Milloin viimeksi luovutit verta?

Suomi24toimitus

Suomen Punaisen Ristin verivarastot ovat huvenneet jälleen pieniksi, STT uutisoi. Veriryhmien A ja O punasoluja on varastoissa noin 60 prosenttia tavoitemäärästä.

Lue lisää Helsingin Sanomista:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/SPRn verivarastot ovat kriittisen pienet/1135222512614

Milloin sinä viimeksi luovutit verta?

107

9170

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • krooninen sairaus

En saa luovuttaa verta pitkäaikaissaurauden vuoksi, mutta jos tätä vaivaa ei olisi luovuttaisin kyllä! En ole ihan varma onko 50kg painoraja enää voimassa, mutta sekään kriteeri ei tällä hetkellä täyttyisi.

Mutta terveet joukolla verta luovuttamaan! Saattaa pelastaa jonkun hengen vaivanpalkaksi :).

(ja elinluovutustestamenttia suosittelen myös)

• "tyttö" 45 kg

olen sairastanut syövän joten en saa luovuttaa verta, muuten tekisin sitä säännöllisesti!

• myös...

Jollen olisi pitkäaikaissairas ja painaisi alle 50 kg:a, luovuttaisin verta heti.

• Hiljainen todistaja
        myös... kirjoitti:

Jollen olisi pitkäaikaissairas ja painaisi alle 50 kg:a, luovuttaisin verta heti.

Myös minulla on pitkäaikaissairaus jonka takia en voi luovuttaa verta.

Varmasti luovuttaisin jos sitä ei olisi!

Kaikki täysin terveet vain vertaluovuttamaan. Niin minäkin tein ennen sairastumistani.

• En saa luovuttaa verta

Enkä kelpaa edes varaosiksi. :-(

• mä ihan ite

Luovutin ahkerasti verta liki 20 v kunnes...hmm....lipsahdin tuonne miesmaailmaan...eli "ryhdyin homoksi".... Ei siiehen ihan niin vaan ryhdytä....aloin van elämään niin kun aina olisin halunnut elää. Ja homoiltahan ei verta oteta. Aloitan taas sitten luovuttamisen kun spr lopettaa sukupuolisen syrjinnän. Sitähän se on. Kaikki homot eivät lentele kukasta kukkaan ja levittele hiv-ynnämuita pöpösiä....... SEkalainen suhtautuminen seksiin ei ole kyllä yhtään sen pariuskollisempaa heteroilla..... sarjassa mme muutamissa pikkujouluissa käynyt..=)

• simpson2
        mä ihan ite kirjoitti:

Luovutin ahkerasti verta liki 20 v kunnes...hmm....lipsahdin tuonne miesmaailmaan...eli "ryhdyin homoksi".... Ei siiehen ihan niin vaan ryhdytä....aloin van elämään niin kun aina olisin halunnut elää. Ja homoiltahan ei verta oteta. Aloitan taas sitten luovuttamisen kun spr lopettaa sukupuolisen syrjinnän. Sitähän se on. Kaikki homot eivät lentele kukasta kukkaan ja levittele hiv-ynnämuita pöpösiä....... SEkalainen suhtautuminen seksiin ei ole kyllä yhtään sen pariuskollisempaa heteroilla..... sarjassa mme muutamissa pikkujouluissa käynyt..=)

Itse olin myös luovuttamassa ja koska ed. kerrasta oli niin kauan (joskus armeijassa) täytin esitietolomakkeen jossa kysytään oletko harrastanut miehen kanssa seksiä? Vastasin tähän kyllä, yli 20 -vuotta samassa parisuhteessa elänyt. Uskomatonta mutta totta,(vaikka toisin luulin)
        Suomessa on voimassa nuo ehdot jotka muuten ovat kansainväliset, siis eivät Spr;n keksimät. Asia/muutos tähän on onneksi vireillä ja toivottavasti tämä rauta-aikainen paniikkisäännös saadaan pian poistettua. Myös minä haluan osaltani olla auttamassa verta tarvitsevia ja tunnen sen tänään velvollisuudekseni, oikeastaan myös oikeudekseni...

• Pasi35
        simpson2 kirjoitti:

Itse olin myös luovuttamassa ja koska ed. kerrasta oli niin kauan (joskus armeijassa) täytin esitietolomakkeen jossa kysytään oletko harrastanut miehen kanssa seksiä? Vastasin tähän kyllä, yli 20 -vuotta samassa parisuhteessa elänyt. Uskomatonta mutta totta,(vaikka toisin luulin)
        Suomessa on voimassa nuo ehdot jotka muuten ovat kansainväliset, siis eivät Spr;n keksimät. Asia/muutos tähän on onneksi vireillä ja toivottavasti tämä rauta-aikainen paniikkisäännös saadaan pian poistettua. Myös minä haluan osaltani olla auttamassa verta tarvitsevia ja tunnen sen tänään velvollisuudekseni, oikeastaan myös oikeudekseni...

Voi helkkari.Se ny vielä puuttuisi,että homppelitkin saisi verta luovuttaa.Pysytään vain nykyisessä systeemissä.Ennemmin annan itselleni lopullisen tuomion tulla,kuin että minuun pumpattais homon luovuttamaa verta jos tarve tulisi.

• s*ksiä
        "tyttö" 45 kg kirjoitti:

olen sairastanut syövän joten en saa luovuttaa verta, muuten tekisin sitä säännöllisesti!

No, minäpä olen ollut sinkkuna yli neljä vuotta, ja aina joskus tulee langettua yhden illan juttuihin. Spr;lle on sama käyttikö kondoomia vai ei. Luovuttaa ei saa.
        Eli ei kelpaa!

• tuoppi.89
        Pasi35 kirjoitti:

Voi helkkari.Se ny vielä puuttuisi,että homppelitkin saisi verta luovuttaa.Pysytään vain nykyisessä systeemissä.Ennemmin annan itselleni lopullisen tuomion tulla,kuin että minuun pumpattais homon luovuttamaa verta jos tarve tulisi.

Olen kanssasi ehdottamasti samaa mieltä. Oksettaa edes ajatella.

• fat-butterfly

Mun isäni oli aktiivinen verenluovuttaja, mun äiti ei ole luovuttanut koskaan ja mä olisin voinut silloin nuorempana luovuttaakin verta, mutta en tajunnut silloin sen merkitystä.

Nyt mulla on kroonisia sairauksia ja lääkityksiä, eikä painoraja - jos sitä on, täyttyisi.

Verenluovutus on tärkeä asia; se taannoin pelasti naapurini hengen vakavan onnettomuuden jälkeen!

Hyvää mieltä kaikille t. Fat - Butterfly

• verta

Luovutan verta 3 kertaa vuodessa jos en ole sairas. Silloin luovutan kun kiertävä veripalvelu tulee paikkakunnalle. Seuraavan kerran vähän ennen uutta vuotta.

• juuuuso

Luovutan 2 kertaa vuodessa jos ei ole kipeenä.

• vee-e

luovutin aikoinaan aina kun oli mahdollista mutta sitte ei enää kelvannu. olisin auttanu ja auttaisin edelleen.
      vituttaa kun oikein telkkarissa vedotaan, että tulkaa nyt ihmeessä. luovuttajista on pulaa.
      ei oo siis pulaa tarpeeksi.

sama koskee myös luuydintä.lehdessä oli aikoja sitten juttu tytöstä, joka kuolee koska sopivaa luuytimen luovuttajaa ei löydy.ja kuolikin. minä en edes kelvannu kirjoille luovutusrekisteriin.
      olisko jonkun pitäny kysyä tytöltä huolisiko hän minulta luuydintä jos sattuisi sopimaan?
      mikähän olis ollu vastaus?

• Miesss

Luovuttaisin, mutta spr on suuressa viisaudessaan päättänyt että kaikki homot ovat hiv-positiivisia....

Nm. 14vuotta parisuhteessa..

• näin?

Terv. 0Rh-

(Kunhan seuraavalla kerralla maalikylissä käyn, niin poikkean SPR:lle. Tapani mukaan.)

• jos maksettais
        näin? kirjoitti:

Terv. 0Rh-

(Kunhan seuraavalla kerralla maalikylissä käyn, niin poikkean SPR:lle. Tapani mukaan.)

mutta kun mulle ei riitä kuiva munkki ja kahvikuppi. Näin ollen saavat jäädä ilman mun laatuverta. no heidän häviö

• näinkö?
        jos maksettais kirjoitti:

mutta kun mulle ei riitä kuiva munkki ja kahvikuppi. Näin ollen saavat jäädä ilman mun laatuverta. no heidän häviö

Vain?
        Noh, vähissä on eväät. Kaikin puolin.

• Kiki88

Missään ei sanota että homoseksuaalit ei saisi luovuttaa, ei missään!

• Miessss
        Kiki88 kirjoitti:

Missään ei sanota että homoseksuaalit ei saisi luovuttaa, ei missään!

Lukaiseppa se kaavake mikä pitää täyttää..
        Miestenvälisestä seksistä siinä kysytään...

• vääränlaiseksi syntynyt
        Miessss kirjoitti:

Lukaiseppa se kaavake mikä pitää täyttää..
        Miestenvälisestä seksistä siinä kysytään...

Itsellänikin meinasi leuka putoa maahan kun kuulin spr:n tädiltä että en voikkaan luovuttaa, olen terve, reilu parikymppinen nuorukainen, joka nyt sattuu asumaan onnellisesti neljättä vuotta parisuhteessa miehen kanssa.
        Jos ei tutkittu ja terveeksi havaittu veri kelpaa, niin minkäs sille sitten voi.

• luekemiapotilas

suuresti ihmettelee moista ajatusmallia. Kuis olet vanha, 13? Toivotaan nyt että et koskaan joudu onnettomuuteen tai sairastu niin että tarvitsisit verituotteita.

• vee-e

on allekirjoitettu lappu, jossa kielletään veren antaminen sinulle kaikissa olosuhteissa. onhan ?

• Orh+

Oma hemoglobiini niin matala, että en voi luovuttaa, vaan kiikun rajoilla, että tarvitsen sitä. Jokin aika sitten punaiselta ristiltä jo tilattiin verta minulle annettavaksi, mutta ylitin niukasti rajan, että en sitä saanut.
      Mies käy luovuttamassa ainakin kerran vuodessa ja olen iloinen ja ylpeä siitä.

• B Rh+

Kävin aikaisemmin viidesti vuodessa luovuttamassa verta, mutta viimeiset pari vuotta olen lähes jatkuvasti ollut jollain lääkekuurilla, joten luovuttamisrutiiniin pääsen mukaan vasta vuodenvaihteen tienoilla. Kävin jo kerran yrittämässä :) , mutta lääkekuurin loppumisesta ei ollut mennyt tarpeeksi aikaa ja kohta sen jälkeen alkoi seuraava kuuri, joten pitänee vain odotella edelleenkin.

• jouduin

verenluovutuksesen jälkeen. En ehtinyt syödä tai juoda. Menin ihan kanttuvei, kaikki arvot tipahti alas ja eikun ambulanssilla yöksi sairaalaan. Olen terve liikuntaa harrastava normaalipainoinen nainen. Et silleen. Niistä riskeistä ei kovin mainosteta.

• maikki84

joo kävin heinäkuussa luovuttamassa. tosin helle oli ehkä luovuttamiseen huono ajankohta. yritin kyllä juoda ennen ja myös siellä minkä jaksoin, mut kun pääsin kadulle (istuttuani yli puoli tuntia, putiikin sulkemisaikaan asti sen jälkeen paikoillani) niin meinas noutaja tulla. kävellen pääs vain ehkä 5 metriä kerrallaan ja huokailutti ja päässä heitti. onneksi auto ja kyyditsijä oli parin sadan metrin päässä, mut se olikin tuskien taival.

painoa on 52, joten pitäs olla tarpeeks luovuttamaan, mut näköjään silti koville ottaa meillä pienemmillä.

harmittaa että verivarastot on sprllä tyhjänä, mut koulun ollessa näin hektistä en tule vaarantamaan omaa terveyttäni ja vointia sen takia. en ennenku on lomaa tai vähä rauhallisempaa tämä elämä.

• 18-vuotiaasta asti oon luovuttanu vähintään neljä kertaa vuodessa. Veri on uusiutuva luonnonvara ja tuleepahan tehtyä edes jotain hyvää.

• jeesus...
        maikki84 kirjoitti:

joo kävin heinäkuussa luovuttamassa. tosin helle oli ehkä luovuttamiseen huono ajankohta. yritin kyllä juoda ennen ja myös siellä minkä jaksoin, mut kun pääsin kadulle (istuttuani yli puoli tuntia, putiikin sulkemisaikaan asti sen jälkeen paikoillani) niin meinas noutaja tulla. kävellen pääs vain ehkä 5 metriä kerrallaan ja huokailutti ja päässä heitti. onneksi auto ja kyyditsijä oli parin sadan metrin päässä, mut se olikin tuskien taival.

painoa on 52, joten pitäs olla tarpeeks luovuttamaan, mut näköjään silti koville ottaa meillä pienemmillä.

harmittaa että verivarastot on sprllä tyhjänä, mut koulun ollessa näin hektistä en tule vaarantamaan omaa terveyttäni ja vointia sen takia. en ennenku on lomaa tai vähä rauhallisempaa tämä elämä.

ensin käydään luovuttamassa ja sitten itketään.

Eikö ole kaikkien etu...

#1 että luovuttajat käydään kuitenkin suht tarkalla syynillä läpi?

ja sellainen pieni huomio, että...

#2 jos paino on noin 50kg hujakoilla, kilo suuntaan tai toiseen, niin totta kai siihen liittyy pieni huippaamisen riski! vai luulet, että kun painosi on TASAN 50kg niin ongelmat on veks. Herää pahvi! yksilöitä me ollaan. Ärsyttävää tuollainen narina.

Mutta joukolla siis luovuttamaan :)

• hbl korkea
        jeesus... kirjoitti:

Eikö ole kaikkien etu...

#2 jos paino on noin 50kg hujakoilla, kilo suuntaan tai toiseen, niin totta kai siihen liittyy pieni huippaamisen riski! vai luulet, että kun painosi on TASAN 50kg niin ongelmat on veks. Herää pahvi! yksilöitä me ollaan. Ärsyttävää tuollainen narina.

jeesukselle tiedoksi että olin ensimmäistä kertaa luovuttamassa ja kyselyt tehtiin ja täytin kriteerit hyvin paino 60 kg, en tupakoi, en käytä alkoholia enkä lääkkeitä,harrastan liikuntaa monipuolisesti. Kaikkeen ei voi varautua näköjään. Tarkoitus oli hyvä nyt olen ´mustalla listalla´.

• et asiaa auta
        jeesus... kirjoitti:

Eikö ole kaikkien etu...

Ihmiset yrittää hyvää hyvyyttään käydä luovuttamassa. Jos kokemus on huono ja sen haluaa täällä jakaa, niin leimaat ihmiset narisijoiksi? Epäilen oletko itse käynyt luovuttamassa kertaakaan! Painoraja on kylläkin asetettu sen verran ylös, että monet alle 50-kiloisetkin voisivat todellisuudessa käydä luovuttamassa, mutta SPR ei ota riskejä. Ja mikä sinä olet käskemään ihmisiä jotka ovat joutuneet sairaalaan tai lähes pyörtyneet käskemään menemään verenluovutukseen? Haloo? Herää itse pahvi! Vaikkei mitään "todellista syytä" kuten hiv tai pitkäaikaissairaudet olisikaan, voi ihmisillä olla muitakin syitä olla menemättä luovuttamaan. Itseltäni ei vain löydy käsivarsista tarpeeksi isoja suonia! Tosin uskon että sinä varmaan kaivaisit siihen saakka että suoni löytyy. Viis siitä että sattuu ja verta menee vaatteillekin.

Minusta on TODELLA typerää tulla tänne haukkumaan ihmisiä jotka yrittävät auttaa luovuttamalla verta mutta jotka haluavat kertoa myös huonoista kokemuksistaan.

Mene itseesi. Et auta asiaa negatiivisuudellasi.

• terv....

Niin, kävisin jos voisin mutten voi.

Terveisin alle 18-vuotias.

• hyvä mieli

käyn säännöllisesti

• ifaasi

Luovuttaisin mielelläni, mutta kun eivät huoli aids-tautisia.

• olkaa kilttejä

Voisiko tuohon veripalvelu juttuun laittaa toisen kuvan, meinasi nimittäin taju lähteä kun avasin sivuston, pelkään nimittäin piikkejä ja minulla on "verikammo". Alkoi heikottaa ja pahasti.

• sh-opisk.tyttö21v

Aloitin luovuttamisen viime keväänä ja pyrin säännölliseen rytmiin. Kahdesti olen nyt luovuttanut. Kolmannen kerran yritin muutama viikko sitten, mutta flunssa lykkäs. Huomenna vois käyä, jos ehtii.

Niistä tarjottavista. Kyllä täällä veripalvelussa on luovuttajille tarjolla aina kylmiä tuoremehuja, kahvia, teetä, pullaa, keksejä, leipää, jätksiä, jotain karkkia, joulun alla riisipuuroakin olivat jopa keittäneet. Ja aina on joku kiva juttu mukaan annettavana, esim. kärpäslätkä tai heijastin, mitä millonkin. Ja kyllä se hyvä mieli on aina kaikkein parasta kiitosta. Ja kiitolliset veripalvelun tädit. ü

Tosin sekin on totta, että luovuttaminen ei vain kertakaikkiaan sovi kaikille. Mulla on menny tähän asti hyvin aina, mutta olen heikkojakin tapauksia nähnyt.

Nyt pitäis jokaisen ajatella vähemmän omaa napaa ja pelastaa jonkun henki luovuttamalla vähän omastaan. :)

• Mun veri kelpaa ja käynkin aina ku osuu kohalle tai jos ei oo kiire hesassa ollessa, joten saa ne sitä ja sitä paitsi on niil puhelimetki olemas jos ihan loppuu

• 4.5

ensimmäistä kertaa tuli luovutettua. hirveet paineen paineen ja jännityksen alla. piikeistä en pidä ja lääkäreitä kammoksun.

hyvä mieli kumminki tulee kun tietää tehneensä jotai hyvää jonkun asian puolest

uusintaa voisi harkita jossai vaihees

• B Rh_pos

Itse olin leikkauksessa syyskuun alussa, ja sen jälkeen tuli vielä jokin infektio... Muistaakseni leikkauksissa on 6 kk karenssi luovutuksien suhteen... Olen luovuttanut yhteensä 11 kertaa verta. Hemoglobiini on ollut kerran pari jopa yli hiihtäjien "rajan" 175... :D Enköhän taas ensi vuonna luovuta kunhan SPR:n tädit antavat taas luvan! :)

• alerginen

mä ajatelin et joskus voin luovuttaa verta mut eipä enää sit tarvitsekaan enää ikinä kun sain Anafylaktisen reaktion et se siitä!!!

• deluce

koska hb oli niin matala että jouduin puolen vuoden karenssiajalle. harmittaa. nyt olis tosin hb jo 130, pääsisin siis luovuttamaan kunhan tää karenssi päättyis. :p

• olla 130

ennenku saa luovuttaa? itellä on aika siinä rajoilla ollu aina, 125-135..123 kun oli niin rautatabletteja laitettiin popsimaan.

• Jumalan lapsi

En ole koskaan luovuttanut vaikka minulla olisi siihen mahdollisuus. Mielestäni on oikein etten luovuta koska raamattu kehoittaa välttämään verta.

• 40 kertaa luovuttanut

Toivottavasti joudut suureen leikkaukseen, jossa tarvitaan verta henkesi pelastukseksi. Siinähän sitte vuodat kuiviin ja kuolet leikkauspöydälle. Eipä oo multa pois ja taas on yksi Luojan lapsi vähemmän

VITUTTAA tommonen JEESUSTELU!!

• Voi pientä Jumalan lasta

Pikku Jehovalainen se siinä on lukaissut raamattua ja antaa viisaita neuvoja.
        Parempi on antaa kuin ottaa,jos voin verenluovutuksella autaa jotakin olen tyytyväinen.

• mikä osa

isosta kirjasta kehottaa välttämään verta ja millä tavalla. Sen ymmärrän että kehotetaan välttämään senkan ottamista nenästä tai tökkäämästä puukolla lähimmäisen kylkeen mutta että yksiselitteisestikö vaan 'vältä verta'. En usko.

Sitä paitsi tuo kehotushan on selkeässä ristiriidassa sinne kehotusten top teniin lukeutuvan 'rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi' käskyn kanssa. Kai sinäkin sentään haluaisit tulla autetuksi jos siihen nykyisillä menetelmillä olisi mahdollisuus?

Minäpä uskallan väittää että sinä käytät Raamattua tekosyynä peitelläksesi laiskuuttasi, välinpitämättömyyttäsi tai lähimmäisenrakkauden puutetta.

• luovuttanut

enkä luovuta.Niin hirveä piikkikammo.Verikokeisiinkaan en suostu,jollei ole ihan oikeasti hengestä kyse..

• minimammutti

Mie käyn luovuttamassa aina ku saan,eli noin kolmen kuukauden välein.Naisillahan tuo väli suureni 90vuorokauteen kun miehillä se on edelleenkin 60vrk.

Me käydään parin kaverin kanssa porukassa luovuttamassa,ja yleensä ollaan luovutuksen jälkeen vielä tunti tai pari ainaki kimpassa,sillee tulee otetua vähä rauhallisemminkin.

Tampereella biokadulla on miellyttävä tunnelma ja mukava henkilökunta,lisäksi tarjottavat on hyvät.Iso kiitos erittäin hyvästä omenamehusta!! :)

Kaikki rohkeesti luovuttamaan ketkä vaan pystyy,kaveri vaikka mukaan.Voihan asiaa ajatella niinkin että saattaa itsekin joskus tarvita verta jos sattuu jotain.Mulle tärkeintä kuitenkin on olla apuna muille. :)
      Luovuttaminen on sellainen helppo HYVÄ TAPA ja HYVÄ TYÖ. :)

Mie pääsen jälleen tällä viikolla luovuttamaan,mutta kiireiden vuoksi luultavasti luovutus menee alkuviikkoon.

ISO KIITOS tampereelle,biokadun henkilökunnalle!!

• veretön

Minä en koskaan luovuta verta ja omalta osaltani teen kaikkeni levittääkseni tätä näkemystäni joka pohjautuu Raamattuun. On olemassa parempia hoitomuotoja kuin veren käyttö MUTTA ne ovat hivenen kalliimpia ja siksi niitä ei käytetä yleisesti. veren välityksellä leviää tauteja koska kakkia taudinaiheuttajia ei pystytä löytämään ja nyt on ruvennut yleistymään loiset veren seassa joita ei aina löydä. JYRKKÄ EI VEREN LUOVUTUKSELLE JA SEN VASTAANOTTAMISELLE.

• .........

Raamattu kieltää verensiirron!

• HengenPelastaja

Jaa,ai raamattu kieltää hengen pelastamisen.Näin vaan on että kaikilla ei ole suonissa pelkkää suolavettä ja satun tietämään ettei näitä muita "hoitoja" ole joka sairaalassa kovin helposti saatavana,ja kalliita kun ovat ei kaikilla ole varaakaan,paisi jehovilla.

• tiedettiin jo

nykyaikaisesta verensiirrosta? Sehän opus on, kielletäänkö siellä erikseen naisparien hedelmöityshoidotkin?

• vee-e

ja tyhmyyden. toivottavasti kuolet verenvuotoon.

• kerran elämässäni. Veriryhmäni on o joten täytyy vissiin heti lähteä luovuttamaan uudestaan kun 2kk tulee täyteen. Olin monta kertaa suunnitellut käydä luovuttamassa verta mutta en saanut aikaiseksi lähteä. Kuuntelen työmaalla paljon radio cityä ja siellä kun pyörii veripalvelun mainos koko ajan niin se vähän vauhditti luovuttamaan. Onneksi olkoon veripalvelulle onnistuneesta mainonnasta. Kärsin pienenä poikana kauheasta piikki kammosta. Onneksi pääsin siitä eroon kun kävin hakemassa pari lävistystä. Nyt saa rauhassa katsoa kun piikki uppoaa lihaan. Ennen tarvitsi suunnilleen rauhottavia että pääsi edes verikokeen ottohuoneeseen sisälle...

• ent . luovuttaja

Kolestrolilääke estää luovutuksen.
        Kiitos EU:n direktiivin. Ennen sai luovuttaa kun piti kahden viikon tauon lääkkeissä ennen luovutusta.
        Nyt se on totaalisesti loppu. Harmittaa kun tavoittenani oli luovuttaa 150 kertaa.
        Nyt se jäi 118 kertaan. Tuli paha mieli.
        Olkaa nyt sitten veripulassa.

• Kiki88

Otetaan vaan tässäkin käyttö että luovutat, tai et luovuta.

Eli jokaiselle tulee kutsu, ja vapautuksen voi saada vain jos on joku sairaus, joka estää luovutuksen, muuten jos kieltäytyy, tulee 20 päiväsakkoa.

Toimii ainakin intin puolella.

• O Rh+

Käyn luovuttamassa n. 3 kertaa vuodessa, useammin ei oma kroppa sitä kestä.. Tuntuu kaikkein helpoimmalta ja halvimmalta tavalta auttaa muita. Sitäpaitsi äitini sai vuosia lisää elinaikaa verivalmisteiden ansiosta, eli kiitos kaikille teille jotka olette joskus verta luovuttaneet!

• Chla

pari viikkoa sitten. Oli eka kerta ja jouduin
      pötköttelemään patjalla n. puoli tuntia, ennen
      kuin laskivat ylös ;)Oli hyvä hoito!

• 1981

muistaa kyl ekan kertasa.ei tosin puolta tuntia mut jonki aikaa.takan on jo 17 kertaa

• Kathy77

Tottakai luovuttaisin, mutta kun ei kelpaa...
      Pitkäaikaissairautena epilepsia..
      Minä ainakin arvostan muita ihmisiä niin paljon että haluaisin tottakai auttaa. Kerran se voi tulla omalle kohdalle että tarvitsee itse luovutusverta, ei sitä tiedä koskaan...
      Te, joiden veri kelpaa, luovuttakaa ihmeessä... siitä tulee hyvä mieli.

• uskaltaisin...

...olen kolmekymppinen ja terve. Minua huimaa ja kylmähiki nousee pintaan jo tavallisessa verikokeessa, myös sormenpäästä, saati käsivarresta melkein pyörryn. Ajatus luovutuksesta on hieno, oikein harmittaa kun on niin kova kammo mennä sinne. Jos joku niin paljon pelottaa, niin olen ajatellut, että kaikkia ei varmaankaan huimaa? Toivon että pelottomia ihmisiä löytyy tarpeeksi, itse en taida ikinä pystyä.

• älyttömästi

ekaa luovutus kertaa ja sitten kun uskalsin mennä keväällä.siellä oli niin kokeneet hoitajat ettei tuntunut missään.nyt en voi mennä kun tehtiin tatska.mut varmasti jatkossa menen sai hyvän mielen ja elinkortti on kukkarossa.rohkeesti vaan ja sano että pelottaa.

• Luovutan verta 2-3 kertaa vuodessa, koska katson sen olevan velvollisuuteni. Aikaa siellä ei mene kauan, ei voi olla siitä kiinni. Siellä saa muuten syödä ennen ja jälkeen luovutuksen reilusti ja hyvästi. Olen tehnyt muuten elintenluovutustestamentinkin 10 vuotta sitten.

• viime viikolla!

Luovutan nykyän 3 kuukauden välein

• yli 40 kertaa luovuttanut

Tampereen veripalvelussa on ainakin niin epäpätevää ja työkeää henkilökuntaa ettei todellakaan huvita lähteä luovuttamaan.

• Milian***

...samassa paikassa minäkin kävin ja näin kyllä heti että henkilökunta oli hyvin väsyneen oloista. Ei voi sanoa että olisivat töykeitä olleet, mutta "yleinen ilmapiiri" oli kyllä jollakin tapaa saastunut.

Mutta ei tuon saa antaa olla este luovuttamiselle. Sille töykeydelle on varmasti olemassa syynsä ja sitä voi vaikka kysyäkin suoraan.

• Subu

kemikaalit siirry veren mukana..??

• Milian***

...pari viikkoa sitten ja jos tahti saisi olla tiuhempi, luovuttaisin useamminkin kuin 3kk välein.
      Välimatka on vai kauhean pitkä lähimpään spr:n paikkaan, ja odottelenkin nyt tiedotusta siitä milloin he pistäytyvät käymään täällä miedänkin pikku-kylässä :)

Harmitti kuulla uutisista että juuri ns. perusveriryhmien verestä on pulaa; mahtaako luovutuksestani olla hyötyäkään kun sain kuulla että oma ryhmäni on toiseksi harvinaisinta laatua suomessa....?

KAIKKI LUOVUTTAMAAN ja tekemään viikon hyvä työ! Vei minulla vain sen 30min ajasta (noin) ja hyvä, mutta hiukan hutera, olo kaupan päälle :D!!!

• jamioskari

KEHOTTTAISIN KAIKKIA JOILLA EI OLE MITÄÄN VAKITUISTA LÄÄKITYSTÄ LUOVUTTAMAAN VERTA,EIHÄ SITÄ TIEDÄ KOSKA SITÄ VOI ITSE TARVITA.MINÄKIN LUOVUTTAISIN HYVIN MIELELLÄNI,MUTTA ON JATKUVA ASTMALÄÄKITYS NIIN VERENI EI KELPAA.

• tapaluovuttaja

Oon luovuttaut yli 70 kertaa.Ennen oli helpompi
      kun veripalvelu oli vielä Imatralla, mutta ei tuo
      matka Lappeenrantaankaan ole este.

• tuoppi.89

Teitä on tossa listalla niin monta iloista luovuttajaa, että jo palkästään sen perusteella aion olla käymättä luovuttamassa verta. Teidän osan tarinoiden perusteella että siitä on kaikenlaisia riskejä ei houkuttele meikäläistä luovuttamaan verta. Kun kuolen ni sit saatan jotain elimiä suostua luovuttamaan koska siinä vaiheessa mua ei enää kiinnosta.

• minäkö ruipelo?

Kerran joitakin vuosia sitten menin SPR:lle verta luovuttamaan, mutta eipä kelvannut koska olen liian pieni, painoa ei ollut vaadittavaa 50 kiloa, ei minua siellä tosin vaa'alle laitettu, hlökunta vain päällisin puolin arvioi asian. En tiedä vieläkö sama sääntö pätee, mutta eipä ole tullut uudestaan kokeiltua. Paino on pysynyt samoissa lukemissa.

• yks vaan

enpä ole koskaan luovuttanu,enkä taida tehä sitä jatkossakaan ei kiinnosta.

• tuoppi.89

Ajan hukkaa. Kyllä sen joku tekee mun puolesta. Mitä hyötyä mulle on siitä verenluovutuksesta? kahvit ja pala kakkua. Jes

• nopeemman
        tuoppi.89 kirjoitti:

Ajan hukkaa. Kyllä sen joku tekee mun puolesta. Mitä hyötyä mulle on siitä verenluovutuksesta? kahvit ja pala kakkua. Jes

kännin! Puolisen litraa verta puuttuu, ei tarvi ku yks tuopillinen niin jo tuntuu :)))

• tuoppi.89
        nopeemman kirjoitti:

kännin! Puolisen litraa verta puuttuu, ei tarvi ku yks tuopillinen niin jo tuntuu :)))

Kännin saamiseen on helpompikin tapa. KORI KALJAA :D

• nainen31v
        tuoppi.89 kirjoitti:

eihän kenenkään pakko ole luovuttaa mutta ei kannattaisi ehkä tuommoisella asenteella olla liikenteessä...mitäs jos te tarvitsette verta ja ei olekkaan saatavilla teidän veriryhmän verta?ja veren luovuttaja vaan sanois että en viitsi,kyllä joku muu tekee sen mun puolesta?
        Itse luovutan verta säännöllisesti..mutta tietääkös joku haittaako luovutusta kolmiosärkylääkkeet ja kuinka kauan pitää olla luovuttamatta antibioottikuurin jälkeen?

• tuoppi.89
        nopeemman kirjoitti:

...mitä mieltä ootte oikeesti siitä että homot pääsis luovuttamaan verta. Minä olen täydellisesti sitä vastaan. Homoja ei sais laskea lähellekkään verenluovutuspistettä. Täytyy ajatella myös niitä jotka sitä verta joskus saattavat tarvita.

• 0Rh+

Viime perjantaina kävin ja nyt aion käydä säännöllisesti puolivuosittain, jos vaikka sillä voisin jonkun ihmisen hengen pelastaa.

Kyllähän se on näin, että jos ei ole pätevää syytä, ettei voi luovuttaa verta, niin sitten se on PELKURUUTTA!!!

Turha se on väittää, ettei jaksa tai ettei ole aikaa. Se on vain itsensä ja toisten huijaamista.

Väittäkää mitä muuta tahansa, niin näin se on.
      Miettikääpä sitä, PELKURIT.

• tuoppi.89

Kuka sen sulle kertoo millon oot pelastanu jonkun ihmisen hengen. Onhan se kiva että jotkut tykkää luovuttaa verta, mutta et voi siihen kaikkia pakottaa.

• mie vaan

ja miks luovuttasin ei saa muuta ku huonon olon siitäkin hyvästä ainakin laatta lentää,jos ei muu.en voi sietää,kun tökitään neuloilla rupee yököttään.

• -Mie.-

... jos saisin. Painoa liian vähän. :(

• skorp

Tulee luovutettua säännöllisesti. 33 kertaa takana. Kuukauden päästä taas saa mennä. Jyväskylän veripalvelu on mahtava paikka, tarkoitan henkilökuntaa. Olen myös luuydin luovuttaja rekisterissä ollut 10v. Sairastan myös astmaa, joten tietyllä lääkityksellä se ei ole este. Ei muuta kun kaikki luovuttamaan, ketkä pystyy/voi sitä tehdä.

• $GoldDollar$
        skorp kirjoitti:

Tulee luovutettua säännöllisesti. 33 kertaa takana. Kuukauden päästä taas saa mennä. Jyväskylän veripalvelu on mahtava paikka, tarkoitan henkilökuntaa. Olen myös luuydin luovuttaja rekisterissä ollut 10v. Sairastan myös astmaa, joten tietyllä lääkityksellä se ei ole este. Ei muuta kun kaikki luovuttamaan, ketkä pystyy/voi sitä tehdä.

Kuinka usein voi käydä veren luovutuksessa.
        Itsellä jotenkin mielikuva, että puolivuosittain, mutta täällä joku kirjoittelee, että käy 4 kertaa vuodessa?

• bhvff
        $GoldDollar$ kirjoitti:

Itsellä jotenkin mielikuva, että puolivuosittain, mutta täällä joku kirjoittelee, että käy 4 kertaa vuodessa?

Ei Kiitos. E i o l e h a u s k a a

• Kimmokammo
        $GoldDollar$ kirjoitti:

Viimeksi kun olin verta luovuttanut ei suonta löytynyt kummastakaan kädestä? Hoitotäti kaiversi kummankin käden mustelmille.
        Ikinä ei ole ennen tätä ongelmaa ollut.
        Laboratoriossa näytteen otto tapahtuu ongelmitta.
        Tuli kammo.

• $GoldDollar$ kirjoitti:

60 päivää pitää vähintään olla luovutusten väliä.

• ilo-na
        $GoldDollar$ kirjoitti:

Naisilla luovutusväli 90vrk...muuttui hiljattain.Näin ollen ei ole kummallista jos 4 kertaa vuoteen ehtii käydä.Itse kuulun siihen ryhmään.

• eija S.

Heips!
      Luovutin verta viimeksi elokuussa ja menen luovuttamaan taas marraskuussa.Naisilla kolmen kuukauden välein luovutus.Käyn luovuttamassa kolme kertaa vuodessa.

• de-lobos

luovutin ja luovutan seuraavan kerran heti, kun se
      on mahdollista. Olen luovuttanut verta armeija-
      ajasta 1965 alkaen ja olen yli 60-vuotias. Olen
      ollut Punaisen Ristin toiminnassa ansiomerkkiä
      myöten. Veriryhmäni O (lausu nollaplus äläkä ooplus).

• Minäkin käyn 5-6 krt./v. luovuttamassa. Olen kyllä tottunut, että veriryhmät ilmaistaan kirjaimilla, enkä muista koskaan kuulleeni kenenkään käyttävän nollaa veriryhmän tunnuksena. Näin ainakin täällä E-Karjalassa.
        nimimerkki "paneelisolut"

• terveenkään veri ei kelpaa

Olen luovuttanut vuosia verta aina 3kk välein,mutta nyt mulla todettiin sellainen kaksijakoinen rata sydämessä,mikä on ollut syntymästä asti.Sydänlääkäri sanoi,että ei ole este verenluovutukselle.Mutta SPR-n lääkäri on sitä mieltä,että en enää kelpaa luovuttajaksi.Olen luovuttanut verta 16 vuotta.
      Eli meitä taitaa olla aika paljon ns.terveitä kenen veri ei vaan kelpaa!!!
      Mitään lääkitystä ei myöskään ole.
      Olen siis sitä mieltä,että veripula on "tehtyä".

• 17s kerta

kävin tatuoijalla alkuvuodesta ja sitä karenssia tässä kärsinyt. Ens kuussa taas kun piikittäjät tulevat ihan työpaikalle. Täytyyhän sitä kun kerran vaivautuvat tänne asti!

• Tallikka

..estä veren luovuttamisen? Tai jos on alle 6kk viimeisimmän lävistyksen/tatuoinnin otosta? Ainakin joskus oli.

Mulla noita tuppaa tulemaan niin tiheeseen tahtiin, että ei missään vaiheessa olisi pystynyt luovuttaa, jos tuo 6kk on se raja mitä pitäisi olla. Muuten kyllä olen useaankin otteeseen miettinyt luovuttamista..

• eivät estä luovutusta. 6 kuukautta on se tauko lävistyksen ottamisen ja verenluovutuksen välissä.

• tuoppi.89

...mitä mieltä ootte oikeesti siitä että homot pääsis luovuttamaan verta. Minä olen täydellisesti sitä vastaan. Homoja ei sais laskea lähellekkään verenluovutuspistettä. Täytyy ajatella myös niitä jotka sitä verta joskus saattavat tarvita. Rehellisiä vastauksia!

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kun näitä tekstejä lukee tulee väkisinkin mieleen että mitä tekopyhää sakkia! "Teen hyvän työn, pelastan hengen" Just joo::.
        Lääkärin suusta olen kuullut että "veri on vaarallisempia aineita mitä lääketiede käyttää" keinoveri olis turvallisempaa.
        Ei verestä testata kaikkia mahdollisia pöpöjä mitä on olemassa, on vain sen kaavakkeen varassa kertooko kaikki toden mitä siinä kysytään. Tiedän että niissäkin valehdellaan, ei kerrota matkoista ja kaikista tekemisistä missä voi saada vereensä vaikka niitä loisia.

• jakke612

Intissä viimeksi luovutin verta. Siellä ihmettelin miksi niin moni pelkää luovuttamista tai ei vain viitsi. Nyt olisi taas tarkotus luovuttaa heti kun löytää aikaa. Veren luovuttaminen on jokaisen kansalaisen velvollisuus.

• luovuttaa...

...verta vain nakkikioskilla.

joten tulkaapa sinne pusseinenne, jos ette pelkää pieniä
      ketsuppijäämiä lopputuotteessa.

• vasta tyttönen :)

len liian nuori vielä luovuttamaan verta, mutta aioin luovuttaa sitten kun olen täyttänyt 18.

• pippuripipari

Olen käynyt luovuttamassa ja seuraavan kerran voin vasta mennä marraskuun lopulla!

Ei ole iso homma ja siitä on monelle hyötyä!!

• eräs M

Luovutin viimeksi eilen ja vuodessa ainakin 3 kertaa.

• Nimetön

Kyllähän tässä olisi varsin mielellään käyty luovuttamassa verta, mutta vastikään määrätty kolesterolilääkitys estää sen! Takana oli useamman vuosikymmenen asiointi Veripalvelussa verenluovutuksen kanssa ja nyt tunnen olevani ihan "ulkona" ja tarpeeton. Eikö nykytekniikka pysty mitenkään käsittelemään kolesteroli-ihmisen luovuttamaa verta uudelleen käsittelykelpoiseksi...?

• Puolikuu

Kuukausi sitten käytiin. 4 kuukauden päästä seuraavan kerran luovuttamaan.

• Jenies

Kävi vähän nolosti ku piti tehä hyvä työ ja luovuttaa verta. siinä vaiheessa ku veriarvoja otettiin ni alko jo heikottaa ku oli nähny niit älyttömän isoja pusseja mitä ne oli joiltain ottanu. Ei oo siis mun hommaa toi luovutus. Harmittaa kyl pirusti!!

• ...

Olen alle 50 kiloinen, ja viimeksi verikokeessakin kupsahdin ja pari päivää oli heikko olo.

• Hmm..

Täältä löytyisi O verta, mutta melko alhainen hemoglobiini on minullakin ongelmana. Painoakin löytyy nipin napin yli 50 kg... Lisäksi moisen verimäärän pumppaaminen tuntuu (kai syyttä?) jotenkin pelottavalta, tiedä mihin kuntoon sen jälkeen nimittäin menisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53