Autojen ajo-ominaisuudet

yhtä tyhjän kanssa!

Eri merkkisten autojen ajo-ominaisuudet taitavat vaan olla myytti nykyään?

Olen koeajanut useamman erilaisen auton lyhyen ajan sisällä, etsiessäni uutta autoa itselleni. En ole havainnut ajo-ominaisuuksissa käytännössä juuri mitään eroja.

Eroja olen havainnut pääasiassa moottorien toiminnassa, kytkimissä ja hallintalaitteissa. Mutta näihin eroihin tottuu varsin nopeasti, puolen tunnin ajon jälkeen tuntuu kuin olisi ajanut sillä kokoikänsä, joten niille ei juuri painoarvoa laittaa.

Ajo-ominaisuudet erottuvat varmastikin erilaisissa testeissä mutta tavalliselle pulliaiselle, noin 80-90% ihmisistä, niillä ei ole mitään käytännön merkitystä.

Oma ajoni on pääasiassa sekalaista maantie ja kaupunkiajoa, nopeusalueella 0-130 km/h. Merkittävin ero eri autojen välillä taitaa olla melu suurilla nopeuksilla ajettaessa, tosin sekin taitaa olla paljon siitä kiinni millaiset renkaat on alla. Oman valintani taidan tehdä pelkästään melun ja ulkonäön perusteella.

Normaali käytön ajo-ominaisuudet taitavat olla vähän kuin musiikin kuuntelu hifi-laitteista. Käytännön esimerkki kaveri esitteli uusia stereoitaan ja niiden digitaalista ääniliitäntää, laittoi äänen tulemaan välillä normaalin kuparikaapelin kautta, että huomaisin eron. No, en huomannut mitään eroa vaikka toinen väitti eron olevan suuri.

Onko joku muu tullut samanlaiseen päätelmään? Väittääkö joku tosiaan huomaavansa eroja saman kokoluokan autojen ajo-ominaisuuksissa normaali ajossa?

22

2121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyvät

      ihan saman kokoluokan sisällä. Ne erot löytyvät parhaiten kun ajetaan huonoissa olosuhteissa.

      Ainakin minä valitsen autoni hyvin pitkälti ajo-ominaisuuksien perusteella.

      • esp.

        Jotkut autot ovat huonoissa olosuhteissa melkein mahdottomia ilman espiä. Hyvä esimerkki tästä 407 pökötti.


      • ainakin
        esp. kirjoitti:

        Jotkut autot ovat huonoissa olosuhteissa melkein mahdottomia ilman espiä. Hyvä esimerkki tästä 407 pökötti.

        Toyotat Corolla ja Avensis. "Ei tahtonut kaista riittää kun kun Avensis haki tietä kotiin talven tuiskussa. Asiaa ei ainakaan auttanut ohjauksen keskialueen tunnottomuus" suurinpiirtein noin luki jossain TM:n tai Tuulilasin testissä.


    • Olet oikeassa ja väärässä.

      Ajo-ominaisuuksien merkitys tavalliselle pulliaiselle tavallisessa ajossa on vähäinen. Tämä on totta. Tavallinen pulliainen ei pysty edes ajo-ominaisuuksia vertailemaan.

      Autojen välillä erot ajo-ominaisuuksissa paljastuvat vasta erilaisissa teteissä. Tämä on väärin.

      Ajo-ominaisuudet trarkoittavat auton käytöstä ääritilanteissa. Ääritilanne on esimerkiksi luistot, paniikkijarrutukset ja niin edelleen, kyse ei ole kilpa-ajosta.

      Toinen auto saattaa lukkojarrutuksessa puskea kuin sonni menettäen ohjattavuutensa, jos on vähänkin liukasta. Tämä on ääritilanne. Toinen saattaa kääntyä poikittain kaarteessa. Jotkut kaatuvat katolleen hiljaisessakin vauhdissa kaarteessa, kuten kuuluisat Peugeot 309 ja alkuperäinen MB A-sarja. Tai Honda Accord, jonka ABS-jarrut toimivat vain kolmessa pyörässä kammeten auton poikittain JOKA kerta lukkojarrutuksessa.

      Ajo-ominaisuuksia ei tavallinen pulliainen tarvitse juuri koskaan. Erilaiset väistö-, pujottelu-, jarrutus jne testit paljastavat, käyttäytyykö auto loogisesti ja turvallisesti vai onko se vaarallinen pommi.

      Sanaa "ääritilanne" vain normaali pulliainen ajattelee, että se tarkoittaa ralliajoa 200 km/h sorapätkällä. Ei. Ääritilanne syntyy alhaisessakin nopeudessa, kun pyörien pito alkaa hellittää. Ollaan tekemisissä fysiikan lakien ja auton alustageometrian käytöksen kanssa.

      Ajo-ominaisuudet ovat passiivista turvallisuutta, ja tästä syystä en koskaan hanki japanilaista autoa. En halua, että sen ainoan kerran kun todellakin kaipaisin autolta huippuluokan ajo-ominaisuuksia, esimerkiksi tielle ryntäävää hirveä väistääkseni, auto menettäisi hallittavuutensa ja kenties tappaisi minut.

      ESPit ja ABSit ovat vain elektroniikka-insinöörien virityksiä ajo-ominaisuuksien parantamiseksi, mutta eivät sellaisenaan tee paskasta autosta edes keskinkertaista.


      Master Eq

      • fiksuja

        juttelit, mutta kannattaa päivittää tietoja niistä Japanilaisistakin. Tänään postilaatikkoon tippuneessa TM:n testissä Civic sai ääritilanteistä täyden kympin Citroenin ja Opelin ohella. Suora lainaus: "Honda läpäisi TM:n väistöradan 80 km/h alkunopeudella, joka edustaa siviiliautojen ehdotonta kärkeä."

        Toinen Japsi joka on lähiaikoina saanut täyden kympin ääritilanteesta TM testissä on Corolla Verso numerossa 10/06. Avensis ja Mazda 6 sai arvosanaksi 9 diesel autojen testissä TM:n numerossa 17/04.

        Jokainen tietysti tekee omat testinsä, mutta jos tietämys perustuu vain pelkkää "mutuun", niin kannattaa käydä piruuttain kokeilemassa. Niin ja kyllä, ajan Japanilaisella autolla. Kilometrejä on kertynyt autoillessa ihan riittävästi, samoin kun odottamattomia tilanteitakin ja ilman suurempia kolareita on selvitty, kop kop. Sikäli myös tuo ääritilannekäyttäytyminenkin on tottumiskysymys, että ainakin omistamistani autoista on aina löytynyt kyseiselle tyypille ominainen käyttäytyminen kun on vain viitsinyt kokeilla niitä ominaisuuksia. Sitten kun sen ominaisuuden tiedostaa, niin selviää yllättävistäkin tilanteista.


    • pettymykset

      Suurimmat pettymykset minulle tuli kun suurin odotuksin testasin näitä premiumeja. Edullisemmista autoista löytyi ajo-ominaisuuksiltaan selvästi parempia autoja! Tätä testiä suosittelisin kaikille. Yllätytte varmasti.

      • eguegeu

        Kyllä ajo-ominaisuuksissa on valtavia eroja. Myös tavallinen pulliainen nämä huomaa. Esim.- suuntavakavuus, ohjauksen tunnottomuus/liika herkkyys, ohjaus ei palauta kunnolla ja tunteeko missä asennossa renkaat on. Lasken jousituksen toiminnankin ajo-ominaísuuksien joukkoon. Itselleni nämä seikat ovat tärkeimpiä auton valintaan vaikuttavia seikkoja, vaikka olenkin ihan "tavallinen pulliainen", en mikään autoharrastaja. Suosittelen useamman päivän koeajoa erilaisilla teillä ennen auton ostoa.


      • eroja
        eguegeu kirjoitti:

        Kyllä ajo-ominaisuuksissa on valtavia eroja. Myös tavallinen pulliainen nämä huomaa. Esim.- suuntavakavuus, ohjauksen tunnottomuus/liika herkkyys, ohjaus ei palauta kunnolla ja tunteeko missä asennossa renkaat on. Lasken jousituksen toiminnankin ajo-ominaísuuksien joukkoon. Itselleni nämä seikat ovat tärkeimpiä auton valintaan vaikuttavia seikkoja, vaikka olenkin ihan "tavallinen pulliainen", en mikään autoharrastaja. Suosittelen useamman päivän koeajoa erilaisilla teillä ennen auton ostoa.

        Mutta minä odotin että premiumit olisivat olleet keskimäärin niitä parempia eikä toisin päin. Se oli pointtini.


      • ja paljon

        ja olen tullut juuri päinvastaiseen lopputulokseen kuin sinä. Mutta samaan tulokseen kuin maailman johtavat moottoritoimittajat eli premiumeissa on keskimäärin selvästi paremmat ajo-ominaisuudet kuin halvemmissa autoissa. On tullut samanlaisia fiiliksiä mistä Petsku Geitel on kertonut Start-ohjelmassa koeajaessaan autoja.


      • paljonkin

        ja olen tullut aivan eri tulokseen kuin sinä mutta samaan kuin maailman johtavat moottoritoimittajat. Premiumeissa on keskimäärin selvästi paremmat ajo-ominaisuudet kuin halvemmissa. On tullut samanlaisia fiiliksiä kuin esim. Petsku Geitelillä koeajaessaan autoja Start-ohjelmassa.


      • toki!
        eroja kirjoitti:

        Mutta minä odotin että premiumit olisivat olleet keskimäärin niitä parempia eikä toisin päin. Se oli pointtini.

        Kerro nyt ihmeessä, mitkä olivat surkeita premiumija?


    • jehhd

      ajettavuudessa ja ajo-ominaisuuksissa hallintalaitteissa voi ihan tavallinenkin pulliainen huomata suuria eroja. Otetaan vaikka ohjaus, toisissa se on epätarkka hitaasti reagoiva tai jopa klappia omaava monta kierrosta vaativa. Alustan huonouden huomaa helposti kurveissa hiukan kovempaa ajaessa. Ihan selviä eroja havaitsee helposti. Eroja on ehkä vaikeampi huomata jos ajelee pelkästään ns. massa-autoilla.

      • Alex_

        Moi !

        Analogia laadukkaiden ajo-ominaisuuksien ja laadukkaan musiikin toiston tuhteen on aika hyvä:
        Kun on kerran tottuntu hyvään niin vaihtaminen huonompaan tuottaa tuskaa. Välttämättä huonommasta hyvään vaihtaessa ei heti huomaa eroa.

        Tämä pätee niin Hifi-laitteisiin kuin autojen ominaisuuksiinkin. Kaikilla autoilla pääsee toki paikasta A paikkaan B ja kaikilla musiikintoistolaitteilla voi kuunnella musiikkia.

        --


      • Perusversio.
        Alex_ kirjoitti:

        Moi !

        Analogia laadukkaiden ajo-ominaisuuksien ja laadukkaan musiikin toiston tuhteen on aika hyvä:
        Kun on kerran tottuntu hyvään niin vaihtaminen huonompaan tuottaa tuskaa. Välttämättä huonommasta hyvään vaihtaessa ei heti huomaa eroa.

        Tämä pätee niin Hifi-laitteisiin kuin autojen ominaisuuksiinkin. Kaikilla autoilla pääsee toki paikasta A paikkaan B ja kaikilla musiikintoistolaitteilla voi kuunnella musiikkia.

        --

        Paskatissa on ainakin niin huonot penkit (lue ei yhtään sivutukea) että ääritilanteessa tippuu penkiltä. Eipä siinä paljon ääritilannekäyttäytyminen auta kun pitää ajaa apukuskin paikalta. Ja kyllä meikän Accordissa ABS toimii ihan joka pyörässä,kokomusta on.


    • Kuskissa taitaa olla vika

      Tulee mieleen että asut pääkaupunkiseudulla ja olet nuo koeajot tehnyt kehä ykkösellä kahdeksankympin alueella, hyvällä kelillä.

      Erilaisissa käyttöolosuhteissa nuo ajo-ominaisuudet alkaa tulla esiin. Talvi/liukas/vesisade/hiekkatie jne. Hieman kyllä epäilen että et pysty tunnistamaan hyviä ajo-ominaisuuksia huonoista, siltä tuo vähän kuulostaa.

      On autoja jotka menevät maantiellä 120km/h tunnissa kuin juna ja on niitä joita pitää ohjata koko ajan. On autoja jotka menevät pienistäkin töyssyistä läpi kuin kumipallo, on autoja jotka nielevät nuo huomaamatta. On autoja jotka liukkaalla pyrkivät ojan suuntaan ja on autoja jotka oikenavat liukkaallakin pienellä ohjausliikkeellä.

      Uskoisin että sinulle (kaikella kunnioituksella), on sama minkä auton ostat, kun et eroja huomaa. Ihmettelet vain huonolla kelillä, miten ne muut uskaltaa ajaa noin kovaa kun se oma corolla meinaa karata käsistä suoralla tiellä viidenkympin vauhdissa.

    • kuitenkin joitain

      pieniä puoleen ja toiseen, mut pääosinhan nää jotka väittävät niiden perusteella valitsevansa ovat etukäteen päättäneet merkin ja mallin. sen jälkeen vaan kauppaan ajamaan sitä yhtä oikeaa ja muutamaa väärää periaatteella et kun ollaan oikealla merkillä ajamassa etitään hyviä puolia ja kun otetaan väärä merkki alle etitään vain huonoja puolia. näin saadaan itelle uskoteltua at valinta tehtiin koska oma mieltymys oli parempi kuin muiden huonoimmat puolet.

    • ovat

      välillä suuriakin automerkkien ja mallien kesken vaikka juuri sinä et ehkä niitä havaitsekaan. Suurimmat erot ovat ajoergonomiassa ja -melussa joka korostuu pitkillä matkoilla, taidat ajella vain lyhyitä pätkiä kerrallaan(?).

      • ja paskat

        -Ajelin tuollaisella autolla kesät- talvet kaikilla keleillä kauppamatkustajana aikoinani 300.000 kilometriä ja koskaan ei tullut mieleeni kysyä mitään ABS:aa tai muitakaan vempaimia.

        -Tunto tiehen ja keliin oli kuskin sormenpäissä eikä missään muualla.

        -Tiet olivat huonot ja välillä paahdoin 180 km tunnissa joka oli huippu, koska siihenaikaan ei ollut mitään nopeusrajoituksia valtateillä.

        -Koska olen elossa ja kirjoitan tämän niin voinen todistaa, että nuo tämänpäivän hömpötykset ovat ainoastaan autotehtaiden rahastus-sampo!


      • Mutta niin usein
        ja paskat kirjoitti:

        -Ajelin tuollaisella autolla kesät- talvet kaikilla keleillä kauppamatkustajana aikoinani 300.000 kilometriä ja koskaan ei tullut mieleeni kysyä mitään ABS:aa tai muitakaan vempaimia.

        -Tunto tiehen ja keliin oli kuskin sormenpäissä eikä missään muualla.

        -Tiet olivat huonot ja välillä paahdoin 180 km tunnissa joka oli huippu, koska siihenaikaan ei ollut mitään nopeusrajoituksia valtateillä.

        -Koska olen elossa ja kirjoitan tämän niin voinen todistaa, että nuo tämänpäivän hömpötykset ovat ainoastaan autotehtaiden rahastus-sampo!

        "Tiet olivat huonot ja välillä paahdoin 180 km tunnissa joka oli huippu"

        Jaa, kun kaksi vuotta uudemmallekaan ei ole ilmoitettu huippunopeutta kuin 160 km/h.

        Samantehoiselle alfa-romeolle luvataan tämän päivän ilmanvastuksilla huipuksi 185km/h.

        Ehkä se mittari on näyttänyt tuon verran ja vauhti tuntunut kovalta, 180km/h tunnissa se ei kuitenkaan ole ollut.


    • finnbulli
    • Barbeito

      Kyllä niissä eroja huomaa ihan normaalissa ajossakin. Siitä en sitten tiedä, onko nykyään missään autossa varsinaisesti huonot ajo-ominaisuudet. Tuskin, kaikilla varmaan pärjää.

      Sitten siitä ääritilanteesta, johon vedotaan noiden hyvien ajo-ominaisuuksien kohdalla. Eivät varmaan ole haitaksi, mutta miten paljon todellisuudessa mahtavat pelastaa tilannetta? Luulenpa, että kun esim. maantienopeudessa auto lähtee lapasesta syystä tai toisesta, on ylivoimaiselle valtaenemmistölle ihan yhdentekevää, mitkä ne ajo-ominaisuudet ovat. Kun karkaa niin se karkaa, mitään ei enää mahda siinä vaiheessa.

      • ...

        Vai ei mahda mitään kun auto lähtee käsistä? Eikö tällöin juuri korostu kuskin taidot, autolla niin väliä..kun tietää millä liikkeellä autosta riippuen sen saa oikaistuksi, niin taas maailma pelastuu..ja ehkä se autokin.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      326
      3878
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      275
      2224
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      114
      1554
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      94
      1390
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1383
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1247
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1218
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1058
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1054
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      66
      942
    Aihe