Suomessa Diesel-autoilu on HALPAA

........

Elekää herrajumala itkekö käyttövoimaveron poistoon ja halvan dieselin hinnankorotuksiin 95E tasolle

Suomessa keskiverto kansalainen ajaa 18 000 kilometriä vuoteen ja jo näillä kilometreillä nykysysteemi on paljon halvempi

Laskekaa ja olkaa hiljaa , onhan se käyttövoimavero ainakin kerralla maksaen vuoteen kovan oloinen maksu mutta suomessa on diesel eurooppalaisittain niin halpaa että se vero kuoleutuu yllättävän vähillä ajokilometreillä

Nyt järki käteen ja miettikää mitä puhutte

24

3592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pihi diesel

      Laskehan uudelleen.

      - bensa 1,20 €/l
      - diesel 0,95 €/l
      - 5 l/100 km
      - käyttövoimavero 450 €/v

      x*1,20*5=x*0,95*5 450

      => 36 tkm/v

      Itse kannattaisin mallia, jossa diesel maksaisi saman kuin bensa, mutta käyttövoimaverosta luovuttaisiin.

      • ei ole

        sama jos suorituskyky on sama.(diesel vs. bensa)


      • laskelmasi

        Laskelmassasi ei ole paljon järkeä.
        30000 km kyllä päästään, mutta silloin
        otetaan huomioon myös dieselauton kal-
        liimpi hankintahinta.


      • Pihi diesel
        ei ole kirjoitti:

        sama jos suorituskyky on sama.(diesel vs. bensa)

        vaan siitä, että käyttövoimaverosta luovuttaisiin ja dieselpolttoaineen verotus nostettaisiin bensan tasolle. Tälläin diesel maksaisi keskimäärin saman verran kuin bensa.

        Kyse oli siis diesel vs diesel vertailusta eri polttoaineiden hinnoilla.


      • ....
        laskelmasi kirjoitti:

        Laskelmassasi ei ole paljon järkeä.
        30000 km kyllä päästään, mutta silloin
        otetaan huomioon myös dieselauton kal-
        liimpi hankintahinta.

        Hankintahinnoissa kovat erot esim opel zafira bensa 25teur ja risat, diesel 32 ja risat... Eipä saa 3:ssa vuodessa ajamalla kiinni.


      • Pösö-man

        Ostin käytetyn 106 -mallisen pösön, 1,5D:n. Sen kulutus on yhdistettynä ollut 4,1l dieselöljyä/100km. vastaava bensamalli olisi suurinpiirtein varmastikin tuo 1,4 bensa, yhdistetty kulutus sillä 6,1l bensiiniä/100km.

        Autojen hankintahinnassa ei ollut eroa, satuin löytämään siis sopivan käytetyn 3000 eur:lla, diesel ajettu vieläpä dieseliksi erittäin vähän eli 181 tkm 9v vanhana, eli vm 1997. Vastaavasti bensa olisi maksanut samoilla kilometreillä samanverran, eikä edes niin hyväkuntoista löytynyt.

        Diesel maksaa 0,98 eur/litra, bensa 1,23 eur/litra.

        Siitä laskemalla vuotuinen käyttövoimavero, 348 euroa kuoleentuu kun ajaa 9980km. Ajan kuitenkin tällä kakkosautolla n. 5000km/kk, eli n. 60.000km/vuosi. Ykkösautolla vähemmän, se on kruisailuun.

        Siis säästän n. 1740 eur/vuosi ajamalla dieselillä, eli n. 348 eur/kk, mikä on sattumalta juuri sama summa kuin vuotuinen dieselvero onkin, se on vain sattumaa tosin!


      • jälleenmyyntihinnatkin
        .... kirjoitti:

        Hankintahinnoissa kovat erot esim opel zafira bensa 25teur ja risat, diesel 32 ja risat... Eipä saa 3:ssa vuodessa ajamalla kiinni.

        paremmat diisselillä, joten hankintahinnan eron voi unohtaa.


      • ontuvat kuin

        kansallispukuisen hevonen! Katsokaa www.ajovalo.net (en pistä linkkiä kun oon niin v***n tyhmä) mut sivuston ylläpitäjä on ottanut melkein kaiken huomioon laskelmissaan bensa vs diesel!


      • Keljukojo
        laskelmasi kirjoitti:

        Laskelmassasi ei ole paljon järkeä.
        30000 km kyllä päästään, mutta silloin
        otetaan huomioon myös dieselauton kal-
        liimpi hankintahinta.

        No kuinka paljon se diesel on kalliimpi kuin diesel? Kyseessähän on veron vaikutus ajettavaan matkaan, nykyisellä systeemillä tai siten että vero siirretään dieselin hintaan. Jätähän bensa-autoon vertailu pois, sillä se on kokonaan toinen juttu.


      • Pihi diesel
        ontuvat kuin kirjoitti:

        kansallispukuisen hevonen! Katsokaa www.ajovalo.net (en pistä linkkiä kun oon niin v***n tyhmä) mut sivuston ylläpitäjä on ottanut melkein kaiken huomioon laskelmissaan bensa vs diesel!

        Vaan DIESEL vs DIESEL


      • Ei kuluta yhtä paljon

        Diesel ei kuluta yhtä paljon kuin bensakone.


      • tästä
        laskelmasi kirjoitti:

        Laskelmassasi ei ole paljon järkeä.
        30000 km kyllä päästään, mutta silloin
        otetaan huomioon myös dieselauton kal-
        liimpi hankintahinta.

        kumpi on halvempi nykyinen auto volvo60a keskikulutus nyt 8.7 satasella ja auton hinta 45000e ja nyt ostan hondan dieselin vero 523e kulutus 5.9 ja hinta 37000 kumpi tulee vuodessa halvemmaksi kumpaakin autoa tarjottiin mut valitsin dieselin teinkö täysin väärin ps bensaautolla ajavat älkää vastatko kun ette tiedä


    • ....

      jos keskikulutus olisi n. 6 litraa dieseliä sadalle ja dieselin hinnat nykysysteemillä eli veron aikana 0.98 euroa (omassa vero 465 euroa) ja ilman veroa 1.23 euroa niin kannattavuusraja näiden 2 eri käytännön välillä olisi n. 34 000 kilometriä !

      itse ajan vuosittain juuri noita kilometrimääriä joten minulle on aivan sama vaikka polttoaineiden hinta olisi samaa luokkaa dieselin ja 95En välillä ILMAN käyttövoimaveroa

      Tuleva vuotuinen käyttömaksu joka varmasti tekee tuloaan tekee taas puolestaan nykytekniikan omaavan diesel-käyttöisen henkilöauton eli puhutaan näistä vähäpäästöluokista (lukee dieselauton rekisteriotteessa) ni selkeäksi voittajaksi maksuissa verrattuna bensa-käyttöiseen autoon !

      • futu risti.

        Odotellaan nyt ensin kun uudet EURO päästövaatimukset alkavat purra.

        Tällä hetkellä kukaan ei tiedä minne dieseleiden hinnat pomppaa kun niihin istutetaan vaaditut typen pelkistyslaitteet ja hiukkaspäästöjäkin pitäisi saada pienennettyä peräti 80 %.

        Kunhan ei vaan kävisi niin että näillä perusteilla se korkeampi saastemaksu lankeaakin juuri vanhemmille dieseleille.


      • paavo2
        futu risti. kirjoitti:

        Odotellaan nyt ensin kun uudet EURO päästövaatimukset alkavat purra.

        Tällä hetkellä kukaan ei tiedä minne dieseleiden hinnat pomppaa kun niihin istutetaan vaaditut typen pelkistyslaitteet ja hiukkaspäästöjäkin pitäisi saada pienennettyä peräti 80 %.

        Kunhan ei vaan kävisi niin että näillä perusteilla se korkeampi saastemaksu lankeaakin juuri vanhemmille dieseleille.

        on vuoteen 2010 mennessä hiukkaspäästöt 120g/km!!
        diesel on tällähetkellä ainut mikä pääsee edes lähelle tuota lukemaa!
        esim.suurimoottorinen bensarohmu lukema saattaa olla jopa yli 200g/km.
        tällähetkellä!! aikaa ei ole kuin reilu kolme vuotta tehdä päätöksiä.


      • Keljukojo
        paavo2 kirjoitti:

        on vuoteen 2010 mennessä hiukkaspäästöt 120g/km!!
        diesel on tällähetkellä ainut mikä pääsee edes lähelle tuota lukemaa!
        esim.suurimoottorinen bensarohmu lukema saattaa olla jopa yli 200g/km.
        tällähetkellä!! aikaa ei ole kuin reilu kolme vuotta tehdä päätöksiä.

        Jos ei ole mitään käsitystä mistä kirjoittaa, niin kannattaa ottaa selvää ja kirjoittaa vasta sitten, tai jättää kokonaan kirjoittamatta.

        Nimenomaan hiukkaspäästöt ovat bensa-autossa murto-osa dieselin päästöistä, jo tällä hetkellä.

        Taidat tarkoittaa jotain muita päästöjä, mutta et itsekään tiedä mitä?


      • kulutus ei sama

        Diesel ei kuluta yhtä paljon kuin bensa-auto! Karkeasti ottaen jos bensaa palaa 6 litraa satasella, vastaava auto menee dieselinä 4,5 litralla. Laskeppa uusiksi! Lähes kaikilla automalleilla dieselvero tulee maksetuksi 10.000 kilometrillä.


      • voi pyhä ...
        kulutus ei sama kirjoitti:

        Diesel ei kuluta yhtä paljon kuin bensa-auto! Karkeasti ottaen jos bensaa palaa 6 litraa satasella, vastaava auto menee dieselinä 4,5 litralla. Laskeppa uusiksi! Lähes kaikilla automalleilla dieselvero tulee maksetuksi 10.000 kilometrillä.

        Lue nyt ihmeessä jokunen linkin postaus ihan ajatuksen kanssa niin huomaat että laskelmilla ei ole mitään tekemistä bensiiniautojen kanssa.


      • dieselautoilua
        voi pyhä ... kirjoitti:

        Lue nyt ihmeessä jokunen linkin postaus ihan ajatuksen kanssa niin huomaat että laskelmilla ei ole mitään tekemistä bensiiniautojen kanssa.

        käyttövoimaverolla ja halvalla dieselillä .... vastaan .... ilman käyttövoimaveroa ja kalliilla dieselillä

        kyse on luetun ymmärtämisestä


      • Keljukojo kirjoitti:

        Jos ei ole mitään käsitystä mistä kirjoittaa, niin kannattaa ottaa selvää ja kirjoittaa vasta sitten, tai jättää kokonaan kirjoittamatta.

        Nimenomaan hiukkaspäästöt ovat bensa-autossa murto-osa dieselin päästöistä, jo tällä hetkellä.

        Taidat tarkoittaa jotain muita päästöjä, mutta et itsekään tiedä mitä?

        Dieselautojen päästöt ovat pienemät kuin bensakäyttöisten. Nykydieseleissä on katalysaattorit ja myös hiukkassuodattimet.
        Dieselautojen poltoaineen kulutus on myös määrällisesti pienempi kuin bensa-autojen. Dieslautojen Co2 päästöt ovat huomattavasti pienemmät kuin bensa-autojen. Hiukkaspäästöissä hiukkaskoossa on eroa ja bensan hiukkasten suodatus ongelmallisempi pienen hiukkaskoon takia. Bensan pienemmät hiukkaset eivät ole vain vaikempi suodattaa pois vaan ne ovat vaarallisempia päästessään läpäisemään helpommin kudoksia ja aiheuttamaan syöpää.
        Täytyy huomioida myös kulutusmäärät ja viime vuosina kehittynyt uusi dieseltekniikka. Tässä on selvä syy dieselautojen ( henkilö autoista jo 70%)lisääntyminen muissa Euroopan maissa
        Suomessa verojen kerääminen ja monopoliyhtiön boonukset ovat tärkeämpiä kuin saastemäärät.
        Ilmeisesti biodieseli tulee olemaa Suomessa ainoastaan politikoinin välikappale jota käytetään poltoaineista saatavien verojen entisestään korottamiseen ja "maataloustukien" uusijakoon.
        Dieselautojen hinnat on alle bensa-autojen hintojen muualla kuin Suomessa.


    • diesel kallista

      ottakaa järki käteen!!rypsi tankkiin,halpaa ajoa!!mulle litra hinta nyt 40c....

    • ja maataloustuet

      Siinä on suomalaiselle rehelliselle yrittäjälle ja työmiehelle kaksi sellaista ristiä, ettei paremmasta väliä...

    • se todellisuus

      nykyisellään suomessa, ainakin KESKIVERTO autoilijalle joka ajaa n. 19 tkm vuodessa!
      Kaikki polttoaineperusteiset erillisverot pois ja TODELLINEN HINTAKILPAILU MAHDOLLISEKSI! Se olisi sekä LUONNON että KULUTTAJAN ETU!
      Unohda lyhytnäköinen oman edun puolustaminen, niin mailmalla on paremmat mahdollisuudet pelastua...

    • m.a

      ..diesel henkilöautossa, pakussa eri juttu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      133
      7365
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4450
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      55
      3493
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      507
      3207
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2144
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1793
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1751
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1583
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1505
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1446
    Aihe