Terve, kysyin Autokeskuksesta (Konala, Helsinki) mitä maksaa jäähdytinnesteen vaihto autooni Chrysler Grand Voyager 3.3 ja hinta olisi 160€.
Onko tuo hinta kohdallaan? Miten vaikeaa on itse vaihtaa jäähdytinnesteet? Mitä nesteet maksavat jos ostaa puhdistusnesteen ja jäähdytinnesteen?
Jäähdytinnesteen vaihto
13
6553
Vastaukset
- HelinäMaria
Voi taivas teidän kaupunkilaisten avuttomuutta. Kuten tuolta alemmista kirjoituksista voit lukea tolla hinnalla saa kokonaisen käytetyn auton, jolla ajaa lukemattoman määrän vuosia eteenpäin.
Ostat 20 e pänikän nestettä ja vaidat ne itse jos kerran hinta kiinnostaa. Astiasta jää vielä lisäysnestettä pitkälle tulevaisuuteen.
Miksi muuten nesteet haluat vaihtaa nesteet? Meneekö öljyä nesteeseen?- jr80
Jäähdytysneste on alkoholipitoista joka haihtuu ja menettää pakkaskestävyytensä, joten vaihtaminen on hyväksi muutaman vuoden välein, niin ei pääse paukahtamaan jäihin, josta voi vuorostaan tulla syylärinvaihto yms. muuta pientä hauskaa.
Hinta oli kyllä aika korkea, siihen oli luultavasti laskettu puhdistus ehkä vuotojen tarkistus ylipaineellakin. jr80 kirjoitti:
Jäähdytysneste on alkoholipitoista joka haihtuu ja menettää pakkaskestävyytensä, joten vaihtaminen on hyväksi muutaman vuoden välein, niin ei pääse paukahtamaan jäihin, josta voi vuorostaan tulla syylärinvaihto yms. muuta pientä hauskaa.
Hinta oli kyllä aika korkea, siihen oli luultavasti laskettu puhdistus ehkä vuotojen tarkistus ylipaineellakin.pelkkää Esson baarin tietoa jr80:ltä!
Ei yhtään paikkansapitävää väitettä lukuunottamatta ylihintaa!
Mistä tuollaisia riittääkin?- ei ole
jr80 kirjoitti:
Hinta oli kyllä aika korkea, siihen oli luultavasti laskettu puhdistus ehkä vuotojen tarkistus ylipaineellakin.alkoholipitoista. Siinä sen sijaan on glykolia, joka ei haihdu mihinkää. Pakkaskestävyys ei juurikaan laske, ellei joudu lisäämään vettä. Sen sijaan pakkasnesteessä olevien korroosionestoaineiden vaikutus heikkenee ajan myötä jonkin verran. Niin, että kyllä siitä vaihtamisesta saattaa ollakin hyötyä.
- jr80
ei ole kirjoitti:
alkoholipitoista. Siinä sen sijaan on glykolia, joka ei haihdu mihinkää. Pakkaskestävyys ei juurikaan laske, ellei joudu lisäämään vettä. Sen sijaan pakkasnesteessä olevien korroosionestoaineiden vaikutus heikkenee ajan myötä jonkin verran. Niin, että kyllä siitä vaihtamisesta saattaa ollakin hyötyä.
Niin että glykoli kuuluu samaan luokkaan metanolin, etanolin ja ksylitolin (usko pois sekin on) kanssa ja se luokka sattuu olemaan alkoholit.
- 20 v samalla nesteellä
jr80 kirjoitti:
Niin että glykoli kuuluu samaan luokkaan metanolin, etanolin ja ksylitolin (usko pois sekin on) kanssa ja se luokka sattuu olemaan alkoholit.
Mihinkään ei glykoli haihdu, usko nyt jo, on se sitten minkä luokan ainetta tahansa!
Pakkaskestävyys ei muutu edes 20 vuodessa astetta enempää, jollei pelkkää vettä lisätä vuosien saatossa sekaan. - puoliutumisaika
20 v samalla nesteellä kirjoitti:
Mihinkään ei glykoli haihdu, usko nyt jo, on se sitten minkä luokan ainetta tahansa!
Pakkaskestävyys ei muutu edes 20 vuodessa astetta enempää, jollei pelkkää vettä lisätä vuosien saatossa sekaan.glykolin puoliutumisaika on kaksi vuorokautta, veteen sekoitettuna haihtuu hitaammin, mutta silti haihtuu.
mutta eipä nyt jaksa vääntää enempi tästä.
- postimies10
Aika korkealta vaikuttaa hinta.... kannattaa kyllä kysäistä ennemmin jostain pienemmästä korjaamosta esim. ad-autokorjaamo yms.
Vaihto kyllä kannattaa jos meinaa autoa itse pidellä pidempääkin :-D - glykoli
Lopeta joutavan touhuaminen!
Ei ole MITÄÄN syytä vaihtaa nestettä. - Tuhotöitä
Tuo hinta on aivan sopiva niille hölmöille, jotka luontoa pilaavat järjettömillä ja turhilla nesteen vaihdoilla. Saisivat nostaa hinnan 1000 euroksi! Se olisi hölmöille oikein.
- Vorsku
Asialliset vastaukset asiallisiin kysymyksiin kiitos!!!!
- Maksaa_jos_on_varaa
Kannattaa vaihdattaa tai vaihtaa noin 4-5 vuoden (100.000-150.000) välein. Korroosioinestoaineet menettävät tehoa ja siitä ei tunnetusti seuraa hyvää. Tuppaa kennot menemään tukkoon - pahimmassa tapauksessa jäähdytyskanavat voivat tukkeentua.
Jos huoltamo ottaa hommasta rahaa, se pitää vain maksaa tai tehdä itse.
Neste tulee hävittää asianmukaisesti. Puhdistusneste maksaa ainakin saman verran kuin itse jäähdytysaine. Puolentunnin työ ja aineet - lienee se mitä laskuttavat. 160€ kuullostaa normaalilta - se kannattako maksaa vai tehdä itse on toinen juttu. - 34y3y34
Mazdan merkkihuollossa veloittivat 80e, nesteitä autoon menee 7.5l. Ja oli vähän hintavampaa erikoisnestettä joka on erityisesti tehty alumiinimoottoreille sisältää Glysantin® G48® ainetta alumiinin suojaksi. Kestokin 3v normaalin 2v sijaan. Aika edullista mielesäni.
Vaihto on melko pitkä prosessi jos tekee kunnolla. Vaatii kunnollisen huuhtelun ja ilmauksen eli ei noin vain tyhjenetä ja täytetä. Esim ilmausprosessi on merkkikohtainen, omassa autossa 2x10s 2000rpm ja lopuksi vielä 3000rpm oliko jopa useamman minuutin ettei varmasti jää ilmaa.
Helposti 1,5h homma jos vaatii enemmänkin huuhtelua ja esim aloittajan V6 koneeseen varmasti menee aika kunnolla nestettäkin. Jos on erikoislaatua niin kalliiksi tulee.
Ja nesteen vaihto on todellakin tarpeellinen. Jäähdytys ja jäänestoominaisuudet ei heti häviä, mutta puhtaanapitokyky ja korroosionesto heikkenevät selvästi jo 2-3v jälken perinteisellä nesteellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759