimmäisenä ja toisena päivänä särkyä oli alapäässä koko ajan mutta se ei ollut mitenkään sietämättömän tuskallista, sen kesti ihan hyvin. Vessassa käynnin jälkeen kipu saattoi hieman yltyä sillä haavaa piti taputella kuivaksi, mikä ärsytti sitä. Sain lääkäriltä mukaan burana 600mg ja panadol 1000mg muutaman kappaleen. Särkyä on näin neljäntenä päivänä vielä jonkin verran, mutta sen kestää kyllä.

      Leikkauksen kustannukset:

      Minulla on Tapiolassa starttivakuutus, joka korvasi minulle leikkauksen. Ennen leikkausta tutkin paljon asioita ja otin selvää että mitä minun pitää tehdä jotta vakuutukseni korvaisi sen. Saatuani kirurgiltani todistuksen siitä, että leikkaus on lääketieteellisesti tarpeellinen, lähetin todistuksen vakuutusyhtiölleni yhdessä kustannusarvion kanssa. Kustannusarvio oli n.1200 e. Sain vakuutusyhtiöltä Maksusitoomuksen, jonka annoin sairaalassa hoitajalle. Maksusitoomuksen ansiosta kaikki laskut lähetetään suoraan vakuutusyhtiölle. Kuitenkin vakuutusyhtiö vielä lähettää minulle laskun, sillä minun pitää maksaa leikkauksesta omavastuu, joka on 10%. Sairaalassa allekirjoitin kelan korvauksen papereita.

      Neuvoja leikkaukseen menevälle:

      - ota selvää korvaako vakuutusyhtiösi leikkauksen, sillä on ihan turha maksaa liikaa.

      - jos tiedät jännittäväsi, kerro hoitajille huolistasi ja pyydä rauhoittavaa.

      - TÄRKEIN: jos itse olisin tiennyt että puudutus ottaa NIIN kipeää, olisin etukäteen vaatinut leikkauksen tehtävän nukutuksessa. Eli, ottakaa selvää jos on mahdollisuus saada se nukutuksessa. Jos kuitenkin tahdot paikallispuudutuksen, varaudu tuskaan äläkä laita ripsiväriä.

      - minua kiellettiin syämään omega3-rasvahappoja viikkoa ennen leikkausta.

      - osta pehmeitä terveyssiteitä, mieluiten sellaisia joita ei ole taiteltu, vaan sellaisia jotka ovat täysin suorana paketissa. Ne sattuvat vähiten. Sairaalasta sain kiristämättömät "verkkopikkuhousut".

      - löysä hame on myös kätevä ilmakylvyt huomioon ottaen.

      Lopuksi aion hieman kertoa omia mielipiteitäni leikkauksesta. On jokaisen oma asia päättääkö tehdä leikkauksen vai ei. Ihmisellä on vain yksi elämä, ja jos jokin tälläinen asia vaivaa ja se on näin helposti ratkaistavissa, suosittelen lämpimästi menemään leikkaukseen ilman pelkoja.Ei olis mukava elää vaivan kanssa koko elämää, se aiheuttaa vain murheita.
      Oon lukenu noita ihmisten kommentteja ja nähny paljon kritisointia ja puheita "viivapillukoodeista" ynnä muista. Voin kokemuksella sanoa että lopputulos on kaukana viivapillusta. Oma alapääni näyttää yhä samalta tutulta alapäältä, siinä on vain vähemmän turhaa tavaraa. Sitä on ikään kuin siistitty.Siinä on tallella kaikki mun alapäälle ominaiset piirteet, lukuunottamatta ylimäärästä ihoa. Ennen se oli vain yksi iso epämääräinen kasa ihoa eikä siitä oikein tajunnut mitä se edes esittää. Nyt se näyttää paljon paremmalta. Minulla sisempien häpyhuulten pituus ei ollut mikään hirmuinen, lepotilassa 2cm ja venytettynä 4-5cm. Uloimmat häpyhuuleni sattuvat olemaan melko pienet, jonka takia suuret sisemmät häpyhuuleni saivat alapääni näyttämään kasalta,oli iso kontrasti. Vaikka sisemmät häpyhuuleni eivät olleet mitenkään hirveän isot, saivat ne aikaan aikamoiset kivut ja oon varma että niillä naisilla joilla on kyseises paikas vielä enemmän pituutta, tulee oireitakin varmasti helpommin. Asian kanssa ei tarvitse kärsiä.
      JA, vaikka leikkaus tehtäisiinkin pelkästään kosmeettisista syistä, itse hyväksyn sen täysin. Jos alapäätä ei kehtaa näyttää ja sen vuoksi tuntee itsensä rumaksi, epävarmaksi ja epäseksikkääksi, nainen saa halutessaan korjata asian. Olkaa naiset rohkeita älkääkä välittäkö muiden ihmisten mielipiteistä. Myöskään leikkaus ei ollut mitenkään traumaattinen kokemus ja paraneminen on minulla ainakin tapahtunut ennätysnopeutta eikä tälläkään hetkellä tunnu yhtään kipua.Vähän kutittaa mutta se on vain luultavasti merkki paranemisesta :)

    • m8zi

      kiitos tekstistä, tästä oli paljon apua!

    • ruubjörtti

      Onko jotain lukua että minkä mittaisena pitäisi huolestua niiden olevan?

    • leikkaus kannattaa

      Multakin leikattu, naistenklinikalla nukutuksessa. Paranivat nopeasti ja kivuttomasti. Tunto on pysynyt ennallaan eikä ole arpeutumia. Olen ollut tyytyväinen. Leikkaus tehtiin mulle toukokuussa, ollessani 16-vuotias.

    • empivä

      Mä olen tätä miettinyt jkv, koska omat sisemmät häppärit on aika isot ja lerpattavat ja koen ne rumiksi. Mieheni ei ole ikinä sanonut alapäästäni mitään pahaa, eikä toosa venähtänyt vaikka 2kpl alatiesynnytyksiä on takana. MUTTA itsellä on vain murrosiästä lähtien ollut sellanen fiilis, että oma tavara on ruma. Minkäs sille mahtaa. Ei noista lerpakkeista varsinaista vaivaa ole, eivät hankaa tai vastaavaa (joten eivät ehkä olisi riittävän isot jotta saisin leikkauksesta kelan korvauksen).

      Jos nyt kolmekymppisenä päättäisin lähteä leikkauttamaan roikkuvia häpyhuulia, niin voi olla että mieheni pitäisi mua täysin kajahtaneena! Mutta asia vain vaivaa mua salassa (kenellekään en ole siitä koskaan puhunut).

    • ???

      eli leikkauksia tehdään ilmeisesti myös alaikäisille ? olen 16 ja en malttaisi odottaa enää kahta vuotta... mutta alaikäisenä tarvitsee varmasti vanhemman suostumuksen ja en viitsi kyllä puhua tästä muille .....

    • lallalaa

      sinä 16-vuotias haluaisin kuulla lisää, koska olen itsekin 16 ja haluan leikkaukseen! pitikö kysyä vanhemmilta suostumus ja kauan kesti, että pääsit leikkaukseen??

    • apuaaaaaa

      Onko kenellekään tehty tälläistä leikkausta Kuopion mehiläisessä? Jos on, kuka oli kirurgi ja miten leikkaus meni? Olisi kiva kuulla jotain kokemuksia.. olisi ihan mahtavaa jos sen saisi tehtyä täällä päin, eikä tarvitsisi lähteä minnekkään kauemmas suomeen.

    • Joanna28

      Empivä, kuulostaapa tutulta..Itsekin olen kahden lapsen äiti ja kohta kolmekymppinen..olen ollut mieheni kanssa kohta kymmenen vuotta ja hän ei ole koskaan kommentoinut asiasta mitään. MUTTA silti asia vaivaa minua ja haittaa myös liikuntaharrastuksiani sekä jokapäiväistä elämääni!! Olen miettinyt leikkausta jo useita vuosia ja nyt päätin uskaltautua puhumaan asiasta, siis tällä vkolla kävin gynekologilla ja kerroin miten asia painaa mieltäni ja haittaa elämääni. Gynekologi hieman vähätteli asiaa ja sanoi,että jospa lopettaisin sellaiset harrastukset joissa kipua ja hankausta aiheutuu...eipä tuntunut kovinkaan hyvältä ja kannustavalta!! Kyllä hän sitten lupasi että voi laittaa lähetteen kunnalliselle puolelle jos haluan,mutta siinähän voi kestää puoli vuotta tai ylikin että pääsee näytille ja sitten odoteltaisi taas leikkaus-aikaa yms. Nooh, aloin itse tutkia asiaa ja päädyin valitsemaan Mehiläisen Töölöstä, jossa leikataan laserilla,hinnaksi tulee noin 600e. Leikkausta ei siis vielä ole tehty, mutta sairaanhoitaja on sieltä soittanut ja ensi vkolla soittaa leikkaava gynekologi, joka on sh:n mukaan kokenut näissä asioissa, hänen kanssaan sovin ajan. Puhelimessa minut otettiin tosissaan ja tuntui että vaivaani ymmärretään. Mehiläiseen (töölö) voi siis mennä suoraan toimenpiteeseen, ilman että ensin pitäisi käydä siellä vastaanotolla (jos siis on käynyt jonkun asiantuntevan lääkärin juttusilla ensin esim. omalla paikkakunnalla). Eli toimenpide tehdään samalla kertaa, joka on todella hyvä koska minulla on Helsinkiin matkaa n.250km. Leikkaus kestää kuulema noin 40min. Minua todella jännittää mutta haluan muutosta tähän asiaan ja pikaisesti! Toivoisin kokemuksia muilta samasta asiasta kärsiviltä ja leikkauksessa käyneiltä,varsinkin jos toimenpide on tehty laserilla, toki kaikki kokemukset käy..Meitä on varmasti paljon, mutta asiastahan ei juurikaan puhuta..Jaksuja teille kaikille! :)

      • Heh-.,.-

        Kovasti ymmärrystä löytyy kun menee setelinipun kanssa.


    • ?

      Miten on sen tunnon kanssa? Meinaan vaan, että kun mennään ronkkimaan aika tuntoherkkää aluetta, jossa tunnolla on myös tärkeä merkitys, niin mitä sille pimpsalle siinä mielessä tapahtuu? Kertokaa joku, kun kukaan ei ole missään koskaan tähän kysymykseen vastannut. Mikä on "raja" sille että häppärit on liian suuret, ja miten ne mitataan, mistä kohti? Olen jostain lukenut että normaalisti vaihtelee jotain puolesta sentistä useaan senttiin se koko, mutta miten ne mitataan, pystysuunnassa, vai pituussuunnassa? Eli siis kuinka pitkästi roikkuu alaspäin, vai miten? Ja kun tuntoherkkää aluetta leikellään, niin kuinka kovat kivut on leikkauksen jälkeen?

      • Liian suuria

        Häppäreitä ei ole olemassakaan,kaikki on vaan plastiikkakirurgian aivopesua.
        Jos haluaa että mikään ei tunnu enää miltään niin leikkaukseen vaan.


      • ?
        Liian suuria kirjoitti:

        Häppäreitä ei ole olemassakaan,kaikki on vaan plastiikkakirurgian aivopesua.
        Jos haluaa että mikään ei tunnu enää miltään niin leikkaukseen vaan.

        Lähinnä olisin toivonut, että joku leikkauksen läpi käynyt tai asiasta muuten tietävä olisi kertonut, miten käy tunnolle ja onko kovin kovat kivut. Itsellä on jonkin verran ulkonevat, mutta tuskin epänormaalit, sillä olettaisin että gynen tarkastuksessa olisi kyllä sanottu, jos on liikaa "tavaraa". Kuitenkin pakko myöntää, että ulkonäöllisesti paineet on melkoiset, ja tämä vaikuttaa seksi-elämään kun on epävarma olo, ja kaiken pitäisi olla vartalossa niin täydellistä, tai siltä se tuntuu että arvostelua saa osakseen, jos ei ole tietynlainen.

        Olen siis harkinnut ajoittain ko. toimenpidettä ja harkitsen vieläkin, mutta pelkään kipua ja yleensäkin leikkausta joten en vähällä kummalla lähde leikkaukseen, vaan yritän päästä ongelmastani hyväksymällä itseni. Tiedän kuitenkin että samanlaisessa tilanteessa, kuin minä on monta muutakin naista. Osa heistä menee leikkaukseen, eivätkä välttämättä osaa ajatella tuntoherkkyyden kannalta tai leikkauksen jälkeisten kipujen kannalta koko asiaa, ja nämä saattaa tulla ikävänä yllätyksenä ihmisille, ja jos olisivat olleet tietoisia näistä asioista, eivät olisi lähteneet koko leikkaukseen.

        Siksi toivoin että nämäkin asiat otettaisiin esille, että kuinka kovat on kivut jälkeenpäin, miten vaikuttaa alapään tuntoherkkyyteen ja mikä on se "raja", että tavaraa on liikaa alapäässä? Jotkuthan luulee että kaikki mikä tulee ulkopuolelle, on ylimääräistä. Olen kuitenkin siinä käsityksessä, että oikeastikin häppärit voi olla liian isot, eikä se ole pelkästään bisnestä tekevien plastiikkakirurgien väite, vaan esim. gynekologinkin mielipide. Mikä siis on liikaa, ja mikä vielä normaalin rajoissa, ja miten ne häppärit mitataan?


    • Muffetar täällä taas, kerron vähän omia mielipiteitäni ja levitän tietämystäni kyseisestä asiasta ja todella toivon että pystyn auttamaan teitä :)

      Itselläni kyseinen leikkaus tehtiin huhtikuussa ja kirjoitinkin jo pitkän romaanin siitä^^

      Mulla alueen tunnolle ei oo käyny mitenkään. Ei oo mitään kohtia mistä olis tunto lähtenyt, eikä tunnu muutenkaan mitenkään huonommalta. Itse asiassa nyt kaikki tavallaan tuntuu paljon paremmalta, kun ei ole sellaista ylimääräistä arkaa aluetta, joka ennen otti kipeää. Tietysti tämäkin asia, kuten kaikki muukin, on yksilöllistä, mutta itse olen sitä mieltä että leikkaus todella muutti mun koko seksielämän. Ei ota enää kipeää eikä ärry yhtä paljon. Ja sitten tietysti sekin plussapuoli ettei tarvi enää hävetä yhtään.

      Leikkauksen jälkeen kipuja oli ensimmäisinä 3-4 päivänä aika paljon, sitä haavaa nyt tietysti särki, mutta lääkäreiden antamat kipulääkkeet helpottivat oloa. Suosittelen että jos meette tohon leikkaukseen niin suunnittelette sen ajankohdan niin että se osuu loman kanssa kohdakkain, että saatte rauhassa parantua kotona. Tai uskon että kyllä se lääkäri voi kirjottaa sairaslomaakin.

      Sitten siitä "rajasta" että mikä on liikaa. Tämäkin asia taas on täysin yksilöllinen. Toisilla ottaa kipeämpää ja toisilla vähemmän kipeää. Mutta uskon että jos sisemmät häpyhuulet roikkuvat pari-kolme senttiä uloimpien välistä, on sellainen jo että se voi aiheuttaa ongelmia. Itselläni ylimääräistä oli muistaakseni n. 2 cm ja venytettynä 4-5cm. Tämä mitataan pystysuunnassa tietystikkin. Kyllähän te itse tiedätte että ottaako teihin kipeää vai ei. Ja vaikka teillä olisikin paljon roikkuvaa nahkaa, vaikka kymmenenkin senttiä, niin ei kukaan teitä pakota leikkaukseen. Se on ihan oma päätös. Teidän ei tarvi mennä leikkaukseen sen takia että olisitte just niinku joku ihanne.

      Ja jos teidän gynekologi vähättelee asian vakavuutta niin vaihtakaa gynekologia. Se on todella epäammattimaista vähätellä tollasta asiaa.

      Ja sitten vielä siitä rahanipun heiluttelusta :D Itse menin Vaasan Mehiläiseen leikkauseen, leikkauksen suoritti plastiikkakirurgi ja en joutunut itse maksaa kuin 10% leikkauksen hinnasta. Mun sairaskuluvakuutus korvas loput. Ei tullut siis hirveän kalliiksi.

      Nyt kun puoli vuotta on kulunut leikkauksesta, oon parantunut aivan 100% , ei jäänyt arpia, ei kiristystä eikä kipuja. Ja vaiva ei ole yhtä harvinainen mitä jotkut luulee, itse kerroin kahdelle kaverilleni ja kävi ilmi että molemmilla on täysin sama vaiva ja että he kärsivät siitä myös.

      Uskon myös että leikkauksia tehdään alaikäisillekkin. Jos uskotte että alue on jo kehittynyt sellaiseksi mikä se tulee olemaan niin ei pitäis olla mitään ongelmaa. Itselläni kuitenkin ne sisemmät vielä tais siinä 17 vuotiaana kasvaa vielä, eli jos mitenkään pystytte elää asian kanssa vielä pari vuotta niin tiedätte varmasti että ootte tavottanu sen lopullisen koon. Ja varmaankin pitää olla huoltajan allekirjoitus esitietolomakkeisiin, eli suosittelen kertomaan jommalle kummalla vanhemmalle, ei se niin iso asia ole.

      Toivottavasti autoin yhtään :D Voimia naiset!

    • empivä

      Joanna28, oletko jo ollut leikkauksessa? Miten se meni? Miten toivuit? Miltä lopputulos tuntuu/näyttää? Mä menisin tosi mielelläni kanssa vastaavaan operaatioon... Saitko sä jonkun lähetteen, vai riittikö niille siellä Mehiläisessä että sä sanoit käyneesi omalla paikkakunnalla gynekologilla juttelemassa asiasta? Eli pyysikö ne sua lähettämään jotain mustaa valkosella, että olet oikeasti käynyt jonkun ammattilaisen luona? Miten ammattilainen sen pitäisi olla, käviskö tavallinen terveyskeskuslääkäri? (En viittis maksaa 100e pelkästä gynekologikäynnistä yhden paperin takia, kun ei just oo muuta asiaa gynelle ja oon käyny 3kk sitten viimeks).

    • Kun mä kävin Mehiläisessä niin se mua leikkaava plastiikkakirurgi oli se ammattilainen joka tilanteeni arvioi. Eli mun ei ois tarvinnu sitä ennen käydä yhtään kenelläkään tai saada mitään lähetettä. Menin mehiläiseen plastiikkakirurgin vastaanotolle(70e), selitin vaivani, hän tutki tilanteen ja oli kovasti sitä mieltä että leikkaus on tarpeellinen. Hän sitten kirjoitti vaivasta todistuksen jonka lähetin vakuutusyhtiölle ja vakuutusyhtiöstä tuli maksusitoumus. Leikkauksessa annoin maksusitoumuksen hoitsulle eikä tarvinnut itse maksaa (muutakuin 10% omavastuu joskus myöhemmin)

    • FRG

      Rohkaisuksi kirjoitan että pitäkää kiinni omasta tuntemuksista, eikä tarvitse miehiltä mitään kysyä.
      Pieni leikkaus, tulos kaikin puolin upea. Enkä tarkoita pelkästään ulkonäköä vaan tunnepuolisestikkin.

      Leikkautetaanhan näkyvimmistäkin paikoista, suonikohjuja, vaivasenluita ym.häiritsevää.

      Ei tunto todellakaan häviä mihinkään, päinvastoin. Jotkut miehet ei voi ymmärtää, että kaikki asiat naiseudesta ei heille kuulu.

    • poisonnr69

      Hyvin sanottu tuo että kaikki asiat naiseudesta eivät miehille kuulu!

      Toinen häppärini on pieni ja nätti, toinen kaikkea muuta. Se on 2-3 kertaa suurempi ja mielestäni hyvin epäesteettinen. Tämän isomman häppärin ja uloimman häpyhuulen välissä on poimuja, vaikeampi puhdistaa kuin tuo toinen puoli alapäästä.
      Teini-iästä asti olen tästä kärsinyt. Vaikuttaa seksielämään kun joutuu häpeämään alapäätään. Häiritsee kun vessassa käynnin jälkeen pyyhkii.

      Eilen vessassa käydessäni ja ajatellessani miljoonannen kerran miten ruma ja häiritseva tuo lerpake on päätin että nyt teen asialle jotain. Varasin ajan lääkäriasemalle plastiikkakirurgille. Voi sitä päivää joka toivottavasti häämöttää lähitulevaisuudessa, kun saan sanoa hyvästit tälle vaivalle.

      Niille joilla on sama ongelma, älkää välittäkö arvostelijoista. Oma on kehonne ja itse päätätte korjautatteko paikkojanne vai ette, ei ole muiden asia.
      Elämässä on niin paljon sellaista johon ei voi vaikuttaa, joten miksi ei yrittäisi vaikuttaa sellaiseen johon voi.

      Kiitos sinulle Muffetar kun olet täällä jakanut kokemuksesi, minä sain siitä paljon tietoa :)

    • ...

      Tietääkö kukaan plastiikkakirurgia Jyväskylästä joka on tehnyt näitä leikkauksià? Entä minkä hintaisia nämä on Jyväskylässä?

    • Anonyymi

      Mul on vaa toinen isompi ja haluisin siitä pienemmän ni olis kaunis pillu mut entiiä kehtaisko kysyy sukulaisilta rahaa semmosen leikkaukseen. 🤔 jos sen toisen häpyhuulen sais pienennettyä saman kokoseks ku toinen ni kyl olis hyvä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      134
      8325
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1363
    3. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1145
    4. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1102
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      93
      1040
    6. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      136
      944
    7. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      765
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      758
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      741
    10. Tuli surullinen olo.

      Olit muuttunut niin paljon etten meinannut tunnistaa. Miksi rupsahdit? 😞 m-n
      Ikävä
      40
      654
    Aihe