Uusi auto yksinkertaisesti tulee halvemmaksi kuin toiselta ostettu käytetty auto.
Ensin ostat vähintään 5000 € käytetyn, laitat sitä toisella 5000 €:lla (8 rengasta, tuulilasi, valolaitteet,vetonivelet, pallonivelet yms. maalaat, moottori, vaihteisto, jne. jne.)
Jos ajaa esim. 40000-50000 vuodessa niin se vanha loppuu kuitenkin muutamassa vuodessa. Jäännöshinta on 0 €.
Kun ostaa uuden ei ole katsastuksia, pitkä takuu jne. Laatuautona ostettu uusi menee 4-5 vuotta hyvin vähäisillä huolloilla yms.
5000 € kalliimpaa autoa ei kannata ostaa käytettynä. Kuka niistä olisi luopunut ilman piilokolariovaurioita tai jäähdytysvesittä ajamatta.
Uuden auton edut
7
802
Vastaukset
- logiikkaasi
"5000 € kalliimpaa autoa ei kannata ostaa käytettynä. Kuka niistä olisi luopunut ilman piilokolariovaurioita tai jäähdytysvesittä ajamatta."
Lähes jokainen uuden auton ostanut vaihtaa sen uuteen 2-6 vuoden kuluessa jolloin jäännösarvoa on vähintään 10k€. Siis selvästi enemmän kuin sinun 5k€. Nämä kaikki ovat siis sinun mukaasi kolariautoja tai blaa blaa. Uskotko tähän todella?
Minulta menee aina vaihdossa uudenveroinen kolaroimaton auto. Se on aina käsin pesty ja yleensä ilman ensimmäistäkään marketlommoa kyljessä. Huollot on aina tehty merkkiliikkeessä ja huoltokirjan lisäksi löytyy kuitit joka huollosta. - -toimittaja
Ajan autolla, joka oli 6 vuotias ostaessani sen. Ajattelin pitää autoa vielä pari vuotta, jolloin se tulee 12 v. ikään. Tehdäänpä karkean tason vertailu tuosta autosta, uutena ja käytettynä:
Uuden auton hinta 45.000
Vaihtohyvitys 11.000
Yht. 34.000/6v.
Käytetyn hinta 13.000
Vaihtohyvitys 5.000 (arvio)
Korjaukset 1.000
Yht. 9.000/6v.
Autossa oli ostaessa hyvät renkaat, tuulilasi vaihdettu, valot, nivelet, maalipinta, moottori ja kaikki muukin hyvässä kunnossa ja korjauksiin on mennyt vain jarrut ja pakoputki. Toisaalta edellinen omistaja on vaihtanut tuulilasin, vaan en tiedä sen hintaa.
Renkaita uusi ja käytetty kuluttaa yhtälailla.
Käytetyn ostin käteisellä, uuteen olisin joutunut ottamaan lainaa, joten tuohon 35.000 euroon olisi tullut vielä korot päälle.
Toisin sanoen, uudella autolla ajaminen olisi tullut lähes 4 kertaa kalliimmaksi.
Miten saat tuon uuden "yksinkertaisesti halvemmaksi"? Erikoista matematiikkaa tulet tarvitsemaan. - totuus!
"5000 € kalliimpaa autoa ei kannata ostaa käytettynä"
No kyllähän usein kannattaa ostaa uudehko 3...5 -vuotias käytetty auto, jonka hinta on ehkä 60 ...75 prossaa uuden vastaavan arvosta. Sellainen kulkee vielä monta vuotta ilman mitään isompia remontteja. Ensimmäinen omistaja on ajanut sillä ne kaikkein kalleimmat kilometrit (suurin arvonalennus). Sitäpaitsi mukana on usein lisävarusteita, jotka kaikki olisi ostettava uuteen autoon kalliilla rahalla - siis lämppäriä, toiset renkaat, aluvanteet ym.
Tuollainen alle 5 tonnin autokin voi olla aika huoleton jos ei ole ruostetta, mutta erityisen kannattava sellainen on tietenkin tee-se-itse -miehelle. Jotain kalliimpaa remonttia on tiedossa ehkä niveliin, vetoakseleihin, pakoputkeen, jarruihin, vesipumppua ym. Joku nyrkkipaja noitakin korjailee edullisemmin mutta merkkihuollossa alkaa rahaa palamaan.
Kustannusvertailua vaikeuttaa suurin näkymätön kustannus eli juuri se arvonalennus. Kovin kannattavaa ei ole uuden auton ostajan kannalta se, että auton arvosta tippuu heti jokunen tonni, kun auto lähtee liikenteeseen.- uusija
"Tuollainen alle 5 tonnin autokin voi olla aika huoleton"
" mutta erityisen kannattava sellainen on tietenkin tee-se-itse -miehelle"
"Sellainen kulkee vielä monta vuotta ilman mitään isompia remontteja"
Siis pitää hyväksyä korjauksia, siis pitää hyväksyä seisonta-ajat.
Mutta kun ei ole mahdollista. Autolla pitää päästä liikkeelle joka aamu. Vaikka olen itse alalla niin ei ole aikaa korjailla. - Sittenkin
uusija kirjoitti:
"Tuollainen alle 5 tonnin autokin voi olla aika huoleton"
" mutta erityisen kannattava sellainen on tietenkin tee-se-itse -miehelle"
"Sellainen kulkee vielä monta vuotta ilman mitään isompia remontteja"
Siis pitää hyväksyä korjauksia, siis pitää hyväksyä seisonta-ajat.
Mutta kun ei ole mahdollista. Autolla pitää päästä liikkeelle joka aamu. Vaikka olen itse alalla niin ei ole aikaa korjailla."Siis pitää hyväksyä korjauksia, siis pitää hyväksyä seisonta-ajat.
Mutta kun ei ole mahdollista. Autolla pitää päästä liikkeelle joka aamu. Vaikka olen itse alalla niin ei ole aikaa korjailla."
Jos ajaa vanhalla autolla, tähän voisi varautua etukäteen. Jos/kun joku aamu auto ei kähde, silloin mennään taksilla. Kyllä se 9000 vuotuinen säästö uuteen autoon verrattuna muutaman taksireissun kestää (uusi auto hinnaltaan noin 35000 euroa).
Ja, vaikka auto olisi vanhakin, aika harvoin jättävät sittenkin tielle tai jättävät käynnistymättä jos perusasiat on kunnossa. Ja... jättävät ne uudetkin autot lähtemättä, mutta ne useimmiten viedään hinurilla samantien merkkiliikkeeseen, joten niitä ei tahdo tien varsilta huomata.
- Velkavolvo
Kuulostaa siltä, että olet aina ajanut uudella autolla. Käsityksesi käytetyn korjaustarpeista on nimittäin niin pahasti pielessä, että oma kokemus ilmeisesti puuttuu täysin. Kun vielä näköjään kuvittelet, että huoltohinnat ovat kaikkialla merkkiliikkeiden tasoa, harhaluulo on valmis.
Ajoin aikaisemmin kymmenen vuotta autolla, jonka ostohinta oli 1000 euroa. Korjauskustannukset tuona aikana olivat varmaan 5000, mutta ei se tee kuin 500 vuodessa. Siihen pääomakulut niin auton ylläpito maksoi 50 euroa kuukaudessa. Asia ei paljon muutu, jos pistää käytettyyn 5000 euroa. Tulee lisää satanen pääomakuluja, mutta tuskin korjaaminen siitä lisääntyy jos ostaa paremman auton.
Kokeilepa pitää uutta autoa 150 eurolla kuussa. Jos keksit ratkaisun, kerro minullekin. -3000-5000e/v pääomakuluja
-vituttaa kun parkkipaikalla ym pihalla muut kolhivat
-Huollettava merkkihuollossa, jos haluaa ainoan todellisen edun säilyttää, eli takuun.
Omassa autossa on muuten ylimääräisiä korjauskululuja ollut välillä 150-350tkm/5vuotta yhteensä vajaa 1000e, joka aamu liikkeelle on päässyt, joten korjaukset eivät rajoittaneet ajamista......
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232