Mese Diesel/bensa

koeajaja

Nyt tuli sitten koeajettua ja vertailtua kahta valmistajansa E-sarjan automaattivaihteista autoa.

Diesel oli erilaisissa ajotilanteissa erittäin paljon voimakkaamman tuntuinen ja jopa paikaltaan kiihdytettäessä sysäsi koria eteenpäin valtavalla voimalla ja paremmin kuin bensaversio.

Myyjä myönsi asian. Näin ovat kaikki kokeneet.

Tutkin faktatietoja lisää ja oli pakko ottaa hattu käteen uuden dieselteknologian edessä:
100 kiloa painavampi ja 5 kiloWattia "tehottomampi" diesel on nopeampi ja joustavampi liikenteessä sekä erittäin taloudellinen.


E 280 bensa
170 kW
300 Nm
0-100km/h 7,3 s
1660 kg


E 320 CDI Diesel
165 kW
540 Nm
0-100km/h 6,8 s
1750 kg

http://www.mercedes-benz.fi/content/finland/mpc/mpc_finland_website/fi/home_mpc/passenger_cars/home/products/new_cars/eclass_saloon/technical_data/diesel_models.0004.html

Ja vielä joku väittää, ettei Diesel-version suuri vääntö mukamas vaikuta mitään.
Hohhhoh, se suuri vääntö juuri pullistaa tehokäyrää ja tuo raakaa voimaa alakierroksillekin.
Siksi Diesel kiihtyy paremmin ja on joustavampi eri ajotilanteissa.

Tuo 6,8 sekuntia on erittäin kova arvo 1750 kiloiselle autolle.

33

1581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vääntö

      Paljonko sitä vääntöä pitäisi lisätä että kiihtyvyys olisi 6,0 sek (540 Nm --> 750 Nm)? Paljonko tehoa pitäisi lisätä jotta kiihtyvyys olisi 6.0 sek? No ehkä sellaiset 50 kW lisää väännön pysyessä ennallaan riittäisi varmasti.

      • koeajaja

        750Nm tekisi tehokäyrästä jo lähes tasalakisen välillä 1750...3800 kierroksella. Varmasti se vaikuttaisi kiihtyvyyteen merkittävästi koska suurin teho olisi kaikenaikaa käytettävissä.

        Huipputehon lisääminen varmasti myös parantaisi asiaa kunhan auto voi sitä hyödyntää kiihdytyksessä riittävän paljon.

        Tässähän on kyse tehokäyrän muodosta.


      • elikkäs
        koeajaja kirjoitti:

        750Nm tekisi tehokäyrästä jo lähes tasalakisen välillä 1750...3800 kierroksella. Varmasti se vaikuttaisi kiihtyvyyteen merkittävästi koska suurin teho olisi kaikenaikaa käytettävissä.

        Huipputehon lisääminen varmasti myös parantaisi asiaa kunhan auto voi sitä hyödyntää kiihdytyksessä riittävän paljon.

        Tässähän on kyse tehokäyrän muodosta.

        Eli puhut nyt TEHOkäyrästä... ja siitä, että suurin TEHO olisi kaikenaikaa käytettävissä.

        Väännön kasvattaminen 750 Nm:iin on jo isompi homma. Tehon nostaminen 50 kW:lla olisi jo paljon pienempi homma ja uskoisin kiihtyvyyden parantuvan selvästi, vaikka maksimi vääntö ei kasvaisi ollenkaan tuosta 540 Nm:stä. Oudosti nyt alkaisi vaikuttaa siltä, että teho ratkaisisi kuiteskin kiihtyvyyden... Välityksillä voidaan kuitenkin "säätää" moottorinkierrokset maksimitehon alueelle.


      • koeajaja
        elikkäs kirjoitti:

        Eli puhut nyt TEHOkäyrästä... ja siitä, että suurin TEHO olisi kaikenaikaa käytettävissä.

        Väännön kasvattaminen 750 Nm:iin on jo isompi homma. Tehon nostaminen 50 kW:lla olisi jo paljon pienempi homma ja uskoisin kiihtyvyyden parantuvan selvästi, vaikka maksimi vääntö ei kasvaisi ollenkaan tuosta 540 Nm:stä. Oudosti nyt alkaisi vaikuttaa siltä, että teho ratkaisisi kuiteskin kiihtyvyyden... Välityksillä voidaan kuitenkin "säätää" moottorinkierrokset maksimitehon alueelle.

        Miksei se teho ratkaissut alkuesimerkissä kiihtyvyyttä ? Sitähän oli kevyemmässä bensamesessä enemmän

        Älä yritä vedättää.

        Juurihan siinä sanoin, että suuri vääntömomentti pullistaa tehokäyrää alemmilla kierroksilla tuottaen paremman kiihtyvyyden.

        Sitäpaitsi, olen ajanut niillä autoilla ja voimantunne sekä kiihtyvyys on ratkaisevasti Dieselin eduksi. Kaikki suuremman vääntömomentin ansioista.


      • vain selventää
        koeajaja kirjoitti:

        Miksei se teho ratkaissut alkuesimerkissä kiihtyvyyttä ? Sitähän oli kevyemmässä bensamesessä enemmän

        Älä yritä vedättää.

        Juurihan siinä sanoin, että suuri vääntömomentti pullistaa tehokäyrää alemmilla kierroksilla tuottaen paremman kiihtyvyyden.

        Sitäpaitsi, olen ajanut niillä autoilla ja voimantunne sekä kiihtyvyys on ratkaisevasti Dieselin eduksi. Kaikki suuremman vääntömomentin ansioista.

        Välitykset ratkaisee melko paljon 0-100 km/h kiihdytyksessä. Ja samoin se, että dieselissä on teho alemmilla kierroksilla --> automaattilaatikon kanssa kiihtyvyys on heti alussa nopeampaa, koska autoa ei voi pitää lähtötilanteessa bensakoneen maksimitehon kierroksilla.

        Ja hei siis yritän vain kertoa, että jos vääntöä ratkaisee 0,5 sekuntia, niin eikö sinusta ole hieman outoa, että tuo 0.5 sekunnin parannus vaati PERÄTI 240 nm enemmän vääntöä? Sama parannus saadaan varmasti pitämällä maksimi vääntöä samana ja nostamalla tehoa 50 kW. Tällöinhän väännön pysyessä edelleenkin 300 nm:ssä kiihtyyvyys paranee. Ratkaiseeko tällöinkin vääntö kiihtyvyyden?

        Tuntuu edelleen oudolle, että tässäkin keskustelussa vedotaan siihen, että autoissa on saman verran tehoa, mutta toisessa 50% enemmän vääntöä, joka kiihdyttää auton 0,5 sekuntia nopeammin. Miksi ihmeessä teholla on mitään väliä, jos kerran vain väännöllä on väliä? Eikö sinun teorian mukaan tuossa bensa autossa voisi olla vaikka 300 kW tehoa ja samat 540 nm vääntöä, niin kiihtyvyys olisi sama, koska vääntö määrää kiihtyvyyden?


    • jr80

      Jeps, automaattivaihteiselle autolle vääntö on valttia, koska moottoria ei voi huudattaa ennen kytkimen nostoa kuten manuaalilla. (mitä ei kyllä näy onneksi kovin usein ja on urheilullisuuden sijasta lähinnä typerän näköistä).

      Automaatilla voi tietty ottaa kierroksia jarrun kanssa, mutta ei taida olla suositeltavaa.

      Ne jotka kehuu hevosvoimia ilmeisesti paikoiltaan lähtiessä työntävät aina kierrokset 4000 ennen kytkimen nostoa.

    • wum

      asti ajatellut, että absoluuttinen kiihtyvyys on suoraan verrannollinen maksimitehoon. Näin siis ei ole. Ei tuo kuitenkaan todista että se olisi suoraan verranollinen vääntöön. Se on siis jotain siltä väliltä.

      • oikeilla

        Olet ollut oikeilla jäljillä, sillä kyllähän absoluuttinen kiihtyvyys on suoraan verrannollinen maksimitehoon, mutta nyt pitää huomoida välitysten vaikutus. Jos käytettäisiin variaattoria, niin voitaisiin tarkemmin vertailla kiihtyvyyttä sulkemalla pois normaalin vaihdelaatikon aiheuttamat vaikutukset.


      • kiihtyvyys

        Kiihtyvyyden suurin arvo on silloin kun autoa liikuttava voima on suurin.

        Voima on kokonaisvälityssuhde kerrottuna moottorin momentilla ja tämä jaetaan renkaan halkaisijalla ja auton massalla.

        Eli kiihtyvyys on suurin pienimmällä vaihteella (välityssuhteella) suurimman momentin kierrosluvulla.


      • wum
        oikeilla kirjoitti:

        Olet ollut oikeilla jäljillä, sillä kyllähän absoluuttinen kiihtyvyys on suoraan verrannollinen maksimitehoon, mutta nyt pitää huomoida välitysten vaikutus. Jos käytettäisiin variaattoria, niin voitaisiin tarkemmin vertailla kiihtyvyyttä sulkemalla pois normaalin vaihdelaatikon aiheuttamat vaikutukset.

        Tarkoitukseni oli sanoa että olen tähän asti ajatellut tehokkaamman olevan nopeampi kiihtymään, jos autot ovat muuten ominaisuuksiltaan verrattavissa (massa, vaihteisto, välityssuhteet jne.). Alkuperäisen kirjoittajan esimerkistä voisi päätellä ettei tämä pidäkään paikkaansa.


      • ikävä käpy
        wum kirjoitti:

        Tarkoitukseni oli sanoa että olen tähän asti ajatellut tehokkaamman olevan nopeampi kiihtymään, jos autot ovat muuten ominaisuuksiltaan verrattavissa (massa, vaihteisto, välityssuhteet jne.). Alkuperäisen kirjoittajan esimerkistä voisi päätellä ettei tämä pidäkään paikkaansa.

        "Koeajaja" ei taulukoita selatessaan huomannut että dieselissä on vakiona 7-lovinen loota ja pensassa 5-lovinen.


      • MB 280 E A
        ikävä käpy kirjoitti:

        "Koeajaja" ei taulukoita selatessaan huomannut että dieselissä on vakiona 7-lovinen loota ja pensassa 5-lovinen.

        Siis uusissa ainakin vuoden pari. 170 kW viittaa kyllä uuteen 2005-2007 malliin.


    • VW/Audi -kuski

      Saman olen huomannut VW/Audin bensakoneiden ja Dieselien välillä.

      Tosin nämä uusimmat turbosuoraruiskubensat ovat kyllä tehokkaita ja vääntäviä kuten tuo nerokas TSI-konekin.

    • Ohitustilanne vielä korostaa tätä eroa; cdi on 80-120 km/h kiihdytyksessä yli 2 sekuntia nopeampi. Ja 100 km/h nopeudessa reilu 2 sekuntia tarkoittaa matkassa noin 60 metriä. Diesel siis ponkaisee liikkeelle sellaisella voimalla, että sillä ohittaa kolme rekkaa samassa ajassa kuin tuolla vastaavalla bensalla yhden.

      Harva meistä tarvitsee 0-100 km/h kiihdytystä, mutta ohitustilanteita tulee usein.


      Master Eq

      • Faktat peliin

        Miten mitattu? Eikö tuossa nopeudessa kevyemmän bensakoneen koko teho ole aika hyvin hyödynnettävissä? Optimivaihde päälle ja kaasu pohjaan. Ehkä yksi nopea vaihto?

        Eikö 7G-Tronic osaa hyödyntää 80-120 km/h bensakoneen tehoa vai puhutko ihan vaan puppua?


      • Mistä 2 s ero?

        Kun näytät tietävän tarkat luvut, niin ilmoitappa mitkä ovat molempien mallien kiihtyvyydet 0-120 km/h? Tästä on sitten helppo päätellä, mika voisi olla todellinen ero 80-120 km/h kiihdytyksissä.

        Eikös 0-100 km/h kiihdytyksissä oleva ero synny aivan alkumetreillä.


      • wum

        että dieselillä on parempi ohituskiihtyvyys, niin ymmärrän tällä sitä että vääntävämpi kiihtyy nopeammin isolla vaihteella. Bensa-autolla pitää ohitustilanteessa vaihtaa tarpeeksi pienelle vaihteelle. Ero ei ole sen jälkeen niin suuri, vaikka alkup. kirjoittajan esimerkkiautoilla dieselin hyväksi edelleen.


      • 0-120
        Mistä 2 s ero? kirjoitti:

        Kun näytät tietävän tarkat luvut, niin ilmoitappa mitkä ovat molempien mallien kiihtyvyydet 0-120 km/h? Tästä on sitten helppo päätellä, mika voisi olla todellinen ero 80-120 km/h kiihdytyksissä.

        Eikös 0-100 km/h kiihdytyksissä oleva ero synny aivan alkumetreillä.

        E320cdi: 11,0s
        E280: 11,7s


      • Väärät vuosimallit
        0-120 kirjoitti:

        E320cdi: 11,0s
        E280: 11,7s

        Ks. ajat vuoden 2006 malleille. Uskotko, että auto joka kiihtyy 0-100 6,8 s, kuluttaa 100-120 4,2 s. Huippunopeuskin on yli 250, joten ilmanvastuksenkaan ei mene 100-120 välillä kuin vajaa viidennes tehosta. Oikea aika on alle 10 s.


    • Alex_

      Moi !

      Näköjään samaa asiaa jaksetaan jauhaa viikosta toiseen ;-)

      Teho ratkaisee, ja ennen kaikkea se teho joka on käytössä.
      Tämä käytössä oleva teho on moottorin kierrosluvun ja vääntömomentin tulo.

      Jos auton maksimitehoksi ilmoitetaan vaikka 170kW se ei tarkoita että 1500 kierroksella/min tuo teho olisi käytössä. Dieselillä on paljon enemmän tehoa noilla matalilla kierroksilla, ja sen takia parempi kiihtyvyys.
      maksimiteho raktaisee kyllä maksimi nopeuden mikäli autot painavat saman verran, niissä on sama kori (ilmanvastus) ja välityksetkin ovat samat.

      --

      • koeajaja

        Alakierrosten suuri vääntömomentti ratkaisee kiihtyvyyden. Osuit asian ytimeen.
        Se vääntövoima tuottaa pullean tehokäyrän.
        Tehokäyrän muoto ratkaisee pitkälti kiihtyvyyden. Huipputeho selittää huippunopeuden. Pitkälti.

        Vääntöähän siinä Dieselissä on 540Nm ja bensaversiossa vain 300Nm. Siinä on helvetillinen ero.

        Siksipä Diesel tuntuu kaiken aikaa voimakkaammalta normaaliajossa, että myöskin täyskiihdytyksissä.


      • edelleen
        koeajaja kirjoitti:

        Alakierrosten suuri vääntömomentti ratkaisee kiihtyvyyden. Osuit asian ytimeen.
        Se vääntövoima tuottaa pullean tehokäyrän.
        Tehokäyrän muoto ratkaisee pitkälti kiihtyvyyden. Huipputeho selittää huippunopeuden. Pitkälti.

        Vääntöähän siinä Dieselissä on 540Nm ja bensaversiossa vain 300Nm. Siinä on helvetillinen ero.

        Siksipä Diesel tuntuu kaiken aikaa voimakkaammalta normaaliajossa, että myöskin täyskiihdytyksissä.

        "Vääntöähän siinä Dieselissä on 540Nm ja bensaversiossa vain 300Nm. Siinä on helvetillinen ero." Ja vain 0,5 sekuntia kiihtyyvdessä eroa... helvetillisellä väännön erolla saadaan siis marginaalinen ero kiihtyvyyteen. --> vääntö siis ratkaiseen kiihtyvyyden?


      • koeajaja
        edelleen kirjoitti:

        "Vääntöähän siinä Dieselissä on 540Nm ja bensaversiossa vain 300Nm. Siinä on helvetillinen ero." Ja vain 0,5 sekuntia kiihtyyvdessä eroa... helvetillisellä väännön erolla saadaan siis marginaalinen ero kiihtyvyyteen. --> vääntö siis ratkaiseen kiihtyvyyden?

        No mikä ihme sen sitten ratkaisee?

        Tehoa on vähemmän ja painoa enemmän. Diesel liikkuu silti paremmin
        Kaikki luki ensimmäisessä viestissä.

        Yritätkö selittää, että jokin m u u syy aiheuttaa
        Dieselin paremman kiihtyvyyden ???

        Vääntö ei merkitsekään m i t ä ä n ???



        Auttaisi ehkä, jos itse koeajaisit ne autot.
        Ero suorituskyvyssä on vielä suurempi kuin kellolla mitattuna.
        Sen tuntee.


      • uusiksi...
        koeajaja kirjoitti:

        No mikä ihme sen sitten ratkaisee?

        Tehoa on vähemmän ja painoa enemmän. Diesel liikkuu silti paremmin
        Kaikki luki ensimmäisessä viestissä.

        Yritätkö selittää, että jokin m u u syy aiheuttaa
        Dieselin paremman kiihtyvyyden ???

        Vääntö ei merkitsekään m i t ä ä n ???



        Auttaisi ehkä, jos itse koeajaisit ne autot.
        Ero suorituskyvyssä on vielä suurempi kuin kellolla mitattuna.
        Sen tuntee.

        0-100 km/h kiihtyvyyteen vaikuttaa kuules moni muukin asia kuin pelkkä teho tai vääntö. Mm. välitykset ratkaisee melko paljon 0-100 km/h kiihdytyksessä. Ja samoin se, että dieselissä on teho alemmilla kierroksilla --> automaattilaatikon kanssa kiihtyvyys on heti alussa nopeampaa verrattuna bensaan, koska bensa-autoa ei voi pitää lähtötilanteessa maksimitehon kierroksilla.

        Jos bensaversion maksimitehoa nostetaan 50kW, niin se varmasti kiihtyy yhtä nopeasti kuin diesel, vaikka edelleen bensamallissa olisi 300 nm vääntöä. Vaikuttaako tässäkin tapauksessa VÄÄNTÖ kiihtyvyyteen? (vääntö ei muutu, kiihtyvyys muuttuu?)

        Älä nyt yhden esimerkin perusteella vedä ihan suoria päätelmiä kiihtyvyydestä. 1.6 VW Golf (100hv/150 nm) kiihtyy 0-100 km/h käytännössä ihan yhtä nopeasti kuin TDI Golf (100 hv/300nm) Eikö hauskasti taas samalla teholla saada aikaan sama kiihtyvyys ja vain VÄÄNTÖ on muuttuva tekijä ja se muuttuu merkittävästi tässäkin esimerkissä ja siltikin kiihtyvyys ja huippunopeus on molemmilla autoilla käytännössä sama.

        Ja nyt en lähde arvioimaan mitään "käytännön suorituskykyä", joista jotkut jauhaa jargonia. Parhaita on nämä "entäpä jos kiihdytetään isoimmalla vaihteella 30-160 km/h"... huoh. Heille automaatti on varmasti paska keksintö, koska eivät voi ajaa isoimmalla vaihteella koko ajan.
        Ja siis nämä nykydieselit ovat aivan loistavia, sitä en kiistä ollenkaan. Tosin suorituskyky mitataan kellolla, ei perseellä.


    • 0-100 km/h?

      Tiedätkö millä kohtaa vaihdot tapahtuvat automaatilla (7-vaihteinen) optimaalisessa kiihdytyksessä 0-100 km/h? Itse olen harkinnut vakavasti uuden käsivalintaisen bensa E 280:n ostoa edullisen hinnoittelun vuoksi. Vedetäänkö valmistajan testeissä 0-100 km/h (7,2 s) yhdellä vaihdolla eli riittääkö kakkosvaihde loppuun asti? Itse vaihtaisin kuitenkin omalla uudella autolla käytännössä aina jo 4000 krs/s kohdalla ja vaihtoja tulisi ainakin kaksi. Mikähän olisi tällöin kiihtyvyys? 9 s?

      • vni9s9ov89gadfhn

        Dieslissä on ENEMMÄN TEHOA, keskimääräisesti!
        Tämän vuoksi se on nopemapi. Keskiarvo ratkaisee eikä yhden kierrosluvun huipputeho.

        Eiköhän tämäkin ole aika monta kertaa sulle selitetty!!!!

        Dieslissä onkin sitten hirveä lagi kun lähdet kiihdyttää alta 2000rpm:n.

        Eikös koeajosta jäänyt muuta mieleen?? Taisit suorittaa sen autotalli.com:in sivuilla:):)


      • 7-speed
        vni9s9ov89gadfhn kirjoitti:

        Dieslissä on ENEMMÄN TEHOA, keskimääräisesti!
        Tämän vuoksi se on nopemapi. Keskiarvo ratkaisee eikä yhden kierrosluvun huipputeho.

        Eiköhän tämäkin ole aika monta kertaa sulle selitetty!!!!

        Dieslissä onkin sitten hirveä lagi kun lähdet kiihdyttää alta 2000rpm:n.

        Eikös koeajosta jäänyt muuta mieleen?? Taisit suorittaa sen autotalli.com:in sivuilla:):)

        "Eikös koeajosta jäänyt muuta mieleen?? Taisit suorittaa sen autotalli.com:in sivuilla:):) "

        Aika pintapuolinen koeajo kun ei huomannut että dieselissä on pari vaihdetta enemmän.


    • -seurailija-

      Tuttu ystävämme on tainnut lukea autolehiiä ja löytänyt mieleisensä tulokset joilla yrittää todistaa aikaisempia huvittavia väitteitään

      Jos dieselillä saadaan paras kiihtyvyys noottorin kierroksilla 3000...4500, niin 2000 kierroksen kohdalla olevan maksimimomentrin suuruudella ei ole mitään merkitystä sen enempää kuin tehokäyrän muodollakaan käyttöalueen alapuolella.

      Tämä yksinkertainen asia ei tunnu toisille selviävän mitenkään, kun toistuvasti täytyy yrittää selittää väärää näkemystään mitä moninaisin verukkein.

      • ajossa

        Normaaliajossa on kaasu pohjassa ja kierrokset lähellä punaista noin promillen koko ajoajasta tai -matkasta.

        Loppuajan, siis 99.9% ajasta merkitseekin alakierroksilla oleva maksimimomentti tai tehokäyrän muoto.

        Jotkut vaan eivät näytä tajuavana tätä yksinkertaista asiaa, vaikka kuinka rautalangasta vääntää.

        Voimamiehet voittavat hevosmiehet 100-0.


      • ajossa
        ajossa kirjoitti:

        Normaaliajossa on kaasu pohjassa ja kierrokset lähellä punaista noin promillen koko ajoajasta tai -matkasta.

        Loppuajan, siis 99.9% ajasta merkitseekin alakierroksilla oleva maksimimomentti tai tehokäyrän muoto.

        Jotkut vaan eivät näytä tajuavana tätä yksinkertaista asiaa, vaikka kuinka rautalangasta vääntää.

        Voimamiehet voittavat hevosmiehet 100-0.

        Tavallisessa ajossa pärjää 1.2 Puntolla Suomen nopeusrajoituksilla. Ei ole paljoa vääntöä missään kohtaa, eikä tehoakaan vaikka kuinka huudattaisi, mutta silti puntolla ajaa ihan sen saman matkan samaa nopeutta töihin tai mökille kuin mersullakin...


      • ehtaa asiaa
        ajossa kirjoitti:

        Normaaliajossa on kaasu pohjassa ja kierrokset lähellä punaista noin promillen koko ajoajasta tai -matkasta.

        Loppuajan, siis 99.9% ajasta merkitseekin alakierroksilla oleva maksimimomentti tai tehokäyrän muoto.

        Jotkut vaan eivät näytä tajuavana tätä yksinkertaista asiaa, vaikka kuinka rautalangasta vääntää.

        Voimamiehet voittavat hevosmiehet 100-0.

        Siksi tuntuukin tosi huvittavalta kun jotkut keskenkasvuiset hakevat esitteistä maksimi kiihtyvyyslukemia ja perustelevat moottorin ominaisuuuksia kymmenesosa sekunttien erolla.


    • kaikkien alojen asiantuntija.

      Autoja erottaa bensavehkeen pienempi paino ja suurempi teho.

      Silti Diesel on parempi kiihtymään kuin Bensa.

      --------> Dieselin suurempi vääntö ratkaisee.

      Kuten aina.

      • wum

        sitten sillä selvä? Miksei kaikki urheiluautot ole dieseleitä? Höh?

        Tästäkin keskustelusta paistaa läpi se, että ne joilla on bensa-auto, pyrkivät todistamaan että heillä on kovempi menopeli ja esittävät puolueellisia todisteita väitteensä tueksi. Ja diesel-auton omistajat tekevät samoin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      314
      3672
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      268
      2115
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      99
      1449
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1353
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      93
      1338
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1207
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1198
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1034
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1028
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      924
    Aihe